ps2013-059-02-002-083.u1.p1.s1
83 . ps2013-059-02-002-083.u1.p1.s2
Návrh poslanců Romana Váni , Milana Chovance , Igora Jakubčíka , Zuzky Bebarové Rujbrové , Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 110 / 1998 Sb . , o bezpečnosti České republiky , ve znění ústavního zákona č . 300 / 2000 Sb . / sněmovní tisk 1021 / - třetí čtení ps2013-059-02-002-083.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Roman Váňa a zpravodaj garančního výboru , ústavněprávní výbor byl garančním výborem a panem zpravodajem je pan poslanec Marek Benda . ps2013-059-02-002-083.u1.p2.s2
Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny . ps2013-059-02-002-083.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1021 / 3 . ps2013-059-02-002-083.u1.p3.s1
Ptám se zástupce navrhovatelů , zda má zájem vystoupit před otevřením obecné rozpravy . ps2013-059-02-002-083.u1.p3.s2
Má zájem . ps2013-059-02-002-083.u1.p3.s3
Takže pane navrhovateli , prosím , máte slovo . ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s1
Dobré dopoledne , dámy a pánové . ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s2
Dnes jsme se dostali do třetího čtení novely zákona o bezpečnosti České republiky , ačkoliv se nejedná o nic , na čem by stál nebo nestál život v téhle zemi . ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s3
Koneckonců Česká republika je šestou nejbezpečnější zemí na světě aktuálně a máme kvalitní zbraňovou legislativu , máme propracovaný systém získávání zbrojních průkazů , naši občané - držitelé zbrojních průkazů jsou skupinou obyvatelstva , která je zcela výjimečná v tom , že o nich všechno víme , víme , jaký je jejich zdravotní stav , psychický stav , víme , že zvládli udělat zkoušky praktické i teoretické , víme , že dodržují zákony , dokonce nedělají ani přestupky , protože jinak by o své zbrojní průkazy přišli . ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s4
Takže Česká republika vlastně žádný problém nemá . ps2013-059-02-002-083.u2.p2.s1
Problém ale , zdá se , má Evropa . ps2013-059-02-002-083.u2.p2.s2
Evropská komise přichází v této době se směrnicí o omezování legálního držení zbraní , snaží se odzbrojit evropské obyvatelstvo v době , kdy - možná je to jenom pocit , ale občané ho mají - kdy se pocit bezpečí snižuje v Evropě a možná i v České republice , protože samozřejmě jsme součástí Evropy a vnímáme všechny starosti a strachy všech zemí v rámci Evropy . ps2013-059-02-002-083.u2.p2.s3
Z tohoto pohledu jsme začali uvažovat o možnosti , jak zvýšit nejen ten pocit , ale zvýšit bezpečnost v rámci této země , a myslím si , že to , co by mělo napadnout každého politika , každou vládu , je obrátit se na občany své země . ps2013-059-02-002-083.u2.p3.s1
Chceme dát do tohoto zákona právo občanů podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky , a to i s vlastní zbraní , legálně drženou . ps2013-059-02-002-083.u2.p3.s2
Myslím , že nejen tento vysoce symbolický vzkaz pro naši veřejnost , že tento stát je na straně svých občanů a že počítá s nimi , je velmi důležitý , ale důležitá bude i žaloba na platnost té nesmyslné směrnice , zda ji budeme muset , či nebudeme muset implementovat . ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s1
Tento zákon je myšlen spíše do budoucnosti . ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s2
Jak jsem již říkal na začátku , teď problémy vlastně nemáme . ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s3
V České republice se dokonce ani trestná činnost nepáchá se zbraněmi , ani legálně drženými , ani nelegálně drženými . ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s4
Jsou to ojedinělé případy v podstatě v řádech promile z počtu všech trestných činů . ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s5
Ale budoucnost takto zářná a růžová být nemusí , a proto by bylo dobré se na ni připravit . ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s1
Ten zákon , který bychom měli dnes schválit , vytváří rámec . ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s2
Sám o sobě nic neřeší , to si přiznejme . ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s3
Sám o sobě nic neřeší . ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s4
Je to pouze rámec , který ani nevyzývá občany , aby se ozbrojovali , ani nijak nezjednodušuje přístup ke zbraním , nebo dokonce k jejich použití . ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s5
Nic takového v tom zákoně není . ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s1
Ten zákon rozhodně také není na úrovni amerického dodatku ústavy . ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s2
Ten je ze zcela jiných účelů a je neomezitelný , kdežto v tomto zákoně přímo říkáme , kdy zákonem to právo vlastnit zbraně můžeme omezit . ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s3
