ps2013-056-09-004-048.u8.p6.s5
Jak jsem zmínil , ten zásah do vlastnických majetkových práv věřitelů je tam poměrně zřejmý . ps2013-056-09-004-048.u8.p7.s1
Novela tvrdí , že jejím cílem je oddlužení osob , které v tuto chvíli nemohou být oddluženy , jelikož nesplňují zákonní kritéria pro oddlužení , zejména nejsou schopny splnit povinnost zaplatit věřitelům 30 % svých závazků během pěti let . ps2013-056-09-004-048.u8.p7.s2
Já nesouhlasím s tím , že by tato spoluúčast v jedné variantě oddlužení , těch 30 % , měla být ze zákona vypuštěna . ps2013-056-09-004-048.u8.p7.s3
To je skutečně cesta do pekel , která nejen současným , ale i potenciálním dlužníkům říká : No , tak ono to nějak dopadne , uplyne lhůta , vy nemusíte splatit nic a budete oddluženi . ps2013-056-09-004-048.u8.p7.s4
Myslím si , že to je velmi špatné a že stát tímto nedává dobrý příklad . ps2013-056-09-004-048.u8.p8.s1
Novela chce do systému oddlužení přivést 655 tisíc lidí . ps2013-056-09-004-048.u8.p8.s2
Jak už jsem zmínil , zcela znejistí věřitele a s velkou pravděpodobností povede k masivnímu zneužívání institutu oddlužení . ps2013-056-09-004-048.u8.p9.s1
Ministerstvo spravedlnosti ve své zprávě o dopadech regulace přiznává , že pouhá 2 % dlužníků v exekuci jsou schopna během pěti let dosáhnout minimálního nutného uspokojení 30 % průměrné výše pohledávek v oddlužení . ps2013-056-09-004-048.u8.p10.s1
V současné době je v rámci oddlužení 103 tisíc lidí , 1 , 2 % dospělé populace . ps2013-056-09-004-048.u8.p10.s2
Ti zaplatí insolvenčním správcům a na odměnách a náhradách hotových výdajů 1 , 1 mld . Kč ročně . ps2013-056-09-004-048.u8.p10.s3
Pan ministr Pelikán uvedl na semináři 23 . září v Poslanecké sněmovně , že si odměnu pro insolvenční správce dokáže představit ještě vyšší . ps2013-056-09-004-048.u8.p10.s4
Takovou sumu si pak dělí jen několik velkých hráčů na trhu . ps2013-056-09-004-048.u8.p10.s5
Ministerstvo přiznalo , že v současné době dostávají přiděleny téměř dvě třetiny nových věcí především tři skupiny insolvenčních správců . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s1
A teď se dostávám k nákladům státu , protože - jak už jsem zmínil - nejde jenom o negativní dopad na věřitele , ale na stát a na státní rozpočet , a to si myslím , že by mělo zajímat poslance napříč politickým spektrem . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s2
Průměrné náklady státu na správu a vedení jednoho oddlužení se pohybují kolem 9248 Kč . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s3
Celkové náklady na oddlužení stávajících 103 tisíc lidí v oddlužení jsou tak přes 950 mil . Kč . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s4
V případě přijetí novely odhaduje Ministerstvo spravedlnosti , že v roce 2020 by mohl počet nových oddlužení dosáhnout 39 tis . nových věcí za rok , když vidíme 26 tisíc v roce 2016 . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s5
Jenom upozorňuji na toto číslo . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s6
Počítá tak s navýšením nápadů těchto případů až o 50 % ročně . ps2013-056-09-004-048.u8.p11.s7
Já se jenom ptám , s jakými výsledky , protože o tom jsem hovořil na začátku svého vystoupení . ps2013-056-09-004-048.u8.p12.s1
Celkové náklady státu na oddlužení cílové skupiny zákona , tedy všech lidí v dluhové pasti , by byly nejméně 9 mld . Kč . ps2013-056-09-004-048.u8.p13.s1
Takže nejenže porostou náklady státu , ale zároveň stát přebírá záruku za dalších 49 , 5 mld . Kč na odměnách insolvenčních správců . ps2013-056-09-004-048.u8.p13.s2
