|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-12-05 ps2017-003-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 /sněmovní tisk 2/ - prvé čtení

Date2017-12-05
Meetingps2017/003
Agenda Itemps2017/003/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/003schuz/s003001.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1478 • previousnext

ps2017-003-01-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-003-01-001-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 /sněmovní tisk 2/ - prvé čtení
ps2017-003-01-001-001.u1.p2.s1 Nejdříve požádám pana ministra financí Ivana Pilného, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, a konstatuji, že předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím číslo 2 předložený návrh zákona přikázal k projednání rozpočtovému výboru a rozpočtový výbor předložil usnesení, které bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 2/1.
ps2017-003-01-001-001.u1.p2.s2 Žádám tedy, aby u stolku zpravodajů zaujala své místo zpravodajka rozpočtového výboru paní poslankyně Miloslava Vostrá.
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s1 A nyní, pane ministře, vás rovnou požádám, abyste se ujal slova.
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s2 Pan ministr financí Ivan Pilný.
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s3 Pane ministře, prosím.
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-003-01-001-001.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-003-01-001-001.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z pověření vlády vám jako ministr financí předkládám návrh státního rozpočtu na rok 2018.
ps2017-003-01-001-001.u2.p1.s3 Než se dostanu k podrobným číslům státního rozpočtu, řekl bych, že je charakterizován dvěma situacemi, které nejsou úplně standardní.
ps2017-003-01-001-001.u2.p2.s1 První je to, že Poslanecká sněmovna velice málo času na projednávání tohoto rozpočtu.
ps2017-003-01-001-001.u2.p2.s2 Je to dáno především tím, že kdysi byly předčasné volby, a tím se vlastně celý harmonogram posunul.
ps2017-003-01-001-001.u2.p2.s3 To je první věc.
ps2017-003-01-001-001.u2.p3.s1 Druhá věc, která není standardní, že jako ministr financí začnu projednávat ve sněmovně státní rozpočet, a pokud bude dodržen harmonogram, který byl v médiích vysloven panem prezidentem, tak pokračování bude potom věcí mého následovníka nebo následovnice.
ps2017-003-01-001-001.u2.p4.s1 teď uvedu pár čísel státního rozpočtu.
ps2017-003-01-001-001.u2.p4.s2 Můj příspěvek bude poněkud delší, protože přece jenom jednáme o věci, která je řádově přes bilion českých korun a týká se všech občanů této země.
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s1 Pane ministře, vám dobře rozumím a požádám Sněmovnu o klid!
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s2 Projednáváme zásadní zákon pro rok 2018 a prosím, abyste mu věnovali pozornost.
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s4 Pokračujte, prosím.
ps2017-003-01-001-001.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-003-01-001-001.u4.p1.s2 také přednesu celou řadu čísel, která samozřejmě svým způsobem zodpoví celou řadu dotazů, které byly vznášeny při tiskových konferencích a v médiích.
ps2017-003-01-001-001.u4.p2.s1 Takže základní rámec státního rozpočtu pro rok 2017, který byl schválen vládou 25. září 2017 a projednán rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny dne 30. listopadu 2017.
ps2017-003-01-001-001.u4.p2.s2 Základní údaje předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2018 jsou předkládány v této podobě.
ps2017-003-01-001-001.u4.p3.s1 Příjmy státního rozpočtu 1 bil. 314,5 mld. Výdaje státního rozpočtu 1 bil. 364,5 mld. Saldo státního rozpočtu tedy je 50 mld. minus, je to o 10 miliard méně, než činí schválený rozpočet pro rok 2017.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s1 Makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018 byl sestaven na základě dat a informací známých od začátku září tohoto roku.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s2 Česká ekonomika je ve výborné kondici.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s3 Její výkonnost pokračovala během prvního pololetí letošního roku ve strmém růstu, především vlivem spotřeby domácností a zahraničního obchodu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s4 Další udržení a intenzita růstu budou záviset jak na vnitřních, tak na vnějších faktorech.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s5 Na domácím poli to znamená přiměřené hospodářské politiky, které respektují pozici ekonomiky v hospodářském cyklu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s6 Úroveň naší ekonomiky záleží především na stabilitě a ekonomickém vývoji obchodních partnerů.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s7 Hospodářský vývoj v eurozóně zůstává pozvolný.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s8 Ve vývoji v jednotlivých zemích přetrvává značná diferencovanost, v horizontu makroekonomického rámce by se nicméně tempa růstu měla sbližovat.
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s9 Rizikem pro výkon evropského hospodářství je nastavení obchodních vazeb po odchodu Spojeného království s Evropské unie.
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s1 Růst české ekonomiky v roce 2017 odráží vysoké využití pracovní síly, nízké ceny komodit, obrat v celkové investiční aktivitě a hospodářské oživení v zahraničí.
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s2 Růst reálného HDP by také měl mírně překonat 4 %.
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s3 Hlavním tahounem by měla být domácí poptávka, kladně by však k růstu mělo přispívat také saldo zahraničního obchodu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s4 Pro rok 2018 očekáváme pokračující růst spotřeby a investic.
