|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-15 ps2013-055-10-014-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení

Date2017-03-15
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055360.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 174 • previousnext

ps2013-055-10-014-007.u1.p1.s1 7.
ps2013-055-10-014-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s1 Vážené paní kolegyně, páni kolegové, prosím o klid!
ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s2 Rozumím tomu, že když...
ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s3 Pan místopředseda, úřadující předseda klubu KDU-ČSL.
ps2013-055-10-014-007.u1.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-055-10-014-007.u2.p1.s1 Ještě jednou hezký podvečer, dámy a pánové.
ps2013-055-10-014-007.u2.p1.s2 Chtěl bych navrhnout jménem dvou klubů, KDU-ČSL a hnutí ANO, aby Sněmovna jednala i po 19. hodině do projednání tohoto bodu 7 a následného 53.
ps2013-055-10-014-007.u2.p1.s3 Procedurálně i meritorně.
ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s1 Rozumím tomuto návrhu, a protože jde o procedurální návrh, bez rozpravy ho dám hlasovat.
ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s2 A to tak, že vás nejdřív odhlásím.
ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s3 Požádám vás o novou registraci.
ps2013-055-10-014-007.u3.p1.s4 Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
ps2013-055-10-014-007.u3.p2.s1 O návrhu poslaneckých klubů KDU-ČSL a hnutí ANO rozhodneme, že budeme tento bod a bod 53 projednávat i po . hodině.
ps2013-055-10-014-007.u3.p3.s1 Zahájil jsem hlasování číslo 294 a ptám se, kdo je pro.
ps2013-055-10-014-007.u3.p3.s2 Kdo je proti?
ps2013-055-10-014-007.u3.p3.s3 Děkuji vám.
ps2013-055-10-014-007.u3.p4.s1 Hlasování pořadové číslo 294, ze 107 přítomných pro 32, proti 39. Návrh nebyl přijat.
ps2013-055-10-014-007.u3.p4.s2 Takže můžeme pokračovat.
ps2013-055-10-014-007.u3.p5.s1 Děkuji panu ministru kultury Danielu Hermanovi a zpravodaji výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Romanu Procházkovi, který je zpravodajem garančního výboru, že jsou u stolku zpravodajů.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s1 Dovolte mi poznamenat, že jsme přerušili vystoupení paní poslankyně Chalánkové.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s2 Ta nechce dokončit své původní vystoupení.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s3 Budeme tedy pokračovat dalšími přihlášenými v rozpravě, a to tak, že...
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s4 Teď jsem odmazal paní kolegyni Strnadlovou a ptám se...
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s5 Ne, dobře.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s6 V tom případě pokračujeme vystoupením paní poslankyně Niny Novákové, která ale není přítomna, takže propadá na konec přihlášených.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s7 A před námi je vystoupení v obecné rozpravě paní poslankyně Jany Lorencové, připraví se paní kolegyně Věra Kovářová.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s8 ještě počkám, paní poslankyně, než vám dám slovo, abych uklidnil sněmovnu.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s9 Tak.
ps2013-055-10-014-007.u3.p6.s10 Ještě, vážené paní kolegyně, páni kolegové, prosím o klid.
ps2013-055-10-014-007.u3.p7.s1 Máte slovo.
ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, delší dobu sleduji snahu vlastníků kulturních památek odkazy našich předků zachraňovat a rekonstruovat a přitom vyhovět požadavkům památkové péče.
ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s2 Velmi často ale dochází ke kolizi mezi představami, či spíše požadavky památkářů a zájmy vlastníků, kteří sice v barokním domě bydlet chtějí, ale rozhodně ne ve stavu, v jakém byl barokní dům vybudován, tedy ve stavu ze 17. století.
ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s3 Všichni známe případy, kdy památková péče i stavební úřad povolí uprostřed historické zástavby supermoderní budovu, investor zaplatí v dobré víře statisíce za projekty, a když je zahájeno stavební řízení, objeví se aktivisté či jiní účastníci řízení, kteří proti stavbě začnou protestovat.
ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s4 V rámci různých odvolání pak skončí po několika letech projekt u ledu a investor může odečítat miliony, které pak požaduje po státu.
ps2013-055-10-014-007.u4.p1.s5 Často se také stává, že odborní památkáři pracující v Národním památkovém ústavu vydají v rámci správního řízení odborné stanovisko, avšak výkonný úředník na odboru památkové péče místního úřadu, který však není památkář, na tato odborná stanoviska nebere vůbec zřetel a vydá rozhodnutí v naprostém rozporu se stanoviskem odborníků.
ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s1 Očekávala jsem, že vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu, který je shodou okolností, náhod, veden jako sněmovní tisk se symbolickým číslem 666, tyto a mnohé další problémy odstraní, anebo se o jejich odstranění alespoň pokusí.
ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s2 Úředníci Ministerstva kultury připravují v různých intervalech památkový zákon téměř dvacet let.
ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s3 Předkládanou verzi zákona začali připravovat již za Nečasovy vlády.
ps2013-055-10-014-007.u4.p2.s4 Myslím, že takto velký časový úsek by měl být pro státního úředníka dostatečný natolik, aby návrh zákona byl moderní právní úpravou.
ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s1 Česká komora architektů byla jednou z profesních organizací, které byly součástí vnějšího připomínkového řízení.
ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s2 Komora však v lednu minulého roku vydala prohlášení, ve kterém uvedla, že namísto definování hodnot a racionálního a efektivního způsobu jejich ochrany je návrh zákona značně obsáhlou a nepřehlednou normou soustřeďující se na detailní popis dílčích činností a obsáhlou regulaci některých profesí, že architektonická tvorba či projektování nejsou v návrhu zákona dostatečně formulovány, že zde chybí citlivá interpretace památek v souvislosti s nepotlačitelným vývojem současné civilizace a kultury, že se návrh zákona soustředí pouze na údržbu a konzervaci památkově chráněných objektů a opomíjí skutečnost, že nemovité kulturní památky jsou lidmi užívány a z tohoto hlediska jsou na kladeny nároky na jejich reálnou funkčnost.
ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s3 Tato profesní organizace navíc uvedla - a dovolte mi prosím doslova odcitovat z jejich prohlášení: Vůči návrhu zákona o ochraně památkového fondu jsme uplatnili připomínky v rámci připomínkového řízení.
ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s4 Jejich vypořádání však probíhalo vzhledem k významu zákona dle našeho názoru překotně a pod časovým tlakem.
ps2013-055-10-014-007.u4.p3.s5 ČKA nakonec ve vnějším připomínkovém řízení podporu zákona stáhla.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s1 Další z odborných organizací, které dlouhodobě kritizují průběh přípravy i samotný vládní návrh zákona, je Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví České republiky.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s2 Krom přibližně 80 připomínek, které dle mých informací, možná není to číslo přesné, asociace předala Ministerstvu kultury s dostatečným předstihem ještě před jednáním Legislativní rady vlády, a poté dokonce i vedoucímu premiérových poradců Vladimíru Špidlovi, upozorňuje, že v návrhu zákona je opomíjen zcela památkový urbanismus, na což upozorňuje zmíněná Česká komora architektů.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s3 Zákon totiž chrání pouze jednotlivé památky, jejich fyzickou podstatu, kvalitu jejich rekonstrukce zajišťuje stavebně historický průzkum.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s4 Nechrání ale jejich prostředí, jejich urbanistické postavení a kontakt s okolím.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s5 Návrh zákona opomíjí průzkum urbanistických hodnot území, bez kterého nelze zajistit plošnou ochranu města, postavení jeho dominant ani hodnotu jednotlivých památek.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s6 Výsledky urbanistického průzkumu jsou předpokladem pro funkční spojení památkového a stavebního zákona, zákona o územním zpracování, jsou podkladem pro regulační plán.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s7 Propojení obou zákonů by umožnilo podstatné zkrácení projednávání projektové dokumentace.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s8 V případě zpracování regulačních plánů, které by vycházely i z analýzy urbanistických hodnot, by odpadla podstatná část projednávání územního i stavebního řízení.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s9 Neúměrně dlouhé projednávání projektové dokumentace je důsledkem nedostatečné územněplánovací dokumentace.
