ps2013-056-06-005-176.u1.p1.s1
176 . ps2013-056-06-005-176.u1.p1.s2
Návrh poslanců Romana Váni , Milana Chovance , Igora Jakubčíka , Zuzky Bebarové Rujbrové , Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 110 / 1998 Sb . , o bezpečnosti České republiky , ve znění ústavního zákona č . 300 / 2000 Sb . / sněmovní tisk 1021 / - prvé čtení ps2013-056-06-005-176.u1.p2.s1
Vláda k tomuto sněmovnímu tisku nezaujala stanovisko . ps2013-056-06-005-176.u1.p3.s1
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Roman Váňa . ps2013-056-06-005-176.u1.p3.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předkládáme novelu ústavního zákona o bezpečnosti České republiky , kde se v podstatě vkládá pouze jedna věta , jeden odstavec , kde až doposud bylo zajišťování bezpečnosti státu povinností každé fyzické osoby , právnické osoby atd . , tak jak je v tom odstavci uvedeno . ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s2
Nyní to navrhujeme rozšířit i na právo , tedy nejenom povinnost , ale i právo bránit svou zem . ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s3
Doporučuji prostudovat důvodovou zprávu , protože se vypořádává s mnoha nejasnostmi , námitkami nebo vysvětluje věci . ps2013-056-06-005-176.u2.p1.s4
Ten zákon , připomínám , je odlišný od toho , který předkládalo Ministerstvo vnitra , jak byl přepracován . ps2013-056-06-005-176.u2.p2.s1
Často bývá prezentováno , že tento návrh je jakýmsi bojem s evropskou směrnicí o omezování legálního držení zbraní . ps2013-056-06-005-176.u2.p2.s2
I když to tak není , přesto projednávání této směrnice bylo určitým impulsem pro to , abychom se nad zajišťováním bezpečnosti v České republice zamysleli a navrhli něco , co bezpečnosti pomůže . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s1
Ale podívejme se také , když už se hovoří o evropské směrnici , jak je možné tento návrh , pokud bude schválen , využít . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s2
Směrnice i Smlouva o Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie obsahují relativně široké výjimky pro zajišťování národní a vnitřní bezpečnosti . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s3
Tento ústavní návrh vytvoří prostor pro jejich využití . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s4
A to , že využití těchto výjimek bude vycházet z ústavního zákona , to není nepodstatné . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s5
Jde o velmi důrazně vyjádřenou politickou pozici České republiky . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s6
I když na úrovni základních učebnic evropského práva se sice říká , že evropský předpis má přednost před každým vnitrostátním předpisem , je třeba říct , že směrnice o zbraních je předpisem , který upravuje fungování vnitřního trhu , a naopak náš ústavní zákon a na něj navazující předpisy se budou pohybovat v rovině národní a vnitřní bezpečnosti . ps2013-056-06-005-176.u2.p3.s7
A ústavní zákon tento rozdíl , který bude nutně rozhodující i při eventuálním posuzování ze strany Evropského soudního dvora , zásadním způsobem podtrhne . ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s1
Pokud se budete ptát , k čemu je nám tento ústavní zákon v České republice na naší vnitřní úrovni . ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s2
Musím říct , že je to velmi silný signál držitelům zbraní , že Česká republika jim důvěřuje a nehodlá je odzbrojit . ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s3
To může mít zásadní význam z toho pohledu , že tito držitelé zbraní nebudou mít motivaci své zbraně pod dojmem evropské směrnice ztrácet . ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s4
Do budoucna se také jedná o zachování stávajícího velmi dobrého systému naší právní úpravy držení civilních zbraní . ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s5
Je to také příležitost přikročit k dlouhodobě postrádaným změnám v našem bezpečnostním systému a měl by být vytvořen systém záloh a cíleného budování takových znalostí a dovedností širokých vrstev obyvatelstva , který může stát v případě jakékoli krize rychle využít . ps2013-056-06-005-176.u2.p4.s6
