|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-12 ps2013-059-06-022-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem

Date2017-07-12
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059207.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 856 • previousnext

ps2013-059-06-022-002.u1.p1.s1 2.
ps2013-059-06-022-002.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s1 Tímto bodem jsme se zabývali v úterý 27. června tohoto roku, kdy jsme jej přerušili během vystoupení paní zpravodajky garančního výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyně Vlasty Bohdalové.
ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s2 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujal ministr školství Stanislav Štech a senátor Jiří Růžička.
ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s3 Pana senátora mezi námi vítám.
ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s4 Vítejte, pane senátore.
ps2013-059-06-022-002.u1.p3.s1 Připomínám, že Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy a usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 957/7.
ps2013-059-06-022-002.u1.p4.s1 Nyní se táži zpravodajky, zda si přeje vystoupení.
ps2013-059-06-022-002.u1.p4.s2 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-059-06-022-002.u2.p1.s1 Dobrý podvečer, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2013-059-06-022-002.u2.p1.s2 Jednání o bodu o zákonu o pedagogických -
ps2013-059-06-022-002.u3.p1.s1 se velmi omlouvám, paní kolegyně, ale na to, že projednáváme zákon o pedagogických pracovnících, tak je tady ruch jak ve škole nevalné pověsti.
ps2013-059-06-022-002.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2013-059-06-022-002.u3.p1.s3 Prosím, paní kolegyně.
ps2013-059-06-022-002.u4.p1.s1 - a končila jsem ve chvíli, kdy jsem vysvětlovala, že kariérní řád nenařizuje učitelům, že všichni musí postoupit do třetího kariérního stupně, ale říkala jsem, že je zcela normální, že všichni po dvou letech praxe musí absolvovat ony - ne, zkouška to není, ale projít tím atestačním řízením, aby byli uznáni samostatnými učiteli a měli nárok na příplatek.
ps2013-059-06-022-002.u4.p1.s2 Tím jsem tady končila.
ps2013-059-06-022-002.u4.p1.s3 A jestli dovolíte, nebudu vás dlouho zdržovat, protože chci dát slovo kolegům, kteří se také při projednávání tohoto zákona k tomu vyjadřovali, ale jistě mají nové poznatky, tak chtějí ještě něco říci.
ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s1 jenom připomenu k tomu, že v úterý, včera, proběhlo jednání s petenty oné petice proti tomuto kariérnímu řádu.
ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s2 jsem tam vystoupila v podstatě se stejným vystoupením jako tady, ale jenom jsem položila otázku, na kterou jsem bohužel nedostala odpověď, a ta otázka zněla: 7. 4. 2017 tato Sněmovna projednala tento zákon, odsouhlasila jej.
ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s3 Odsouhlasila jej ze 130 poslanců 89 hlasy a postoupila jej do Senátu.
ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s4 Co se změnilo za tu dobu, že petenti najednou tu petici začali sepisovat v květnu po projednávání Senátu?
ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s5 A chtěla jsem vědět, aby mi odpověděli, jestli se tato skupina petentů vyjadřovala mezi 1. a 2. čtením, jestli navrhovali přesně, které nás poslance své pozměňovací návrhy, co vlastně dělali.
ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s6 Na to odpověď nepřišla.
ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s1 A tady nebudu rozebírat jednotlivé body petice.
ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s2 si myslím, že to, co jsme přijali 7. 4., Senát změnil pouze dvěma návrhy, o kterých vím, že pro ani nikdo v této Sněmovně nechce hlasovat, ale máme hlasovat o původním návrhu, a tam vím, že někteří poslanci z tehdejší koalice, protože od doby běžel také politický běh, pro to hlasovali.
ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s3 A jestli dovolíte, možná že se mi někdo budete smát, jsem učitelka a mám ráda názorné pomůcky.
ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s4 Takto vypadá koaliční hlasování o tomto zákoně.
ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s5 To znamená, nic nevyčítám kolegům z ODS, nic nevyčítám kolegům z TOP 09, ale projednávalo se to napříč koaličními stranami, hlasování se takto projevilo a vám to tady nechám, abyste si to mohli prohlédnout.
ps2013-059-06-022-002.u4.p4.s1 si myslím, že na úvod toho bylo řečeno dost, a budu ráda, když se k tomu vyjádří další kolegové a řeknou takové argumenty, které budou jiné, než že to zatěžuje administrativu - což se lehce vyvrátit, že to není pravda.
ps2013-059-06-022-002.u4.p4.s2 Že nebudou říkat, že je to drahé - což se také vysvětlit, že to není pravda.
ps2013-059-06-022-002.u4.p4.s3 A budu ráda, když tady ti, kteří pro tento zákon hlasovali, řeknou relevantní argumenty, ale opravdu relevantní argumenty, proč pro něj teď nebudou hlasovat.
ps2013-059-06-022-002.u4.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s1 děkuji paní zpravodajce.
ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s3 V rozpravě jak první vystoupí pan senátor Jiří Růžička.
ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s4 Prosím, pane senátore, máte slovo.
ps2013-059-06-022-002.u6.p1.s1 Dobré odpoledne, dámy a pánové, vážený pane předsedající, pane ministře.
ps2013-059-06-022-002.u6.p1.s2 Dovolte, abych vám z pověření Senátu řekl pár slov k tomu, jak jsme zákon o pedagogických pracovnících v Senátu projednávali.
ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s1 Nejprve tedy jak probíhal legislativní proces v horní komoře.
ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s2 Návrh zákona projednaly následující výbory: jednak ústavně-právní výbor, který svým usnesením doporučil Senátu Parlamentu České republiky schválit projednávaný zákon ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s3 Garančním výborem byl určen výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice.
ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s4 Ten doporučil Senátu vrátit projednávaný návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy.
ps2013-059-06-022-002.u6.p3.s1 Ohledně předmětného návrhu zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou byla na schůzi Senátu vedena velmi rozsáhlá diskuze, v rámci níž byl v podrobné rozpravě dokonce podán i pozměňovací návrh, který navrhoval odstranit ze zákona všechny body, které se týkaly kariérního řádu, ale i řada dalších pozměňovacích návrhů.
ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s1 Hlavní námitky, z nichž pak vycházely předložené pozměňovací návrhy: jednak to, že kariérní řád je administrativně náročný, především při přechodu mezi jednotlivými stupni klade časové i personální nároky na zúčastněné i členy komisí, které nejsou malé.
ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s2 Jednak kariérní řád nepřinese požadované zvýšení kvality.
ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s3 Naprostá většina učitelů bude automaticky zařazena do druhého stupně, do třetího stupně budou moci učitelé být zařazeni nejprve v roce 2021.
ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s4 Dotkne se tedy kariérní řád pouze v tom nejbližším období začínajících učitelů.
ps2013-059-06-022-002.u6.p5.s1 Další často opakovaná námitka byla ta, a to se netýká jenom kariérního řádu, že novela zákona o pedagogických pracovnících neřeší základní problémy narůstajícího nedostatku kvalitních, v uvozovkách nebo v závorce, ale vůbec učitelů jako takových.
ps2013-059-06-022-002.u6.p5.s2 Není a nemůže být tedy kariérní řád tím, co do škol přivede mladé motivované učitele.
ps2013-059-06-022-002.u6.p5.s3 Ti odcházejí a vidina kariérního řádu je ve škole neudrží.
ps2013-059-06-022-002.u6.p6.s1 Dále se mluvilo o tom, že stát si prostřednictvím tohoto zákona osobuje další pravomoci, bere je ředitelům, na ředitele přenáší pouze další povinnosti.
ps2013-059-06-022-002.u6.p6.s2 A také několikrát bylo tady zmíněno, že zavádění je finančně náročné, nemyslím tedy pro učitele samotné, ale finančně náročné pro celý systém, odčerpává další prostředky, které ve školství zoufale chybí.
ps2013-059-06-022-002.u6.p7.s1 Nakonec byly z pozměňovacích návrhů, které byly předloženy, přijaty pozměňovací návrhy senátora Václava Homolky, senátora Miloše Vystrčila a senátora Zdeňka Papouška.
ps2013-059-06-022-002.u6.p7.s2 Naopak pozměňovací návrhy doporučené garančním výborem pro vzdělávání přijaty nebyly.
ps2013-059-06-022-002.u6.p8.s1 Výsledkem projednání pak bylo 31. května 2017 na 7. schůzi Senátu usnesení č. 165, které bylo poslancům rozdáno a kterým Senát za prvé vrací návrh zákona Poslanecké sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů uvedených v příloze a za druhé pověřuje senátora Jiřího Růžičku odůvodněním usnesení Senátu na schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-059-06-022-002.u6.p8.s2 Pro úplnost by asi bylo správné dodat, že zástupce navrhovatele k návrhu zákona ve znění Senátem přijatých pozměňovacích návrhů vyjádřil zamítavé stanovisko.
ps2013-059-06-022-002.u6.p8.s3 Návrh vrátit návrh zákona dolní komoře s pozměňovacími návrhy byl v Senátu přijat 42 hlasy, proti bylo 19 senátorů.
ps2013-059-06-022-002.u6.p9.s1 Teď ještě pár poznámek k pozměňovacím návrhům, které byly Senátem přijaty.
ps2013-059-06-022-002.u6.p9.s2 Netýkají se všechny kariérního řádu, některé se týkají i funkčních příplatků pro jednotlivé funkce.
ps2013-059-06-022-002.u6.p10.s1 K bodu 10 senátora Papouška.
ps2013-059-06-022-002.u6.p10.s2 Senát tímto pozměňovacím návrhem navrhuje zvýšit příplatek pedagogického pracovníka za výkon specializovaných činností z částky 1 000 2 000 na částku 2 000 3 000 korun měsíčně.
ps2013-059-06-022-002.u6.p10.s3 Příplatek není definován zákonem, pouze prováděcím předpisem a jeho výše závisí na tom, kolik finančních prostředků ředitel školy k dispozici, což si umíme všichni asi dobře představit.
ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s1 K bodu 1 6, 8 11 senátora Papouška.
ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s2 Senát považuje za zcela zbytečné definovat pět dalších nových činností, které jsou specializované.
ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s3 K stávajícím, určeným pouze prováděcím předpisem, to dodávám, přibývají: koordinátor vlastního hodnocení školy, mentor profesního rozvoje, speciální pedagog v oblasti školské logopedie, specialista v oblasti prostorové orientace zrakově postižených, kariérový poradce.
ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s4 V případě těchto nově specializovaných činností se přitom jedná o činnosti, které jsou buď náplní jiné specializované činnosti, nebo jsou vybrány zcela nahodile.
ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s5 Návrh zároveň sjednocuje snížení přímé pedagogické činnosti, které by nově platilo pro všechny specializované činnosti, což je dost podstatné.
ps2013-059-06-022-002.u6.p12.s1 K sedmému bodu senátora Vystrčila.
ps2013-059-06-022-002.u6.p12.s2 Novela zákona o pedagogických pracovnících navrhuje, aby další vzdělávání v souvislosti s implementací kariérního rozvoje zajišťovalo ministerstvo prostřednictvím právnické osoby jím zřízené.
ps2013-059-06-022-002.u6.p12.s3 Dle názoru Senátu je ale nutné zajišťovat profesní rozvoj učitelů i jiným způsobem než pouze prostřednictvím právnické osoby jím zřízené.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s1 Poslední bod.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s2 Senátor Homolka navrhoval, a ten pozměňovací návrh byl přijat, týkal se příplatku pro třídního učitele.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s3 Není v současné době nárokový, jeho výše závisí pouze na finančních prostředcích, které ředitel školy k dispozici.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s4 Novela tento problém řeší a příplatek za třídnictví i jeho výši uvádí přímo v textu zákona.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s5 Senát je ovšem názoru, že příplatek je velice nízký a neodpovídá náročnosti rozsahu práce třídních učitelů.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s6 Z toho důvodu Senát navrhuje, aby se příplatek zvýšil z částky 1 000 1 500 korun měsíčně na 3 000 měsíčně.
ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s7 Tímto navýšením by zároveň došlo k tomu, že by se všechny příplatky, které novela zavádí, sjednotily na jedné částce 3 000 korun měsíčně.
ps2013-059-06-022-002.u6.p14.s1 Vážené paní poslankyně, páni poslanci, již přijmete senátní verzi, potvrdíte verzi sněmovní, či nepodpoříte ani jednu, žádám vás, abyste učinili takové rozhodnutí, které bude ve prospěch kvality vzdělávání v tomto státě.
ps2013-059-06-022-002.u6.p14.s2 A domnívám se, že kariérní řád, tak jak je předložen, to zatím neřeší.
ps2013-059-06-022-002.u6.p15.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s1 Děkuji panu senátorovi.
ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s2 Než dám slovo panu ministrovi s přednostním právem, tak tu mám tři faktické poznámky.
ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s3 Nejprve pan poslanec Karel Rais, po něm paní poslankyně Pastuchová, poté pan poslanec Brázdil.
ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s4 Prosím pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-059-06-022-002.u8.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-059-06-022-002.u8.p1.s2 jsem přihlášen do rozpravy, tak tam to řeknu detailněji.
ps2013-059-06-022-002.u8.p1.s3 Chtěl bych ale zareagovat na ten emotivní dotaz kolegyně Bohdalové: Proč?
ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s1 Za dobu, která uplynula od hlasování, jsme získali více informací.
ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s2 Naznačoval to tady pan senátor Růžička.
ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s3 Byla to několikahodinová rozprava v Senátu, kde exministryně Valachová celkem detailně řekla konkrétní věci, které skutečně stojí za pozornost.
ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s4 Pak je uvedu v rozpravě.
ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s5 Minimálně jde třeba o financování projektu, který to podporovat a kde se nám zdá, že některé částky v rozpočtu jsou přehnané.
ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s6 Automaticky asi půl miliardy jde na vybranou instituci.
ps2013-059-06-022-002.u8.p3.s1 Další věc, která nás zarazila, bylo nedopracování vnitřních norem.
ps2013-059-06-022-002.u8.p3.s2 Paní ministryně Valachová říkala osm směrnic, z toho, že tři hotové.
ps2013-059-06-022-002.u8.p3.s3 A teprve v pondělí nám pan ministr řekl, že ze čtyř ten den je vlastně hotová ta čtvrtá prováděcí směrnice.
ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s1 V mezidobí zvýšená aktivita učitelů, vedoucích odborných asociací, jak ředitelů gymnázií, tak třeba logopedů - v poslední době jsme dostali dopisy.
ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s2 S některými jsme to probírali osobně a zjistili jsme, mysleli jsme si, že mají pravdu.
ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s3 Těch vyjádření přicházela celá řada.
ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s4 Prošli jsme některé školy a tam ty reakce byly negativní.

Text viewDownload CoNNL-U