|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-11 ps2013-056-05-001-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 926/ - druhé čtení

Date2017-04-11
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056155.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 353 • previousnext

ps2013-056-05-001-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-056-05-001-008.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 926/ - druhé čtení
ps2013-056-05-001-008.u1.p2.s1 Prosím paní ministryni, aby tento návrh zákona z pověření vlády uvedla.
ps2013-056-05-001-008.u1.p2.s2 Prosím zpravodaje, pana poslance Vilímce a pana poslance Antonína, aby se připravili se svými zpravodajskými vystoupeními.
ps2013-056-05-001-008.u2.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-056-05-001-008.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci, tento návrh obsahuje novely čtyř základních zákonů z oblasti sociálního pojištění a se vlastně charakterizovat jako takzvaně technický.
ps2013-056-05-001-008.u2.p1.s3 jsem o tom podrobně hovořila v prvním čtení.
ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s1 Návrh se týká především způsobu provádění sociálního pojištění bez dopadu na jakékoliv sazby pojistného či podmínky nároku na dávky.
ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s2 Zároveň tam uvádíme, respektive zohledňujeme různé zkušenosti s prováděním sociálního pojištění z praxe.
ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s3 Zejména chceme zjednodušit situaci pro osoby samostatně výdělečně činné.
ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s4 Tady jsou zároveň velice významné pozměňovací návrhy.
ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s5 Jeden se týká vypuštění úpravy týkající se porodních asistentek, aby nemohly potvrzovat délku peněžité pomoci v mateřství.
ps2013-056-05-001-008.u3.p1.s1 Kolegyně, kolegové, prosím o klid.
ps2013-056-05-001-008.u4.p1.s1 Dále sem byl vložen pozměňovací návrh pana poslance Běhounka, který se týká zejména zavedení takzvaných elektronických neschopenek a úpravy jednotného informačního systému Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2013-056-05-001-008.u4.p1.s2 S tímto souhlasíme, podíleli jsme se i na přípravě.
ps2013-056-05-001-008.u4.p2.s1 Dále je tady velice důležitý pozměňovací návrh pana poslance Zavadila, který se týká zvýšení procentních sazeb pro stanovení výše nemocenského, pokud dočasná pracovní neschopnost trvá déle než třicet dní.
ps2013-056-05-001-008.u4.p2.s2 Je to pozměňovací návrh, který vlastně schválila vládní koalice, a jedná se o návrat pro dlouhodobě nemocné do doby před změnami za minulých pravicových vlád.
ps2013-056-05-001-008.u4.p3.s1 děkuji a věřím, že tento návrh projednáme.
ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s2 Ještě přečtu omluvu pana ministra Havlíčka.
ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s3 Ten se omlouvá od 15 hodin z pracovních důvodů.
ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s4 Pan poslanec Lank mezi 16. a 21. z důvodu jednání.
ps2013-056-05-001-008.u5.p2.s1 My jsme tento návrh v prvním čtení přikázali výboru pro sociální politiku jako garančnímu a dále byl také přikázán výboru pro zdravotnictví.
ps2013-056-05-001-008.u5.p2.s2 Usnesení obou výborů byla doručena jako tisku 926/1 a 2.
ps2013-056-05-001-008.u5.p2.s3 Prosím nejprve zpravodaje garančního výboru pana poslance Vilímce, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy.
ps2013-056-05-001-008.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás informoval o usnesení výboru pro sociální politiku ke sněmovnímu tisku 926, tedy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
ps2013-056-05-001-008.u6.p2.s1 Výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s touto spíše, jak i zdůraznila paní ministryně, technickou novelou zákona, která tedy vede ke zjednodušení placení pojistných odvodů u osob samostatně výdělečně činných, zjednodušuje úpravy vracení přeplatků na pojistném či upravuje podmínky na dávku nemocenského pojištění a provádí další, vesměs technické změny.
ps2013-056-05-001-008.u6.p3.s1 Sociální výbor, nebo výbor pro sociální politiku však doporučuje zrušit v rámci části čtvrté článku 7 body 10, 14, 16, 20, 28 a 29.
ps2013-056-05-001-008.u6.p3.s2 Jedná se o body spojené s novelou zákona o nemocenském pojištění, kterými se zavádí povinnost a zároveň oprávnění porodní asistentce vystavovat v souvislosti se žádostí o peněžitou pomoc v mateřství potvrzení o očekávaném dnu porodu či dalších zákonem vyžadovaných skutečnostech.
