ps2013-059-01-004-002.u1.p1.s1
2 . ps2013-059-01-004-002.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 959 / 6 / - vrácený Senátem ps2013-059-01-004-002.u1.p2.s1
Senát nám vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy , jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 959 / 7 . ps2013-059-01-004-002.u1.p2.s2
Vítám mezi námi senátora Jiřího Růžičku a prosím , aby se k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr školství pan Stanislav Štech . ps2013-059-01-004-002.u1.p3.s1
Ještě než mu dám slovo , požádám vás o klid a paní poslankyni Vlastu Bohdalovou požádám , aby byla připravena - ale ta je nepřítomna . ps2013-059-01-004-002.u1.p3.s2
A je přítomna , tak se paní kolegyni omlouvám . ps2013-059-01-004-002.u1.p4.s1
Ale pan ministr má zájem , tak prosím , pane ministře , jste první na řadě . ps2013-059-01-004-002.u1.p4.s2
Pane ministře , máte slovo . ps2013-059-01-004-002.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-059-01-004-002.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , byť nám nezbývá mnoho času , dovolte mi , abych se krátce vyjádřil k návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , jehož hlavním cílem je zavést kariérní systém učitelů . ps2013-059-01-004-002.u2.p1.s3
Návrh zákona byl vrácen Senátem s pozměňovacími návrhy , ke kterým bych se rád krátce vyjádřil . ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s1
Za prvé , návrh pana senátora Homolky zvyšuje příplatek pro třídního učitele oproti navrhované výši 1 000 až 1 500 korun na 3 000 korun měsíčně . ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s2
Přestože lze souhlasit s bohulibým záměrem navrhovatele , je třeba si uvědomit , že zvýšení příplatku za třídnictví by s sebou neslo odhadem zvýšení finančních dopadů na státní rozpočet o 1 , 8 mld . korun oproti původní verzi , kterou schválila Poslanecká sněmovna . ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s3
Původní příplatek za třídnictví jsme úmyslně konstruovali tak , aby ředitel mohl při jeho stanovení zohledňovat např . velikost tříd a podle konkrétních okolností pak rozhodnout o výši příplatků . ps2013-059-01-004-002.u2.p2.s4
Toto by v případě pojetí pozměňovacího návrhu nebylo možné . ps2013-059-01-004-002.u2.p3.s1
K pozměňovacímu návrhu pana senátora Vystrčila , který navrhuje úpravu věty o zajišťování profesního rozvoje učitelů , pak lze uvést , že stávající znění nelze žádným způsobem vykládat tak , že jediná instituce , přes kterou bude možné zajišťovat profesní rozvoj a vzdělávání učitelů , bude Národní institut dalšího vzdělávání . ps2013-059-01-004-002.u2.p3.s2
Předmětná věta pouze deklaruje odpovědnost ministerstva v zajišťování profesního rozvoje učitelů k tomu zřízenou organizací . ps2013-059-01-004-002.u2.p3.s3
A v praxi se to bude týkat především systému tzv . metodických kabinetů v krajích , které zajistí učitelům konkrétní podporu při výuce . ps2013-059-01-004-002.u2.p4.s1
Připomínám jednom to , co se odehrálo v uplynulých desetiletích v České republice : likvidace metodických kabinetů , likvidace pedagogických center , rozbití sítě . . . ps2013-059-01-004-002.u3.p1.s1
Já vám dobře rozumím , pane ministře , a znovu požádám o klid . ps2013-059-01-004-002.u3.p1.s2
Všichni , kteří diskutují jiná témata , byť důležitá pro jednání této Sněmovny např . zítra , tak prosím , aby tak činili v předsálí a pana ministra nechali , aby vysvětlil svůj postoj k tomuto návrhu . ps2013-059-01-004-002.u3.p1.s3
Ještě počkám chvilku . ps2013-059-01-004-002.u4.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-059-01-004-002.u4.p1.s2
Jde totiž o velice závažnou a důležitou věc , protože zrušením odvětvového řízení , obrovskou decentralizací jsme se dostali do velmi komplikované situace , kterou bych označil jako situace centra v pozici chromé kachny , která vlastně dosahuje jen velmi komplikovaným způsobem na to , aby zajistila to , co žádají učitelé a ředitelé ve školách . ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s1
S ohledem na existenci ostatních ustanovení o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků , a to musíme brát vždycky v kontextu , je zcela nepochybné , že na stávajícím systému poskytování vzdělávání a podpory se nic nemění . ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s2
