|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-17 ps2013-057-02-005-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - druhé čtení

Date2017-05-17
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057056.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 183 • previousnext

ps2013-057-02-005-031.u1.p1.s1 31.
ps2013-057-02-005-031.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - druhé čtení
ps2013-057-02-005-031.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2013-057-02-005-031.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-057-02-005-031.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2013-057-02-005-031.u2.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, se v zájmu vlastním i v zájmu vás, protože máme ještě celou řadu bodů, omezím opravdu jenom na to nejnutnější.
ps2013-057-02-005-031.u2.p1.s3 jsem tady, myslím, poměrně obsáhle tuto novelu hájil v rámci prvního čtení.
ps2013-057-02-005-031.u2.p1.s4 Chtěl bych jenom připomenout, že to je zásadní transpoziční novela zákona EIA, tedy posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, ke které jsme ale ještě v rámci transpozice evropské směrnice přidali celou řadu opatření, nebo řekněme bodů, které výrazně zjednodušují, zrychlují a také zlevňují schvalování záměrů v rámci procesu EIA, především těch menších, protože díky například zrušení možnosti vyjadřovat se samostatně k posudku -
ps2013-057-02-005-031.u3.p1.s1 se omlouvám, pane ministře.
ps2013-057-02-005-031.u3.p1.s2 Pan předseda tady dopoledne vyhrožoval, že začne jmenovat ty, kteří ruší, a budou na věky ve stenozáznamu Sněmovny.
ps2013-057-02-005-031.u3.p1.s3 jsem k tomu připraven taktéž, aby byli navěky ve stenozáznamu Sněmovny jako významní rušiči.
ps2013-057-02-005-031.u4.p1.s1 Pane předsedo, děkuji, že jste se zastal.
ps2013-057-02-005-031.u4.p1.s2 jsem na ústrky zvyklý, takže jsem jimi dokonce ošlehán.
ps2013-057-02-005-031.u4.p1.s3 Ale to bude krátké, slibuji.
ps2013-057-02-005-031.u4.p2.s1 Takže kromě například zrušení možnosti dotčených orgánů vyjadřovat se samostatně k posudku, což bude znamenat ve svém důsledku výrazné zkrácení celého procesu EIA o 50 dní, je tam například zásadní snížení počtu záměrů, u kterých dochází k posuzování v rámci tzv. zjišťovacího řízení, tedy zásadní změny koncepce podlimitních záměrů, kde dojde, pokud bude tato novela schválena, k naprosto zásadnímu zúžení okruhu podlimitních záměrů, které budou podléhat posuzování vlivů na životní prostředí - jenom pro ilustraci, z dnešních ročně přibližně 2 tisíc záměrů, které jsou takto v České republice posuzovány, na 300.
ps2013-057-02-005-031.u4.p2.s2 Jsou tam i další zjednodušení, zkrácení, zrychlení a také samozřejmě tím pádem zlevnění pro investory.
ps2013-057-02-005-031.u4.p2.s3 Takže si myslím, že je to jednoznačně cesta správným směrem.
ps2013-057-02-005-031.u4.p3.s1 Určitě pak pan zpravodaj bude hovořit o průběhu projednávání v jednotlivých výborech.
ps2013-057-02-005-031.u4.p3.s2 Jenom chci říct, že jsme s větší částí navrhovaných pozměňovacích návrhů souhlasili jako Ministerstvo životního prostředí.
ps2013-057-02-005-031.u4.p3.s3 Nesouhlasili jsme vlastně pouze s jedním pozměňovacím návrhem, který byl doporučen v rámci projednávání v hospodářském výboru.
ps2013-057-02-005-031.u4.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-057-02-005-031.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-057-02-005-031.u5.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru.
ps2013-057-02-005-031.u5.p1.s3 Dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-057-02-005-031.u5.p1.s4 Usnesení výborů vám byla doručena jako sněmovní tisky 1003/1 4.
ps2013-057-02-005-031.u5.p2.s1 Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj výboru pro životní prostředí pan poslanec Václav Zemek.
ps2013-057-02-005-031.u5.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-057-02-005-031.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-02-005-031.u6.p1.s2 Hezké odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2013-057-02-005-031.u6.p1.s3 Navážu na pana ministra.
ps2013-057-02-005-031.u6.p1.s4 Jak bylo řečeno, tuto materii projednal výbor pro životní prostředí na svém 41. schůzi dne 22. března a přijal následující usnesení, které je víceméně standardní.
ps2013-057-02-005-031.u6.p2.s1 Za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-057-02-005-031.u6.p2.s2 Těch návrhů, které na výboru pro životní prostředí byly zahrnuty do výborového návrhu změn, bylo celkem 26.
ps2013-057-02-005-031.u6.p2.s3 Nebudu je tady všechny předčítat.
