ps2013-056-10-002-245.u1.p1.s1
245 . ps2013-056-10-002-245.u1.p1.s2
Návrh poslanců Věry Kovářové , Jana Farského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 807 / - třetí čtení ps2013-056-10-002-245.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 26 . dubna a zároveň jsme přerušili rozpravu ve třetím čtení . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s1
U stolku zpravodajů zaujali svá místa navrhovatelka Věra Kovářová a zpravodaj garančního výboru , to je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , poslanec Jan Klán . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s2
Připomínám , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 807 / 5 a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 807 / 6 . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s3
Ptám se , jestli zástupce navrhovatelů , paní kolegyně , má zájem o vystoupení před pokračováním rozpravy . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s4
Paní kolegyně nemá . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s5
Pan zpravodaj ? ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s6
Nemá . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s7
Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě , do které se přihlásil dne 26 . 4 . pan poslanec Petr Bendl . ps2013-056-10-002-245.u1.p3.s8
Pan kolega Bendl se hlásí do rozpravy a bude pokračovat ve svém vystoupení . ps2013-056-10-002-245.u1.p4.s1
Pane poslanče , hned vám udělím slovo , jak přestane být hluk v sále . ps2013-056-10-002-245.u1.p4.s2
Prosím kolegy a kolegyně , kteří diskutují ještě minulý bod , aby diskusi o jiném bodu , než je na pořadu , přenesli do předsálí . ps2013-056-10-002-245.u1.p4.s3
Ještě chvilku počkám . ps2013-056-10-002-245.u1.p4.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-056-10-002-245.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s1
Kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych pokračoval v tom , co jsem nakousl ve středu dopoledne , i když se mezitím ještě stalo to , že se mi podařilo interpelovat tentokrát přítomného ministra dopravy Ťoka právě v této záležitosti . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s2
Moc mě mrzí , že tady dneska zase není . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s3
Nebyl tady při začátku projednávání ve třetím čtení této záležitosti , není tady ani teď . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s4
Když jsem se ho ptal a můžete se podívat na stenozáznam , proč tady nebyl , tak říkal , že je to přece poslanecký návrh a jeho se to zase až tolik netýká . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s5
Já si tedy myslím , že pokud se to týká zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o pozemních komunikacích , pak se to zkrátka ministra dopravy týká . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s6
Spíše si myslím , že utíká z argumentace , která mu vlastně vyvrací i to , co říká samo jeho ministerstvo , Ministerstvo dopravy , které dokonce po úřední stránce říká totéž , co Ministerstvo pro místní rozvoj , a to dokladují tato dvě ministerstva : Ministerstvo pro místní rozvoj i Ministerstvo dopravy . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s7
Říkám , že to mám černé na bílém , kde argumentují úředníci tím , že stávající systém povolování uvnitř takzvaného zastavěného území obce a mimo něj , je v něm právní chaos , absolutní nepořádek . ps2013-056-10-002-245.u2.p2.s8
A ti , co bojují proti tomuto pozměňovacímu návrhu , v zásadě chtějí , aby ten stav , který v České republice je , zůstal stejný . ps2013-056-10-002-245.u2.p3.s1
Včera , a jenom to zopakuji pro záznam , jsem samozřejmě konzultoval i tu záležitost argumentace , že snad je to přílepek , změny zákona o provozu na pozemních komunikacích , k zákonu o pozemních komunikacích . ps2013-056-10-002-245.u2.p3.s2
Chtěl bych pro ty z vás , kteří vnímají jednání Poslanecké sněmovny , připomenout , že třeba minulý týden , nebo na této poslanecké schůzi jsme tady opravdu legitimní přílepek schvalovali a nikdo se nad tím nepozastavoval . ps2013-056-10-002-245.u2.p3.s3
A tohle je oblast , která je si navzájem sourodá , zákon o provozu na pozemních komunikacích velmi souvisí se zákonem o pozemních komunikacích . ps2013-056-10-002-245.u2.p4.s1
Zároveň bych ještě na začátek chtěl říct , že zákon jako takový , ať už projde můj pozměňovací návrh , či nikoliv , jsem připraven podpořit , protože si myslím , že jde dobrým směrem , ale teď ještě k argumentaci , o co tady vlastně jde . ps2013-056-10-002-245.u2.p5.s1
