|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-12 ps2013-059-06-020-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Návrh poslanců Zbyňka Stanjury, Andreje Babiše, Martina Plíška, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka, Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1089/ - druhé čtení

Date2017-07-12
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059203.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 194 • previousnext

ps2013-059-06-020-033.u1.p1.s1 33.
ps2013-059-06-020-033.u1.p1.s2 Návrh poslanců Zbyňka Stanjury, Andreje Babiše, Martina Plíška, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka, Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1089/ - druhé čtení
ps2013-059-06-020-033.u1.p2.s1 Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Zbyněk Stanjura.
ps2013-059-06-020-033.u1.p2.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-059-06-020-033.u1.p2.s3 Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1089/2, a proto požádám zpravodaje hospodářského výboru poslance Martina Kolovratníka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-059-06-020-033.u1.p2.s4 Nyní požádám zástupce navrhovatelů pana poslance Zbyňka Stanjuru, aby uvedl předložený tisk ve druhém čtení.
ps2013-059-06-020-033.u1.p2.s5 Prosím, pane předsedo.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, budu velmi stručný.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s2 Ty hlavní argumenty jsem jménem skupiny předkladatelů, jménem skupiny poslanců, uvedl v prvém čtení.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s3 jsem se účastnil projednávání v hospodářském výboru.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s4 My jsme i reagovali na některé legislativně technické výhrady vlády.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s5 Připravil jsem pozměňující návrh, který tyto legislativně technické problémy řeší, pak se k němu přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s6 Tolik úvodní slovo ve druhém čtení.
ps2013-059-06-020-033.u2.p1.s7 Děkuji vám.
ps2013-059-06-020-033.u3.p1.s1 Děkuji a nyní požádám zpravodaje hospodářského výboru poslance Martina Kolovratníka, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-059-06-020-033.u3.p1.s2 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-059-06-020-033.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-059-06-020-033.u4.p1.s2 Přeji dobré odpoledne a předstupuji před vás tedy jako zpravodaj a zároveň předseda hospodářského výboru.
ps2013-059-06-020-033.u4.p1.s3 My jsme tento materiál projednávali, je to poměrně několik týdnů zpátky, 31. května 2017.
ps2013-059-06-020-033.u4.p1.s4 Hospodářský výbor přijal usnesení číslo 397 a mohu konstatovat, že na hospodářském výboru byla k tomuto materiálu výrazná, velmi výrazná podpora, tedy doporučení.
ps2013-059-06-020-033.u4.p1.s5 V tomto smyslu je i formulováno usnesení hospodářského výboru, který doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 1089 ve znění předloženého poslaneckého návrhu zákona.
ps2013-059-06-020-033.u4.p2.s1 Tolik v tomto úvodním slově jako zpravodaje.
ps2013-059-06-020-033.u4.p3.s1 Konstatuji, že jsme k tomu materiálu, k tomu sněmovnímu tisku, do této chvíle obdrželi tři pozměňovací návrhy.
ps2013-059-06-020-033.u4.p3.s2 Z informací, které jsem zjistil, tak první z nich, poslance Zbyňka Stanjury, zároveň předkladatele, on si to asi okomentuje sám, je to spíše legislativně technická úprava, jak jsem pochopil.
ps2013-059-06-020-033.u4.p4.s1 Ty druhé dva pozměňovací návrhy od Petra Kudely, tam jsme se dohodli, je to technický omyl, chyba, že byl zdvojen jeden materiál dvakrát, a pan poslanec je přihlášen do rozpravy, takže sám si okomentuje obsah svého pozměňovacího návrhu.
ps2013-059-06-020-033.u4.p4.s2 A se tímto také hlásím do obecné rozpravy, protože jak k meritu této věci, tak i k pozměňovacímu návrhu pana poslance Kudely se chci vyjádřit a říci svoji argumentaci.
ps2013-059-06-020-033.u4.p5.s1 Takže tolik úvodní slovo zpravodaje.
ps2013-059-06-020-033.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-059-06-020-033.u5.p1.s2 Ptám se, jestli chcete využít svého přednostního práva v rozpravě.
ps2013-059-06-020-033.u5.p1.s3 Ne.
ps2013-059-06-020-033.u5.p1.s4 Tak v tom případě prvním přihlášeným je pan poslanec Petr Kudela.
