|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-27 ps2013-059-01-002-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/7/ - vrácený Senátem

Date2017-06-27
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059017.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 885 • previousnext

ps2013-059-01-002-003.u1.p1.s1 3.
ps2013-059-01-002-003.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/7/ - vrácený Senátem
ps2013-059-01-002-003.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy a usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 927/8.
ps2013-059-01-002-003.u1.p2.s2 Vítám mezi námi paní senátorku Jitku Seitlovou.
ps2013-059-01-002-003.u1.p2.s3 Vítejte paní senátorko.
ps2013-059-01-002-003.u1.p3.s1 Prosím, aby se k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila paní ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
ps2013-059-01-002-003.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-059-01-002-003.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená paní senátorko, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, dnes zde před vás předstupuji již počtvrté s tímto návrhem zákona, zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, dále pouze stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-059-01-002-003.u2.p1.s2 Ráda bych zmínila, že tato novela s sebou nese 44 dalších změn v souvisejících zákonech.
ps2013-059-01-002-003.u2.p2.s1 Poslanecká sněmovna 5. dubna 2017 vyslovila souhlas s vládním návrhem novely stavebního zákona ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-059-01-002-003.u2.p2.s2 Senát projednával návrh novely stavebního zákona na svém jednání 7. června 2017, kde tuto novelu schválil s přijatými pozměňovacími návrhy.
ps2013-059-01-002-003.u2.p2.s3 Dnes, osobně doufám, se dostáváme do konce legislativního procesu a předstupuji před vás se zákonem, který doznal změn v Senátu, a proto byl také vrácen Poslanecké sněmovně.
ps2013-059-01-002-003.u2.p3.s1 Chtěla bych možná v úvodu zase trochu přiblížit, že příprava tohoto zákona byla velmi složitá, velmi náročná, v podstatě byly zapojeny všechny resorty, kraje, obce, města, aktéři od asociací, svazů apod.
ps2013-059-01-002-003.u2.p3.s2 Samozřejmě tento zákon jako stavební zákon je horizontální proto, aby mohla fungovat spousta aktivit podle kompetenčního zákona ostatních resortů.
ps2013-059-01-002-003.u2.p4.s1 Ráda bych znovu zmínila, co je cílem novely.
ps2013-059-01-002-003.u2.p4.s2 Cílem novely je zjednodušit, ztransparentnit a zrychlit získávání stavebních povolení.
ps2013-059-01-002-003.u2.p4.s3 Osobně doufám, že ve verzi sněmovní, tak ve verzi senátní se nám to podařilo.
ps2013-059-01-002-003.u2.p5.s1 V rámci Senátu bylo navrženo několik, ne stovky, pouze několik pozměňovacích návrhů, kde Senát několik přijal, některé nepřijal, a bych vás nyní seznámila s těmi klíčovými, které se týkají jednak stavebního zákona, toho horizontálního, který je v gesci Ministerstva pro místní rozvoj, ale následně i klíčovými pozměňovacími návrhy, které přijal Senát České republiky v rámci souvisejících zákonů.
ps2013-059-01-002-003.u2.p6.s1 Co se týká stavebního zákona, tak v oblasti územního plánování byl na plénu Senátu odsouhlasen pozměňovací návrh, který umožní pořizovat nový územní plán i na základě zprávy o uplatňování územního plánu.
ps2013-059-01-002-003.u2.p6.s2 Tato zpráva se zpracovává v souladu se stavebním zákonem povinně pro každý územní plán a je předkládána zastupitelstvu příslušné obce nejméně jednou za čtyři roky od vydání územního plánu.
ps2013-059-01-002-003.u2.p6.s3 Obecně lze říci, že toto vyhodnocení může vyústit ve tři základní možnosti dalšího postupu, a to: územní plán i nadále vyhovuje potřebám obce na rozvoj a není potřeba žádných dalších změn, nebo územní plán je nutné v dílčích částech změnit, a je tedy potřeba přistoupit ke změně územního plánu, nebo je nezbytné vyhotovit zcela nový územní plán.
