|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-30 ps2013-059-04-010-194 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

194. Návrh poslance Bohuslava Svobody a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1086/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2017-06-30
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/194
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059121.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 546 • previousnext

ps2013-059-04-010-194.u1.p1.s1 194.
ps2013-059-04-010-194.u1.p1.s2 Návrh poslance Bohuslava Svobody a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1086/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2013-059-04-010-194.u1.p2.s1 Upozorňuji, že i tady je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2013-059-04-010-194.u1.p2.s2 Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1086/1.
ps2013-059-04-010-194.u1.p3.s1 Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Bohuslav Svoboda.
ps2013-059-04-010-194.u1.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-059-04-010-194.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-059-04-010-194.u2.p1.s2 Dámy a pánové, stojím tady před vámi tento týden potřetí s návrhem změny zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
ps2013-059-04-010-194.u2.p2.s1 Přijetím novely zákona č. 95/2004, kterou jsme přijali před několika týdny, došlo k tomu, že praktický lékař pro děti a dost, který je samostatnou a velmi důležitou součástí našeho zdravotnického systému, že tato specializace z tohoto systému zmizela.
ps2013-059-04-010-194.u2.p2.s2 Ten zákon byl kromě jiného připravován proto, aby se počty specializací snížily.
ps2013-059-04-010-194.u2.p2.s3 Dospěli jsme k tomu, že se počet specializací nesnížil, některé nové tam přibyly a jediná, kterou jsme zrušili, byl obor praktický lékař pro děti a dorost.
ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s1 Péče o děti v primární péči se naprosto zásadním způsobem liší od péče o děti v nemocnicích.
ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s2 Je to péče, která v sobě zásadní složku preventivní, zásadní složku vlastně léčby a sledování dětí zdravých.
ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s3 Je to složka, která vytváří určitou komunikaci mezi zdravotnických prostředím, dětmi a jejich rodiči.
ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s4 Je to věc, která jistě není běžná v Evropě, ale je to věc, která je zásadním způsobem lepší a také těmi rodiči velmi vysoce a pozitivně hodnocena.
ps2013-059-04-010-194.u2.p4.s1 Problém, který je mezi těmi dvěma obory, to vlastně nejsou dva obory, to znamená dětské lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost, které vznikalo, vlastně bylo jediné, to znamená přechod v těchto jednotlivých dvou oborech, aby ti lékaři, kteří se vzdělají jako pediatři, mohli po určitém absolvování doplnění v kurzech pracovat jako praktičtí lékaři pro děti a dorost, a obráceně, pokud by nějaký praktik pro děti a dorost chtěl dělat klinickou medicínu a tu velkou medicínu s využíváním všech těch technik a vědomostí, které máme, tak aby mohl v tomto oboru přejít.
ps2013-059-04-010-194.u2.p4.s2 Tato novela zákona tu možnost přechodu mezi těmi dvěma obory otevírá.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s1 Musím konstatovat, že v letošním roce žádalo předběžně o zařazení do oboru praktický lékař pro děti a dorost 84 lékařů.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s2 Je to pořád trvalý nárůst.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s3 Každý rok jich přibývá pět, deset proti tomu původnímu.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s4 A v okamžiku, kdy zjistili, že ta specializace vlastně mizí a že to přechází do něčeho jiného, tak své přihlášky stahují.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s5 My máme veliký nedostatek lékařů v oblasti pediatrie vůbec a v oblasti praktických lékařů pro děti a dorost zejména a to jejich vzdělávání vlastně umožňuje, že se do praxe dostanou dřív.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s6 To vzdělávání trvá čtyři roky, je plně suficientní a dostatečné pro to, aby to povolání mohli konat.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s7 A není v rozporu s žádným předpisem Evropské unie.
ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s8 Čtyřleté vzdělání určitě bohatě stačí.
ps2013-059-04-010-194.u2.p6.s1 Tedy návrh tohoto zákona si klade za cíl vrátit zpátky obor praktický lékař pro děti a dorost v co nejkratší době, tak aby nedošlo ke znevýhodnění studentů, kteří končí své studium v tomto zimním semestru, a aby nedošlo k tomu, že paradoxně máme zde dobře fungující povoz tažený dvěma koňmi, kteří pracují synergicky, praktickými lékaři pro děti a dorost a dětskými lékaři, a my ten povoz zrušíme a místo těch dvou koní, kteří pracují synergicky a ku prospěchu našich dětí, tam necháme jenom koně jednoho.