ps2013-059-06-020-033.u5.p1.s5 A pane poslanče, máte slovo.
ps2013-059-06-020-033.u6.p1.s1 Přeji vám krásné odpoledne, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové.
ps2013-059-06-020-033.u6.p1.s2 Projednáváme poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1089, jsme ve druhém čtení.
ps2013-059-06-020-033.u6.p1.s3 Je to iniciativa Hospodářské a Agrární komory.
ps2013-059-06-020-033.u6.p2.s1 Tato právní úprava zavádí do právního řádu povinnost pro stát, aby v samostatných přílohách právních předpisů vyhlašoval přehled povinností, které vyplývají pro uživatele práva, správních předpisů publikovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a také vyhlašovaných jiným způsobem.
ps2013-059-06-020-033.u6.p2.s2 Typicky to jsou obecní vyhlášky.
ps2013-059-06-020-033.u6.p2.s3 Zároveň vzniká právo pro uživatele práva, zejména pro podnikatele, aby mohl v jednom informačním systému provozovaném Hospodářskou komorou České republiky získat komplexní přehled o tom, jaké povinnosti pro něj vyplývají ze všech vyhlašovaných právních předpisů.
ps2013-059-06-020-033.u6.p3.s1 Podle navrhovatelů a předkladatelů tato právní úprava povede vedle výše uvedeného z dlouhodobého hlediska ke zvýšení kvality, srozumitelnosti, zpřehlednění a vzájemné provázanosti právního řádu České republiky.
ps2013-059-06-020-033.u6.p3.s2 Nutnost publikace přehledu povinností povede k zavedení samoregulačních principů do tvorby právních předpisů, kde navrhovatel, resp. zákonodárce bude muset jednoznačně identifikovat rozsah povinností vyplývajících z příslušného právního předpisu, právní důsledky, které neplnění povinností , a zároveň i orgán, který je oprávněn splnění povinností jménem státu vymáhat.
ps2013-059-06-020-033.u6.p3.s3 Zavedením tohoto systému zároveň dojde k odhalení nepřesností v právním řádu a k identifikaci duplicitní právní úpravy pro konkrétní právní vztahy atd.
ps2013-059-06-020-033.u6.p4.s1 Podle předkladatelů je jejich ambicí získat dvě výhody.
ps2013-059-06-020-033.u6.p4.s2 Za prvé, aby všichni věděli, jaké povinnosti mají plnit, aby to bylo v samostatné příloze a bylo jasné, kdo tyto povinnosti vymáhá po státu.
ps2013-059-06-020-033.u6.p4.s3 A druhý efekt by mohl být v tom, aby si ti, kteří novely zákonů, případně nové zákony předkládají, uvědomili, jaké všechny nové povinnosti ukládají těm, kteří je mají plnit.
ps2013-059-06-020-033.u6.p5.s1 Dovolím si upozornit, že podle zákona 309 ze dne 11. listopadu 1999 o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv se v § 10 říká, že Sbírku zákonů a Sbírku mezinárodních smluv zajišťuje Ministerstvo vnitra a zajišťuje ji dálkovým způsobem.
ps2013-059-06-020-033.u6.p5.s2 Od roku 1999 bylo přijato celkem sedm novel.
ps2013-059-06-020-033.u6.p5.s3 Poslední je novela vedená jako zákon č. 222 ze dne 15. června 2016.
ps2013-059-06-020-033.u6.p5.s4 Takže -li tento nový návrh zákona přispět k identifikaci duplicitní právní úpravy, pak upozorňuji, že sám je z velké části duplicitní, aniž by se kdekoli v důvodové zprávě či ve zprávě předkladatele o tom kdo zmiňoval.
ps2013-059-06-020-033.u6.p5.s5 Pouze se suše ukládá provozovateli Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv prostřednictvím rozhraní předávat Hospodářské komoře podklady pro vedení nového informačního systému.
ps2013-059-06-020-033.u6.p5.s6 Toto se navíc děje - cituji z důvodové zprávy - nepřímou novelizací zákona č. 222/2016.
ps2013-059-06-020-033.u6.p6.s1 Při příchodu do Sněmovny a na úvodních školeních nám právníci kladli na srdce, že nepřímé novelizace jsou slušně řečeno špatné.
