|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-28 ps2013-056-10-003-174 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

174. Návrh poslanců Václava Votavy, Jaroslava Klašky, Ondřeje Benešíka, Adolfa Beznosky, Jiřího Dolejše, Františka Laudáta, Petra Gazdíka a Karla Raise na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1019/ - prvé čtení

Date2017-04-28
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/174
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056363.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 188 • previousnext

ps2013-056-10-003-174.u1.p1.s1 174.
ps2013-056-10-003-174.u1.p1.s2 Návrh poslanců Václava Votavy, Jaroslava Klašky, Ondřeje Benešíka, Adolfa Beznosky, Jiřího Dolejše, Františka Laudáta, Petra Gazdíka a Karla Raise na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1019/ - prvé čtení
ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1019/1.
ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Václav Votava.
ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s3 Ještě bych uvedl v této souvislosti, že podpis v novele vzal zpět dodatečně pan kolega Rais.
ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-10-003-174.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-056-10-003-174.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, především mi dovolte, abych vám poděkoval za vaši vstřícnost, která umožnila projednávání tohoto návrhu zákona.
ps2013-056-10-003-174.u2.p1.s3 Nyní tedy k vlastnímu návrhu.
ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s1 Tento poslanecký návrh předkládám společně s poslanci napříč politickým spektrem.
ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s2 Nejde o politický návrh, který by směřoval doprava či doleva, jde o návrh poslanců ve prospěch více jak sedm a půl milionu motoristů, těch, kteří dodržují zákony a plní si také svoji povinnost uzavřít ze zákona pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.
ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s3 Návrh jsme po odborné stránce konzultovali s Českou kanceláří pojistitelů a podporu mu vyjádřilo Ministerstvo financí, do jehož gesce novelizovaný zákon spadá.
ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s4 Návrh novely zákona 168/1999 Sb., získal také kladné stanovisko vlády.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s1 Nyní bych rád uvedl důvody pro změnu zákona.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s2 Opilý policista, který na pražských Vinohradech zničil 30 vozidel, vybržďovač, kvůli němuž zemřel při nehodě kojenec, to jsou pouze dva případy ze zhruba 2 600 nehod, které loni způsobili řidiči vozidel bez uzavřeného povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s3 Odhady počtu nepojištěných vozidel na našich silnicích se blíží ke 130 tisícům.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s4 Škody za neplatiče povinného ručení zaplatí Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu a bude celou tuto částku vymáhat na nepojištěném viníkovi.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s5 Škody mohou jít do desítek milionů korun a na nepojištěných vinících se daří vymoci pouze zlomek z celkové částky.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s6 Zbytek zůstane na vrub garančního fondu České kanceláře pojistitelů, který je financován pojišťovnami.
ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s7 Ročně pojišťovny přispějí do garančního fondu na nepojištěné škody částkou 250 milionů korun a tento náklad pak musí promítnout do cen povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s1 V úvodu jsem zmínil dvě mediálně exponované nehody způsobené vloni neplatičem povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s2 Položme si nyní otázku.
ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s3 Byli byste ochotni dobrovolně přispět viníkům těchto nehod na úhradu škod, které způsobili?
ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s4 Všichni odpoví, že rozhodně ne nebo alespoň všichni odpoví nebo většina odpoví, že rozhodně ne.
ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s5 Přesto na a na tisíce dalších nepojištěných škod nedobrovolně přispíváme ze svého povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s1 Před více než dvěma lety v roce 2014, kdy jsme rušili původní systém financování nepojištěných škod, ve Sněmovně padl slib majitelům více než sedmi a půl milionu pojištěných vozidel, že se postaráme o to, aby nemuseli doplácet na neplatiče povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s2 Právě to nyní řeší tento návrh.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s3 Nepředkládáme však stejný návrh, protože starý systém měl opravdu mnoho vad a nepřiměřený dopad na některé motoristy.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s4 Cílem je přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty, kteří je mohou způsobit, tedy neplatiče povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s5 Pokud tedy Česká kancelář pojistitelů zjistí, že registrované vozidlo, tedy vozidlo v registru vozidel, nemá uzavřené povinné ručení, obešle majitele vozidla s výzvou, aby uhradil příspěvek do garančního fondu.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s6 Přičemž promlčecí lhůta se stanoví na jeden rok, tedy maximum příspěvku bude omezeno na jeden rok.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s7 Denní sazba příspěvku nepojištěných pak bude stanovena vyhláškou Ministerstva financí.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s8 Jde tedy o solidární systém mezi nepojištěnými, kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s9 Chci zdůraznit, že ta sazba bude přiměřená, bude vztažená k výši zákonného pojištění.
ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s10 To v řadě případů nebylo v minulém zákonu.
ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s1 Další významná změna oproti stavu, který platil do roku 2014 je to, že pokud někdo způsobí nepojištěným vozidlem škodu, bude muset do garančního fondu uhradit pouze 30 % celkové škodní částky, maximálně však 300 tisíc korun.
ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s2 Pouze do roku 2014 došlo bezmála ke stovce nehod s nepojištěnou škodou vyšší než jeden milion korun.
ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s3 Tato částka byla pro nepojištěné viníky často likvidační a zpravidla je a jejich rodiny zadluží na celý život.
ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s4 Díky tomuto zmírnění tvrdosti zákona nebudou padat do sociální pasti lidé, kteří často jsou odsouzeni k celoživotnímu splácení, kteří způsobili nepojištěnou škodu například zapůjčeným nepojištěným vozidlem nebo neúmyslně díky opomenutí při platbě povinného ručení.
ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s5 Na trestné činy či jízdu nepojištěným vozidlem pod vlivem alkoholu se však tento strop vztahovat nebude a viníci budou hradit do garančního fondu celou vymáhanou škodu.
ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s1 -li někdo registrováno své vozidlo pro provoz v registru vozidel, pak se předpokládá, že ho používá a musí tedy mít vozidlo pojištěno.
ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s2 Pokud ho neprovozuje a nechce mít pojištěné, nechť odevzdá registrační značky do depozitu a dočasně ho vyřadí z provozu.
ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s3 Tato povinnost je v zákoně ukotvena již nyní.
ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s4 Nicméně není prakticky vůbec vyžadováno její dodržování.
ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s5 Nový příspěvek nepojištěných budou hradit právě ti, kteří mají své vozidlo registrované pro provoz, avšak ho nemají pojištěno.
ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s1 Česká kancelář pojistitelů nebude mít možnost zasazovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných.
ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s2 Ty vyhláškou určí Ministerstvo financí, jak jsem již zmínil.
ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s3 Zároveň nebude možné vyměřovat příspěvky na vozidla, která byla nepojištěna před více než rokem.
ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s4 Zároveň bude také platit, že příspěvky od neplatičů povinného ručení budou sloužit pouze pro pokrytí nepojištěných škod.
ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s5 Náš návrh totiž umožňuje, aby peníze, které nebudou v daném kalendářním roce využity na tento účel, převedla Česká kancelář pojistitelů do fondu zábrany škod, kde z nich budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti.
ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s6 Zákon nezavádí pro motoristy žádné nové povinnosti spojené s provozem vozidla, nicméně zvyšuje nároky na dodržování dnes platných zákonů.
ps2013-056-10-003-174.u2.p9.s1 Dámy a pánové, dovoluji si vás požádat o vyjádření podpory tomuto poslaneckému návrhu novely zákona číslo 168/1999 Sb., který je pod číslem sněmovního tisku 1019 a o jeho propuštění k projednání ve výborech.
ps2013-056-10-003-174.u2.p9.s2 Děkuji.
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení.
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s3 Mám tu poznačeno, je to rukou, špatně se mi to čte a předpokládám, že je to pan poslanec Syblík.
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s4 Je to tak?
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s5 Oni mi vás napsali s měkkým, vy jste s tvrdým.
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s6 A tak dopátrali jsme se.
ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s7 Vždycky s tvrdým, ano, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s2 Pan předkladatel tady velmi podrobně zdůvodnil návrh tohoto zákona, se kterým se ztotožňuji.
ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s3 Chtěl bych říci, že vláda na své schůzi 27. února 2017 tento návrh projednala a zaujala k němu souhlasné stanovisko.
ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s4 Ještě závěrem bych chtěl k tomu říci, že navrhuji zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů.
ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s5 Děkuji.
ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s2 jsem to tedy nepochopil z těch poznámek, je tu škrtnutý i pan Číp a je to z rána a je to prvé čtení.
ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s3 Změnu zpravodaje v prvém čtení musí Sněmovna odhlasovat.
ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s4 Takže bez ohledu na vaše vystoupení a doufám, že to dobře dopadne, ale když tak se běžte sám sebe odhlasovat.
ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s5 Dobře.
ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s6 Tak přivolám kolegy z předsálí.
ps2013-056-10-003-174.u5.p2.s1 Ještě není otevřena rozprava.
ps2013-056-10-003-174.u5.p2.s2 Budeme hlasovat změnu zpravodaje pro prvé čtení.
ps2013-056-10-003-174.u5.p2.s3 A myslím, že je nás dostatek.
ps2013-056-10-003-174.u5.p3.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje, aby jím byl pan poslanec Syblík.
ps2013-056-10-003-174.u5.p3.s2 Kdo je proti?
ps2013-056-10-003-174.u5.p4.s1 Hlasování číslo 547, přihlášeno 135 poslanců, pro 101, proti nikdo.
ps2013-056-10-003-174.u5.p4.s2 Tento návrh byl přijat.
ps2013-056-10-003-174.u5.p5.s1 Tedy pane poslanče, jestli chcete ještě odhlasovaný něco doplnit, nebo odkážete na svůj projev?
ps2013-056-10-003-174.u6.p1.s1 Ano, odkazuji na svůj projev.
ps2013-056-10-003-174.u6.p1.s2 Vše, co jsem chtěl sdělit, jsem sdělil.