Každý ekonomicky aktivní občan České republiky tak insolvenčním správcům ze svých daní dává záruku ve výši 9900 Kč . ps2013-056-09-004-048.u8.p14.s1
Jak už jsem tady zmínil před chvílí , Ministerstvo financí odmítlo Ministerstvu spravedlnosti zvýšit jeho kapitolu o požadované výdaje . ps2013-056-09-004-048.u8.p14.s2
Pan ministr Pelikán tak zavazuje budoucí vládu k výdajům , které nemá vůbec v rámci jak svého současného rozpočtu , tak v rámci rozpočtového výhledu , pokryté . ps2013-056-09-004-048.u8.p15.s1
Ministerstvo spravedlnosti v průběhu meziresortního připomínkového řízení sice opustilo myšlenku zákonem stanoveného ochranného limitu pro zpeněžení obydlí povinného v rámci oddlužení v podobě tisícinásobku normativních nákladů na nájemní bydlení pro jednu osobu podle zákona o státní sociální podpoře , v praxi by tak například insolvenční správce nemohl zabavit a prodat byt , který stojí méně než 7 miliónů korun . ps2013-056-09-004-048.u8.p16.s1
Nově navrhuje , že tyto násobky nebudou uvedeny v zákoně , ale ve vyhlášce , což je taky otázka , jestli vůbec takto lze v prováděcím právním předpisu tyto finanční údaje a tyto dopady učinit , jestli by toto nemělo být skutečně stanoveno v zákoně . ps2013-056-09-004-048.u8.p16.s2
Ale já trošku vůbec zpochybňuji , jestli je to v tomto případě účelné . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s1
Jedním z motivů pro zavedení 0 % hranice oddlužení je pomoc ve vyloučených lokalitách . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s2
Bohužel takové oddlužení pro jedince žijící ve vyloučených lokalitách nelze považovat za relevantní nástroj , jelikož ti nelegální nebo , chceme - li , černí poskytovatelé půjček na žádné oddlužení nehrají , tam to skutečně probíhá jinak . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s3
Já jenom tady chci říci , že my jsme nedávno přijali např . zákon o spotřebitelském úvěru , který by měl vést k větší odpovědnosti těch , kteří si např . chtějí brát půjčku . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s4
Ale tady chci jenom říci , že řešení tedy není zavádět nějaké nové kategorie do insolvenčního práva , ale řešit tu otázku v rámci spotřebitelských úvěrů , adresného sociálního systému , včasné vymahatelnosti práva , boje proti řekněme šedé , nelegální ekonomice a nikoliv toto řešení přinášet v rámci insolvenčního zákona . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s5
Je to tedy komplex celé řady problémů , nepochybně opatření ve vztahu k finanční gramotnosti obyvatelstva . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s6
A mě by zajímalo , proč u tak důležitého zákona např . není přítomna paní ministryně práce a sociálních věcí , ministr financí , jak jsem tady před chvílí hovořil , z hlediska dopadů na státní rozpočet . ps2013-056-09-004-048.u8.p17.s7
Jenom chci říci , že problematika oddlužení nebo dluhové pasti nebo neschopnosti splácet své závazky rozhodně není jenom rezortu spravedlnosti , přestože se tady chce v jednom zákonu řešit celá spleť problémů , která ale je k horšímu a nepřinese pozitivní efekt . ps2013-056-09-004-048.u8.p18.s1
Co je důležité , s novelou nesouhlasil Nejvyšší soud České republiky a předsedové krajských soudů České republiky , kteří říkají : Chápeme , že vláda má nějaký politický záměr , nicméně přesahuje to možnosti soudů . ps2013-056-09-004-048.u8.p18.s2
Ty spisy se prostě nebudou dát vyřídit a na těch soudech nebudou mít možnost je vyřešit a jak říkají soudci , dokonce je kam dát . ps2013-056-09-004-048.u8.p18.s3
Tady vidíme zase nový trend , který je u této vlády častý , zvyšování zátěže na nejrůznější subjekty , ať už občany , podnikatele , firmy , v tomto případě soudy . ps2013-056-09-004-048.u8.p18.s4
