|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-27 ps2013-059-01-004-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem

Date2017-06-27
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059028.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 128 • previousnext

ps2013-059-01-004-002.u1.p1.s1 2.
ps2013-059-01-004-002.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
ps2013-059-01-004-002.u1.p2.s1 Senát nám vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 959/7.
ps2013-059-01-004-002.u1.p2.s2 Vítám mezi námi senátora Jiřího Růžičku a prosím, aby se k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr školství pan Stanislav Štech.
ps2013-059-01-004-002.u1.p3.s1 Ještě než mu dám slovo, požádám vás o klid a paní poslankyni Vlastu Bohdalovou požádám, aby byla připravena - ale ta je nepřítomna.
ps2013-059-01-004-002.u1.p3.s2 A je přítomna, tak se paní kolegyni omlouvám.
ps2013-059-01-004-002.u1.p4.s1 Ale pan ministr zájem, tak prosím, pane ministře, jste první na řadě.
ps2013-059-01-004-002.u1.p4.s2 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-059-01-004-002.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-059-01-004-002.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byť nám nezbývá mnoho času, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, jehož hlavním cílem je zavést kariérní systém učitelů.
ps2013-059-01-004-002.u2.p1.s3 Návrh zákona byl vrácen Senátem s pozměňovacími návrhy, ke kterým bych se rád krátce vyjádřil.
ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s1 Za prvé, návrh pana senátora Homolky zvyšuje příplatek pro třídního učitele oproti navrhované výši 1 000 1 500 korun na 3 000 korun měsíčně.
ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s2 Přestože lze souhlasit s bohulibým záměrem navrhovatele, je třeba si uvědomit, že zvýšení příplatku za třídnictví by s sebou neslo odhadem zvýšení finančních dopadů na státní rozpočet o 1,8 mld. korun oproti původní verzi, kterou schválila Poslanecká sněmovna.
ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s3 Původní příplatek za třídnictví jsme úmyslně konstruovali tak, aby ředitel mohl při jeho stanovení zohledňovat např. velikost tříd a podle konkrétních okolností pak rozhodnout o výši příplatků.
ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s4 Toto by v případě pojetí pozměňovacího návrhu nebylo možné.
ps2013-059-01-004-002.u2.p3.s1 K pozměňovacímu návrhu pana senátora Vystrčila, který navrhuje úpravu věty o zajišťování profesního rozvoje učitelů, pak lze uvést, že stávající znění nelze žádným způsobem vykládat tak, že jediná instituce, přes kterou bude možné zajišťovat profesní rozvoj a vzdělávání učitelů, bude Národní institut dalšího vzdělávání.
ps2013-059-01-004-002.u2.p3.s2 Předmětná věta pouze deklaruje odpovědnost ministerstva v zajišťování profesního rozvoje učitelů k tomu zřízenou organizací.
ps2013-059-01-004-002.u2.p3.s3 A v praxi se to bude týkat především systému tzv. metodických kabinetů v krajích, které zajistí učitelům konkrétní podporu při výuce.
ps2013-059-01-004-002.u2.p4.s1 Připomínám jednom to, co se odehrálo v uplynulých desetiletích v České republice: likvidace metodických kabinetů, likvidace pedagogických center, rozbití sítě...
ps2013-059-01-004-002.u3.p1.s1 vám dobře rozumím, pane ministře, a znovu požádám o klid.
ps2013-059-01-004-002.u3.p1.s2 Všichni, kteří diskutují jiná témata, byť důležitá pro jednání této Sněmovny např. zítra, tak prosím, aby tak činili v předsálí a pana ministra nechali, aby vysvětlil svůj postoj k tomuto návrhu.
ps2013-059-01-004-002.u3.p1.s3 Ještě počkám chvilku.
ps2013-059-01-004-002.u4.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-059-01-004-002.u4.p1.s2 Jde totiž o velice závažnou a důležitou věc, protože zrušením odvětvového řízení, obrovskou decentralizací jsme se dostali do velmi komplikované situace, kterou bych označil jako situace centra v pozici chromé kachny, která vlastně dosahuje jen velmi komplikovaným způsobem na to, aby zajistila to, co žádají učitelé a ředitelé ve školách.
ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s1 S ohledem na existenci ostatních ustanovení o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, a to musíme brát vždycky v kontextu, je zcela nepochybné, že na stávajícím systému poskytování vzdělávání a podpory se nic nemění.
ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s2 Každá instituce, která získá akreditaci, tak bude moci zajišťovat profesní rozvoj pedagogických pracovníků.
ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s3 Rozhodně není naším cílem měnit to, co funguje.
ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s4 Chceme jen dotvořit prvky systému tak, aby pomáhal účinně a aby byl dostupný pro všechny učitele.
ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s5 Jiná otázka je, jak dneska vypadá kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, jejich systematičnost, provázanost, logičnost.
ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s6 Tam samozřejmě ta nespokojenost je obrovská, ale to neznamená, jestliže ty věci nefungují tak, aby to učitelům sloužilo a byli s tím spokojeni, že rezignujeme na to systémové opatření.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s1 Nejzásadnější jsou ovšem pozměňovací návrhy pana senátora Papouška.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s2 Ty snižují výčet specializačních činností a zvyšují příplatek za a rovněž předpokládají snížení přímé vyučovací povinnosti pro všechny specializační činnosti.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s3 V případě zvýšení příplatku za specializační činnosti, jenom na okraj, by se jednalo o další nárůst finančních dopadů do státního rozpočtu o skoro 300 milionů korun ročně.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s4 Co se týče redukce specializovaných činností, je třeba uvést, že některé z nich existují již dnes.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s5 Konkrétně chci zmínit a připomenout speciálního pedagoga v oblasti školní logopedie.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s6 V situaci, kdy se nám vyčítá, a často oprávněně, že se málo opíráme o data, o výzkumy, o pilotní ověřování, máme jedny z mála podkladů, který je doložen.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s7 Postupný, rychlý nárůst dětí s logopedickými potížemi ve školách.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s8 V této situaci přichází návrh na zrušení školního logopeda.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s9 Dále je to návrh na zrušení specialisty v oblasti prostorové orientace zrakově postižených.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s10 Těch samozřejmě není mnoho, ale je velmi důležité tam, kde to je, a tam, kde rodiče trvají a chtějí, aby jejich dítě s postižením bylo vzděláváno v běžné škole - jenom na okraj, nechci rozdmýchávat diskusi o inkluzi, drtivá většina rodičů, drtivá většina rodičů - jenom upozorňuji, že k 1. 9. 2016 z 83 tisíc dětí s těmi devíti nebo osmi druhy zdravotního znevýhodnění bylo 58 tisíc v běžné škole již před nástupem tzv. proinkluzivní novely.
ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s11 A tyto děti, kterých není mnoho, o se může postarat právě takovýto specialista - je navržen ke zrušení.
ps2013-059-01-004-002.u4.p4.s1 Při projednávání v Senátu bohužel nezazněl pro rušení těchto činností žádný konkrétní argument.
ps2013-059-01-004-002.u4.p4.s2 Naopak je tedy zřejmé, že je to důležité pro zajištění vzdělávací podpory dětí ve školách a jejich potřebnost se spíše zvyšuje.
ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s1 Návrh rovněž navrhuje vypustit novou pozici kariérového poradce.
ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s2 Kariérový poradce je něco, co je odpovědí na požadavky jak škol, tak hlavně zaměstnavatelů.
ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s3 Byl dlouho diskutován se všemi aktéry a je jednoznačně doporučen pro lepší propojení světa práce a škol.
ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s4 Diskutovalo se o tom mnohokrát.
ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s5 Obě tyto pozice jsou tak prospěšné jak pro vzdělávání pedagogů, tak pro vzdělávání žáků.
ps2013-059-01-004-002.u4.p6.s1 A konečně co se týče navrhovaného plošného snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti pro všechny specializované pozice, pak lze uvést, že musíme být logičtí.
ps2013-059-01-004-002.u4.p6.s2 Ne všechny potřebují snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti.
ps2013-059-01-004-002.u4.p6.s3 V návrhu zákona jsme uvedli pouze ty, u kterých je snížení vhodné, aby se pak ostatní učitelé mohli věnovat jak výuce a ti dotyční i specializované činnosti.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s1 Verzi schválenou Poslaneckou sněmovnou lze považovat za výsledek odborných diskusí, které byly vedeny jak se samotnými učiteli a řediteli, tak i se zákonodárci.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s2 osobně jsem přišel na ministerstvo v době, kdy jsem si pouze pamatoval zhruba 22 let diskusí o kariérním řádu.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s3 Pamatoval jsem si první návrhy skupiny prof. Kotáska z roku 1995 a byl jsem seznámen s prací a složením pracovních skupin, mimochodem např. vedených ředitelem gymnázia, složených z reprezentantů, učitelů, ředitelů, odborníků z učitelských fakult, a byli jsme seznámeni s tím, jak vypadá kariérní řád v roce 2015.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s4 Ten kariérní řád jsme nevzali.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s5 Měl čtyři stupně.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s6 Čtvrtý stupeň byl podle nás úplně nepochopitelný.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s7 Lídr českého vzdělávacího systému.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s8 My jsme šli okamžitě na snížení počtu těch kariérních stupňů.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s9 Pominu-li začínajícího, což vlastně de facto není jakoby stupeň, který je zařazován vlastně pod nějaké vzdělávání a další rozvoj, tak máme dva.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s10 Prostudoval jsem si např. britské zkušenosti, kde byly největší turbulence.
ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s11 Dokonce bych řekl možná větší než u nás, což je s podivem, kolem toho.
ps2013-059-01-004-002.u4.p8.s1 Viděl jsem jejich situaci - čtyři stupně, po několika letech revize jenom dva stupně, jeden stupeň nakonec atd.
ps2013-059-01-004-002.u4.p8.s2 A poté, když jsme se s tím seznámili a konfrontovali se s těmi zkušenostmi, tak jsme se rozhodli pracovat právě na tomto systému, který byl předložen, a snížit neuvěřitelně vysoký počet specializačních činností, které z toho vlastně vyplynuly v tom roce 2015.
ps2013-059-01-004-002.u4.p8.s3 Jenom upozorňuji, že tam byla řada podle nás zcela podivných specializačních pozic, které jsme snížili výrazně.
ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s1 Ministerstvo v průběhu projednávání zákona v Poslanecké sněmovně tedy věnovalo velkou pozornost všem podnětům a návrhům, které jsme obdrželi ze strany odborných asociací, škol, učitelů či ředitelů, ale také ze strany poslanců či senátorů.
ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s2 Ministerstvo opakovaně ještě před nástupem - před rokem 2015, před nástupem našeho vedení - opakovaně představovalo kariérní řád v rámci tzv. kulatých stolů nebo, a to zcela pravidelně, na různých výjezdech za účasti ředitelů škol, učitelů i odborníků na školství.
ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s3 Kariérní řád byl rovněž opakovaně projednáván a komunikován se školskými odbory a s představiteli učitelských fakult.
ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s4 Na závěr bych ještě rád připomněl, že v rámci projednávání návrhu zákona na výjezdním zasedání ve Štiříně se debat účastnili jak poslanci a senátoři školských výborů, tak právě i zástupci odborné veřejnosti.
ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s1 Výsledkem odborných diskusí jsou pozměňovací návrhy, které byly Poslaneckou sněmovnou schváleny.
ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s2 Zúžení výčtu osob, které budou povinně vytvářet plány osobního profesního rozvoje, pouze na učitele.
ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s3 Prodloužení doby, na kterou se osobní plán rozvoje tvoří, na dva roky.
ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s4 Rozšíření výčtu osob - a to je velmi důležité -, které jsou zahrnuty do kariérního systému, o učitele, kterým zákon již nyní dovoluje učit bez splnění požadavku formální odborné kvalifikace, kdy jde zejména o učitele odborné přípravy na středních odborných školách, na čtyři roky.
ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s5 Cílem této úpravy je, aby učitelé, kterým zákon umožňuje vykonávat přímo pedagogickou povinnost, neboť se osvědčili dlouholetou praxí, mohli také čerpat výhody, které kariérní systém přináší.
ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s1 Dále jsme zakotvili účast učitele třetího kariérního stupně na hodnocení učitele, který tak doplní roli školního inspektora.
ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s2 Posunutí povinnosti zpracovat plán profesního rozvoje školy a osobní plány profesního rozvoje od školního roku 2018/2019.
ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s3 A konečně podpora flexibility příplatků pro uvádějícího učitele.
ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s4 Ministerstvo školství podpořilo úpravu, která umožňuje, aby příplatek pro uvádějícího učitele byl ve výši 3 000 korun, anebo ve výši 1 500 korun se současným snížením rozsahu přímé pedagogické činností.
ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s5 Opět zde bude ponecháno rozhodnutí na řediteli školy, který je nejlépe schopen posoudit, která z uvedených variant odpovídá lépe potřebám školy.
ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s6 S účinností roku 2021 připomínám také zakotvení sociálního pedagoga, protože se domnívám, že za čtyři roky doceníme jeho potřebnost daleko více než dneska.
ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v případě schválení návrhu s pozměňovacími návrhy Senátu Parlamentu České republiky by došlo k výraznému navýšení finančních prostředků ze státního rozpočtu, se kterými dosud nebylo kalkulováno a nejsou nijak pokryty.
ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s2 Žádám vás proto o podporu verze schválené Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s3 Jde o nejvíce podporovaný návrh profesní podpory učitelů, který na rozdíl od senátní verze garantované rozpočtové krytí, tvoří ucelený systém podpory zkušených i začínajících učitelů.
ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s4 Mimo jiné velká část ředitelů samozřejmě již nyní pracuje se začínajícími učiteli, definuje někoho, vyčleňuje někoho, kdo je jakýmsi uvádějícím učitelem, pouze s tím, že na něj nejsou žádné prostředky, jak tu práci ocenit.
ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s5 Včetně lepší návaznosti, a to je také důležité, na přípravu budoucích učitelů na učitelských fakultách.
ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s6 Tu komunikací jsme zahájili před dvěma lety a je tam tlak na to, aby vlastně ta návaznost, ta příprava učitelů na fakultách lépe respektovala návaznosti potom na první roky učitelské praxe.
ps2013-059-01-004-002.u4.p13.s1 Domnívám se, že je jasné, že učitelské povolání je náročné svým významem často jen deklarovaným verbálně, pro budoucí generace naprosto zásadní.
ps2013-059-01-004-002.u4.p13.s2 Máte nyní šanci poskytnout učitelům podporu i přes různé výtky a nedokonalosti, podporu, po které volají více než dvě desítky let.
ps2013-059-01-004-002.u4.p13.s3 Děkuji vám.
ps2013-059-01-004-002.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi školství Stanislavu Štechovi.
ps2013-059-01-004-002.u5.p1.s2 Nyní požádám zpravodajku garančního výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyni Vlastu Bohdalovou o její vyjádření.
ps2013-059-01-004-002.u5.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s1 Dobrý podvečer, vážený pane ministře, pane předsedající, kolegyně a kolegové.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s2 Vždycky se hrozně naštvu a rozčilím, když školství, pedagogové a celý vzdělávací systém se stane politikařením v naší době.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s3 A to se stalo právě tady a teď.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s4 O kariérním řádu se diskutuje déle než 20 let.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s5 Vždycky to byla taková paní Columbová, kdo znáte ten oblíbený seriál.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s6 Všichni o mluvili, ale nikdo ji nikdy neviděl.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s7 Poslední dva roky paní Columbová vyšla z pozadí a začalo se o diskutovat, a to nejenom v kuloárech Ministerstva školství, to nejen v kuloárech Poslanecké sněmovny, ale byl tento kariérní řád projednáván s odbornými asociacemi, byl projednáván s učiteli.
ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s8 Byly vyslyšeny a zapracovány jejich připomínky.

Text viewDownload CoNNL-U