Můj pozměňovací návrh říká , že takzvané souvisle zastavěné území má být od cedule k ceduli a v rámci něj má být jeden režim povolování . ps2013-056-10-002-245.u2.p5.s2
Jenom pro ty z vás , kteří to neznají , jak to funguje dneska . ps2013-056-10-002-245.u2.p5.s3
Dneska máme systémy dva , kdy uvnitř obce , a podotýkám , že toto je opravdu reálná obec v České republice , a jiný systém povolování a nejenom reklamních zařízení , to pak ještě řeknu , co všechno se v rámci tohoto režimu povoluje , platí pro to , co je uvnitř toho modrého a jiný uvnitř obce , co není uvnitř toho modrého . ps2013-056-10-002-245.u2.p5.s4
To , co je uvnitř modrého , povolují stavební úřady a to , co je mimo , to jsou ty světlehnědé části , to povolují správní a dopravní úřady . ps2013-056-10-002-245.u2.p5.s5
Podotýkám , že to , co povolují stavební úřady , často se říká , že tím pozměňovákem chci dopravní policii z tohoto rozhodování nějak vytěsnit , při správním řízení stavební úřad zpravidla v naprosté většině oslovuje Policii České republiky , žádá ji o stanovisko , takže Policie České republiky a dopravně správní úřad není z tohoto rozhodování vyňat . ps2013-056-10-002-245.u2.p6.s1
Můj pozměňovák vlastně říká : tyhle ostrůvky zmizí , protože jsou dneska posuzovány podle toho , jestli je tam minimálně pět budov stejných vlastníků , pět nemovitostí stejných vlastníků s číslem popisným vzdálených od sebe 75 metrů a tak dál , a tak dál . ps2013-056-10-002-245.u2.p6.s2
Výklad je opravdu strašně komplikovaný . ps2013-056-10-002-245.u2.p6.s3
Mohu ho přečíst , ale strávili bychom s tím tady delší dobu . ps2013-056-10-002-245.u2.p7.s1
Můj pozměňovací návrh říká : jedno území pod rozhodováním stavebního úřadu , který se zpravidla poptává i toho dopravního úřadu a zároveň říká , a to je zajímavé pro ty z vás , kteří si myslí , že snad návrh podporuje billboardy , že zakazuje billboardy jednak na dálnicích , a to do vzdálenosti 250 metrů na každou stranu z pohledové části a v podstatě , což také uniká pozornosti , vlastně říká , že musí zmizet billboardy v územích , která jsou takzvaně za cedulí . ps2013-056-10-002-245.u2.p7.s2
To znamená často se stává , že projíždíte obcí , je nějakých x objektů před obcí , pak je teprve cedule , tam snižujete rychlost z 90 , 70 na 50 , projedete obcí , zase je cedule a zase za obcí jsou třeba nějaké objekty . ps2013-056-10-002-245.u2.p7.s3
V okamžiku , kdy jich tam není víc jak pět čísel popisných s pěti vlastníky , tak to rozhoduje dopravně správní úřad , je to mimo rozhodování obce , která s tím často nesouhlasí , a já jsem schopen doložit i ve středních Čechách obce , které nechtějí billboardy , ne že by je chtěly , nechtějí a nemají šanci to v podstatě ovlivnit , takže tyto billboardy by zmizely a tyhle v zásadě taky v okamžiku , kdy by nesplňovaly podmínku , že nebudou viditelné a tak dále . ps2013-056-10-002-245.u2.p8.s1
Abych to dokreslil ještě konkrétním materiálem z Ministerstva dopravy , a moc mě mrzí , že tady ministr není , fakt , ale tušil jsem to včera , odpověď Ministerstva dopravy občanovi , který se ptá , podle jakého režimu má své reklamní zařízení , nevím , jestli to byl občan nebo podnikatel , to jsem nezkoumal , podle jakého režimu se má vlastně chovat uvnitř obce . ps2013-056-10-002-245.u2.p9.s1
Ke druhému dotazu . ps2013-056-10-002-245.u2.p9.s2
Cituji odpověď Ministerstva dopravy : Ve druhé žádosti se dotazujete , zda pokud stojíte uprostřed Moravského náměstí , Náměstí Svobody v Brně , nebo Karlova náměstí v Praze , nacházíte se dle zákona o pozemních komunikacích v zastavěném nebo nezastavěném území obce . ps2013-056-10-002-245.u2.p9.s3
Zákon o pozemních komunikacích definuje pouze souvisle zastavěné území , které není totožné s definicí zastavěného území podle stavebního zákona . ps2013-056-10-002-245.u2.p9.s4
Přeskočím paragrafy , ať vás nezdržuji , což má za důsledek , že se na konstrukci souvisle zastavěného území objevují různé právní názory , které jsou ve vzájemném rozporu , tvrdí Ministerstvo dopravy . ps2013-056-10-002-245.u2.p9.s5
Přeskočím , u uvedených náměstí je poměrně obtížné určit střed , jelikož jde o plochy nepravidelného tvaru , nicméně podle druhého výkladu lze celou plochu těchto tří náměstí určit jako souvisle zastavěné území , neboť je ohraničující spojnice ve smyslu ustanovení § 30 odst . 3 písm . b ) zákona o pozemních komunikacích a zároveň je splněna také podmínka podle písmene a ) tohoto ustanovení . ps2013-056-10-002-245.u2.p10.s1
