|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-25 ps2013-057-07-004-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - druhé čtení

Date2017-05-25
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057237.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 430 • previousnext

ps2013-057-07-004-011.u1.p1.s1 11.
ps2013-057-07-004-011.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - druhé čtení
ps2013-057-07-004-011.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr obrany Martin Stropnický, kterému tímto předávám slovo.
ps2013-057-07-004-011.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, je to vaše.
ps2013-057-07-004-011.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-057-07-004-011.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, nyní tedy ve druhém čtení projednáváme materiál návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
ps2013-057-07-004-011.u2.p1.s3 Materiál není asi nutné úplně podrobně představovat, protože se kolem něj odehrávala poměrně intenzivní diskuse v minulých týdnech, takže jenom ve stručnosti.
ps2013-057-07-004-011.u2.p2.s1 Jedná se o návrh, který určit Vojenské zpravodajství odpovědným za obranu České republiky před kybernetickými útoky.
ps2013-057-07-004-011.u2.p2.s2 Česká republika tak jasně prokáže kapacitu naplňovat požadavky NATO, které v rámci varšavského summitu v loňském roce deklarovalo kybernetický prostor jako další doménu, ve které je možné vést ozbrojený konflikt...
ps2013-057-07-004-011.u3.p1.s1 vás poprosím, je nás tu možná polovina, přesto je hluk v sále vyšší, než je vhodný.
ps2013-057-07-004-011.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u4.p1.s1 Také děkuji, pane předsedající.
ps2013-057-07-004-011.u4.p1.s2 Čili NATO deklarovalo kybernetický prostor jako další doménu, ve které je možné vést ozbrojený konflikt, a zároveň stanovilo členským státům vytvářet tyto schopnosti samostatně.
ps2013-057-07-004-011.u4.p1.s3 Česká republika tak bude mezi prvními zeměmi, které jednoznačně rozdělí základní tři pilíře problematiky kyberprostoru - kybernetická kriminalita, v působnosti Ministerstva vnitra, potažmo Policie České republiky, kybernetická bezpečnost, která je v působnosti NBÚ, resp. nově vznikající prvek NÚKIB, a kybernetická obrana v působnosti Ministerstva obrany, potažmo Vojenského zpravodajství.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s1 Kybernetická kriminalita je oblast zajišťující odhalování trestné činnosti páchané v prostředí kybernetického prostoru či za výrazného využití informačních a komunikačních technologií jakožto prostředků k jejímu páchání.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s2 Kybernetická bezpečnost v působnosti Národního bezpečnostního úřadu, resp. nově vznikajícího úřadu, bude pokrývat činnost, která zahrnuje široké spektrum bezpečnostních oblastí, preventivní a reaktivní aktivity státu v oblasti ochrany dat, informací, systémů a služeb sítí.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s3 Třetím pilířem doplňujícím kompletní oblast problematiky ochrany kyberprostoru pak bude kybernetická obrana, která bude mít za cíl obranu státu proti pokročilým, závažným a nepřátelským kybernetickým útokům a natolik závažným napadením, která již nebude možné zvládat běžnými prostředky kybernetické bezpečnosti.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s4 Kybernetická obrana rovněž může mít i ofenzivní charakter.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s5 Smyslem jejího použití však je oproti kybernetické bezpečnosti aktivní působení v kyberprostoru proti útočícím osobám.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s6 Tím dojde k naplnění dalšího bodu Akčního plánu k Národní strategii kybernetické bezpečnosti na roky 2015 2020, který vláda již téměř před dvěma roky schválila a podle něhož Ministerstvo obrany v rámci Vojenského zpravodajství vytvořit pracoviště zajišťující kybernetickou obranu České republiky.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s7 V souladu s tímto plánem již byly vyčleněny rozpočtové prostředky a byly započaty kroky na jeho budování.
ps2013-057-07-004-011.u4.p2.s8 Bez právního rámce však tento prvek nemůže plnohodnotně fungovat.