ps2013-057-02-005-031.u6.p2.s4 Vy si to můžete najít ve sněmovním tisku 1003/3, kde právě toto usnesení výboru pro životní prostředí je zaneseno.
ps2013-057-02-005-031.u6.p2.s5 Takže kdo zájem, může se tam podívat.
ps2013-057-02-005-031.u6.p3.s1 Za druhé v tom usnesení pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2013-057-02-005-031.u6.p4.s1 Za třetí zmocňuje jako zpravodaje výboru, abych o projednávání přednesl tady na plénu zprávu.
ps2013-057-02-005-031.u6.p5.s1 Za čtvrté zmocňuje , abych ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-057-02-005-031.u6.p6.s1 Toť z strany pro tuto chvíli vše.
ps2013-057-02-005-031.u7.p1.s1 To bylo stručné a jasné.
ps2013-057-02-005-031.u7.p1.s2 Děkujeme, pane zpravodaji.
ps2013-057-02-005-031.u7.p1.s3 Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Michala Kučeru a zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Jiří Petrů, aby se ujali slova.
ps2013-057-02-005-031.u7.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-057-02-005-031.u8.p1.s1 Dobré odpoledne, vážené dámy a pánové.
ps2013-057-02-005-031.u8.p1.s2 Máte k dispozici tisk 1003/2.
ps2013-057-02-005-031.u8.p1.s3 Je to usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj číslo 26 ze dne 8. března 2017 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o posuzování vlivu na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů.
ps2013-057-02-005-031.u8.p1.s4 tedy konstatuji, že v tomto usnesení je uvedeno, že výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučuje Poslanecké sněmovně tisk číslo 1003 projednat a schválit v předloženém znění.
ps2013-057-02-005-031.u8.p1.s5 Děkuji vám.
ps2013-057-02-005-031.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-057-02-005-031.u9.p1.s2 Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Josef Zahradník.
ps2013-057-02-005-031.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-057-02-005-031.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, vystoupil jsem proto, abych představil tři pozměňovací návrhy, které jsem připravil k této novele zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
ps2013-057-02-005-031.u10.p2.s1 Za prvé musím říct, že konstatuji s uspokojením, že ta novela je předkládána.
ps2013-057-02-005-031.u10.p2.s2 Pan ministr zmínil některé věci, které posouvají ten zákon, který zabral tolik času v naší Sněmovně, který byl podroben tolika kritickým připomínkám a který také znamenal významné problémy pro naše stavebnictví.
ps2013-057-02-005-031.u10.p2.s3 To si vzpomeňme, jak jsme před dvěma lety s obavami sledovali, co se stane, když byl první tvar toho zákona tady přijatý.
ps2013-057-02-005-031.u10.p2.s4 Skutečně nastalo to, že se pomalu všechny segmenty našeho stavebnictví, zejména tedy stavění dopravních staveb významně zablokovalo.
ps2013-057-02-005-031.u10.p3.s1 Moje pozměňovací návrhy, dámy a pánové, se týkají - nejprve tedy první dva se týkají pozice dotčené veřejnosti, tedy lidí, kteří se mohou vyjadřovat k podaným záměrům.
ps2013-057-02-005-031.u10.p3.s2 Samozřejmě není to v případě těch lidí, kteří mají ze zákona právo, tedy ti, kteří v dané lokalitě bydlí, kteří jsou přímými sousedy pozemku, na kterém je realizován nebo bude realizován daný záměr.
ps2013-057-02-005-031.u10.p3.s3 Týká se to dotčené veřejnosti, která může využívat své právo se vyjadřovat ve dvou úrovních, jednak v takzvaném zjišťovacím řízení a jednak v řízení navazujícím.
ps2013-057-02-005-031.u10.p3.s4 Tady mohou být použity dva instituty pro toto vyjádření.
ps2013-057-02-005-031.u10.p3.s5 Jednak se mohou do těchto stupňů řízení v procesu EIA zapojovat ta občanská sdružení nebo ty ekologické organizace, které mají delší než tříletou historii za sebou, tedy lze si představit třeba DUHA, KALA, Jihočeské matky, Děti země a další a další ekologická sdružení, anebo potom ad hoc sdružení vzniklá k danému záměru, kdy ti lidé, kteří chtějí vyjádřit svůj postoj k danému záměru, se sdruží, vytvoří spolek, nechají se zapsat.
ps2013-057-02-005-031.u10.p3.s6 Takovýto spolek potom musí doložit svoji náležitost shromážděním 200 podpisů.
ps2013-057-02-005-031.u10.p4.s1 Ukázalo se, a tady musím poděkovat ministerstvu, že předložilo analýzu toho, jakým způsobem jsou tyto podpisové listiny využívány.