Každá instituce , která získá akreditaci , tak bude moci zajišťovat profesní rozvoj pedagogických pracovníků . ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s3
Rozhodně není naším cílem měnit to , co funguje . ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s4
Chceme jen dotvořit prvky systému tak , aby pomáhal účinně a aby byl dostupný pro všechny učitele . ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s5
Jiná otázka je , jak dneska vypadá kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků , jejich systematičnost , provázanost , logičnost . ps2013-059-01-004-002.u4.p2.s6
Tam samozřejmě ta nespokojenost je obrovská , ale to neznamená , jestliže ty věci nefungují tak , aby to učitelům sloužilo a byli s tím spokojeni , že rezignujeme na to systémové opatření . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s1
Nejzásadnější jsou ovšem pozměňovací návrhy pana senátora Papouška . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s2
Ty snižují výčet specializačních činností a zvyšují příplatek za ně a rovněž předpokládají snížení přímé vyučovací povinnosti pro všechny specializační činnosti . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s3
V případě zvýšení příplatku za specializační činnosti , jenom na okraj , by se jednalo o další nárůst finančních dopadů do státního rozpočtu o skoro 300 milionů korun ročně . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s4
Co se týče redukce specializovaných činností , je třeba uvést , že některé z nich existují již dnes . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s5
Konkrétně chci zmínit a připomenout speciálního pedagoga v oblasti školní logopedie . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s6
V situaci , kdy se nám vyčítá , a často oprávněně , že se málo opíráme o data , o výzkumy , o pilotní ověřování , máme jedny z mála podkladů , který je doložen . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s7
Postupný , rychlý nárůst dětí s logopedickými potížemi ve školách . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s8
V této situaci přichází návrh na zrušení školního logopeda . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s9
Dále je to návrh na zrušení specialisty v oblasti prostorové orientace zrakově postižených . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s10
Těch samozřejmě není mnoho , ale je velmi důležité tam , kde to je , a tam , kde rodiče trvají a chtějí , aby jejich dítě s postižením bylo vzděláváno v běžné škole - jenom na okraj , nechci rozdmýchávat diskusi o inkluzi , drtivá většina rodičů , drtivá většina rodičů - jenom upozorňuji , že k 1 . 9 . 2016 z 83 tisíc dětí s těmi devíti nebo osmi druhy zdravotního znevýhodnění bylo 58 tisíc v běžné škole již před nástupem tzv . proinkluzivní novely . ps2013-059-01-004-002.u4.p3.s11
A tyto děti , kterých není mnoho , o ně se může postarat právě takovýto specialista - je navržen ke zrušení . ps2013-059-01-004-002.u4.p4.s1
Při projednávání v Senátu bohužel nezazněl pro rušení těchto činností žádný konkrétní argument . ps2013-059-01-004-002.u4.p4.s2
Naopak je tedy zřejmé , že je to důležité pro zajištění vzdělávací podpory dětí ve školách a jejich potřebnost se spíše zvyšuje . ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s1
Návrh rovněž navrhuje vypustit novou pozici kariérového poradce . ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s2
Kariérový poradce je něco , co je odpovědí na požadavky jak škol , tak hlavně zaměstnavatelů . ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s3
Byl dlouho diskutován se všemi aktéry a je jednoznačně doporučen pro lepší propojení světa práce a škol . ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s4
Diskutovalo se o tom mnohokrát . ps2013-059-01-004-002.u4.p5.s5
Obě tyto pozice jsou tak prospěšné jak pro vzdělávání pedagogů , tak pro vzdělávání žáků . ps2013-059-01-004-002.u4.p6.s1
A konečně co se týče navrhovaného plošného snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti pro všechny specializované pozice , pak lze uvést , že musíme být logičtí . ps2013-059-01-004-002.u4.p6.s2
Ne všechny potřebují snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti . ps2013-059-01-004-002.u4.p6.s3
V návrhu zákona jsme uvedli pouze ty , u kterých je snížení vhodné , aby se pak ostatní učitelé mohli věnovat jak výuce a ti dotyční i té specializované činnosti . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s1