ps2013-057-07-004-011.u4.p3.s1 Materiál byl velmi podrobně prodiskutován v rámci odborné veřejnosti, již formou informačních článků v jednotlivých médiích, účastí na odborných konferencích, diskusních panelech, či v rámci jednotlivých jednání se zainteresovanými institucemi, a vysvětlovány veškeré důvody jeho znění tak, aby nemohlo docházet k pochybnostem, či nařčení dokonce Vojenského zpravodajství z případného zneužití.
ps2013-057-07-004-011.u4.p3.s2 Materiál byl projednán ve stálé komisi pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, výboru pro obranu a výboru pro bezpečnost, které doporučily návrh zákona ke schválení ve znění pozměňovacích návrhů, které jsou uvedeny v tisku č. 931/4.
ps2013-057-07-004-011.u4.p4.s1 K pozměňovacím návrhům výboru pro obranu považuji za důležité uvést, že se jedná o návrhy, které vyplynuly z jednání s ICT Unií a vycházejí jejím požadavkům vstříc.
ps2013-057-07-004-011.u4.p4.s2 Umožní dotčeným subjektům se předem vyjádřit k návrhu na umístění technických prostředků ještě před jeho schválením vládou a výslovně zakotví existenci dohody o technických podmínkách připojení konkrétního prostředku, čímž posílí jistotu dotčeného subjektu zejména v tom, že technický prostředek bude s jeho zařízením kompatibilní a nezpůsobí žádné technické problémy.
ps2013-057-07-004-011.u4.p4.s3 Dále pak posiluje kontrolní mechanismy zřízením vnitřního kontrolního orgánu Vojenského zpravodajství, čímž se přidává další stupeň kontroly činnosti tohoto zpravodajství.
ps2013-057-07-004-011.u4.p5.s1 Pozměňovací návrhy výboru pro bezpečnost pak vyhovují i požadavkům pana premiéra, které vznikly po schůzce s představiteli všech parlamentních stran, žádajících o upřesnění využití technických prostředků kybernetické obrany.
ps2013-057-07-004-011.u4.p5.s2 Lze tedy konstatovat, že připomínky k předkládanému materiálu byly velmi důkladně vypořádány a navrženými pozměňovacími návrhy upraveny tak, aby nedocházelo k různým pochybnostem.
ps2013-057-07-004-011.u4.p6.s1 Osobně pozměňovací návrhy obou výborů podporuji, jelikož přispívají ke kvalitě materiálu, a doporučuji je tedy ke schválení.
ps2013-057-07-004-011.u4.p7.s1 Na závěr musím opakovaně zdůraznit zásadní význam tohoto návrhu pro obranu a bezpečnost České republiky.
ps2013-057-07-004-011.u4.p7.s2 Podtrhl bych i skutečnost, že schválením zákona teprve nastane rozhodné období pro vytvoření plánu kybernetické obrany, který bude schvalovat vláda, pro nábor personálu, zajištění technologií a vytvoření patřičných schopností.
ps2013-057-07-004-011.u4.p7.s3 Kybernetická obrana není jen otázkou schválení zákona, ale jejího několikaletého budování.
ps2013-057-07-004-011.u4.p7.s4 A o to nám jde především.
ps2013-057-07-004-011.u4.p7.s5 Jde nám o to začít tuto schopnost efektivně vytvářet.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s1 Jak ukazuje právě probíhající celosvětový útok např. ransomwarem WannaCry, kterým bylo napadeno obrovské množství počítačů ve 150 státech, jehož cílem nejsou jen občané, ale také zdravotnická zařízení, veřejná doprava, průmysl, ministerstva a vládní úřady, již není možná existence fungujícího státu bez kybernetické obrany.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s2 Ve světle nedávných útoků na elektronickou poštu MZV u nás i ve světě kybernetičtí zločinci přímo útočí na podstatu a integritu státu.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s3 Není proto možné dále váhat ani otálet.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s4 Česká republika, pokud chce účinně působit v kybernetické bezpečnosti a ubránit demokraticky fungující stát, se bez zákonné opory ve prospěch kybernetické obrany prostě neobejde.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s5 Kybernetický prostor se stále častěji stává místem, kde probíhají nepřátelsky motivované aktivity.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s6 Bezprecedentní rozsah posledního útoku dokazuje, že i působení pravděpodobně nestátních aktérů v kybernetickém prostoru může mít strategické dopady, a stát musí na tento fakt reagovat.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s7 Česká republika nesmí proto zůstat pozadu.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s8 Vzhledem ke stále častějším kybernetickým útokům je nezbytné začít velmi rychle budovat kapacity, které budou určeny k předcházení a odvracení těchto typů útoků.