ps2013-057-02-005-031.u10.p4.s2 Tady ministerstvo konstatuje, že z celkového počtu 1 050 negativních závěrů zjišťovacího řízení, tedy tam, kde došlo k tomu, že daný záměr nemusí být podroben posuzování podle zákona o EIA, tak z těchto zhruba 1 000 záporných stanovisek bylo napadeno, spolek se vyjádřil k tomu odvoláním, 14, z toho v jednom případě byla použita podpisová listina se 200 podpisy, tedy celkový počet byl 15, ono to bylo 14 a plus ta jedna, tedy celkem 15, z toho tedy byly 3 závěry zjišťovacího řízení orgánem odvolacím zrušeny.
ps2013-057-02-005-031.u10.p4.s3 Čili se zdá, že to je marginální věc.
ps2013-057-02-005-031.u10.p5.s1 Ono to ještě jednu možnou interpretaci, totiž to, že ti občané, kteří se chtějí odvolávat proti závěrům zjišťovacího řízení nebo kteří chtějí vstupovat do navazujícího řízení, prostě shledali, že založit spolek a sehnat 200 podpisů je těžké, je to prostě pro složité, tak se raději obrátí na kamennou ekologickou organizaci, v uvozovkách tedy, která delší historii, než jsou ty tři roky, a ta velmi ráda jejich věc přijme a odvolání za podá.
ps2013-057-02-005-031.u10.p5.s2 Stačí, když doloží, že mají ve svých zřizovacích listinách jako předmět ochranu životního prostředí.
ps2013-057-02-005-031.u10.p5.s3 To je postačující titul k tomu, aby mohli do navazujících i zjišťovacích řízení pak kdykoliv vstupovat.
ps2013-057-02-005-031.u10.p6.s1 si myslím, že by i tato občanská sdružení, ekologické organizace s historií, měla doložit, že mají určitou legitimaci k danému posuzovanému záměru.
ps2013-057-02-005-031.u10.p6.s2 To znamená, že by podle mého názoru měly i tyto organizace doložit podpisovou listinu.
ps2013-057-02-005-031.u10.p6.s3 A tady bych navrhoval, aby ta listina měla 100 podpisů, aby se na objevilo 100 podpisů osob, které podporují daný krok vztahující se k danému stavebnímu záměru, a tedy ekologická organizace s tříletou historií by mohla vstoupit do toho řízení, pokud by doložila svůj původ a doložila by podpisovou listinu se 100 podpisy.
ps2013-057-02-005-031.u10.p7.s1 Myslím, že by bylo zbytečné rušit ten institut ad hoc vzniklého sdružení s 200 podpisy jenom proto, že se zatím příliš nepoužívá.
ps2013-057-02-005-031.u10.p7.s2 Může se stát, že nabude na významu, a myslím si, že by v zákoně mohl ten institut zůstat, byly by tam tedy obě ty možnosti.
ps2013-057-02-005-031.u10.p8.s1 Navrhuji tedy změnit v novelizačním bodě 8 novely, doplnit před stávající text, aby ... rozhodnutí podle § 7 odst. 6 se doplní text "kterou podporuje svými podpisy nejméně 100 osob".
ps2013-057-02-005-031.u10.p8.s2 A pak tedy i v charakteristice listiny za písmeno j) se doplní, že to musí být s podpisy nejméně 100 osob, případně nejméně - a tam pak bude 200 osob.
ps2013-057-02-005-031.u10.p8.s3 Čili ponecháváme obě ty možnosti.
ps2013-057-02-005-031.u10.p9.s1 To je první věc, kterou bych chtěl navrhnout.
ps2013-057-02-005-031.u10.p9.s2 Vložil jsem tento návrh do systému a v podrobné rozpravě, kde jsem přihlášený, se potom k němu přihlásím.
ps2013-057-02-005-031.u10.p10.s1 Druhý pozměňovací návrh potom se týká náležitostí samotné podpisové podporující listiny.
ps2013-057-02-005-031.u10.p10.s2 Ta podpisová podporující listina, lépe řečeno podporující podpisová listina, zatím vyžadovala, aby na občan uvedl své jméno, bydliště a podpis.
ps2013-057-02-005-031.u10.p10.s3 My teď sledujeme, že probíhá jiná podpisová kampaň.
ps2013-057-02-005-031.u10.p10.s4 Jednotliví uchazeči o kandidaturu na funkci prezidenta republiky shánějí podpisy na své podpisové listiny, kde teď podle nového způsobu být kromě jména, bydliště, data narození také uvedeno i číslo občanského průkazu nebo pasu.
ps2013-057-02-005-031.u10.p10.s5 Myslím si, že když toto může být na listině pro volbu prezidentskou, nevidím důvod, proč bychom nemohli požadovat, aby číslo občanského průkazu nebo pasu bylo vyžadováno jako součást podporující podpisové listiny pro tento náš zákon.
