ps2013-059-04-010-194.u1.p1.s1
194 . ps2013-059-04-010-194.u1.p1.s2
Návrh poslance Bohuslava Svobody a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1086 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-059-04-010-194.u1.p2.s1
Upozorňuji , že i tady je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2013-059-04-010-194.u1.p2.s2
Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1086 / 1 . ps2013-059-04-010-194.u1.p3.s1
Prosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Bohuslav Svoboda . ps2013-059-04-010-194.u1.p3.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-059-04-010-194.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-059-04-010-194.u2.p1.s2
Dámy a pánové , stojím tady před vámi tento týden už potřetí s návrhem změny zákona č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta . ps2013-059-04-010-194.u2.p2.s1
Přijetím novely zákona č . 95 / 2004 , kterou jsme přijali před několika týdny , došlo k tomu , že praktický lékař pro děti a dost , který je samostatnou a velmi důležitou součástí našeho zdravotnického systému , že tato specializace z tohoto systému zmizela . ps2013-059-04-010-194.u2.p2.s2
Ten zákon byl kromě jiného připravován proto , aby se počty specializací snížily . ps2013-059-04-010-194.u2.p2.s3
Dospěli jsme k tomu , že se počet specializací nesnížil , některé nové tam přibyly a jediná , kterou jsme zrušili , byl obor praktický lékař pro děti a dorost . ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s1
Péče o děti v primární péči se naprosto zásadním způsobem liší od péče o děti v nemocnicích . ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s2
Je to péče , která má v sobě zásadní složku preventivní , zásadní složku vlastně léčby a sledování dětí zdravých . ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s3
Je to složka , která vytváří určitou komunikaci mezi zdravotnických prostředím , dětmi a jejich rodiči . ps2013-059-04-010-194.u2.p3.s4
Je to věc , která jistě není běžná v Evropě , ale je to věc , která je zásadním způsobem lepší a také těmi rodiči velmi vysoce a pozitivně hodnocena . ps2013-059-04-010-194.u2.p4.s1
Problém , který je mezi těmi dvěma obory , to vlastně nejsou dva obory , to znamená dětské lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost , které vznikalo , vlastně bylo jediné , to znamená přechod v těchto jednotlivých dvou oborech , aby ti lékaři , kteří se vzdělají jako pediatři , mohli po určitém absolvování doplnění v kurzech pracovat jako praktičtí lékaři pro děti a dorost , a obráceně , pokud by nějaký praktik pro děti a dorost chtěl dělat klinickou medicínu a tu velkou medicínu s využíváním všech těch technik a vědomostí , které máme , tak aby mohl v tomto oboru přejít . ps2013-059-04-010-194.u2.p4.s2
Tato novela zákona tu možnost přechodu mezi těmi dvěma obory otevírá . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s1
Musím konstatovat , že v letošním roce žádalo předběžně o zařazení do oboru praktický lékař pro děti a dorost 84 lékařů . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s2
Je to pořád trvalý nárůst . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s3
Každý rok jich přibývá pět , deset proti tomu původnímu . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s4
A v okamžiku , kdy zjistili , že ta specializace vlastně mizí a že to přechází do něčeho jiného , tak své přihlášky stahují . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s5
My máme veliký nedostatek lékařů v oblasti pediatrie vůbec a v oblasti praktických lékařů pro děti a dorost zejména a to jejich vzdělávání vlastně umožňuje , že se do praxe dostanou dřív . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s6
To vzdělávání trvá čtyři roky , je plně suficientní a dostatečné pro to , aby to povolání mohli konat . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s7
A není v rozporu s žádným předpisem Evropské unie . ps2013-059-04-010-194.u2.p5.s8
Čtyřleté vzdělání určitě bohatě stačí . ps2013-059-04-010-194.u2.p6.s1
Tedy návrh tohoto zákona si klade za cíl vrátit zpátky obor praktický lékař pro děti a dorost v co nejkratší době , tak aby nedošlo ke znevýhodnění studentů , kteří končí své studium v tomto zimním semestru , a aby nedošlo k tomu , že paradoxně máme zde dobře fungující povoz tažený dvěma koňmi , kteří pracují synergicky , praktickými lékaři pro děti a dorost a dětskými lékaři , a my ten povoz zrušíme a místo těch dvou koní , kteří pracují synergicky a ku prospěchu našich dětí , tam necháme jenom koně jednoho . ps2013-059-04-010-194.u2.p6.s2
Proto také ten návrh v sobě obsahuje návrh na to , aby byl tento zákon projednán podle § 90 , právě proto , aby nedošlo k přerušení té kontinuity oboru praktický lékař pro děti a dorost a abychom v situaci , kdy nadpoloviční většina lékařů v oboru praktický lékař pro děti a dorost je ve věku blížícímu se věku důchodovému nebo ve věku důchodovém , aby jejich obměna byla co nejrychlejší , aby v co nejkratší době se ti mladí lékaři mohli do toho oboru plně zařadit . ps2013-059-04-010-194.u2.p7.s1