ps2013-057-07-004-011.u4.p8.s9 A bez přehánění se říci, že včera bylo pozdě.
ps2013-057-07-004-011.u4.p9.s1 Tento zákon si osobně dovolím řadit k nejdůležitějším, které ještě v tomto období je třeba přijmout.
ps2013-057-07-004-011.u4.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-057-07-004-011.u5.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-057-07-004-011.u5.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu.
ps2013-057-07-004-011.u5.p1.s3 Dále byl tisk přikázán výboru pro bezpečnost.
ps2013-057-07-004-011.u5.p1.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 931/1-4.
ps2013-057-07-004-011.u5.p2.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro obranu pan poslanec Bohuslav Chalupa, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-057-07-004-011.u5.p2.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-057-07-004-011.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-07-004-011.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, k tomu, co tady řekl pan ministr, v podstatě není co dodat, protože to bylo velmi obsáhlé.
ps2013-057-07-004-011.u6.p1.s3 Informuji vás tedy, že výbor pro obranu projednal návrh zákona dne 15. prosince 2016 na své 37. schůzi, samozřejmě přijal usnesení a projednal i do doby předložené pozměňovací návrhy, které potom přednesu v rámci návrhu usnesení výboru pro obranu.
ps2013-057-07-004-011.u6.p1.s4 Nevím, jestli mám číst pozměňovací návrhy?
ps2013-057-07-004-011.u7.p1.s1 To záleží na vás.
ps2013-057-07-004-011.u7.p1.s2 Můžete odkázat.
ps2013-057-07-004-011.u8.p1.s1 V tuto chvíli není potřeba pozměňovací návrhy citovat.
ps2013-057-07-004-011.u8.p1.s2 Děkuji, každý si je může najít v systému.
ps2013-057-07-004-011.u9.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u9.p1.s2 Nyní poprosím zpravodaje výboru pro bezpečnost pana poslance Romana Váňu, kterého v tuto chvíli nevidím, případně zda by někdo z výboru se ujal slova a zastoupil jej.
ps2013-057-07-004-011.u9.p1.s3 Vzhledem k tomu, že se nacházíme ve druhém čtení, nahradí pana zpravodaje pan poslanec Václav Klučka, kterému tímto dávám slovo.
ps2013-057-07-004-011.u9.p1.s4 Prosím.
ps2013-057-07-004-011.u10.p1.s1 Děkuji vám, pane místopředsedo.
ps2013-057-07-004-011.u10.p1.s2 Usnesení výboru pro obranu - prosím o bezpečnost.
ps2013-057-07-004-011.u11.p1.s1 Sáhli jsme vedle.
ps2013-057-07-004-011.u12.p1.s1 Děkuji moc, děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-057-07-004-011.u12.p1.s2 Usnesení č. 139 výboru pro bezpečnost z 35. schůze uskutečněné dne 16. listopadu 2016 ke sněmovnímu tisku týkajícímu se č. 931.
ps2013-057-07-004-011.u12.p1.s3 Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního vystoupení náměstka ministra obrany pro řízení sekce obranné politiky a strategie dr. Jakuba Landovského a ředitele Vojenského zpravodajství Ing. Jana Berouna a po zpravodajské zprávě přednesené předsedou výboru Ing. Romanem Váňou přerušuje v obecné rozpravě projednávání návrhu tohoto zákona do jeho projednání stálou komisí pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, nejdéle však do 12. prosince 2016.
ps2013-057-07-004-011.u13.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u13.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se nám jako první přihlásil pan poslanec Jiří Štětina.
ps2013-057-07-004-011.u13.p1.s3 S přednostním právem pan předseda Stanjura.
ps2013-057-07-004-011.u14.p1.s1 Chci se jenom zeptat k tomu, co jsme teď slyšeli.
