ps2017-007-04-004-018.u10.p3.s2
Já to neříkám proto , vaším prostřednictvím , že na vás útočím , ne , vůbec ne , naopak , já s vámi souhlasím . ps2017-007-04-004-018.u10.p3.s3
Protože to je absolutní blázinec . ps2017-007-04-004-018.u10.p4.s1
Pane hejtmane , držím vám palce , aby to vyšlo . ps2017-007-04-004-018.u10.p4.s2
Děkuji . ps2017-007-04-004-018.u11.p1.s1
Paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a její faktická poznámka . ps2017-007-04-004-018.u11.p1.s2
Prosím , paní ministryně . ps2017-007-04-004-018.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-007-04-004-018.u12.p1.s2
Nejprve musím říci , že jako poslankyně za Královéhradecký kraj tento návrh jednoznačně podporuji , protože není možné , aby pan hejtman podepsal memorandum , že chce univerzitní kampus , spolu s panem primátorem , a v ten moment se stali systémově podjatí a řešil to místo patřičných úřadů úřad v Hořicích , který samozřejmě na to nemá vůbec žádné kapacity . ps2017-007-04-004-018.u12.p1.s3
A z Hradce Králové už je v Hořicích kdeco , takže tato situace je neúnosná . ps2017-007-04-004-018.u12.p2.s1
Jako ministryně pro místní rozvoj ovšem musím říci , že systémová podjatost je skutečně , je potřeba systémového řešení , které budeme řešit v rámci rekodifikace stavebního práva . ps2017-007-04-004-018.u12.p2.s2
Už jsme se tady dotkli mnoha aspektů , kde se skutečně budeme muset zamyslet nad postavením stavebních úřadů v rámci smíšeného modelu . ps2017-007-04-004-018.u12.p2.s3
A je potřeba i ve výborech tento zákon rozdiskutovat , protože se musí myslet i na to , že není možné vystavit tzv . bianko šek , že všichni nemohou být z titulu zákona systémově podjatí , protože pokud by například konkrétní úředník řešil nějaký problém na sousedním pozemku , tam , kde bydlí , tak je jednoznačně systémově podjatý a shodil by to soud . ps2017-007-04-004-018.u12.p3.s1
Takže předpokládám , že ve výborech toto detailně rozdiskutujeme , nicméně také dneska tento návrh podpořím . ps2017-007-04-004-018.u12.p3.s2
Děkuji . ps2017-007-04-004-018.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-04-004-018.u13.p1.s2
Seznámím vás s omluvami . ps2017-007-04-004-018.u13.p1.s3
Omlouvá se pan ministr Stropnický z dnešního jednání až do 13 hodin z pracovních důvodů , dále se omlouvá paní poslankyně Pavla Golasowská z dnešního zasedání od 13.30 do konce jednání , z rodinných důvodů se omlouvá paní poslankyně Krutáková od 12.10 do konce jednacího dne a z jednání se také omlouvá mezi 12 . a 18 . hodinou z důvodu jiného jednání pan poslanec František Elfmark . ps2017-007-04-004-018.u13.p2.s1
Do obecné rozpravy k tomuto bodu je přihlášen pan předseda Michálek . ps2017-007-04-004-018.u13.p2.s2
Dávám mu slovo . ps2017-007-04-004-018.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-007-04-004-018.u14.p1.s2
Já bych nejprve reagoval na ty poznámky , které zde zazněly od předřečníků . ps2017-007-04-004-018.u14.p2.s1
Nejprve ke kolegyni Ožanové bych chtěl říct , že si myslím , že není úplně vhodné srovnávat institucionální postavení soudce v České republice a úředníka státní správy . ps2017-007-04-004-018.u14.p2.s2
Soudce má totiž institucionální a personální záruky svojí nestrannosti a nezávislosti v mnohem větší míře , než má úředník . ps2017-007-04-004-018.u14.p2.s3
Takže určitě úředník je podřízený řekněme třeba řediteli krajského úřadu a ten plní úkoly a nechává si schvalovat plat od hejtmana , takže tam je určitý vztah podřízenosti až vůči tomu , kdo stojí v čele územně samosprávného celku , zatímco v případě soudce si myslím , že ten vztah podřízenosti k premiérovi zatím není dán . ps2017-007-04-004-018.u14.p2.s4
Zatím tedy . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s1
Pokud jde o poznámky pana hejtmana Netolického , ty mířily ke zpochybňování smíšeného modelu státní správy . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s2
