|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-12 ps2013-056-06-005-176 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

176. Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - prvé čtení

Date2017-04-12
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/176
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056204.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1107 • previousnext

ps2013-056-06-005-176.u1.p1.s1 176.
ps2013-056-06-005-176.u1.p1.s2 Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - prvé čtení
ps2013-056-06-005-176.u1.p2.s1 Vláda k tomuto sněmovnímu tisku nezaujala stanovisko.
ps2013-056-06-005-176.u1.p3.s1 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Roman Váňa.
ps2013-056-06-005-176.u1.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládáme novelu ústavního zákona o bezpečnosti České republiky, kde se v podstatě vkládá pouze jedna věta, jeden odstavec, kde doposud bylo zajišťování bezpečnosti státu povinností každé fyzické osoby, právnické osoby atd., tak jak je v tom odstavci uvedeno.
ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s2 Nyní to navrhujeme rozšířit i na právo, tedy nejenom povinnost, ale i právo bránit svou zem.
ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s3 Doporučuji prostudovat důvodovou zprávu, protože se vypořádává s mnoha nejasnostmi, námitkami nebo vysvětluje věci.
ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s4 Ten zákon, připomínám, je odlišný od toho, který předkládalo Ministerstvo vnitra, jak byl přepracován.
ps2013-056-06-005-176.u2.p2.s1 Často bývá prezentováno, že tento návrh je jakýmsi bojem s evropskou směrnicí o omezování legálního držení zbraní.
ps2013-056-06-005-176.u2.p2.s2 I když to tak není, přesto projednávání této směrnice bylo určitým impulsem pro to, abychom se nad zajišťováním bezpečnosti v České republice zamysleli a navrhli něco, co bezpečnosti pomůže.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s1 Ale podívejme se také, když se hovoří o evropské směrnici, jak je možné tento návrh, pokud bude schválen, využít.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s2 Směrnice i Smlouva o Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie obsahují relativně široké výjimky pro zajišťování národní a vnitřní bezpečnosti.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s3 Tento ústavní návrh vytvoří prostor pro jejich využití.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s4 A to, že využití těchto výjimek bude vycházet z ústavního zákona, to není nepodstatné.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s5 Jde o velmi důrazně vyjádřenou politickou pozici České republiky.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s6 I když na úrovni základních učebnic evropského práva se sice říká, že evropský předpis přednost před každým vnitrostátním předpisem, je třeba říct, že směrnice o zbraních je předpisem, který upravuje fungování vnitřního trhu, a naopak náš ústavní zákon a na něj navazující předpisy se budou pohybovat v rovině národní a vnitřní bezpečnosti.
ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s7 A ústavní zákon tento rozdíl, který bude nutně rozhodující i při eventuálním posuzování ze strany Evropského soudního dvora, zásadním způsobem podtrhne.
ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s1 Pokud se budete ptát, k čemu je nám tento ústavní zákon v České republice na naší vnitřní úrovni.
ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s2 Musím říct, že je to velmi silný signál držitelům zbraní, že Česká republika jim důvěřuje a nehodlá je odzbrojit.
ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s3 To může mít zásadní význam z toho pohledu, že tito držitelé zbraní nebudou mít motivaci své zbraně pod dojmem evropské směrnice ztrácet.
ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s4 Do budoucna se také jedná o zachování stávajícího velmi dobrého systému naší právní úpravy držení civilních zbraní.
ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s5 Je to také příležitost přikročit k dlouhodobě postrádaným změnám v našem bezpečnostním systému a měl by být vytvořen systém záloh a cíleného budování takových znalostí a dovedností širokých vrstev obyvatelstva, který může stát v případě jakékoli krize rychle využít.
ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s6 Můžeme jistě hovořit o obraně měkkých cílů, o obraně před hybridními hrozbami apod.
ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s1 Je třeba ale naprosto jasně říct, že tato právní úprava, kterou navrhujeme, vylučuje budování jakýchkoliv bojůvek, domobran apod.
ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s2 Předkládaný návrh ústavního zákona obsahuje v tomto ohledu jednoznačné bezpečnostní záruky.
ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s3 Rozhodně není cílem zvyšovat počet zbraní mezi lidmi a současně ani budoucí systém nakládání se zbraněmi by neměl mít žádnou revoluci v tomto ohledu.
ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s4 Žádný skokový nárůst zbraní umožňovat nebude.
ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s5 Naopak cílem je udržet všechny zbraně v legální sféře a ještě u části těch k tomu vhodných podnítit jejich smysluplné využití pro potřeby ochrany a obrany státu.
ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s1 Tato změna je navrhována jako součást ústavního zákona o bezpečnosti České republiky.
ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s2 To je naprosto jasný záměr, a to právě zdůraznit odpovědnost státu za celou tuto oblast a účel držení zbraní, kterým je zde právě zajišťování bezpečnosti.
ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s3 To, že toto právo je současně navrhováno jako individuální občanské právo, je na druhé straně podtrhnutím toho, že se zde nezavádějí žádné milice.
ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s4 Naopak jde o dobrovolnou občanskou, nebo se dokonce říci vlasteneckou aktivitu.
ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s1 V souvislosti s tímto návrhem se také často argumentuje tím, že neprofesionální, takzvaně neprofesionální držitelé zbraní, i když připomeňme, že držitelé zbrojních průkazů jsou také policisté, příslušníci Celní správy, Vězeňské služby a další profesionálové, kteří však mají své zbraně jako koníček nebo prostě i ve svém civilním životě, že tedy tito neprofesionální držitelé zbraní mohou v krizových momentech snad napáchat více škody než užitku.
ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s2 To na jedné straně většinou prohlašují lidé, jejichž povědomí o používání zbraní, ale také o tomto konkrétním návrhu je velmi slabé, ale na druhé straně bude skutečně do budoucna úkolem státu zajistit, že držitelé zbraní budou jednak schopni a jednak odpovědně ochotni v krizových situacích státu svou pomocí přispět.
ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s3 Konkrétní systém, nebo systém záloh, školení a výcviku, které by to měly zajistit, budou nepochybně ještě diskutovány.
ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s4 A zahraničních systémů, u nichž se lze inspirovat, je celá řada, je to Finsko, Švýcarsko či baltské státy, a to nehovořím o Státu Izrael.
ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s1 Závěrem bych chtěl poznamenat, že ústavní zákony by se měly měnit jenom střídmě.
ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s2 V tomto případě se však jedná o velmi závažné téma, které propojuje otázky naší obranyschopnosti a naší ochoty se bránit a pro tento účel se připravovat.
ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s3 Na tomto návrhu je zásadní právě i otázka aktivního zapojení veřejnosti.
ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s4 Můžeme sice neustále mluvit o tom, že bezpečnost by měly zajišťovat profesionální složky státu, ale snad každému je jasné, že ty nemohou být vždy a všude.
ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s5 A jednak stát, to není žádná cizí izolovaná entita.
ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s6 Tento stát tvoříme my všichni a v případě potřeby bychom měli mít povinnost, ale i právo jej bránit.
ps2013-056-06-005-176.u2.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-06-005-176.u3.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-056-06-005-176.u3.p1.s2 A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Marek Benda.
ps2013-056-06-005-176.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, skupina poslanců předkládá změnu ústavního zákona o bezpečnosti ČR.
ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s2 Tento návrh zákona jednu zvláštnost, a to že se k němu vláda nevyjádřila, z čehož podle článku 44 Ústavy ČR platí, že souhlasí, jako právní fixe.
ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s3 Přesto bych řekl, že je poměrně nestandardní, že k novele ústavního zákona, najmě ústavního zákona o bezpečnosti ČR, se vláda nevyjádří, že nezaujme žádné stanovisko.
ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s4 Předpokládám, že někdo z ministrů nám případně posléze takové stanovisko vlády, která říká "my nic, my muzikant", osvětlí.
ps2013-056-06-005-176.u4.p2.s1 bych chtěl jak k zrodu tohoto návrhu zákona, který sledujeme asi všichni poměrně intenzivně ve sdělovacích prostředcích, tak i k jeho konkrétnímu znění v zpravodajské zprávě vyslovit několik, řekněme, lehkých pochybností o tom, jestli ty formulace jsou opravdu takové, aby nám zajistily to, co je cílem tohoto návrhu.
ps2013-056-06-005-176.u4.p2.s2 A to současně říkám, že si myslím, že existovat právo občanů držet a vlastnit zbraň, a naopak jsem lehce nervózní z toho, že z tohoto práva, které být garantováno, vlastně ten zákon dělá něco, jako že takto právo jakoby nějak je, ale důvodová zpráva ho pořád rozmělňuje a rozmělňuje a říká, ono je to vlastně jenom právo v rámci povinnosti bránit svoji zemi a podobné.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s1 První pochybnost, kterou bych řekl, aniž bych chtěl zpochybňovat představu, že máme přijmout právo občanů bránit svou zemi a bránit sama sebe, je otázka, jestli toto ustanovení být součástí zákona o bezpečnosti ČR, nebo -li být součástí Ústavy jako takové, resp. Listiny základních a práv a svobod.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s2 Myslím, že to je věc, kterou budeme muset zásadním způsobem diskutovat na ústavněprávním výboru.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s3 Jedná-li se opravdu o princip, že každý občan právo se bránit.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s4 A když to tedy kopírujeme, protože upřímně řečeno, a v tom rozboru je to řečeno, jediná země, kterou známe ve světě, kde toto ustanovení v této podobě opravdu existuje, jsou Spojené státy, které ho tam dávaly z úplně jiných důvodů.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s5 Nejenom z důvodů tedy možnosti bránit sama sebe proti ostatním, ale také z pravomoci státu zřizovat milice a bránit se případně proti přílišné moci státu federálního.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s6 Myšleno Spojených států jako takových.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s7 Takže tam si myslím, že musíme vyjasnit nejprve tuto otázku: jedná se opravdu o to individuální právo občanů držet zbraň a moci se bránit, pokud jsem napaden, jsem napaden svým spoluobčanem, nebo jsem napaden představitelem jiného státu?
