ps2013-056-01-001-062.u10.p1.s2
Tato povinnost , která následně poškodila , či alespoň omezila statisíce spotřebitelů na jejich právech , byla zkoncipována na tom , že operátor sdělí zákazníkovi , že smluvní podmínky se k určitému dni změní a je již pouze na něm , aby se zajímal , o jako změnu vlastně jde , a poté se podle toho zachoval . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s1
Pro vaši zajímavost . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s2
Tehdy také došlo v zákoně ke změně terminologie , kdy byl termín " účastník " nahrazen termínem " spotřebitel " . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s3
Což by se možná mohlo zdát jako čistě formální změna , ve skutečnosti to byla opět obrovská úlitba operátorům , neboť termín spotřebitel již nově nezahrnoval živnostníky atd . , atd . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s4
A zejména z těchto důvodů jsem ani pro tento zákon nehlasoval . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s5
Novela byla přesto poté přijata více hlasy , než činí ústavní sněmovna , a to 138 hlasy . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s6
Co ale následovalo ? ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s7
Český telekomunikační úřad po tomto sněmovním přijetí ještě dopisem na celou situaci a problémy upozornil Senát s tím , že tak může dojít ke zhoršení postavení zákazníků mobilních operátorů . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s8
Přesto byla novela Senátem dne 22 . října 2014 schválena . ps2013-056-01-001-062.u10.p2.s9
A také upozornil , že novela je nejen podle něj i v naprostém rozporu s právem Evropské unie . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s1
Evropská komise dokonce začala Česko šetřit , a to v rámci dialogu , v rámci systému Evropské unie Pilot , což je předstupeň v procesu , kdy Evropská komise zahajuje řízení pro nesplnění povinnosti podle čl . 258 SFEU . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s2
Hospodářské výbory Sněmovny i Senátu se tehdy k problematice vyjádřily tak , že odpovědnost leží čistě na MPO , s tím , že jestliže je toto schopno svoji odpověď Soudnímu dvoru a případně i ČTÚ obhájit , není důvod jejich doporučení měnit . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s3
Od té doby celá problematika týkající se zákona o elektronických komunikacích jakoby usnula , a to nejspíše proto , že velcí hráči na trhu byli navýsost spokojeni . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s4
Vzájemné propojení s médii a některými politiky tak znovu zafungovalo . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s5
Osobně jsem však ještě 23 . října 2014 interpeloval předsedu vlády Sobotku s tím , proč mu nevadilo , že stanovisko ministra průmyslu a obchodu nebylo ke zmíněným omezováním práv spotřebitelů negativní , a dostalo se mi nicneříkající formální písemné odpovědi zkonstruované opět pod metodickým dohledem samotného MPO . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s6
Z jejího obsahu vyplynulo , že pan premiér omezení práv spotřebitele ještě v roce 2014 nikterak zásadně nevnímal , když mi psal , že se změnami se přece nemění základní princip , který stanoví , že účastník může předčasně vypovědět smlouvu bez sankce , pokud změna vede ke zhoršení jeho postavení . ps2013-056-01-001-062.u10.p3.s7
Tedy že je vlastně vše v pořádku . ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s1
Protispotřebitelsky a také protitržně , alespoň podle mého názoru , doposud v zákoně fungovaly a fungují i lhůty . ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s2
Například přestože je přenos telefonního čísla k jinému operátorovi poměrně rychlý podle čl . 5 odst . 4 Opatření obecné povahy ČTÚ OOP / 10 / 10.2012 a nemá trvat déle než čtyři dny , celý výpovědní proces účelově zdržují právě výpovědní lhůty . ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s3
Při smlouvě na dobu neurčitou může trvat uvolnění zákazníka i dva měsíce , přičemž opouštěný operátor může na zákazníka ještě různě působit nebo mu dělat i zbytečné naschvály . ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s4
Pro fungující konkurenci je však nejlepší , kdyby změna mezi operátory proběhla co nejrychleji a zákazník svým odchodem mohl vyjádřit svoji nelibost . ps2013-056-01-001-062.u10.p4.s5
Vládou navržených deset dní je tedy pozitivní aspekt , avšak jak jsem zmínil , vše by šlo i mnohem rychleji , ovšem kdyby se ale také mnohem více chtělo . ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s1
A najednou se vláda probouzí ze zimního spánku a začíná bojovat za spotřebitele , i když už je vlastně deset minut po dvanácté . ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s2
