|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-09-07 ps2013-060-03-001-091 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

91. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2017-09-07
Meetingps2013/060
Agenda Itemps2013/060/091
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/060schuz/s060080.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 582 • previousnext

ps2013-060-03-001-091.u1.p1.s1 91.
ps2013-060-03-001-091.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2013-060-03-001-091.u1.p2.s1 Na pořad jednání 60. schůze Poslanecké sněmovny bylo předloženo šest odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2013-060-03-001-091.u1.p3.s1 Poslanec Tomio Okamura oznámil dne 29. srpna 2017 předsedovi Poslanecké sněmovny, že ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová nesplnila svou povinnost podle ustanovení § 112 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny odpovědět na písemnou interpelaci do třiceti dnů od jejího podání.
ps2013-060-03-001-091.u1.p3.s2 Ani v den podání této stížnosti neodpověděla na jeho interpelaci ve věci údajů pracovního úřadu Plzeňského kraje ze dne 13. 7. 2017.
ps2013-060-03-001-091.u1.p3.s3 Předseda Poslanecké sněmovny v souladu s ustanovením § 112, odst. 3 jednacího řádu s touto skutečností seznamuje Poslaneckou sněmovnu.
ps2013-060-03-001-091.u1.p4.s1 upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: "Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o dále nejedná."
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s1 A nyní přistoupíme k projednávání odpovědi na jednotlivé písemné interpelace.
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s2 První v pořadí je zde interpelace na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Stanislava Štecha.
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s3 Bývalá ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová odpověděla na interpelaci pana poslance Leo Luzara ve věci vyhlášky 282 o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních.
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s4 Interpelace se předkládá jako tisk 1088.
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s5 Projednávání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, resp. do přítomnosti ministra školství, mládeže a tělovýchovy pana Stanislava Štecha.
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s6 Na této skutečnosti se nezměnilo vůbec nic.
ps2013-060-03-001-091.u1.p5.s7 Takže jak jsem vás před chvílí informoval o tom, tato interpelace nemůže být projednávána a postoupíme dále.
ps2013-060-03-001-091.u1.p6.s1 Další interpelace je na pana předsedu vlády Bohuslava Sobotku.
ps2013-060-03-001-091.u1.p7.s1 Předseda vlády Bohuslav Sobotka odpověděl na interpelaci poslance Vojtěcha Filipa ve věci stále nedokončené realizace Národního akčního plánu pro chytré sítě - NAP SG Smart Grid.
ps2013-060-03-001-091.u1.p7.s2 Interpelace se předkládá jako tisk 1136.
ps2013-060-03-001-091.u1.p7.s3 Projednávání této interpelace bylo přerušeno do přítomnosti předsedy vlády Bohuslava Sobotky, který je tuším omluven.
ps2013-060-03-001-091.u1.p7.s4 Otevírám rozpravu a poprosím, aby se slova ujal pan místopředseda Vojtěch Filip.
ps2013-060-03-001-091.u1.p7.s5 Omlouvám se, je to zapnuté.
ps2013-060-03-001-091.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-060-03-001-091.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pane předsedající, chápu, že tady pan předseda vlády není a asi se žádné odpovědi nedočkám.
ps2013-060-03-001-091.u2.p1.s3 Dovolte mi alespoň krátký komentář, protože nic jiného mi nezbývá v současné době, těsně předvolební, odpovědi, kterou mi pan předseda vlády odeslal na mou interpelaci ve věci tzv. chytrých sítí, abych to zjednodušil, abych o tom akčním plánu nemusel hovořit v celém jeho názvu.
ps2013-060-03-001-091.u2.p1.s4 Ani v podstatě nemá smysl, abychom vedli nějakou důslednou polemiku s tou odpovědí, ale je spíše důležité, abychom si uvědomili, kolik protimluvů a informací, které spíše zakrývají současný stav, než ho vysvětlují, jsem v odpovědi dostal.
ps2013-060-03-001-091.u2.p2.s1 do konce loňského roku se prezentovalo, a to i na veřejných konferencích, že v roce 2017 bude zpracováno nové ekonomické posouzení - Národní studie číslo 2.
