|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-005-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/ - druhé čtení

Date2017-06-06
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057292.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 303 • previousnext

ps2013-057-09-005-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-057-09-005-008.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/ - druhé čtení
ps2013-057-09-005-008.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Ivan Pilný.
ps2013-057-09-005-008.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2013-057-09-005-008.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-09-005-008.u2.p1.s2 Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, k projednávání vám předkládám návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí.
ps2013-057-09-005-008.u2.p1.s3 Návrh zákona nahrazuje dosud platný zákon o finanční kontrole.
ps2013-057-09-005-008.u2.p2.s1 Současná právní úprava kontrol hospodaření byla vytvořena v rámci přípravy České republiky na vstup do Evropské unie a je bez významnějších změn účinná 15 let.
ps2013-057-09-005-008.u2.p2.s2 Praxe ukázala, že platný zákon je v mnohém nevyhovující.
ps2013-057-09-005-008.u2.p2.s3 Návrh zákona je předkládán proto, že ve stávajícím zákoně o finanční kontrole není jasně stanovena osobní odpovědnost, není jasně stanovena povinnost chovat se hospodárně a není jasně vymezena role interního auditu v kontrolním systému.
ps2013-057-09-005-008.u2.p2.s4 Z toho vyplývají neustálé obtíže při řízení veřejných financí, kde není jasné, kdo je za co zodpovědný.
ps2013-057-09-005-008.u2.p2.s5 Následné kontroly jsou vykonávány duplicitně a liší se ve svých závěrech.
ps2013-057-09-005-008.u2.p3.s1 Návrh zákona byl projednán v kontrolním výboru, rozpočtovém výboru a výboru pro veřejnou správu.
ps2013-057-09-005-008.u2.p3.s2 Všechny výbory doporučují návrh zákona schválit.
ps2013-057-09-005-008.u2.p3.s3 Dovoluji si vás požádat o schválení tohoto materiálu a o jeho předložení Senátu Parlamentu České republiky k dalšímu projednání.
ps2013-057-09-005-008.u2.p4.s1 Tento zákon souvisí i s dalším bodem - v souvislosti s bodem 9, tedy veřejné finance, nevím, pokud někdo vysloví návrh na sloučení rozpravy - nevysloví, tak ho vyslovím .
ps2013-057-09-005-008.u2.p4.s2 Navrhuji tedy sloučit rozpravu k těmto zákonům, protože spolu souvisejí.
ps2013-057-09-005-008.u2.p4.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-057-09-005-008.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-057-09-005-008.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání kontrolnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-057-09-005-008.u3.p1.s3 Dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-057-09-005-008.u3.p1.s4 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 1001/1 4.
ps2013-057-09-005-008.u3.p1.s5 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj kontrolního výboru pan poslanec Vladimír Koníček, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-057-09-005-008.u3.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2013-057-09-005-008.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, kontrolní výbor se tiskem 1001 zabýval a na své 46. schůzi dne 20. dubna přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, sněmovní tisk 1001, schválila.
ps2013-057-09-005-008.u4.p1.s2 Nepřijal žádné pozměňovací návrhy.
ps2013-057-09-005-008.u5.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-057-09-005-008.u5.p1.s2 Prosím, aby se postupně ujali slova pan zpravodaj rozpočtového výboru, pan poslanec Laudát, kterého ale v tuto chvilku nevidím nikde v sále.
ps2013-057-09-005-008.u5.p1.s3 ho vidím, omlouvám se, se pořád koukám dopředu.
ps2013-057-09-005-008.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-057-09-005-008.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo - místopředsedo, omlouvám se.
ps2013-057-09-005-008.u6.p2.s1 Rozpočtový výbor tento materiál projednal - tento předklad projednal dne 19. dubna 2017 a zaujal k němu následující usnesení, stanovisko:
ps2013-057-09-005-008.u6.p3.s1 Po úvodním slově náměstka ministra Tomáše Vyhnánka, zpravodajské zprávě Laudáta a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny
ps2013-057-09-005-008.u6.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu: v § 38 odstavec 2 zní: "(2) Na Nejvyšší kontrolní úřad, obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvkovou organizaci takovou obcí zřízenou, dobrovolný svazek obcí, příspěvkovou organizaci zřízenou dobrovolným svazkem obcí, školskou, právnickou osobu zřízenou obcí, která nevykonává rozšířenou působnost, nebo zřízenou dobrovolným svazkem obcí se odstavec 1 nepoužije."
ps2013-057-09-005-008.u6.p5.s1 II. Zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR.
ps2013-057-09-005-008.u6.p6.s1 V zásadě jde o to - členové rozpočtového výboru se přiklonili k většinové podpoře toho návrhu poté, co bylo argumentováno autorem pozměňovacího návrhu kolegou Vilímcem, že se tím výrazně sníží administrativa, a většina - velká většina výboru na to slyšela.
ps2013-057-09-005-008.u6.p6.s2 Děkuji.
