ps2017-006-04-007-011.u2.p14.s3
A používám číslo , které používá Ministerstvo financí . ps2017-006-04-007-011.u2.p15.s1
Ve shodě s názorem navrhovatelů , což byla skupina poslanců z ODS a z TOP 09 , máme za to , že zavedení EET představuje velmi citelný zásah do práv dotčených subjektů . ps2017-006-04-007-011.u2.p15.s2
Jak je již uvedeno výše , jde především o vlastnické právo , právo svobodně podnikat , o rovnost a zásah do informačního sebeurčení . ps2017-006-04-007-011.u2.p16.s1
Zavedení EET totiž představuje nové finanční náklady pro každého podnikatele . ps2017-006-04-007-011.u2.p16.s2
Tyto náklady přitom nejsou jednorázové , ale opakující se . ps2017-006-04-007-011.u2.p16.s3
U malých podnikatelů pak nejde jen o bezprostřední finanční náklady , nýbrž o zatížení podnikající osoby další starostí , kterých však již dnes má nad hlavu . ps2017-006-04-007-011.u2.p16.s4
Nelze přehlédnout ani to , že jsou zákonem jako třída - zákonem jako třída - likvidováni zejména starší menší podnikatelé bez počítačových znalostí a on - line připojení . ps2017-006-04-007-011.u2.p16.s5
Většinové stanovisko Ústavního soudu , že se mají smířit s tím , že jsou oběťmi čtvrté průmyslové revoluce , jak je uvedeno v bodě 79 nálezu , pak v této souvislosti zní značně necitlivě . ps2017-006-04-007-011.u2.p16.s6
- Už budu končit , nebojte , příznivci EET . ps2017-006-04-007-011.u2.p17.s1
Další riziko systému EET spočívá v jeho zneužitelnosti . ps2017-006-04-007-011.u2.p17.s2
Prostřednictvím tohoto systému totiž dochází ke koncentraci citlivých obchodních informací na jednom místě . ps2017-006-04-007-011.u2.p17.s3
Ačkoliv nelze vycházet z apriorní premisy nepoctivosti státní správy , nelze současně ani vycházet z toho , že koncentrované údaje o daňových poplatnících nebudou nikdy a nijak zneužity . ps2017-006-04-007-011.u2.p18.s1
Závěrem uvádíme , píše těchto pět ústavních soudců , že ze všech shora uvedených důvodů považujeme napadený zákon za protiústavní , a myslíme si , že tomuto návrhu mělo být v plné míře vyhověno . ps2017-006-04-007-011.u2.p18.s2
Pokud totiž Ústavní soud hodlá s odkazem na test racionality tolerovat i natolik razantní a nediferencované zásahy do podnikatelského prostředí a do základních práv daňových subjektů , je otázka , jakou roli chce Ústavní soud v daném systému nadále plnit . ps2017-006-04-007-011.u2.p19.s1
To jsou z našeho pohledu klíčové pasáže z disentního stanoviska . ps2017-006-04-007-011.u2.p19.s2
Na začátku jsem řekl , co většina ústavních soudců zrušila , ty jednotlivé části , o kterých jsem mluvil , a taky jsem připomenul , že opozice zbytečně a marně upozorňovala na tato rizika a musel je zrušit až Ústavní soud . ps2017-006-04-007-011.u2.p19.s3
Právě proto , že bychom měli hledat rovnost podnikatelského prostředí , a kromě toho , že bychom měli zrušit dotace , tak bychom měli přispět k tomu , že ani EET se bude týkat pouze někoho . ps2017-006-04-007-011.u2.p19.s4
( ? ) ps2017-006-04-007-011.u2.p19.s5
V této chvíli to tak je a my navrhujeme , abychom ten zákon zrušili jako celek i s ohledem na to disentní stanovisko Ústavního soudu . ps2017-006-04-007-011.u2.p20.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-006-04-007-011.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů a mám před sebou několik . . . . ještě požádám paní kolegyni Vostrou o posečkání . ps2017-006-04-007-011.u3.p2.s1
Za prvé přečtu omluvy . ps2017-006-04-007-011.u3.p2.s2