Můžeme jistě hovořit o obraně měkkých cílů , o obraně před hybridními hrozbami apod . ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s1
Je třeba ale naprosto jasně říct , že tato právní úprava , kterou navrhujeme , vylučuje budování jakýchkoliv bojůvek , domobran apod . ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s2
Předkládaný návrh ústavního zákona obsahuje v tomto ohledu jednoznačné bezpečnostní záruky . ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s3
Rozhodně není cílem zvyšovat počet zbraní mezi lidmi a současně ani budoucí systém nakládání se zbraněmi by neměl mít žádnou revoluci v tomto ohledu . ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s4
Žádný skokový nárůst zbraní umožňovat nebude . ps2013-056-06-005-176.u2.p5.s5
Naopak cílem je udržet všechny zbraně v legální sféře a ještě u části těch k tomu vhodných podnítit jejich smysluplné využití pro potřeby ochrany a obrany státu . ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s1
Tato změna je navrhována jako součást ústavního zákona o bezpečnosti České republiky . ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s2
To je naprosto jasný záměr , a to právě zdůraznit odpovědnost státu za celou tuto oblast a účel držení zbraní , kterým je zde právě zajišťování bezpečnosti . ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s3
To , že toto právo je současně navrhováno jako individuální občanské právo , je na druhé straně podtrhnutím toho , že se zde nezavádějí žádné milice . ps2013-056-06-005-176.u2.p6.s4
Naopak jde o dobrovolnou občanskou , nebo dá se dokonce říci vlasteneckou aktivitu . ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s1
V souvislosti s tímto návrhem se také často argumentuje tím , že neprofesionální , takzvaně neprofesionální držitelé zbraní , i když připomeňme , že držitelé zbrojních průkazů jsou také policisté , příslušníci Celní správy , Vězeňské služby a další profesionálové , kteří však mají své zbraně jako koníček nebo prostě i ve svém civilním životě , že tedy tito neprofesionální držitelé zbraní mohou v krizových momentech snad napáchat více škody než užitku . ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s2
To na jedné straně většinou prohlašují lidé , jejichž povědomí o používání zbraní , ale také o tomto konkrétním návrhu je velmi slabé , ale na druhé straně bude skutečně do budoucna úkolem státu zajistit , že držitelé zbraní budou jednak schopni a jednak odpovědně ochotni v krizových situacích státu svou pomocí přispět . ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s3
Konkrétní systém , nebo systém záloh , školení a výcviku , které by to měly zajistit , budou nepochybně ještě diskutovány . ps2013-056-06-005-176.u2.p7.s4
A zahraničních systémů , u nichž se lze inspirovat , je celá řada , ať už je to Finsko , Švýcarsko či baltské státy , a to nehovořím o Státu Izrael . ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s1
Závěrem bych chtěl poznamenat , že ústavní zákony by se měly měnit jenom střídmě . ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s2
V tomto případě se však jedná o velmi závažné téma , které propojuje otázky naší obranyschopnosti a naší ochoty se bránit a pro tento účel se připravovat . ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s3
Na tomto návrhu je zásadní právě i otázka aktivního zapojení veřejnosti . ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s4
Můžeme sice neustále mluvit o tom , že bezpečnost by měly zajišťovat profesionální složky státu , ale snad každému je jasné , že ty nemohou být vždy a všude . ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s5
A jednak stát , to není žádná cizí izolovaná entita . ps2013-056-06-005-176.u2.p8.s6
Tento stát tvoříme my všichni a v případě potřeby bychom měli mít povinnost , ale i právo jej bránit . ps2013-056-06-005-176.u2.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-056-06-005-176.u3.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-056-06-005-176.u3.p1.s2
A nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Marek Benda . ps2013-056-06-005-176.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážený pane místopředsedo , vážení páni ministři , dámy a pánové , skupina poslanců předkládá změnu ústavního zákona o bezpečnosti ČR . ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s2
Tento návrh zákona má jednu zvláštnost , a to že se k němu vláda nevyjádřila , z čehož podle článku 44 Ústavy ČR platí , že souhlasí , jako právní fixe . ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s3
Přesto bych řekl , že je poměrně nestandardní , že k novele ústavního zákona , najmě ústavního zákona o bezpečnosti ČR , se vláda nevyjádří , že nezaujme žádné stanovisko . ps2013-056-06-005-176.u4.p1.s4
Předpokládám , že někdo z ministrů nám případně posléze takové stanovisko vlády , která říká " my nic , my muzikant " , osvětlí . ps2013-056-06-005-176.u4.p2.s1
Já bych chtěl jak k zrodu tohoto návrhu zákona , který sledujeme asi všichni poměrně intenzivně ve sdělovacích prostředcích , tak i k jeho konkrétnímu znění v té zpravodajské zprávě vyslovit několik , řekněme , lehkých pochybností o tom , jestli ty formulace jsou opravdu takové , aby nám zajistily to , co je cílem tohoto návrhu . ps2013-056-06-005-176.u4.p2.s2
A to současně říkám , že si myslím , že má existovat právo občanů držet a vlastnit zbraň , a naopak jsem lehce nervózní z toho , že z tohoto práva , které má být garantováno , vlastně ten zákon dělá něco , jako že takto právo jakoby nějak je , ale důvodová zpráva ho pořád rozmělňuje a rozmělňuje a říká , ono je to vlastně jenom právo v rámci povinnosti bránit svoji zemi a podobné . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s1
První pochybnost , kterou bych řekl , aniž bych chtěl zpochybňovat představu , že máme přijmout právo občanů bránit svou zemi a bránit sama sebe , je otázka , jestli toto ustanovení má být součástí zákona o bezpečnosti ČR , nebo má - li být součástí Ústavy jako takové , resp . Listiny základních a práv a svobod . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s2
Myslím , že to je věc , kterou budeme muset zásadním způsobem diskutovat na ústavněprávním výboru . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s3
Jedná - li se opravdu o princip , že každý občan má právo se bránit . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s4
A když už to tedy kopírujeme , protože upřímně řečeno , a v tom rozboru je to řečeno , jediná země , kterou známe ve světě , kde toto ustanovení v této podobě opravdu existuje , jsou Spojené státy , které ho tam dávaly z úplně jiných důvodů . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s5
Nejenom z důvodů tedy možnosti bránit sama sebe proti ostatním , ale také z pravomoci státu zřizovat milice a bránit se případně proti přílišné moci státu federálního . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s6
Myšleno Spojených států jako takových . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s7
Takže tam si myslím , že musíme vyjasnit nejprve tuto otázku : jedná se opravdu o to individuální právo občanů držet zbraň a moci se jí bránit , pokud jsem napaden , ať už jsem napaden svým spoluobčanem , nebo ať už jsem napaden představitelem jiného státu ? ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s8
A dobře víme , že nejenom v souvislosti s teroristickými hrozbami , ale asi si nikdo z nás nedokázal představit před deseti lety , že 500 nebo 700 km od Prahy na Ukrajině budou po sobě lidé střílet palnými zbraněmi a bude potřeba , aby byli vyzbrojeni , aby byli schopni se bránit . ps2013-056-06-005-176.u4.p3.s9
Tak tohle myslím , že je první otázka , kterou si musíme vyjasnit , má - li se jednat o právo , které je individuálním lidským právem a je vůči všem , a proto by případně mělo být zakotveno v Listině nebo v Ústavě jako takové , nebo jestli je to jenom ono právo podřazené do jisté míry té obraně a bezpečnosti ČR , a tím limitované . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s1
Druhá věc . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s2