Ten my jsme vůbec nezpochybňovali , byť si samozřejmě myslím , že to je věc , kterou bychom diskutovat mohli a měli . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s3
My se teď bavíme o případu , že některý subjekt veřejné správy rozhoduje sám o sobě , sám o svých vlastních zájmech , a v tom případě je samozřejmě logické , že nějaká podjatost by se řešit měla , protože konkrétně to vypadá tak - a mě to samozřejmě mrzí , že v některých obcích se nepodařilo během patnácti let postavit obchvat . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s4
To samozřejmě je problém a je to problém toho , jak např . administrativně funguje stavební řízení , jestli by tam nešlo třeba zdigitalizovat ty spisy a urychlit jejich oběh . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s5
Město dejme tomu schválí , že postaví silnici nebo teplárnu . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s6
Třeba u nás v Praze se schválilo , že se postaví Blanka za 34 mld . korun , resp . schválilo se to za 20 , nakonec to stálo 34 mld . korun . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s7
Takže ředitel magistrátu nebo krajského úřadu nebo tajemník je v situaci , kdy má za úkol postavit tu stavbu . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s8
A teď má pod sebou jednoho ředitele , který má na starosti odbor investic , a ten ředitel má na starosti , aby ta investice se prostě vypracovala . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s9
A samozřejmě že ta investice v některých svých ohledech zasahuje do soukromého vlastnického práva , protože právě tyhle ty vztahy se poměřují ve stavebním řízení . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s10
Takže dejme tomu , když se někde postaví teplárna nebo továrna nebo nějaká silnice , tak to samozřejmě zasahuje imisemi , např . hlukem , do pozemků vlastníků , které jsou v okolí té silnice . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s11
A tito vlastníci se samozřejmě brání i v rámci toho stavebního řízení . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s12
A úkolem stavebního řízení , které by měl rozhodovat někdo nestranný , je poměřovat tyto zájmy různých stran . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s13
Na jedné straně města , které je investorem , a na druhé straně lidí , kteří jsou zasažení , jejich vlastnické právo je zasaženo . ps2017-007-04-004-018.u14.p3.s14
Takže mně opravdu nejde do hlavy , že můžeme připustit situaci , ve které město bude zároveň tím , kdo je investorem , a zároveň tím , kdo rozhoduje o investorovi jako jednom z účastníků řízení , a je tam i řada dalších účastníků řízení . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s1
Já si myslím , že jedno z těch východisek , které tady zaznělo - a je to správně , je to i v návrhu paní ministryně , který byl schválen - , je to , abychom se zamysleli nad tím , jak funguje smíšený model státní správy . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s2
Máme ho tady poměrně dlouho a myslím si , že těch řekněme neduhů včetně té územní příslušnosti , která občany spíš irituje - to , že si musí chodit vždycky k jednomu konkrétnímu úřadu třeba v Praze , která je metropole a má tedy 57 městských částí , z toho některé mají působnost . . . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s3
Tak pojďme se zamyslet nad tím , jestli to nenahradit třeba nějakými kontaktními místy , jako máme třeba ty czechpointy . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s4
Já si myslím , že to lidi oceňují , že to funguje dobře . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s5
Pojďme zkusit vymyslet něco podobného pro přenesenou působnost pro státní správu . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s6
Zbavíme se tím konečně těch problémů s financováním , kdy obce a kraje požadují další a další peníze , nebo jsou naopak nespokojené , že nedostávají dost a musí to dokrývat z vlastních zdrojů . ps2017-007-04-004-018.u14.p4.s7