ps2013-059-01-002-003.u2.p6.s4 Dosud však na základě této zprávy nebylo možné pořídit zcela nový územní plán, pouze jeho změnu.
ps2013-059-01-002-003.u2.p6.s5 Pozměňovací návrh ze Senátu toto mění, to znamená, že tím mohou odpadnout některé dosud nezbytné procesní kroky a celý proces pořízení územního plánu může být urychlen.
ps2013-059-01-002-003.u2.p7.s1 Co se týká další zásadní změny, která přišla ze Senátu zpět do Poslanecké sněmovny, je druhý, podle nás, Ministerstva pro místní rozvoj, klíčový pozměňovací návrh, který směřuje do územně plánovací činnosti a je vázán také na pozměňovací návrh, který byl uplatněn zde v Poslanecké sněmovně a který posouvá platnost starých územních plánů do roku 2022.
ps2013-059-01-002-003.u2.p7.s2 Senát k tomuto pozměňovacímu návrhu přijal další změnu, která spočívá v následujícím: Je navrženo, aby po 31. 12. 2020 nebylo možné pořizovat změny těchto starých územních plánů, to znamená, že pokud město bude pořizovat aktualizaci územního plánu, tak po roce 2020 může jenom dokončit tuto změnu, ale po roce 2020 nemůže již navrhovat nové změny.
ps2013-059-01-002-003.u2.p8.s1 Nyní zde budu hovořit o klíčovém pozměňovacím návrhu, který Senát přijal.
ps2013-059-01-002-003.u2.p8.s2 Týká se souvisejících zákonů, které souvisí s novelou stavebního zákona.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s1 Správní řád.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s2 Byl přijat pozměňovací návrh, který směřuje k novele správního řádu a přímo se váže na pozměňovací návrh, který schválila Poslanecká sněmovna, a týká se § 4 stavebního zákona.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s3 Změnou tohoto ustanovení přijatého v Poslanecké sněmovně byla zavedena zcela speciální pravidla pro přezkum závazných stanovisek dotčených orgánů, která se vydávají pro účely řízení podle stavebního zákona jako takového.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s4 Umožňoval se pouze přezkum v rámci odvolacího řízení z důvodu nezákonnosti, navíc s omezenou lhůtou jednoho roku od vydání závazného stanoviska.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s5 Tato úprava představovala nepřímou novelizaci správního řádu.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s6 Šlo tedy o omezení možnosti nápravy nezákonnosti závazných stanovisek.
ps2013-059-01-002-003.u2.p9.s7 V případě závazných stanovisek posouzení vlivu provedení záměru na životní prostředí, tzn. EIA, by podle stanoviska Ministerstva životního prostředí, které je gestorem zákona o EIA, výrazně došlo ke zkomplikování možnosti zjednání nápravy nezákonného stavu a mohlo vést k nesouladu s příslušnou směrnicí Evropské unie, a to směrnicí 2011/92/EU, podle níž mohou osoby spadající do tzv. dotčené veřejnosti napadat hmotnou nebo procesní zákonnost jakýchkoli rozhodnutí, aktů nebo nečinnosti, které podléhají ustanovením o účasti veřejnosti obsaženým v této směrnici.
ps2013-059-01-002-003.u2.p10.s1 Pozměňovací návrh, který byl přijat Senátem České republiky, vypouští tento pozměňovací návrh, který byl přijat zde v Poslanecké sněmovně, s tím, že místo toho se přímo do § 149 správního řádu doplňuje ustanovení, které řeší tento faktický problém, tzn. nejde o nepřímou novelizaci správního řádu, ale o přímou novelu správního řádu, kdy tedy stávající úprava přezkumu závazného stanoviska výrazně prodlouží celý povolovací proces.
ps2013-059-01-002-003.u2.p11.s1 Toto jsou tři klíčové pozměňovací návrhy, které jsem považovala za důležité zmínit.