Z dnešního odpoledního jednání se paní poslankyně Nevludová omlouvá do konce jednacího . . . ps2017-006-04-007-011.u3.p2.s3
8.15 . ps2017-006-04-007-011.u3.p2.s4
Stejně tak paní poslankyně Levová , paní poslankyně Karla Maříková a pan poslanec Karel Podal do konce jednání a pan poslanec Jiří Běhounek také do konce jednacího dne , stejně jako pan poslanec Radek Rozvoral . ps2017-006-04-007-011.u3.p3.s1
Vzhledem k tomu , že jsme v prvém čtení , tak podle jednacího řádu musím dát schválit změnu zpravodaje , protože ta podléhá schválení v prvém čtení Poslanecké sněmovny . ps2017-006-04-007-011.u3.p3.s2
Ještě předtím , než tak učiním , o faktickou poznámku ke stenozáznamu požádala paní poslankyně Mauritzová a já jí udělím slovo . ps2017-006-04-007-011.u3.p3.s3
Nepůjde o nic , co by zpochybňovalo hlasování , jak mě informovala , ale samozřejmě pro stenozáznam je změna v elektronickém záznamu hlasování důležitá . ps2017-006-04-007-011.u3.p3.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce . ps2017-006-04-007-011.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně a poslanci , chtěla bych uvést pouze pro stenozáznam , že mám u hlasování č . 44 chybně uvedeno , že jsem hlasovala ano , a já jsem hlasovala ne . ps2017-006-04-007-011.u4.p1.s2
Takže děkuji . ps2017-006-04-007-011.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-04-007-011.u5.p1.s2
Nyní tedy podle § 90 a násl . zákona o jednacím řádu požádám o souhlas se změnou zpravodaje v hlasování číslo 45 . ps2017-006-04-007-011.u5.p1.s3
Tedy kdo souhlasí s tím , aby paní poslankyně Vostrá byla zpravodajkou namísto pana poslance Juránka . ps2017-006-04-007-011.u5.p2.s1
Zahájil jsem hlasování a ptám se , kdo je pro . ps2017-006-04-007-011.u5.p2.s2
Kdo je proti ? ps2017-006-04-007-011.u5.p2.s3
Děkuji vám . ps2017-006-04-007-011.u5.p3.s1
Hlasování pořadové číslo 45 . ps2017-006-04-007-011.u5.p3.s2
Z přítomných 163 pro 124 , proti nikdo . ps2017-006-04-007-011.u5.p3.s3
Návrh byl přijat . ps2017-006-04-007-011.u5.p4.s1
Zpravodajem pro prvé čtení tohoto návrhu zákona bude paní poslankyně Miloslava Vostrá . ps2017-006-04-007-011.u5.p5.s1
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2017-006-04-007-011.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-006-04-007-011.u6.p1.s2
Členové vlády , kolegyně , kolegové , cílem návrhu tohoto zákona , jak už tady bylo řečeno , je zrušení systému elektronické evidence tržeb , a to bez náhrady . ps2017-006-04-007-011.u6.p1.s3
Skutečností ale je , že i přes nedostatky a v některých ohledech i nejasnosti stávajícího zákona o EET , a myslím , že už tady kolega předkladatel to zmiňoval a zmiňovala to i řada kolegů v minulém volebním období při schvalování tohoto zákona , nicméně v tuto dobu už se jedná víceméně o koncept vcelku již všeobecně přijímaný . ps2017-006-04-007-011.u6.p1.s4
Je pravda , že nedostatky tohoto zákona se v praxi mnohdy potvrdily . ps2017-006-04-007-011.u6.p1.s5
Já bych akorát řekla , bohužel , ze svého pohledu . ps2017-006-04-007-011.u6.p1.s6
Předpokládám , že budou aktuálně zřejmě i předmětem vládou připravované novely zákona o EET , která bude reagovat i na nedávné rozhodnutí tady již zmíněného Ústavního soudu o zrušení některých částí stávajícího zákona . ps2017-006-04-007-011.u6.p2.s1
Já bych jenom chtěla říci , že to , že vlastně Ústavní soud nezrušil zákon o EET jako celek , tak to vše mě vede k tomu , abych tady podala návrh na zamítnutí tohoto tisku v prvním čtení . ps2017-006-04-007-011.u6.p2.s2
S tím , že souhlasím se stanoviskem vlády ve všech bodech , které je tam uvedeno . ps2017-006-04-007-011.u6.p2.s3