Verzi schválenou Poslaneckou sněmovnou lze považovat za výsledek odborných diskusí , které byly vedeny jak se samotnými učiteli a řediteli , tak i se zákonodárci . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s2
Já osobně jsem přišel na ministerstvo v době , kdy jsem si pouze pamatoval zhruba 22 let diskusí o kariérním řádu . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s3
Pamatoval jsem si první návrhy skupiny prof . Kotáska z roku 1995 a byl jsem seznámen s prací a složením pracovních skupin , mimochodem např . vedených ředitelem gymnázia , složených z reprezentantů , učitelů , ředitelů , odborníků z učitelských fakult , a byli jsme seznámeni s tím , jak vypadá kariérní řád v roce 2015 . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s4
Ten kariérní řád jsme nevzali . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s5
Měl čtyři stupně . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s6
Čtvrtý stupeň byl podle nás úplně nepochopitelný . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s7
Lídr českého vzdělávacího systému . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s8
My jsme šli okamžitě na snížení počtu těch kariérních stupňů . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s9
Pominu - li začínajícího , což vlastně de facto není jakoby stupeň , který je zařazován vlastně pod nějaké vzdělávání a další rozvoj , tak máme dva . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s10
Prostudoval jsem si např . britské zkušenosti , kde byly největší turbulence . ps2013-059-01-004-002.u4.p7.s11
Dokonce bych řekl možná větší než u nás , což je s podivem , kolem toho . ps2013-059-01-004-002.u4.p8.s1
Viděl jsem jejich situaci - čtyři stupně , po několika letech revize jenom dva stupně , jeden stupeň nakonec atd . ps2013-059-01-004-002.u4.p8.s2
A poté , když jsme se s tím seznámili a konfrontovali se s těmi zkušenostmi , tak jsme se rozhodli pracovat právě na tomto systému , který byl předložen , a snížit neuvěřitelně vysoký počet specializačních činností , které z toho vlastně vyplynuly v tom roce 2015 . ps2013-059-01-004-002.u4.p8.s3
Jenom upozorňuji , že tam byla řada podle nás zcela podivných specializačních pozic , které jsme snížili výrazně . ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s1
Ministerstvo v průběhu projednávání zákona v Poslanecké sněmovně tedy věnovalo velkou pozornost všem podnětům a návrhům , které jsme obdrželi ze strany odborných asociací , škol , učitelů či ředitelů , ale také ze strany poslanců či senátorů . ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s2
Ministerstvo opakovaně ještě před nástupem - před rokem 2015 , před nástupem našeho vedení - opakovaně představovalo kariérní řád v rámci tzv . kulatých stolů nebo , a to zcela pravidelně , na různých výjezdech za účasti ředitelů škol , učitelů i odborníků na školství . ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s3
Kariérní řád byl rovněž opakovaně projednáván a komunikován se školskými odbory a s představiteli učitelských fakult . ps2013-059-01-004-002.u4.p9.s4
Na závěr bych ještě rád připomněl , že v rámci projednávání návrhu zákona na výjezdním zasedání ve Štiříně se debat účastnili jak poslanci a senátoři školských výborů , tak právě i zástupci odborné veřejnosti . ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s1
Výsledkem odborných diskusí jsou pozměňovací návrhy , které byly Poslaneckou sněmovnou schváleny . ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s2
Zúžení výčtu osob , které budou povinně vytvářet plány osobního profesního rozvoje , pouze na učitele . ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s3
Prodloužení doby , na kterou se osobní plán rozvoje tvoří , až na dva roky . ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s4
Rozšíření výčtu osob - a to je velmi důležité - , které jsou zahrnuty do kariérního systému , o učitele , kterým zákon již nyní dovoluje učit bez splnění požadavku formální odborné kvalifikace , kdy jde zejména o učitele odborné přípravy na středních odborných školách , na čtyři roky . ps2013-059-01-004-002.u4.p10.s5
Cílem této úpravy je , aby učitelé , kterým zákon umožňuje vykonávat přímo pedagogickou povinnost , neboť se osvědčili dlouholetou praxí , mohli také čerpat výhody , které kariérní systém přináší . ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s1