ps2013-060-03-001-091.u2.p2.s2 Ale od letoška v podstatě je stanovisko, že nikdo Národní studii číslo 2 nepotřebuje a že v Národní studii číslo 1
ps2013-060-03-001-091.u2.p2.s3 Česká republika nic neslíbila, nezavázala se k studii číslo 2, a Evropská komise na nás netlačí, nic nepožaduje a Ministerstvo průmyslu a obchodu si jen z vlastního rozhodnutí zpracuje letos či příští rok situační analýzu.
ps2013-060-03-001-091.u2.p2.s4 Není zřejmé, kdy došlo k takové významné změně stanoviska.
ps2013-060-03-001-091.u2.p2.s5 nejsem přesvědčen o tom, že situace je tak pozitivní a v takovém standardu, abychom se s tím mohli spokojit.
ps2013-060-03-001-091.u2.p3.s1 V odpovědi na interpelaci se konstatuje, že neexistuje kritika ze strany Evropské komise za neplnění direktiv v oblasti chytrého měření.
ps2013-060-03-001-091.u2.p3.s2 To je sice pravda, ani žádné sankce nebyly přijaty, ale pokud se ve zprávách konstatuje, že Česká republika je jednou z posledních zemí, kde se chytré měření nerealizuje, tak to není kritika.
ps2013-060-03-001-091.u2.p3.s3 Evropská komise, potažmo Evropská unie opravdu nevyvolala na ČR žádný tlak a normálně připouští jenom aktualizaci původního ekonomického posouzení a nebude v tomto směru pravděpodobně vytvářet žádný tlak ani v budoucnosti.
ps2013-060-03-001-091.u2.p3.s4 To je ale dáno něčím jiným než tím, že jsme někam pokročili.
ps2013-060-03-001-091.u2.p3.s5 Je to dáno tím, že po brexitu zjišťuje alespoň ta část realisticky uvažujících členů Evropské komise, že silou nemůže nic nařídit.
ps2013-060-03-001-091.u2.p3.s6 Někteří to ještě nepochopili, a byli jsme toho svědky včera při rozhodnutí Evropského soudu ve věci Slovenska a Maďarska.
ps2013-060-03-001-091.u2.p4.s1 Za hlavní důvod lze považovat tzv. zimní balíček, který přidává řadu potenciálních dalších požadavků do programu a bude platit i v budoucnosti.
ps2013-060-03-001-091.u2.p4.s2 Jinými slovy, zda dnešní investice budou, nebo nebudou zmařeny nějakým novým zákonem či balíčkem.
ps2013-060-03-001-091.u2.p5.s1 V absolutní většině zemí se chytré měření rozběhlo, případně je již dokonce plně nasazeno a realizuje se i v okolních zemích, např. na Slovensku, v Polsku, Německu, které přijaly příslušnou legislativu, a jsou osazeny statisíce odběrných míst, existuje vládní záměr, rozhodnutí distributorů energie a další kroky.
ps2013-060-03-001-091.u2.p5.s2 Jen v ČR se již čtyři pět let připravují tzv. pilotní projekty, ale realizace i těch pilotních projektů vázne a o krocích k masovému nasazení nemůžeme vůbec mluvit.
ps2013-060-03-001-091.u2.p6.s1 Za čtvrté, v některých zemích, kterým vyšla analýza v roce 2011 negativně, kromě ČR to byla Litva, Portugalsko a Belgie, se začalo chytré měření rozvíjet.
ps2013-060-03-001-091.u2.p6.s2 Jsou realizovaná další smysluplná rozhodnutí.
ps2013-060-03-001-091.u2.p6.s3 Vyplývá to z toho, že (ze)skupiny zemí odmítající se připojit k závazku 2020 zůstala ČR zcela osamocena.
ps2013-060-03-001-091.u2.p7.s1 Zajímavý je přístup některých společností ze severských zemí nebo Belgie či Irska.
