|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-09-05 ps2013-060-01-005-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/7/ - zamítnutý Senátem

Date2017-09-05
Meetingps2013/060
Agenda Itemps2013/060/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/060schuz/s060014.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 569 • previousnext

ps2013-060-01-005-005.u1.p1.s1 5.
ps2013-060-01-005-005.u1.p1.s2 Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/7/ - zamítnutý Senátem
ps2013-060-01-005-005.u1.p2.s1 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 1001/8 a mezi námi vítám pana senátora Miloše Vystrčila.
ps2013-060-01-005-005.u1.p3.s1 Poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil ministr financí pan Ivan Pilný, -li zájem.
ps2013-060-01-005-005.u1.p3.s2 A poprosím kolegyně a kolegy o snížení hladiny hluku.
ps2013-060-01-005-005.u1.p3.s3 Děkuji.
ps2013-060-01-005-005.u1.p3.s4 Prosím, pane ministře.
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, omlouvám se za poněkud dlouhý úvod.
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s3 Většinou tady dlouho nemluvím, ale musím upozornit na to, že v posledních deseti letech bylo podniknuto osm pokusů o to upravit materii, která je v tom zákoně.
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s4 V deseti letech osm pokusů, nikdy se žádný nepodařil!
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s5 Konečně se podařilo najít konsenzus v Poslanecké sněmovně, a tím i politického spektra nad tím, aby nějaká podoba tohoto zákona o řízení a kontrole veřejných financí byla přijata.
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s6 Tento návrh narazil v Senátu.
ps2013-060-01-005-005.u2.p1.s7 Takže vám teď na trošku delší lokte přečtu důvody, proč ten zákon byl předložen, a vyjádřím se také k námitkám senátorů.
ps2013-060-01-005-005.u2.p2.s1 Takže tento návrh je jenom technická norma, která upravuje postupy finančního, tedy manažerského řízení a kontroly v rámci organizací veřejné správy a reguluje postupy při výkonu auditu v těchto organizacích.
ps2013-060-01-005-005.u2.p2.s2 Návrh zákona nahradit stávající platnou a v mnohém nevyhovující úpravu z roku 2001, šestnáct let starou.
ps2013-060-01-005-005.u2.p2.s3 Cílem Ministerstva financí bylo předložit konsenzuální podobu zákona, protože v posledních deseti letech bylo diskutováno, jak jsem zmínil, osm možných způsobů, jak nevyhovující platnou legislativní úpravu kontroly, takzvanou třistadvacítku, změnit.
ps2013-060-01-005-005.u2.p2.s4 Všechny se ale ukázaly jako příliš kontroverzní a žádný z nich neprošel celým legislativním procesem.
ps2013-060-01-005-005.u2.p3.s1 Tento návrh, v pořadí již devátý, měl tedy ambici v maximální míře zohlednit oprávněné požadavky 14 různých typů organizací, na které se zákon vztahuje, a to při zachování smyslu zákona a nároků formulovaných Legislativní radou vlády.
ps2013-060-01-005-005.u2.p3.s2 Předložení zákona předcházelo nebývale komplikované připomínkové řízení a jednání s Legislativní radou vlády, jehož výsledkem bylo, že zákon byl předložen vládě bez rozporů a i následovné projednávání v Poslanecké sněmovně bylo velmi podrobné, avšak konstruktivní.
ps2013-060-01-005-005.u2.p4.s1 Připomínám, že zákon ve Sněmovně projednaly tři výbory.
ps2013-060-01-005-005.u2.p4.s2 I díky tomuto podrobnému projednávání pak nebyl návrh zákona předmětem zásadních kontroverzí na plénu a byl touto Sněmovnou schválen, a to napříč politickým spektrem.
ps2013-060-01-005-005.u2.p4.s3 Senát se s tímto návrhem bohužel neztotožnil.
ps2013-060-01-005-005.u2.p4.s4 Přestože jeho garanční výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu doporučil schválení návrhu zákona, senátoři většinově podpořili návrh výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí na jeho zamítnutí.
ps2013-060-01-005-005.u2.p5.s1 Teď mi dovolte, abych se stručně vyjádřil k některým zásadním námitkám Senátu, které vedly k zamítnutí návrhu zákona.
