|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-12-19 ps2017-004-03-007-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020 /sněmovní tisk 3/ - prvé čtení

Date2017-12-19
Meetingps2017/004
Agenda Itemps2017/004/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/004schuz/s004085.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 223 • previousnext

ps2017-004-03-007-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-004-03-007-005.u1.p1.s2 Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020 /sněmovní tisk 3/ - prvé čtení
ps2017-004-03-007-005.u1.p2.s1 Prosím ministryni financí Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila.
ps2017-004-03-007-005.u1.p2.s2 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-004-03-007-005.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020, který byl vládou schválen 25. září 2017.
ps2017-004-03-007-005.u2.p1.s2 Podle § 4 rozpočtových pravidel se střednědobý výhled zpracovává zároveň s návrhem státního rozpočtu na příslušný rok a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí.
ps2017-004-03-007-005.u2.p1.s3 Jeho obsah tvoří příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na dvouleté období následující po roce, na který je sestavován a zpracováván návrh státního rozpočtu.
ps2017-004-03-007-005.u2.p1.s4 Výhled poskytuje přehled o klíčových aspektech budoucího vývoje ve fiskální oblasti.
ps2017-004-03-007-005.u2.p2.s1 Základní údaje předloženého návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020 jsou předkládány v této podobě:
ps2017-004-03-007-005.u2.p3.s1 Pro rok 2019: příjmy státního rozpočtu 1 bil. 291,5 mld. , výdaje státního rozpočtu bilion 341,5 miliardy , saldo státního rozpočtu minus 50 mld.
ps2017-004-03-007-005.u2.p4.s1 Pro rok 2020: příjmy státního rozpočtu 1 bilion 338,6 mld., výdaje státního rozpočtu 1 bil. 388,6 mld., saldo státního rozpočtu minus 50 mld.
ps2017-004-03-007-005.u2.p5.s1 Makroekonomický rámec návrhu střednědobého výhledu na roky 2019 a 2020 navazuje na rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018.
ps2017-004-03-007-005.u2.p5.s2 Ten konstatuje, že česká ekonomika je a bude i v roce 2018 ve výborné kondici.
ps2017-004-03-007-005.u2.p5.s3 Tu lze charakterizovat dynamickým ekonomickým růstem, inflací v horní polovině tolerančního pásma inflačního cíle České národní banky, rekordně nízkou nezaměstnaností, výrazným zlepšením příjmové situace českých domácností a mírným přebytkem běžného účtu platební bilance.
ps2017-004-03-007-005.u2.p5.s4 Předpokládáme, že příznivá situace v české ekonomice bude přetrvávat i v horizontu výhledu do roku 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p6.s1 K hospodářskému růstu.
ps2017-004-03-007-005.u2.p6.s2 Hospodářský růst by se měl postupně mírně zpomalovat k hodnotě 2,4 % v roce 2020, což je hodnota blízká dlouhodobému průměru ekonomické dynamiky v České republice.
ps2017-004-03-007-005.u2.p7.s1 Ekonomický růst by měl být tažen hlavně domácí poptávkou.
ps2017-004-03-007-005.u2.p7.s2 V jejím rámci by se měla prosazovat jak spotřeba domácností odrážející dobrou ekonomickou situaci, tak i investiční aktivita, která je klíčová pro rozšiřování budoucích růstových možností české ekonomiky a pro pokračování konvergenčního procesu směrem k vyspělejším zemím.
ps2017-004-03-007-005.u2.p8.s1 Příspěvek zahraničního obchodu k ekonomickému růstu by se měl udržet na mírně kladných hodnotách.
ps2017-004-03-007-005.u2.p9.s1 K inflaci - současný pohled.
ps2017-004-03-007-005.u2.p9.s2 Poněkud rychlejší nárůst hladiny spotřebitelských cen by se měl postupně zklidňovat a průměrná míra inflace by se měla vrátit k inflačnímu cíli České národní banky ve výši 2 % mírně pod jeho úroveň.
ps2017-004-03-007-005.u2.p10.s1 Nezaměstnanost.
ps2017-004-03-007-005.u2.p10.s2 Nynější rekordně nízká míra nezaměstnanosti a očekávaný demografický vývoj naznačují, že prostor pro další pokles nezaměstnanosti a růst zaměstnanosti je již velmi omezený.
ps2017-004-03-007-005.u2.p10.s3 Hrozí, že nedostatek pracovních sil zejména v některých regionech či profesích by se mohl stát výraznou bariérou pro další ekonomický rozvoj.
