|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-16 ps2013-057-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení

Date2017-05-16
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057017.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 686 • previousnext

ps2013-057-01-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2013-057-01-003-003.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
ps2013-057-01-003-003.u1.p2.s1 Tímto bodem jsme se zabývali opět dne 15. března 2017, kdy jsme přerušili obecnou rozpravu.
ps2013-057-01-003-003.u1.p2.s2 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministr kultury Daniel Herman a také zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Roman Procházka.
ps2013-057-01-003-003.u1.p3.s1 Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě.
ps2013-057-01-003-003.u1.p3.s2 Prvním přihlášeným do přerušené obecné rozpravy je pan poslanec Jiří Junek.
ps2013-057-01-003-003.u1.p3.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se vyjádřil k některým svým pozměňujícím návrhům, které hodlám v rámci druhého čtení načíst k tomuto zákonu.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s3 V prvním čtení jsem vystoupil s komentářem právě k předkládanému novému památkovému zákonu.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s4 V něm jsem vyjádřil názor, že nový památkový zákon je důležitý z mnoha konkrétních důvodů a je dobré ho přijmout.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s5 Zároveň jsem vyslovil názor, že předkládaný návrh byl dlouhodobě připravován, byl pečlivě zpracován a prošel nepřeberným množstvím různých diskusí, seminářů s odbornou veřejností atd., a v tomto směru jsem i ocenil přístup Ministerstva kultury.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s6 Nicméně zároveň jsem se kriticky vyjádřil k některým ustanovením navrhovaného zákona, a to zejména k těm, která pojednávají o archeologické činnosti, zejména pak o záchranných archeologických výzkumech.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s7 Například jsem zmínil problematiku vydávání závazného stanoviska, problematiku opomenutých zásahů či požadavek na co nejnižší náklady na záchranný archeologický výzkum.
ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s8 Bylo toho víc, ale jenom tyto některé body jmenuji.
ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s1 Řekl jsem, že doufám, že tyto připomínky budou diskutovány v rámci podvýboru, výboru atd.
ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s2 K tomu skutečně došlo, proběhly různé schůzky na půdě Ministerstva kultury, jednalo se o tom na podvýboru pro kulturu, tak i na výboru pro školství a kulturu atd.
ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s3 Čili diskuse k tomu opravdu byla hojná, za ni děkuji a myslím si, že celá ta diskuse byla věcná a z obou stran argumentačně dobře podložená.
ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s4 I díky této diskusi a argumentům, které padaly, atd., jsem některé své připravované pozměňující návrhy přehodnotil, některé jsem stáhl, dál jsem s nimi nepracoval, na některých jsme se zástupci Ministerstva kultury došli k nějakým kompromisům, ty jsou pak obsaženy v celkovém pozměňujícím návrhu výboru pro školství a kulturu.
ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s1 Zůstal tak z mého pohledu jeden jediný problémový bod, na kterém jsme se zástupci Ministerstva kultury nenašli shodu, ale ho přesto považuji za důležitý, a proto jsem se rozhodl k němu předložit příslušný pozměňující návrh.
ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s2 Jedná se o § 83, konkrétně řečeno jedná se o "nešťastné" navrhované projekty záchranných archeologických výzkumů.
ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s3 Ve své řeči v prvním čtení ve sněmovně jsem zdůvodnil, proč si myslím, že tato věc je zbytečná a v zákoně by vlastně vůbec neměla být.
ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s4 Nicméně zase v rámci nějakého hledání kompromisů ve výboru, v podvýboru jsem se snažil oddělit v tomto to podstatné od nepodstatného.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s1 Jde o to, že konstrukce projektu záchranných archeologických výzkumů jistou nevýhodu.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s2 Příprava projektu výzkumu paradoxně předpokládá u archeologa znalosti, které nemůže získat jinak než teprve výzkumem.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s3 On zkrátka neví, co pod tou zemí je, on tam nemůže nějakým způsobem pohlédnout.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s4 Takže jediné, co může udělat, udělat nějaký předvýzkum, nějaké sondy atd.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s5 Takové předvýzkumy a dělání předběžných archeologických výzkumů, to dejme tomu je možné u velkých plošných výzkumů a zde to i dejme tomu nějaký význam.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s6 Tam bych ještě tomu rozuměl a tam bych to chápal.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s7 Jinak je tomu ovšem u menších zemních zásahů a běžných liniových staveb.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s8 Při nich logicky nelze takovéto předvýzkumy a nějaké sondy dělat, bylo by to zbytečné, zbytečně by to zatěžovalo jak investora, tak archeology.
ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s9 Zbytečně by se protahoval čas archeologického výzkumu a určitě by to znamenalo velkou byrokratickou zátěž pro samotné archeology.
ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s1 Z tohoto důvodu tedy navrhuji do § 83 vložit nový odstavec 2, který by zněl: "Povinnost vypracovat projekt záchranného archeologického výzkumu je vždy, kdykoliv se předpokládá rozsah plošného odkryvu nejméně 150 metrů čtverečních souvislé plochy o šířce nejméně 3 metry."
ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s2 Oněch 150 metrů čtverečních není údaj, který bych si tzv. vycucal z prstu, ale je to rozměr, se kterým běžně archeologie pracuje.
ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s3 Je to rozměr, do něhož fyzické osoby za záchranný archeologický výzkum neplatí finanční náklady s tím výzkumem spojené.
ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s4 Čili je to věc, která v archeologii funguje, je známá a není to žádné novum, není to žádném hausnumero, které jsem si vymyslel.
ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s5 Tato moje navrhovaná úprava výrazně omezuje z mého pohledu administrativní, a tedy i finanční náročnost na menší zemní zásahy a běžné liniové stavby.
ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s6 Čili to je ten můj pozměňující návrh, který hodlám předložit.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s1 Pak předkládám ještě jeden pozměňující návrh.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s2 Ten se již archeologie netýká.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s3 Naopak se týká víceméně obecného ustanovení v oblasti ochrany nemovitých kulturních památek.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s4 K tomu chci jenom říct, že my prostřednictvím jak toho současného zákona, tak toho budoucího nějakým způsobem omezujeme vlastníky nemovitostí zapsaných jako kulturní památka nebo i ty, kteří mají svoji nemovitost v památkových územích.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s5 Všichni to známe.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s6 Máte nemovitost, která je zapsaná jako kulturní památka, ze strany památkářů jsou na vás kladeny různé požadavky, jak vypadat fasáda, z čeho být dělaná, jak mají vypadat okna, z čeho mají být vyrobena atd. atd.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s7 A většinou to, co ti památkáři požadují, je podstatně dražší než to, co by použil původně ten vlastník.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s8 Čili my vlastně nějakým způsobem omezujeme vlastníky, ale jen málo jim kompenzujeme.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s9 A takto je to i postaveno v tomto novém návrhu, kdy např. v § 21 a § 31 je uvedeno, že Česká republika může - opakuji to slovo může - přispívat vlastníkovi kulturní památky nebo nemovitosti v památkovém území na stanovené činnosti.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s10 Čili bych to pozměnil a dovolil bych si vypustit to slovo může.
ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s11 Potom by daný paragraf zněl, že Česká republika přispívá vlastníkovi kulturní památky na zachování jejích hodnot a podporuje prezentaci kulturní památky a jejího kulturního významu.
ps2013-057-01-003-003.u2.p7.s1 Tolik k mým dvěma pozměňujícím návrhům.
ps2013-057-01-003-003.u2.p7.s2 se k nim pak pochopitelně přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-057-01-003-003.u2.p7.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-057-01-003-003.u3.p1.s1 děkuji panu poslanci Junkovi.
ps2013-057-01-003-003.u3.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Petr Bendl.
ps2013-057-01-003-003.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, pane předsedající, pane ministře, my jsme tento návrh zákon projednávali ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a musím říct, že jsme z něj - aspoň někteří - byli velmi rozpačití.
ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s3 Jsme přesvědčeni, že odborná veřejnost, která se k tomuto návrhu zákona vyjadřuje velmi kriticky, často pravdu.
ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s4 Ten zákon neřeší klíčové problémy, které v ochraně památkového fondu v České republice máme, neřeší takovou tu problematiku očekávání vlastníků státem chráněných památek, že stát bude nápomocen tam, kde vyžaduje v zájmu budoucnosti, aby soukromý vlastník či jiný vlastník, někdy jsou to města, obce, kraje apod., že je tam jakási garance podpory a pomoci, protože díky tomuto zejména finančnímu tlaku dochází k tomu, že se často vlastníkům státem uznaných a chráněných památek nechce dělat to, co je pro budoucnost naší země a ochranu památek to nejdůležitější.
ps2013-057-01-003-003.u4.p2.s1 My jsme přesvědčeni o tom, že tak jak přicházejí jednotlivé kritiky - a teď opravdu jenom upozorňuji na odborná stanoviska.
ps2013-057-01-003-003.u4.p2.s2 Mám tady jedno sdružení profesionálních pracovníků památkové péče, pokusím se citovat alespoň části z toho dopisu, který, předpokládám, většina poslanců v Poslanecké sněmovně dostala, nebo možná jenom někteří, nevím, komu všemu to poslali, ale předpokládám, že to je i veřejný dopis jednotlivým poslancům, aby se tím zabývali.
ps2013-057-01-003-003.u4.p2.s3 Oni tady říkají:
ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s1 Sdružení profesionálních pracovníků památkové péče nesouhlasí s navrženou podobou návrhu zákona o ochraně památkového fondu, a to za prvé: Návrh zákona o ochraně památkového fondu v rozporu se svým názvem podstatně snižuje rozsah památkové ochrany národního kulturního dědictví.
ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s2 Oproti stávajícímu stavu nejasně definuje, které práce na kulturní památce spadají do působnosti orgánů státní památkové péče, z působnosti těchto orgánů vyřazuje řadu činností v památkových zónách, nově definuje území bez nutnosti provádění archeologických výzkumů, nestanovuje klíč, dle nějž mají výkonné orgány státní památkové péče posuzovat zásahy u památkově chráněných statků.
ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s3 Vedle faktického omezení ochrany památkového fondu zákon zároveň podstatně zužuje, komplikuje a znemožňuje dokumentaci architektonického dědictví.
ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s4 Jde tak o oslabení pozic obou základních pilířů všech památkových péčí v civilizovaných státech světa.
ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s5 Zákon navíc nedefinuje ochranu hmotného kulturního dědictví jako veřejný zájem, a to v rozporu s věcným záměrem zákona schváleným vládou při počátku jeho projednávání...
ps2013-057-01-003-003.u4.p4.s1 Nebudu číst do konce, ale třeba za druhé: Návrh zákona o památkovém fondu nepřináší žádnou další systémovou změnu oproti tolik kritizované normě z roku 1987, která se, částečně právem, označuje za dobově podmíněnou a výrazně horší oproti předchozí právní normě totalitního státu z roku 1958.
ps2013-057-01-003-003.u4.p4.s2 Toto naše tvrzení lze jednoznačně doložit tiskovou zprávou návrhu zákona, která za nejvýznamnější změnu označuje možnost kompenzovat náklady vzniklé v souvislosti s omezením vlastnických práv vlastníků nemovitostí, které nejsou kulturními památkami, ale nacházejí se v památkových rezervacích a v památkových zónách.
ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s1 Dále je zde kritizovaný způsob, jakým byl zákon projednáván s odbornými organizacemi a se všemi, kteří s památkami přicházejí do styku.
ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s2 Při projednávání - a to věřím, že kolegové nakonec podpoří nebo uznají - když jsme projednávali tento zákon ve výboru, že byl velmi zmatečný, absolutně nepřipravený.
ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s3 Myslím si, že by stálo za to, aby se tento zákon v Poslanecké sněmovně neschválil, nechali jsme jej na projednání budoucím v brzkém volebním období.
ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s4 A za sebe navrhuji zamítnutí zákona ve třetím čtení.
ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s5 Děkuji vám.
ps2013-057-01-003-003.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Bendlovi.
ps2013-057-01-003-003.u5.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Martin Plíšek.
ps2013-057-01-003-003.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-057-01-003-003.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-057-01-003-003.u6.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych krátce odůvodnil pozměňovací návrhy, ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-057-01-003-003.u6.p2.s1 zejména chci, aby se v tomto návrhu definoval a postihoval vandalismus a svévolná graffiti, které jsou jevy, které jako takové, a ani důsledky z nich plynoucí, nejsou ve vládním návrhu upraveny, přesto mají negativní dopad na naše památky a na památkový fond.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s1 Dále chci lépe upravit řízení, která jsou vedena u památkových orgánů, tak, aby odpovídala i správnímu členění hlavního města Prahy, protože navržená úprava odporuje principu subsidiarity, zásadě koncentrace řízení státní správy na jedno místo.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s2 A vzhledem k tomu, že výkon přenesené působnosti v Praze je ve stovce různých agend svěřen statutem hlavního města Prahy, není důvodu, proč by tomu mělo být v oblasti památkové péče jinak.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s3 Na území celé republiky se zavádí třístupňový systém státní správy a předkládaný zákon není a priori nadřazen zákonu o hlavním městě Praze.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s4 V celém státě je působnost orgánů památkové péče třístupňová, tj. úřad obce s rozšířenou působností - krajský úřad - ministerstvo.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s5 Proto lze k návrhům stavebníků vydávat tzv. koordinované stanovisko, jehož účelem je nahradit více závazných stanovisek jednotlivých orgánů jediným správním aktem.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s6 Toto není umožněno v hlavním městě Praze.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s7 Pouze v oblasti památkové péče je v Praze státní správa prováděna dvoustupňově, tedy na úrovni magistrát - ministerstvo.
ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s8 Všechny další státní správní záležitosti obcí s rozšířenou působností jsou svěřeny 22 městským částem.
ps2013-057-01-003-003.u6.p4.s1 Je mnoho situací, které by bylo možno v koordinovaném jednání mezi orgány řešit, aniž by to probíhalo komplikovaným zdlouhavým způsobem.
ps2013-057-01-003-003.u6.p4.s2 To znamená, dávám skutečně na úvahu, že na území hlavního města Prahy vykonává na úseku památkové péče působnost krajského úřadu Magistrát hlavního města Prahy a obecního úřadu obce s rozšířenou působností městské části Praha 1 22.
ps2013-057-01-003-003.u6.p4.s3 Jak jsem zmínil, zásada subsidiarity a decentralizace by tady měly být zachovány.
ps2013-057-01-003-003.u6.p5.s1 Další můj návrh reaguje na vývoj technologie, způsobu údržby, ochrany a obnovy stavebních či restaurovaných památek neboli nemovitostí, kde skutečně je velmi rychlý vývoj, a památkový ústav dosud dle zkušeností z terénu na tento vývoj dostatečně pružně nereaguje, jakož i nereaguje adekvátně na změnu způsobu chování veřejnosti.
ps2013-057-01-003-003.u6.p5.s2 Jsou tak totiž prosazovány postupy a materiály, které jsou již chemicky nebo technologicky překonány a nevyhovují současným potřebám.
ps2013-057-01-003-003.u6.p6.s1 V dalším pozměňovacím návrhu řeším to, že vedle nadací a spolků měly mít možnost vystupovat za veřejnost a předem požádat o informace o všech zahajovaných řízeních i samosprávy obcí a městských částí, na jejichž území budou projednávány práce ve smyslu pojmů, které jsou uvedeny v tomto zákoně.
ps2013-057-01-003-003.u6.p6.s2 Není totiž logické, aby byly opomenuty orgány územní samosprávy vzniklé z voleb podle zákona jakožto orgány, které zastupují práva a zájmy občanů příslušného území.
ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s1 Další můj návrh směřuje k rozdělení ochrany památek podle významnosti.
ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s2 Toto je zcela zásadní.
ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s3 Ve stávajícím § 31 péče o památkové území obdobné paragrafy pro diferenciaci péči o památkový fond chybí úplně.
ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s4 Diferenciace péče odráží různorodost vlastnických vztahů v České republice včetně nedotknutelného vztahu vlastnického, tedy soukromého.
ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s5 Návrh respektuje finanční náročnost oprav a snaží se zvláště v případě odst. 3 zamezit požadavkům památkového ústavu na ochranu dávno neexistujících artefaktů či nařizování neúměrně finančně náročných oprav.

Text viewDownload CoNNL-U