ps2013-056-04-005-239.u1.p1.s1
239 . ps2013-056-04-005-239.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 959 / - třetí čtení ps2013-056-04-005-239.u1.p2.s1
Nyní prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . ps2013-056-04-005-239.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 959 / 4 , který vám byl doručen 3 . března tohoto roku . ps2013-056-04-005-239.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisku 959 / 5 . ps2013-056-04-005-239.u1.p3.s1
A nyní jestli paní navrhovatelka má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy ? ps2013-056-04-005-239.u1.p3.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , vážený pane předsedající . ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s2
Dovolte mi předložit k závěrečnému třetímu čtení vládní návrh zákona , takzvaný kariérní řád . ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s3
Dnes je Den vzdělanosti . ps2013-056-04-005-239.u2.p1.s4
Máme proto výjimečnou příležitost prosadit poslední z kroků ke zkvalitnění českého školství a k založení jeho základů . ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s1
Kariérní řád zavádí podporu jak pro začínající učitele , tak pro učitele služebně starší . ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s2
Vedle toho obnovuje didaktickou a metodickou podporu profese , zavádí také řadu specializačních a atestačních příplatků , to znamená , zvyšuje ohodnocení učitelů . ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s3
V rámci výboru jsme dlouho pracovali na tom , abychom maximálně snížili administrativu s tímto spojenou . ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s4
To se podle mého soudu podařilo . ps2013-056-04-005-239.u2.p2.s5
Proto prosím , vážené kolegyně , vážení kolegové , o podporu kariérního řádu dnes , v den - ps2013-056-04-005-239.u3.p1.s1
Já se omlouvám , paní ministryně , ale když už je ten Den vzdělanosti , tak ke klasické vzdělanosti patří úcta k Poslanecké sněmovně a v tomto případě i k dámě . ps2013-056-04-005-239.u3.p1.s2
Prosím kolegy , aby přenesli své hovory do předsálí a nechali paní ministryni domluvit . ps2013-056-04-005-239.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-056-04-005-239.u4.p1.s1
Na závěr bych vás chtěla požádat , vážené kolegyně , vážení kolegové , abyste právě v tento den , Den vzdělanosti , podpořili kariérní řád . ps2013-056-04-005-239.u4.p1.s2
A děkuji vám za spolupráci na něm . ps2013-056-04-005-239.u5.p1.s1
Děkuji paní ministryni . ps2013-056-04-005-239.u5.p1.s2
Otvírám rozpravu , do které se jako první přihlásila paní poslankyně Anna Putnová . ps2013-056-04-005-239.u5.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-056-04-005-239.u6.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2013-056-04-005-239.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové . ps2013-056-04-005-239.u6.p1.s3
Před závěrečným hlasováním o novele zákona o pedagogických pracovnících cítím povinnost vystoupit a sdělit některá stanoviska , a také připomenout pozměňovací návrhy , kterým jsme se v rámci výboru věnovali . ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s1
Já už jsem ve druhém čtení ocenila to , že se podařilo paní ministryni dostat novelu zákona do druhého čtení . ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s2
Teď samozřejmě ta gratulace pokračuje , protože o kariérním řádu se mezi našimi učiteli a v našem Parlamentu mluví už hezkou řádku let . ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s3
Je to krok , který považuji za krok jednoznačně správným směrem . ps2013-056-04-005-239.u6.p2.s4
Chceme , aby učitelé měli předvídatelnost , chceme , aby měli stanovené mantinely , aby měli garantované finance , které v rámci jejich profese budou podporovány . ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s1
Současně jsem ve druhém čtení také zmínila , že jsem přesvědčena , že tohle je novela , která opět bude muset být novelizována , abychom dokázali uspokojit ty požadavky učitelů tak , jak je slýcháme z praxe . ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s2
Třístupňový kariérní řád samozřejmě způsobuje , že drtivá většina učitelů se ocitne ve druhém stupni , což do budoucna podle mého soudu bude nutně vyžadovat diferenciaci právě tohoto stupně . ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s3