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s5 Tempo reálného HDP by mělo zpomalit těsně nad 3 %.
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s6 V obou letech by se měla ekonomika pohybovat zřetelně nad svým potenciálním produktem.
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s1 Inflace v roce 2017 a 2018 by se měla držet mírně nad cílem České národní banky, avšak stále v pásmu tolerančního pásma.
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s2 V roce 2017 ovlivňuje inflaci jednorázové zvýšení cen potravin.
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s3 V roce 2017 i 2018 by měla proinflačně působit nerovnováha na trhu práce, která ústí do výrazné akcelerace mezd, a rostoucí poptávka v prostředí kladné produkční mezery.
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s4 Mírně protiinflačním faktorem je předpokládané posilování měnového kurzu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s5 Administrativní opatření by měla mít na inflaci v celkovém horizontu rámce vliv jen nepatrný.
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s6 Průměrný růst indexu spotřebitelských cen by tak měl v obou letech být přes 2 %.
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s1 V souvislosti s hospodářským růstem očekáváme v roce 2017 nárůst zaměstnanosti o 1,5 %, přičemž lze již pozorovat zřetelný nedostatek pracovních sil.
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s2 V důsledku toho by měl růst zaměstnanosti v roce 2018 výrazně zpomalit.
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s3 V ročním průměru by za rok 2017 měla míra nezaměstnanosti dosáhnout 3 % a dále klesnout v roce 2018 na 2,8 %, což je již nyní v mezinárodním kontextu jedna z nejnižších hodnot.
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s4 Pomalejší zlepšení na trhu práce v roce 2018 souvisí s pozicí ekonomiky v hospodářském cyklu a s narůstajícím kvalifikačním a regionálním nesouladem mezi nabídkou a poptávkou po práci, což lze dokumentovat rekordním počtem neobsazených pracovních míst.
ps2017-003-01-001-001.u4.p8.s1 Vývoj běžného účtu platební bilance pro českou ekonomiku nepředstavuje žádná rizika.
ps2017-003-01-001-001.u4.p8.s2 Zde očekáváme růst jak exportních trhů, tak exportní výkonnosti.
ps2017-003-01-001-001.u4.p8.s3 Z toho důvodu předkládáme v roce 2018 i 2018 přebytek salda běžného účtu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s1 Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje prognózy a názory institucí převážně soukromé sféry a mezinárodních institucí, které se zabývají makroekonomickou analýzou a prognózou.
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s2 Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami lze konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názoru těchto institucí.
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s3 V souvislosti se směrnicí 2011/85 EU o požadavcích na rozpočtovou dokumentaci byl makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018 hodnocen nezávislými makroekonomickými odborníky.
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s4 Na škále konzervativní - realistický - optimistický bylo celkové hodnocení realistické.
ps2017-003-01-001-001.u4.p10.s1 Fiskální pozice České republiky je zejména v posledních letech příznivá, jak dokládají i hodnocení nadnárodních institucí nebo ratingových agentur.
ps2017-003-01-001-001.u4.p10.s2 V roce 2016 se poprvé v historii České republiky podařilo dosáhnout přebytku celého sektoru vládních institucí.
ps2017-003-01-001-001.u4.p10.s3 Aktuální predikce hospodaření sektoru vládních institucí v letošních a příštím roce naznačuje, že se nejednalo o výjimku a české veřejné finance by za predikovaného makroekonomického vývoje měly zůstat v přebytku i nadále.
ps2017-003-01-001-001.u4.p11.s1 V roce 2018 je predikováno saldo sektoru vládních institucí ve výši 1,3 % HDP při úrovni strukturálního salda 0,4 % HDP.
ps2017-003-01-001-001.u4.p11.s2 V dalších letech očekáváme pokračování pozitivního vývoje hospodaření na 1,7 % HDP v roce 2010.
ps2017-003-01-001-001.u4.p11.s3 Zlepšení odhadujeme i u strukturálního salda, a to na 0,8 % HDP v roce 2020.
ps2017-003-01-001-001.u4.p12.s1 Počátkem letošního roku byl schválen zákon číslo 23/2017 o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který změnil postup pro stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a rozpočtu státních fondů.
ps2017-003-01-001-001.u4.p12.s2 Odvození vychází z konceptu salda očištěného o vliv hospodářského cyklu a jednorázových opatření a tzv. střednědobého rozpočtového cíle.
ps2017-003-01-001-001.u4.p12.s3 Střednědobý rozpočtový cíl by měl zajišťovat dlouhodobě udržitelné veřejné finance a zároveň umožnit působení automatických stabilizátorů v případě hospodářských výkyvů.
ps2017-003-01-001-001.u4.p13.s1 Z návrhu příjmů a výdajů státního rozpočtu a státních fondů na rok 2018 vyplývá, že konsolidované výdaje pro státní rozpočet a státní fond činí 1 bil. 397 mld. korun a jsou v souladu se schválenou rozpočtovou strategií sektoru veřejných institucí na roky 20198 2020 podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a podle zákona o rozpočtových pravidlech.