Děkuji . ps2017-006-04-007-011.u7.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a otevírám rozpravu . ps2017-006-04-007-011.u7.p1.s2
S přednostním právem se do rozpravy hlásí paní ministryně financí a já jí hned udělím slovo . ps2017-006-04-007-011.u7.p1.s3
Prosím . ps2017-006-04-007-011.u7.p1.s4
Slovo má paní ministryně financí České republiky Alena Schillerová . ps2017-006-04-007-011.u7.p1.s5
Prosím . ps2017-006-04-007-011.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-006-04-007-011.u8.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi stručně uvést několik slov , protože tady bylo řečeno mnoho a myslím si , že si to vyžaduje moji reakci . ps2017-006-04-007-011.u8.p2.s1
Máme za sebou více než rok účinnosti zákona o elektronické evidenci tržeb . ps2017-006-04-007-011.u8.p2.s2
Tento zákon prošel obrovským martyriem , než došlo k jeho schválení . ps2017-006-04-007-011.u8.p2.s3
Neustále byl podrobován kritice a vlastně podrobován je do dneška . ps2017-006-04-007-011.u8.p2.s4
Neustále vyvracíme celou řadu mýtů , odpovídáme na různé dotazy , přitom jsme vedli obrovskou kampaň a samozřejmě pokračujeme v ní dále , protože lidi jsou z toho mnohdy zmateni . ps2017-006-04-007-011.u8.p3.s1
Pojďme si ale říct pár faktů a pak bych se s dovolením zastavila u interpretace rozhodnutí Ústavního soudu , který bych si dovolila zinterpretovat ze svého úhlu pohledu . ps2017-006-04-007-011.u8.p3.s2
Tedy jinak než byl interpretován před chvílí . ps2017-006-04-007-011.u8.p4.s1
Co je základním smyslem zákona o evidenci tržeb , ať mluvím přesně ? ps2017-006-04-007-011.u8.p4.s2
Narovnání podnikatelského prostředí . ps2017-006-04-007-011.u8.p4.s3
Sedmnáct zemí Evropské unie má nějakou formu evidence tržeb , ať už je to registrační pokladna , ať je to tato forma evidence tržeb , nebo kombinace obojího . ps2017-006-04-007-011.u8.p4.s4
Například v sousedním Slovensku registrační pokladny mají více než 20 let a po poslední návštěvě , kde jsme byli , tak uvažují o zavedení evidence tržeb , začínáme na tom spolupracovat . ps2017-006-04-007-011.u8.p4.s5
A další země se přidávají . ps2017-006-04-007-011.u8.p4.s6
Byli u nás z Ukrajiny , chtějí zavést elektronickou evidenci tržeb . ps2017-006-04-007-011.u8.p5.s1
Základním smyslem je právě narovnání podnikatelského prostředí , a právě proto podporují evidenci tržeb všechny významné podnikatelské svazy a komory . ps2017-006-04-007-011.u8.p5.s2
Já se všemi jednám . ps2017-006-04-007-011.u8.p5.s3
Naposledy jsem s nimi měla jednání minulý týden , kdy jsme probírali novelu zákona o evidenci tržeb , ať už je to Asociace malých a středních podnikatelů , která zastřešuje 260 000 podnikatelských subjektů , Svaz obchodu a cestovního ruchu , který zastupuje 6 000 podnikatelů s 500 000 pracovními místy , Asociace českého tradičního obchodu , která zastupuje 7 000 maloobchodních prodejen potravin , Asociace restaurací a hotelů , která zastřešuje 1 385 hotelů , penzionů a restaurací , Fórum cestovního ruchu , Hospodářská komora . ps2017-006-04-007-011.u8.p5.s4
Nenapadá mě žádný další významnější podnikatelský svaz či komora . ps2017-006-04-007-011.u8.p5.s5
Jednala jsem s nimi naposledy minulý týden , hovořili jsme o rozhodnutí Ústavního soudu , hovořili jsme o navrhované novele a jednoznačně zazněla z jejich strany podpora evidenci tržeb a zaznělo z jejich strany , že nejhorší , co by se mohlo stát , kdybychom se nyní zastavili na půli cesty , to znamená , v podstatě zůstali pouze u první a druhé vlny . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s1