Myslím si , že k tomu , abychom mohli začít něco zlepšovat , musíme počkat , až praxe kariérní řád jako systém vstřebá a poté dojde k novelizaci . ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s4
Chápu , že tento argument řadu mých kolegů nepřesvědčil pro to , abych je získala pro podporu kariérního řádu . ps2013-056-04-005-239.u6.p3.s5
Nicméně domnívám se , že i toto je způsob , jak se můžeme vypořádat , a měli bychom si to říct na rovinu , že kariérní řád není učitelskou veřejností ani obdivován ani velmi vítán . ps2013-056-04-005-239.u6.p4.s1
Chtěla bych se také zmínit o některých pozměňovacích návrzích , které jsme projednávali . ps2013-056-04-005-239.u6.p4.s2
Prvně se stručně vyjádřím k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Novákové , která je dnes řádně omluvená . ps2013-056-04-005-239.u6.p4.s3
Její pozměňovací návrhy , které jsou pod body E 1 až E 4 , zahrnují ustanovení kariérního poradce - ps2013-056-04-005-239.u7.p1.s1
Znovu se omlouvám a prosím v rámci Dne vzdělanosti , abyste přestali s tím hlukem , nebo nevzdělance začnu jmenovat . ps2013-056-04-005-239.u7.p1.s2
Děkuji . ps2013-056-04-005-239.u8.p1.s1
Koordinátora žákovské samosprávy jako odborníka , který pomáhá žákům a studentům identifikovat se se školou , koordinuje jednotlivé aktivity a vytváří pozitivní atmosféru ve škole . ps2013-056-04-005-239.u8.p1.s2
Tam , kde se tento koordinátor už dnes naučil spolupracovat s žáky i s učitelským sborem , se velmi osvědčil . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s1
Ten druhý bod se týká volna pro vzdělávání učitelů . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s2
Je to můj pozměňovací návrh , který se vžil pod takovou zkratkou " sabatikl " , který jsem avizovala a podrobně představovala ve druhém čtení . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s3
Mně je velmi líto , že jsem nedokázala přesvědčit školský výbor , aby podpořil tento návrh . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s4
Připomínky Ministerstva školství , které přicházely v tomto smyslu , vycházejí z předpokladů , že by tato instituce byla velmi nákladná , a hovoří řádově o miliardách korun . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s5
Ten předpoklad a rozvaha , kterou jsem měla k dispozici , musím říct , že vychází ze špatné úvahy , a to že učitelé budou čerpat toto volno všichni v jednom roce , navíc se předpokládá v té rozvaze , že se tak bude dít po dobu jednoho roku . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s6
Vzhledem k tomu , že ředitelé jsou lidé , kteří mají velkou zkušenost s personálními záležitostmi , s plánováním , není možné , aby tato situace nastala . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s7
Navíc se předpokládá , že přechodné období znemožní , aby se v jednom roce tyto prostředky takto zhmotnily , protože budou postupně nabíhat kurzy , budou nabíhat postupně nabídky pro učitele tak , aby mohli a dokázali vstřebat i to vzdělání , o které se jedná . ps2013-056-04-005-239.u8.p2.s8
Je to pozměňovací návrh , který je pod body B 1 až B 3 . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s1
Musím se ještě chvilku pozastavit u pozměňovacího návrhu , který se tváří jako kompromisní k mému pozměňovacímu návrhu , a to je pozměňovací návrh pana poslance Kořenka . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s2
Tam je požadavek na nenárokovost volna pro vzdělání učitelů . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s3
Je to požadavek , který jde proti systému , který buduje současné vedení Ministerstva školství tím , že se snaží sjednotit vzdělávací politiku v České republice . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s4
Nenárokovost by způsobila nepochybně výkladovou nejasnost a pravděpodobně by vedla k tomu , že by učitelé v jednotlivých krajích , v jednotlivých obcích a v jednotlivých školách se cítili zvýhodněni . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s5
Vzdělávání učitelů nemá být ani odměna , ani trest . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s6
Má to být legitimní možnost , kterou mohou čerpat . ps2013-056-04-005-239.u8.p3.s7
