|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-07 ps2013-056-04-005-239 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

239. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - třetí čtení

Date2017-04-07
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/239
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056141.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 579 • previousnext

ps2013-056-04-005-239.u1.p1.s1 239.
ps2013-056-04-005-239.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - třetí čtení
ps2013-056-04-005-239.u1.p2.s1 Nyní prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Vlasta Bohdalová.
ps2013-056-04-005-239.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 959/4, který vám byl doručen 3. března tohoto roku.
ps2013-056-04-005-239.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisku 959/5.
ps2013-056-04-005-239.u1.p3.s1 A nyní jestli paní navrhovatelka zájem o vystoupení před otevřením rozpravy?
ps2013-056-04-005-239.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane předsedající.
ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s2 Dovolte mi předložit k závěrečnému třetímu čtení vládní návrh zákona, takzvaný kariérní řád.
ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s3 Dnes je Den vzdělanosti.
ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s4 Máme proto výjimečnou příležitost prosadit poslední z kroků ke zkvalitnění českého školství a k založení jeho základů.
ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s1 Kariérní řád zavádí podporu jak pro začínající učitele, tak pro učitele služebně starší.
ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s2 Vedle toho obnovuje didaktickou a metodickou podporu profese, zavádí také řadu specializačních a atestačních příplatků, to znamená, zvyšuje ohodnocení učitelů.
ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s3 V rámci výboru jsme dlouho pracovali na tom, abychom maximálně snížili administrativu s tímto spojenou.
ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s4 To se podle mého soudu podařilo.
ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s5 Proto prosím, vážené kolegyně, vážení kolegové, o podporu kariérního řádu dnes, v den -
ps2013-056-04-005-239.u3.p1.s1 se omlouvám, paní ministryně, ale když je ten Den vzdělanosti, tak ke klasické vzdělanosti patří úcta k Poslanecké sněmovně a v tomto případě i k dámě.
ps2013-056-04-005-239.u3.p1.s2 Prosím kolegy, aby přenesli své hovory do předsálí a nechali paní ministryni domluvit.
ps2013-056-04-005-239.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-056-04-005-239.u4.p1.s1 Na závěr bych vás chtěla požádat, vážené kolegyně, vážení kolegové, abyste právě v tento den, Den vzdělanosti, podpořili kariérní řád.
ps2013-056-04-005-239.u4.p1.s2 A děkuji vám za spolupráci na něm.
ps2013-056-04-005-239.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2013-056-04-005-239.u5.p1.s2 Otvírám rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Anna Putnová.
ps2013-056-04-005-239.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-056-04-005-239.u6.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2013-056-04-005-239.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, dámy a pánové.
ps2013-056-04-005-239.u6.p1.s3 Před závěrečným hlasováním o novele zákona o pedagogických pracovnících cítím povinnost vystoupit a sdělit některá stanoviska, a také připomenout pozměňovací návrhy, kterým jsme se v rámci výboru věnovali.
ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s1 jsem ve druhém čtení ocenila to, že se podařilo paní ministryni dostat novelu zákona do druhého čtení.
ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s2 Teď samozřejmě ta gratulace pokračuje, protože o kariérním řádu se mezi našimi učiteli a v našem Parlamentu mluví hezkou řádku let.
ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s3 Je to krok, který považuji za krok jednoznačně správným směrem.
ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s4 Chceme, aby učitelé měli předvídatelnost, chceme, aby měli stanovené mantinely, aby měli garantované finance, které v rámci jejich profese budou podporovány.
ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s1 Současně jsem ve druhém čtení také zmínila, že jsem přesvědčena, že tohle je novela, která opět bude muset být novelizována, abychom dokázali uspokojit ty požadavky učitelů tak, jak je slýcháme z praxe.
ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s2 Třístupňový kariérní řád samozřejmě způsobuje, že drtivá většina učitelů se ocitne ve druhém stupni, což do budoucna podle mého soudu bude nutně vyžadovat diferenciaci právě tohoto stupně.
ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s3 Myslím si, že k tomu, abychom mohli začít něco zlepšovat, musíme počkat, praxe kariérní řád jako systém vstřebá a poté dojde k novelizaci.
ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s4 Chápu, že tento argument řadu mých kolegů nepřesvědčil pro to, abych je získala pro podporu kariérního řádu.
ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s5 Nicméně domnívám se, že i toto je způsob, jak se můžeme vypořádat, a měli bychom si to říct na rovinu, že kariérní řád není učitelskou veřejností ani obdivován ani velmi vítán.
ps2013-056-04-005-239.u6.p4.s1 Chtěla bych se také zmínit o některých pozměňovacích návrzích, které jsme projednávali.
ps2013-056-04-005-239.u6.p4.s2 Prvně se stručně vyjádřím k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Novákové, která je dnes řádně omluvená.
ps2013-056-04-005-239.u6.p4.s3 Její pozměňovací návrhy, které jsou pod body E1 E4, zahrnují ustanovení kariérního poradce -
ps2013-056-04-005-239.u7.p1.s1 Znovu se omlouvám a prosím v rámci Dne vzdělanosti, abyste přestali s tím hlukem, nebo nevzdělance začnu jmenovat.
ps2013-056-04-005-239.u7.p1.s2 Děkuji.
ps2013-056-04-005-239.u8.p1.s1 Koordinátora žákovské samosprávy jako odborníka, který pomáhá žákům a studentům identifikovat se se školou, koordinuje jednotlivé aktivity a vytváří pozitivní atmosféru ve škole.
ps2013-056-04-005-239.u8.p1.s2 Tam, kde se tento koordinátor dnes naučil spolupracovat s žáky i s učitelským sborem, se velmi osvědčil.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s1 Ten druhý bod se týká volna pro vzdělávání učitelů.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s2 Je to můj pozměňovací návrh, který se vžil pod takovou zkratkou "sabatikl", který jsem avizovala a podrobně představovala ve druhém čtení.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s3 Mně je velmi líto, že jsem nedokázala přesvědčit školský výbor, aby podpořil tento návrh.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s4 Připomínky Ministerstva školství, které přicházely v tomto smyslu, vycházejí z předpokladů, že by tato instituce byla velmi nákladná, a hovoří řádově o miliardách korun.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s5 Ten předpoklad a rozvaha, kterou jsem měla k dispozici, musím říct, že vychází ze špatné úvahy, a to že učitelé budou čerpat toto volno všichni v jednom roce, navíc se předpokládá v rozvaze, že se tak bude dít po dobu jednoho roku.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s6 Vzhledem k tomu, že ředitelé jsou lidé, kteří mají velkou zkušenost s personálními záležitostmi, s plánováním, není možné, aby tato situace nastala.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s7 Navíc se předpokládá, že přechodné období znemožní, aby se v jednom roce tyto prostředky takto zhmotnily, protože budou postupně nabíhat kurzy, budou nabíhat postupně nabídky pro učitele tak, aby mohli a dokázali vstřebat i to vzdělání, o které se jedná.
ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s8 Je to pozměňovací návrh, který je pod body B1 B3.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s1 Musím se ještě chvilku pozastavit u pozměňovacího návrhu, který se tváří jako kompromisní k mému pozměňovacímu návrhu, a to je pozměňovací návrh pana poslance Kořenka.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s2 Tam je požadavek na nenárokovost volna pro vzdělání učitelů.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s3 Je to požadavek, který jde proti systému, který buduje současné vedení Ministerstva školství tím, že se snaží sjednotit vzdělávací politiku v České republice.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s4 Nenárokovost by způsobila nepochybně výkladovou nejasnost a pravděpodobně by vedla k tomu, že by učitelé v jednotlivých krajích, v jednotlivých obcích a v jednotlivých školách se cítili zvýhodněni.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s5 Vzdělávání učitelů nemá být ani odměna, ani trest.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s6 to být legitimní možnost, kterou mohou čerpat.
ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s7 A pokud není nároková, tak ztrácí smysl.
ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s1 Chtěla bych podotknout, že jsem přesvědčena, že přijetí tohoto volna by v sobě zahrnovalo také velkou symboliku, kterou bychom podpořili prestiž našich učitelů.
ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s2 Stále mluvíme o učitelích, prostřednictvím jichž chceme působit samozřejmě na naše děti.
ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s3 Mluvíme o učitelích, ale hlasovat budeme o dětech.
ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s4 O našich dětech.
ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s5 Chceme, aby naše děti měly učitele kvalifikované, motivované a spokojené.
ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s1 Novináři se ptali, zda podpořím tuto novelu v případě, že neprojde můj pozměňovací návrh.
ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s2 odmítám kšeftovat s budoucností školství a jsem připravena navzdory tomu podpořit tuto novelu.
ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s3 Zůstane možná trocha lítosti nebo hořkosti, ale jsem přesvědčená, že to semínko naděje, že by učitelé mohli získat legitimní prostředek pro získání volna na sebevzdělání, tady existuje a vyklíčí a vyroste možná v budoucí době v dalším volebním období.
ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s4 A musím říct, že by mi nevadilo, kdyby si to osvojili třeba sociální demokraté.
ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s5 Znovu opakuji, budeme hlasovat o novele, ale rozhodujeme o dětech.
ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s6 O našich dětech.
ps2013-056-04-005-239.u9.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2013-056-04-005-239.u9.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Zlatuška.
ps2013-056-04-005-239.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, paní ministryně, dámy a pánové, myslím si, že tato norma je důležitá a že zapadá celkově do toho, co si vládní koalice předsevzala pro toto volební období.
ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s2 Když jsme začínali, tak jsme věděli, že jeden z podstatných problémů je v českém školství právě regionální školství, tedy školství od mateřských školek po střední školy a učiliště, a věděli jsme, že základním problémem, který musíme vyřešit, je zlepšení jeho financování.
ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s3 Zároveň bylo jasné, že v tom stavu, jak jsou nastaveny všechny mechanismy z předchozích let nebo desetiletí, tak nestačilo jenom přisypat peníze.
ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s4 Shodli jsme se, když jsme vytvářeli program koaliční vlády, na dvou částech, které je pro to přidávání financí udělat, to je změnit financování škol a odstranit mechanismy, které účelově nutily školy jenom do optimalizace počtu studentů, a druhá věc je zlepšit platy učitelů a s tím souvisí zavedení kariérního řádu.
ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s5 Oba tyto prvky byly nesmírně podstatné pro to, aby daly strukturu, do které se ty přidané peníze dají dát s aspoň minimální zárukou, že nedojde k tomu, že se rozplynou v neefektivitách systému.
ps2013-056-04-005-239.u10.p2.s1 Nemyslím si, že normy, které přijímáme, jsou dokonalé v tom smyslu, že na nebude nutné sahat, a samozřejmě v okamžiku, kdy zaznívají výhrady, že bude potřebná jejich novelizace v nějaké dohledné době, tak je na tom možné spatřovat dosti oprávněného.
ps2013-056-04-005-239.u10.p2.s2 Nicméně například zde u kariérního řádu se jedná o zavádění systému, který zde zhruba dvacet let chyběl.
ps2013-056-04-005-239.u10.p2.s3 Neustále se o něm mluvilo, a jestli se vůbec něco měnit, tak k tomu musíme dát ten základ, že je tam aspoň tady ta základní struktura, a poté můžeme dolaďovat další detaily.
ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s1 Systematika toho, jak jsou učitelé odměňováni, je podle mého názoru přímo související s tím, aby bylo možné výrazným způsobem v blízké budoucnosti zvýšit platy učitelů a dostat se z toho, co mezinárodní statistiky ukazují zcela jasně, že naši učitelé, pokud odhlédneme od škol vysokých, tak naši učitelé tam, kde jsou odměňováni podle zákona o platu, čili v regionálním školství, jsou hluboce podfinancováni, a mimo jiné chybí systém, který by navazoval jejich platy na systematické zvyšování kvalifikace.
ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s2 Toto tento zákon přináší.
ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s3 Přináší ho na konci tohoto volebního období.
ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s4 Nicméně tohle není možné vyčítat paní ministryni Valachové jako spíš tomu, co za sebou nechal její předchůdce.
ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s5 Tam vzniklo podle mého názoru podstatné zpoždění.
ps2013-056-04-005-239.u10.p4.s1 Tolik k tomu, kde se shoduji s pohledem, že je to norma významná.
ps2013-056-04-005-239.u10.p4.s2 Zapadá do toho, co jsme si jako vládní koalice předsevzali a co také plníme.
ps2013-056-04-005-239.u10.p5.s1 Tam, kde bych nesdílel tak úplně nadšení, to jsou ta konstatování o tom, jak při vzdělanosti zvyšujeme kvalitu školství a jak tohle bude znamenat významný posun.
ps2013-056-04-005-239.u10.p5.s2 Myslím si, že ve školství je víc problémů, které nesouvisí jenom s kvalifikační strukturou učitelů a s tím, co tady teď bude dávat kariérní řád, a s výší jejich platů, ale že jsou tam i problémy, které jsou spojeny s žádoucí diverzitou celého školství, uplatňováním inovativních postupů a nutnou snahou v zájmu kvality školství vyvarovat se něčeho, co se označit jako jakési zabetonované vyjeté koleje těch standardních postupů, ze kterých se nedovolí uhnout bokem.
ps2013-056-04-005-239.u10.p6.s1 Tím mám na mysli prakticky monopolní způsob vzdělávání učitelů, který, když ho spojíme s tím nepříliš šťastným tlakem na testování, které nemá formativní povahu, ale povahu jenom závěrečného filtru, tak působí spíše negativně.
ps2013-056-04-005-239.u10.p6.s2 Tady vidím jako nenaplněnou šanci spojit možnosti, které dává kariérní řád, a ta struktura kompetencí, která se tady v tomto vytváří, spojit to s tím, aby se posílila pravomoc ředitelů a měli možnost přijímat také vysokoškolské pracovníky, kteří neprošli tímto standardním a víceméně do jistého typu vyjetých kolejí zasazujícím prostředím pedagogického vzdělávání, tak jak je dneska pojímáno.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s1 Předkládal jsem k tomuto pozměňovací návrh, který budeme hlasovat v bodech H1 H5.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s2 Při druhém čtení jsem ho poměrně podrobně odůvodňoval a zmiňoval jsem se i o tom, že ten návrh vychází z dat, které k dispozici Česká školní inspekce.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s3 Mezitím jsem dostal i podpůrné stanovisko ústředního školského inspektora, který podporuje tento návrh s tím, že ovšem mezi druhým a třetím čtením tam doporučil některé drobné změny, které se sice domnívám, že by stačilo, aby je uplatňovali při své činnosti ředitelé škol, nicméně je to podmínění, kterým jeho souhlasné stanovisko nemohu tady prezentovat tak úplně jako bezvýhradný souhlas.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s4 Takže s tímhle se na nemohu přímo odvolávat tak, abych v rámci koaličních jednání jednal v to, aby přece jenom ministerstvo ustoupilo a návrhy H1 H5 podpořilo.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s5 Jsem srozuměn s tím, že to malou naději.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s6 Nicméně pokud by se do finální normy toto podařilo dostat, myslím, že by toto byl významný krok, který by pomáhal celému systému.
ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s7 A bohudík tím, že je jak to pozitivní doporučení, tak ten text k dispozici, tak se může stát, že třeba nám to sem přijde ze Senátu s těmito změnami, což by znamenalo zpoždění dva tři týdny a ještě pořád by to bylo zvládnutelné.
ps2013-056-04-005-239.u10.p8.s1 V každém případě soudím, že norma jako celek, tak jak jsme ji připravili koaličně, je pozitivní, že si zaslouží být přijata.
ps2013-056-04-005-239.u10.p8.s2 A jak říkám, je to naplňování něčeho, co lze pociťovat jako dlouhodobý dluh, krok nepochybně správným směrem.

Text viewDownload CoNNL-U