Proč tři roky nikomu nevadlo , zejména tedy naší exekutivě s resortním ministrem v první řadě , že text pozměňovacího návrhu v přijatém zákoně je také v rozporu s platným evropským regulačním rámcem v elektronických komunikacích , který v čl . 20 odst . 2 směrnice o univerzální službě 2002 / 22 / ES ve znění její revize 2009 / 136 / EU váže povinnost podnikatele informovat účastníka jak o chystané změně , tak i o ukončení smlouvy bez postihu , přičemž možnost ukončení této smlouvy je vázána na jakoukoli změnu smlouvy , nikoli tedy jen na změnu některých náležitostí ? ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s3
Nyní předkládaná novelizace tak vlastně pouze vrací vše do právního souladu . ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s4
Předkladatelům také skutečně nejspíše jde o to , aby prostřednictvím nutné progresivní progrese víceméně přiblížili zákazníky k vyhovujícímu stavu . ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s5
Nyní , krátce před volbami , se přece hodí voličům naservírovat nějakou tu menší laskominu , což ovšem není v této oblasti nikterak obtížné , odhlédneme - li například k aktuálním horentním sumám placeným spotřebiteli za telekomunikační služby . ps2013-056-01-001-062.u10.p5.s6
A do Polska rozhodně naši občané za nižšími cenami volání a dat jezdit nehodlají . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s1
Ale abych jen nekritizoval . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s2
Se změnami navrženými vládou týkajícími se zlepšení postavení spotřebitele nyní plně souhlasím , stejně tak jako s legislativními úpravami vztahujícími se k další fázi digitalizace vysílání . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s3
Tu ovšem vidím jako účelovou , ne zcela nezbytnou a státům nadiktovanou bruselskou byrokracií . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s4
Pochválit však ale nemohu dlouhodobě zakonzervovaný stav v oblasti ICT u nás a také ani dosavadní tendenčnost státního orgánu , myšleno Ministerstva průmyslu a obchodu , ve prospěch velkých podnikatelů v IT oblasti , což jsme měli možnost registrovat v poslední době všichni . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s5
Nakonec protispotřebitelské postoje možná zlomily , či snad dolomily politický vaz jinak podle mého názoru sociálně i lidsky přijatelnému ministru Mládkovi . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s6
A ani se moc v tomto ohledu nevidím . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s7
Trio operátorů v České republice je podle mnoha odborníků učebnicovým typem oligopolu s přesně rozděleným panstvím ničícím hospodářskou soutěž . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s8
A stát k tomu pokrytecky mlčí . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s9
Ale když nyní tak nad tím přemýšlím , tak zjišťuji , že mlčí není to správné slovo . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s10
Zástupci naší exekutivy se do řešení problémů v telekomunikační oblasti pouštějí totiž velice halasně - avšak převážně mezi sebou . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s11
Když se například ministr Mládek vyjádřil , že roaming je elitářská záležitost pro pět procent obyvatelstva , obratem reagoval ministr Babiš s tím , že jediné elity , kterým Mládek pomáhá , jsou jeho kámoši u operátorů , kterým věrně slouží už tři roky . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s12
Teď však mám informaci , že si premiér Sobotka konečně vyžádal od ÚOHS šetření a také ČTÚ provádí tříkriteriální analýzu , která by měla být hotova během jara . ps2013-056-01-001-062.u10.p6.s13
Snad se již alespoň konečně něco v této zakonzervované oblasti pohne . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s1
Vláda se tedy již před koncem volebního období rozhoupala a předkládá tuto novelu , na jejímž zrychleném projednávání jí prý nyní nesmírně záleží . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s2
Sice až po těch třech letech panující vztahové dysbalance operátor - zákazník , ale přece . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s3
Z hlediska spotřebitele je přece lhostejné , že novela měla původně obsahovat pouze změny v kontextu přechodu na nový stupeň digitalizace DVB - T 2 . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s4
Je také jasné , že nejde ani o nějaký nesourodý legislativní přílepek , čímž se někteří oponenti snaží zcela nepřípadně argumentovat . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s5
Samozřejmě že se velcí hráči na trhu nyní stavějí na zadní . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s6
Prý do návrhu byla na poslední chvíli zapracována ustanovení - myšlena ta , která předkladatel i já označujeme za prospotřebitelská - , která nebyla projednána v rámci meziresortního připomínkového řízení a ani prý nebyla diskutována s odbornou veřejností . ps2013-056-01-001-062.u10.p7.s7