To je pět a více budov odlišných vlastníků s číslem popisným nebo evidenčním . ps2013-056-10-002-245.u2.p10.s2
Podle prvního výkladu by se o souvisle zastavěné území obce v části náměstí nejednalo . ps2013-056-10-002-245.u2.p10.s3
Takže to je chaos . ps2013-056-10-002-245.u2.p10.s4
A já říkám : Komu ten chaos vlastně vyhovuje . ps2013-056-10-002-245.u2.p10.s5
Komu stojí za to dát Bendla na titulek významného deníku v České republice , že snad podporuje billboardy , když já jsem schopen doložit , že to tak není , že by měla obce mít šanci ovlivnit to , jestli tam billboardy budou , to za prvé , a za druhé , ten můj pozměňovák ještě říká mnohé o tom , že v řadě případů by ani obce nemohla ovlivnit to , že někde billboardy budou . ps2013-056-10-002-245.u2.p10.s6
Naopak bychom je tam zakázali z těch titulů , které jsem tady říkal . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s1
Cituji jen závěr toho dopisu pana ředitele odboru pozemních komunikací : Při rozhodování konkrétních případů není vyloučeno , že příslušný silniční správní úřad posoudí splnění podmínek podle ustanovení § 30 odst . 3 zákona o pozemních komunikacích pro tyto lokality jinak . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s2
A jsme z nejhoršího vevnitř . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s3
Teď ještě , o co vlastně kráčí . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s4
Jaká povolovací řízení v tom režimu mimo zastavěné území obce jsou nebo nejsou . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s5
Netýká se to už zmíněných reklam , což tak jakoby vypadá vznosně , ale týká se to i povolování staveb , stavebního zákona a terénních úprav . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s6
No to by přece měl dělat stavební úřad . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s7
Kdo jiný . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s8
Policie České republiky na území obce od cedule k ceduli . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s9
Týká se to také povolování výsadby stromů , týká se to vstupování na cizí pozemky a stavby , týká se to povolování reklamních zařízení a týká se to také správního trestání . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s10
Není důvod , aby to nedělal průhledně jeden úřad , aby se v rámci toho řízení nezeptal druhého úřadu a aby to mohla ovlivnit obec , na jejímž území se to odehrává . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s11
Proto mimochodem ten můj pozměňovací návrh má taky podporu Svazu měst a obcí . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s12
A znovu zdůrazňuji , myslím , že nemůžeme Rakousko , které to má v podstatě stejně , nebo Slovensko považovat za zemi necivilizovanou , prokorupční , probillboardovanou apod . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s13
Spíš si myslím , že se dnes množí názory starostů , obcí a měst , že ty billboardy nechtějí , a když , tak opravdu jenom na nějakém nespecifikovaném místě , a chtějí mít šanci to ovlivnit . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s14
A ne , že ne . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s15
Kdežto my dneska máme systémy dva uvnitř té obce a ten jeden z nich obce příliš , bohužel , ovlivnit nemohou . ps2013-056-10-002-245.u2.p11.s16
A já pléduji za to , aby se tak stalo , protože jinak se s tím nevypořádáme . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s1
Ještě jedna věc , kterou považuji za velmi důležitou , že se nediskutuje o billboardech , které v roce 2012 novelou zákona o pozemních komunikacích Poslanecká sněmovna zakázala s účinností od 1 . 9 . 2017 . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s2
Ministr dopravy přiznal , pokud je to pravda , co ten rozhovor , který jsem četl , že na poslední chvíli , že 30 . srpna chystají nějakou velkou akci , aby likvidovali billboardy , které jsou načerno po České republice . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s3
Oni by to měli dělat pořád . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s4
Ale na Ministerstvu dopravy jsou asi dva nebo tři úředníci a v zásadě to nefunguje . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s5