Pokud se ale zavede nefunkční administrativně a personálně náročný systém , tak stejně z hlediska toho , že soudní moc je samozřejmě nezávislá a samostatná , tak nedosáhneme těch cílených efektů , které si tento zákon klade . ps2013-056-09-004-048.u8.p18.s5
Z mého pohledu jde o jakousi předvolební politickou vábničku socialistů , tedy sociální demokracie ve spojení s panem ministrem Pelikánem , protože jde skutečně o podporu jedné skupiny obyvatel vůči druhým , to znamená podporu dlužníků , ale z mého pohledu nejde ani o podporu dlužníků , protože oni se ze své dluhové pasti a ze svých problémů na základě tohoto zákona nedostanou . ps2013-056-09-004-048.u8.p18.s6
Naopak , vymahačské firmy , nelegální prostředky po tom , co uplynou ty lhůty , budou naopak mít daleko větší možnosti , jak vůči nim zasáhnout a já vůbec nechápu , že sem tento socialistický návrh přišel . ps2013-056-09-004-048.u8.p19.s1
Ale nejde jenom o názory Nejvyššího soudu a krajských soudů . ps2013-056-09-004-048.u8.p19.s2
S novelou nesouhlasí ani Hospodářská komora , ani Svaz průmyslu , dokonce ani další ekonomické a hospodářské subjekty . ps2013-056-09-004-048.u8.p19.s3
Ministerstvo spravedlnosti se ve zprávě RIA odmítlo zabývat analýzou dopadů nulové hranice pro splácení dluhů na obce v České republice , a to přesto , že lidé jen na nájemném ve čtyřech největších městech České republiky dluží přes 1 mld . korun . ps2013-056-09-004-048.u8.p19.s4
Takže zde máme nesouhlasné stanovisko Nejvyššího soudu , krajských soudů , Svazu průmyslu a dopravy , Hospodářské komory a Svazu měst a obcí . ps2013-056-09-004-048.u8.p19.s5
Já jenom říkám , že to jsou poměrně silné a reprezentativní subjekty a jenom vás , milé kolegyně a vážení kolegové , chci na tato jejich stanoviska odkázat a neměli bychom je přehlížet , měli bychom je brát skutečně vážně . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s1
To , jakým způsobem byla tato novela projednávána v Legislativní radě vlády , to už je samostatná kapitola . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s2
Já pamatuji doby , kdy bez projednání zásadních zákonů a zásadních novel zákonů v Legislativní radě vlády nemohl návrh zákona odejít na vládu ke schválení . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s3
Tady vidíme , že byla udělena výjimka z projednávání Legislativní rady vlády . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s4
Sešli se dva páni ministři , pan ministr Pelikán , pan ministr Chvojka ; ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s5
pan ministr Pelikán mu zřejmě řekl - no já nevím , jak v té Legislativní radě na tom plénu by tato novela dopadla , moc se tím nezdržujme a prosím , udělejte stanovisko předsedy Legislativní rady vlády . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s6
Pan ministr , předseda Legislativní rady vlády vyhověl a máme tady stanovisko předsedy Legislativní rady vlády . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s7
Ale i v tom stanovisku předsedy Legislativní rady vlády ministra Chvojky se uvádí , že zcela chybí hodnocení dopadů regulace na věřitele . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s8
O tom jsem tady v předchozím vystoupení hovořil , že ten negativní dopad na věřitele tady je , a to zejména na systémové věřitele a tzv . nedobrovolné věřitele , to znamená na banky , finanční instituce , pojišťovny a jiné poskytovatele půjček . ps2013-056-09-004-048.u8.p20.s9
To znamená ta RIA není úplná a chybí tam dopad na dotčené subjekty , když ten zákon do práv těchto dotčených subjektů výrazně zasahuje . ps2013-056-09-004-048.u8.p21.s1