Alespoň podle dopisu od ICT Unie , Svazu průmyslu a dopravy , Asociace provozovatelů mobilních sítí a České asociace elektronických komunikací . ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s1
Z jejich strany či od jejich lobbistů jsem intenzivně registroval zejména zvýšenou kritiku na zvýšení finančních sankcí , čili pokut za správní delikty , které jsou nově vydefinovány v § 118 odst . 23 . ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s2
Navrhované pokuty až do výše 5 až 10 % procent z čistého obratu nebo až 50 milionů , podle toho , která suma bude vyšší , přihlédneme - li k astronomickým ziskům mobilních operátorů , pro ně nepředstavují naprosto žádnou hrozbu . ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s3
A likvidační , jak někteří účelově tvrdí , již vůbec ne . ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s4
Normální je přece dodržovat zákonné požadavky , přičemž argumenty , že zvyšování pokut je stejně zbytečné , protože ani dnes nejsou tyto udělovány v maximální výši , jsou zcela irelevantní . ps2013-056-01-001-062.u10.p8.s5
Každému přece musí být jasné , že se neudělují proto , že u nás existuje velká neznalost správního trestání , která mobilním operátorům velice nahrává . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s1
Jako zpravodaj Sněmovny i hospodářského výboru , ale také jako předseda podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment musím s lítostí říci , že v této problematice se vyskytuje ještě jeden průvodní jev . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s2
Tím jsou dlouhodobě protikladná odborná stanoviska MPO a ČTÚ , které tak nemají na celou evoluci zákona o elektronických komunikacích , ale i celou IT oblast zrovna ten nejpříznivější vliv . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s3
Naposled jsem toto registroval jako zpravodaj zákona o snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací , který se teď dostává do třetího čtení . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s4
A další příklad . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s5
Ještě 17 . února tohoto roku ministr Mládek napadl ČTÚ za to , že úřad v souvislosti s nehorázně vysokými cenami volání a dat nekonal . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s6
Podle Mládka ČTÚ vydal v dubnu 2016 prohlášení , že trh je v pořádku , a najednou podle ČTÚ již není . ps2013-056-01-001-062.u10.p9.s7
A přestože zvažoval , že podá místo ČTÚ podnět k antimonopolnímu úřadu , protože to prý bylo hodně divné , ministerský život mu to již nezachránilo . ps2013-056-01-001-062.u10.p10.s1
Na závěr bych si dovolil zopakovat něco , o čem hovořil můj předřečník , a to co předkladatel říká na argument některých profesních organizací , že s postupem přechodu pozemního televizního vysílání ze standardu DVB - T na standard DVB - T 2 se jedná o nejdražší možné řešení , neboť spotřebitel , a to zde bylo již také řečeno , zaplatí mj . až 5 miliard za nové televize , resp . za nové set - top boxy či další miliardu za vybudování a několikaletý provoz přechodových sítí k přeladění a přepnutí sítí stávajících a také společnostem včetně Českých radiokomunikací . ps2013-056-01-001-062.u10.p10.s2
Dále by mě zajímal názor na právní stanovisko České asociace satelitních operátorů , které tvrdí , že nastavená finanční veřejná podpora je v rozporu s platnými právními předpisy na národní i evropské úrovni , přičemž jako příklad uvádí rozhodnutí Evropské komise 2016 / 2395 ze dne 5 . srpna 2016 o nedovolené státní podpoře operátorům zemského televizního vysílání při zavádění DVB - T na území Španělska . ps2013-056-01-001-062.u10.p11.s1
Panu ministrovi děkuji předem za fundovanou odpověď a vám všem za pozornost . ps2013-056-01-001-062.u11.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-056-01-001-062.u11.p1.s2
Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Ivan Pilný . ps2013-056-01-001-062.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně a kolegové , dovolte nejdřív , abych nově jmenovanému panu ministrovi i osobně poblahopřál k jeho jmenování . ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s3
Těším se na četná setkání na hospodářském výboru , protože těch věcí , které má před sebou , je opravdu hodně . ps2013-056-01-001-062.u12.p1.s4
A také doufám , že to přežije ve zdraví , protože byl tak trošku hozen do mixéru . ps2013-056-01-001-062.u12.p2.s1
Především bych chtěl říct , že kritika mobilních operátorů , která tady zazněla zejména v oblasti předražování dat a zneužívání toho paragrafu , toho odstavce , který jsme v dobré víře přijali více než ústavní většinou , je naprosto namístě . ps2013-056-01-001-062.u12.p2.s2