ps2013-060-01-005-005.u2.p5.s2 Ministerstvo financí připravilo kompletní analýzu projednávání v Senátu, kterou zveřejním na webu, proto se zde vyjádřím pouze ke třem nejzásadnějším oblastem.
ps2013-060-01-005-005.u2.p6.s1 Za prvé.
ps2013-060-01-005-005.u2.p6.s2 Zákon neřeší duplicity kontrol.
ps2013-060-01-005-005.u2.p6.s3 K tomuto tématu předložilo Ministerstvo financí podrobnou analýzu, ze které vyplývá, že starostům nejvíce vadí množství kontrol souvisejících s evropskými dotacemi.
ps2013-060-01-005-005.u2.p6.s4 Tyto kontroly však zpravidla nejsou vzájemně duplicitní a vyplývají z prostého faktu, že různé projekty z různých operačních programů podléhají různým typům kontrol.
ps2013-060-01-005-005.u2.p7.s1 V situaci, kdy Česká republika čerpá ročně více, než 100 miliard korun, je kontrolní systém nutností.
ps2013-060-01-005-005.u2.p7.s2 Připomínám rok 2012, kdy kvůli selhání kontrolního systému bylo pozastaveno čerpání evropských fondů.
ps2013-060-01-005-005.u2.p7.s3 Kontrolní systém evropských dotací je náš závazek vůči Unii a nelze ho omezit národní legislativou.
ps2013-060-01-005-005.u2.p7.s4 Duplicitou, kterou naopak odstranit lze, je veřejnosprávní kontrola žadatelů a příjemců národních dotací ze strany Ministerstva financí.
ps2013-060-01-005-005.u2.p7.s5 Podle návrhu je tato kontrola odstraněna bez náhrady.
ps2013-060-01-005-005.u2.p7.s6 Žadatelé a příjemci by měli být kontrolováni pouze poskytovatelem dotace.
ps2013-060-01-005-005.u2.p8.s1 Za druhé.
ps2013-060-01-005-005.u2.p8.s2 Nárůst administrativní zátěže.
ps2013-060-01-005-005.u2.p8.s3 S tímto názorem se nelze ztotožnit, protože návrh zákona stanoví manažerské a kontrolní postupy mnohem flexibilněji, než je tomu v platném zákoně o finanční kontrole.
ps2013-060-01-005-005.u2.p8.s4 Nárůst administrativní zátěže se důvodně předpokládat v těch organizacích, kde není správně implementován ani platný zákon č. 320/2001 Sb., což bohužel v praxi není nic výjimečného.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s1 Za třetí.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s2 Posílení pravomocí Ministerstva financí zřízením institutu vrchního auditu.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s3 K tomu je potřeba dodat, že navrhovaná právní úprava významně zpřesňuje a omezuje takřka bezbřehá kontrolní oprávnění, která Ministerstvo financí dle platného zákona dnes, povinností sestavovat plán kontrol, externím hodnocením kvality nebo již zmíněným zúžením auditu na poskytovatele dotací ministerstva.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s4 V této souvislosti byl při projednávání návrhu vznesen návrh, že by bylo vhodné svěřit výkon auditu do kompetence premiéra.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s5 Na rozdíl od všech ostatních námitek Senátu se však tato úvaha objevila vůbec poprvé, a to během více jak dvou let náročného projednávání této problematiky.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s6 Audit je v kompetenci premiéra pouze ve třech zemích Evropské unie, a to konkrétně v Maďarsku, Belgii a na Maltě.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s7 Pro Ministerstvo financí zůstává otázkou, kterou z těchto tří zemí je zmíněná myšlenka inspirována a proč.
ps2013-060-01-005-005.u2.p9.s8 Jinde je audit zpravidla součástí resortu financí, což dává logiku i faktu, že ministr financí je strážcem kasy.
ps2013-060-01-005-005.u2.p10.s1 Na základě podrobné analýzy jsem tedy dospěl k závěru, že všechny zásadní výhrady, o které Senát opřel své zamítavé stanovisko, byly předmětem jednání v připomínkovém řízení a na Legislativní radě vlády.
ps2013-060-01-005-005.u2.p10.s2 Výsledkem těchto dřívějších jednání bylo dosažení široké shody právě na návrhu textu tohoto zákona.