ps2013-060-03-001-091.u2.p7.s2 Ty se rozhodly celou problematiku vyčlenit a využít jiného modelu, kdy dodavatelé zajišťují data z měření instalovaného v síti, a tím jsou rizika přenesena ze zadavatele na dodavatele.
ps2013-060-03-001-091.u2.p7.s3 Myslím, alespoň takové opatření bychom mohli začít projednávat.
ps2013-060-03-001-091.u2.p8.s1 Za páté, považovat zjednodušené připojení zdroje do 10 kW a bez licence pouze na ohlášení za úspěch národní strategie lze považovat za opravdový protimluv, tak jak jsem uvedl na začátku.
ps2013-060-03-001-091.u2.p8.s2 Zejména z důvodu, že rozmach decentrálních zdrojů, tedy změna consumerů v prosumery, což přináší zásadní změnu odběrového chování velké množiny odběrných míst a s tím spojenou zásadní změnu toků v energetické síti ČR, je považován za jeden z hlavních negativních trendů, které si přímo vynucují modernější systémy měření a řízení provozu distribuční sítě.
ps2013-060-03-001-091.u2.p8.s3 Zkušenosti ukazují, že možnost požádat o osazení měřicího zařízení vyššího než stanoveného typu sice existuje, její praktická realizace je však velmi těžkopádná a výsledkem nebývá osazení chytrého měřidla, nýbrž měřidla s měřicím intervalem 15 minut a intervalem pro zpracování a přenos naměřených údajů za jeden měsíc.
ps2013-060-03-001-091.u2.p8.s4 Každý sice může zažádat o měřidlo vyšší kategorie, ale náklady, byť i reálné, které jsou přesunuty na zákazníka, jsou vysoké a ve svém důsledku zcela odrazující.
ps2013-060-03-001-091.u2.p8.s5 Služba se díky tomu prakticky nevyužívá a to se nemůže změnit, dokud nebude zahájeno úplné nebo alespoň částečné masové nasazení chytrého měření a neklesne cena těchto zařízení.
ps2013-060-03-001-091.u2.p9.s1 Za šesté je evidentní, že provozovatelé distribučních soustav sice ověřují technologie datové komunikace a připravují ověřování dalších technologií, nicméně dosud nejsou stanoveny požadavky na tyto komunikace.
ps2013-060-03-001-091.u2.p9.s2 v Národní studii 1 z roku 2012 bylo přitom doporučeno, aby do roku 2017 byly stanoveny národní komunikační standardy, standardy měřicích zařízení a hlavních prvků systému AMM.
ps2013-060-03-001-091.u2.p9.s3 Není stanoven minimální požadavek na parametry komunikace ani náhradní mechanismy pro případ selhání nebo výpadku komunikace, a to i při testování komunikační technologie, u kterých není nepřetržitý a bezvýpadkový provoz možný, což ovšem neznamená, že tyto komunikační technologie jsou nevyhovující.
ps2013-060-03-001-091.u2.p9.s4 Je proto velmi vhodné posílit alespoň diskusi o potřebných funkcionalitách AMM, a to zejména požadavky na elektroměry, systém IT a celý související řetěz technologií, a to bez ohledu na to, kdy bude AMM nasazeno, a přitom je potřeba více diskutovat o přípravě na masové nasazení ve srovnání s častým výběrovým nasazením, úloze HDO součinnosti s prvky chytrého měření apod.
ps2013-060-03-001-091.u2.p9.s5 V této souvislosti připomínám, že bez toho nasazení se např. zhroutí systém EET.
ps2013-060-03-001-091.u2.p10.s1 Technologie v oblasti AMM a SG se rychle mění a technologie využité v předchozí vlně pilotních projektů jsou nyní již generačně zastaralé, protože v této oblasti pět let, která uplynula od první strategie, je opravdu zastarávání toho sytému velmi rychlé.
ps2013-060-03-001-091.u2.p10.s2 Velmi důležitá je proto správná definice cílů pilotních projektů, které ale nemáme.
ps2013-060-03-001-091.u2.p10.s3 V současné době není tato definice skutečně uspokojivá.
ps2013-060-03-001-091.u2.p10.s4 Za efektivní lze považovat zejména to, aby koncepce byla definována s ohledem na plynulý přechod do fáze plošného nasazení.
