|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-26 ps2013-056-08-002-240 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

240. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení

Date2017-04-26
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/240
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056266.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 724 • previousnext

ps2013-056-08-002-240.u1.p1.s1 240.
ps2013-056-08-002-240.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení
ps2013-056-08-002-240.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr zdravotnictví a zpravodajka garančního výboru poslankyně Jana Pastuchová.
ps2013-056-08-002-240.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 880/3, který byl doručen dne 28. února 2017.
ps2013-056-08-002-240.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 880/4.
ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s1 Nyní se ptám pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s2 Pan ministr zájem.
ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s3 Prosím, pane ministře.
ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s4 A kolegu, který na tom místě stojí (poslanec Klučka), prosím, aby uvolnil místo.
ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s5 Opět poprosím o klid v sále, aby pan ministr mohl přednést svou řeč.
ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s6 Prosím, pane ministře.
ps2013-056-08-002-240.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-056-08-002-240.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte, abych v krátkosti uvedl projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, a to ve třetím čtení.
ps2013-056-08-002-240.u2.p2.s1 Úvodem bych chtěl opakovaně zdůraznit, že cílem návrhu je především stabilizovat a zkvalitnit kvalifikační vzdělávání pro nelékařská zdravotnická povolání a současně přispět ke zvýšení počtu nejvíce poptávaných nelékařských zdravotnických pracovníků v českém zdravotnictví, což jsou dneska, jak všichni asi víte, všeobecné a dětské sestry.
ps2013-056-08-002-240.u2.p3.s1 Jedním ze způsobů, jak dosáhnout tohoto cíle, je umožnit větší prostupnost studijních programů pro některá povolání.
ps2013-056-08-002-240.u2.p3.s2 Zejména se tak navrhuje rozšířit možnosti získání odborné způsobilosti pro výkon povolání všeobecné a dětské sestry.
ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s1 Pane ministře, se omlouvám, že vás přeruším.
ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s2 Projednáváme třetí čtení zákona!
ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s3 Čeká nás důležité hlasování.
ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s4 Prosím o klid!
ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s2 Praktická sestra, zdravotnický záchranář, porodní asistentka a dětská sestra tak budou mít možnost získat odbornou způsobilost k výkonu povolání zkráceným studiem na vyšší odborné škole.
ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s3 Je to ten známý systém 4 + 1.
ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s4 V praxi to bude vypadat tak, že uvedeným zdravotnickým pracovníkům bude možné započítat část dříve absolvované výuky a po úspěšném absolvování přijímacího řízení budou přijati ke studiu do vyššího než prvního ročníku oboru diplomovaná všeobecná sestra.
ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s5 Tento zkrácený způsob studia je přitom plně v souladu se směrnicí o uznávání odborných kvalifikací a se školským zákonem.
ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s6 Pokud jde o povolání dětské sestry, návrh umožní získat odbornou způsobilost studiem v oboru diplomovaná dětská sestra na vyšší odborné škole nebo bakalářského studijního oboru na vysoké škole, a nikoli po absolvování specializačního studia jako dosud.
ps2013-056-08-002-240.u4.p2.s1 Dále bude zakotven stejný model zkráceného studia na vyšších odborných školách jako u všeobecné sestry, pokud uchazečem bude praktická sestra, všeobecná sestra, zdravotnický asistent nebo porodní asistentka.
ps2013-056-08-002-240.u4.p2.s2 Dále se navrhuje zařazení praktické sestry, která se dosud nazývá zdravotnický asistent, mezi zdravotnické pracovníky, kteří mohou vykonávat povolání po získání způsobilosti bez odborného dohledu.
ps2013-056-08-002-240.u4.p3.s1 Na druhou stranu se zavádí nově povinnost doškolení, pokud zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník dlouhodobě přeruší výkon zdravotnického povolání.
ps2013-056-08-002-240.u4.p3.s2 Návrhem se naopak ruší kreditní systém ke kontrole celoživotního vzdělávání, který neplnil dostatečně motivační roli a nebyl efektivní.
ps2013-056-08-002-240.u4.p3.s3 Ruší se zároveň i dosavadní registr zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, protože se zřizuje Národní registr zdravotnických pracovníků, který bude součástí Národního zdravotnického informačního systému, v němž budou zaregistrováni všichni zdravotničtí pracovníci a který byl zřízen novelou zákona o zdravotních službách s účinností od 1. července 2016.
ps2013-056-08-002-240.u4.p4.s1 K návrhu byla v rámci jeho projednávání v Poslanecké sněmovně vedena velmi široká diskuse, která vyústila v podání řady pozměňovacích návrhů.
ps2013-056-08-002-240.u4.p4.s2 bych k nim rád uvedl, že mohu podpořit ty, které jsou technického a upřesňujícího charakteru, což je většina změn, které navrhuje výbor pro zdravotnictví, a dále takové, které zachovávají či podporují principy touto novelou sledované, což je stabilizace, zkvalitnění a zatraktivnění vzdělání pro nelékařská zdravotnická povolání.
