|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-28 ps2013-059-02-002-083 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

83. Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení

Date2017-06-28
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/083
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059034.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1191 • previousnext

ps2013-059-02-002-083.u1.p1.s1 83.
ps2013-059-02-002-083.u1.p1.s2 Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení
ps2013-059-02-002-083.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Roman Váňa a zpravodaj garančního výboru, ústavněprávní výbor byl garančním výborem a panem zpravodajem je pan poslanec Marek Benda.
ps2013-059-02-002-083.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny.
ps2013-059-02-002-083.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1021/3.
ps2013-059-02-002-083.u1.p3.s1 Ptám se zástupce navrhovatelů, zda zájem vystoupit před otevřením obecné rozpravy.
ps2013-059-02-002-083.u1.p3.s2 zájem.
ps2013-059-02-002-083.u1.p3.s3 Takže pane navrhovateli, prosím, máte slovo.
ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s1 Dobré dopoledne, dámy a pánové.
ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s2 Dnes jsme se dostali do třetího čtení novely zákona o bezpečnosti České republiky, ačkoliv se nejedná o nic, na čem by stál nebo nestál život v téhle zemi.
ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s3 Koneckonců Česká republika je šestou nejbezpečnější zemí na světě aktuálně a máme kvalitní zbraňovou legislativu, máme propracovaný systém získávání zbrojních průkazů, naši občané - držitelé zbrojních průkazů jsou skupinou obyvatelstva, která je zcela výjimečná v tom, že o nich všechno víme, víme, jaký je jejich zdravotní stav, psychický stav, víme, že zvládli udělat zkoušky praktické i teoretické, víme, že dodržují zákony, dokonce nedělají ani přestupky, protože jinak by o své zbrojní průkazy přišli.
ps2013-059-02-002-083.u2.p1.s4 Takže Česká republika vlastně žádný problém nemá.
ps2013-059-02-002-083.u2.p2.s1 Problém ale, zdá se, Evropa.
ps2013-059-02-002-083.u2.p2.s2 Evropská komise přichází v této době se směrnicí o omezování legálního držení zbraní, snaží se odzbrojit evropské obyvatelstvo v době, kdy - možná je to jenom pocit, ale občané ho mají - kdy se pocit bezpečí snižuje v Evropě a možná i v České republice, protože samozřejmě jsme součástí Evropy a vnímáme všechny starosti a strachy všech zemí v rámci Evropy.
ps2013-059-02-002-083.u2.p2.s3 Z tohoto pohledu jsme začali uvažovat o možnosti, jak zvýšit nejen ten pocit, ale zvýšit bezpečnost v rámci této země, a myslím si, že to, co by mělo napadnout každého politika, každou vládu, je obrátit se na občany své země.
ps2013-059-02-002-083.u2.p3.s1 Chceme dát do tohoto zákona právo občanů podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky, a to i s vlastní zbraní, legálně drženou.
ps2013-059-02-002-083.u2.p3.s2 Myslím, že nejen tento vysoce symbolický vzkaz pro naši veřejnost, že tento stát je na straně svých občanů a že počítá s nimi, je velmi důležitý, ale důležitá bude i žaloba na platnost nesmyslné směrnice, zda ji budeme muset, či nebudeme muset implementovat.
ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s1 Tento zákon je myšlen spíše do budoucnosti.
ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s2 Jak jsem již říkal na začátku, teď problémy vlastně nemáme.
ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s3 V České republice se dokonce ani trestná činnost nepáchá se zbraněmi, ani legálně drženými, ani nelegálně drženými.
ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s4 Jsou to ojedinělé případy v podstatě v řádech promile z počtu všech trestných činů.
ps2013-059-02-002-083.u2.p4.s5 Ale budoucnost takto zářná a růžová být nemusí, a proto by bylo dobré se na ni připravit.
ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s1 Ten zákon, který bychom měli dnes schválit, vytváří rámec.
ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s2 Sám o sobě nic neřeší, to si přiznejme.
ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s3 Sám o sobě nic neřeší.
ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s4 Je to pouze rámec, který ani nevyzývá občany, aby se ozbrojovali, ani nijak nezjednodušuje přístup ke zbraním, nebo dokonce k jejich použití.
ps2013-059-02-002-083.u2.p5.s5 Nic takového v tom zákoně není.
ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s1 Ten zákon rozhodně také není na úrovni amerického dodatku ústavy.
ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s2 Ten je ze zcela jiných účelů a je neomezitelný, kdežto v tomto zákoně přímo říkáme, kdy zákonem to právo vlastnit zbraně můžeme omezit.
ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s3 Není přípustný vznik žádných milicí, ani v tom smyslu ozbrojených skupin politických stran, to samozřejmě vůbec ne v této době a na tomto místě, ale ani ve smyslu nějakých domobran a podobných věcí, které by nebyly pod kontrolou státu.
ps2013-059-02-002-083.u2.p6.s4 To tento zákon výslovně zakazuje, nedovoluje.
ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s1 Ale do budoucna.
ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s2 Vy jistě víte, že Ministerstvo obrany již pracuje na systému, který je zatím pracovně nazýván branné spolky.
ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s3 Tedy aby se občané mohli zapojovat do obrany této země tak, jak již nyní mohou v rámci aktivních záloh, ale ta možnost bude rozšířena a intenzivnější.
ps2013-059-02-002-083.u2.p7.s4 A podobně v oblasti bezpečnosti, kdy i Ministerstvo vnitra připravuje systém možností pro občany, jak se zapojit do zajišťování bezpečnosti.
ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s1 A přiznejme si, že zvýšit bezpečnost této země můžeme každý, nejenom ten, kdo zbraň, ale každý.
ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s2 třeba jenom tím, že budeme znát, jak se chovat v mimořádných událostech - při povodních, při požárech, ale třeba i při teroristickém útoku.
ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s3 A každý občan této země by měl vědět, jak se zachovat v takovéto situaci a nezatěžovat třeba bezpečnostní systém, který potom bude řešit ty skutečné hrozby a nebude se muset starat o bezpečí každého zvlášť.
ps2013-059-02-002-083.u2.p8.s4 Protože ačkoliv zajištění bezpečnosti a obrany státu je samozřejmě základní úlohou státu a stát na to nijak nerezignuje, zároveň ale musíme otevřeně říct, že zajistit bezpečí každého v každou vteřinu na každém místě prostě není možné.
ps2013-059-02-002-083.u2.p9.s1 Každý člověk musí přemýšlet nad svým životem a nad tím, zda to, co dělá, tam, kde chodí, s kým se stýká, je nebo není bezpečné.
ps2013-059-02-002-083.u2.p9.s2 A tak jako když se vám něco stane, když si zlomíte nohu nebo se pořežete, tak si poskytnete první pomoc a potom jistě přijede záchranná služba s lékařem, se zdravotníky a poskytne vám tu pomoc odbornou, tak jako když u vás začne hořet pánev na sporáku a vy se ji pokusíte uhasit - možná máte doma i hasicí přístroj, ale hodně lidí ho nemá - a teprve potom, když to nezvládnete, přijedou hasiči a zachrání vás, tak stejně to platí i v bezpečnosti.
ps2013-059-02-002-083.u2.p9.s3 Každý by měl mít právo a možnost se bránit sám, a samozřejmě že mu přijede na pomoc policie, to nikdo nezpochybňuje.
ps2013-059-02-002-083.u2.p10.s1 Takže bych byl velmi rád a vděčný, kdyby dnes Poslanecká sněmovna ve třetím čtení návrh této novely zákona o bezpečnosti České republiky přijala.
ps2013-059-02-002-083.u2.p10.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-02-002-083.u3.p1.s1 vám děkuji a otevírám rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Černochová.