Samozřejmě novela toho zákona byla velmi podrobně diskutována s pediatry jako takovými , s praktickými lékaři pro děti a dorost a má podporu u nich i u rodičů těch dětí . ps2013-059-04-010-194.u2.p7.s2
A myslím si , že to je věc , která kromě toho , že je to z hlediska prevence a péče o děti zásadní novela zákona , že i naší úlohou jako poslanců je podpořit naplňování toho , co je smyslem života , tzn . určité generační pokračování . ps2013-059-04-010-194.u2.p7.s3
Děkuji . ps2013-059-04-010-194.u3.p1.s1
Já děkuji panu poslanci . ps2013-059-04-010-194.u3.p1.s2
Prosím nyní zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Antonína . ps2013-059-04-010-194.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-059-04-010-194.u4.p1.s1
Dobrý den . ps2013-059-04-010-194.u4.p1.s2
Touto cestou jsem se dozvěděl , že jsem zpravodaj . ps2013-059-04-010-194.u4.p1.s3
Děkuji . ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s1
Já jsem se k tomu v podstatě , už když se jednalo o té velké změně tohoto zákona , opakovaně vyjadřoval . ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s2
Mně připadne naprosto nesmyslné , aby se znovu oddělovaly tyto dvě složky od sebe , a jako příklad jsem uváděl svou pozici gynekologa , kdy gynekolog , který dělá v ambulanci , také dělá preventivní medicínu , porodník dělá jinou práci , a gynekolog , který operuje tumory , by měl být třetí obor . ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s3
V podstatě by se dalo udělat takhle oborů z každé jednotlivé větve medicíny . ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s4
A zrovna třeba ta preventivní gynekologie a operační a porodnická gynekologie je krásný typický příklad . ps2013-059-04-010-194.u4.p2.s5
Naprosto nesouhlasím s tímhle tím a budu rád , když podáme veto proti devadesátce , protože minimálně by se to mělo projednat . ps2013-059-04-010-194.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-059-04-010-194.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem hlásí pan předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák . ps2013-059-04-010-194.u5.p1.s3
Prosím , pane předsedo . ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s2
Já si jen ještě dovolím doplnit slovo zpravodaje v tom smyslu , že stanovisko vlády k tomuto návrhu je negativní . ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s3
Své výhrady vláda zformulovala a mj . upozorňuje na to , že podle jejího názoru je tento návrh v rozporu s právem Evropské unie . ps2013-059-04-010-194.u6.p1.s4
Tak i z tohoto důvodu jménem poslaneckého klubu sociální demokracie a poslaneckého klubu ANO 2011 podávám v souladu s § 90 odst . 3 jednacího řádu námitku proti tomu , aby tento zákon byl projednán podle § 90 odst . 2 . ps2013-059-04-010-194.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-059-04-010-194.u7.p1.s2
Prvním řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Ludvík Hovorka . ps2013-059-04-010-194.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-059-04-010-194.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych chtěl podpořit návrh , který zde předkládá pan kolega Svoboda . ps2013-059-04-010-194.u8.p1.s2
Vysvětloval jsem ty důvody už několikrát při projednávání novely zákona , který se týkal získávání odborné způsobilosti , a vysvětloval jsem všechny důvody , které mě vedly k tomu , aby zůstal zachován vzdělávací obor praktický lékař pro děti a dorost v seznamu vzdělávacích oborů . ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s1
Myslím si , že ten obor za léta svého samostatného fungování prokázal svou životaschopnost . ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s2
Není to tak , že by tento obor , jeho existence byla v rozporu s právem Evropské unie . ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s3
Prostě v Evropské unii mají obory jinak upraveny , to je pravda . ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s4
Ale neznamená to , že by existence samostatného oboru praktický lékař pro děti a dorost byla v rozporu s právem Evropské unie . ps2013-059-04-010-194.u8.p2.s5
To bych chtěl říct ke stanovisku vlády . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s1
Důležitá věc je , že v tomto oboru působí 2 000 lékařů . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s2
Je to jeden z největších oborů lékařské péče . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s3
A proto mě velmi překvapilo , že ta novela , kterou jsme před pár týdny schválili , která si kladla za cíl snížit počet oborů , tak vlastně zrušila jeden jediný vzdělávací obor . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s4
To si myslím , že je naprosto špatně . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s5
A zrušila obor , který má velmi dobrý zvuk v celé Evropě . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s6