ps2013-056-10-003-174.u7.p1.s1 V tom případě vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí - zatím mám z místa jednu přihlášku - tak prosím, pane kolego.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení kolegové, členové vlády, máme tady opět zákon číslo 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s3 Nejen , ale i další pamětníci Poslanecké sněmovny určitě zaloví v paměti a uvědomí si, v jakém stavu se nacházela činnost České kanceláře pojistitelů z hlediska vymáhání nezaplaceného pojistného, které vznikalo pouze a jenom porovnáním evidencí pojištěných osob a evidence vozidel.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s4 S tímto problémem jsme v souladu s novelou zákona číslo 56 o evidenci vozidel nějakým způsobem pracovali ke konci roku 2014.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s5 Podařilo se v podstatě díky návrhu Komunistické strany Čech a Moravy v tomto zákonu zrušit činnost České kanceláře pojistitelů v tom smyslu, že oni budou tou organizací, nestátní organizací, která ze zákona pravomoc porovnávat dvě evidence, o kterých jsem hovořil, to znamená evidenci vozidel a evidenci pojistníků, a z toho vyvozovat patřičné sankce vůči těm, kteří údajně nezaplatili pojistné bez ohledu na to, zda vozidlem byla spáchána škoda či nebyla spáchána škoda.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s6 Tento návrh prošel a byli jsme velice rádi, že po této novele se svým způsobem právní stav v České republice a i faktický stav možnosti vymáhání těchto poplatků, které byly nehorázné i v tom, že překračovaly několikanásobně denní limity skutečného pojištění podle druhu vozidla, tak jsme zabránili tomu, aby se celá řada občanů zcela nezaviněně dostávala do exekucí a v podstatě byli ohroženi na své existenci propadnutím majetku a vymáháním velkých částek, zejména z důvodu toho, že občané se k tomu skutečně mohli dostat tak, že vozidlo bylo předmětem dědictví nebo například uplatněním kdysi institutu polopřevodu.
ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s7 Takže nový nabyvatel vozidla nepřihlásil vozidlo tak, jak měl učinit ze zákona, a v podstatě původní vlastník vozidla nesl plnou odpovědnost za úhradu zákonného pojistného, a to znamená, že po něm také byly vymáhány všechny možné náhrady.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s1 Financování -
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s2 protože Česká kancelář pojistitelů jako nestátní organizace na základě zákona spravuje garanční fond, tak tou předchozí novelou zákona v současné době platnou jsme dali v podstatě možnost financovat garanční fond z příspěvků pojišťoven.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s3 si vzpomínám na tu šílenou diskusi, která tady byla, jak ti poctiví plátci budou trpět tím, že jim budou neúměrně zvedány ceny zákonného pojištění, tedy pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s4 jsem přesvědčen, že to se u žádné pojišťovny, která tento pojistný produkt nabízí, se neuskutečnilo a v podstatě systém je plně funkční i na základě příspěvků pojišťoven.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s5 Bohužel kolegové uchopili tu změnu jako potřebnou a vrací podobu zákona číslo 168/1999 Sb. do podoby, kterou jsme my navrhovali jako původní pozměňovací návrh vůči tomu, co bylo nakonec přijato se souhlasem Ministerstva financí, a dostáváme se do situace, že Česká kancelář pojistitelů jako nestátní a v podstatě soukromá společnost, která zastřešuje z hlediska garančního fondu všechny pojišťovny, které uzavírají tyto produkty, možnost do garančního fondu opět vybírat.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s6 Využili tam tedy dvě opatření.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s7 Jedno opatření je, že po porovnání databází, o kterých jsem hovořil, mají limit, do kdy musí uplatnit vymáhání nezaplaceného pojistného.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s8 Druhý institut je, že v podstatě je dáno to, že částka, která se rovná dennímu pojistnému, je také tou částkou, která je vymáhána jako dlužná částka.
ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s9 Jsou to dvě pozitivní změny, to je pravda, to musím souhlasit, protože to byl i náš původní návrh, jak jsem chtěli kdysi v tom roce 2014 upravit zákon číslo 168/1999 Sb.
ps2013-056-10-003-174.u8.p3.s1 Vzhledem k funkčnosti toho systému v současné době si myslím, že i zavedením těchto zmírňujících podmínek a umožnění opět, aby Česká kancelář pojistitelů pracovala s porovnáváním obou dvou agend, to znamená evidence vozidel a evidence pojištěných osob z hlediska pojištění z provozu vozidel na pozemních komunikacích, tak otevíráme prostor k tomu, aby Kancelář pojistitelů opět měla více zdrojů, než ke své činnosti potřebuje, i když si pamatuji z minulého projednávání, že bylo operováno tím, že jakmile zrušíme příspěvky od osob, od kterých budou vymáhány za nezaplacené, tak Česká kancelář pojistitelů nebude mít dostatek prostředků.
ps2013-056-10-003-174.u8.p3.s2 Jediný argument v důvodové zprávě, kterému rozumím, je, že se zvyšuje podíl úhrad z garančního fondu na škody, které nesouvisí přímo s vozidlem, ale více finančních škod dneska je z hlediska újmy na zdraví jednotlivých účastníků nehod a v případě tedy samozřejmě i nehody, která je spáchána vozidlem, které nemá žádné zákonné pojištění, tak tam se zvyšuje samozřejmě ta výše úhrady také.

Text viewDownload CoNNL-U