Je zřejmé , že proces oddlužování je již v současné době v České republice spíše nadužíván či případně je dokonce zneužíván , přičemž navržená novela tento trend ještě více prohloubí . ps2013-056-09-004-048.u8.p21.s2
V České republice je v přepočtu na počet obyvatel každoročně schvalováno oddlužení pro 2 , 2 a násobek osob než v Německu či Rakousku . ps2013-056-09-004-048.u8.p21.s3
Pro zmíněný nepoměr není možné hledat vysvětlení v sociálních rozdílech ve zmíněných zemích , neboť např . při srovnání zmíněných zemí podle míry ohrožení chudobou je na tom Česká republika - tady to ohrožení je přibližně desetiprocentní - dokonce lépe než Rakousko či Německo , kde je to přibližně 15 % . ps2013-056-09-004-048.u8.p21.s4
Takže i v tom srovnání s těmi zahraničními zeměmi , jak je nám tady říkáno , kde všude takto postupují , musíme také vycházet ze socioekonomické situace v té dané zemi a také musíme vycházet z toho , jak funguje soudní systém , jak funguje sociální systém apod . ps2013-056-09-004-048.u8.p21.s5
Není možné tyto věci vytahovat z kontextu a mně tady chybí skutečně přístup a postup jiných ministerstev a jiných úřadů . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s1
Internetové reklamy lákající občany Slovenska na oddlužení v České republice naznačují , že stávající systém v České republice je již dnes výrazně benevolentní a asi i zajímavý pro cizince z okolních států . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s2
V neposlední řadě je téma oddlužení fyzických osob , zejména tedy podnikajících , předmětem rozhovorů na úrovni Evropské unie . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s3
Na ta jednání jezdí pan ministr Pelikán nebo jeho zástupci vyjednávat . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s4
V dohledné době je tak možné očekávat návrh směrnice , která může tuto oblast regulovat zcela jinak . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s5
A tady jsme zase u toho , jak se v České republice tvoří legislativa . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s6
Nedávno jsme schvalovali novelu insolvenčního zákona , která se tvářila , že byla údajně o něčem jiném než o oddlužení , teď se dostává tato novela a v budoucnu nás možná čeká po tom , co by vyšel nějaký předpis Evropské unie , další novela . ps2013-056-09-004-048.u8.p22.s7
To znamená novela střídá novelu a mně vadí to řešení pouze po těch krůčcích , po tom , zalíbit se určitým skupinám . ps2013-056-09-004-048.u8.p23.s1
Takže to rozšíření možností navýšit množství případů , kdy by došlo k poškození věřitele , je pro mě nepřijatelné , stejně tak jako opuštění té hranice 30 % . ps2013-056-09-004-048.u8.p23.s2
Když to shrnu , tato novela , kterou bych označil za socialistický experiment , je skutečným morálním hazardem , který útočí na práva nejen věřitelů , ale i na státní rozpočet , na obce a ve svém důsledku poškozuje věřitele a nepomáhá dlužníkům , kteří jsou v trvalé dluhové pasti . ps2013-056-09-004-048.u8.p23.s3
Ve výsledku jim totiž stejně nepomůže . ps2013-056-09-004-048.u8.p23.s4
To , že tady samozřejmě může být i ústavní problém z hlediska zásahu do majetku a práv věřitelů , je také závažná připomínka . ps2013-056-09-004-048.u8.p23.s5
A to , že ta novela útočí na princip , že dluhy se mají plnit a platit a že smlouvy se mají dodržovat , je zcela zřejmé . ps2013-056-09-004-048.u8.p24.s1
Proto asi nepřekvapí po těch desítkách připomínek , které jsem tady zmínil , že navrhuji , aby Poslanecká sněmovna zamítla tento návrh již v prvním čtení . ps2013-056-09-004-048.u8.p24.s2