ps2017-004-03-007-005.u2.p10.s4 Tomu by měl zabránit zejména dynamický růst investic, které by zvýšily produktivitu práce.
ps2017-004-03-007-005.u2.p11.s1 Nárůst mezd a platů, které jsou nejdůležitější ekonomickou základnou pro příjmovou stranu státního rozpočtu, by se měl pohybovat v blízkosti dynamiky nominálního hrubého domácího produktu.
ps2017-004-03-007-005.u2.p12.s1 Co se týče vnějších ekonomických vztahů, česká ekonomika by se v horizontu výhledu měla pohybovat v blízkosti rovnovážné pozice.
ps2017-004-03-007-005.u2.p12.s2 Běžný účet by se měl i nadále udržovat v mírném přebytku, což by mělo působit ve směru dalšího zlepšování čisté mezinárodní investiční pozice české ekonomiky.
ps2017-004-03-007-005.u2.p13.s1 V únoru letošního roku vstoupil v platnost zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který změnil postup pro stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a rozpočtu státních fondů.
ps2017-004-03-007-005.u2.p13.s2 Odvození vychází z konceptu salda očištěného o vliv hospodářského cyklu a jednorázových opatření a tzv. střednědobého rozpočtového cíle.
ps2017-004-03-007-005.u2.p13.s3 Střednědobý rozpočtový cíl by měl zajišťovat dlouhodobě udržitelné veřejné finance a zároveň umožnit působení automatických stabilizátorů v případě hospodářských výkyvů.
ps2017-004-03-007-005.u2.p14.s1 Z návrhu příjmů a výdajů kapitol státního rozpočtu a státních fondů na léta 2019 a 2020 vyplývá, že konsolidované výdaje pro státní rozpočet a státní fondy jsou v souladu se schválenou rozpočtovou strategií sektoru veřejných institucí na roky 2018 2020 podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a podle zákona o rozpočtových pravidlech.
ps2017-004-03-007-005.u2.p14.s2 V roce 2018 predikujeme saldo v sektoru vládních institucí ve výši 1,3 % HDP při úrovni strukturálního salda 0,4 % HDP.
ps2017-004-03-007-005.u2.p14.s3 V dalších letech očekáváme pokračování pozitivního vývoje hospodaření na 1,7 % HDP v roce 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p14.s4 Zlepšení odhadujeme i u strukturálního salda, a to na 0,8 % HDP v roce 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p15.s1 Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými tituly příjmové strany střednědobého výhledu státního rozpočtu v návrhu na léta 2019 a 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p16.s1 Příjmy z daní a poplatků se odhadují na výši 749,4 mld. korun v roce 2019 a 771,9 mld. korun v roce 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p16.s2 Daňové příjmy na rok 2019 oproti návrhu rozpočtu roku 2018 rostou o 27,1 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p16.s3 Nárůst daňových příjmů před rokem - mezi rokem 2020 a 2019 je odhadován ve výši 22,5 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p16.s4 Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude činit 19,4 % v roce 2019 a 19,2 % v roce 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p16.s5 Složená daňová kvóta bude činit 34,2 % v roce 2019 a 34 % HDP v roce 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p17.s1 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou navrženy ve výši 518,8 mld. korun v roce 2019 a 541,2 mld. korun v roce 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p17.s2 Tyto příjmy na rok 2019 jsou v porovnání s návrhem rozpočtu na 2018 vyšší o 21,8 mld. korun, to je o 4,2 %.
ps2017-004-03-007-005.u2.p18.s1 Příjmy z rozpočtu EU a finančních mechanismů nejsou do návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu ČR na léta 2019 a 2020 zapracovány.
ps2017-004-03-007-005.u2.p19.s1 Dále mi dovolte, abych vás seznámila s výdaji střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2019 a 2020.
ps2017-004-03-007-005.u2.p20.s1 Celkové výdaje jsou bez prostředků EU.
ps2017-004-03-007-005.u2.p20.s2 Jsou pro rok 2019 navrženy ve výši 1 bil. 341,5 mld. korun a v porovnání s návrhem státního rozpočtu pro rok 2018 rostou o 48,2 mld. korun a pro rok 2020 jsou rozpočtovány ve výši 1 bil. 388,6 mld. korun, to je o 47,1 mld. korun více než v roce 2019.
ps2017-004-03-007-005.u2.p20.s3 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní sociální výdaje státního rozpočtu.