ps2017-003-01-001-001.u4.p14.s1 Nyní bych vás rád podrobněji seznámil s některými tituly příjmové stránky státního rozpočtu v návrhu na rok 2018.
ps2017-003-01-001-001.u4.p15.s1 Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 722,3 mld. Daňové příjmy na rok 2018 oproti rozpočtu roku 2017 rostou o 57,3 mld.
ps2017-003-01-001-001.u4.p15.s2 Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, činí 19,6 %.
ps2017-003-01-001-001.u4.p15.s3 Složená daňová kvóta činí 33,4 HDP a meziročně vzrostla o 0,4 procentního bodu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p16.s1 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na sociální politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 496,9 mld. a představují meziroční nárůst proti schválenému inkasu v letošním roce o 49,1 mld., to je o 11 %.
ps2017-003-01-001-001.u4.p17.s1 Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů jsou do rozpočtu zapojeny částkou 71,2 mld. korun.
ps2017-003-01-001-001.u4.p17.s2 Jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů Evropské unie a České republiky a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky.
ps2017-003-01-001-001.u4.p17.s3 V porovnání s letošním rokem došlo k poklesu o 26,8 mld. z důvodu nízkého čerpání a s ohledem na stav nároků z nespotřebovaných výdajů u jednotlivých kapitol.
ps2017-003-01-001-001.u4.p18.s1 Celkové výdaje jsou pro rok 2018 navrženy ve výši 1 bil. 364,5 mld.
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s1 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní výdaje státního rozpočtu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s2 Pro rok 2018 jsou rozpočtovány ve výši 756,5 mld. a tvoří 55,4 % celkových výdajů státního rozpočtu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s3 Mezi nejdůležitější mandatorní výdaje patří sociální mandatorní výdaje, jejichž limity jsou následující.
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s4 Výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 434,4 mld. korun.
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s5 Důchody budou k 1. lednu 2018 valorizovány o 4 %, což v absolutním vyjádření představuje zvýšení průměrného starobního důchodu o 475 korun měsíčně.
ps2017-003-01-001-001.u4.p20.s1 Pro zvýšení průměrného starobního důchodu bylo použito novelizované valorizační schéma.
ps2017-003-01-001-001.u4.p20.s2 To znamená, že byl použit 100 % růstu úhrnného indexu spotřebitelských cen a byla zohledněna jedna polovina růstu reálných mezd.
ps2017-003-01-001-001.u4.p21.s1 Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozována.
ps2017-003-01-001-001.u4.p21.s2 Pro rok 2017 se očekávají výdaje 28,9 mld. korun a pro rok 2018 se navrhují výdaje v částce 32,7 mld. korun.
ps2017-003-01-001-001.u4.p21.s3 Navýšení výdajů je dáno autonomním vývojem i úpravami ve výpočtu již stávajících dávek.
ps2017-003-01-001-001.u4.p22.s1 Na dávky státní sociální podpory a pěstounské péče se počítá v roce 2018 s celkovou částkou 44,8 mld. korun, což je o 6,1 mld. více, než je očekávaná skutečnost roku 2017.
ps2017-003-01-001-001.u4.p22.s2 Zvýšení výdajů těchto dávek je dávno zvýšením přídavku na dítě o 300 korun, rozšířením okruhu jeho příjemců, dále zvýšením rodičovského příspěvku při porodu vícerčat a podobně.
ps2017-003-01-001-001.u4.p23.s1 Trvale se zvyšují též výdaje na příspěvek na bydlení.
ps2017-003-01-001-001.u4.p24.s1 Odhad výdajů na platbu pojistného na veřejné zdravotní pojištění ze státního rozpočtu za osoby, za které je plátce stát, činí 69,8 mld. pro rok 2018.
ps2017-003-01-001-001.u4.p24.s2 Do výdajů je promítnuto zvýšení měsíčního vyměřovacího základu z 6 814 korun na 7 177 korun od 1. ledna 2018.
ps2017-003-01-001-001.u4.p25.s1 Výdaje na příspěvek na péči jsou rozpočtované ve výši 26 mld. a byly valorizovány o 10 %.
ps2017-003-01-001-001.u4.p26.s1 Součástí výdajů státního rozpočtu jsou i výdaje na dotace na sociální služby, kterými stát přispívá na provoz zařízení sociálních služeb.
ps2017-003-01-001-001.u4.p26.s2 Jedná se o nenárokový výdaj.
ps2017-003-01-001-001.u4.p26.s3 Pro rok 2018 je navrhována na dotace na sociální služby částka ve výši 11,6 mld. korun.
ps2017-003-01-001-001.u4.p27.s1 Nyní bych se chtěl zmínit o některých dalších zásadních oblastech státního rozpočtu.
ps2017-003-01-001-001.u4.p28.s1 Platová oblast.
ps2017-003-01-001-001.u4.p28.s2 Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou pro rok 2018 rozpočtovány v objemu 186,4 mld. korun bez příslušenství, což představuje zvýšení o 24,4 mld. proti roku 2017.
ps2017-003-01-001-001.u4.p28.s3 Včetně příslušenství činí celkové výdaje na platy 254,4 mld. korun.

Text viewDownload CoNNL-U