|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-14 ps2013-055-09-008-052 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

52. Vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o statusu veřejné prospěšnosti) /sněmovní tisk 1005/ - prvé čtení

Date2017-03-14
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/052
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055312.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 147 • previousnext

ps2013-055-09-008-052.u1.p1.s1 52.
ps2013-055-09-008-052.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o statusu veřejné prospěšnosti) /sněmovní tisk 1005/ - prvé čtení
ps2013-055-09-008-052.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede v zastoupení pan ministr Dan Ťok.
ps2013-055-09-008-052.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-055-09-008-052.u1.p2.s3 Máte slovo.
ps2013-055-09-008-052.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych v zastoupení za pana ministra Pelikána představil návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti.
ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s1 Návrh zákona je předkládán v návaznosti na zákon číslo 89/2012 Sb., občanský zákoník, jehož § 147 předpokládá, že jiný právní předpis podrobněji upraví podmínky, které musí veřejně prospěšná právnická osoba splnit, aby získala právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku.
ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s2 Předkládaný návrh zákona především zakotvuje podrobné podmínky, za nichž právnická osoba právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti, zejména ohledně jejího předmětu činnosti, obsahu jejího zakladatelského jednání a způsobu nakládání se ziskem.
ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s3 Současně stanoví povinnosti zaručující transparentnost hospodaření, jež musí právnická osoba se statusem veřejné prospěšnosti plnit, nemá-li být status odňat.
ps2013-055-09-008-052.u2.p2.s4 Návrh zákona upravuje i některé další otázky související se statusem veřejné prospěšnosti, zejména s jeho odnětím.
ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s1 Dřívější návrh zákona byl projednán v legislativním procesu během roku 2013, byl schválen vládou i Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s2 Senát ale návrh zákona nakonec zamítl, protože většina senátorů se přiklonila k názoru, že navrhovaná právní úprava bude znamenat výrazné zatížení soudů, které by měly o právu na zápis statusu veřejné prospěšnosti rozhodovat.
ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s3 S přihlédnutím k výsledkům projednání s orgány státní správy, odbornou veřejností i zástupci praxe byl připraven návrh zákona, který zavést soukromoprávnímu institutu statusu veřejné prospěšnosti (?) a sám o sobě nepředpokládá návaznost na žádný veřejnoprávní benefit.
ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s4 Tato návaznost však není do budoucna vyloučena.
ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s5 Status by měl být zejména jakousi známkou kvality, stvrzením veřejné prospěšné právnické osoby pro potřeby soukromoprávního styku.
ps2013-055-09-008-052.u2.p3.s6 Získání statusu je postaveno na principu dobrovolnosti ze strany jeho potenciálních nositelů.
ps2013-055-09-008-052.u2.p4.s1 Význam statusu by se měl projevit především v těchto ohledech: bližší vymezení veřejné prospěšnosti s potenciální relevancí pro celý právní řád, zvýšení transparentnosti a důvěryhodnosti neziskového sektoru, podpora veřejně prospěšných aktivit ze soukromých zdrojů, zjednodušení pohledu na český -
ps2013-055-09-008-052.u3.p1.s1 se omlouvám, pane ministře, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám ctěnou sněmovnu o ztišení a v případě, že máte něco důležitého, co potřebujete diskutovat, abyste šli do předsálí.
ps2013-055-09-008-052.u3.p1.s2 Prosím.
ps2013-055-09-008-052.u4.p1.s1 Zjednodušení pohledu na český neziskový sektor z hlediska zahraničních dárců a jiných podporovatelů.
ps2013-055-09-008-052.u4.p2.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi vás požádat o podporu tohoto zákona.
ps2013-055-09-008-052.u4.p2.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-09-008-052.u5.p1.s1 Také děkuji a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Markéta Wernerová.
ps2013-055-09-008-052.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-055-09-008-052.u6.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vám představit vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti a o změně souvisejících zákonů, tedy zákon o veřejné prospěšnosti, sněmovní tisk číslo 1005.
ps2013-055-09-008-052.u6.p1.s2 Pan ministr za předkladatele přednesl velice podrobné představení tohoto zákona, proto si dovolím doplnit jen několik málo souvislostí.
ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s1 Jak již bylo řečeno, vládní návrh zákona naplňuje zmocnění § 147 občanského zákoníku, na jehož základě se veřejně prospěšné osoby mohou ucházet o zápis do statusu veřejné prospěšnosti a uplatnit tak právo, které umožňuje občanský zákoník již tři roky.
ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s2 Na druhé straně je však třeba zmínit, že k tomuto tisku vyslovila nedoporučující stanovisko Legislativní rada vlády, která toto podrobuje, status veřejné prospěšnosti, aby byly připojeny konkrétní výhody, zejména v daňové oblasti.
ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s3 Ale vzhledem ke skutečnosti, že existuje společenská objednávka pro status veřejné prospěšnosti a jeho určení již po velkou dobu, dovolím si doporučit tento tisk k dalšímu projednání ve výborech.
ps2013-055-09-008-052.u6.p2.s4 Děkuji.
ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s1 Děkuji vám, paní poslankyně.
ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s2 Požádám vás, abyste zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu a táži se, kdo se do hlásí.
ps2013-055-09-008-052.u7.p1.s4 Prosím, máte slovo, pane poslanče.
ps2013-055-09-008-052.u8.p1.s1 Vážené kolegyně, kolegové, milí zástupci vlády, pane předsedající, dovolte, abych se vyjádřil k vládnímu návrhu zákona a okomentoval některé sporné věci, které jsou v něm uvedeny.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s1 Vládní návrh zákona stanoví podmínky, při jejichž splnění veřejně prospěšná osoba ve smyslu ustanovení § 146 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s2 Návrh naplnit ustanovení § 147 občanského zákoníku, které jeho existenci předvídá.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s3 Zákon by měl přispět k možnostem zlepšení vnímání a zvýšení důvěry k neziskovému sektoru.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s4 Zvolené řešení počítá s tím, že soudní soustava je schopná zajistit provedené navrhované úpravy již za současného stavu.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s5 Zvýšení atraktivity české právní úpravy a českých právních forem právnických osob k realizaci veřejně prospěšných aktivit.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s6 Návrh umožní zjednodušit pohled na český neziskový sektor i z hlediska zahraničních soukromoprávních a veřejnoprávních dárců a jiných podporovatelů.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s7 Status veřejné prospěšnosti v tomto ohledu může sehrát úlohu průkazu, že je určitá právnická osoba skutečně veřejně prospěšná.
ps2013-055-09-008-052.u8.p2.s8 Tolik tedy k záměru předkladatele.
ps2013-055-09-008-052.u8.p3.s1 Při podrobnějším prostudování předmětného návrhu však vyvstává řada otázek a zároveň i pochybností.
ps2013-055-09-008-052.u8.p3.s2 Zdá se, že cílem zákona je pravděpodobně očistit či zlegalizovat i problematické společnosti nebo jejich části, případně zlegalizovat jejich příjmy.
ps2013-055-09-008-052.u8.p3.s3 Sporné je i zaměření některých případných veřejně prospěšných společností.
ps2013-055-09-008-052.u8.p4.s1 Podle mého názoru je třeba vyřešit několik zásadních věcí.
ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s1 Za prvé, v § 3 hovoříme o odnětí statusu, resp. o opětovném udělení statusu veřejné prospěšnosti, pokud byl odňat.
ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s2 Zákon však neřeší důvody, proč byl odňat.
ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s3 Například pokud budou prány peníze přes veřejnou společnost, proč znovu udělit status.
ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s4 Je tady důvod?
ps2013-055-09-008-052.u8.p5.s5 V návrhu zákona je sice napsáno, že může být udělen, ale mělo by to být rovnou vyloučeno, stejně tak u fyzické osoby, která figurovala jako statutární orgán.
ps2013-055-09-008-052.u8.p6.s1 Dalším sporným okamžikem je § 5, který hovoří o přečinech proti obecnému blahu.
ps2013-055-09-008-052.u8.p6.s2 Jistě v diskusi, která bude probíhat ve výborech, by se slušelo, aby předkladatel toto pregnantně vysvětlil, o jaké přečiny se v tomto případě jedná.
ps2013-055-09-008-052.u8.p7.s1 Návrh zákona uvádí v § 4 bod Ochrana duševního vlastnictví.
ps2013-055-09-008-052.u8.p7.s2 Domnívám se, že není důvod takové veřejně prospěšné společnosti zakládat.
ps2013-055-09-008-052.u8.p7.s3 Máme jich poměrně dost a díky nim a autorskému zákonu kvete nelegální stahování prakticky čehokoli.
ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s1 Také otázka přípravy občanů k obraně vlasti či péče o veterány si zaslouží podrobnější rozbor.
ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s2 Domnívám se, že není třeba vytvářet systém domobrany, který tento návrh jaksi předjímá, neboť z historie víme, že některé věci týkající se právě tohoto problému zapříčinily mnoho špatného.
ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s3 Od toho tu máme Armádu České republiky nebo aktivní zálohy a podobné instituce.
ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s4 Co se týká péče o veterány, domnívám se, že by mělo být pregnantně řečeno, že se jedná o veterány, kteří bojovali ve službách Armády České republiky.
ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s5 Veteránů je mnoho a samozřejmě by se mohlo dostat i na některé, kteří slouží například v různých nepovolených zahraničních institucích.
ps2013-055-09-008-052.u8.p8.s6 Navíc se domnívám, že se nepočítá s veterány policisty a také hasiči.
ps2013-055-09-008-052.u8.p9.s1 Další nejasnosti vyplývají z definice bezúhonných společností a prokazování bezúhonnosti.
ps2013-055-09-008-052.u8.p9.s2 Společnost předloží výpis z rejstříku trestů, ale bez takzvaných výmazových záznamů.
ps2013-055-09-008-052.u8.p9.s3 To znamená prakticky to, že tato společnost bude očištěna, spáchala buď přestupek, anebo dokonce i trestný čin.
ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s1 Pokud se týká ještě pozice organizace, která je cizí naší republice, této organizaci se nevydá opis z rejstříku trestů či obdobný doklad o bezúhonnosti a postačí notářsky ověřené prohlášení.
ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s2 V tomto případě pokud se tedy později zjistí, že toto čestné prohlášení se nezakládá na pravdě a taková společnost například čerpala granty či dotace z veřejných peněz, co budeme dělat posléze?
ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s3 Budeme je vracet?
ps2013-055-09-008-052.u8.p10.s4 Jaký bude postih pro takovou fyzickou či právnickou osobu?
ps2013-055-09-008-052.u8.p11.s1 Z návrhu také není jasné, jakým způsobem budou společnosti financovány, budou žádat o dotace, budou mít úlevy na daních a podobně.
ps2013-055-09-008-052.u8.p12.s1 Ještě jednu otázku bych zmínil, je to prokazování poctivosti zdrojů.
ps2013-055-09-008-052.u8.p12.s2 Zde předkladatel počítá s tím, že bude vycházet zejména z účetní uzávěrky a zprávy auditora.
ps2013-055-09-008-052.u8.p12.s3 Chtěl bych říci, že mají můj obdiv, protože například policii nebo státnímu zastupitelství to trvá mnohdy někdy i roky, než prokáže skutečnou poctivost těchto příjmů.
ps2013-055-09-008-052.u8.p13.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, také otázka zatížení soudů, pokud by to bylo svěřeno soudům, je stále aktuální, protože se domnívám, pokud by soudy řešily i tyto problémy, tak to bude pro znamenat velké zatížení.
ps2013-055-09-008-052.u8.p13.s2 Pokud by tomu tak nebylo, tak to bude vyžadovat vytvoření zcela nového typu správního řízení.
ps2013-055-09-008-052.u8.p14.s1 Na závěr mi dovolte, abych tedy vyslovil domněnku, že nevím, jestli bude stačit projednání ve výborech.
ps2013-055-09-008-052.u8.p14.s2 Tento návrh zákona některá slabá místa a podle mého názoru by možná více slušelo vrátit tento návrh zpět předkladateli a projednat ho později.
ps2013-055-09-008-052.u8.p14.s3 Děkuji.
ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s1 Pane poslanče, jenom si chci upřesnit, je to váš návrh?
ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s2 Ono nelze hlasovat, že by návrhu slušelo vrátit ho k přepracování.
ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s3 Lze pouze hlasovat o tom, že podáte návrh na přepracování.
ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s4 Takže jak zní...
ps2013-055-09-008-052.u9.p1.s5 Jedná se o regulérně myšlený návrh k přepracování tohoto zákona?
ps2013-055-09-008-052.u10.p1.s1 Ano, vrátit návrh k přepracování předkladateli.
ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s1 Dobře, nechám o něm hlasovat.
ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s2 Děkuji.
ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s3 Faktickou poznámku přihlášenou pan poslanec Jan Zahradník.
ps2013-055-09-008-052.u11.p1.s4 Prosím.
ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, ten návrh zákona v sobě skrývá určitě celou řadu různých záludností, které tam při pozorném čtení můžeme najít.
ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s2 A jenom tady v tom čase vyměřeném k faktické poznámce položím jednu takovou otázku, zdali statut veřejné prospěšnosti zaslouží taková právnická osoba například, která setrvale brání realizaci významné stavby, která je ve veřejném zájmu.
ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s3 Když si tuhle otázku zodpovíme, budeme schopni také o tomto zákonu rozhodovat.
ps2013-055-09-008-052.u12.p1.s4 Dokud si tuto odpověď nebudeme schopni dát, myslím, že bychom měli zákon vrátit k přepracování a dále se jím nezabývat.
ps2013-055-09-008-052.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-09-008-052.u13.p1.s2 Prosím, pan předseda Sklenák.
ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s2 se na rozdíl od svých předřečníků nedomnívám, že by zákon měl být vrácen k přepracování.
ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s3 Naopak si myslím, že je potřeba ho projednat a přijmout.
ps2013-055-09-008-052.u14.p1.s4 A navrhuji zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 30 dnů.
ps2013-055-09-008-052.u15.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U