ps2013-056-08-002-240.u4.p4.s3 Ke konkrétním pozměňovacím návrhům se případně vyjádřím v průběhu debaty.
ps2013-056-08-002-240.u4.p5.s1 Dámy a pánové, vážený pane předsedající, jsem přesvědčen, že vládou navrhované změny v oblasti vzdělávání nelékařských pracovníků povedou k větší motivaci k tomuto vzdělávání a dále usnadní výkon některých povolání v praxi, čímž by mohlo dojít i k jisté stabilizaci pracovní v této oblasti, kterou si všichni, kteří pracujeme ve zdravotnictví, velmi přejeme.
ps2013-056-08-002-240.u4.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-08-002-240.u5.p1.s1 Děkuji vám, pane ministře.
ps2013-056-08-002-240.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu k tomuto bodu.
ps2013-056-08-002-240.u5.p1.s3 Jako první se do rozpravy přihlásila paní poslankyně Soňa Marková, které tímto dávám slovo.
ps2013-056-08-002-240.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-056-08-002-240.u6.p1.s2 Přeji krásný den, vážený pane místopředsedo, vážená vládo, milé kolegyně a kolegové.
ps2013-056-08-002-240.u6.p1.s3 Dovolte mi, abych se vyjádřila za poslanecký klub KSČM k tomuto návrhu zákona.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s1 Máme před sebou třetí čtení dlouho očekávaného zákona.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s2 Původně měl být předložen již na konci roku 2015 s účinností od ledna 2017.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s3 Návrh si klade za cíl především řešit problémy spojené se vzděláváním zdravotních sester.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s4 Tyto problémy nastaly poté, co Česká republika přistoupila k Evropské unii a byla nucena zavést pro zdravotní sestry vysokoškolské vzdělání ve formě vyššího odborného nebo vysokoškolského bakalářského, popřípadě magisterského studia.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s5 Z dosud plně kvalifikovaných absolventek středních zdravotnických škol se tak staly zdravotničtí asistenti, kteří nemají některé potřebné kompetence a nemohou samostatně pracovat.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s6 Prodloužilo se tak vzdělávání sester s plnými kompetencemi.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s7 Pro zajímavost, v roce 2014 úspěšně ukončilo studium 581 absolventů vyšší odborné školy a 1 019 absolventů oboru bakalářského.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s8 V roce 1994 to bylo ale 5 147 všeobecných a dětských sester.
ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s9 Spolu s nedostatečným platovým a mzdovým ohodnocením, nárůstem byrokracie, náročností povolání v podobě fyzické náročnosti i psychického vypětí a také požadované směnnosti, neadekvátně sestavenými ošetřovatelskými týmy, kdy všeobecná sestra často supluje práci asistentů a ošetřovatelů, a někdy i s problémem mediálního obrazu všeobecných sester zde máme hlavní příčiny nedostatku sester v lůžkových zdravotnických zařízeních.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s1 Oproti Dánsku, Norsku nebo Švýcarsku máme sotva polovinu těchto sester.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s2 Konkrétně v letech 2010 2015 ubylo v českých nemocnicích 1 300 sester a dalšího ošetřovatelského personálu.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s3 Přitom podle průzkumu zaujímají všeobecné sestry třetí místo v žebříčku prestižních povolání.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s4 To je ale v naprostém kontrastu s faktem, že při porovnání průměrných výdělků pěti neuznávanějších profesí vycházejí spolu s učiteli základních škol nejhůř.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s5 Je tedy jasné, že sebelepší zákon o vzdělávání nemůže okamžitě změnit situaci k lepšímu.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s6 A upřímně řečeno, tento návrh nakonec bohužel vůbec nepatří k nejlepším, i když se o něm diskutuje tak dlouho.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s7 Samotné sestry, a byly jsme na zdravotním výboru svědky mnoha bouřlivých diskusí, se nedokázaly a ani dnes nedokážou na konečné podobě shodnout.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s8 Především požadavky z praxe přinesly vzdělávací model 4 + 1, který je ale nyní částí odborné veřejností vážně zpochybňován právě z důvodu zkráceného vzdělávání.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s9 Poukazuje se dokonce na možné ohrožení kvality poskytované ošetřovatelské péče.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s10 V dopisu Profesionální a odborové unie zdravotnických pracovníků z 26. 10. 2016 se dokonce upozorňuje, že pokud bude model 4 + 1 schválen, obrátí se na Evropskou komisi s žádostí o přezkum.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s11 Rozpaky vzbuzuje také fakt, že není zcela jasné jak vlastně bude vypadat ten poslední rok vzdělávání.
ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s12 Na svou otázku při projednávání ve výboru jsem nedostala úplně jasnou odpověď.
ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s1 Často se také poukazuje na skutečnost, že se nyní na zdravotní školy hlásí žáci a žákyně s nižší úrovní, zatímco v minulosti se tam dostali pouze s vyznamenáním.
ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s2 Tím samozřejmě klesá i úroveň absolventů, respektive absolventek.
ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s3 To je ale bohužel smutným faktem i na ostatních středních školách poté, co po roce 1989 nekontrolovaně narostla nabídka míst na středních školách, ale ubývá vycházejících žáků, byly zrušeny přijímací zkoušky, a dokonce i jednotné maturity.
ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s4 Dnes se k těmto věcem znovu vracíme.
ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s1 Další problémy tohoto zákona spatřuje odborná veřejnost v systému celoživotního vzdělávání.
ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s2 Pokud se totiž schválí, že doklad o celoživotním vzdělávání bude pracovníkovi potvrzovat zaměstnavatel, je nutné, aby to bylo na základě certifikátu o účasti na vzdělávací akci, kterou odsouhlasila profesní organizace.
ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s3 Neměla by to být záležitost soukromých agentur.
ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s4 Akce zařazené do celoživotního vzdělávání by měly pořádat zdravotnické instituce, sociální služby a lékárenské instituce, výrobci zdravotnických pomůcek a lékárenských výrobků.
ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s5 O schválení takové akce by pak měla rozhodovat odborná komise, třeba při České asociaci sester, složená ze zástupců profesí nelékařských pracovníků.
ps2013-056-08-002-240.u6.p6.s1 Recept na řešení nedostatku nelékařského zdravotního personálu není jednoduchý a je jasné, že nestačí změnit pouze způsob vzdělávání.
ps2013-056-08-002-240.u6.p6.s2 Musí jít o komplex opatření spočívajících ve snížení povinné administrativy, v odpovídajícím finančním ohodnocení, novém nastavení kompetencí pro vysokoškolsky vzdělané sestry, ty mohou převzít část kompetencí lékařů, ale musí být k tomu nastaveno i financování ze strany zdravotních pojišťoven a také je nutné mít adekvátně sestavený ošetřovatelský tým.
ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s1 Aktuálně je třeba vyřešit i další palčivý problém.
ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s2 Reálně totiž existuje diskriminace zaměstnanců a zaměstnankyň nemocnic podle toho, v jaké nemocnici pracují.
ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s3 Zaměstnanci pracující v obchodních společnostech mají na svých výplatních páskách v průměru o 18 procent méně než zaměstnanci v příspěvkových organizacích.
ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s4 Rozdíly jsou markantní zvláště u zdravotních sester, kdy sestra z nemocnice obchodní společnosti měsíčně o 6 000 na výplatní pásce méně než její kolegyně v příspěvkových organizacích.
ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s5 Zajistit sjednocení platů a mezd v nemocnicích novelou zákoníku práce je to, co můžeme udělat hned pro personální stabilizaci ve zdravotnictví.
ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s6 Tedy pro to, aby bylo naplněno právo každého občana České republiky na kvalitní zdravotní péči.
ps2013-056-08-002-240.u6.p8.s1 Přijetí skutečně kvalitního zákona o vzdělávání je samozřejmě důležité, ale dlouhodobé řešení.
ps2013-056-08-002-240.u6.p8.s2 Tento návrh zákona, kterému trvalo tak dlouho, než doputoval k tomuto dnešnímu třetímu čtení, vyvolává více otázek, než nabízí konsenzuálních řešení včetně faktu, že nebyla tímto zákonem odstraněna dvoukolejnost vzdělávání a místo toho přibyla další kolej, další vzdělávací model.
ps2013-056-08-002-240.u6.p8.s3 Přes to přese všechno je poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy připraven tento návrh podpořit včetně některých pozměňovacích návrhů.
ps2013-056-08-002-240.u6.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-056-08-002-240.u7.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2013-056-08-002-240.u7.p1.s2 Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Vít Kaňkovský, připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda.
ps2013-056-08-002-240.u7.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, jsem zde ve druhém čtení tohoto návrhu zákona načetl několik modelů možného vzdělávání farmaceutických asistentů.
ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s2 Pozměňovací návrhy jsou dnes v proceduře hlasování pod body F1 F5.
ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s3 tenkrát jsem avizoval, že to vyplývá z podnětů části lékárenské obce, která avizovala, že i v oblasti vzdělávání farmaceutických asistentů je řada obtíží a že dneska máme reálně významný nedostatek této profese.
ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s4 Také jsem avizoval, že budeme ještě mezi druhým a třetím čtením odborně diskutovat s lékárenskou obcí, zda některý z navrhovaných modelů je pro akceptovatelný.
ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s1 Diskuse proběhla, byla poměrně dlouhá a náročná.
ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s2 Nakonec se ukázalo, že většinově lékárenská obec ani jeden z navrhovaných modelů neakceptuje, a proto chci navrhnout vzetí zpět pozměňovacích návrhů pod body F1 F5.
ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s3 Myslím si, že to i přispěje k tomu, aby se hlasovací procedura zjednodušila.
ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s4 Tedy žádám Sněmovnu o zpětvzetí těchto pozměňovacích návrhů.
ps2013-056-08-002-240.u8.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s2 Paní zpravodajka kýve hlavou, poznačila si váš návrh a přednese jej při hlasování o jednotlivých návrzích.
ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s3 Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Bohuslav Svoboda, připraví se pan poslanec Leoš Heger.
ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.

Text viewDownload CoNNL-U