A pokud není nároková , tak ztrácí smysl . ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s1
Chtěla bych podotknout , že jsem přesvědčena , že přijetí tohoto volna by v sobě zahrnovalo také velkou symboliku , kterou bychom podpořili prestiž našich učitelů . ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s2
Stále mluvíme o učitelích , prostřednictvím jichž chceme působit samozřejmě na naše děti . ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s3
Mluvíme o učitelích , ale hlasovat budeme o dětech . ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s4
O našich dětech . ps2013-056-04-005-239.u8.p4.s5
Chceme , aby naše děti měly učitele kvalifikované , motivované a spokojené . ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s1
Novináři se mě ptali , zda podpořím tuto novelu v případě , že neprojde můj pozměňovací návrh . ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s2
Já odmítám kšeftovat s budoucností školství a jsem připravena navzdory tomu podpořit tuto novelu . ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s3
Zůstane možná trocha lítosti nebo hořkosti , ale jsem přesvědčená , že to semínko naděje , že by učitelé mohli získat legitimní prostředek pro získání volna na sebevzdělání , už tady existuje a vyklíčí a vyroste možná v budoucí době v dalším volebním období . ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s4
A musím říct , že by mi nevadilo , kdyby si to osvojili třeba sociální demokraté . ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s5
Znovu opakuji , budeme hlasovat o novele , ale rozhodujeme o dětech . ps2013-056-04-005-239.u8.p5.s6
O našich dětech . ps2013-056-04-005-239.u9.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2013-056-04-005-239.u9.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Zlatuška . ps2013-056-04-005-239.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , paní ministryně , dámy a pánové , myslím si , že tato norma je důležitá a že zapadá celkově do toho , co si vládní koalice předsevzala pro toto volební období . ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s2
Když jsme začínali , tak jsme věděli , že jeden z podstatných problémů je v českém školství právě regionální školství , tedy školství od mateřských školek po střední školy a učiliště , a věděli jsme , že základním problémem , který musíme vyřešit , je zlepšení jeho financování . ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s3
Zároveň bylo jasné , že v tom stavu , jak jsou nastaveny všechny mechanismy z předchozích let nebo desetiletí , tak nestačilo jenom přisypat peníze . ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s4
Shodli jsme se , když jsme vytvářeli program koaliční vlády , na dvou částech , které je pro to přidávání financí udělat , to je změnit financování škol a odstranit mechanismy , které účelově nutily školy jenom do optimalizace počtu studentů , a druhá věc je zlepšit platy učitelů a s tím souvisí zavedení kariérního řádu . ps2013-056-04-005-239.u10.p1.s5
Oba tyto prvky byly nesmírně podstatné pro to , aby daly strukturu , do které se ty přidané peníze dají dát s aspoň minimální zárukou , že nedojde k tomu , že se rozplynou v neefektivitách systému . ps2013-056-04-005-239.u10.p2.s1
Nemyslím si , že normy , které přijímáme , jsou dokonalé v tom smyslu , že na ně nebude nutné sahat , a samozřejmě v okamžiku , kdy zaznívají výhrady , že bude potřebná jejich novelizace v nějaké dohledné době , tak je na tom možné spatřovat dosti oprávněného . ps2013-056-04-005-239.u10.p2.s2
Nicméně například zde u kariérního řádu se jedná o zavádění systému , který zde zhruba dvacet let chyběl . ps2013-056-04-005-239.u10.p2.s3
Neustále se o něm mluvilo , a jestli se má vůbec něco měnit , tak k tomu musíme dát ten základ , že je tam aspoň tady ta základní struktura , a poté můžeme dolaďovat další detaily . ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s1