ps2017-004-03-007-005.u2.p20.s4 Pro rok 2019 jsou rozpočtovány ve výši 673,9 mld. korun a pro rok 2020 ve výši 696,6 mld. korun a v obou letech tvoří 50,2 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU.
ps2017-004-03-007-005.u2.p21.s1 Mezi nejdůležitější mandatorní sociální výdaje patří výdaje na důchody, které se rozpočtují ve výši 453,3 mld. korun pro rok 2019, to je o 18,9 mld. korun více než v návrhu státního rozpočtu pro rok 2018.
ps2017-004-03-007-005.u2.p21.s2 Pro rok 2020 se rozpočtují tyto výdaje ve výši 472,5 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p21.s3 Dále výdaje na dávky nemocenského pojištění, kde se navrhují výdaje v částce pro rok 2019 34,2 mld., což je o 1,5 mld. více než v roce 2018, a pro rok 2020 je navržena částka 35,7 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p21.s4 Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou pro rok 2019 rozpočtovány prostředky v objemu 73,3 mld. korun, což je o 3,5 mld. více než v návrhu státního rozpočtu pro rok 2018, a na rok 2020 jsou navrženy ve výši 76,0 mld. koruny.
ps2017-004-03-007-005.u2.p22.s1 Výdaje na státní sociální podporu a pěstounskou péči jsou navrženy ve výši 4,6 mld. korun v roce 2019, což představuje pokles proti návrhu státního rozpočtu na rok 2018 o 1,2 mld., a pro rok 2020 jsou rozpočtovány ve výši 41,5 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p22.s2 Výdaje na příspěvek na péči byly navrženy ve výši 26,6 mld. korun, to je o 0,6 mld. více než v návrhu státního rozpočtu pro rok 2018, a na rok 2020 jsou navrženy potom ve výši 27,5 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p23.s1 Dovolte, abych se ještě zmínila závěrem o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu.
ps2017-004-03-007-005.u2.p24.s1 V platové oblasti na léta 2019 a 2020 není zapracován meziroční růst prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci.
ps2017-004-03-007-005.u2.p24.s2 O kolik budou navýšeny platy, bude předmětem diskuse na vládě a se sociálními partnery při sestavování návrhu státního rozpočtu na rok 2019.
ps2017-004-03-007-005.u2.p25.s1 Dále, výdaje na výzkum, vývoj a inovace bez EU prostředků jsou zahrnuty v celkovém objemu 37 mld. korun v roce 2019, to je o 1,4 mld. korun více než v návrhu státního rozpočtu pro rok 2018.
ps2017-004-03-007-005.u2.p25.s2 Pro rok 2020 se uvažuje potom s objemem 37,5 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p26.s1 Výdaje kapitoly Ministerstva obrany v roce 2019 dosáhnou částky 66,6 mld. korun, to je o 7,7 mld. korun více než v návrhu státního rozpočtu pro rok 2018.
ps2017-004-03-007-005.u2.p26.s2 V roce 2020 budou činit 77,3 mld. korun a podíl výdajů kapitoly Ministerstva obrany na HDP bude v roce 2019 činit 1,2 % a v roce 2020 dosáhne hodnoty 1,3 %.
ps2017-004-03-007-005.u2.p27.s1 Kapitálové výdaje státního rozpočtu se bez prostředků EU na rok 2019 plánují ve výši 63,1 mld. korun, což představuje nárůst oproti návrhu státního rozpočtu na rok 2018 o 5,7 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p27.s2 Pro rok 2020 jsou pak navrženy ve výši 71,3 mld. korun.
ps2017-004-03-007-005.u2.p28.s1 Výdaje kapitoly státní dluh jsou pro rok 2019 navrženy k objemům 46,5 mld. korun, což je o 0,6 mld. korun více než v návrhu státního rozpočtu na rok 2018.
ps2017-004-03-007-005.u2.p28.s2 Pro rok 2020 jsou celkové výdaje ve výši 48,4 mld. korun a podíl státního dluhu na HDP ke konci roku 2019 by měl činit 31 %, to je o jeden procentní bod méně, než v roce 2018.
ps2017-004-03-007-005.u2.p28.s3 Ke konci roku 2020 potom bude činit podíl 31 %.
ps2017-004-03-007-005.u2.p29.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-004-03-007-005.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2017-004-03-007-005.u3.p1.s2 Než požádám o slovo paní zpravodajku, tak zde mám přihlášku s přednostním právem - pan předseda Kalousek.