Navíc to má spojitost , a to musím tady znovu zdůraznit , s věcí , která z toho leze jak sláma z bot , že bohužel se stalo , že na začátku 90 . let , v době , kdy se Česká republika legislativně formovala apod . , tak vznikly nestandardní , z našeho pohledu už dnes , nestandardní smlouvy na povolení billboardů po České republice nebo povolovací billboardy po České republice . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s6
Jsou to stovky povolení , která získala jedna americká společnost , neříkám , že podvodem , nicméně už za situace - nebo jsou povolovány v jiném režimu nebo dostali to povolení absolutně v jiném režimu , než je dnešní legislativa , vyhrožovali nám v roce 2013 arbitráží a že budou Českou republiku žalovat v této záležitosti . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s7
A já myslím , protože je za tím cítím že bychom neměli rezignovat a neměli bychom se bát , že se někde objeví jeden nebo dva články , které nadpisem něco říkají , ale přečtete - li si vnitřek , tak tam vlastně není nic , co by byli schopni obhájit , že tento pozměňovací návrh je o tom , že bude více billboardů a bude v tom nepořádek . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s8
Není to pravda , bude jeden režim , ne dva . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s9
Není pravda argument ministra dopravy , který tady včera říkal , že by si obce posunovaly cedule . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s10
To , prosím , kdo to kdy slyšel , kdo s tím máte zkušenost . ps2013-056-10-002-245.u2.p12.s11
Přece všichni víme , že jak začíná cedule obce , snižuji rychlost na 50 a jedu padesátkou , a kdo ne , tak ten bude pokutován , ale že by se v České republice dělo to , že by starosta nebo zastupitelé přesouvali ceduli obce , to jsem ještě neslyšel , a to už jsem v samosprávě poměrně hodně dlouho . ps2013-056-10-002-245.u2.p13.s1
Vím , že jste byli všichni mediálně masírováni tím , jaká je to katastrofa . ps2013-056-10-002-245.u2.p13.s2
Chci vás přesvědčit o tom , že to katastrofa není , že ten pozměňovací návrh zjednodušuje , zprůhledňuje , naopak dává obcím šanci omezit počet billboardů , zakazuje billboardy kolem dálnic a v podstatě je likviduje i mimo intravilán obce , tzn . za tou cedulí , které není tzv . zastavěným územím . ps2013-056-10-002-245.u2.p13.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-056-10-002-245.u2.p13.s4
Omlouvám se i předkladatelům tohoto návrhu zákona , že jsem byl tak dlouhý , nicméně vzhledem k té mediální masáži , která se do mě pustila , jsem to říct musel a ten pozměňovací návrh nestáhnu . ps2013-056-10-002-245.u2.p13.s5
Děkuji vám . ps2013-056-10-002-245.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi . ps2013-056-10-002-245.u3.p1.s2
S přednostním právem se hlásí zpravodaj Jan Klán . ps2013-056-10-002-245.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-056-10-002-245.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , hezké dopoledne . ps2013-056-10-002-245.u4.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vládo , dámy a pánové , víte , já jsem vyslechl pana kolegu Bendla se zájmem , protože já furt budu tvrdit , že tento pozměňovací návrh je přílepkem . ps2013-056-10-002-245.u4.p1.s3
Prostě to je zákon o provozu na pozemních komunikacích , pan kolega Bendl tam dává pozměňovací návrh , který se týká zákona o pozemních komunikacích . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s1
Ještě si dovolím takovou poznámku . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s2
Pane kolego , proč jste to neřešil , když jste seděl v té vládě v roce 2013 . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s3
Dostáváme se prostě tady teď zase do nějakého bludného kruhu . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s4
Navíc váš pozměňovací návrh je v tuto chvíli nehlasovatelný . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s5
Nehlasovatelný , protože je legislativně špatně . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s6
A já tady musím načíst legislativně technickou úpravu tak , aby to vůbec bylo hlasovatelné . ps2013-056-10-002-245.u4.p2.s7
Takže si nechte příště alespoň trošičku poradit . ps2013-056-10-002-245.u4.p3.s1
Takže , bude to legislativně technická úprava . ps2013-056-10-002-245.u4.p4.s1
Písmeno C pozměňovacího návrhu pana poslance Bendla se uvozuje větou : ps2013-056-10-002-245.u4.p5.s1
" Za část třetí se vkládá část čtvrtá , která zní : ps2013-056-10-002-245.u4.p6.s1
" Část IV . , změna zákona o pozemních komunikacích , článek V