ps2013-056-05-001-008.u6.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-05-001-008.u7.p1.s1 Děkuji a prosím zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Antonína, aby nás také informoval o průběhu projednávání.
ps2013-056-05-001-008.u8.p1.s1 Uvedený zákon jsme projednávali pouze v jednom jediném bodě, protože zdravotního výboru se týkal pouze ten bod, který se potkává, a to je ten bod o vystavování peněžité pomoci v mateřství, kdy se domníváme, že porodní asistentky by neměly mít právo tento dokument vystavovat, protože je vázaný na předchozí zdravotní vyšetření a diagnostikování, délku gravidity, kterou není porodní asistentka schopna provést bez ultrazvukových vyšetření a podrobných těhotenských vyšetření.
ps2013-056-05-001-008.u9.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-056-05-001-008.u9.p1.s2 Mám zatím dvě přihlášky.
ps2013-056-05-001-008.u9.p1.s3 Prosím paní poslankyni Hnykovou a pana poslance Běhounka.
ps2013-056-05-001-008.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-056-05-001-008.u10.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, ráda bych vám představila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona číslo 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
ps2013-056-05-001-008.u10.p1.s3 Tímto pozměňovacím návrhem chci docílit snazšího způsobu úhrady za pobyt v pobytových zařízeních sociálních služeb u osob s omezenou svéprávností, za něž otázku financí řeší opatrovník.
ps2013-056-05-001-008.u10.p2.s1 Sněmovní tisk 926 v části třetí, kde je obsažena změna zákona číslo 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, mění v novelizačním bodě 46 a 47 ustanovení § 116c tohoto zákona tak, že ho terminologicky upravuje, aby označení zařízení sociálních služeb poskytující pobytové sociální služby odpovídalo zákonu o sociálních službách.
ps2013-056-05-001-008.u10.p2.s2 Dále upřesňuje způsob výplaty důchodu upravený tímto ustanovením pak nelze použít (?) v případech, kdy klient takového zařízení je omezen ve svéprávnosti a ustanoveného opatrovníka.
ps2013-056-05-001-008.u10.p2.s3 A v neposlední řadě stanoví povinnost takovým zařízením ve stanovených případech vracet přeplatky na důchodu plátci důchodu.
ps2013-056-05-001-008.u10.p3.s1 Pozměňující návrh jsem předložila na jednání výboru pro sociální politiku, kde byl sice zamítnut, ale následovalo jednání na Ministerstvu práce a sociálních věcí za účasti Ministerstva spravedlnosti a asociace poskytovatelů, kde se dohodli na pozměňovacím návrhu, který navrhuje pozměnit novelizační bod 47 a použít tak specifického způsobu výplaty důchodu do zařízení sociálních služeb i pro důchodce, kteří jsou omezeni ve svéprávnosti, pokud s tímto způsobem výplaty jejich opatrovník souhlasí.
ps2013-056-05-001-008.u10.p3.s2 Vychází se přitom z toho, že zařízení sociálních služeb s opatrovníkem smluvně ošetří způsob nakládání s takto zaslanými finančními prostředky, což stávající znění zákona o sociálních službách umožňuje a v praxi se tak fakticky postupuje.
ps2013-056-05-001-008.u10.p3.s3 Tento postup v praxi usnadní situaci jak zařízením sociálních služeb, tak opatrovníkům, zejména těm veřejným, kteří tuto funkci vykonávají ve vztahu k většímu počtu klientů omezených ve svéprávnosti.
ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s1 Dlouhá léta se v praxi uplatňuje princip, kdy pobytová zařízení sociálních služeb obdrží hromadným poukazem výplatu důchodu pro většinu svých klientů a následně provedou na základě dohody s klientem či jeho opatrovníkem, která je součástí smlouvy o poskytování sociální služby, zúčtování úhrady za pobyt podle ujednání ve smlouvě a se zůstatkem důchodu nakládají ve prospěch klienta.
ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s2 Je použit na doplatky léků, nákup oblečení, případně dalších nákupů pro klienty.
ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s3 To vše pod kontrolou opatrovníka a opatrovnického soudu a pochopitelně na základě komunikace s klientem.
ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s4 To je nyní v pozměňovacím návrhu, který byl, jak jsem řekla, připraven ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí, legálně upraveno.
ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s5 Ulehčíme tímto život našim hendikepovaným spoluobčanům i pracovníkům v pobytových zařízeních sociálních služeb a nebudeme je zatěžovat zbytečnou byrokracií.
ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s6 Stojí to pouze čas a peníze.
ps2013-056-05-001-008.u10.p5.s1 vám děkuji za pozornost a podporu mého pozměňovacího návrhu a v podrobné rozpravě se k němu a ještě k dalšímu přihlásím.
ps2013-056-05-001-008.u10.p5.s2 Děkuji.
ps2013-056-05-001-008.u11.p1.s1 Děkuji, prosím pana poslance Běhounka a připraví se pan poslanec Zavadil.
ps2013-056-05-001-008.u12.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, kolegyně a kolegové, to tady bylo citováno.
ps2013-056-05-001-008.u12.p1.s2 Odůvodnění máte v komplexním materiálu, ale velice krátce přednesu výtah z tohoto.
ps2013-056-05-001-008.u12.p2.s1 Tento pozměňovací návrh je novelizací zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, kde by v podstatě měla být zjednodušena možnost podávání tiskopisů o rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, potvrzení o nařízení karantény a tiskopisů na věcně navazujících v elektronické podobě.
ps2013-056-05-001-008.u12.p2.s2 Cílem navrhované elektronizace neschopenek, v uvozovkách, je jednak zavést zcela novou a funkční formu tiskopisů používaných při posuzování dočasné pracovní neschopnosti, ve zkratce DPN, či potvrzování karantény jako plně elektronické cesty komunikace zúčastněných subjektů a jednak se zavedením elektronické neschopenky využít a optimalizovat komunikaci i při zachování možnosti nadále vydávat i příslušné tiskopisy papírovou formou, tzn. papírové neschopenky.
ps2013-056-05-001-008.u12.p3.s1 Základní návrhy přinesou především zjednodušení postupů a následného pohybu dokladů, protože v současné době máme pět dílů pracovní neschopnosti a jsou s tím obrovské problémy, protože se většina z nich, aspoň jeden, během cesty ztratí.
ps2013-056-05-001-008.u12.p3.s2 Snížení počtu dílů tiskopisu rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti z pěti na tři, odbourávání mnohých zbytných povinností lékařů, odbourávání zbytných povinností zaměstnavatelů, vedení údajů o všech dočasných pracovních neschopnostech pojištěnců, jejichž nemocenské pojištění provádí tentýž orgán v jedné evidenci, umožnění využívání údajů z evidence dočasné pracovní neschopnosti a zachování volby ošetřujícího lékaře, jakou formou budou tiskopisy o DPN vydávány.
ps2013-056-05-001-008.u12.p3.s3 Závěrem z tohoto výtahu je vhodné říci, že je cílem zrychlení procesu a urychlení výplat nemocenského, snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů, ošetřujících lékařů i odboru sociálních věcí a poskytování elektronické komunikace zaměstnavatelům, předávat informace o pracovních neschopnostech jejich zaměstnanců.
ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s1 Při zavedení elektronické neschopenky se všemi jejími výhodami stále zůstane zachována možnost alternativně vystavovat neschopenku v papírové formě.
ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s2 Bude záviset výhradně na volbě jednotlivých lékařů, kterou formu a pro jaký případ vystavení pracovní neschopnosti zvolí, předpokládám ve spolupráci se zaměstnavateli.
ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s3 Je zřejmé, že o úspěchu elektronické neschopenky rozhodne do značné míry jednoduchost, uživatelská přívětivost a schopnost následných technických řešení.
ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s4 Účelem předloženého návrhu je vytvořit takový právní rámec včas, který vznik těchto řešení umožní.
ps2013-056-05-001-008.u12.p5.s1 V podrobné rozpravě se potom přihlásím k číslu, pod kterým je zaznamenán v sněmovních dokumentech.
ps2013-056-05-001-008.u13.p1.s1 Prosím pana poslance Zavadila a připraví se pan předseda Stanjura.
ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, můj pozměňovací návrh své opodstatnění mimo jiné i proto, že v roce 2010, v době, kdy v souvislosti s realizací úsporných opatření ve státním rozpočtu došlo k plošnému snížení těchto dávek, neboli dávek nemocenského pojištění, a po odeznění ekonomické krize se předpokládat a vzniká prostor pro to, aby systém nemocenského pojištění lépe naplňoval svůj účel a výše dávek byla nastavena tak, aby propad příjmů u déletrvajících dočasných pracovních neschopností nebo karantén nebyl tak výrazný.
ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s3 Navrhuje se proto navýšení procentních sazeb nemocenského na úroveň, která byla před rokem 2010.
ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s4 Výše nemocenského by měla být diferencována, to znamená, do 30 dnů by to mělo být stejné, jako to je, nad 30 dnů, od 31. dne, by se zvýšila sazba na 66 % a od 61. kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti by to bylo 72 % redukovaného denního vyměřovacího základu.
ps2013-056-05-001-008.u14.p2.s1 vám děkuji a doufám, že podpoříte tento návrh.
ps2013-056-05-001-008.u14.p2.s2 se potom k němu přihlásím při podrobné rozpravě.
ps2013-056-05-001-008.u15.p1.s1 Prosím pana předsedu Stanjuru.
ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s2 se chci vyjádřit k tomu, co uvedli dva předřečníci.
ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s3 U návrhu pana poslance Zavadila si dovolím říct, že to je návrh, který se navrhnout ve druhém čtení a se o něm hlasovat, protože je to, řekl bych, v zásadě jednoduchá debata.
ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s4 Samozřejmě osobně s tím návrhem nemám problém, protože člověk na dlouhodobé nemocenské vlastně dvě negativní věci současně - za prvé samotná dlouhodobá nemoc a druhá věc je finanční ohodnocení, které pobírá v době dlouhodobé nemocenské.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s1 Současně bychom se ale měli bavit o možnostech, aby vznikla možnost komerčně se připojistit na dobu nemocenské, protože ten návrh vlastně pomáhá těm, kteří mají v zásadě střední nebo nižší příjmy díky tomu, že je to limitováno shora, výše nemocenské.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s2 Takže u zaměstnanců, ale i živnostníků, kteří mají vyšší střední příjmy, je ten propad mimořádně vysoký, a to i po případném schválení tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s3 A možná bychom mohli obecně zvolit princip platby na nemocenské jako dobrovolný, si to každý zváží, a případně pokud budou na trhu produkty - dobrovolnost není nic špatného.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s4 To si myslím, že pokud to bude volba konkrétního člověka, je to věc, kterou bychom mohli podpořit, protože to je jeho zodpovědnost.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s5 Zrovna minulý týden jsem četl analýzu o tom, jak nečerpají nemocenskou drobní podnikatelé a živnostníci.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s6 Proč asi?
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s7 To jsou ti, kteří chodí pořád do práce a kteří si ten výpadek příjmů prostě nemohou dovolit.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s8 A není to jenom z finančních důvodů.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s9 Nemohou si dovolit vlastně opustit živnost, protože za tu práci nikdo neudělá, a na to moc nemyslíme.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s10 Maximálně co pro tato vláda , tak zpřísnění podmínek, zvýšení byrokracie, všetci kradnú a plaťte si víc.
ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s11 To je jediná pomoc, kterou nabízí tato vláda drobným podnikatelům a živnostníkům.
ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s1 Mnohem kritičtější komentář si zaslouží návrh pana poslance, pana hejtmana a pana předsedy správní rady VZP.
ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s2 Spolu jsme v nějaké pracovní skupině, která se zabývat elektronizací veřejné správy, a myslím si, že zrovna tento návrh je přesně ukázka toho, co v skupině kritizujeme a jak se postupovat nemá.
ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s3 Podívejte se na ten pozměňovací návrh.
ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s4 Je poměrně robustní, není provázaný s ničím ostatním, nebylo k tomu provedeno standardní výběrové řízení, zavádíme tady yettiho - jednotný informační systém MPSV.
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s1 Paní ministryně, něco takového je dneska?
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s2 myslím, že není.
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s3 Paní ministryně nebyla schopna za 3,5 roku vysoutěžit jediný systém, přestože v průběhu let měla x tiskových konferencí, jak je všechno špatně, jak ona to prosoutěží, vysoutěží.
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s4 Realita je úplně opačná!
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s5 Jediné, co chce, stáhnout zakázky ze sociální správy na Ministerstvo práce a sociálních věcí a tímto návrhem se tomu otevírají dveře.
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s6 Kdo je zodpovědný za tuto agendu?
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s7 Ministerstvo práce, nebo Česká správa sociálního zabezpečení?
ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s8 Odpověď je jasná.

Text viewDownload CoNNL-U