ps2013-060-03-001-091.u2.p10.s5 Tím se investice do pilotních projektů, zejména pokud jde o systémové vybavení procesní a technologické integrace na rozdíl od čistě pilotního, kapacitně i časově omezeného provozu, může efektivně využít.
ps2013-060-03-001-091.u2.p11.s1 Není za osmé dostupná kvantifikace negativních dopadů predikovaných scénářů vývoje, protože jsme pilotní projekty nepřipravili.
ps2013-060-03-001-091.u2.p11.s2 V základu nejsou kvantifikovány dopady varianty nula, tedy stavu, kdy nejsou konána žádná opatření pro eliminaci dopadu negativních trendů, jaké jsou výpadky, ztráty, škody.
ps2013-060-03-001-091.u2.p11.s3 Není tedy zřejmé, vůči čemu mají být navržená opatření porovnávána, a tedy ani, zda není levnější nedělat nic.
ps2013-060-03-001-091.u2.p11.s4 Možná že to je strategie číslo 2, o které jsem hovořil na začátku, která vypracována není, a nikdo se k nechce přiznat.
ps2013-060-03-001-091.u2.p12.s1 Za deváté veřejnost není transparentně informována o rizicích budoucího vývoje a navržených řešeních ani o dopadech, pokud tato řešení realizována vůbec nebudou.
ps2013-060-03-001-091.u2.p12.s2 Problematika je komunikována tak, že pro laickou veřejnost, které se nasazení a dopady chytrých sítí dotýkají zásadně, alespoň z pohledu počtu koncových uživatelů, je nejasná a nesrozumitelná.
ps2013-060-03-001-091.u2.p12.s3 Jsem rád, že alespoň po interpelaci začala vůbec diskuse na to, jestli se tím budeme zabývat.
ps2013-060-03-001-091.u2.p12.s4 Vím, že tato vláda to asi nedokončí.
ps2013-060-03-001-091.u2.p13.s1 Za desáté, při úvahách nasazení nejsou uvažovány změny procesů tak, jak je tyto technologie umožňují či podporují.
ps2013-060-03-001-091.u2.p13.s2 V drtivé většině případů dochází pouze k náhradě stávajících zařízení zařízením novým, i když chytrým, bez vytěžení skutečného potenciálu.
ps2013-060-03-001-091.u2.p13.s3 Poslední relevantní ověření technologií proběhlo v ČEZ v projektu VPP a AMM před čtyřmi pěti lety na základě zadávací dokumentace, která byla již v době dva roky stará, což znamená, že se ověřovala technologie více než sedm let stará, a to samozřejmě nedává žádný uspokojivý výsledek pro současný stav.
ps2013-060-03-001-091.u2.p14.s1 Za jedenácté, smyslem SG mělo být, jak již sám název napovídá, vytvoření konkrétního plánu s jasně definovanými akcemi, kroky a termíny závaznými pro elektroenergetiku ČR.
ps2013-060-03-001-091.u2.p14.s2 Po dvouleté činnosti NAP jsou však výsledky neuspokojivé.
ps2013-060-03-001-091.u2.p14.s3 Tvrdit, že zpoždění je způsobeno potřebou delšího času na jeho splnění, je, promiňte mi ten velmi diplomatický výraz, eufemismus, který zřejmě zakrýt nedostatečnou prioritu tohoto řešení a problémy s realizací, včetně přísnějšího vyžadování plnění NAP státem po energetických společnostech.