ps2013-057-09-005-008.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-057-09-005-008.u7.p1.s2 Nyní poprosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Jan Klán.
ps2013-057-09-005-008.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-09-005-008.u8.p1.s2 Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové.
ps2013-057-09-005-008.u8.p1.s3 Dovolte, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který na své 56. schůzi po odůvodnění panem doktorem Tomášem Vyhnánkem, náměstkem ministra financí, po zpravodajské zprávě poslance Mgr. Jana Klána a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 1001 projednat a schválit v předloženém znění.
ps2013-057-09-005-008.u8.p2.s1 Jako zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj se hlásím s přednostním právem do rozpravy.
ps2013-057-09-005-008.u9.p1.s1 Ano, vám děkuji.
ps2013-057-09-005-008.u9.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se v tuto chvíli s přednostním právem přihlásil pan poslanec Klán.
ps2013-057-09-005-008.u10.p1.s1 Ještě jednou hezké odpoledne.
ps2013-057-09-005-008.u10.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, dovolte mi, abych představil několik pozměňovacích návrhů k tomuto zákonu.
ps2013-057-09-005-008.u10.p2.s1 Na úvod musím říci, že tento zákon očividně možná psali - nevím, jestli nějací lidé ze soukromé společnosti, ale je zajímavé, že v tom zákoně je plno chyb.
ps2013-057-09-005-008.u10.p2.s2 Chyb, nejasností, gramatických překlepů atd., které napravuje můj pozměňovací návrh, není jenom jeden, ale je jich poměrně dost, tak vám je tady všechny postupně jednotlivě představím.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s1 Jedná se o kontrolu ex ante, tedy dopředu - na začátku určitou kontrolu.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s2 To je skutečně protikorupční zákon.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s3 udivuje, když navážu na kolegu Chvojku, že Rekonstrukce státu se tímto zákonem vůbec nezabývá.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s4 Vůbec ji to nezajímá a zajímají ji úplně jiné zákony, a pak nás tady osočuje, že neprojednáme nějaké důležité zákony pro fungování státu.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s5 Tohle je jeden z klíčových zákonů boje proti korupci.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s6 Opravdu jsou to jenom dva zákony, je to tento, tedy zákon o řízení a kontrole veřejných financí, a poté samozřejmě zákon o zadávání veřejných zakázek.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s7 Žádný registr smluv ani cokoliv dalšího, pak samozřejmě můžeme připočítat ještě zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, který snižuje míru korupce.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s8 Ale pokud se podíváme na tento návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, tak tam není zohledněna nějakým způsobem pozice veřejné správy.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s9 A to si ti autoři vůbec neuvědomili podle mého názoru.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s10 A tak jsem připravil pozměňovací návrhy.
ps2013-057-09-005-008.u10.p3.s11 Jednak jsem je připravoval s odborníky z Karlovy univerzity, kteří se zabývají tímto problémem, tak reflektuji jejich stanovisko.
ps2013-057-09-005-008.u10.p4.s1 Takže pojďme se podívat na jednotlivé pozměňovací návrhy.
ps2013-057-09-005-008.u10.p5.s1 K § 5 Cíl řízení a kontroly veřejných financí.
ps2013-057-09-005-008.u10.p5.s2 V § 5 odst. 1 se na konci textu doplňují slova "a byla zajištěna jejich ochrana proti rizikům".
ps2013-057-09-005-008.u10.p6.s1 Teď dovolte krátké odůvodnění: Ochrana veřejných prostředků proti rizikům je dosud stanovena v § 4 odst. 1 písm. b) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, a dle § 25 odst. 1 písm. b) cit. zákona je vedoucí orgánu veřejné správy povinen mj. zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika.
ps2013-057-09-005-008.u10.p6.s2 Naproti tomu v návrhu nového zákona, který máme tady předložen, je v § 10 pouze povinnost zavést řízení rizik, tj. povinnost procesu, dámy a pánové, ale nikoliv cíle.
ps2013-057-09-005-008.u10.p6.s3 Jak je zmíněno, stanovení cílů je důležité interpretační pravidlo, které pomáhá správné aplikaci zákona v souladu s principy řádné správy.
ps2013-057-09-005-008.u10.p7.s1 K § 10 Obecná ustanovení k řídicím a kontrolním mechanismům.
ps2013-057-09-005-008.u10.p7.s2 V § 10 odst. 1 doplnit větu: "Správce veřejného rozpočtu a veřejný subjekt, u nichž není zřízen útvar interního auditu, zajistí ověřování spolehlivosti a účinnosti řídicích a kontrolních mechanismů a soulad operací s cílem řízení přijetím jiných dostatečných opatření."
