ps2017-007-04-002-018.u12.p3.s4
Takže tam samozřejmě není vůbec zachována rovnost účastníků řízení , pokud tam dochází k takovéto koncentraci . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s1
Já si myslím , že toto opravdu není věc , která by komplikovala správní řízení , pokud se vyřídí náležitě , tak jak se vyřídit má . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s2
To znamená , v okamžiku , kdy tam ta obec vystupuje , tak se to postoupí nadřízenému orgánu , ten to přikáže nějakému jinému , řekněme krajskému úřadu a řeší to ten druhý krajský úřad . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s3
A přece je nepřijatelné to tady zamítat s tím , že to nechcete dělat , protože na to nedostanete peníze . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s4
To mně přijde , že přece se nemůžeme takovýmto způsobem vysmívat těm občanům , kteří potom vystupují v řízení , ve kterém jiný účastník řízení má privilegované postavení , protože je zároveň v postavení soudce i v postavení účastníka řízení . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s5
A to je přece základní zásada , že nikdo nemůže být soudcem nebo rozhodcem ve vlastní věci . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s6
To si myslím , před tímto bych chtěl tedy opravdu velmi varovat a chtěl bych požádat , aby tohle tady bylo vysvětleno . ps2017-007-04-002-018.u12.p4.s7
Protože já chápu , že se na tom shodnou kraje , že si chtějí rozhodovat o svých v uvozovkách vlastních věcech , i když se týkají státní správy , ale nejsem přesvědčen o tom , že by tohle bylo v zájmu občanů . ps2017-007-04-002-018.u13.p1.s1
Tak to byl pan poslanec Jakub Michálek a máme tady před sebou pět faktických poznámek . ps2017-007-04-002-018.u13.p1.s2
Ptám se paní zpravodajky , jestli chce faktickou nebo s přednostním právem . ps2017-007-04-002-018.u13.p1.s3
Pan hejtman ps2017-007-04-002-018.u13.p1.s4
Netolický : faktickou nebo řádnou ? ps2017-007-04-002-018.u13.p1.s5
K věci , dobře , tak v tom případě první přihlášená je s faktickou poznámkou paní zpravodajka Zuzana Ožanová , pak pan poslanec Adamec , Stanjura , Krejza , Kupka , Langšádlová , Baxa . ps2017-007-04-002-018.u13.p1.s6
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-007-04-002-018.u14.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , když půjdete k soudu , soudce také bere plat . ps2017-007-04-002-018.u14.p1.s2
Je placen ze státních peněz a může rozhodovat ve věcech , kde je například stát zastoupen v nějaké kauze . ps2017-007-04-002-018.u14.p1.s3
Ve své podstatě to , že úředník bere plat , že by měl být z tohoto důvodu podjatý ? ps2017-007-04-002-018.u14.p1.s4
Promiňte , tato myšlenka mi připadá opravdu absurdní . ps2017-007-04-002-018.u14.p2.s1
Za další . ps2017-007-04-002-018.u14.p2.s2
Pokud kolega Michálek zmínil přestupková řízení , tak by bylo dobré si přečíst nový zákon o přestupcích , souvisejících řízeních . ps2017-007-04-002-018.u14.p2.s3
Tam je už právě ta úprava , že v přestupkových řízeních , pokud je účastníkem řízení územně samosprávný celek , automaticky je podjatost a řeší to někdo jiný . ps2017-007-04-002-018.u14.p2.s4
Takže tato právní úprava nedopadá na přestupková řízení . ps2017-007-04-002-018.u14.p2.s5
Ta mají speciální právní úpravu právě při zastupování územně samosprávných celků . ps2017-007-04-002-018.u15.p1.s1
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-007-04-002-018.u15.p1.s2
Nyní tedy pan poslanec Ivan Adamec . ps2017-007-04-002-018.u15.p1.s3
Já jsem vás nepochopil , pane hejtmane , také faktickou jste chtěl ? ps2017-007-04-002-018.u15.p1.s4
Tak potom v tom případě dám faktickou , jestli kolega Adamec souhlasí . ps2017-007-04-002-018.u15.p1.s5
Tak pan hejtman Netolický s faktickou poznámkou . ps2017-007-04-002-018.u15.p1.s6
Prosím , pane hejtmane , máte slovo . ps2017-007-04-002-018.u16.p1.s1
Dámy a pánové , je to přesně o tom , že jsem naznačil , že poměrně jednoduchá novela , ale dotýkáme se samotné podstaty fungování územní veřejné správy v České republice . ps2017-007-04-002-018.u16.p1.s2
Pokud jsme po roce 1848 v podstatě u nás , na našem území ještě za monarchie měli de facto tento spojený model zavedený a po celé období první republiky až do roku 1949 a poté po roku 1990 , tak asi navazujeme na nějaké tradice . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s1
Problematika systémové podjatosti se objevila jako výkladový problém vzniklý na základě několika konkrétních kauz . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s2
První byla v městě Jičín , tuším v roce 2001 , pak následně v Novém Městě nad Metují . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s3
A všimněte si , že to je všechno Královéhradecký kraj . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s4
A když tady vzpomenu vystoupení pana kolegy Adamce , tak vám připomenul další proč . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s5
Protože Krajský soud v Hradci Králové tehdy měl opravdu velmi unikátní výklad podjatosti jako takové , tehdy ještě podle starého správního řádu , a poté podle nového , nyní platného správního řádu . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s6
Pokud jsme přistoupili na to , že reforma veřejné správy je založena právě na tom , že obce a kraje vykonávají vedle samostatné také přenesenou působnost , a myslel na to zákonodárce už při schvalování tohoto zákona , nebo všech zákonů de facto o obcích , o krajích , o hlavním městě Praze . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s7