Řekl bych , že zástupci lékařů z Evropské unie na jednáních často pokládali péči o děti v terénu u nás za velmi dobrou a zvažovali možnost , že by v Evropské unii byl také samostatný obor praktický lékař pro děti a dorost . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s7
Byl jsem účasten jednání na semináři , který se zabýval tímto oborem , a řekněme , že většina vystupujících , kteří vystoupili na tomto semináři , jednoznačně prokázala , že existence samostatného oboru je velmi dobrá . ps2013-059-04-010-194.u8.p3.s8
A myslím , že to byli i zástupci ze zahraničí , kteří se vyjádřili obdivně právě proto , že máme samostatný obor a máme skvělou péči o děti v terénu . ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s1
Z těchto důvodů pokládám za důležité , aby i poté , co byl návrh zákona před pár týdny schválen , byl znovu otevřen a tento obor se mezi vzdělávací obory znovu vrátil . ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s2
Takže proto podporuji tento návrh zákona . ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s3
Myslím si , že i v zájmu zachování dostupnosti péče v terénu vás prosím o podporu tohoto zákona . ps2013-059-04-010-194.u8.p4.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-059-04-010-194.u9.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Hovorkovi . ps2013-059-04-010-194.u9.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec David Kasal . ps2013-059-04-010-194.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s2
Dovolte , abych se k tomu také vyjádřil . ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s3
Mě opravdu udivuje jedna záležitost . ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s4
Jednak bych chtěl poděkovat kolegům z pevné koalice KDU , že vůbec připustili tento bod na jednání , i když nebyl projednán grémiem . ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s5
Ale to je jen poznámka . ps2013-059-04-010-194.u10.p1.s6
Pojďme k věci . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s1
Zaznělo tady , že se jedná o obor . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s2
Ten obor nikdo nezpochybňuje . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s3
Už to , co jsme se bavili u devadesátpětky , tak jsme jasně hovořili o vzdělání . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s4
Je řada lékařů , kteří jsou kvalitní , a je řada lékařů , kteří kvalitní nejsou . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s5
A znovu opakuji , že se jedná o vzdělávání , a to tady bylo sjednoceno . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s6
Protože výsledkem toho , že se rozdělily tyto dvě skupiny , je to , že každá skupina má jiné postupy pro léčbu například močových infekcí nebo jiných záležitostí . ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s7
Je to správně ? ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s8
Je to správná cesta , jak máme pečovat o naše pacienty ? ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s9
Je to správně i z odborného hlediska ? ps2013-059-04-010-194.u10.p2.s10
Myslím si , že určitě ne . ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s1
Když tady bylo řečeno , že je skupina dvou tisíc praktiků - ano , ale musíme si taky říct , že z těchto dvou tisíc praktiků je pouze 258 , což je číslo z IPVZ , kteří za těch čtrnáct let byli tímto způsobem vzděláni . ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s2
Zbytek do dvou tisíc byl vzdělán původním zákonem , to znamená jednotným vzděláváním , a drží právě to , jaká kvalita péče o dítě je . ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s3
Když už říkáme čísla , tak je říkejme , jak jsou . ps2013-059-04-010-194.u10.p3.s4
A jestliže 90 % lékařů je vzděláno podle starého systému , který byl sjednocen , tak tady nepleťme dojmy a pojmy . ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s1
Další věc , která je pro mě důležitá , je to , že pokud se bude vzdělávat podle rozdělené problematiky , tak lékaři , kteří jsou vzděláni podle nové části , nemohou sloužit LSPP . ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s2
Kdo tu LSPP bude sloužit ? ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s3
Budou ji sloužit nemocniční lékaři ? ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s4
Jak to tedy bude ? ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s5
Když se bavíme i o tom , jakým způsobem je tam náplň . . . ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s6
Já jsem byl minulý týden na projednávání návrhu toho , abychom si my , kteří nejsme takzvaně vzdělaní podle paní doktorky Cabrnochové , mohli udělat kurz , a mohli jsme se tedy věnovat i dětem v terénu . ps2013-059-04-010-194.u10.p4.s7
Byl připraven návrh ministerstva , který počítal s evropskými penězi , ten byl u mě upozaděn - a ejhle , druhý den přijde návrh z IPVZ na to , že si to lékaři budou platit a bude to 120 tisíc měsíčně .