ps2013-057-02-005-031.u10.p11.s1 Čili navrhuji, aby v § 9e byl zaveden nový novelizační bod 50, který by se právě týkal § 9e, kde by se v posledním odstavci za slova datum narození doplnila čárka, vypustila se spojka "a" a za slova "adresa místa pobytu" se doplnilo "a číslo občanského průkazu nebo pasu".
ps2013-057-02-005-031.u10.p11.s2 Čili to by se týkalo podoby, doplnil by se tento jeden požadovaný údaj, který podle nemůže nikterak signatáře obtěžovat, protože holt si vytáhnou občanský průkaz a svoji identifikaci tam doplní podle něj, nebo případně budou-li to lidé disponující pasem, tak číslo pasu.
ps2013-057-02-005-031.u10.p11.s3 Jediné, co to přinese, a myslím, že to je významná věc, je to, že signatáři podpisových listin budou daleko lépe identifikovatelní, nežli tomu bylo dosud, a možná ubude takových podpisů, které se na první pohled odkazovaly k nějakým fiktivním nebo pohádkovým postavám.
ps2013-057-02-005-031.u10.p12.s1 Druhá věc, která se týká podporující podpisové listiny, a to je můj další pozměňující návrh, který je ale zařazen do téhož smluvního dokumentu, se týká toho, že dosud platilo a v daném zákoně platí, že pro každé další navazující řízení k danému záměru platí původní podporující podpisová listina.
ps2013-057-02-005-031.u10.p12.s2 Tady musím říci, že vycházím při svých úvahách z toho, že lidé, kteří se podepíší na tu listinu, mají jako svůj cíl a záměr svého podpisu to, aby se vyjadřovali k tomu procesu, který probíhá někde u jejich bydliště nebo který je znepokojuje z hlediska jejich přesvědčení ohledně ochrany životního prostředí, a nedávají tam svůj podpis proto, aby jen tak blokovali nějaké stavby a případně si z toho mohli činit nějaký potenciální zisk nebo výhodu.
ps2013-057-02-005-031.u10.p13.s1 Dneska se děje to, že ta navazující řízení bohužel stále probíhají poměrně dlouho, navzdory zrychlení, které snad přinese nový stavební zákon, a že ve vývoji projednávání v navazujícím řízení může docházet ke kompromisům.
ps2013-057-02-005-031.u10.p13.s2 Developer může třeba svůj záměr měnit tak, aby se snažil vyhovět připomínkám, které k jeho záměru mají právě ti, kteří se odvolávají proti rozhodování patřičných institucí.
ps2013-057-02-005-031.u10.p13.s3 Tady by možná bylo dobře dát těm signatářům šanci, aby se, pokud to občanské sdružení nebo ten zapsaný spolek nebo ta tzv. kamenná ekologická organizace chtěla podávat znovu a znovu sta odvolání, tak aby bylo nutné vždycky si opatřit ty podpisy znova.
ps2013-057-02-005-031.u10.p13.s4 Aby ti lidé měli šanci zrevidovat svůj záměr, aby si mohli říci ano, tak tady třeba zrovna ten záměr je v pořádku, moje připomínky byly vyřešeny a tedy nemám v úmyslu dál podporovat proces odvolávání, naopak chci vyhovět veřejnému zájmu a přispět tím, že se nebudu odvolávat, k tomu, aby ten záměr mohl být zrealizován.
ps2013-057-02-005-031.u10.p14.s1 Takže tady navrhuji, aby v dalším novém novelizačním bodě 51, který navrhuji zařadit, se v § 9e poslední věta nahradila větou: "Pro každé navazující řízení k danému záměru musí být předložena zvláštní podporující podpisová listina."
ps2013-057-02-005-031.u10.p14.s2 No a zákonitě, protože jsem navrhl vložení dvou nových novelizačních bodů, tak navrhuji, aby ty další novelizační body, které následují za těmito dvěma vloženými, byly patřičně přečíslovány.
ps2013-057-02-005-031.u10.p14.s3 Čili opět, i tento návrh jsem vložil do systému a v podrobné rozpravě se k tomu vyjádřím.
ps2013-057-02-005-031.u10.p15.s1 A je zde konečně třetí můj návrh, který se týká otázky související s autorizací osob, které provádějí právě posudky v rámci posuzování vlivu na životní prostředí.
ps2013-057-02-005-031.u10.p15.s2 Vždycky tady musí být osoba, která autorizaci.
ps2013-057-02-005-031.u10.p15.s3 A pokud tím zpracovatelem je nějaká právnická osoba, tak musí mít osobu, která disponuje touto autorizací.
ps2013-057-02-005-031.u10.p15.s4 Zatím platilo, že tyto osoby v různých segmentech procesů v ochraně životního prostředí měly tuto autorizaci na pět let a musely žádat o její prodloužení.

Text viewDownload CoNNL-U