ps2013-059-01-002-003.u2.p11.s2 Ráda bych na závěr chtěla sdělit, že obě dvě verze, a to jak sněmovní, tak senátní, přispějí ke zlepšení stavebnictví v České republice, zrychlí územní přípravu, umisťování, povolování staveb a samozřejmě také nejenom pro velké investory, ale především také malé stavebníky.
ps2013-059-01-002-003.u2.p12.s1 Ráda bych také zmínila, že v tuto chvíli jako ministryně pro místní rozvoj na základě stanoviska ministra životního prostředí jako spolupředkladatele jsem povinna upozornit Poslaneckou sněmovnu na stanovisko Ministerstva životního prostředí ohledně možného porušení směrnice, nicméně samozřejmě schválení verze novely stavebního zákona je v rukou Poslanecké sněmovny.
ps2013-059-01-002-003.u2.p13.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-01-002-003.u3.p1.s1 děkuji paní ministryni.
ps2013-059-01-002-003.u3.p1.s2 Ještě přečtu omluvy.
ps2013-059-01-002-003.u3.p1.s3 Pan poslanec Karel Fiedler žádá o omluvení do konce jednacího dne z pracovních důvodů, paní poslankyně Olga Havlová taktéž do z důvodu jednání, pan poslanec Jaroslav Klaška se dnes omlouvá do a pan poslanec Petr Adam se omlouvá od z osobních důvodů.
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s1 Ptám se nyní, jestli se chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit nejprve zpravodaj garančního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Josef Uhlík?
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s2 Není tomu tak.
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s3 Zpravodajka výboru pro životní prostředí paní poslankyně Pěnčíková?
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s4 Není tomu tak.
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s5 A zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec František Laudát?
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s6 Není tomu tak.
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s7 Otevírám tedy rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí paní senátorka Jitka Seitlová.
ps2013-059-01-002-003.u3.p2.s8 Prosím, paní senátorko, máte slovo.
ps2013-059-01-002-003.u4.p1.s1 Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vážení představitelé vlády.
ps2013-059-01-002-003.u4.p1.s2 Návrh rozsáhlé novely stavebního zákona a dalších souvisejících zákonů je předkládán se snahou přispět ke zjednodušení ve všech etapách přípravy a realizace staveb, tzn. umisťování, povolování a kolaudace.
ps2013-059-01-002-003.u4.p2.s1 Návrhu novely stavebního zákona - obsahující současně novely dalších, paní ministryně říká 44, myslím, že jich bylo možná i víc, zákonů - byla věnována Senátem našeho Parlamentu zvýšená pozornost nejen pro jeho rozsah a obtíže předcházející projednání zde Poslaneckou sněmovnou, ale zejména jako kodexu stavebního práva, který ovlivňuje a dopadá na širokou sféru zájmů občanů, dopravy a hospodářství České republiky.
ps2013-059-01-002-003.u4.p3.s1 Plénum Senátu se tiskem zabývalo 7. června, a to po projednání ve třech výborech a jedné komisi.
ps2013-059-01-002-003.u4.p3.s2 Ústavněprávní výbor navrhl zamítnout, hospodářský navrhl schválit, garanční výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostřední i po přerušeném jednání nepřijal usnesení, bylo to pět na pět hlasů, a komise pro rozvoj venkova navrhla schválit.
ps2013-059-01-002-003.u4.p3.s3 Takže jen z toho vidíte, že projednání návrhu zákona nebylo v Senátu jednoduché, a to pokračovalo i na plénu Senátu.
ps2013-059-01-002-003.u4.p3.s4 Návrh na schválení podpořilo z 62 senátorů pouze 21 senátorů.
ps2013-059-01-002-003.u4.p3.s5 Návrh na zamítnutí, který padl z ústavněprávního výboru, podpořilo 23 senátorů a ten zbytek - tzn. 41 senátorů i některých těch, kteří hlasovali pro zamítnutí nebo souhlas, tzn. dvě třetiny senátorů - podpořil vrácení návrhu s pozměňovacími návrhy, které dnes před vámi leží.