A vytvoříme i určité balancování v rámci té soustavy , aby některé úřady nebyly zahlceny a některé naopak toho měly méně . ps2017-007-04-004-018.u14.p5.s1
Takže tohle je věc , kterou bychom určitě podpořili , která by byla koncepční . ps2017-007-04-004-018.u14.p5.s2
Ta už je obsažena i v té strategii , kterou připravovalo Ministerstvo pro místní rozvoj , ovšem pouze ve vztahu ke stavebním úřadům . ps2017-007-04-004-018.u14.p5.s3
Já si myslím , že bychom se měli zamyslet nad tím , jestli stejně jako v jiných obcích nemůžeme jít směrem , abychom zajistili občanům kvalitní veřejnou službu ve všech oblastech státní správy . ps2017-007-04-004-018.u14.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-007-04-004-018.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-04-004-018.u15.p1.s2
Do obecné rozpravy se přihlásil pan poslanec Adamec . ps2017-007-04-004-018.u15.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s2
Vážený pane hejtmane , kolegyně , kolegové , já chci trochu zareagovat . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s3
Já si myslím , že doposud nezazněly požadavky na oddělení výkonu státní správy od samosprávy . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s4
To tady slyším poprvé , že něco by se mělo oddělit . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s5
Nic proti tomu , ono by se vyčistilo financování , protože skutečně je pravda , že stát dává pouze příspěvek , nehradí plně výkon státní správy . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s6
A taky vám hned řeknu , že ti úředníci si pravděpodobně v současné době polepší , ti státní , ale pak nemůžou pracovat na našem úřadě . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s7
To říkám zcela otevřeně . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s8
Protože není možno , aby na jednom úřadě byly dva typy úředníků se stejnými výkony , ale s jinými příjmy , protože jeden by patřil státu , druhý by patřil obci . ps2017-007-04-004-018.u16.p1.s9
To takhle nejde . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s1
Město - investor . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s2
No já tedy nevím , já žiju v České republice . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s3
A města investují . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s4
A lidi to chtějí . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s5
Voliči chtějí , aby se města opravovala , aby města dělala investice typu krytého plaveckého bazénu , sportoviště , nového divadla , nové školy nebo rekonstrukce školy ! ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s6
A to chcete říct , že s každou takovouto investicí budeme muset běhat na jiné stavební úřady ? ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s7
To nemůžete myslet vážně tohle to . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s8
Fakt ne ! ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s9
To přece není normální . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s10
A navíc já jsem to nestihl doříct na začátku , přece to stavební řízení trvá v České republice neuvěřitelně dlouhou dobu . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s11
A také je pravda , když něco zhavaruje , tak ta různá vyjádření mají konečnou platnost , tzn . pokud něco nestihnete v termínu , tak pak musíte znovu žádat ty samé úřady státní , které jsou součástí toho stavebního řízení , o nová vyjádření . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s12
A to je někdy komické . ps2017-007-04-004-018.u16.p2.s13
Protože někdy ten státní úřad změní svůj názor za tu dobu , možná se změní trošku i legislativa , než dokončíte stavební řízení , a pak se divíte . ps2017-007-04-004-018.u16.p3.s1
Takže pokud dneska trvá stavební řízení déle než vlastní investice , vlastní stavba , no tak tímto způsobem to bude trvat ještě déle . ps2017-007-04-004-018.u16.p3.s2
Já myslím , že je potřeba nastavit obrácený trend . ps2017-007-04-004-018.u16.p3.s3