ps2013-060-03-001-091.u2.p14.s4 Myslím si, že jsme si tady včera užili debaty o tom, jak a kdo ovládá ČEZ.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s1 Ve stanovisku se píše o tom, že v letošním roce MPO pořádá semináře pro odbornou veřejnost.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s2 Zatím se uskutečnil pouze jeden, zaměřený na chytré měření, a to 24. dubna letošního roku.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s3 Byl to vůbec první relevantní krok informování odborné veřejnosti.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s4 Na jeho úroveň panovaly rozdílné názory, nicméně kladně byl hodnocen samotný fakt, že MPO zahájilo diskusi.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s5 Bohužel se však většinou prezentují informace, které jsou staršího data, vycházející z dřívějších pilotních projektů.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s6 Druhý seminář 12. 6. byl zaměřen na decentralizované zdroje energie.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s7 Je nesporné, že probíhala sice komunikace mezi MPO a distributory, méně s odbornou veřejností.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s8 To se ale teď ministerstvo snad snaží napravit.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s9 Určitým problémem je, že odborná veřejnost není konsolidovaná.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s10 V současnosti existují technologické platformy a další sdružení jsou v diskusi se státem i distribučními společnostmi slabé a málo respektované, a to i ze strany samotného státního aparátu.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s11 Díky tomu je složité hovořit o dlouhodobé a kvalitní opozici vůči vládním návrhům.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s12 Toho by ale vláda měla využít a pokusit se tedy jít vpřed v této oblasti.
ps2013-060-03-001-091.u2.p15.s13 V odborné veřejnosti jsem zaznamenal hlasy, že po diskusi o realizaci NAP SG by měly být zapojeny i další neenergetické subjekty, zejména společnosti IT, protože propojení energetických a digitálních technologií dále se zástupci municipalit, Svazu průmyslu a obchodu je nanejvýš potřebné.
ps2013-060-03-001-091.u2.p16.s1 Za třinácté si dovolím učinit ještě poznámku, která se týká samotné odpovědi předsedy vlády.
ps2013-060-03-001-091.u2.p16.s2 Jestliže v odpovědi uvádí, že NAP SG se zásadně změní vlivem legislativního takzvaného zimního legislativního balíčku Evropské komise nazvaného Čistá energie pro všechny Evropany z listopadu 2016, znamená to, že NAP SG v současné podobě byl aktivitou, kterou bude potřeba významně upravit.
ps2013-060-03-001-091.u2.p16.s3 Když jsem si prostudoval - teď odskočím od toho samotného tématu - volební program jednotlivých politických stran, s hrůzou zjišťuji, že se to tam téměř nevyskytuje.
ps2013-060-03-001-091.u2.p16.s4 A je evidentní, že po neexistující diskusi, veřejné diskusi, nikoliv odborné, to ani není předmětem nějakého řešení, které nás ovšem staví na konec evropské fronty v řešení těchto záležitostí.
ps2013-060-03-001-091.u2.p16.s5 Přitom například na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického existují příspěvky, které bychom mohli dobře využít.
ps2013-060-03-001-091.u2.p16.s6 Ale prostě se vláda České republiky rozhodla, že to sice bude pro všechny Evropany, ale budeme na jejím konci.
ps2013-060-03-001-091.u2.p17.s1 Za čtrnácté považuji za jeden z hlavních úkolů přípravy AMM zahájení alespoň pilotního projektu z roku 2015 a zavádění nových měřidel po roce 2016, tedy letos, to však evidentně není plněno.
ps2013-060-03-001-091.u2.p17.s2 Jako jediný relevantní příklad plnění národního plánu v oblasti chytrého měření se v odpovědi uvádí pilotní projekt ČEZ Distribuce, o kterém se hovoří již od toho roku 2015, vedením byl schválen v roce 2016 a přibližně na konci července 2017 by měla být zahájena kvalifikace v rámci veřejné zakázky.
ps2013-060-03-001-091.u2.p17.s3 Ale to neznamená nebo spíše znamená, že dojde ke stejnému stavu, jak se stalo v rámci výše zmiňovaného pilotního projektu ČEZ i v minulých letech.
ps2013-060-03-001-091.u2.p17.s4 Co se tedy v letech 2018 2022 bude realizovat v projektu s technologiemi poplatnými roku 2015?
ps2013-060-03-001-091.u2.p17.s5 Opět budeme nejméně v sedmiletém zpoždění.
ps2013-060-03-001-091.u2.p17.s6 A znamená to tedy, že dokončení pilotního projektu se nebude v ČR v oblasti chytrého měření vůbec nic dít?

Text viewDownload CoNNL-U