ps2013-059-02-002-083.u4.p1.s1 Krásné dopoledne, dámy a pánové, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové.
ps2013-059-02-002-083.u4.p1.s2 Ušli jsme obrovský kus cesty a jsem velmi ráda, že se novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky dnes projednává ve svém třetím čtení a bude možné důstojně završit legislativní proces v Poslanecké sněmovně Parlamentu, na který legální držitelé zbraní s napětím čekají.
ps2013-059-02-002-083.u4.p2.s1 Podle jednání výborů Poslanecké sněmovny je většina parlamentních stran napříč politickým spektrem pro přijetí této novely ústavního zákona.
ps2013-059-02-002-083.u4.p2.s2 A jsem i velmi potěšena a děkuji za to, že se nám předkladatelům tohoto návrhu podařilo rozptýlit řadu pochybností velké části odpůrců tohoto návrhu a že v obou výborech se našla většinová podpora.
ps2013-059-02-002-083.u4.p3.s1 Při představení této novely veřejnosti propukla poměrně veliká hysterie ze strany některých médií, která, ačkoliv samotné problematice bohužel mnohdy nerozuměla, ráda se vyjadřovala v duchu, že bude možné zastřelit teroristu, budou se rozdávat zbraně, vzniká český dodatek Ústavy jako v USA, že stát rezignoval na ochranu vlastních občanů, český Divoký západ, že tady vzniká prostor pro domobrany a lidové milice a lidé že si budou moci vzít výkon spravedlnosti do vlastních rukou, a tak dále a tak dále a tak dále.
ps2013-059-02-002-083.u4.p4.s1 Domnívám se, že řada věcí byla nakonec veřejnosti vysvětlena, uvedena na pravou míru a že již skončilo období neoprávněných útoků na legální držitele zbraní, kteří se jasně a legitimně staví proti implementaci směrnice Evropské unie o zbraních, která je absolutně restriktivní a jejímž dalším zpřísňováním v budoucnu se nikdo Bruselu ani netají.
ps2013-059-02-002-083.u4.p4.s2 Tohle je jenom začátek.
ps2013-059-02-002-083.u4.p5.s1 Jak jsem již řekla při projednávání návrhu v prvním čtení, předložená novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky je symbolem a deklarací důvěry státu v legální držitele zbraní a respektování jejich práva při splnění zákonných podmínek zbraň získat, zbraň vlastnit, zbraň nosit pro ochranu svou i svého okolí.
ps2013-059-02-002-083.u4.p5.s2 Zároveň se jedná o pomyslný opěrný bod, ze kterého můžeme vycházet při dalších úpravách zákona o zbraních, které mohou zmírnit negativní dopady směrnice Evropské unie.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s1 Otevřeně si přiznejme, že tato novela nepovede k zastavení absurdní zbraňové směrnice Evropské unie, ale je určitým prvním krokem, aby největší nesmysly v obsažené nezasáhly legální držitele zbraní.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s2 Jak jistě víte, Evropská unie je založena na několika pilířích různých politik.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s3 Jedním z nich je pilíř, kam spadá vnitřní bezpečnost států.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s4 Přesto lze vnitřní bezpečnost považovat za výsostné pole každé země a je jenom na nás, jakým způsobem si naši bezpečnost a obranu vybudujeme a jak chceme chránit naše občany.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s5 Pokud se bude chtít legálně ozbrojený občan stát v budoucnu aktivní součástí bezpečnosti země, měl by mít k tomu možnost a v takovém případě je dle mého názoru částečně vyňat z dopadů směrnice.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s6 o tom hovořil pan předseda bezpečnostního výboru Váňa.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s7 Nutno podotknout, že směrnice v tomto znění, která byla nakonec přijata, vůbec neměla vzniknout.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s8 A naše vláda se měla od začátku proti s plnou vahou postavit místo toho, aby několik měsíců jenom přešlapovala na místě.