Systematika toho , jak jsou učitelé odměňováni , je podle mého názoru přímo související s tím , aby bylo možné výrazným způsobem v blízké budoucnosti zvýšit platy učitelů a dostat se z toho , co mezinárodní statistiky ukazují zcela jasně , že naši učitelé , pokud odhlédneme od škol vysokých , tak naši učitelé tam , kde jsou odměňováni podle zákona o platu , čili v regionálním školství , jsou hluboce podfinancováni , a mimo jiné chybí systém , který by navazoval jejich platy na systematické zvyšování kvalifikace . ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s2
Toto tento zákon přináší . ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s3
Přináší ho na konci tohoto volebního období . ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s4
Nicméně tohle není možné vyčítat paní ministryni Valachové jako spíš tomu , co za sebou nechal její předchůdce . ps2013-056-04-005-239.u10.p3.s5
Tam vzniklo podle mého názoru podstatné zpoždění . ps2013-056-04-005-239.u10.p4.s1
Tolik k tomu , kde se shoduji s pohledem , že je to norma významná . ps2013-056-04-005-239.u10.p4.s2
Zapadá do toho , co jsme si jako vládní koalice předsevzali a co také plníme . ps2013-056-04-005-239.u10.p5.s1
Tam , kde bych nesdílel tak úplně nadšení , to jsou ta konstatování o tom , jak při vzdělanosti zvyšujeme kvalitu školství a jak tohle bude znamenat významný posun . ps2013-056-04-005-239.u10.p5.s2
Myslím si , že ve školství je víc problémů , které nesouvisí jenom s kvalifikační strukturou učitelů a s tím , co tady teď bude dávat kariérní řád , a s výší jejich platů , ale že jsou tam i problémy , které jsou spojeny s žádoucí diverzitou celého školství , uplatňováním inovativních postupů a nutnou snahou v zájmu kvality školství vyvarovat se něčeho , co se dá označit jako jakési zabetonované vyjeté koleje těch standardních postupů , ze kterých se nedovolí uhnout bokem . ps2013-056-04-005-239.u10.p6.s1
Tím mám na mysli prakticky monopolní způsob vzdělávání učitelů , který , když ho spojíme s tím nepříliš šťastným tlakem na testování , které nemá formativní povahu , ale má povahu jenom závěrečného filtru , tak působí spíše negativně . ps2013-056-04-005-239.u10.p6.s2
Tady vidím jako nenaplněnou šanci spojit možnosti , které dává kariérní řád , a ta struktura kompetencí , která se tady v tomto vytváří , spojit to s tím , aby se posílila pravomoc ředitelů a měli možnost přijímat také vysokoškolské pracovníky , kteří neprošli tímto standardním a víceméně do jistého typu vyjetých kolejí zasazujícím prostředím pedagogického vzdělávání , tak jak je dneska pojímáno . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s1
Předkládal jsem k tomuto pozměňovací návrh , který budeme hlasovat v bodech H 1 až H 5 . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s2
Při druhém čtení jsem ho poměrně podrobně odůvodňoval a zmiňoval jsem se i o tom , že ten návrh vychází z dat , které má k dispozici Česká školní inspekce . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s3
Mezitím jsem dostal i podpůrné stanovisko ústředního školského inspektora , který podporuje tento návrh s tím , že ovšem mezi druhým a třetím čtením tam doporučil některé drobné změny , které se sice domnívám , že by stačilo , aby je uplatňovali při své činnosti ředitelé škol , nicméně je to podmínění , kterým jeho souhlasné stanovisko nemohu tady prezentovat tak úplně jako bezvýhradný souhlas . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s4
Takže s tímhle se na ně nemohu přímo odvolávat tak , abych v rámci koaličních jednání jednal v to , aby přece jenom ministerstvo ustoupilo a návrhy H 1 až H 5 podpořilo . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s5
Jsem srozuměn s tím , že to má malou naději . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s6
Nicméně pokud by se do finální normy toto podařilo dostat , myslím , že by toto byl významný krok , který by pomáhal celému systému . ps2013-056-04-005-239.u10.p7.s7
A bohudík tím , že je jak to pozitivní doporučení , tak ten text k dispozici , tak se může stát , že třeba nám to sem přijde ze Senátu s těmito změnami , což by znamenalo zpoždění dva tři týdny a ještě pořád by to bylo zvládnutelné . ps2013-056-04-005-239.u10.p8.s1
V každém případě soudím , že norma jako celek , tak jak jsme ji připravili koaličně , je pozitivní , že si zaslouží být přijata . ps2013-056-04-005-239.u10.p8.s2
A jak říkám , je to naplňování něčeho , co lze pociťovat jako dlouhodobý dluh , krok nepochybně správným směrem .