Není přípustný vznik žádných milicí , ani v tom smyslu ozbrojených skupin politických stran , to samozřejmě už vůbec ne v této době a na tomto místě , ale ani ve smyslu nějakých domobran a podobných věcí , které by nebyly pod kontrolou státu . ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s4
To tento zákon výslovně zakazuje , nedovoluje . ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s1
Ale do budoucna . ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s2
Vy jistě víte , že Ministerstvo obrany již pracuje na systému , který je zatím pracovně nazýván branné spolky . ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s3
Tedy aby se občané mohli zapojovat do obrany této země tak , jak již nyní mohou v rámci aktivních záloh , ale ta možnost bude rozšířena a intenzivnější . ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s4
A podobně v té oblasti bezpečnosti , kdy i Ministerstvo vnitra připravuje systém možností pro občany , jak se zapojit do zajišťování bezpečnosti . ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s1
A přiznejme si , že zvýšit bezpečnost této země můžeme každý , nejenom ten , kdo má zbraň , ale každý . ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s2
Už třeba jenom tím , že budeme znát , jak se chovat v mimořádných událostech - při povodních , při požárech , ale třeba i při teroristickém útoku . ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s3
A každý občan této země by měl vědět , jak se zachovat v takovéto situaci a nezatěžovat třeba bezpečnostní systém , který potom bude řešit ty skutečné hrozby a nebude se muset starat o bezpečí každého zvlášť . ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s4
Protože ačkoliv zajištění bezpečnosti a obrany státu je samozřejmě základní úlohou státu a stát na to nijak nerezignuje , zároveň ale musíme otevřeně říct , že zajistit bezpečí každého v každou vteřinu na každém místě prostě není možné . ps2013-059-02-002-083.u2.p9.s1
Každý člověk musí přemýšlet nad svým životem a nad tím , zda to , co dělá , tam , kde chodí , s kým se stýká , je nebo není bezpečné . ps2013-059-02-002-083.u2.p9.s2
A tak jako když se vám něco stane , když si zlomíte nohu nebo se pořežete , tak si poskytnete první pomoc a potom jistě přijede záchranná služba s lékařem , se zdravotníky a poskytne vám tu pomoc odbornou , tak jako když u vás začne hořet pánev na sporáku a vy se ji pokusíte uhasit - možná máte doma i hasicí přístroj , ale hodně lidí ho nemá - a teprve potom , když to nezvládnete , přijedou hasiči a zachrání vás , tak stejně to platí i v té bezpečnosti . ps2013-059-02-002-083.u2.p9.s3
Každý by měl mít právo a možnost se bránit sám , a samozřejmě že mu přijede na pomoc policie , to nikdo nezpochybňuje . ps2013-059-02-002-083.u2.p10.s1
Takže já bych byl velmi rád a vděčný , kdyby dnes Poslanecká sněmovna ve třetím čtení návrh této novely zákona o bezpečnosti České republiky přijala . ps2013-059-02-002-083.u2.p10.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-059-02-002-083.u3.p1.s1
Já vám děkuji a otevírám rozpravu , do které se jako první přihlásila paní poslankyně Černochová . ps2013-059-02-002-083.u4.p1.s1
Krásné dopoledne , dámy a pánové , vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové . ps2013-059-02-002-083.u4.p1.s2
Ušli jsme obrovský kus cesty a jsem velmi ráda , že se novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky dnes projednává ve svém třetím čtení a bude možné důstojně završit legislativní proces v Poslanecké sněmovně Parlamentu , na který legální držitelé zbraní s napětím čekají . ps2013-059-02-002-083.u4.p2.s1
Podle jednání výborů Poslanecké sněmovny je většina parlamentních stran napříč politickým spektrem pro přijetí této novely ústavního zákona . ps2013-059-02-002-083.u4.p2.s2
A jsem i velmi potěšena a děkuji za to , že se nám předkladatelům tohoto návrhu podařilo rozptýlit řadu pochybností velké části odpůrců tohoto návrhu a že v obou výborech se našla většinová podpora . ps2013-059-02-002-083.u4.p3.s1
Při představení této novely veřejnosti propukla poměrně veliká hysterie ze strany některých médií , která , ačkoliv samotné problematice bohužel mnohdy nerozuměla , ráda se vyjadřovala v duchu , že bude možné zastřelit teroristu , budou se rozdávat zbraně , vzniká český dodatek Ústavy jako v USA , že stát rezignoval na ochranu vlastních občanů , český Divoký západ , že tady vzniká prostor pro domobrany a lidové milice a lidé že si budou moci vzít výkon spravedlnosti do vlastních rukou , a tak dále a tak dále a tak dále . ps2013-059-02-002-083.u4.p4.s1
Domnívám se , že řada věcí byla nakonec veřejnosti vysvětlena , uvedena na pravou míru a že již skončilo období neoprávněných útoků na legální držitele zbraní , kteří se jasně a legitimně staví proti implementaci směrnice Evropské unie o zbraních , která je absolutně restriktivní a jejímž dalším zpřísňováním v budoucnu se nikdo Bruselu už ani netají . ps2013-059-02-002-083.u4.p4.s2
