|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-25 ps2017-006-06-004-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-01-25
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006182.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 181 • previousnext

ps2017-006-06-004-015.u1.p1.s1 15.
ps2017-006-06-004-015.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s1 Tady byl navržen postup podle § 90, odst. 2 a bylo zde v průběhu jednání podáno veto dvou klubů, KDU-ČSL a ODS.
ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s2 Budeme tedy pokračovat standardně v procesu prvého čtení.
ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s3 V tuto chvíli je do rozpravy přihlášen pan poslanec Marek Benda.
ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené dámy, vážení pánové, jsem včera své hlavní výhrady sdělil.
ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s3 Paní ministryně slibovala, že na zareaguje, takže bych možná teď vytvořil prostor pro možnou reakci paní ministryně a případně pak povedu dále polemiku.
ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s4 Myslím, že to, že chci navrhnout přikázání tohoto návrhu zákona ještě ústavněprávnímu výboru, zaznělo včera jasně.
ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s5 Spíše bych teď nechal šanci paní ministryni zareagovat na to, co bylo včera řečeno.
ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s6 Děkuji.
ps2017-006-06-004-015.u3.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-006-06-004-015.u3.p1.s2 A paní ministryně zájem o vystoupení.
ps2017-006-06-004-015.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s3 Dovolím si zareagovat na pana poslance Bendu.
ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s4 Pokud jsem si dobře poznamenala včera ty podněty a otázky, tak odpovídám následovně.
ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s5 Implementace DAC 5 je k dnešnímu dni provedena zhruba v polovině zemí Evropské unie, přičemž Francie a Slovensko, jen tak pro zajímavost, se vydaly stejnou cestou jako my, to znamená cestou obecnějšího procesního předpisu.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s1 K dalším reakcím a poznámkám.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s2 DAC 5 vyžaduje, aby přístup správců k datům měli všichni správci daně, tedy nejen Finanční nebo Celní správa.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s3 Čili potvrzuji to, co tady včera bylo řečeno panem poslancem, že to samozřejmě může dopadat i na správce místních poplatků, protože to je také správce daně.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s4 To je samozřejmě bezesporu pravda.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s5 Nicméně z povahy věci oni budou z této možnosti vyloučeni, protože by museli prokázat, že to potřebují pro svoji konkrétní agendu.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s6 Například obce, které spravují poplatek ze psa, určitě drtivou většinu těchto dat nepotřebují a těžko by byly schopny prokázat, že u nich probíhá správa daně právě pro tuto oblast, takže je ani nesmí získat z povahy věci.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s7 A v podstatě týká se to převážně mezinárodní spolupráce při správě daní a tu de facto vykonává pouze zcela malý a nepatrný zlomek správců daně, je to zejména Finanční a Celní správa.
ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s8 To znamená, v praxi vůbec nemůže nastat situace, že by obce, které řeší například poplatky, to je klasický příklad správy daně, požadovaly nějaké informace, nebo mohly vůbec požadovat informace od povinných osob, například advokátů.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s1 Co se týče kontrolních mechanismů, tak jak tady byly včera zmíněny, to není žádná novinka.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s2 Správci daně dnes běžně nakládají s mnoha citlivými daty.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s3 Mají jich k dispozici nadstandardně a fungují zcela standardní mechanismy správy daní, to znamená vnitřní i vnější, je to ochrana podle daňového řádu, soudní ochrana, kontrolní orgány typu Úřad na ochranu osobních údajů, daňová mlčenlivost.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s4 To znamená, že tady myslím je těch kontrolních mechanismů, které zachovávají a chrání tyto údaje, celá řada.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s5 Nevzpomínám si, že by někdy došlo k nějaké aféře a údaje byly zneužity.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s6 Argumentace typu - netvrdím, že to bylo včera řečeno, ale zaznívalo to třeba i v rámci legislativního procesu, třeba při debatách na úrovni Legislativní rady vlády - že si správce daně objedná například mezinárodní dotaz ze Slovenska, to nelze akceptovat, protože to by byl jasný exces a zneužití pravomoci.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s7 Ten dotaz musí jasně odpovídat, mít vazbu na správu daní, funguje to dneska buď...
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s8 Je to reciproční výměna nebo je to automatická výměna.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s9 To všechno podléhá přísným regulím, mnohdy ze strany Evropské unie, protože to jsou harmonizované zákony.
ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s10 Takže toto víceméně vylučuji.
ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s1 Ještě bych si dovolila, jestli mohu, nějakým způsobem vysvětlit, zjednodušeně, protože připouštím, že moje úvodní slovo včera mohlo být komplikovanější a samozřejmě pro ty, kteří třeba nejsou úplně v míře detailu, nemuselo být úplně jasné, tak si dovolím jenom shrnout fakta.
ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s2 My jsme povinni implementovat DAC 5.
ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s3 Pokud bychom ho neimplementovali, vystavujeme se riziku infringementu.
ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s4 Znovu opakuji, implementovala to zhruba polovina zemí Evropské unie.
ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s5 My jsme dokonce i po implementační lhůtě, která vypršela 31. 12. 2017.
ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s6 A byť jsme neměli v přípravě tohoto implementačního předpisu vůbec žádnou prodlevu, tak samozřejmě nám do toho vstoupil volební rok, takže to je tak, jak to je, za to v podstatě nikdo nemůže.
ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s1 Co se týče implementace nad rámec, a nepopírám, že jdeme v určité míře nad rámec implementace, tak jdeme u povinných osob, které ale nejsou zastřešeny žádnou profesní komorou, nejedná se o zástupce profesních komor.
ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s2 Jedná se o povinné osoby, kterými jsou třeba banky, další finanční instituce s bankovním tajemstvím, ostatní ekonomické subjekty.
ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s3 A ty dneska jsou povinny sdělovat tento okruh informací Finančnímu analytickému úřadu.
ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s4 Nově je budou muset sdělovat správcům daně, tak jak jsem vysvětlovala před chvílí, o které správce daně by se jednalo, na jejich žádost za předpokladu, že správce daně prokáže jednoznačně... musí mít ze spisu zřejmé, že se jedná o správu daní.
ps2017-006-06-004-015.u4.p6.s1 Co se týká ale zástupců profesních komor, to znamená, explicitně uvádím advokáti, notáři, daňoví poradci, soudní exekutoři, auditoři, tam se držíme striktně pouze rozsahu implementace DAC 5, to znamená rozsahu, který dneska stejně oni musí sdělovat Finančnímu analytickému úřadu, a rozhodně necílí ani stávající úprava AML směrnice ani DAC 5 na prolomení jejich tajemství vyplývajícího z právního vztahu s klientem, ale pouze se to týká informací - to je dokonce vyloučeno, tyto informace sdělovat, protože samozřejmě je považováno advokátní tajemství a tajemství těchto profesí za nedotknutelné, ale oni pouze jsou povinni sdělovat informace o klientech a obchodech, které nejsou právní pomocí, to znamená zprostředkování obchodů, správa cizího majetku.
ps2017-006-06-004-015.u4.p6.s2 Podle statistik Finančního analytického úřadu jsou případy, které jsou sdělovány ze strany těchto profesí, jsou to skutečně jednotky, ta čísla jsou velmi, velmi nízká, takže nepředpokládám ani jejich nárůst z pohledu implementace DAC 5.
ps2017-006-06-004-015.u4.p7.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-006-06-004-015.u5.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně, a do diskuse se hlásí pan poslanec Benda.
ps2017-006-06-004-015.u5.p1.s2 A kroutil hlavou, takže asi bude mít nějaké připomínky.
ps2017-006-06-004-015.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené dámy a vážení pánové, jsem za prvé byl upozorněn, že včera jsem byl přerušen přesně v okamžiku, kdy jsem žádal o přikázání do ústavněprávního výboru, takže pro jistotu teď ještě jednou na stenozáznam: doporučuji, aby tento návrh zákona byl přikázán kromě garančního výboru, kterým respektuji, že je rozpočtový výbor, také ještě do ústavněprávního výboru.
ps2017-006-06-004-015.u6.p1.s2 To je formální návrh.
ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s1 Dále doporučuji, abychom nezkracovali lhůtu na jeho projednávání.
ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s2 To opravdu není vůbec žádná snadná věc.
ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s3 A si myslím a musím říct, že paní ministryně úplně nepřesvědčila v tuto chvíli svým vystoupením.
ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s4 Říká: jsme po implementační lhůtě, ale z evropských zemí implementováno polovina.
ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s5 To znamená, pravděpodobně polovina zemí je také po implementační lhůtě a zase nic tak hrozného se neděje.
ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s1 Říká: stejnou cestou, jako jsme se vydali my, se vydaly další země jako Francie a Slovensko.
ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s2 No, nevím, kdo jaké máte zkušenosti, ale že by zrovna Francie a Slovensko měly být pro úplně příkladem zemí, podle kterých se máme řídit z hlediska vnitřní správy a z hlediska ochrany citlivých údajů?
ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s3 Tak u Francie jsem si tím téměř jist, Slovensko dejme tomu je nám relativně blízká země, ale i tam bych řekl, že míra citlivosti k ochraně soukromí je na jiné úrovni než v České republice.
ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s4 Takže to také nejsou země, kterými bych se úplně chtěl řídit.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s1 A všechno to, co tady zaznívá, ano, odpovídá tomu to, co jsem tady včera říkal.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s2 Dochází z nejasného důvodu k tomu, že místo toho, abychom řekli: prohloubíme správní spolupráci mezi správními orgány, které již mají možnost takové informace zjišťovat - a DAC 5 nevyžaduje nic jiného, než aby informace, které jsou uvnitř země v nějakém systému, byly s jinými zeměmi vyměňovány.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s3 DAC 5 nenutí žádnou zemi, aby začala zjišťovat více informací pro svoje informační systémy.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s4 A tady dochází k situaci, kdy řekneme: kvůli tomu, že chceme mít DAC 5, tak všechny věci, které dnes výlučně FAÚ pro nejzávažnější trestné činnosti, jako je praní špinavých peněz a boj s terorismem, náhle řekneme, že by teoreticky, potenciálně mohl mít každý finanční úřad, respektive dokonce každý správce daně, tak jak jsem tady o tom hovořil, že se to týká i místních poplatků.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s5 A říkáme: no, máme kontrolní mechanismy.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s6 Upřímně řečeno nemáme.
ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s7 Správa daní žádné efektivní kontrolní mechanismy nemá a je to velikánský problém, to, co se sbírá u správců daní.
ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s1 tomu do jisté míry rozumím.
ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s2 Ale věřte mi, že jsem studoval mnoho spisů, respektive minimálně rozkladů, které se týkaly například Úřadu na ochranu osobních údajů, a že bych měl pocit, že zrovna správci daní jsou těmi orgány, které jsou pečlivě hlídány v tom, co si uchovávají o svých "klientech", respektive o těch, kterým spravují daně, co zůstává v těch spisech, je tam velký problém a žádné efektivní kontrolní mechanismy neexistují.
ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s3 Tyto mechanismy máme vytvořené vůči FAÚ, protože takové enormní pravomoci a protože se obáváme, aby tyto enormní pravomoci nebyly potenciálně zneužívány.
ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s4 Ale vůči finančním úřadům jsou to jenom systémy jejich vnitřních kontrol.
ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s5 A věřte mi, že dostat se do svého vlastního spisu a zjistit si, co tam vlastně finanční úřad přechovává a na základě jakých žádostí si vyžádal některé vstupy, zdaleka jasné není.
ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s6 Takže opravdu prosím, abychom se tím zabývali poměrně do hloubky.
ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s1 Říct dneska, že jsou to jenom jednotky případů.
ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s2 No, možná že to dneska jsou jenom jednotky případů.
ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s3 Ale v okamžiku, kdy to prolomím, a takhle jsme to přece v této zemi zažili x-krát, řekne se: No to je jenom na ty nejzásadnější věci, jenom to povolíme.
ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s4 Jenom to povolíme, oni si budou žádat rozumně.
ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s5 A pak najednou zjistíme, těch žádostí nejsou jednotky, ale jsou v prvním roce stovky a ve třetím roce desítky tisíc.
ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s6 Buďme opatrní.
ps2017-006-06-004-015.u6.p7.s1 Moc prosím, abychom se tím návrhem zabývali poměrně detailně i ve vztahu k prolomení povinné mlčenlivosti jednotlivých dalších subjektů, a moc prosím, abychom nezkracovali lhůtu a přikázali do ústavněprávního výboru.
ps2017-006-06-004-015.u6.p7.s2 Myslím, že tu další odbornou debatu můžeme vést tam, případně na půdě rozpočtového výboru.
ps2017-006-06-004-015.u6.p7.s3 Ale všechny, všechny upozorňuji, není to jednoduchá transpozice, je to potenciálně velký zásah do toho, co jsme zatím brali jako tajemství jednotlivých skupin, které poskytují právní nebo daňovou pomoc.
ps2017-006-06-004-015.u6.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-006-06-004-015.u7.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-006-06-004-015.u7.p1.s2 S přednostním právem paní ministryně.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s1 Tak jenom stručně.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s2 Pokusím se reagovat na pana poslance Bendu.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s3 Ještě jednou: To, že ty informace dostanou napříště podle DAC 5 správci daně, pokud samozřejmě bude právní úprava přijata a stane se účinnou, to vyplývá ze směrnice DAC 5.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s4 Ta přímo ukládá, že se napříště informace do této doby sdělované Finančnímu analytickému útvaru, nebo úřadu vlastně, dneska samostatnému úřadu, že se budou poskytovat i správcům daně na základě jejich žádosti, pokud oni osvědčí právní zájem, to znamená probíhající správu daní.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s5 Takže o tom není pochyb, že to cílí na správce daně, to je prostě přímo v tom DAC.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s6 Co je nad rámec, a to tady otevřeně znovu přiznávám, je to, že tyto informace - ten DAC říká, že ty informace mohou být vyžádány pro účely mezinárodní správy daní.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s7 A pro určitý okruh povinných subjektů, ty dneska mají tu povinnost podle AML směrnice, mohou ji správci daně vyžadovat i pro tuzemskou správu daní.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s8 A to se týká bank, finančních institucí, ostatních ekonomických subjektů.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s9 Netýká se to advokátů, notářů, daňových poradců, soudních exekutorů, auditorů, tam skutečně se implementuje pouze v rozsahu DAC.
ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s10 To znamená, správci daní, a o těch mluví DAC 5, mohou požadovat informace, které potřebují ke správě daně a pouze v souvislosti s probíhající mezinárodní spolupráci při správě daní.
ps2017-006-06-004-015.u8.p2.s1 Co se týče počtu těch příkladů, co je samozřejmě spekulace.

Text viewDownload CoNNL-U