ps2017-006-04-007-011.u1.p1.s1
11 . ps2017-006-04-007-011.u1.p1.s2
Návrh poslanců Petra Fialy , Zbyňka Stanjury , Ivana Adamce a dalších na vydání zákona , kterým se zrušují zákony č . 112 / 2016 Sb . , o elektronické evidenci tržeb , ve znění pozdějších předpisů a č . 113 / 2016 Sb . , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb / sněmovní tisk 23 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-006-04-007-011.u1.p2.s1
Jsme v prvém čtení a navrhovatelé žádají o postup podle § 90 odst . 3 . ps2017-006-04-007-011.u1.p2.s2
Upozorňuji tedy , že bychom museli rozhodnout o případném pokračování . ps2017-006-04-007-011.u1.p2.s3
Ale ještě než dám slovo zástupci navrhovatelů , kterým je pan poslanec Zbyněk Stanjura - požádám ho tedy , aby zaujal místo u stolku zpravodajů - , konstatuji , že byla doručena jménem poslaneckého klubu ANO listina , ve které je na tento bod vzneseno veto , a těch podpisů je tam více , než zákon o jednacím řádu předpokládá . ps2017-006-04-007-011.u1.p3.s1
Čili postup podle § 90 odst . 2 nemůžeme použít , budeme tedy postupovat klasickým způsobem ve všech třech čteních . ps2017-006-04-007-011.u1.p3.s2
Zároveň předpokládám , že vzhledem k omluvám za pana poslance Stanislava Juránka bude zpravodajskou zprávu přednášet předsedkyně rozpočtového výboru paní poslankyně Miloslava Vostrá . ps2017-006-04-007-011.u1.p4.s1
Stanovisko vlády k tisku 23 / 1 jste obdrželi včas podle jednacího řádu . ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s1
Teď už tedy žádám pana poslance Zbyňka Stanjuru , aby se jako zástupce navrhovatelů ujal slova . ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s2
- Ještě nic neříkejte , protože znovu požádám sněmovnu o klid . ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s3
Žádám kolegy na obou stranách jednacího sálu , aby diskuse , které se netýkají tisku č . 23 , přenesli do předsálí . ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s4
Děkuji . ps2017-006-04-007-011.u1.p6.s1
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s2
Pane místopředsedo , vážená vládo , kolegyně , kolegové , začnu nejdřív hodnocením . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s3
Programová shoda ODS a ANO zatím nula . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s4
Dnes tři zákony z dílny ODS , ANO třikrát proti . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s5
To jenom abychom věděli . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s6
Kdežto programová shoda ANO a KSČM dneska 100 % . ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s7
Máme nějaký mezivýsledek , dneska děláme čtvrtý pokus , fakt se snažíme a nějak to hnutí ANO nejde , aby dokázalo programovou shodu . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s1
Vzal jsem si s sebou několik podkladů , studie o stínové ekonomice . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s2
Tou argumentovali předkladatelé , když jsme to projednávali , a byl to hit minulého volebního období . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s3
Na tom se asi shodneme . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s4
Potom jsme ji dostali sice s problémy , nejdříve úplně začerněnou , ale pak jsme ji dostali - Specifikace projektu EET . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s5
Pak tady mám vládní návrh zákona , abychom věděli , s čím vláda přišla . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s6
Doprovodný návrh zákona . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s7
A pak tady mám stanovisko Ústavního soudu . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s8
A z každého budu citovat jenom chvilku , nebojte . ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s9
Kdybych to chtěl číst celé , tak bychom tento týden neskončili . ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s1
Stínová ekonomika je součástí každodenního života milionů obyvatel České republiky , ač to mnoho z nich vůbec netuší . ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s2
Podle širší definice lze v rámci stínové ekonomiky rozlišit tři oblasti : skrytou , nelegální a neformální ekonomiku . ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s3
O stínové ekonomice mluvím proto , že to byl jeden z hlavních argumentů předkladatelů . ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s4
Myslím , že se shodujeme napříč politickým spektrem , že je to jev nežádoucí a že je s ním třeba bojovat . ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s5
Co je ale důležité z té studie o stínové ekonomice v zemích Evropské unie a taky v České republice ? ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s6
Příčiny vzniku stínové ekonomiky se mohou v konkrétních zemích a regionech lišit , nicméně ve většině případů jsou to zdanění a regulace , které mají na rozvoji stínových aktivit hlavní podíl . ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s7
Čím jsou vyšší daňové náklady , ať už z hlediska míry zdanění , či komplikovanosti daňového systému , a čím komplikovanější a restriktivnější je regulace v dané zemi a odvětví , tím nákladnější je pro firmy najímání práce a setrvání v oficiální ekonomice . ps2017-006-04-007-011.u2.p4.s1
Myslím si , že to víme i zdravým selským rozumem . ps2017-006-04-007-011.u2.p4.s2
Čím jsou vyšší daně , čím jsou vyšší regulace , čím je systém komplikovanější , to všechno vytváří prostředí pro to , aby fungovala , a říkám bohužel fungovala , stínová ekonomika . ps2017-006-04-007-011.u2.p5.s1