ps2013-059-06-020-033.u6.p6.s2 A víte, že dneska i velmi vysoké soudní autority říkají, že náš právní řád je natolik nepřehledný, že je těžké se v tom orientovat - to cituji jednoho z předkladatelů.
ps2013-059-06-020-033.u6.p6.s3 Zde se ptám, co říkají vysoké soudní autority na to, že se chce tímto poslaneckým návrhem zákona zavést do právní praxe nový pojem.
ps2013-059-06-020-033.u6.p6.s4 Vedle vlastního textu, vedle důvodové zprávy, se bude zavádět nová povinnost, a to přehled povinností podnikatelů.
ps2013-059-06-020-033.u6.p6.s5 Zde bych mohl citovat celý nově navrhovaný § 20, kde se cituje, jak Hospodářská komora spravuje právní elektronický systém pro podnikatele, ve kterém jsou vedeny a zveřejňovány přehledy povinností a další informace vyplývající z právních předpisů České republiky a dále povinností vzniklých z nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropy.
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s1 Navrhovatel právního předpisu je povinen ve stanovené struktuře zpracovat do samostatné přílohy návrhu právního předpisu přehled povinností podnikatelů, které vyplývají z navrženého právního předpisu nebo právního předpisu, který je právním předpisem měněn nebo doplňován.
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s2 - Tak dál bych mohl citovat druhý odstavec tohoto § 20.
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s3 A zde se ptám: Takže Sněmovna bude schvalovat text zákona a k tomu také bude schvalovat výčtový přehled povinností podnikatelů?
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s4 Nebo se tento výčet dodá dodatečně?
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s5 Ptám se, co se stane, když přehled povinností podnikatelů nebude zcela v souladu s obsahem zákona.
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s6 Nebude to naopak předmětem sporů a různých výkladů?
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s7 Přehled povinností pro podnikatele - to si dokážu představit, že bude přijímat naše Sněmovna.
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s8 Ale chybí mi zde novela jednacího řádu Poslanecké sněmovny.
ps2013-059-06-020-033.u6.p7.s9 Dost dobře si však nedokážu představit, kdo, jak a po kom bude mámit povinnosti vzniklé z nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s1 Předkladatel ve své zprávě specifikoval, kolik malé, střední a velké podniky vynakládají ročně na právní služby.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s2 Mohl bych to celé citovat.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s3 V sumě je odhad, že na správní poradenství k tomu, aby se podnikatelé zorientovali, vynakládají ročně více než 43 mld. korun.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s4 A tohle je šance, jak jim to zjednodušit, jak jim výrazně snížit tyto náklady, aby mohli ušetřené peníze investovat do mezd svých zaměstnanců, případně do technologického či jiného vybavení.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s5 Nezpochybňuji, že tento odhad nákladů v podnicích je možný.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s6 Mám zkušenosti z práce v privátních společnostech a s privátními společnostmi a vím, že se právní služby objednávají na složitější věci, které přesahují právní vědomí podnikatelů či jejich týmů.
ps2013-059-06-020-033.u6.p8.s7 A tento přístup nezměníme sebelepším výčtem povinností.
ps2013-059-06-020-033.u6.p9.s1 Vláda dala tomuto sněmovnímu tisku neutrální stanovisko, a to přesto, že k němu měla 19 připomínek.
ps2013-059-06-020-033.u6.p9.s2 Připomínky byly zejména z pohledu nesouladu s Ústavou.
ps2013-059-06-020-033.u6.p9.s3 Parlamentní institut návrh ohodnotil - navržená úprava je částečně slučitelná s právem Evropské unie.
ps2013-059-06-020-033.u6.p9.s4 Pro jako laika z toho tedy vyplývá, že navržená úprava je částečně neslučitelná s právem Evropské unie a je v rozporu s Ústavou České republiky.
ps2013-059-06-020-033.u6.p9.s5 Zástupce předkladatelů při prvním čtení vyjádřil přesvědčení, že si s tím hospodářský výbor poradí a že v dalším průběhu projednávání zohlední stanovisko vlády.
ps2013-059-06-020-033.u6.p10.s1 Na hospodářském výboru jsem možná příkře upozornil na finanční náročnost a na to, že to je pouze cesta, jak vytáhnout ze státního rozpočtu peníze.