ps2013-059-01-002-003.u4.p4.s1 Jak bylo řečeno paní ministryní, mezi nejzávažnější bod přijatý Senátem patří vypuštění speciálních pravidel pro přezkum závazných stanovisek.
ps2013-059-01-002-003.u4.p4.s2 Přezkum by byl umožněn pouze v rámci odvolacího řízení ve lhůtě jednoho roku od vydání stanoviska, tedy ve lhůtě, kterou by nebylo možné reálně velmi často vůbec využít.
ps2013-059-01-002-003.u4.p4.s3 Návrh by znamenal zásadní omezení ochrany zákonnosti a veřejného zájmu.
ps2013-059-01-002-003.u4.p4.s4 Současně popírá ten smysl závazných stanovisek a může zatížit nezákonností na něj navázané rozhodnutí.
ps2013-059-01-002-003.u4.p4.s5 Povolovací proces by se tím nejen zkomplikoval, ale fakticky také prodlužoval, což je v rozporu s cílem návrhu novely.
ps2013-059-01-002-003.u4.p4.s6 Jak bylo řečeno také paní ministryní, je tu obava, že by to mohlo být i v rozporu se směrnicí Evropské unie.
ps2013-059-01-002-003.u4.p5.s1 My jsme v Senátu tuhle část vypustili, ale nahradili jsme ji.
ps2013-059-01-002-003.u4.p5.s2 Nahradili jsme ji novelou správního řádu přímou, ve které se přesně stanovuje, jaké mají být lhůty pro přezkumná řízení.
ps2013-059-01-002-003.u4.p5.s3 A to je přesně to, co prodlužovalo ta správní řízení stavební, na která jsme si stěžovali, to znamená, že nám vlastně velmi dlouho trvá stavební řízení a následující přezkumné řízení.
ps2013-059-01-002-003.u4.p5.s4 Takže jsme v duchu a k nápravě toho, aby nebyla nějaká nezákonnost nebo pochybnosti, přijali tyto pozměňovací návrhy.
ps2013-059-01-002-003.u4.p6.s1 Dále jsme přijali pozměňovací návrhy, které se týkaly právě územních plánů, s tím opět, že to je v duchu cíle, myslím, Ministerstva pro místní rozvoj, s tím, že po roce 2020 není možné přijímat změny, které by navazovaly na ty staré územní plány, které byly vydány ještě před rokem 2007.
ps2013-059-01-002-003.u4.p7.s1 Dále jsme se zabývali také nejenom tou oblastí stavebního práva, ale zabývali jsme se i oblastí některých věcí, které byly v úpravě energetického zákona, případně zákona o liniových stavbách.
ps2013-059-01-002-003.u4.p7.s2 Musím říct, že celé projednávání bylo poznamenáno tím, že veřejná debata i mimo i tady v Poslanecké sněmovně se vedla zejména o účasti nevládních organizací.
ps2013-059-01-002-003.u4.p7.s3 V Senátu padly pozměňovací návrhy, které měly vrátit možnost nevládních organizací účastnit se řízení, ale tyto pozměňovací návrhy neprošly a nejsou součástí návrhu, který před vámi leží.
ps2013-059-01-002-003.u4.p7.s4 Tedy zůstává to ve znění, které přijala Poslanecká sněmovna.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s1 Nicméně zákon mění zcela postup při schvalování a povolování staveb.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s2 Do dnešního dne od roku 1990 je to tak, že pokud nejsou vyřešeny vlastnické vztahy, není možné vydat ani povolení ke stavbě, ani územní souhlas, ani ohlášení.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s3 Tento zákon zcela mění tuto situaci, která těch 25 let tady funguje, a říká: Když se podává žádost, tak se musí podat souhlasy vlastníků, ale jenom souhlasy, nemusí být vypořádána vlastnická práva, a to podle nového § 184a souhlasy vlastníků i těch, kteří jsou sousedé těch vlastníků.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s4 S jedinou výjimkou.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s5 Nemusí být předloženy souhlasy těch, které je možné podle zákona, podle účelu zákona vyvlastnit.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s6 Dobrá, to lze také pochopit.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s7 Ale teď tedy nastává situace, že při územním souhlasu, který není řízením nebo ohlášením, které taky není správním řízením, se vlastně tito vlastníci dozvědí po tedy to, kdy je rozhodnuto o umístění stavby, že se tam vůbec něco realizovat.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s8 Takže Senát dospěl k závěru, že je korektní vůči nim, aby byli o tom informováni.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s9 Proto je tam pozměňovací návrh, který říká, že tam být informační povinnost pro ty, kteří budou tu žádost podávat.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s10 S ostatními jednají o souhlasech, těmto vlastníkům jenom informují, a to ani ne doručením.
