|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-24 ps2017-006-05-013-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 51/ - prvé čtení

Date2018-01-24
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006174.htm

Select a sentence

ps2017-006-05-013-018.u1.p1.s1 18.
ps2017-006-05-013-018.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 51/ - prvé čtení
ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s1 Tento bod byl již dnes otevřen a byl přerušen po vystoupení zpravodajky.
ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s2 Rozprava nebyla otevřena.
ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s3 Takže nyní při této příležitosti otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu.
ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s4 V tuhle chvíli nemám žádné přihlášky.
ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s5 Prosím o klid v sále.
ps2017-006-05-013-018.u1.p3.s1 Vidím, že se hlásí pan kolega Luzar.
ps2017-006-05-013-018.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-006-05-013-018.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážená vládo, dámy a pánové, máme před sebou zákon provozu na pozemních komunikacích, jehož valná většina textu se týká problematiky, která v této Sněmovně v minulosti již byla obsažena.
ps2017-006-05-013-018.u2.p1.s2 Slovy volně parafrázuji pana ministra: je to problém, je to problém, je to problém, ale nejsme ho schopni v nějaké rozumné době řešit.
ps2017-006-05-013-018.u2.p1.s3 Vracíme se zpět ke stanicím technické kontroly a snahám regulovat, popř. uvolňovat problémy, které způsobují tyto stanice, popř. jejich vazby a rozdělení mezi stanice technické kontroly a emisní stanice, které jsou v této novele navrženy.
ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s1 V rámci seznámení se s prvním návrhem, který jste dostali na stůl, jsem se rozhodl připravit některé pozměňovací návrhy, které budou samozřejmě potom projednávány v rámci výborů a ve druhém čtení je budu načítat, ale chtěl bych vám aspoň v základu říci, čeho se budou týkat, a přivítám samozřejmě potom i podněty, které by byly z praxe.
ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s2 Co k tomu vedlo, nejsem příliš odborník a stejně jako vy všichni přicházím do styku s STK jednou za dva roky, když mi končí TK, a vnímám zvýšenou kvalitu těchto stanic technickým vybavením, tak přístupem.
ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s3 Přesto jsem narazil na problém, který se ukázal jako stávajícím systémem neřešitelný.
ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s4 Připadalo mi to jako paradox.
ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s5 Předpokládal jsem, že je to tak v praxi zaběhlé a přesunuté v rámci zodpovědnosti na kraje, že i kraje jsou si schopny v tom systému STK prosadit a najít si své místo.
ps2017-006-05-013-018.u2.p3.s1 Narazil jsem na problémy, kdy se na obrátili podnikatelé, kteří mají zájem budovat, vznešeně to nazvu a přiznám se, nevím, jak bych to technicky přesně nazval, ale něco jako zkušební stanice nebo výzkumné centrum týkající se automobilové dopravy.
ps2017-006-05-013-018.u2.p3.s2 Je to pojem od autonomních vozidel, který se dneska hodně skloňuje, po řekněme běžné technické záležitosti týkající se běžného provozu vozů a zjišťování dat z těchto vozů v rámci možností vývoje a výzkumu v oblasti automobilové dopravy.
ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s1 Jednou z podmínek, aby mohli získat licenci např. na nákladní vozy a testování nákladních vozů v provozu, to je speciální licence, která se uděluje, součástí toho ale je, že musí mít tu licenci spojenou se stanicemi technické kontroly jako takovými.
ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s2 Tyto stanice se dneska přidělují formou, řekněme, licencí ve složitém matematickém přepočtu podle výtěžnosti okresů, potřebnosti vozidel, kolik v roce přibude nebo ubude vozidel, se určují parametry.
ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s3 Ta situace v České republice je momentálně v tom stavu, že tam, kde se uvolní stanice, je docela hodně zájemců o tu stanici, popř. tam, kde se uvolní prostor, jinými slovy stoupne kapacita vozidel, tak stávající stanice využívají zákona a budují další linky a nepouštějí konkurenci.
ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s4 Je to takový stav hledání kompromisu mezi tím, aby ziskovost těchto provozovatelů stanic byla zachována a z druhé strany aby ta kapacita byla ještě únosná a lidé nečekali dvě tři hodiny na vyřízení STK.
ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s1 Ale tento konkrétní problém, ke kterému se vrátím, je právě spojen s tím, že tito lidé, kteří chtějí investovat v řádech možná milionů nebo desítek milionů do tohoto projektu ve spolupráci s vysokými školami, narazili na to, že nejsou schopni překonat tuto zákonnou možnost.
ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s2 jsem vycházel z toho, že z každého zákona je nějaká výjimka, že zohlednit se , že se jedná o nějaký obecně přínosný prvek, který je možno uplatnit.
ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s3 Ale zjistil jsem, že v tom stávajícím zákoně ani v tom návrhu, který je před námi, žádná taková výjimka neexistuje.
ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s4 Čili můj první postřeh se bude týkat právě toho, aby se do zákona ta výjimka třeba v těch výzkumných nebo školských záležitostech dostala, aby i tito v tomto řeknu-li bohulibém výrazu mohli využívat a používat, dostali licenci na provozování na STK stanic z tohoto důvodu výzkumných účelů.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s1 Druhá věc, která vůbec není řešena ve stávajících technických stanicích a ani v tomto zákoně, je situace, kdy čím dál víc na trh v Evropě přicházejí ta autonomní vozidla.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s2 Dneska se bavíme o elektromobilech, což je úplně zvláštní situace.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s3 A teď nemluvím o hybridech, ale hovořím o plně elektromobilech, které již jsme schopni na našich trzích koupit, a jsou již takoví fandové, kteří si to koupili, ale paradoxně stanice technické kontroly na tato vozidla vůbec nejsou připraveny.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s4 My nemáme v zákoně nikde ošetřeno, že by měly být technicky vybaveny, aby mohly správně technicky hodnotit tato vozidla.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s5 Teď se nebavím o provozních podmínkách, brzdy a tyto záležitosti, ale opravdu je to specifická forma vozidel, ty elektromobily, ale hlavně ta autonomní vozidla, že nejsme vůbec připraveni na to, že vozidla s částečným autonomním provozem jsme schopni kontrolovat.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s6 Vy si dneska koupíte vozidlo, které za vás parkuje samo, ale stanice technické kontroly není schopna zkontrolovat, jestli to parkování samo opravdu funguje tak, jak by fungovat mělo.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s7 My se tady spoléháme na výrobce, že vám předal vozidlo, které samo parkuje, ale kde máme jistotu, že za dva tři roky provozu ještě bude plně funkční a budou ta čidla, která jsou, a ty zabezpečující systémy funkční?