Říkám to proto , abych nebyl dál obviněn z toho , že lobbuji za mobilní operátory , protože já , jestli dovolíte , budu lobbovat pouze za zdravý rozum . ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s1
Takže o čem tento zákon je a o čem není . ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s2
Ono to už tady bylo zmíněno . ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s3
Ale my přece bychom neměli přijímat zákony , jak se v poslední době často děje , proti někomu , ale měli bychom je přijímat pro lidi . ps2013-056-01-001-062.u12.p3.s4
Takže se budu věnovat ve svém příspěvku tomu , jaký dopad přijetí tohoto zákona bude mít na lidi . ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s1
Podle statistik , které jsou k dispozici , nemá 1 , 5 milionu lidí připojení na internet , statisíce lidí nemají chytré telefony . ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s2
Tato skupina - a teď bych rád upoutal pozornost levé části sálu - je skupina lidí , kteří jsou sociálně slabí , jsou to senioři atd . , na které tarif mobilních dat nemá vůbec žádný vliv , protože ho vůbec nepoužívají . ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s3
Zato si budou muset koupit novou televizi nebo set - top box . ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s4
Tito lidé si nevyměňují televize v okamžiku tzv . přirozené výměny , já nevím , co to je , ale vyměňují si televizor v okamžiku , kdy je na šrot , protože na víc prostě nemají . ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s5
Představa , že si většina z nich koupí set - top boxy , je zcela falešná , protože pokud jste se někdo pokoušel set - top box nainstalovat na starou televizi , tak víte , že to určitě přesahuje schopnosti těchto lidí , a potom budou lovit televizní kanály na dvou ovladačích . ps2013-056-01-001-062.u12.p4.s6
To jen pro ty , kteří hrají na tu sociální slabost a na tu ochranu spotřebitelů . ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s1
Ta druhá část občanů , pro které mobilní data jsou důležitá , tak tam je potřeba říct to už tady bylo řečeno , že kmitočet 700 MHz se opravdu uvolňuje proto , že bude použit pro mobilní data . ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s2
Ta část , která se týká mobilních operátorů , a už to tady bylo zmíněno . ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s3
Je určitě potřeba upravit ten paragraf , který se týká informování jenom o podstatných změnách , protože operátoři toho zneužívali . ps2013-056-01-001-062.u12.p5.s4
Ten paragraf mimochodem není naformulován podle názoru právníků úplně dobře , takže ho bude asi potřeba nějakým způsobem upravit . ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s1
Pokud se týká pokut , tak myslím , že diskuse o tom , jestli mají být procentem z obratu , nebo nějakou výší , poměrně nedává smysl , protože jak už tady také bylo řečeno , pokud to můžete udělit , pokud k tomu máte nějaké závažné důvody a ta pokuta odpovídá tomu přečinu . ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s2
Na Slovensku mají podobný zákon , platí už nějakou dobu . ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s3
Bylo řečeno , že tam přesto operují dva čeští operátoři . ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s4
Ale pravda je ta , že Slovenský telekomunikační úřad udělil velkou pokutu pouze jednou , a to ve stotisících eurech . ps2013-056-01-001-062.u12.p6.s5
Jinak byly ty pokuty udělovány bagatelně , protože např . pokuta za předražování mobilních dat prostě není možná . ps2013-056-01-001-062.u12.p7.s1
Už tady byla zmíněna také otázka nedovolené podpory . ps2013-056-01-001-062.u12.p7.s2
Já jsem v tom zákoně příliš velkou oporu pro to , aby podpora byla vyplácena jednotlivým hráčům , teprve když bude ukončena notifikace , nenašel , a ta notifikace ukončena není . ps2013-056-01-001-062.u12.p7.s3
Takže doufám , že vláda bude mít tolik rozumu - nebo se doplní do toho zákona příslušné odstavce , které tohle budou přímo vyžadovat , protože ten problém je skutečně závažný . ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s1
Ta iluze , že tenhle zákon změní cenu mobilních dat , je opravdu iluzí , protože nemůže mít a nemá přímý vliv , stejně jako by neměl podobný zákon vliv na cenu rajčat nebo vrtačky . ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s2
To prostě není možné . ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s3
Existují jenom dva způsoby , jak zlevnit mobilní data . ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s4
První je posílit roli virtuálních operátorů . ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s5
Virtuální operátoři , to jsou lidé , kteří nakoupí od nositelů licence mobilní data a pak je přeprodávají . ps2013-056-01-001-062.u12.p8.s6
Je to něco , jako kdysi byly maloobchodní a velkoobchodní ceny .