ps2013-060-01-005-005.u2.p10.s3 Jako ministr financí jsem přesvědčen, že se jedná o kvalitní návrh, který by zásadním způsobem zlepšil podmínky pro výkon řízení a kontroly ve veřejné správě, a doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby potvrdila souhlas s tímto tiskem a v jednom hlasování, které bude provedeno, se vypořádala se zamítnutím tohoto návrhu Senátu.
ps2013-060-01-005-005.u2.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-060-01-005-005.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-060-01-005-005.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2013-060-01-005-005.u3.p1.s3 Dávám slovo jako prvnímu panu senátorovi.
ps2013-060-01-005-005.u3.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-060-01-005-005.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, ctěné poslankyně, ctění poslanci, na úvod si nemohu neodpustit říci, že pan ministr financí tady neřekl nic konkrétního, jenom obecně vyvracel konkrétní připomínky, které zazněly na plénu v Senátu a na výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí.
ps2013-060-01-005-005.u4.p1.s2 Bohužel pan ministr v době, kdy jsme v Senátu zákon projednávali, nebyl přítomen, a to ani na plénu, ani na výboru, tím pádem jsme se žádných reakcí kromě této, kterou jsem tady slyšel od pana ministra financí, nedočkali.
ps2013-060-01-005-005.u4.p2.s1 Na úvod řeknu dvě základní obecné připomínky Senátu k návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí a potom, protože do jisté míry k tomu pan ministr financí přinutil, budu muset být i konkrétní.
ps2013-060-01-005-005.u4.p3.s1 První obecná připomínka vychází z toho, že vláda při předložení zákona nesplnila svůj vlastní cíl, který uvádí v důvodové zprávě.
ps2013-060-01-005-005.u4.p3.s2 V důvodové zprávě je napsáno, že návrh zákona zjednodušit a unifikovat rozvoj současné legislativní úpravy, systému řízení kontrol veřejných financí tak, aby tento systém byl efektivní, snižoval byrokracii a umožňoval koordinaci různých systémů, to jsou ty duplicity, ověřování při ochraně vnitrostátních a zahraničních veřejných prostředků na principu jednotného auditu.
ps2013-060-01-005-005.u4.p3.s3 To se nestalo.
ps2013-060-01-005-005.u4.p3.s4 se k tomu dostanu.
ps2013-060-01-005-005.u4.p3.s5 Co se stalo - že narostla byrokracie, nebyly odstraněny duplicity, systém se stává složitějším a přibyly další instituce, které doposud v zákoně o kontrole financí nebyly.
ps2013-060-01-005-005.u4.p4.s1 Druhá věc, která v zákoně je, že jsou tam faktické nedostatky, které se týkají toho, že zákon je neúplný, obsahuje i rozpory a naprosto utopicky stanovenou účinnost.
ps2013-060-01-005-005.u4.p4.s2 To znamená, že jsou to věci naprosto konkrétní a týkají se druhé části, které se pan ministr při svém úvodním slovu vyhnul.
ps2013-060-01-005-005.u4.p5.s1 A nyní konkrétně k připomínkám.
ps2013-060-01-005-005.u4.p5.s2 Nebudu probírat všechny paragrafy, protože si myslím, že to si nezasloužíte.
ps2013-060-01-005-005.u4.p5.s3 Ale aspoň ty hlavní proberu.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s1 Začnu paragrafem 5, který stanovuje cíl řízení a kontroly veřejných financí.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s2 V odstavci 1 se říká, že cílem řízení a kontroly veřejných financí je zajistit, aby s veřejnými prostředky bylo nakládáno účelně, hospodárně a efektivně.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s3 Jinými slovy zákon vůbec neříká nic o tom, že by jeho cílem mělo být také to, aby s prostředky bylo nakládáno v souladu s právním řádem, přiměřeně a transparentně.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s4 jsem si původně myslel, že je to chyba, že není možné, abychom napsali zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který nebude vyžadovat ve svém cíli, abychom zacházeli s veřejnými financemi v souladu s právním řádem.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s5 Není to chyba.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s6 Pokud se podíváte například na § 20 zákona - zase budu citovat, protože budu konkrétní na rozdíl od pana ministra - ten říká, že při provádění průběžné a následné řídicí ekonomické kontrole kontrolující subjekt provádí dvě věci: jednak ověřuje soulad operace s právními předpisy a za druhé ověřuje soulad operace s cílem řízení kontroly veřejných financí.