Tohle je jenom začátek . ps2013-059-02-002-083.u4.p5.s1
Jak jsem již řekla při projednávání návrhu v prvním čtení , předložená novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky je symbolem a deklarací důvěry státu v legální držitele zbraní a respektování jejich práva při splnění zákonných podmínek zbraň získat , zbraň vlastnit , zbraň nosit pro ochranu svou i svého okolí . ps2013-059-02-002-083.u4.p5.s2
Zároveň se jedná o pomyslný opěrný bod , ze kterého můžeme vycházet při dalších úpravách zákona o zbraních , které mohou zmírnit negativní dopady směrnice Evropské unie . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s1
Otevřeně si přiznejme , že tato novela nepovede k zastavení absurdní zbraňové směrnice Evropské unie , ale je určitým prvním krokem , aby největší nesmysly v ní obsažené nezasáhly legální držitele zbraní . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s2
Jak jistě víte , Evropská unie je založena na několika pilířích různých politik . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s3
Jedním z nich je pilíř , kam spadá vnitřní bezpečnost států . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s4
Přesto lze vnitřní bezpečnost považovat za výsostné pole každé země a je jenom na nás , jakým způsobem si naši bezpečnost a obranu vybudujeme a jak chceme chránit naše občany . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s5
Pokud se bude chtít legálně ozbrojený občan stát v budoucnu aktivní součástí bezpečnosti země , měl by mít k tomu možnost a v takovém případě je dle mého názoru částečně vyňat z dopadů směrnice . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s6
Už o tom hovořil pan předseda bezpečnostního výboru Váňa . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s7
Nutno podotknout , že směrnice v tomto znění , která byla nakonec přijata , vůbec neměla vzniknout . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s8
A naše vláda se měla od začátku proti ní s plnou vahou postavit místo toho , aby několik měsíců jenom přešlapovala na místě . ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s9
Následná aktivita nám byla v konečném důsledku už pak bohužel na nic . ps2013-059-02-002-083.u4.p7.s1
Jako jedna z navrhovatelek tohoto zákona jsem si dobře vědoma potřebnosti takovéhoto kroku , ačkoliv tato novela , jak říkám , absolutně v tom úplném pojetí přijetí směrnice Evropské unie nezabrání . ps2013-059-02-002-083.u4.p7.s2
Usnadní nám to ale určitě projednávání před Evropským soudním dvorem . ps2013-059-02-002-083.u4.p8.s1
Dovolím si zmínit alespoň jednu z mnoha věcí , které , mám pocit , že jsou zároveň nevědomky , ale možná účelově upozaďovány . ps2013-059-02-002-083.u4.p8.s2
Už i na těch dvou čteních tady i z té naší debaty bylo jasné , že se hlavně točíme kolem délky zbraní , kolem zásobníků a že neřešíme to podstatné pro milovníky vojenské historie , pro naše muzea , pro lidi , kteří se nějakým způsobem tady podílejí na připomínání historie a historických zbraní . ps2013-059-02-002-083.u4.p9.s1
Nově se totiž budou muset registrovat i znehodnocené zbraně , zbraně poplašné a signální a také reprodukce historických zbraní , pokud se jedná o jedno - nebo dvouranné tzv . předovky . ps2013-059-02-002-083.u4.p9.s2
Tato zmíněná nutnost registrace dosud volně držených zbraní , s nimiž je spojeno pouze minimální bezpečnostní riziko - a mimochodem , Česká republika skutečně byla velmi dopředu s režimem znehodnocování zbraní - možná , kdyby se stejným způsobem jako v České republice znehodnocovaly zbraně jinde v Evropě , tak tady vůbec nebyl problém . ps2013-059-02-002-083.u4.p9.s3
Bohužel některé země zaspaly , a se pak , jak už to ta bývá , na základě principu kolektivní viny řekne , že se znehodnocují zbraně špatně všude , přitom to není pravda . ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s1
Moderní reprodukce historických zbraní . ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s2
To je věc , u které bych se chtěla zastavit , protože tady skutečně dochází k naprosté absurditě , že se tato směrnice bude dotýkat historických replik nebo původních historických zbraní . ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s3
A když jsem zjišťovala nějaká čísla , kolika lidí by se to mohlo dotknout , tak si představte , že to bude číslo 11 350 reenactorů . ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s4
A tahle směrnice zasahuje soukromý a klubový majetek odhadem v hodnotě přes 450 mil . korun . ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s5
A to nemluvím o kulturních hodnotách , o historických konsekvencích . ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s6
Mluvím jenom o lidech v tuto chvíli a o penězích , ale považuji za důležité , aby to tady takto zaznělo . ps2013-059-02-002-083.u4.p11.s1