ps2013-059-04-010-194.u2.p6.s2 Proto také ten návrh v sobě obsahuje návrh na to, aby byl tento zákon projednán podle § 90, právě proto, aby nedošlo k přerušení kontinuity oboru praktický lékař pro děti a dorost a abychom v situaci, kdy nadpoloviční většina lékařů v oboru praktický lékař pro děti a dorost je ve věku blížícímu se věku důchodovému nebo ve věku důchodovém, aby jejich obměna byla co nejrychlejší, aby v co nejkratší době se ti mladí lékaři mohli do toho oboru plně zařadit.
ps2013-059-04-010-194.u2.p7.s1 Samozřejmě novela toho zákona byla velmi podrobně diskutována s pediatry jako takovými, s praktickými lékaři pro děti a dorost a podporu u nich i u rodičů těch dětí.
ps2013-059-04-010-194.u2.p7.s2 A myslím si, že to je věc, která kromě toho, že je to z hlediska prevence a péče o děti zásadní novela zákona, že i naší úlohou jako poslanců je podpořit naplňování toho, co je smyslem života, tzn. určité generační pokračování.
ps2013-059-04-010-194.u2.p7.s3 Děkuji.
ps2013-059-04-010-194.u3.p1.s1 děkuji panu poslanci.
ps2013-059-04-010-194.u3.p1.s2 Prosím nyní zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Antonína.
ps2013-059-04-010-194.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-059-04-010-194.u4.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-059-04-010-194.u4.p1.s2 Touto cestou jsem se dozvěděl, že jsem zpravodaj.
ps2013-059-04-010-194.u4.p1.s3 Děkuji.
ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s1 jsem se k tomu v podstatě, když se jednalo o velké změně tohoto zákona, opakovaně vyjadřoval.
ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s2 Mně připadne naprosto nesmyslné, aby se znovu oddělovaly tyto dvě složky od sebe, a jako příklad jsem uváděl svou pozici gynekologa, kdy gynekolog, který dělá v ambulanci, také dělá preventivní medicínu, porodník dělá jinou práci, a gynekolog, který operuje tumory, by měl být třetí obor.
ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s3 V podstatě by se dalo udělat takhle oborů z každé jednotlivé větve medicíny.
ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s4 A zrovna třeba ta preventivní gynekologie a operační a porodnická gynekologie je krásný typický příklad.
ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s5 Naprosto nesouhlasím s tímhle tím a budu rád, když podáme veto proti devadesátce, protože minimálně by se to mělo projednat.
ps2013-059-04-010-194.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-059-04-010-194.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem hlásí pan předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák.
ps2013-059-04-010-194.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo.
ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s2 si jen ještě dovolím doplnit slovo zpravodaje v tom smyslu, že stanovisko vlády k tomuto návrhu je negativní.
ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s3 Své výhrady vláda zformulovala a mj. upozorňuje na to, že podle jejího názoru je tento návrh v rozporu s právem Evropské unie.
ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s4 Tak i z tohoto důvodu jménem poslaneckého klubu sociální demokracie a poslaneckého klubu ANO 2011 podávám v souladu s § 90 odst. 3 jednacího řádu námitku proti tomu, aby tento zákon byl projednán podle § 90 odst. 2.
ps2013-059-04-010-194.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-059-04-010-194.u7.p1.s2 Prvním řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-059-04-010-194.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-059-04-010-194.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych chtěl podpořit návrh, který zde předkládá pan kolega Svoboda.
ps2013-059-04-010-194.u8.p1.s2 Vysvětloval jsem ty důvody několikrát při projednávání novely zákona, který se týkal získávání odborné způsobilosti, a vysvětloval jsem všechny důvody, které vedly k tomu, aby zůstal zachován vzdělávací obor praktický lékař pro děti a dorost v seznamu vzdělávacích oborů.
ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s1 Myslím si, že ten obor za léta svého samostatného fungování prokázal svou životaschopnost.
ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s2 Není to tak, že by tento obor, jeho existence byla v rozporu s právem Evropské unie.
ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s3 Prostě v Evropské unii mají obory jinak upraveny, to je pravda.
ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s4 Ale neznamená to, že by existence samostatného oboru praktický lékař pro děti a dorost byla v rozporu s právem Evropské unie.
ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s5 To bych chtěl říct ke stanovisku vlády.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s1 Důležitá věc je, že v tomto oboru působí 2 000 lékařů.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s2 Je to jeden z největších oborů lékařské péče.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s3 A proto velmi překvapilo, že ta novela, kterou jsme před pár týdny schválili, která si kladla za cíl snížit počet oborů, tak vlastně zrušila jeden jediný vzdělávací obor.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s4 To si myslím, že je naprosto špatně.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s5 A zrušila obor, který velmi dobrý zvuk v celé Evropě.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s6 Řekl bych, že zástupci lékařů z Evropské unie na jednáních často pokládali péči o děti v terénu u nás za velmi dobrou a zvažovali možnost, že by v Evropské unii byl také samostatný obor praktický lékař pro děti a dorost.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s7 Byl jsem účasten jednání na semináři, který se zabýval tímto oborem, a řekněme, že většina vystupujících, kteří vystoupili na tomto semináři, jednoznačně prokázala, že existence samostatného oboru je velmi dobrá.
ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s8 A myslím, že to byli i zástupci ze zahraničí, kteří se vyjádřili obdivně právě proto, že máme samostatný obor a máme skvělou péči o děti v terénu.
ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s1 Z těchto důvodů pokládám za důležité, aby i poté, co byl návrh zákona před pár týdny schválen, byl znovu otevřen a tento obor se mezi vzdělávací obory znovu vrátil.
ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s2 Takže proto podporuji tento návrh zákona.
ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s3 Myslím si, že i v zájmu zachování dostupnosti péče v terénu vás prosím o podporu tohoto zákona.
ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-04-010-194.u9.p1.s1 děkuji panu poslanci Hovorkovi.
ps2013-059-04-010-194.u9.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec David Kasal.
ps2013-059-04-010-194.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s2 Dovolte, abych se k tomu také vyjádřil.
ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s3 opravdu udivuje jedna záležitost.
ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s4 Jednak bych chtěl poděkovat kolegům z pevné koalice KDU, že vůbec připustili tento bod na jednání, i když nebyl projednán grémiem.
ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s5 Ale to je jen poznámka.
ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s6 Pojďme k věci.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s1 Zaznělo tady, že se jedná o obor.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s2 Ten obor nikdo nezpochybňuje.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s3 to, co jsme se bavili u devadesátpětky, tak jsme jasně hovořili o vzdělání.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s4 Je řada lékařů, kteří jsou kvalitní, a je řada lékařů, kteří kvalitní nejsou.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s5 A znovu opakuji, že se jedná o vzdělávání, a to tady bylo sjednoceno.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s6 Protože výsledkem toho, že se rozdělily tyto dvě skupiny, je to, že každá skupina jiné postupy pro léčbu například močových infekcí nebo jiných záležitostí.
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s7 Je to správně?
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s8 Je to správná cesta, jak máme pečovat o naše pacienty?
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s9 Je to správně i z odborného hlediska?
ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s10 Myslím si, že určitě ne.
ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s1 Když tady bylo řečeno, že je skupina dvou tisíc praktiků - ano, ale musíme si taky říct, že z těchto dvou tisíc praktiků je pouze 258, což je číslo z IPVZ, kteří za těch čtrnáct let byli tímto způsobem vzděláni.
ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s2 Zbytek do dvou tisíc byl vzdělán původním zákonem, to znamená jednotným vzděláváním, a drží právě to, jaká kvalita péče o dítě je.
ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s3 Když říkáme čísla, tak je říkejme, jak jsou.
ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s4 A jestliže 90 % lékařů je vzděláno podle starého systému, který byl sjednocen, tak tady nepleťme dojmy a pojmy.
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s1 Další věc, která je pro důležitá, je to, že pokud se bude vzdělávat podle rozdělené problematiky, tak lékaři, kteří jsou vzděláni podle nové části, nemohou sloužit LSPP.
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s2 Kdo tu LSPP bude sloužit?
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s3 Budou ji sloužit nemocniční lékaři?
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s4 Jak to tedy bude?
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s5 Když se bavíme i o tom, jakým způsobem je tam náplň...
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s6 jsem byl minulý týden na projednávání návrhu toho, abychom si my, kteří nejsme takzvaně vzdělaní podle paní doktorky Cabrnochové, mohli udělat kurz, a mohli jsme se tedy věnovat i dětem v terénu.
ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s7 Byl připraven návrh ministerstva, který počítal s evropskými penězi, ten byl u upozaděn - a ejhle, druhý den přijde návrh z IPVZ na to, že si to lékaři budou platit a bude to 120 tisíc měsíčně.

Text viewDownload CoNNL-U