|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-28 ps2013-059-02-018-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - druhé čtení

Date2017-06-28
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059072.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 113 • previousnext

ps2013-059-02-018-018.u1.p1.s1 18.
ps2013-059-02-018-018.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - druhé čtení
ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s1 Tímto návrhem jsme se zabývali 25. května tohoto roku, přerušili jsme obecnou rozpravu.
ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s2 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujal pan ministr obrany Martin Stropnický a zpravodaj garančního výboru pro obranu pan poslanec Bohuslav Chalupa.
ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s3 Ptám se na vystoupení navrhovatele a zpravodajů, jestli mají zájem.
ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s4 Pan ministr zájem, prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ve druhém čtení projednáváme materiál návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s3 Byl již minimálně jednou, myslím, přerušen, ne-li dvakrát, je to již předloha, která za sebou vláčí takový mnohaměsíční příběh, a apeluji na vaši kolegiálnost a věřím, že se dnes podaří to druhé čtení úspěšně uzavřít.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s4 O tom, že ta norma je potřebná, o tom se asi žádný velký spor nevede, ale samozřejmě je to svým způsobem průlom, nebo novinka, řekněme, vůbec v oblasti obrany, takže chápu, že to přináší různé otázky, různou polemiku, různé návrhy atd.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s5 Ale moc bych prosil, abychom se k tomu postavili aktivně a konstruktivně, pokud možno.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s6 Protože je to neuvěřitelné, ale skoro pokaždé, když se tím tématem zabýváme, tak ve dnech bezprostředně minulých dojde k nějakému poměrně masivnímu kybernetickému útoku, jako tomu bylo včera na území Ukrajiny, a nejen Ukrajiny.
ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s7 Takže o tom, že je potřeba s tímto materiálem pohnout, si myslím, že spor není.
ps2013-059-02-018-018.u2.p2.s1 Zazněla tu celá řada dotazů během toho minulého projednávání, některé z nich mi položil zde přítomný pan předseda poslaneckého klubu pan Stanjura, některé pan poslanec Skalický, který tu není, takže si dovolím aspoň v rychlosti, protože těch dotazů byla skutečně celá řada, aspoň v rychlosti na ty podstatnější, aspoň tak jak jsem je zachytil, odpovědět.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s1 Byla tady vznesena tematika, zda nejdřív upravit legislativu a následně teprve vytvářet schopnosti, což je ta cesta, kterou jsme my zvolili, nebo zda by nebyla lepší cesta opačná, což byl návrh pana poslance Stanjury.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s2 Rád bych upozornil na to, že v těch zemích - a to jsou, to je pravda, spojenecké země -, kde tomu tak bylo, tak se ty schopnosti vytvářely bez legislativního podchycení, byly provozovány ve vysokém režimu utajení a po jejich zveřejnění, např. pověstná kauza Edwarda Snowdena, se tyto státy snaží ošetřit celou tu oblast i z hlediska legislativy.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s3 Ale upřímně řečeno nedovedu si moc představit, že by v českém právním prostředí bylo možné v rámci státních institucí vykonávat činnosti, na které by daná instituce neměla zákonný mandát.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s4 A tak si jednoznačně myslím, že naše cesta, kdy nejdřív měníme legislativu, čili vytváříme pravidla pro tu činnost, závazná pravidla, a pak teprve budujeme konkrétní schopnosti, je ta správná.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s5 Snažíme se legislativu upravit tak, aby v této době, kdy jde technický rozvoj poměrně dynamicky dopředu, aby taky nebránila výkonu kybernetické obrany i v budoucnu, bez nutnosti výrazných úprav.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s6 Protože tím bych taky zároveň rád odpověděl na poznámku nebo připomínku těch, kteří volají po daleko větší konkretizaci technického řešení.
ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s7 Věřte, jsme přesvědčeni a vedeni jenom věcným motivem, že ta konkretizace by zase byla v podstatě, a možná velice brzy, brzdou.
ps2013-059-02-018-018.u2.p4.s1 Dalším tématem, které vzbuzovalo polemiku, byla otázka pasivních prvků nebo aktivních prvků s tím, že Vojenské zpravodajství by mělo připustit, že se vlastně, pokud se mluví o aktivní obraně, tak se vlastně mluví o útoku.
ps2013-059-02-018-018.u2.p4.s2 Ta hranice je velmi tenká, velmi křehká, zavání, pokud bychom používali slovo útok, tak to zavání nějakou asociací agrese, ale o něco takového, myslím, že všichni víme, tady vůbec nejde.
ps2013-059-02-018-018.u2.p4.s3 Aktivní obranu je, myslím si, třeba chápat tak, že nepůjde o jen pasivní reagenci, ne tedy pouhé krytí se, když to přirovnám třeba k fyzické sebeobraně při nějakém klasickém útoku na tělo, ale že půjde i o obranu aktivní, to znamená, že "rány budou opětovány".
ps2013-059-02-018-018.u2.p5.s1 Byly tady také vzneseny poznámky, že tajná služba není tím subjektem, který by měl něco takového vykonávat, že tam ty úkoly spočívají především v obraně a ve sběru informací.
ps2013-059-02-018-018.u2.p5.s2 Jen chci zdůraznit, že jsme tu normu připravovali také ve spolupráci s našimi spojenci nebo některými dalšími státy, které jsou v této oblasti, se říci, na špici a že to mají řešené v tomto ohledu podobným způsobem.
ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s1 Co se týče návrhů ICT Unie, mohu vám garantovat nebo potvrdit, doložit, že jsme s ICT Unií během těch minulých měsíců byli opakovaně v kontaktu, že ty dvě entity spolu komunikují, některé ty pozměňovací návrhy, myslím, i odrážejí tenhle dialog.
ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s2 Proběhlo několik jednání zástupců Vojenského zpravodajství s ICT Unií a byly prodiskutovány postoje obou stran.
ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s3 Byly vysvětlovány důvody pro přijetí nebo nepřijetí jednotlivých návrhů.
ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s4 Ale dovolím si tvrdit, že není možné akceptovat takové návrhy, které výrazným způsobem omezí schopnost adekvátní obrany České republiky v kyberprostoru, nebo návrhy směřující k rozšiřování okruhu institucí s přístupem k velmi citlivým informacím týkajícím se umístění např. technických prostředků kybernetické obrany.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s1 Dále chci ještě uvést k tomu, co se také objevovalo jako výhrada - odpovědnost za případné škody způsobené zákazníkům operátorů.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s2 bych rád řekl, že v rámci diskusí k odpovědnosti za škody nebylo nikdy deklarováno, že by se stát bránil náhradě škody způsobené technickými prostředky kybernetické obrany.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s3 Návrh na náhradu škody byl i součástí prvního návrhu novely.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s4 Nicméně v rámci připomínek Legislativní rady vlády byl vyřazen z důvodu nadbytečnosti, neboť tato, a to je významné, odpovědnost státu je již zakotvena v jiných zákonných předpisech a není potřeba ji opětovně uvádět.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s5 Na druhou stranu ale nelze akceptovat požadavek ICT Unie na obecnou odpovědnost státu v případě škod, která tato zařízení nezpůsobila.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s6 Kromě toho nelze pominout fakt, že operátoři mají již dnes vyloučenu přímo zákonem o elektronických komunikacích odpovědnost za škodu vůči zákazníkům, a to bez jakéhokoli zdůvodňování.
ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s7 Pokud by tedy snad vznikla škoda operátorovi jednáním Vojenského zpravodajství, byla by řešena podle obecných předpisů řešících odpovědnost za škodu.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s1 Dále je tu téma skladování dat.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s2 My jednoznačně souhlasíme jako ministerstvo s tím, že získaná data v rámci kybernetické obrany je nutné adekvátně chránit.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s3 To bez jakéhokoliv sporu.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s4 Konkrétní pravidla ochrany dat v rámci zpravodajské komunity však nejsou v zákoně ošetřena již nyní a neznám žádný obdobný zákon v rámci zahraničí, který by přesně ukládal, a tudíž zveřejňoval, jakým způsobem zpravodajská služba chránit svá data.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s5 A ani žádný z pozměňovacích návrhů na tuto problematiku necílí.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s6 Návrh hovoří obecně o metadatech a je možné, že některá ta metadata budou v rámci činnosti technického prostředku kybernetické obrany někde po určitou dobu automatizovaně uložena a zpracována.
ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s7 Ale asi neexistuje, domnívám se, legislativní řešení, které by v této oblasti mělo nějaký opravdový pozitivní význam a nějak přispělo k ochraně soukromí občanů, kromě obecných proklamací bez skutečného efektu.
ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s1 Lze to ostatně ukázat na konkrétních příkladech.
ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s2 Jak zákony upravující činnost bezpečnostních složek státu, tak zákon o elektronických komunikacích, tak i zákon o ochraně osobních údajů ukládají zpracovatelům jejich data chránit před zneužitím, ale nikdy neříkají, jaká přesně data a jak konkrétně je chránit.
ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s3 Takže tato ustanovení nemají žádný konkrétní efekt.
ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s4 Počítá se proto s tím, že oblast zpracování dat bude součástí materiálu, kterým bude vláda určovat pravidla použití konkrétních technických prostředků, a bude tedy reálně možné jednak na počátku řešit funkčnost a legitimnost jejich zpracování a současně všemi kontrolními mechanismy kontrolovat jejich dodržování.
ps2013-059-02-018-018.u2.p10.s1 Dále se tady některá z těch poznámek týkala rozpočtu.
ps2013-059-02-018-018.u2.p10.s2 My jsme přesvědčeni, že to navýšení, které bylo učiněno právě pod vlivem nutnosti splnit tento alianční úkol, který jednoznačně máme jako člen NATO, a to rozpočtové opatření pro první fázi rozjezdu nám umožňuje, abychom tu věc realizovali, s tím, že samozřejmě v letech následujících ta částka bude muset stoupat.
ps2013-059-02-018-018.u2.p10.s3 Ale i v tom se i pro příští rozpočtový rok i pro ty dva výhledy, které ještě musíme připravit, tak se s tím navýšením počítá.
ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s1 Dále, že je málo v zákoně upraven vztah mezi státem a povinnými soukromými subjekty.
ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s2 A dále, opakující se zmínka o případných škodách.
ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s3 bych rád zdůraznil, že my souhlasíme s požadavkem ICT Unie, že v případě škody způsobené technickým prostředkem kybernetické obrany je stát povinen uhradit vzniklé škody.
ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s4 O tom žádná polemika není.
ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s5 Jak již bylo v jednom z předchozích mých bodů řečeno, tento návrh byl Legislativní radou z návrhu novely vyjmut pro nadbytečnost, protože je ta záležitost upravena v rámci jiných norem.
ps2013-059-02-018-018.u2.p12.s1 To by snad aspoň ve vší stručnosti bylo k těm tématům, která si pamatuji jako kontroverzní nebo vzbuzující nějaké dotazy.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s1 Možná ještě stran těch pasivních prvků, resp. instalace aktivních prvků, které by mohly vést k omezení fungování sítě či k jejímu výpadku.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s2 Technické prostředky kybernetické obrany, to je termín pro skupinu více druhů prostředků, které je možné využít pro předcházení, zastavení a odvracení kybernetického útoku ohrožujícího zajišťování obrany naší země.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s3 Výlučným monitoringem a analýzou není možné plnohodnotně vykonávat kybernetickou obranu ČR, čili sběr dat nestačí.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s4 Pasivní prvky by tak plnily pouze jednu potřebnou část pro zajištění kybernetické obrany.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s5 Nicméně v případě takového omezení jejím použitím by nebylo možné vykonávat činnosti, pro které tento prvek právě zřizujeme.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s6 A obavy z technických problémů spojených se zapojením těchto prostředků do sítí jednotlivých operátorů chápeme, nicméně procesu nasazení technických prostředků bude předcházet - a to bych rád zdůraznil - jednací a testovací proces s každým z operátorů zvlášť, tak aby byly eliminovány případné nestandardní situace při provozu sítí.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s7 To jsou konkrétní výsledky právě těch jednání, o kterých jsem mluvil.
ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s8 Jednotliví provozovatelé sítí totiž mají zkušenosti s implementací aktivních prvků, takže ve spolupráci s Vojenským zpravodajstvím jistě dokážou navrhnout takový způsob použití, který minimalizuje případné výpadky v provozu sítí.
ps2013-059-02-018-018.u2.p14.s1 Tolik snad, abych nehovořil příliš dlouho a nevyčerpal vaši trpělivost, aspoň k tomu nejpodstatnějšímu, co jsem zaznamenal v minulé debatě.
ps2013-059-02-018-018.u2.p14.s2 Pokud jsem něco opomenul, tak mi to zřejmě bude připomenuto.
ps2013-059-02-018-018.u2.p14.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-02-018-018.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi obrany Martinu Stropnickému.
ps2013-059-02-018-018.u3.p1.s2 A než budeme pokračovat, ještě přečtu došlou omluvu.
ps2013-059-02-018-018.u3.p1.s3 Od hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan kolega Josef Uhlík.
ps2013-059-02-018-018.u3.p2.s1 Nyní máme před sebou zpravodajské zprávy.
ps2013-059-02-018-018.u3.p2.s2 Nejdříve pan - pardon, omlouvám se, tak v tom případě paní kolegyně Černochová se hlásí s faktickou poznámkou, proto jsem dal slovo dříve než zpravodaji.
ps2013-059-02-018-018.u3.p2.s3 A potom máte samozřejmě šanci hovořit dál, pokud kolega Chalupa to jako zpravodaj, který přednostní právo, respektuje, tak můžete mluvit i v řádném vystoupení.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s2 jsem chtěla poprosit o to, co jsme tady říkali, jestli by tady při projednávání této normy, která poměrně zásadním způsobem zasahuje i do záležitostí, které se týkají ministerstva, mohl být přítomen pan ministr vnitra Chovanec.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s3 Bohužel tady není přítomen.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s4 Z tohoto důvodu prosím o přerušení na deset minut, patnáct minut, jak kolegové z ČSSD budou moci sehnat pana ministra, aby tu byl.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s5 Protože moje otázky směřují na pana ministra vnitra Chovance a týká se to ustanovení, resp. nálezu Ústavního soudu v této věci, kdy se řeší právě to předávání informací mezi Policií České republiky a Vojenským zpravodajstvím.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s6 Za sebe i za klub ODS podotýkám, že není naším cílem jakkoli obstruovat, ale skutečně projednáváme normu, která se velmi zásadním způsobem dotkne života občanů České republiky.
ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s7 A myslím si, že by tady určitě pan ministr Chovanec v tuto chvíli měl odpovídat na naše otázky, stejně jako pan ministr obrany Stropnický, za což panu ministrovi děkuji.
ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s1 Děkuji kolegyni Černochové.
ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s2 Mám to brát jako procedurální návrh?
ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s3 Dobře.
ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s4 Takže o něm nechám hlasovat bez rozpravy.
ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s5 Nejdřív vás odhlásím, požádám vás o novou registraci.
ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s6 Přihlaste se svými identifikačními kartami.
ps2013-059-02-018-018.u5.p2.s1 O procedurálním návrhu na přerušení jednání o tomto bodu na patnáct minut, jestli tomu správně rozumím, rozhodneme v hlasování číslo 59.
ps2013-059-02-018-018.u5.p2.s2 Ale počkám, bude dostatek přihlášených.
ps2013-059-02-018-018.u5.p3.s1 Prosím předsedy poslaneckých klubů, aby zajistili účast svých kolegů na jednání, tak abychom mohli...
ps2013-059-02-018-018.u5.p3.s2 zagonguji (na žádost poslanců), omlouvám se, to je pravda.
ps2013-059-02-018-018.u5.p3.s3 Pokusím se kolegy přilákat.
ps2013-059-02-018-018.u5.p4.s1 Ještě alespoň 19 kolegů.
ps2013-059-02-018-018.u5.p5.s1 Pan předseda klubu ODS.
ps2013-059-02-018-018.u5.p5.s2 Prosím, pane předsedo, s přednostním právem.
ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s1 Milí vládní kolegové, myslím, že pro dnešek stačilo.
ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s2 Nevím, proč nás tak trápíte.
ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s3 Vzpomeňte si na ranní slova, když jsem říkal, kolik máte dvojitých zákonů.
ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s4 Pokud nejste ochotni tady být a hlasovat pro své návrhy, tak netrapte opozici.
ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s5 v této chvíli žádám o přestávku na jednání našeho klubu v délce jedné hodiny a 17 minut, a jenom proto, abych skončil tady toto nedůstojné divadlo, kdy v každém bodu čekáme na 67 přítomných vládních poslanců, přitom jich máte 111.

Text viewDownload CoNNL-U