Obrácený trend , aby stavební řízení bylo kratší než vlastní doba realizace té investice , ale to je jiný příběh . ps2017-007-04-004-018.u16.p4.s1
My víme všichni , že potřebujeme nový stavební zákon , Ministerstvo pro místní rozvoj , pokud vím , ho připravuje . ps2017-007-04-004-018.u16.p4.s2
Já mám na to docela , řekl bych , revoluční názor v tom smyslu , že ten starý stavební zákon bych hodil do koše a začal od nuly , protože moje zkušenosti zatím tady , kdykoli sem přišel nějaký návrh zákona o novele stavebního řízení , tak zatím to bylo vždycky tak , že ne vždycky , a řekl bych skoro nikdy se nepodařilo zkrátit dobu přípravy stavby v rámci toho stavebního řízení k získání stavebního povolení . ps2017-007-04-004-018.u16.p5.s1
Já tedy musím říct , že většina investic ve městě žádné problémy nemá . ps2017-007-04-004-018.u16.p5.s2
To je potřeba si říct , že to jsou konkrétní případy , kde prostě se to používá , zneužívá , protože občané , kterých se dotýká nějaká majetková újma nebo se jim změní prostředí v tom městě , protože se tam něco postaví , tak mají spoustu jiných možností , jak reagovat na rozhodnutí stavebního úřadu , na rozhodnutí odboru životního prostředí . ps2017-007-04-004-018.u16.p5.s3
Protože dneska máme přece vícestupňová řízení a právo konkrétních dotčených občanů podle mě je chráněno dostatečně a v řadě případů ještě více , než bychom si možná jako investoři přáli . ps2017-007-04-004-018.u16.p6.s1
Připomenu vám výstavbu dálnice D 11 , teď už je tam druhé dovolání , opět rozklad Děti Země , tak já bych si přál , aby se naši poslanci nechovali jako aktivisté . ps2017-007-04-004-018.u16.p7.s1
Je potřeba se prostě k tomu postavit racionálně , já tomu rozumím , aby to nebylo úplně bezbřehé a uvolněné . ps2017-007-04-004-018.u16.p7.s2
Ale říkám , je potřeba si na jednu stranu misky vah dát , co se stane , když přijmeme tento zákon , co je tady na stole , jestli nějak ohrozíme právo strany těch tzv . ohrožených našich spoluobčanů , či nikoliv , nebo naopak to bude průhlednější , protože mají jiné možnosti , jak se bránit , když se jim to nelíbí . ps2017-007-04-004-018.u16.p7.s3
Já si myslím , že možností je celá řada , a dokonce to je ten problém stavebního řízení a územního rozhodování . ps2017-007-04-004-018.u16.p7.s4
Přece tam všichni mají tolik práv , že prostě jsme se uprávovali , a pak v důsledku nestavíme vůbec nic ! ps2017-007-04-004-018.u16.p7.s5
Za chvilku tady budeme mít dopravní infrastrukturu , tak jsem na vás zvědav , jak se na to budete tvářit ! ps2017-007-04-004-018.u16.p7.s6
Tam přesně o to jde ! ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s1
Jen tak mimochodem , pokud nezměníme stavební zákon , tak si nedělejme iluze , že mávnutím kouzelného proutku veškeré problémy ve stavebnictví , v liniových stavbách nám skončí . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s2
Ono se to možná vylepší , ale jenom na takhle malém kousku . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s3
A zaplať pánbůh , jak já říkám , za něj . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s4
Ale stavební zákon , to není otázka půl roku . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s5
Paní ministryně o tom může povídat hodiny . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s6
To je prostě opravdu složitá věc a dotýká se každého . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s7
Dotýká se každého ! ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s8
Takže prosím , uvažujte v tomto kontextu . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s9
Opravdu , já tomu rozumím , čistota procesu , chápu názory Pirátů , ale prosím , nevylévejte s vašimi představami to děťátko s vodou z vaničky , protože to je přesně ten přístup , který vede pak někam jinam , než jsme si přáli . ps2017-007-04-004-018.u16.p8.s10
Není pravda , že dobré úmysly a dobré záměry vždycky vedou tou správnou cestou .