Asi jsme všichni zaregistrovali ty první návrhy , které říkaly : lidé mají právo - parafrázuji - lidé mají právo mít zbraň , podrobnosti určí zákon . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s3
Já jsem v okamžiku , kdy se tyto návrhy objevily , říkal : no tak to je úplně nesmyslné ustanovení , které nám proti stávajícímu stavu neříká vůbec nic . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s4
Přiznávám se , že tento návrh , který přináší pan poslanec Váňa a ostatních spolupředkladatelé , je mnohem jasnější a pregnantnější , protože opravdu říká : toto právo existuje , může být omezeno a můžou být stanoveny další podmínky jeho výkonu jenom v těch případech , je - li to nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých , veřejného pořádku a bezpečnosti , života a zdraví nebo pro předcházení trestných činů . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s5
To jsou pak jasná kritéria , která jsou pod ochranou Ústavního soudu , a pokud by je některý z navrhovatelů a posléze tato Sněmovna a Senát a prezident , to znamená zákonodárce , nějakým způsobem překročil , tak je možné obrátit se na Ústavní soud a ptát se : Je toto ustanovení , které jste si vymysleli v Parlamentě ještě opravdu omezováním , které chrání práva a svobody druhých , veřejný pořádek a bezpečnost , život a zdraví nebo předchází trestným činům ? ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s6
Nebo už je to jenom nějaký navíc výmysl , který si přinesla exekutiva a Sněmovna schválila ? ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s7
Pak si myslím , že samozřejmě toto znění je mnohem lepší , ale musíme vědět , že pak se ocitá pod ochranou Ústavního soudu a že všechny ty věty , které navrhovatelé napsali do důvodové zprávy a které říkají no , nic se nezmění , všechny dosavadní parametry zůstanou zachovány , všechna regulace zbraňové legislativy , kterou doposud máme v běžném zákoně , bude netknuta , že tomu tak být může , ale také nemusí . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s8
Může dojít ke stavu , kdy např . Ústavní soud , abych typově řekl - Ústavní soud řekne no , přestupek není důvodem k tomu , abychom někomu zakázali lidské právo držet zbraň . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s9
A pokud není pachatelem trestného činu , tak nemusí být nutně oné přestupkové čistotě nebo beztrestnosti , tak jak byla uvedena . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s10
Stejně tak , a byli to podobní poslanci , alespoň ve většině , kteří dneska ten návrh předkládají , kteří tady před rokem odhlasovávali poměrné zpřísnění zákona o držení zbraní na základě úplně nesmyslné záminky nějakého bláznivého střelce z Brodu , kterému bychom stejně nikdy nepředešli , a je to vždycky jenom záminka k tomu , jak zpřísnit . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s11
A víte dobře , že tady byly nápady na to , jak rychleji opakovat zkoušky způsobilosti k držení zbraní , jak častěji přinutit občany , kteří drží zbraně , aby chodili k doktorům . ps2013-056-06-005-176.u4.p4.s12
Ale současně také , že například došlo k prolomení domovní svobody , která bude nepochybně ještě také pod přezkumem ústavního soudu v okamžiku , kdy policejní orgány získají pochybnost o tom , jestli daný držitel zbraně není nebezpečný svému okolí , že mohou vstoupit a zbraně mu odebrat . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s1
Tohle všechno by se dostávalo do budoucna , dokonce bych řekl , že to je v jistém rozporu s nyní deklarovanou snahou , by se dostávalo do budoucna pod ochranu ústavního soudnictví . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s2
A myslím si , že to je dobře . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s3
Já si myslím , že to je dobře . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s4
Ale máme si toho být vědomi . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s5
A byl bych lehce opatrnější na to psát posléze do důvodové zprávy : nic se nezmění , nebojte se , nic se neděje . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s6