Řada z nás jezdí na různé historické přehlídky , někdy i jako komunální politici na nich přímo participujeme ať už jako starostové , hejtmani , primátoři . ps2013-059-02-002-083.u4.p11.s2
A nevím , jestli nám dochází to , že vlastně se nově v případě , že by se implementovala tato směrnice , tak např . u rekonstrukce bitvy tří císařů u Slavkova , kde každoročně tato rekonstrukce bitvy probíhá , je tam vždy několik desítek tisíc lidí , kteří jsou nadšeni z toho , že se mohou podívat na nadšence v uniformách a připomenout si historii napoleonských válek , takže možná po implementaci této směrnice místo dobových pušek budou mít košťata ? ps2013-059-02-002-083.u4.p11.s3
Už jsme to viděli ve Francii , kde se také francouzští vojáci ve starých uniformách účastnili jedné historické bitvy s košťaty v ruce . ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s1
Tohle přece , vážené kolegyně a kolegové , nemůžeme dopustit . ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s2
Nemůžeme dopustit to , že naše kulturní bohatství , spousta muzeí , která jsou v každém regionu , v každém kraji by měla obrovský problém v podobě toho , že by si fyzické osoby musely opatřovat zbrojní průkaz a tyto zbraně by se musely registrovat . ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s3
Umíte si představit registraci děla z napoleonských válek včetně jeho ukládání do předepsaného trezoru ? ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s4
Toto všechno v té absurdní směrnici je . ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s1
Jak uvádí samotné Ministerstvo vnitra , bezpečnostní rizika spojená s těmito zbraněmi , tedy se zbraněmi znehodnocenými , tedy s železem , které je na zdi , zbraněmi poplašnými a signálními a také s reprodukcemi historických zbraní , tak bezpečnostní rizika spojená s těmito zbraněmi jsou naprosto minimální a lze je efektivně řešit nikoliv administrativní povinností registrace , ale stanovením konkrétních technických specifikací . ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s2
Tato opatření povedou k významné administrativní zátěži orgánů státu . ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s3
Je to agenda civilní správy v oblasti zbraní . ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s4
Ta by mohla , pokud jde o počet evidovaných zbraní , narůst až o 50 % ! ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s5
50 % nárůst agendy ! ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s6
Chce tato vláda být skutečně alespoň na konci volebního období vládou , která nechce ještě více byrokraticky zatěžovat státní aparát ? ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s7
Doufám , že ano . ps2013-059-02-002-083.u4.p14.s1
Na druhé straně lze odhadovat , že významný počet těchto zbraní nebude vůbec k registraci přinesen jejich držiteli např . v obavě z dalšího zpřísňování z důvodu prostého vzdoru , lidského vzdoru a protestu vůči této nové regulaci nebo z důvodu neinformovanosti . ps2013-059-02-002-083.u4.p14.s2
Tyto osoby tak budou opět z bezpečnostně naprosto irelevantních důvodů vystaveny riziku právních sankcí včetně možného trestněprávního postihu . ps2013-059-02-002-083.u4.p15.s1
Nevidím problém v tom , aby demokratický stát deklaroval prostřednictvím své ústavy právo občanů na legální držbu zbraní , pokud legislativní rámec držby zbraní dostatečně zaručuje , že držitelé zbraní budou bezúhonné , svéprávné , náležitě kvalifikované a poučené osoby , čemuž náš právní řád takřka bez chyby odpovídá . ps2013-059-02-002-083.u4.p15.s2
To znamená , že tady v tomto ohledu vůbec není třeba nic měnit . ps2013-059-02-002-083.u4.p15.s3
Nikdo , ani nadnárodní či mezivládní instituce , nám nemá právo diktovat , suverénnímu demokratickému státu , jakým způsobem chce zajišťovat svou obranu a svou bezpečnost , jakou důvěru má projevovat vůči svým prověřeným a bezúhonným občanům . ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s1
Naše historická zkušenost je jiná než v jiných zemích západní Evropy , a přesto je možnost držet zbraň , a to po splnění všech zákonných podmínek , pro svoji bezpečnost právem každého občana České republiky . ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s2
Není žádný důvod na této skutečnosti nic měnit , zvlášť s ohledem na to , že s praxí legální držby zbraní v naší zemi dosud nebyly žádné problémy . ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s3
Samozřejmě ano , pamatujeme si i několik málo excesů , ale skutečně je to minimum . ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s4
A když jsem viděla tu aktuální statistiku Ministerstva vnitra , tak kolegyně a kolegové , mám pro vás dobrou zprávu - počet trestných činů spáchaných legálními držiteli zbraní za rok 2016 klesl ! ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s5
My tady pořád uvádíme číslo 0 , 06 , ale to číslo je teď 0 , 047 nebo něco kolem 0 , 05 !