Vychází z toho , že v článku 105 Ústavy České republiky se výkon přenesené působnosti , tedy výkonu státní správy z pověření státu , předpokládá , to znamená , ústavně se předpokládá podle hlavy VII , kde je fungování územních samosprávných celků přesně vymezeno , tak samozřejmě zákonodárce musel sám předpokládat , že k takovýmto záležitostem bude docházet . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s8
A proto my jsme tento prapor zvedli , protože to je mimochodem problém , s kterým se potýkají nejenom kraje , pane kolego , protože my jako kraje rozhodujeme dominantní část prosím ve druhém stupni , to znamená už v rámci opravných řízení . ps2017-007-04-002-018.u16.p2.s9
Ale toto je problém , který se týká 6 250 starostů - ps2017-007-04-002-018.u17.p1.s1
Pane hejtmane , musím vás upozornit na dodržení faktické poznámky . ps2017-007-04-002-018.u17.p1.s2
Takže nezbývá nic jiného , než že musíte ukončit svou řeč . ps2017-007-04-002-018.u17.p1.s3
Můžete se přihlásit znovu . ps2017-007-04-002-018.u18.p1.s1
Omlouvám se , nicméně tu podstatu si myslím , že jsem řekl . ps2017-007-04-002-018.u19.p1.s1
Ještě dám faktickou poznámku panu poslanci Ivanu Adamcovi a potom přerušíme tento bod . ps2017-007-04-002-018.u19.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s1
Takže já děkuji , pane předsedající . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s2
Vážený pane hejtmane , kolegyně , kolegové , no , já už jsem to říkal v té své úvodní řeči . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s3
Já si myslím , že pokud máme vážné obavy , že to takto funguje , ať psaně , nebo nepsaně , tak pak zvažujme to , že změníme model veřejné správy , že oddělíme tu státní moc od moci samosprávné . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s4
To je jediná nejčistší cesta . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s5
Ale to jste měli křičet v době , kdy se to tady takto ustanovilo , když byla reforma veřejné správy . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s6
Já chápu , že vy jste tady nebyli ještě v té době . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s7
Ale byli tady jiní , kteří své zkušenosti s tím měli . ps2017-007-04-002-018.u20.p1.s8
A skutečně tady zvítězil ten model sloučené veřejné správy . ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s1
A já musím říct jednu věc . ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s2
Překročení pravomoci veřejného činitele , to vůbec není žádná legrace . ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s3
Pokud vás někdo z tohoto obviní , jako starosta že ovlivňoval tajemníka , nedej bože . . . ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s4
A nikdy bych to neudělal , protože kdy víte , kdy ten tajemník bude mít zálusk na vaše místo ? ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s5
Nikdy bych to neudělal ! ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s6
Protože to bych byl za blbce a ne za starostu ! ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s7
Takže řekněme si na rovinu , takhle to nefunguje . ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s8
Tam , kde to udělají , tam se na to přijde , a pak jsou za to těžké flastry ! ps2017-007-04-002-018.u20.p2.s9
To si nedělejme iluze . ps2017-007-04-002-018.u20.p3.s1
A mimochodem rozhodování na úřadech , těch pověřených úřadech ve správních řízeních , přece není konečná instance . ps2017-007-04-002-018.u20.p3.s2
Další instance je na krajích . ps2017-007-04-002-018.u20.p3.s3
A chcete mi říct , že Královéhradecký kraj nemůže rozhodnout v druhé instanci o problému přestupkového řízení v Trutnově ? ps2017-007-04-002-018.u20.p3.s4
Samozřejmě může . ps2017-007-04-002-018.u20.p3.s5
On to někdy dělá šalamounsky , ale to je na jinou debatu . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s1
Takže nalijme si čistého vína a řekněme si , že tady možná některé zádrhele jsou , ale to je všude , v každé lidské činnosti si vždycky najdete to ale . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s2
A tady je to přece úplně jasné . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s3
Všechna správní řízení , přestupková řízení - starostové , radní , zastupitelé moc dobře vědí , co je čeká , kdyby se zjistilo , že ovlivnili dotyčného úředníka , který je pověřen výkonem státní moci , státní správy . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s4
Tak to nedramatizujme . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s5
Tohle je skutečně překážka , aby to dělaly okolní obce , které mají pověřené úřady státního typu jako my , protože je to jenom zdržování . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s6
Poslední větu . ps2017-007-04-002-018.u20.p4.s7
Stavební řízení vždycky trvá rok a půl , takhle to bude trvat dva roky . ps2017-007-04-002-018.u21.p1.s1
Nenuťte mě , pane poslanče , porušovat jednací řád a usnesení Poslanecké sněmovny . ps2017-007-04-002-018.u21.p1.s2
Je 12 hodin . ps2017-007-04-002-018.u21.p1.s3
Dvě minuty jsem vám nechal celé , pane kolego . ps2017-007-04-002-018.u21.p2.s1
Přerušuji bod 18 , dobu přerušení chci v podstatě vědět od pana předsedy volební komise , kterého zvu k jednacímu pultu . ps2017-007-04-002-018.u21.p2.s2
Budeme se zabývat druhým kolem druhé volby předsedy Stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti GIBS .