ps2013-059-06-020-033.u6.p10.s2 Kolega Šrámek se ptal, proč tento systém zrovna vede Hospodářská komora a proč ne třeba jiná - Agrární či jiná komora.
ps2013-059-06-020-033.u6.p10.s3 Zástupce předkladatelů se nad naším vystoupením pozastavil slovy, že jsme to asi nečetli.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s1 Odkazuji se tedy na text důvodové zprávy v části RIA - třetí odstavec - Agregované dopady návrhu zákona, pododstavec 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s2 Předpokládá se dopad do státního rozpočtu a ostatních veřejných rozpočtů.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s3 Ve vztahu ke státnímu rozpočtu se počítá s výdaji ve výši 96 mil. korun po dobu pěti let, tj. celkem 480 mil. korun.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s4 Na úrovni územních rozpočtů se předpokládá po dobu šesti let každoroční výdaj ve výši 564 390 tis. korun.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s5 Věřím, že to je pouhý odhad, ale je dost vysoký.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s6 Část uvedených výdajů státního rozpočtu přitom může být použita na úhradu obdobných nákladů vynaložených Hospodářskou komorou České republiky, pokud vykoná příslušné odborné práce namísto ústředních orgánů státní správy.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s7 Obdobně část výdajů územních rozpočtů může být snížena, resp. přesunuta na státní rozpočet, pokud příslušné odborné práce namísto orgánů územních samosprávních celků vykoná Hospodářská komora.
ps2013-059-06-020-033.u6.p11.s8 - Pořád cituji z důvodové zprávy.
ps2013-059-06-020-033.u6.p12.s1 Zároveň však každý rok dojde k úsporám ve veřejných rozpočtech u sedmi tisíc orgánů veřejné moci v celkové výši 1 260 milionů korun, a to tak, že náklady na částečný úvazek právního specialisty orgánu veřejné moci ve výši 15 tisíc korun měsíčně, tyto náklady se ušetří.
ps2013-059-06-020-033.u6.p12.s2 15 tisíc korun měsíčně u sedmi tisíc orgánů veřejné správy.
ps2013-059-06-020-033.u6.p12.s3 To chci vidět.
ps2013-059-06-020-033.u6.p12.s4 Taky chci znát, kdo to doplatí, pokud k této úspoře nedojde.
ps2013-059-06-020-033.u6.p13.s1 Na hospodářském výboru proti pozvánce nedošlo ke stanovení harmonogramu pro předkládání pozměňovacích návrhů.
ps2013-059-06-020-033.u6.p13.s2 Při projednávání se navíc někteří poslanci předháněli v návrzích, jak tento materiál posunout bez druhého čtení na hospodářském výboru přímo na plénum Poslanecké sněmovny.
ps2013-059-06-020-033.u6.p14.s1 Kolega Kolovratník (nesrozumitelné)dovolím citovat - tak děkuji, můj příspěvek, jednoznačně budu v roli zpravodaje i poslance i člena hospodářského výboru podporovat tento návrh, to mohu předkladatelům, nebo zástupci předkladatelů avizovat a mohu slíbit, že budu potit krev za to, abychom to stihli, ten návrh se mi líbí.
ps2013-059-06-020-033.u6.p14.s2 Budu volně citovat - také se mu líbí demoverze systému.
ps2013-059-06-020-033.u6.p14.s3 Usnesení hospodářského výboru, jak jej citoval kolega Kolovratník, že hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně přijat tento návrh zákona v předložené podobě, odhlasovalo 10 poslanců pro, Kudela byl proti.
ps2013-059-06-020-033.u6.p15.s1 Abych tedy nezůstal nic dlužen práci na tomto sněmovním tisku, tak v podrobné rozpravě navrhnu pozměňovací návrh.
ps2013-059-06-020-033.u6.p15.s2 Nemám ambici ani sílu napravit všech 19 výtek vlády.
ps2013-059-06-020-033.u6.p15.s3 Jenom pokud by měl být návrh zákona přijat, tak navrhuji některé výtky vlády vyslyšet.
ps2013-059-06-020-033.u6.p16.s1 K této právní normě musím říci, že Ministerstvo vnitra podle zákona 309 ze dne 11. listopadu 1999 postupuje.

Text viewDownload CoNNL-U