ps2013-059-01-002-003.u4.p8.s11 To je jeden z pozměňovacích návrhů, který tam je z hlediska stavebního práva.
ps2013-059-01-002-003.u4.p9.s1 Pak jsme přijali ještě jeden pozměňovací návrh, který by mohl být předmětem debaty, a to je to, že jsme do zákona o liniových stavbách stanovili pro distribuční soustavu elektroenergetických staveb a plynárenské distribuce stejné podmínky jako pro liniové stavby.
ps2013-059-01-002-003.u4.p9.s2 To znamená velmi zrychlený proces, velmi výsadní podmínky pro to, aby bylo vyvlastňováno, ale nebyla tam vyvážená a neodůvodněně se říkalo, tak když se vyvlastňuje pro liniové stavby, tak je tam nárok na určitou cenu za to vyvlastňování, která být garantovaná.
ps2013-059-01-002-003.u4.p9.s3 V případě energetických a distribučních soustav nikoliv.
ps2013-059-01-002-003.u4.p9.s4 Samozřejmě že ten občan nebo vlastník, který tu nemovitost, se dostává ve chvíli, kdy proběhne celý proces a státem je téměř všechno schváleno, do velmi oslabené pozice.
ps2013-059-01-002-003.u4.p9.s5 Proto se Senát přiklonil k tomu návrhu a názoru, že je třeba mu garantovat za to vyvlastnění alespoň minimální cenu.
ps2013-059-01-002-003.u4.p10.s1 Musím říct, že jsem projednávala tuto věci i se zástupci ČEPSu, a oni řekli: my to stejně platíme, nám to nevadí, my dokonce dáváme víc.
ps2013-059-01-002-003.u4.p10.s2 Tak to jenom pro doplnění informace.
ps2013-059-01-002-003.u4.p11.s1 To je tedy to, čemu jsem se chtěla zejména věnovat.
ps2013-059-01-002-003.u4.p11.s2 Jsou tam ještě samozřejmě věci, které se týkají legislativně technických úprav, které jsme našli.
ps2013-059-01-002-003.u4.p11.s3 Je jich, řekněme, poměrně hodně, ale určitě jsme také nevychytali úplně všechny, protože možná se ještě v průběhu práce s tím zákonem může nějaká objevit.
ps2013-059-01-002-003.u4.p12.s1 Při projednávání předloženého věcně a procesně náročného návrhu novely byl Senát veden snahou, aby rozsah jím navržených změn byl nezbytný zejména z hlediska obecných právních zásad a v souladu s cíli navrhované novely.
ps2013-059-01-002-003.u4.p12.s2 Současně je nutné konstatovat, že pro množství navržených ustanovení a jejich správnou aplikaci v praxi budou žádoucí výklady předkladatele.
ps2013-059-01-002-003.u4.p12.s3 Z pozice garanční zpravodajky Senátu a pověření mého předložení výsledku projednání návrhu novely stavebního zákona Senátem si dovoluji požádat Poslaneckou sněmovnu o vyslovení souhlasu s novelou zákona ve znění vráceném Senátem.
ps2013-059-01-002-003.u4.p13.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-059-01-002-003.u5.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci - vám děkuji, paní senátorko, a přeji pěkné odpoledne.
ps2013-059-01-002-003.u5.p2.s1 Přečtu omluvu.

Text viewDownload CoNNL-U