Nechci opakovat argumenty , které tady zaznívaly , a bohužel zbytečně , při projednávání v minulém volebním období . ps2017-006-04-007-011.u2.p5.s2
Musím říct , že naše podání k Ústavnímu soudu bylo velmi úspěšné , přestože vláda si pochvalovala , že zákon nebyl zrušen jako celek . ps2017-006-04-007-011.u2.p5.s3
Ale podívejme se , co vlastně Ústavní soud rozhodl , co jsme tady říkali a jak argumentovala vláda . ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s1
Od začátku jsme říkali , že nástroj k tomu , aby stát sledoval hotovostní operace , je nesmyslný pro placení kartou . ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s2
Stokrát to tady zaznělo od mikrofonu , až to musel zrušit Ústavní soud . ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s3
Mluvili tady mnozí kolegové o nesmyslnosti EET pro e - shopy , až to musel zrušit Ústavní soud . ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s4
Mluvili jsme tady o DIČ , což se vlastně rovná rodnému číslu u živnostníků , stokrát jsme to tady říkali , až to musel zrušit Ústavní soud . ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s5
Ústavní soud taky zrušil , respektive odložil , záleží na interpretaci , my říkáme zrušil , hnutí ANO říká odložil , třetí a čtvrtou vlnu . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s1
Jenom připomenu odhady počtu podnikatelů , kteří se zapojí v jednotlivých etapách . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s2
V první etapě se v zásadě Ministerstvo financí nemýlilo . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s3
Tam to zhruba odpovídalo , odhadovalo se myslím 50 tis . , ten počet byl velmi podobný . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s4
Ve druhé etapě , která už platí dlouho , odhadovalo Ministerstvo financí , že se zapojí až 300 tis . subjektů . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s5
Nic z toho se nestalo , číslo je výrazně nižší . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s6
V té studii , kterou jsem tady ukazoval , autoři odhadovali , že v první etapě to bude 10 % , to je zhruba těch 50 tis . , v druhé 40 % a polovina v třetí , pak Sněmovnu (nesroz.) na třetí a čtvrtou vlnu . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s7
Takže Ústavní soud ochránil podle odhadu Ministerstva financí a tehdejší vlády polovinu potenciálních nucených uživatelů EET a to je dobrá zpráva . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s8
V tom okamžiku leží na vodě slova o narovnání podnikatelského prostředí . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s9
Nějak se to nepovedlo , soudruzi . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s10
Nebo snad ano ? ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s11
Ten stávající stav představuje rovné podnikatelské prostředí ? ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s12
Já si myslím že ne . ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s13
Jsou tady vybrané činnosti , kde podnikatelé musí mít EET , a vybrané činnosti , kde nemusí mít EET . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s1
Náš návrh směřuje k narovnání podnikatelského prostředí , protože říká : nikdo nebude zatížen EET . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s2
A to pak jsou rovné podmínky . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s3
Všichni , nebo nikdo , to jsou rovné podmínky . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s4
Pamatujeme si na debaty o výjimkách . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s5
Nejsou možné . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s6
Žádné výjimky nebudou , a pak slyšíme nápady : prodejci kaprů ne , prodejci vánočních stromků ano . ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s7
A mohl bych pokračovat , ale nemá to smysl . ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s1
Protože se mi opravdu líbilo disentní stanovisko pěti ústavních soudců , tak z něj budu citovat , protože si myslím , že to formulovali , jak to vnímáme my , a nejenom my , jako občanští demokraté . ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s2
Dovolte mi , teď budu možná trošku delší , ale opravdu si myslím , že to stojí za to , nevím , jestli jste to všichni četli . ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s3
Slova patří pěti ústavním soudcům , a to jmenovitě Vojtěchu Šimíčkovi , Jaromíru Jirsovi , Tomáše Lichovníkovi , Kateřině Šimáčkové a Davidu Uhlířovi . ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s4
Pominu úvod z mého oblíbeného seriálu Jistě , pane ministře , či Jistě , pane premiére , který vlastně jenom navodil situaci , před kterou stál Ústavní soud , když posuzoval náš návrh na zrušení celého návrhu zákona . ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s1
Ústavní soudci píší : Být živnostníkem není vůbec jednoduché . ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s2
Chce to kus osobní odvahy a hodně trpělivosti , protože povinností spojených s podnikáním je obrovské množství napříč celým právním řádem : v oblasti bezpečnosti práce , sociálního zabezpečení , personalistiky , hygieny a samozřejmě i daní . ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s3
Stát , který je i podle judikatury Ústavního soudu výsledkem společenské smlouvy , by proto měl vždy dobře vážit zavedení každé nové povinnosti , která podnikatelům ztěžuje jejich činnost . ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s4