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s8 My to v tomto zákoně ani v tom návrhu ošetřeno nemáme.
ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s9 To je další oblast, ke které bych se chtěl v rámci tady tohoto zaměřit.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s1 A třetí věc, která mi v připravované novele jakoby chybí, možná že tam je skrytá, ale přiznám se, nevím, a tady budu žádat potom pomoc Parlamentního institutu, je situace v rámci Evropské unie.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s2 Mám zkušenost, a nemám to ověřeno, budu to žádat v Parlamentním institutu o prošetření, jak vychází uznávání stanic technické kontroly, jejich protokolu, v rámci Evropy.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s3 Jinými slovy jestli protokol, který byl učiněn v České republice, platnost např. v Polsku, nebo naopak, jestli stanice technické kontroly v Polsku uplatní tu možnost v České republice.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s4 by zajímalo, jak je to v rámci Evropy.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s5 Říkám, možná jsem to přehlédl, ale zajímá , jak je to v rámci Evropy obecně.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s6 Jinými slovy, žiji v pohraniční oblasti na česko-polském pomezí, Ostrava je 50 km vzdálená od Polska, a s těmito problémy se docela často setkáváme v rámci spolupráce s polskou stranou a občané taky využívají rozdílných cen vozidel mezi polskou stranou, českou stranou.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s7 Tyto věci možná vyžadují i podrobnější náhled.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s8 Pokud to v tom zákoně je, mám ušetřenou práci, popř. se podívám, jak je to řešeno konkrétně.
ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s9 Přesto mám v poznámkách, že to byla oblast, ke které jsem se chtěl v tomto vyjádřit.
ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s1 Každopádně vítám snahu ministerstva, že tento zákon připravila.
ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s2 Pokusím se své pozměňovací návrhy zformulovat do nějakého parafovaného (?) znění.
ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s3 Pokud budu moct využít možnosti ministerstva, budu rád, abychom došli ke společnému kompromisu.
ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s4 A pevně věřím, že v dalších čteních se nám podaří tento zákon úspěšně pronést Poslaneckou sněmovnou do závěrečného schválení.
ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s5 Děkuji za pozornost.
ps2017-006-05-013-018.u3.p1.s1 také děkuji.
ps2017-006-05-013-018.u3.p1.s2 Než se posuneme, mám tady dvě omluvenky.
ps2017-006-05-013-018.u3.p1.s3 Omlouvá se nám pan poslanec Jan Richter od do konce jednání z pracovních důvodů a omlouvá se nám ministr zdravotnictví Adam Vojtěch dnes od do konce jednání z neodkladných pracovních důvodů.
ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s1 Jsme v obecné rozpravě.
ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s2 Nemám faktické poznámky, nevidím další přihlášku do rozpravy v tuto chvíli, takže obecnou rozpravu končím a ptám se, jestli budou závěrečná slova.
ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s3 Nevypadá to.
ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s4 V tom případě, pokud vím, nezazněly návrhy na zamítnutí nebo vrácení, takže se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s5 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s1 Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s2 Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu?
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s3 Není tomu tak.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s4 Takže budeme hlasovat.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s5 si dovolím svolat kolegy.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s6 Vzhledem k tomu, jak jsou prořídlé lavice, tak odhlásím.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s7 Pro ty, co přicházejí nyní, budeme hlasovat o přikázání tisku 51 hospodářskému výboru jako garančnímu.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s8 Čekám, jestli se nám počitadlo ustálilo.
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s9 Vypadá to, že ano, nicméně poslanci stále přicházejí...
ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s10 to vypadá, že jsme asi všichni.
ps2017-006-05-013-018.u3.p4.s1 si dovolím zahájit hlasování.
ps2017-006-05-013-018.u3.p4.s2 Ptám se, kdo je pro přikázání.
ps2017-006-05-013-018.u3.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-006-05-013-018.u3.p5.s1 V hlasování číslo 63 bylo přihlášeno 125 poslanců, pro bylo 125, proti nebyl nikdo.
ps2017-006-05-013-018.u3.p5.s2 Usnesení bylo přijato.
ps2017-006-05-013-018.u3.p5.s3 Přikázali jsme to hospodářskému výboru jako garančnímu.
ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s1 A dále předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru.
ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s2 někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání?
ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s3 Není tomu tak.
ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s4 Tím tedy projednávání končím.
ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s5 Děkuji a uvidíme se nad tímto textem později.
ps2017-006-05-013-018.u3.p7.s1 Dovolím si otevřít ještě jeden bod, to je

Text viewDownload CoNNL-U