ps2013-057-07-004-011.u14.p1.s2 Slyšel jsem, že výbor přerušil projednávání.
ps2013-057-07-004-011.u14.p1.s3 A poté se stalo co?
ps2013-057-07-004-011.u14.p1.s4 Mám dotaz.
ps2013-057-07-004-011.u14.p1.s5 Děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u15.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u15.p1.s2 Ptám se pana zpravodaje, zda chce reagovat.
ps2013-057-07-004-011.u16.p1.s1 se nechci omlouvat, opravdu jsem nepředpokládal, že tento bod budu řešit, ale pak tedy následuje další usnesení 155 výboru pro bezpečnost z 18. schůze uskutečněné dne 8. února 2017 k vládnímu návrhu sněmovní tisk 931, kde výbor pro bezpečnost doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit návrh předloženého zákona ve znění pozměňovacích návrhů, které jsou uvedeny ve sněmovním tisku 931/4.
ps2013-057-07-004-011.u17.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-057-07-004-011.u17.p1.s2 Nyní budeme pokračovat v obecné rozpravě, kterou jsem již otevřel.
ps2013-057-07-004-011.u17.p1.s3 Jako první vystoupí pan poslanec Štětina, kterému tímto dávám slovo.
ps2013-057-07-004-011.u18.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2013-057-07-004-011.u18.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ke zničení lidské společnosti stačí prostředky mnohem méně drastické, než jsou atomové, termonukleární zbraně.
ps2013-057-07-004-011.u18.p1.s3 Jsou to zbraně chemické, biologické, ale i bohužel i spojovací.
ps2013-057-07-004-011.u18.p1.s4 Když jsme v roce 2000 a později v roce 2011 s kolegy z resortu zdravotnictví, vnitra, obrany připravovali publikaci Medicína katastrof a další publikaci Zdravotnictví a integrovaný záchranný systém, netušil jsem, jak rychle se budou vyvíjet spojovací prostředky, to znamená kybernetické nebezpečí.
ps2013-057-07-004-011.u18.p2.s1 Dovolil bych si jen ve stručnosti definovat, jaké máme generace přírodních nebo všech katastrof.
ps2013-057-07-004-011.u18.p2.s2 Do první generace samozřejmě počítáme katastrofy přírodní a katastrofy, které způsobí člověk.
ps2013-057-07-004-011.u18.p2.s3 Do druhé generace počítáme chemický terorismus, biologický terorismus a další.
ps2013-057-07-004-011.u18.p2.s4 A třetí, to je dnes to nejhorší, jsou takzvané generace, kdy katastrofy třetího tisíciletí nazýváme spojovacími, kdy vinou teroristických akcí, ale i bez přímé viny člověka, může dojít k výpadku internetových sítí, počítačových sítí, zhroucení satelitních přenosů a celého systému spojení naší civilizace.
ps2013-057-07-004-011.u18.p2.s5 Na tuto velkou pravděpodobnost se budou muset již dnes připravovat celé štáby odborníků, krizových štábů a techniků stejně jako všech záchranářů.
ps2013-057-07-004-011.u18.p2.s6 My tyto katastrofy dnes nazýváme anglickým slovem breakdown.
ps2013-057-07-004-011.u18.p3.s1 A nyní k věci.
ps2013-057-07-004-011.u18.p3.s2 Současným celosvětovým trendem je obrovský a dynamický nárůst ve využívání sofistikovaných komunikačních a informačních technologií.
ps2013-057-07-004-011.u18.p3.s3 Tato situace vede ke značnému urychlení komunikace mezi lidmi, velkému rozmachu dostupných služeb, rozvoji průmyslu a informačních společností.
ps2013-057-07-004-011.u18.p3.s4 Rapidně však narůstá celosvětová závislost na těchto informačních technologiích.
ps2013-057-07-004-011.u18.p3.s5 S rostoucí závislostí na těchto technologiích pak výrazně roste i riziko jejich zneužití.
ps2013-057-07-004-011.u18.p3.s6 Sofistikovaně vedený útok na informační technologie společností může vést k potenciálně značným škodám, přičemž kybernetické útoky jsou stále častější a komplexnější.

Text viewDownload CoNNL-U