|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-23 ps2017-006-04-007-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Ivana Adamce a dalších na vydání zákona, kterým se zrušují zákony č. 112/2016 Sb., o elektronické evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů a č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 23/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-01-23
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006120.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 504 • previousnext

ps2017-006-04-007-011.u1.p1.s1 11.
ps2017-006-04-007-011.u1.p1.s2 Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Ivana Adamce a dalších na vydání zákona, kterým se zrušují zákony č. 112/2016 Sb., o elektronické evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů a č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 23/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-006-04-007-011.u1.p2.s1 Jsme v prvém čtení a navrhovatelé žádají o postup podle § 90 odst. 3.
ps2017-006-04-007-011.u1.p2.s2 Upozorňuji tedy, že bychom museli rozhodnout o případném pokračování.
ps2017-006-04-007-011.u1.p2.s3 Ale ještě než dám slovo zástupci navrhovatelů, kterým je pan poslanec Zbyněk Stanjura - požádám ho tedy, aby zaujal místo u stolku zpravodajů -, konstatuji, že byla doručena jménem poslaneckého klubu ANO listina, ve které je na tento bod vzneseno veto, a těch podpisů je tam více, než zákon o jednacím řádu předpokládá.
ps2017-006-04-007-011.u1.p3.s1 Čili postup podle § 90 odst. 2 nemůžeme použít, budeme tedy postupovat klasickým způsobem ve všech třech čteních.
ps2017-006-04-007-011.u1.p3.s2 Zároveň předpokládám, že vzhledem k omluvám za pana poslance Stanislava Juránka bude zpravodajskou zprávu přednášet předsedkyně rozpočtového výboru paní poslankyně Miloslava Vostrá.
ps2017-006-04-007-011.u1.p4.s1 Stanovisko vlády k tisku 23/1 jste obdrželi včas podle jednacího řádu.
ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s1 Teď tedy žádám pana poslance Zbyňka Stanjuru, aby se jako zástupce navrhovatelů ujal slova.
ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s2 - Ještě nic neříkejte, protože znovu požádám sněmovnu o klid.
ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s3 Žádám kolegy na obou stranách jednacího sálu, aby diskuse, které se netýkají tisku č. 23, přenesli do předsálí.
ps2017-006-04-007-011.u1.p5.s4 Děkuji.
ps2017-006-04-007-011.u1.p6.s1 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s2 Pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně, kolegové, začnu nejdřív hodnocením.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s3 Programová shoda ODS a ANO zatím nula.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s4 Dnes tři zákony z dílny ODS, ANO třikrát proti.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s5 To jenom abychom věděli.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s6 Kdežto programová shoda ANO a KSČM dneska 100 %.
ps2017-006-04-007-011.u2.p1.s7 Máme nějaký mezivýsledek, dneska děláme čtvrtý pokus, fakt se snažíme a nějak to hnutí ANO nejde, aby dokázalo programovou shodu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s1 Vzal jsem si s sebou několik podkladů, studie o stínové ekonomice.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s2 Tou argumentovali předkladatelé, když jsme to projednávali, a byl to hit minulého volebního období.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s3 Na tom se asi shodneme.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s4 Potom jsme ji dostali sice s problémy, nejdříve úplně začerněnou, ale pak jsme ji dostali - Specifikace projektu EET.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s5 Pak tady mám vládní návrh zákona, abychom věděli, s čím vláda přišla.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s6 Doprovodný návrh zákona.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s7 A pak tady mám stanovisko Ústavního soudu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s8 A z každého budu citovat jenom chvilku, nebojte.
ps2017-006-04-007-011.u2.p2.s9 Kdybych to chtěl číst celé, tak bychom tento týden neskončili.
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s1 Stínová ekonomika je součástí každodenního života milionů obyvatel České republiky, to mnoho z nich vůbec netuší.
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s2 Podle širší definice lze v rámci stínové ekonomiky rozlišit tři oblasti: skrytou, nelegální a neformální ekonomiku.
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s3 O stínové ekonomice mluvím proto, že to byl jeden z hlavních argumentů předkladatelů.
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s4 Myslím, že se shodujeme napříč politickým spektrem, že je to jev nežádoucí a že je s ním třeba bojovat.
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s5 Co je ale důležité z studie o stínové ekonomice v zemích Evropské unie a taky v České republice?
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s6 Příčiny vzniku stínové ekonomiky se mohou v konkrétních zemích a regionech lišit, nicméně ve většině případů jsou to zdanění a regulace, které mají na rozvoji stínových aktivit hlavní podíl.
ps2017-006-04-007-011.u2.p3.s7 Čím jsou vyšší daňové náklady, z hlediska míry zdanění, či komplikovanosti daňového systému, a čím komplikovanější a restriktivnější je regulace v dané zemi a odvětví, tím nákladnější je pro firmy najímání práce a setrvání v oficiální ekonomice.
ps2017-006-04-007-011.u2.p4.s1 Myslím si, že to víme i zdravým selským rozumem.
ps2017-006-04-007-011.u2.p4.s2 Čím jsou vyšší daně, čím jsou vyšší regulace, čím je systém komplikovanější, to všechno vytváří prostředí pro to, aby fungovala, a říkám bohužel fungovala, stínová ekonomika.
ps2017-006-04-007-011.u2.p5.s1 Nechci opakovat argumenty, které tady zaznívaly, a bohužel zbytečně, při projednávání v minulém volebním období.
ps2017-006-04-007-011.u2.p5.s2 Musím říct, že naše podání k Ústavnímu soudu bylo velmi úspěšné, přestože vláda si pochvalovala, že zákon nebyl zrušen jako celek.
ps2017-006-04-007-011.u2.p5.s3 Ale podívejme se, co vlastně Ústavní soud rozhodl, co jsme tady říkali a jak argumentovala vláda.
ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s1 Od začátku jsme říkali, že nástroj k tomu, aby stát sledoval hotovostní operace, je nesmyslný pro placení kartou.
ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s2 Stokrát to tady zaznělo od mikrofonu, to musel zrušit Ústavní soud.
ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s3 Mluvili tady mnozí kolegové o nesmyslnosti EET pro e-shopy, to musel zrušit Ústavní soud.
ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s4 Mluvili jsme tady o DIČ, což se vlastně rovná rodnému číslu u živnostníků, stokrát jsme to tady říkali, to musel zrušit Ústavní soud.
ps2017-006-04-007-011.u2.p6.s5 Ústavní soud taky zrušil, respektive odložil, záleží na interpretaci, my říkáme zrušil, hnutí ANO říká odložil, třetí a čtvrtou vlnu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s1 Jenom připomenu odhady počtu podnikatelů, kteří se zapojí v jednotlivých etapách.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s2 V první etapě se v zásadě Ministerstvo financí nemýlilo.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s3 Tam to zhruba odpovídalo, odhadovalo se myslím 50 tis., ten počet byl velmi podobný.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s4 Ve druhé etapě, která platí dlouho, odhadovalo Ministerstvo financí, že se zapojí 300 tis. subjektů.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s5 Nic z toho se nestalo, číslo je výrazně nižší.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s6 V studii, kterou jsem tady ukazoval, autoři odhadovali, že v první etapě to bude 10 %, to je zhruba těch 50 tis., v druhé 40 % a polovina v třetí, pak Sněmovnu (nesroz.)na třetí a čtvrtou vlnu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s7 Takže Ústavní soud ochránil podle odhadu Ministerstva financí a tehdejší vlády polovinu potenciálních nucených uživatelů EET a to je dobrá zpráva.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s8 V tom okamžiku leží na vodě slova o narovnání podnikatelského prostředí.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s9 Nějak se to nepovedlo, soudruzi.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s10 Nebo snad ano?
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s11 Ten stávající stav představuje rovné podnikatelské prostředí?
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s12 si myslím že ne.
ps2017-006-04-007-011.u2.p7.s13 Jsou tady vybrané činnosti, kde podnikatelé musí mít EET, a vybrané činnosti, kde nemusí mít EET.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s1 Náš návrh směřuje k narovnání podnikatelského prostředí, protože říká: nikdo nebude zatížen EET.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s2 A to pak jsou rovné podmínky.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s3 Všichni, nebo nikdo, to jsou rovné podmínky.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s4 Pamatujeme si na debaty o výjimkách.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s5 Nejsou možné.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s6 Žádné výjimky nebudou, a pak slyšíme nápady: prodejci kaprů ne, prodejci vánočních stromků ano.
ps2017-006-04-007-011.u2.p8.s7 A mohl bych pokračovat, ale nemá to smysl.
ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s1 Protože se mi opravdu líbilo disentní stanovisko pěti ústavních soudců, tak z něj budu citovat, protože si myslím, že to formulovali, jak to vnímáme my, a nejenom my, jako občanští demokraté.
ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s2 Dovolte mi, teď budu možná trošku delší, ale opravdu si myslím, že to stojí za to, nevím, jestli jste to všichni četli.
ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s3 Slova patří pěti ústavním soudcům, a to jmenovitě Vojtěchu Šimíčkovi, Jaromíru Jirsovi, Tomáše Lichovníkovi, Kateřině Šimáčkové a Davidu Uhlířovi.
ps2017-006-04-007-011.u2.p9.s4 Pominu úvod z mého oblíbeného seriálu Jistě, pane ministře, či Jistě, pane premiére, který vlastně jenom navodil situaci, před kterou stál Ústavní soud, když posuzoval náš návrh na zrušení celého návrhu zákona.
ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s1 Ústavní soudci píší: Být živnostníkem není vůbec jednoduché.
ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s2 Chce to kus osobní odvahy a hodně trpělivosti, protože povinností spojených s podnikáním je obrovské množství napříč celým právním řádem: v oblasti bezpečnosti práce, sociálního zabezpečení, personalistiky, hygieny a samozřejmě i daní.
ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s3 Stát, který je i podle judikatury Ústavního soudu výsledkem společenské smlouvy, by proto měl vždy dobře vážit zavedení každé nové povinnosti, která podnikatelům ztěžuje jejich činnost.
ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s4 Při tomto zavádění by měl zákonodárce velmi bedlivě hodnotit, zda tato další povinnost je skutečně nezbytná a zda nepřiměřeně nezhoršuje podnikatelské prostředí.
ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s5 Tato opatření by přitom neměl posuzovat izolovaně, nýbrž v kontextu omezení již stávajících.
ps2017-006-04-007-011.u2.p10.s6 Lapidárně řečeno, stát by si měl položit otázku, zda se nejedná o příslovečnou poslední kapku, po které pomyslný pohár přeteče.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s1 Máme totiž za to, že ne vždy je daňová disciplína tou největší hodnotou a legitimním cílem.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s2 Někdy by zájem na měl poněkud ustoupit tomu, aby byla zachována silná vrstva aktivních, tvořivých, sebevědomých a odvážných lidí, kteří v podnikání riskují svou existenci, místo aby se nechali zaměstnat.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s3 A těmto lidem, především těm drobnějším mezi nimi, tedy lidem s obratem - což není totéž co zisk - s obratem např. v jednotkách milionů korun ročně by stát měl administrativu spojenou s podnikáním co nejvíce ulehčit, a to i za cenu menšího daňového výnosu, který i tak jako tak je marginální.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s4 Ekonomika totiž bude robustní a přežije těžké časy lépe právě tehdy, bude-li v dostatečná diverzita, a soběstačná, na pomoci ze společného nezávislá podnikatelská vrstva zůstane i v okrajových oblastech.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s5 - Tam byly uvozovky, ty okrajové oblasti.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s6 - Hospody a jiné provozovny v malých obcích, malí samostatní živnostníci, podnikající důchodci, podnikající studenti atd.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s7 Pro řadu právě těchto lidí je však EET tou příslovečnou poslední kapkou, která je vyžene z podnikání, případně je nažene do šedé ekonomiky - proto jsem taky na začátku připomenul, co je šedá ekonomika a co je příčinou šedé ekonomiky -, což uvolní cestu jejich velkým konkurentům směrem ke korporativnímu, velkopodnikatelskému a dotačnímu státu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s8 Vzniká tak malá hyperbohatá elita a pak dále jen hůře či lépe placení zaměstnanci.
ps2017-006-04-007-011.u2.p11.s9 Můžeme se tak dostat do rozporu s materiální podstatou demokracie, ta je totiž možná jen ve společnosti tvořené z podstatné části vrstvou skutečně svobodných, nezávislých lidí.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s1 Právo podnikat je odvozeno od práva vlastnit majetek a svobodně s ním nakládat.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s2 Souvisí však i se zákazem nucených prací.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s3 Svědčí o tom zkušenosti z minulého, totalitního režimu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s4 Komunistický režim podnikání nejen nepovoloval, ale přímo jej trestal.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s5 Kombinace trestných činů spekulace, nedovoleného podnikání a příživnictví nutila každého, aby byl zaměstnán.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s6 Nutila jej k tomu, aby byl závislý na takřka jediném zaměstnavateli, a to na státu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s7 Společnost, v níž naprostá většina občanů je svou obživou závislá na jednom či několika málo zaměstnavatelích, není svobodná společnost.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s8 Proto je právo podnikat jedním ze základních práv vytvářet podmínky pro společnost svobodných občanů.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s9 Respekt ke svobodě musí být vždy na prvním místě.
ps2017-006-04-007-011.u2.p12.s10 Proklamovaný cíl EET tomu však neodpovídá.
ps2017-006-04-007-011.u2.p13.s1 V další části se v tomto disentním stanovisku uvádí: Před zavedením EET měl proto stát poctivě a velmi důkladně zkoumat, zda již byly vyčerpány všechny méně invazivní a obtěžující možnosti, které k dispozici ke kontrole správného a spravedlivého výběru daní.
ps2017-006-04-007-011.u2.p13.s2 Nic takového se však v daném případě nestalo, byť zavedení EET představuje další administrativní i finanční zatížení činnosti podnikatelů.
ps2017-006-04-007-011.u2.p13.s3 Ustrnout na pouhém konstatování, že zavedení EET velmi pravděpodobně povede ke zvýšení výběru daní, a proto obstojí i z ústavněprávního hlediska, je totiž velmi nebezpečné a zneužitelné.
ps2017-006-04-007-011.u2.p14.s1 Jakkoli nepopíráme - opravdu to zkracuji, abych to nečetl celé, doporučuji všem, aby si to přečetli celé - jakkoli nepopíráme, že zavedením EET skutečně může docházet k větší daňové výtěžnosti oproti situaci předchozí, nelze očekávat, že se tak bude dít ve významnější míře v poměru k celkovým daňovým příjmům státu.
ps2017-006-04-007-011.u2.p14.s2 - A zkuste si, kolegyně a kolegové, teď sami v duchu odpovědět, jestli víte přesně, nebo zhruba přesně, kolik jsou celkové daňové příjmy státu, a pak to porovnejte i s tím údajem, kterým podle Ministerstvo financí nijak neprokázalo, kterým se chlubí, že se výběr daní zvýšil o 5 miliard.

Text viewDownload CoNNL-U