|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-04 ps2013-056-01-001-062 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

62. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1053/ - prvé čtení

Date2017-04-04
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/062
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056014.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 573 • previousnext

ps2013-056-01-001-062.u10.p1.s2 Tato povinnost, která následně poškodila, či alespoň omezila statisíce spotřebitelů na jejich právech, byla zkoncipována na tom, že operátor sdělí zákazníkovi, že smluvní podmínky se k určitému dni změní a je již pouze na něm, aby se zajímal, o jako změnu vlastně jde, a poté se podle toho zachoval.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s1 Pro vaši zajímavost.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s2 Tehdy také došlo v zákoně ke změně terminologie, kdy byl termín "účastník" nahrazen termínem "spotřebitel".
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s3 Což by se možná mohlo zdát jako čistě formální změna, ve skutečnosti to byla opět obrovská úlitba operátorům, neboť termín spotřebitel již nově nezahrnoval živnostníky atd., atd.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s4 A zejména z těchto důvodů jsem ani pro tento zákon nehlasoval.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s5 Novela byla přesto poté přijata více hlasy, než činí ústavní sněmovna, a to 138 hlasy.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s6 Co ale následovalo?
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s7 Český telekomunikační úřad po tomto sněmovním přijetí ještě dopisem na celou situaci a problémy upozornil Senát s tím, že tak může dojít ke zhoršení postavení zákazníků mobilních operátorů.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s8 Přesto byla novela Senátem dne 22. října 2014 schválena.
ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s9 A také upozornil, že novela je nejen podle něj i v naprostém rozporu s právem Evropské unie.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s1 Evropská komise dokonce začala Česko šetřit, a to v rámci dialogu, v rámci systému Evropské unie Pilot, což je předstupeň v procesu, kdy Evropská komise zahajuje řízení pro nesplnění povinnosti podle čl. 258 SFEU.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s2 Hospodářské výbory Sněmovny i Senátu se tehdy k problematice vyjádřily tak, že odpovědnost leží čistě na MPO, s tím, že jestliže je toto schopno svoji odpověď Soudnímu dvoru a případně i ČTÚ obhájit, není důvod jejich doporučení měnit.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s3 Od doby celá problematika týkající se zákona o elektronických komunikacích jakoby usnula, a to nejspíše proto, že velcí hráči na trhu byli navýsost spokojeni.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s4 Vzájemné propojení s médii a některými politiky tak znovu zafungovalo.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s5 Osobně jsem však ještě 23. října 2014 interpeloval předsedu vlády Sobotku s tím, proč mu nevadilo, že stanovisko ministra průmyslu a obchodu nebylo ke zmíněným omezováním práv spotřebitelů negativní, a dostalo se mi nicneříkající formální písemné odpovědi zkonstruované opět pod metodickým dohledem samotného MPO.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s6 Z jejího obsahu vyplynulo, že pan premiér omezení práv spotřebitele ještě v roce 2014 nikterak zásadně nevnímal, když mi psal, že se změnami se přece nemění základní princip, který stanoví, že účastník může předčasně vypovědět smlouvu bez sankce, pokud změna vede ke zhoršení jeho postavení.
ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s7 Tedy že je vlastně vše v pořádku.
ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s1 Protispotřebitelsky a také protitržně, alespoň podle mého názoru, doposud v zákoně fungovaly a fungují i lhůty.
ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s2 Například přestože je přenos telefonního čísla k jinému operátorovi poměrně rychlý podle čl. 5 odst. 4 Opatření obecné povahy ČTÚ OOP/10/10.2012 a nemá trvat déle než čtyři dny, celý výpovědní proces účelově zdržují právě výpovědní lhůty.
ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s3 Při smlouvě na dobu neurčitou může trvat uvolnění zákazníka i dva měsíce, přičemž opouštěný operátor může na zákazníka ještě různě působit nebo mu dělat i zbytečné naschvály.
ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s4 Pro fungující konkurenci je však nejlepší, kdyby změna mezi operátory proběhla co nejrychleji a zákazník svým odchodem mohl vyjádřit svoji nelibost.
ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s5 Vládou navržených deset dní je tedy pozitivní aspekt, avšak jak jsem zmínil, vše by šlo i mnohem rychleji, ovšem kdyby se ale také mnohem více chtělo.
ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s1 A najednou se vláda probouzí ze zimního spánku a začíná bojovat za spotřebitele, i když je vlastně deset minut po dvanácté.
ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s2 Proč tři roky nikomu nevadlo, zejména tedy naší exekutivě s resortním ministrem v první řadě, že text pozměňovacího návrhu v přijatém zákoně je také v rozporu s platným evropským regulačním rámcem v elektronických komunikacích, který v čl. 20 odst. 2 směrnice o univerzální službě 2002/22/ES ve znění její revize 2009/136/EU váže povinnost podnikatele informovat účastníka jak o chystané změně, tak i o ukončení smlouvy bez postihu, přičemž možnost ukončení této smlouvy je vázána na jakoukoli změnu smlouvy, nikoli tedy jen na změnu některých náležitostí?
ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s3 Nyní předkládaná novelizace tak vlastně pouze vrací vše do právního souladu.
ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s4 Předkladatelům také skutečně nejspíše jde o to, aby prostřednictvím nutné progresivní progrese víceméně přiblížili zákazníky k vyhovujícímu stavu.
ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s5 Nyní, krátce před volbami, se přece hodí voličům naservírovat nějakou tu menší laskominu, což ovšem není v této oblasti nikterak obtížné, odhlédneme-li například k aktuálním horentním sumám placeným spotřebiteli za telekomunikační služby.
ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s6 A do Polska rozhodně naši občané za nižšími cenami volání a dat jezdit nehodlají.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s1 Ale abych jen nekritizoval.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s2 Se změnami navrženými vládou týkajícími se zlepšení postavení spotřebitele nyní plně souhlasím, stejně tak jako s legislativními úpravami vztahujícími se k další fázi digitalizace vysílání.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s3 Tu ovšem vidím jako účelovou, ne zcela nezbytnou a státům nadiktovanou bruselskou byrokracií.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s4 Pochválit však ale nemohu dlouhodobě zakonzervovaný stav v oblasti ICT u nás a také ani dosavadní tendenčnost státního orgánu, myšleno Ministerstva průmyslu a obchodu, ve prospěch velkých podnikatelů v IT oblasti, což jsme měli možnost registrovat v poslední době všichni.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s5 Nakonec protispotřebitelské postoje možná zlomily, či snad dolomily politický vaz jinak podle mého názoru sociálně i lidsky přijatelnému ministru Mládkovi.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s6 A ani se moc v tomto ohledu nevidím.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s7 Trio operátorů v České republice je podle mnoha odborníků učebnicovým typem oligopolu s přesně rozděleným panstvím ničícím hospodářskou soutěž.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s8 A stát k tomu pokrytecky mlčí.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s9 Ale když nyní tak nad tím přemýšlím, tak zjišťuji, že mlčí není to správné slovo.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s10 Zástupci naší exekutivy se do řešení problémů v telekomunikační oblasti pouštějí totiž velice halasně - avšak převážně mezi sebou.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s11 Když se například ministr Mládek vyjádřil, že roaming je elitářská záležitost pro pět procent obyvatelstva, obratem reagoval ministr Babiš s tím, že jediné elity, kterým Mládek pomáhá, jsou jeho kámoši u operátorů, kterým věrně slouží tři roky.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s12 Teď však mám informaci, že si premiér Sobotka konečně vyžádal od ÚOHS šetření a také ČTÚ provádí tříkriteriální analýzu, která by měla být hotova během jara.
ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s13 Snad se již alespoň konečně něco v této zakonzervované oblasti pohne.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s1 Vláda se tedy již před koncem volebního období rozhoupala a předkládá tuto novelu, na jejímž zrychleném projednávání prý nyní nesmírně záleží.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s2 Sice po těch třech letech panující vztahové dysbalance operátor-zákazník, ale přece.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s3 Z hlediska spotřebitele je přece lhostejné, že novela měla původně obsahovat pouze změny v kontextu přechodu na nový stupeň digitalizace DVB-T2.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s4 Je také jasné, že nejde ani o nějaký nesourodý legislativní přílepek, čímž se někteří oponenti snaží zcela nepřípadně argumentovat.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s5 Samozřejmě že se velcí hráči na trhu nyní stavějí na zadní.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s6 Prý do návrhu byla na poslední chvíli zapracována ustanovení - myšlena ta, která předkladatel i označujeme za prospotřebitelská -, která nebyla projednána v rámci meziresortního připomínkového řízení a ani prý nebyla diskutována s odbornou veřejností.
ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s7 Alespoň podle dopisu od ICT Unie, Svazu průmyslu a dopravy, Asociace provozovatelů mobilních sítí a České asociace elektronických komunikací.
ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s1 Z jejich strany či od jejich lobbistů jsem intenzivně registroval zejména zvýšenou kritiku na zvýšení finančních sankcí, čili pokut za správní delikty, které jsou nově vydefinovány v § 118 odst. 23.
ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s2 Navrhované pokuty do výše 5 10 % procent z čistého obratu nebo 50 milionů, podle toho, která suma bude vyšší, přihlédneme-li k astronomickým ziskům mobilních operátorů, pro nepředstavují naprosto žádnou hrozbu.
ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s3 A likvidační, jak někteří účelově tvrdí, již vůbec ne.
ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s4 Normální je přece dodržovat zákonné požadavky, přičemž argumenty, že zvyšování pokut je stejně zbytečné, protože ani dnes nejsou tyto udělovány v maximální výši, jsou zcela irelevantní.
ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s5 Každému přece musí být jasné, že se neudělují proto, že u nás existuje velká neznalost správního trestání, která mobilním operátorům velice nahrává.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s1 Jako zpravodaj Sněmovny i hospodářského výboru, ale také jako předseda podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment musím s lítostí říci, že v této problematice se vyskytuje ještě jeden průvodní jev.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s2 Tím jsou dlouhodobě protikladná odborná stanoviska MPO a ČTÚ, které tak nemají na celou evoluci zákona o elektronických komunikacích, ale i celou IT oblast zrovna ten nejpříznivější vliv.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s3 Naposled jsem toto registroval jako zpravodaj zákona o snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací, který se teď dostává do třetího čtení.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s4 A další příklad.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s5 Ještě 17. února tohoto roku ministr Mládek napadl ČTÚ za to, že úřad v souvislosti s nehorázně vysokými cenami volání a dat nekonal.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s6 Podle Mládka ČTÚ vydal v dubnu 2016 prohlášení, že trh je v pořádku, a najednou podle ČTÚ již není.
ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s7 A přestože zvažoval, že podá místo ČTÚ podnět k antimonopolnímu úřadu, protože to prý bylo hodně divné, ministerský život mu to již nezachránilo.
ps2013-056-01-001-062.u10.p10.s1 Na závěr bych si dovolil zopakovat něco, o čem hovořil můj předřečník, a to co předkladatel říká na argument některých profesních organizací, že s postupem přechodu pozemního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard DVB-T2 se jedná o nejdražší možné řešení, neboť spotřebitel, a to zde bylo již také řečeno, zaplatí mj. 5 miliard za nové televize, resp. za nové set-top boxy či další miliardu za vybudování a několikaletý provoz přechodových sítí k přeladění a přepnutí sítí stávajících a také společnostem včetně Českých radiokomunikací.
ps2013-056-01-001-062.u10.p10.s2 Dále by zajímal názor na právní stanovisko České asociace satelitních operátorů, které tvrdí, že nastavená finanční veřejná podpora je v rozporu s platnými právními předpisy na národní i evropské úrovni, přičemž jako příklad uvádí rozhodnutí Evropské komise 2016/2395 ze dne 5. srpna 2016 o nedovolené státní podpoře operátorům zemského televizního vysílání při zavádění DVB-T na území Španělska.
ps2013-056-01-001-062.u10.p11.s1 Panu ministrovi děkuji předem za fundovanou odpověď a vám všem za pozornost.
ps2013-056-01-001-062.u11.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-056-01-001-062.u11.p1.s2 Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Ivan Pilný.
ps2013-056-01-001-062.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte nejdřív, abych nově jmenovanému panu ministrovi i osobně poblahopřál k jeho jmenování.
ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s3 Těším se na četná setkání na hospodářském výboru, protože těch věcí, které před sebou, je opravdu hodně.
ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s4 A také doufám, že to přežije ve zdraví, protože byl tak trošku hozen do mixéru.
ps2013-056-01-001-062.u12.p2.s1 Především bych chtěl říct, že kritika mobilních operátorů, která tady zazněla zejména v oblasti předražování dat a zneužívání toho paragrafu, toho odstavce, který jsme v dobré víře přijali více než ústavní většinou, je naprosto namístě.
ps2013-056-01-001-062.u12.p2.s2 Říkám to proto, abych nebyl dál obviněn z toho, že lobbuji za mobilní operátory, protože , jestli dovolíte, budu lobbovat pouze za zdravý rozum.
ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s1 Takže o čem tento zákon je a o čem není.
ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s2 Ono to tady bylo zmíněno.
ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s3 Ale my přece bychom neměli přijímat zákony, jak se v poslední době často děje, proti někomu, ale měli bychom je přijímat pro lidi.
ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s4 Takže se budu věnovat ve svém příspěvku tomu, jaký dopad přijetí tohoto zákona bude mít na lidi.
ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s1 Podle statistik, které jsou k dispozici, nemá 1,5 milionu lidí připojení na internet, statisíce lidí nemají chytré telefony.
ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s2 Tato skupina - a teď bych rád upoutal pozornost levé části sálu - je skupina lidí, kteří jsou sociálně slabí, jsou to senioři atd., na které tarif mobilních dat nemá vůbec žádný vliv, protože ho vůbec nepoužívají.
ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s3 Zato si budou muset koupit novou televizi nebo set-top box.
ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s4 Tito lidé si nevyměňují televize v okamžiku tzv. přirozené výměny, nevím, co to je, ale vyměňují si televizor v okamžiku, kdy je na šrot, protože na víc prostě nemají.
ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s5 Představa, že si většina z nich koupí set-top boxy, je zcela falešná, protože pokud jste se někdo pokoušel set-top box nainstalovat na starou televizi, tak víte, že to určitě přesahuje schopnosti těchto lidí, a potom budou lovit televizní kanály na dvou ovladačích.
ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s6 To jen pro ty, kteří hrají na tu sociální slabost a na tu ochranu spotřebitelů.
ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s1 Ta druhá část občanů, pro které mobilní data jsou důležitá, tak tam je potřeba říct to tady bylo řečeno, že kmitočet 700 MHz se opravdu uvolňuje proto, že bude použit pro mobilní data.
ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s2 Ta část, která se týká mobilních operátorů, a to tady bylo zmíněno.
ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s3 Je určitě potřeba upravit ten paragraf, který se týká informování jenom o podstatných změnách, protože operátoři toho zneužívali.
ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s4 Ten paragraf mimochodem není naformulován podle názoru právníků úplně dobře, takže ho bude asi potřeba nějakým způsobem upravit.
ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s1 Pokud se týká pokut, tak myslím, že diskuse o tom, jestli mají být procentem z obratu, nebo nějakou výší, poměrně nedává smysl, protože jak tady také bylo řečeno, pokud to můžete udělit, pokud k tomu máte nějaké závažné důvody a ta pokuta odpovídá tomu přečinu.
ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s2 Na Slovensku mají podobný zákon, platí nějakou dobu.
ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s3 Bylo řečeno, že tam přesto operují dva čeští operátoři.
ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s4 Ale pravda je ta, že Slovenský telekomunikační úřad udělil velkou pokutu pouze jednou, a to ve stotisících eurech.
ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s5 Jinak byly ty pokuty udělovány bagatelně, protože např. pokuta za předražování mobilních dat prostě není možná.
ps2013-056-01-001-062.u12.p7.s1 tady byla zmíněna také otázka nedovolené podpory.
ps2013-056-01-001-062.u12.p7.s2 jsem v tom zákoně příliš velkou oporu pro to, aby podpora byla vyplácena jednotlivým hráčům, teprve když bude ukončena notifikace, nenašel, a ta notifikace ukončena není.
ps2013-056-01-001-062.u12.p7.s3 Takže doufám, že vláda bude mít tolik rozumu - nebo se doplní do toho zákona příslušné odstavce, které tohle budou přímo vyžadovat, protože ten problém je skutečně závažný.
ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s1 Ta iluze, že tenhle zákon změní cenu mobilních dat, je opravdu iluzí, protože nemůže mít a nemá přímý vliv, stejně jako by neměl podobný zákon vliv na cenu rajčat nebo vrtačky.
ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s2 To prostě není možné.
ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s3 Existují jenom dva způsoby, jak zlevnit mobilní data.
ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s4 První je posílit roli virtuálních operátorů.
ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s5 Virtuální operátoři, to jsou lidé, kteří nakoupí od nositelů licence mobilní data a pak je přeprodávají.
ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s6 Je to něco, jako kdysi byly maloobchodní a velkoobchodní ceny.

Text viewDownload CoNNL-U