ps2013-055-10-014-007.u4.p4.s10 Regulační plány by poskytly jasné investiční podmínky pro investiční záměry a omezily by podstatně i případnou korupci.
ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s1 Návrh zákona nově nabízí dotace na údržbu i majitelům nechráněných objektů v památkovém území.
ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s2 Myšlenka v zásadě dobrá, může mít ale negativní dopady.
ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s3 Protože zákon neumí rozlišit kulturní hodnotu těchto domů, a ta je závislá na jejich působení v kompozici města, dojde tak k zakonzervování objektů, které městu škodí.
ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s4 Návrh památkového zákona nabízí plány ochrany, neupřesňuje ale jejich obsah.
ps2013-055-10-014-007.u4.p5.s5 Protože nepožaduje zpracování plánů ochrany pro celé území, rozsah ponechává místní samosprávě, nemohou být plány ochrany součástí dokumentace podle stavebního zákona.
ps2013-055-10-014-007.u4.p6.s1 Jak upozorňuje další odborná organizace, Sdružení pro stavebně historický průzkum, návrh zákona počítá s neúměrným navýšením počtu řízení uvedených na Ministerstvu kultury v prvním stupni z dosavadních osmi na devatenáct.
ps2013-055-10-014-007.u4.p6.s2 Diskriminační je i úprava tzv. regulovaných činností, přičemž zejména na zpracovatele stavebně historických průzkumů jsou kladeny nesmyslně velké nároky a hrozí jim drakonické sankce.
ps2013-055-10-014-007.u4.p6.s3 Naproti tomu návrh vůbec nebere v úvahu mimořádně závažnou problematiku rabování archeologického dědictví takzvanými detektoráři, jehož negativní důsledky jsou známy řadu let a ve většině evropských zemí vyvolaly důraznou regulaci.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s1 Zákon o ochraně památkového fondu tedy nepřináší zlepšení ochrany kulturního dědictví, nepřináší ale ani posílení právních jistot vlastníků.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s2 Do systému památkové péče vnáší zmatek a znemožňuje racionální ochranu a obnovu památek.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s3 Obsáhlý, složitý a byrokraticky zbytnělý zákon dnešní situaci spíše zhoršuje a komplikuje.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s4 Zvyšuje také náklady vlastníků i společností.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s5 Nákladný je například plán ochrany, § 32 34, území s vyloučenými archeologickými nálezy, § 38 40, povinné zpracování stavebně historického průzkumu kulturních památek za všech okolností, § 48.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s6 Zákon snižuje právní jistotu vlastníků.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s7 Již řádně schválené úpravy památek může stát odstranit, pokud se mu to zlíbí, podle § 63 odst. 1 písm. e) a f).
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s8 Orgány veřejné správy například v souladu se zákonem povolily půdní vestavbu s vikýři.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s9 Pokud si to však rozmyslí, mohou ji nařídit odstranit.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s10 Na čí náklady?
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s11 Zákon také špatně popisuje různé odborné činnosti a dokumentace, které se při obnově památek vykonávají, takže tyto dokumentace nebude možné z velké části vůbec provádět, například podle § 47, 49 a 73.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s12 Přitom je bude správní řízení ale vyžadovat.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s13 Vznikne tak zmatek a chaos a prodlouží se i správní lhůty.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s14 To bude mít negativní vliv na všechny zúčastněné vlastníky, odborníky i úřední aparát a ztíží to obnovu památkového fondu.
ps2013-055-10-014-007.u4.p7.s15 Opak by měl být cílem zákona.
ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s1 Zákon je diskriminační vůči odborným profesím.
ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s2 Některé reguluje, jiné nikoliv.
ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s3 K těm regulovaným patří například restaurátoři, stavební historici a archeologové.
ps2013-055-10-014-007.u4.p8.s4 K těm se chová přímo šikanózně.
ps2013-055-10-014-007.u4.p9.s1 Ministerstvo kultury se pokouší před Poslaneckou sněmovnou tvrdit, že zákon byl řádně připomínkován a projednán se zainteresovanými osobami.
ps2013-055-10-014-007.u4.p9.s2 Není to pravda.
ps2013-055-10-014-007.u4.p9.s3 Připomínky byly odbyté, s restaurátory, zpracovateli stavebně historických průzkumů ani s profesionálními pracovníky památkové péče například nikdo nejednal.
ps2013-055-10-014-007.u4.p10.s1 Vážené kolegyně a kolegové, nyní se však dostávám z mého pohledu k nejproblematičtější části návrhu tohoto zákona.
ps2013-055-10-014-007.u4.p10.s2 většina z nás nejsme památkáři, jistě se shodneme, že pojem kulturní památka je základním kamenem památkové péče a jeho jednoznačná výkladovost musí být nezpochybnitelná.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s1 Podle znění zákona o kulturních památkách č. 22/1958 Sb. nebyly kulturními památkami pouze jednotlivé objekty, ale i památkové rezervace.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s2 Z tohoto pojetí kulturní památky vychází i současná Listina základních práv a svobod, dále jenom Listina, která v článku 35 říká, že při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s3 Tedy v historickém pojetí nikdo nesmí poškozovat nejen jednotlivé objekty, ale ani celek, tedy památkové zóny a památkové rezervace.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s4 Celé historické území je tak podle Listiny chráněno.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s5 Podle § 2 odst. 4 návrhu zákona je památkovou rezervací území jako celek s mimořádným soustředěním vzájemně prostorově provázaných kulturních památek.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s6 Z toho vyplývá, že návrh zákona vnímá kulturní památky jako jednotlivé objekty, či soubory objektů, jako příklad uvádím, že když se jedná o statek, souborem je hlavní budova, špejchar a chlévy.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s7 Území, jako jsou například historická jádra měst vládou prohlášená památkovou rezervací, kulturní památkou tak nebudou.
ps2013-055-10-014-007.u4.p11.s8 Vymezení kulturní památky základního pojmu oboru státní památkové péče je teď v návrhu zákona v rozporu s pojetím Listiny a je v rozporu i s jejím tradičním pojetím redukováno, nezahrnuje historická jádra města, jež byla vládou České republiky považována za památkové rezervace, nezahrnuje ani takzvané památkové zóny vyhlášené Ministerstvem kultury České republiky.
ps2013-055-10-014-007.u4.p12.s1 Znovu opakuji, podle současného výkladu jsou kulturními památkami zóny i rezervace, ale podle návrhu zákona památkové rezervace a zóny kulturními památkami nebudou.
ps2013-055-10-014-007.u4.p12.s2 Dokládám své tvrzení dalším ustanovením, které v § 19 odst. 1 návrhu zákona říká, že řízení o prohlášení za kulturní památku vede ministerstvo.
ps2013-055-10-014-007.u4.p12.s3 Z toho vyplývá, že to, co dnes vyhlašuje vláda, jako jsou již zmíněné památkové rezervace, kulturní památky nejsou.
ps2013-055-10-014-007.u4.p13.s1 Je nepřijatelné, aby nebyla sjednocena terminologie v tak základním pojmu, jako je pojem kulturní památka.
ps2013-055-10-014-007.u4.p13.s2 Je nezbytné, aby terminologie návrhu zákona byla totožná s terminologií Listiny.

Text viewDownload CoNNL-U