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s8 A dobře víme, že nejenom v souvislosti s teroristickými hrozbami, ale asi si nikdo z nás nedokázal představit před deseti lety, že 500 nebo 700 km od Prahy na Ukrajině budou po sobě lidé střílet palnými zbraněmi a bude potřeba, aby byli vyzbrojeni, aby byli schopni se bránit.
ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s9 Tak tohle myslím, že je první otázka, kterou si musíme vyjasnit, -li se jednat o právo, které je individuálním lidským právem a je vůči všem, a proto by případně mělo být zakotveno v Listině nebo v Ústavě jako takové, nebo jestli je to jenom ono právo podřazené do jisté míry obraně a bezpečnosti ČR, a tím limitované.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s1 Druhá věc.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s2 Asi jsme všichni zaregistrovali ty první návrhy, které říkaly: lidé mají právo - parafrázuji - lidé mají právo mít zbraň, podrobnosti určí zákon.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s3 jsem v okamžiku, kdy se tyto návrhy objevily, říkal: no tak to je úplně nesmyslné ustanovení, které nám proti stávajícímu stavu neříká vůbec nic.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s4 Přiznávám se, že tento návrh, který přináší pan poslanec Váňa a ostatních spolupředkladatelé, je mnohem jasnější a pregnantnější, protože opravdu říká: toto právo existuje, může být omezeno a můžou být stanoveny další podmínky jeho výkonu jenom v těch případech, je-li to nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých, veřejného pořádku a bezpečnosti, života a zdraví nebo pro předcházení trestných činů.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s5 To jsou pak jasná kritéria, která jsou pod ochranou Ústavního soudu, a pokud by je některý z navrhovatelů a posléze tato Sněmovna a Senát a prezident, to znamená zákonodárce, nějakým způsobem překročil, tak je možné obrátit se na Ústavní soud a ptát se: Je toto ustanovení, které jste si vymysleli v Parlamentě ještě opravdu omezováním, které chrání práva a svobody druhých, veřejný pořádek a bezpečnost, život a zdraví nebo předchází trestným činům?
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s6 Nebo je to jenom nějaký navíc výmysl, který si přinesla exekutiva a Sněmovna schválila?
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s7 Pak si myslím, že samozřejmě toto znění je mnohem lepší, ale musíme vědět, že pak se ocitá pod ochranou Ústavního soudu a že všechny ty věty, které navrhovatelé napsali do důvodové zprávy a které říkají no, nic se nezmění, všechny dosavadní parametry zůstanou zachovány, všechna regulace zbraňové legislativy, kterou doposud máme v běžném zákoně, bude netknuta, že tomu tak být může, ale také nemusí.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s8 Může dojít ke stavu, kdy např. Ústavní soud, abych typově řekl - Ústavní soud řekne no, přestupek není důvodem k tomu, abychom někomu zakázali lidské právo držet zbraň.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s9 A pokud není pachatelem trestného činu, tak nemusí být nutně oné přestupkové čistotě nebo beztrestnosti, tak jak byla uvedena.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s10 Stejně tak, a byli to podobní poslanci, alespoň ve většině, kteří dneska ten návrh předkládají, kteří tady před rokem odhlasovávali poměrné zpřísnění zákona o držení zbraní na základě úplně nesmyslné záminky nějakého bláznivého střelce z Brodu, kterému bychom stejně nikdy nepředešli, a je to vždycky jenom záminka k tomu, jak zpřísnit.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s11 A víte dobře, že tady byly nápady na to, jak rychleji opakovat zkoušky způsobilosti k držení zbraní, jak častěji přinutit občany, kteří drží zbraně, aby chodili k doktorům.
ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s12 Ale současně také, že například došlo k prolomení domovní svobody, která bude nepochybně ještě také pod přezkumem ústavního soudu v okamžiku, kdy policejní orgány získají pochybnost o tom, jestli daný držitel zbraně není nebezpečný svému okolí, že mohou vstoupit a zbraně mu odebrat.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s1 Tohle všechno by se dostávalo do budoucna, dokonce bych řekl, že to je v jistém rozporu s nyní deklarovanou snahou, by se dostávalo do budoucna pod ochranu ústavního soudnictví.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s2 A myslím si, že to je dobře.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s3 si myslím, že to je dobře.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s4 Ale máme si toho být vědomi.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s5 A byl bych lehce opatrnější na to psát posléze do důvodové zprávy: nic se nezmění, nebojte se, nic se neděje.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s6 Ona celá ta důvodová zpráva, pokud si ji člověk poměrně pečlivě přečte, je takového charakteru, jako milí občané, chceme vám zajistit právo na to držet zbraň, bojíme se, že EU překročila své pravomoci a chce vás odzbrojit.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s7 Není k tomu dodána ta další věta.
ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s8 jsme tedy podali, alespoň snad žalobu na Evropskou komisi, že překročila své pravomoci, ale ujišťujeme vás, že se vlastně nic nezmění, a jediné, v čem pořád ten návrh zákona připouští, že změny nastat mohou na základě evropských směrnic, je držení oněch historických, sportovních a loveckých zbraní, kterých se upřímně řečeno ta směrnice týká do jisté míry nejvíce a nejvíce je bude omezovat.
ps2013-056-06-005-176.u4.p6.s1 Pokud bychom řekli, že to právo je obecné, že se netýká jenom krátkých palných zbraní používaných na vlastní obranu, respektive na obranu svého území, ale že nakonec, když na zaútočí zelení mužíčci, abych to parafrázoval, že to není nikdo z tohoto světa, ale jsou to červení mužíci z Marsu, takže nakonec můžu vzít i tu historickou zbraň nebo loveckou zbraň a můžu ji použít na svoji obranu samozřejmě v souladu se zákonem této země, ale že mi nebude žádná Evropská komise ji odebírat.
ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s1 Takže tolik snad moje lehké pochybnosti o tom, jestli navrhovatelé dosahují toho, čeho chtějí dosáhnout.
ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s2 bych se klonil více k tomu, pokud chceme takové právo deklarovat, a jsem pro to ho deklarovat, abychom ho deklarovali přímo v Ústavě jako v souvislosti s individuálním právem, případně spojeným s kolektivním právem na obranu bezpečnosti této země, a nesvazovali ho pouze s tím kolektivním právem na bezpečnost této země.
ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s3 Ale to je nepochybně věc, kterou můžeme řešit posléze ve výborech a posléze v jednání výboru, které bude následovat.
ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s4 bych doporučoval, abychom tento návrh zákona přikázali výborům a zabývali se jím, protože bezpečnostní situace je poměrně vážná a zásahy, které předvádějí evropští myslitelé, jsou poměrně tragické.
ps2013-056-06-005-176.u4.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s2 A teď přečtu omluvy.
ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s3 Omlouvá se pan poslanec Vozka mezi 17. a . hodinou z pracovních důvodů, paní poslankyně Golasowská od hodin do konce jednání, pan poslanec Šrámek dnes do hodin z pracovních důvodů, paní ministryně Marksová se omlouvá od hodin do konce jednacího dne, pan poslanec Kaňkovský od hodin do hodin z osobních důvodů a pan poslanec Kolovratník od hodin do rovněž z pracovních důvodů.
ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s4 Tak to byly omluvy.
ps2013-056-06-005-176.u5.p2.s1 tedy otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-056-06-005-176.u5.p2.s2 Než dám slovo paní poslankyni Černochové tak s přednostním právem pan ministr vnitra.
ps2013-056-06-005-176.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem pod tímto návrhem spolupodepsán, z toho zjevně plyne, že ho podporuji, a podporuji ho v celém tom rozsahu, jak byl prezentován.
ps2013-056-06-005-176.u6.p1.s2 bych prostřednictvím pana předsedajícího chtěl pouze snad korigovat některá slova pana kolegy Bendy.
ps2013-056-06-005-176.u6.p1.s3 si myslím, že jsme vytvořili velmi funkční kompromis, velmi dobrý zákon o držení zbraní, jeden z nejlepších.
ps2013-056-06-005-176.u6.p2.s1 A k tomu případu v Uherském Brodě, nechci tu věc znovu připomínat a rozebírat i dejme tomu z určité piety k pozůstalým, kteří tam byli.
ps2013-056-06-005-176.u6.p2.s2 Kdyby tehdy v restauraci byl možná jiný občan, který měl legálně drženou zbraň, nemuselo by tam být tolik obětí.
ps2013-056-06-005-176.u6.p2.s3 A jenom, pane kolego, bych rád připomněl, že ten člověk měl legálně drženou zbraň.

Text viewDownload CoNNL-U