Ona celá ta důvodová zpráva , pokud si ji člověk poměrně pečlivě přečte , je takového charakteru , jako milí občané , chceme vám zajistit právo na to držet zbraň , bojíme se , že EU překročila své pravomoci a chce vás odzbrojit . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s7
Není k tomu dodána ta další věta . ps2013-056-06-005-176.u4.p5.s8
Už jsme tedy podali , alespoň snad žalobu na Evropskou komisi , že překročila své pravomoci , ale ujišťujeme vás , že se vlastně nic nezmění , a jediné , v čem pořád ten návrh zákona připouští , že změny nastat mohou na základě evropských směrnic , je držení oněch historických , sportovních a loveckých zbraní , kterých se upřímně řečeno ta směrnice týká do jisté míry nejvíce a nejvíce je bude omezovat . ps2013-056-06-005-176.u4.p6.s1
Pokud bychom řekli , že to právo je obecné , že se netýká jenom krátkých palných zbraní používaných na vlastní obranu , respektive na obranu svého území , ale že nakonec , když na mě zaútočí zelení mužíčci , abych to parafrázoval , že to není nikdo z tohoto světa , ale jsou to červení mužíci z Marsu , takže nakonec můžu vzít i tu historickou zbraň nebo loveckou zbraň a můžu ji použít na svoji obranu samozřejmě v souladu se zákonem této země , ale že mi nebude žádná Evropská komise ji odebírat . ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s1
Takže tolik snad moje lehké pochybnosti o tom , jestli navrhovatelé dosahují toho , čeho chtějí dosáhnout . ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s2
Já bych se klonil více k tomu , pokud chceme takové právo deklarovat , a já jsem pro to ho deklarovat , abychom ho deklarovali přímo v Ústavě jako v souvislosti s individuálním právem , případně spojeným s kolektivním právem na obranu bezpečnosti této země , a nesvazovali ho pouze s tím kolektivním právem na bezpečnost této země . ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s3
Ale to je nepochybně věc , kterou můžeme řešit posléze ve výborech a posléze v jednání výboru , které bude následovat . ps2013-056-06-005-176.u4.p7.s4
Já bych doporučoval , abychom tento návrh zákona přikázali výborům a zabývali se jím , protože bezpečnostní situace je poměrně vážná a zásahy , které předvádějí evropští myslitelé , jsou poměrně tragické . ps2013-056-06-005-176.u4.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s2
A teď přečtu omluvy . ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s3
Omlouvá se pan poslanec Vozka mezi 17 . a 19 . hodinou z pracovních důvodů , paní poslankyně Golasowská od 16.45 hodin do konce jednání , pan poslanec Šrámek dnes do 15.30 hodin z pracovních důvodů , paní ministryně Marksová se omlouvá od 14.30 hodin do konce jednacího dne , pan poslanec Kaňkovský od 14.30 hodin do 15.30 hodin z osobních důvodů a pan poslanec Kolovratník od 14.30 hodin do 16.00 rovněž z pracovních důvodů . ps2013-056-06-005-176.u5.p1.s4
Tak to byly omluvy . ps2013-056-06-005-176.u5.p2.s1
Já tedy otevírám obecnou rozpravu . ps2013-056-06-005-176.u5.p2.s2
Než dám slovo paní poslankyni Černochové tak s přednostním právem pan ministr vnitra . ps2013-056-06-005-176.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem pod tímto návrhem spolupodepsán , z toho zjevně plyne , že ho podporuji , a podporuji ho v celém tom rozsahu , jak byl prezentován . ps2013-056-06-005-176.u6.p1.s2
Já bych prostřednictvím pana předsedajícího chtěl pouze snad korigovat některá slova pana kolegy Bendy . ps2013-056-06-005-176.u6.p1.s3
Já si myslím , že jsme vytvořili velmi funkční kompromis , velmi dobrý zákon o držení zbraní , jeden z nejlepších . ps2013-056-06-005-176.u6.p2.s1
A k tomu případu v Uherském Brodě , nechci tu věc znovu připomínat a rozebírat i dejme tomu z určité piety k pozůstalým , kteří tam byli . ps2013-056-06-005-176.u6.p2.s2
Kdyby tehdy v té restauraci byl možná jiný občan , který měl legálně drženou zbraň , nemuselo by tam být tolik obětí . ps2013-056-06-005-176.u6.p2.s3
A jenom , pane kolego , bych rád připomněl , že ten člověk měl legálně drženou zbraň .