Při tomto zavádění by měl zákonodárce velmi bedlivě hodnotit , zda tato další povinnost je skutečně nezbytná a zda nepřiměřeně nezhoršuje podnikatelské prostředí . ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s5
Tato opatření by přitom neměl posuzovat izolovaně , nýbrž v kontextu omezení již stávajících . ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s6
Lapidárně řečeno , stát by si měl položit otázku , zda se nejedná o příslovečnou poslední kapku , po které pomyslný pohár přeteče . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s1
Máme totiž za to , že ne vždy je daňová disciplína tou největší hodnotou a legitimním cílem . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s2
Někdy by zájem na ní měl poněkud ustoupit tomu , aby byla zachována silná vrstva aktivních , tvořivých , sebevědomých a odvážných lidí , kteří v podnikání riskují svou existenci , místo aby se nechali zaměstnat . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s3
A těmto lidem , především těm drobnějším mezi nimi , tedy lidem s obratem - což není totéž co zisk - s obratem např . v jednotkách milionů korun ročně by stát měl administrativu spojenou s podnikáním co nejvíce ulehčit , a to i za cenu menšího daňového výnosu , který i tak jako tak je marginální . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s4
Ekonomika totiž bude robustní a přežije těžké časy lépe právě tehdy , bude - li v ní dostatečná diverzita , a soběstačná , na pomoci ze společného nezávislá podnikatelská vrstva zůstane i v okrajových oblastech . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s5
- Tam byly uvozovky , ty okrajové oblasti . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s6
- Hospody a jiné provozovny v malých obcích , malí samostatní živnostníci , podnikající důchodci , podnikající studenti atd . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s7
Pro řadu právě těchto lidí je však EET tou příslovečnou poslední kapkou , která je vyžene z podnikání , případně je nažene do šedé ekonomiky - proto jsem taky na začátku připomenul , co je šedá ekonomika a co je příčinou šedé ekonomiky - , což uvolní cestu jejich velkým konkurentům směrem ke korporativnímu , velkopodnikatelskému a dotačnímu státu . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s8
Vzniká tak malá hyperbohatá elita a pak dále jen hůře či lépe placení zaměstnanci . ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s9
Můžeme se tak dostat do rozporu s materiální podstatou demokracie , ta je totiž možná jen ve společnosti tvořené z podstatné části vrstvou skutečně svobodných , nezávislých lidí . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s1
Právo podnikat je odvozeno od práva vlastnit majetek a svobodně s ním nakládat . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s2
Souvisí však i se zákazem nucených prací . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s3
Svědčí o tom zkušenosti z minulého , totalitního režimu . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s4
Komunistický režim podnikání nejen nepovoloval , ale přímo jej trestal . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s5
Kombinace trestných činů spekulace , nedovoleného podnikání a příživnictví nutila každého , aby byl zaměstnán . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s6
Nutila jej k tomu , aby byl závislý na takřka jediném zaměstnavateli , a to na státu . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s7
Společnost , v níž naprostá většina občanů je svou obživou závislá na jednom či několika málo zaměstnavatelích , není svobodná společnost . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s8
Proto je právo podnikat jedním ze základních práv vytvářet podmínky pro společnost svobodných občanů . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s9
Respekt ke svobodě musí být vždy na prvním místě . ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s10
Proklamovaný cíl EET tomu však neodpovídá . ps2017-006-04-007-011.u2.p13.s1
V další části se v tomto disentním stanovisku uvádí : Před zavedením EET měl proto stát poctivě a velmi důkladně zkoumat , zda již byly vyčerpány všechny méně invazivní a obtěžující možnosti , které má k dispozici ke kontrole správného a spravedlivého výběru daní . ps2017-006-04-007-011.u2.p13.s2
Nic takového se však v daném případě nestalo , byť zavedení EET představuje další administrativní i finanční zatížení činnosti podnikatelů . ps2017-006-04-007-011.u2.p13.s3
Ustrnout na pouhém konstatování , že zavedení EET velmi pravděpodobně povede ke zvýšení výběru daní , a proto obstojí i z ústavněprávního hlediska , je totiž velmi nebezpečné a zneužitelné . ps2017-006-04-007-011.u2.p14.s1
Jakkoli nepopíráme - opravdu to zkracuji , abych to nečetl celé , doporučuji všem , aby si to přečetli celé - jakkoli nepopíráme , že zavedením EET skutečně může docházet k větší daňové výtěžnosti oproti situaci předchozí , nelze očekávat , že se tak bude dít ve významnější míře v poměru k celkovým daňovým příjmům státu . ps2017-006-04-007-011.u2.p14.s2
- A zkuste si , kolegyně a kolegové , teď sami v duchu odpovědět , jestli víte přesně , nebo zhruba přesně , kolik jsou celkové daňové příjmy státu , a pak to porovnejte i s tím údajem , kterým podle mě Ministerstvo financí nijak neprokázalo , kterým se chlubí , že se výběr daní zvýšil o 5 miliard .