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s1 Opět vás seznámím s odůvodněním tohoto pozměňovacího návrhu: Kde nebude zřízen útvar interního auditu, měla by fungovat vnitřní kontrola.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s2 Navrhovaný § 10 je z tohoto principu zcela nedostatečný.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s3 V odst. 1 se dává pouze stručný úkol stanovit řídicí a kontrolní mechanismy.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s4 Po nabytí účinnosti zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, byly hromadně přejmenovány útvary a funkce vnitřní kontroly na interní audit.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s5 Při nově navrhovaných kritériích budou interní audity v řadě orgánů veřejné správy zrušeny.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s6 Cílem by ale mělo být, aby tam, kde nesplňují kritéria dle § 22 - objem výdajů, počet zaměstnanců atd.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s7 - znovu vznikly útvary nebo funkce vnitřní kontroly, jinak dojde ke značnému zhoršení kontrolního systému, na úroveň nižší, než byla před rokem 2002.
ps2013-057-09-005-008.u10.p8.s8 Pozměňovací návrh vychází z textu nynějšího § 29 odst. 6 zákona č. 320/2001 Sb., kde se požaduje nahradit činnost interního auditu tam, kde útvar interního auditu není zřízen.
ps2013-057-09-005-008.u10.p9.s1 K § 47 Účinnost.
ps2013-057-09-005-008.u10.p9.s2 § 47 zní: Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2019.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s1 bych byl samozřejmě rád, kdyby tento zákon začal platit a nabyl účinnosti 1. ledna 2018, ale z technických i praktických důvodů, pane ministře, se to bohužel stihnout nedá.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s2 vám to opět odůvodním: Zákon zásadním způsobem mění požadavky na kontrolní systémy ve veřejné správě, které byly vytvářeny patnáct let od účinnosti předchozího zákona právě o finanční kontrole.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s3 Nejenom že mění terminologii, ale zavádí i nové prvky, např. role ověřovatele a hodnotitele.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s4 K zákonu být vydáno několik prováděcích vyhlášek.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s5 A se vás chci zeptat, kolik jich vlastně bude - deset, třicet, padesát?
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s6 by tohle také zajímalo.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s7 Ministerstvo financí v důvodové zprávě k tomuto návrhu zákona k § 4 tvrdí, že připraví vysvětlovací kampaň ve formě metodických pomůcek a vzorových směrnic.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s8 Je proto nutný čas, aby se orgány veřejné správy seznámily se všemi prováděcími předpisy a metodickými pokyny a potom začaly svůj dosavadní kontrolní systém úplně celý měnit.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s9 Kromě toho je v návrhu zákona mnoho problémů, např. nejasné ustanovení o procesu interního auditu prováděném zřizovateli v podřízených organizacích, kvalifikační předpisy a zkoušky interních auditorů, vytvoření výborů pro audit, aniž by zákon cokoli stanovil a jejich činnosti přesně určil.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s10 Lze očekávat, že při tvorbě metodických pokynů Ministerstvo financí aspoň část problémů vyjasní, příp. bude čas na vydání novely zákona, aby nová právní úprava přispěla ke zkvalitnění kontroly, ne k překotnému rozvalu systému, který byl léta vytvářen.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s11 Upozorňuji, že Ministerstvo financí se vzdává v novém zákoně oprávnění kontroly u příjemců dotací od různých ministerstev, takže by např. nemohlo zkontrolovat dotace na sport poskytnuté tělovýchovným spolkům.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s12 Jistě tu aféru všichni vnímáme, co se tady nedávno stala.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s13 Tak ministerstvo se tímto zákonem automaticky vzdává možnosti, aby to mohlo kontrolovat.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s14 A to je podle špatně.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s15 Zákon to musí jasně všechno stanovovat.
ps2013-057-09-005-008.u10.p10.s16 V aplikaci zákona nepomůže ani důvodová zpráva, která na několika místech není v souladu s textem návrhu zákona, mj. odkazuje na neexistující § 51 návrhu zákona nebo na zákon o elektronickém podpisu, který byl zrušen v září 2019 (v písemném podkladu uvedeno 2016).
ps2013-057-09-005-008.u10.p11.s1 Tady by , pane ministře, zajímalo, jak je tohle možné.
ps2013-057-09-005-008.u10.p11.s2 Píše se nějaký zákon a je v něm plno chyb, neexistujících paragrafů a odkazů na dávno zrušené zákony.
ps2013-057-09-005-008.u10.p11.s3 nevím, co tohle všechno znamenat.
ps2013-057-09-005-008.u10.p11.s4 jsem rád, že jsem aspoň našel nějaké chyby, a poukazuji tady na , abychom ten zákon opravdu zkvalitnili a nějakým způsobem ty chyby z toho vyndali a nějakým způsobem je celé vymazali.
ps2013-057-09-005-008.u10.p12.s1 V případě, že by byl zákon přijat s původním termínem účinnosti od 1. 1. příštího roku a publikován ve Sbírce zákonů na podzim, budou mít orgány veřejné správy minimum času na přípravu na nový systém.
ps2013-057-09-005-008.u10.p12.s2 Navíc se změny týkají hlavně ekonomické sféry, kde koncem rozpočtového roku a začátkem nového bývá nadměrná kumulace činností.

Text viewDownload CoNNL-U