ps2017-004-03-007-005.u3.p1.s3 Dobře, rozumím.
ps2017-004-03-007-005.u3.p2.s1 Takže tento sněmovní tisk projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 3/1.
ps2017-004-03-007-005.u3.p2.s2 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru paní poslankyně Miroslava Vostrá.
ps2017-004-03-007-005.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-004-03-007-005.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s usnesením, které přijal na své 4. schůzi rozpočtový výbor 11. prosince 2017 k střednědobému výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020.
ps2017-004-03-007-005.u4.p1.s3 Po úvodním slově náměstka ministra financí Paveleka, zpravodajské zprávě poslankyně Vostré a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
ps2017-004-03-007-005.u4.p2.s1 I. projednal střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020 podle sněmovního tisku 3;
ps2017-004-03-007-005.u4.p3.s1 II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu podle § 4 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, bere na vědomí střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2019 a 2020;
ps2017-004-03-007-005.u4.p4.s1 III. zmocňuje zpravodajku, aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2017-004-03-007-005.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-004-03-007-005.u5.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan předseda Kalousek.
ps2017-004-03-007-005.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-004-03-007-005.u6.p1.s2 Dámy a pánové, odpusťte, vím, že je pozdě, ale přece jenom je to střednědobý výhled finančního hospodaření a měli bychom si o něm pár slov říct.
ps2017-004-03-007-005.u6.p1.s3 Je tu ve Sněmovně, pokud vím, 125 nových poslanců a ti by si zasloužili jednu informaci.
ps2017-004-03-007-005.u6.p2.s1 Když v roce 2015 minulá vláda předkládala návrh rozpočtu na rok 2016, tak také musela předložit střednědobý výhled na léta 2017 a 2018.
ps2017-004-03-007-005.u6.p2.s2 Pokládám řečnickou otázku, jestli by někdo uhádl, o kolik ten rozpočet na rok 2018, který jste před chvílí schválili, byl ve výdajích vyšší než ten střednědobý výhled z roku 2015.
ps2017-004-03-007-005.u6.p2.s3 Nebudu vás zkoušet, dámy a pánové, je to 77 miliard.
ps2017-004-03-007-005.u6.p3.s1 Střednědobé rámce a z nich plynoucí výdajové limity podle staré legislativy byly ukotveny do zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky - Romane, nepřekřičím (k poslanci Onderkovi)- byly ukotveny v roce 2001 jako jedno z významných opatření fiskální disciplíny.
ps2017-004-03-007-005.u6.p3.s2 Ono to skutečně, když se to dodržuje, tak to svůj význam veliký, protože se predikují nějaké výdaje na tři roky dopředu a nesmí se ty výdaje překročit, ani když se ekonomika vyvíjí hůře, než predikce příjmů předpokládá.
ps2017-004-03-007-005.u6.p3.s3 Ale když se ekonomika vyvíjí lépe, než předpokládala predikce příjmů, tak ani tehdy proti vyšším příjmům nesmí být zvýšeny výdaje a ty vyšší příjmy jdou ve prospěch nižšího salda.
ps2017-004-03-007-005.u6.p3.s4 To byl vždycky smysl výdajových limitů, proto byly zavedeny a svým způsobem to kopíruje i nová legislativa v rámci nového zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s1 Problém je, že se ta vláda takhle taky musí chovat.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s2 Od toho roku 2001 se takhle chovala jenom Topolánkova a Nečasova vláda a všechny ostatní ty výdajové limity vesele překračovaly.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s3 Ten výdajový rámec z roku 2016 na rok 2018 do chvíle, než jste před chvílí ten státní rozpočet schválili, jste změnili čtyřikrát a navýšili ho o 77 miliard.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s4 Nemáme důvod si myslet, že se budete v následujících dvou třech letech chovat jinak.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s5 Proto prostě nemůžeme brát to, co nám předkládáte, vůbec vážně.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s6 A se divím paní ministryni, že když to tady předkládá, tak se tváří jako vážně, že ta čísla takhle budou ty tři roky.
ps2017-004-03-007-005.u6.p4.s7 Ona samozřejmě taky , že nebudou.
ps2017-004-03-007-005.u6.p5.s1 Před chvílí jste schválili doprovodným usnesením významnou prioritu celé Sněmovny, myslím si, že jsme pro to hlasovali všichni, o snaze navýšit platy v regionálním školství na 130 % průměrné mzdy.

Text viewDownload CoNNL-U