ps2013-059-02-002-083.u4.p6.s9 Následná aktivita nám byla v konečném důsledku pak bohužel na nic.
ps2013-059-02-002-083.u4.p7.s1 Jako jedna z navrhovatelek tohoto zákona jsem si dobře vědoma potřebnosti takovéhoto kroku, ačkoliv tato novela, jak říkám, absolutně v tom úplném pojetí přijetí směrnice Evropské unie nezabrání.
ps2013-059-02-002-083.u4.p7.s2 Usnadní nám to ale určitě projednávání před Evropským soudním dvorem.
ps2013-059-02-002-083.u4.p8.s1 Dovolím si zmínit alespoň jednu z mnoha věcí, které, mám pocit, že jsou zároveň nevědomky, ale možná účelově upozaďovány.
ps2013-059-02-002-083.u4.p8.s2 i na těch dvou čteních tady i z naší debaty bylo jasné, že se hlavně točíme kolem délky zbraní, kolem zásobníků a že neřešíme to podstatné pro milovníky vojenské historie, pro naše muzea, pro lidi, kteří se nějakým způsobem tady podílejí na připomínání historie a historických zbraní.
ps2013-059-02-002-083.u4.p9.s1 Nově se totiž budou muset registrovat i znehodnocené zbraně, zbraně poplašné a signální a také reprodukce historických zbraní, pokud se jedná o jedno- nebo dvouranné tzv. předovky.
ps2013-059-02-002-083.u4.p9.s2 Tato zmíněná nutnost registrace dosud volně držených zbraní, s nimiž je spojeno pouze minimální bezpečnostní riziko - a mimochodem, Česká republika skutečně byla velmi dopředu s režimem znehodnocování zbraní - možná, kdyby se stejným způsobem jako v České republice znehodnocovaly zbraně jinde v Evropě, tak tady vůbec nebyl problém.
ps2013-059-02-002-083.u4.p9.s3 Bohužel některé země zaspaly, a se pak, jak to ta bývá, na základě principu kolektivní viny řekne, že se znehodnocují zbraně špatně všude, přitom to není pravda.
ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s1 Moderní reprodukce historických zbraní.
ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s2 To je věc, u které bych se chtěla zastavit, protože tady skutečně dochází k naprosté absurditě, že se tato směrnice bude dotýkat historických replik nebo původních historických zbraní.
ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s3 A když jsem zjišťovala nějaká čísla, kolika lidí by se to mohlo dotknout, tak si představte, že to bude číslo 11 350 reenactorů.
ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s4 A tahle směrnice zasahuje soukromý a klubový majetek odhadem v hodnotě přes 450 mil. korun.
ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s5 A to nemluvím o kulturních hodnotách, o historických konsekvencích.
ps2013-059-02-002-083.u4.p10.s6 Mluvím jenom o lidech v tuto chvíli a o penězích, ale považuji za důležité, aby to tady takto zaznělo.
ps2013-059-02-002-083.u4.p11.s1 Řada z nás jezdí na různé historické přehlídky, někdy i jako komunální politici na nich přímo participujeme jako starostové, hejtmani, primátoři.
ps2013-059-02-002-083.u4.p11.s2 A nevím, jestli nám dochází to, že vlastně se nově v případě, že by se implementovala tato směrnice, tak např. u rekonstrukce bitvy tří císařů u Slavkova, kde každoročně tato rekonstrukce bitvy probíhá, je tam vždy několik desítek tisíc lidí, kteří jsou nadšeni z toho, že se mohou podívat na nadšence v uniformách a připomenout si historii napoleonských válek, takže možná po implementaci této směrnice místo dobových pušek budou mít košťata?
ps2013-059-02-002-083.u4.p11.s3 jsme to viděli ve Francii, kde se také francouzští vojáci ve starých uniformách účastnili jedné historické bitvy s košťaty v ruce.
ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s1 Tohle přece, vážené kolegyně a kolegové, nemůžeme dopustit.
ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s2 Nemůžeme dopustit to, že naše kulturní bohatství, spousta muzeí, která jsou v každém regionu, v každém kraji by měla obrovský problém v podobě toho, že by si fyzické osoby musely opatřovat zbrojní průkaz a tyto zbraně by se musely registrovat.
ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s3 Umíte si představit registraci děla z napoleonských válek včetně jeho ukládání do předepsaného trezoru?
ps2013-059-02-002-083.u4.p12.s4 Toto všechno v absurdní směrnici je.
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s1 Jak uvádí samotné Ministerstvo vnitra, bezpečnostní rizika spojená s těmito zbraněmi, tedy se zbraněmi znehodnocenými, tedy s železem, které je na zdi, zbraněmi poplašnými a signálními a také s reprodukcemi historických zbraní, tak bezpečnostní rizika spojená s těmito zbraněmi jsou naprosto minimální a lze je efektivně řešit nikoliv administrativní povinností registrace, ale stanovením konkrétních technických specifikací.
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s2 Tato opatření povedou k významné administrativní zátěži orgánů státu.
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s3 Je to agenda civilní správy v oblasti zbraní.
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s4 Ta by mohla, pokud jde o počet evidovaných zbraní, narůst o 50 %!
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s5 50 % nárůst agendy!
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s6 Chce tato vláda být skutečně alespoň na konci volebního období vládou, která nechce ještě více byrokraticky zatěžovat státní aparát?
ps2013-059-02-002-083.u4.p13.s7 Doufám, že ano.
ps2013-059-02-002-083.u4.p14.s1 Na druhé straně lze odhadovat, že významný počet těchto zbraní nebude vůbec k registraci přinesen jejich držiteli např. v obavě z dalšího zpřísňování z důvodu prostého vzdoru, lidského vzdoru a protestu vůči této nové regulaci nebo z důvodu neinformovanosti.
ps2013-059-02-002-083.u4.p14.s2 Tyto osoby tak budou opět z bezpečnostně naprosto irelevantních důvodů vystaveny riziku právních sankcí včetně možného trestněprávního postihu.
ps2013-059-02-002-083.u4.p15.s1 Nevidím problém v tom, aby demokratický stát deklaroval prostřednictvím své ústavy právo občanů na legální držbu zbraní, pokud legislativní rámec držby zbraní dostatečně zaručuje, že držitelé zbraní budou bezúhonné, svéprávné, náležitě kvalifikované a poučené osoby, čemuž náš právní řád takřka bez chyby odpovídá.
ps2013-059-02-002-083.u4.p15.s2 To znamená, že tady v tomto ohledu vůbec není třeba nic měnit.
ps2013-059-02-002-083.u4.p15.s3 Nikdo, ani nadnárodní či mezivládní instituce, nám nemá právo diktovat, suverénnímu demokratickému státu, jakým způsobem chce zajišťovat svou obranu a svou bezpečnost, jakou důvěru projevovat vůči svým prověřeným a bezúhonným občanům.
ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s1 Naše historická zkušenost je jiná než v jiných zemích západní Evropy, a přesto je možnost držet zbraň, a to po splnění všech zákonných podmínek, pro svoji bezpečnost právem každého občana České republiky.
ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s2 Není žádný důvod na této skutečnosti nic měnit, zvlášť s ohledem na to, že s praxí legální držby zbraní v naší zemi dosud nebyly žádné problémy.
ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s3 Samozřejmě ano, pamatujeme si i několik málo excesů, ale skutečně je to minimum.
ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s4 A když jsem viděla tu aktuální statistiku Ministerstva vnitra, tak kolegyně a kolegové, mám pro vás dobrou zprávu - počet trestných činů spáchaných legálními držiteli zbraní za rok 2016 klesl!
ps2013-059-02-002-083.u4.p16.s5 My tady pořád uvádíme číslo 0,06, ale to číslo je teď 0,047 nebo něco kolem 0,05!

Text viewDownload CoNNL-U