A teď k mé interpretaci rozhodnutí Ústavního soudu . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s2
Já nezpochybňuji právo pěti soudců Ústavního soudu na jejich oponentní názor , který tu byl prezentován . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s3
To je bezesporu jejich právo a je nezpochybnitelné . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s4
Co je však důležité , jak hlasovala většina a jaké rozhodnutí Ústavního soudu tento Ústavní soud nakonec přijal . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s5
A já ho interpretuji naopak velmi pozitivně . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s6
Uznal elektronickou evidenci tržeb jako legitimní nástroj v boji s daňovými úniky a jako legitimní možnost prověřovat touto formou daňové povinnosti daňových poplatníků . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s7
Ano , připouštím , že zrušil určitá ustanovení . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s8
My jsme stejně zvažovali jejich modifikaci v novele , kterou připravujeme od podzimu loňského roku . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s9
Ale rozhodně odmítám , že zrušil třetí a čtvrtou fázi . ps2017-006-04-007-011.u8.p6.s10
Třetí a čtvrtá fáze byla odložena až do doby , než bude definitivně rozhodnuto o všech výjimkách . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s1
Je si potřeba uvědomit , že zákon se psal v podmínkách , kdy nebyla žádná zkušenost . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s2
Byl tady jakýsi pokus v roce 2006 se zákonem o registračních pokladnách , byla tak dlouho odkládána jejich účinnost , až vlastně tento zákon byl zrušen a de facto nikdy účinnosti nenabyl . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s3
Neměli jsme žádnou historickou zkušenost . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s4
Sice jsme se inspirovali v Chorvatsku , nicméně i tuto cestu jsme nezvolili naprosto bez výjimek . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s5
My jsme si zvolili svoji českou cestu a jednalo se pouze o inspiraci . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s6
Je to správný krok , protože 60 % obyvatel této země podle nezávislé studie KPMG uznává problém šedé ekonomiky . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s7
Český statistický úřad - a já jsem to opakovala nesčíslněkrát - v roce 2013 vyčíslil částku šedé ekonomiky na 160 miliard . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s8
Čili je to problém . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s9
Je to problém . ps2017-006-04-007-011.u8.p7.s10
Není to problém jenom příjmových daní , které samozřejmě postihuje zákon o evidenci tržeb , ale je to problém i DPH , kde byl zapojen nástroj kontrolní hlášení , ale o tom dnes není řeč . ps2017-006-04-007-011.u8.p8.s1
Zpochybňuje se daňový výnos . ps2017-006-04-007-011.u8.p8.s2
Nevím , z čeho se vychází , když neustále slyším , že ta čísla manipulujeme , že ta čísla nejsou správná . ps2017-006-04-007-011.u8.p8.s3
Ta čísla jsou na účtech České národní banky . ps2017-006-04-007-011.u8.p8.s4
My jsme vybrali na DPH o 32 mld . více , přes 32 mld . více meziročně . ps2017-006-04-007-011.u8.p8.s5
Na tom samozřejmě , uznáváme , má 20 mld . podíl růst ekonomiky , zbytek je podíl konvenčních opatření , která zavedlo Ministerstvo financí , resp . minulá vláda .