Dále jsme zakotvili účast učitele třetího kariérního stupně na hodnocení učitele , který tak doplní roli školního inspektora . ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s2
Posunutí povinnosti zpracovat plán profesního rozvoje školy a osobní plány profesního rozvoje až od školního roku 2018 / 2019 . ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s3
A konečně podpora flexibility příplatků pro uvádějícího učitele . ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s4
Ministerstvo školství podpořilo úpravu , která umožňuje , aby příplatek pro uvádějícího učitele byl ve výši 3 000 korun , anebo ve výši 1 500 korun se současným snížením rozsahu přímé pedagogické činností . ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s5
Opět zde bude ponecháno rozhodnutí na řediteli školy , který je nejlépe schopen posoudit , která z uvedených variant odpovídá lépe potřebám školy . ps2013-059-01-004-002.u4.p11.s6
S účinností roku 2021 připomínám také zakotvení sociálního pedagoga , protože se domnívám , že za čtyři roky doceníme jeho potřebnost daleko více než dneska . ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , v případě schválení návrhu s pozměňovacími návrhy Senátu Parlamentu České republiky by došlo k výraznému navýšení finančních prostředků ze státního rozpočtu , se kterými dosud nebylo kalkulováno a nejsou nijak pokryty . ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s2
Žádám vás proto o podporu verze schválené Poslaneckou sněmovnou . ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s3
Jde o nejvíce podporovaný návrh profesní podpory učitelů , který má na rozdíl od senátní verze garantované rozpočtové krytí , tvoří ucelený systém podpory zkušených i začínajících učitelů . ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s4
Mimo jiné velká část ředitelů samozřejmě již nyní pracuje se začínajícími učiteli , definuje někoho , vyčleňuje někoho , kdo je jakýmsi uvádějícím učitelem , pouze s tím , že na něj nejsou žádné prostředky , jak tu práci ocenit . ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s5
Včetně lepší návaznosti , a to je také důležité , na přípravu budoucích učitelů na učitelských fakultách . ps2013-059-01-004-002.u4.p12.s6
Tu komunikací jsme zahájili před dvěma lety a je tam tlak na to , aby vlastně ta návaznost , ta příprava učitelů na fakultách lépe respektovala návaznosti potom na první roky učitelské praxe . ps2013-059-01-004-002.u4.p13.s1
Domnívám se , že je jasné , že učitelské povolání je náročné svým významem často jen deklarovaným verbálně , pro budoucí generace naprosto zásadní . ps2013-059-01-004-002.u4.p13.s2
Máte nyní šanci poskytnout učitelům podporu i přes různé výtky a nedokonalosti , podporu , po které volají více než dvě desítky let . ps2013-059-01-004-002.u4.p13.s3
Děkuji vám . ps2013-059-01-004-002.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi školství Stanislavu Štechovi . ps2013-059-01-004-002.u5.p1.s2
Nyní požádám zpravodajku garančního výboru , výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu paní poslankyni Vlastu Bohdalovou o její vyjádření . ps2013-059-01-004-002.u5.p1.s3
Prosím , paní zpravodajko . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s1
Dobrý podvečer , vážený pane ministře , pane předsedající , kolegyně a kolegové . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s2
Vždycky se hrozně naštvu a rozčilím , když školství , pedagogové a celý vzdělávací systém se stane politikařením v naší době . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s3
A to se stalo právě tady a teď . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s4
O kariérním řádu se diskutuje déle než 20 let . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s5
Vždycky to byla taková paní Columbová , kdo znáte ten oblíbený seriál . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s6
Všichni o ní mluvili , ale nikdo ji nikdy neviděl . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s7
Poslední dva roky paní Columbová vyšla z pozadí a začalo se o ní diskutovat , a to nejenom v kuloárech Ministerstva školství , to nejen v kuloárech Poslanecké sněmovny , ale byl tento kariérní řád projednáván s odbornými asociacemi , byl projednáván s učiteli . ps2013-059-01-004-002.u6.p1.s8
Byly vyslyšeny a zapracovány jejich připomínky .