ps2013-060-01-005-005.u4.p6.s7 Čili tady máme zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který říká, že vlastně vůbec podle tohoto zákona není jeho cílem, aby byl kontrolován právní soulad, přiměřenost a transparentnost.
ps2013-060-01-005-005.u4.p7.s1 To je zásadní rozpor a zásadní odlišnost od zákona 320 o kontrole veřejných financí, kde to samozřejmě uvedeno v § 4 je.
ps2013-060-01-005-005.u4.p7.s2 nechápu, jak takovýmto způsobem může někdo zákon předložit, protože kromě jiného to také může vésti k tomu, že když někdo bude postupovat podle § 5 tohoto zákona a začne kontrolovat pouze účelnost, efektivnost a hospodárnost, tak najednou zjistí, že nějaká obec porušila zákon, protože neúčelně a nehospodárně zbourala barák uprostřed návsi, neboť ho tam nechtějí, přestože ho chtěl koupit někdo, kdo v něm například chtěl zřídit hernu.
ps2013-060-01-005-005.u4.p7.s3 Ale obec to udělala v souladu se zákonem, ale soulad se zákonem podle tohoto zákona není cílem kontrolovat.
ps2013-060-01-005-005.u4.p7.s4 Čili naprostý nesmysl, obrovský problém, který by vznikl, pokud bychom tento zákon přijali.
ps2013-060-01-005-005.u4.p7.s5 Znovu říkám - zásadní rozpor proti zákonu 320 o finanční kontrole.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s1 Druhý problém se týká střetu zájmů.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s2 Také z nějakých důvodů, kterým nerozumím, panem ministrem financí - nebo možná rozumím - byl vynechán.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s3 Střet zájmu je definován v § 8 zákona, a kupodivu, přestože tady spousta lidí říká, jakým způsobem být pro nás Evropská unie vzorem, tento střet zájmu je definován daleko úžeji, než říká evropské nařízení 966 z roku 2012.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s4 Evropské nařízení mělo být adaptováno, protože to je nařízení.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s5 My jsme ho měli adaptovat do zákona v plné šíři.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s6 Nestalo se tak.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s7 Když jsem si říkal, proč to tak bude, proč to tam je definováno úžeji, tak jsem například zjistil, že existují v této Poslanecké sněmovně někteří poslanci, kteří nejsou ve střetu zájmu podle § 8 navrhovaného zákona, ale jsou ve střetu zájmu podle nařízení Evropské unie, kdyby bylo adaptováno úplně - zajímavé.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s8 Takhle to máme v zákoně a takto je to v § 8.
ps2013-060-01-005-005.u4.p8.s9 Opět z hlediska reakce pana ministra nula.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s1 Třetí věc - administrace, nárůst byrokracie.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s2 To začíná v § 13.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s3 jsem si to nazval hodnotitel, ověřovatel, schvalovatel.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s4 Nové pojmy, dříve jsme tomu říkali příkazce operace, hlavní účetní, správce veřejného rozpočtu.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s5 Dneska máme nové pojmy.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s6 Proč bychom se neučili nové pojmy?
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s7 Mimochodem v některých výkladech Ministerstva financí - protože Ministerstvo financí tento zákon začalo vykládat a obce školit, přestože ještě není schválen - se říká, že si může obec nebo jiná veřejná instituce vydat vnitřní směrnici, ve které řekne, že například ověřovatel je hlavní účetní.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s8 To znamená, nic se vlastně neděje, akorát se vydá směrnice, ze které bude zřejmé, že současný hlavní účetní stejné pravomoci jako nově zřizovaný ověřovatel.
ps2013-060-01-005-005.u4.p9.s9 Takže tyhlety tři nově vzniklé a přitom staronové instituce mají nové povinnosti.
ps2013-060-01-005-005.u4.p10.s1 Zase nebudu zdržovat a budu se držet jenom § 16 - předběžné hodnocení výdajové operace.

Text viewDownload CoNNL-U