Pokud by tento návrh neprošel , dávám návrh na vrácení tohoto zákona předkladateli k přepracování . ps2013-056-09-004-048.u8.p24.s3
Pokud by ani tento návrh neprošel , dávám návrh na prodloužení projednávání této novely o 30 dnů . ps2013-056-09-004-048.u8.p24.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-056-09-004-048.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Plíškovi . ps2013-056-09-004-048.u9.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Pavel Blažek . ps2013-056-09-004-048.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s1
Dobrý den , děkuji za slovo . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s2
Nevím , odkud začít . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s3
Snad tedy začnu připomínkou svých vlastních slov před asi dvěma lety , kdy jsem varoval tuhle Sněmovnu před neustálým posilováním postavení dlužníka na úkor věřitelů , netuše , kam až to dovedeme po těch dvou letech . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s4
Tento návrh zákona , který se dá označit za vynikající politický předvolební marketing , kdy média budou v zásadě informovat o tom , že vláda - ale tady se ostatní vládní strany hrozně mýlí , že z toho něco budou mít , budu říkat hnutí ANO - se zajímá o ty nejpotřebnější a předkládá různé návrhy , které jim velice pomůžou v jejich tíživé sociální situaci . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s5
Já to marketingově nepodceňuji , protože tyhle věci mívají vliv na voliče . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s6
Jenom připomenu - geniální marketingový tah Andreje Babiše bylo EET . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s7
Nikoliv proto , že to má nějaký vliv na placení daní , ono to zas tak veliké nebude . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s8
Nicméně u nás existují skupiny obyvatelstva , které z různých důvodů nesnášejí slovo podnikatel , a tyto skupiny obyvatel mnoho let volily například komunistickou stranu , nebo částečně socdem a doufaly , že s těmi podnikateli někdo zatočí . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s9
A teď se dozvěděly ve zkratce , že ten , kdo s nimi zatočí a zatáčí , je Andrej Babiš . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s10
A ejhle , ono to fungovalo . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s11
Myslím teď marketingově . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s12
Budu se vždycky divit ostatním stranám v koalici , že u tohoto svítily . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s13
Protože bylo od začátku jasné , že jim to žádné body nepřinese . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s14
A hnutí ANO tímto opravdu geniálním marketingem , to se zase musím sklánět , bere klasickým levicovým stranám , nebo pan Andrej Babiš by řekl tradičním , jako KSČM a ČSSD , voliče na základě jejich vlastních hlasů . ps2013-056-09-004-048.u10.p1.s15
No to se lépe nedá udělat . ps2013-056-09-004-048.u10.p2.s1
A v této věci jsme na tom podobně . ps2013-056-09-004-048.u10.p2.s2
Hnutí ANO velmi dobře ví , že dlužníků , to určitě znají i přesná čísla , byly to statisíce , možná miliony . ps2013-056-09-004-048.u10.p2.s3
A tito lidé , když se dozvědí - oni ten zákon dopodrobna nebudou studovat , ale budou mít titulky v různých novinách - pozor , přichází oddlužení , nemusíte platit dluhy . ps2013-056-09-004-048.u10.p2.s4
Do těch podrobností oni dále nepůjdou . ps2013-056-09-004-048.u10.p2.s5
Rozšíří se to mezi nimi . ps2013-056-09-004-048.u10.p2.s6
Ucítí možnost , že platební morálka , kterou už teď mnozí nemají , může ještě dále klesnout .