|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-14 ps2013-055-09-004-043 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

43. Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/ - prvé čtení

Date2017-03-14
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/043
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055305.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 198 • previousnext

ps2013-055-09-004-043.u1.p1.s1 43.
ps2013-055-09-004-043.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/ - prvé čtení
ps2013-055-09-004-043.u1.p2.s1 Znovu prosím pana ministra financí Andreje Babiše, aby nám tento tisk uvedl, a prosím i pana zpravodaje Koníčka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-055-09-004-043.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-055-09-004-043.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-055-09-004-043.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, k projednání vám předkládám návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a s ním související návrh změnového zákona.
ps2013-055-09-004-043.u2.p2.s1 Návrh zákona nahrazuje dosud platný zákon o finanční kontrole.
ps2013-055-09-004-043.u2.p2.s2 Současná právní úprava kontrol hospodaření byla vytvořena v rámci přípravy České republiky na vstup do Evropské unie a je bez významnějších změn účinná patnáct let.
ps2013-055-09-004-043.u2.p2.s3 Praxe ukázala, že platný zákon je v mnohém nevyhovující.
ps2013-055-09-004-043.u2.p2.s4 Návrh zákona je předkládán proto, že ve stávajícím zákoně o finanční kontrole není jasně stanovena osobní odpovědnost, není jasně stanovena povinnost chovat se hospodárně a není jasně vymezena role interního auditu v kontrolním systému.
ps2013-055-09-004-043.u2.p2.s5 Z toho vyplývají neustálé potíže při řízení, kdy není jasné, kdo je za co odpovědný.
ps2013-055-09-004-043.u2.p2.s6 Následné kontroly jsou vykonávány duplicitně a liší se ve svých závěrech.
ps2013-055-09-004-043.u2.p3.s1 Návrh zákona se aplikuje na finanční kontroly ve čtrnácti různých typech organizací, kterých je více než 18 tisíc, od ministerstva po malou obec.
ps2013-055-09-004-043.u2.p3.s2 Návrh zákona představuje již několikátý pokus o reformu systému kontroly veřejných financí.
ps2013-055-09-004-043.u2.p4.s1 V rámci komplikovaného připomínkového řízení se ukázalo, že prostá novelizace zákona o finanční kontrole není možná.
ps2013-055-09-004-043.u2.p4.s2 Výsledkem jednání s připomínkovými místy bylo dosažení široké shody na tomto textu zákona, a to po více než deseti letech pokusů o novelizaci zákona o finanční kontrole.
ps2013-055-09-004-043.u2.p4.s3 Předložená verze je tedy konsenzuální a zároveň je naplněním zákona, kterým je jasně definovaná odpovědnost za hospodaření v organizacích veřejné správy.
ps2013-055-09-004-043.u2.p4.s4 Když úředník či politik podepíše rozhodnutí, tak za něj odpovídá.
ps2013-055-09-004-043.u2.p5.s1 Přestože je návrh zákona spojován s návrhem na rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, jde o dvě samostatné oblasti.
ps2013-055-09-004-043.u2.p5.s2 Návrh zákona upravuje manažerskou kontrolu a interní audit.
ps2013-055-09-004-043.u2.p5.s3 Jen okrajově se dotýká kontroly u příjemců dotací, kde nezavádí žádné podstatné změny.
ps2013-055-09-004-043.u2.p5.s4 Nejvyšší kontrolní úřad je naproti tomu součástí systému externí kontroly, kontroly veřejnosti a parlamentu.
ps2013-055-09-004-043.u2.p5.s5 Tyto kontroly mají různý předmět, způsob provedení i to, pro koho je kontrola určena.
ps2013-055-09-004-043.u2.p5.s6 Je tedy nezbytné tyto dvě kontroly od sebe oddělovat.
ps2013-055-09-004-043.u2.p6.s1 Vláda návrh zákona schválila dne 19. prosince 2016.
ps2013-055-09-004-043.u2.p6.s2 Dovoluji si vás požádat o schválení tohoto materiálu a jeho předložení Senátu České republiky k dalšímu projednání.
ps2013-055-09-004-043.u2.p6.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-09-004-043.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře, a prosím zpravodaje pana poslance Koníčka.
ps2013-055-09-004-043.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, předkládaný návrh zákona je velmi ambiciózní a chce komplexně nahradit dosud platný zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě.
ps2013-055-09-004-043.u4.p1.s2 Je to tak, jak říkal pan ministr, několikátý pokus, ale musím říct, že poněkolikáté se s takovou rozsáhlou změnou přichází těsně před koncem volebního období, aby se pak mohlo říct: my jsme se snažili, ale nepodařilo se to doprojednat.
ps2013-055-09-004-043.u4.p1.s3 Domnívám se, že i tomuto návrhu podobný osud hrozí.
ps2013-055-09-004-043.u4.p1.s4 Návrhu před předložením do Sněmovny předcházela rozsáhlá diskuse v rámci připomínkového řízení a výsledkem je opravdu kompromis, o kterém se určitě povede rozsáhlá debata ve výboru.
ps2013-055-09-004-043.u4.p2.s1 Doporučuji propustit prvním čtením a přikázat kontrolnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-055-09-004-043.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2013-055-09-004-043.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-09-004-043.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2013-055-09-004-043.u5.p1.s3 Mám zatím dvě přihlášky.
ps2013-055-09-004-043.u5.p1.s4 Prosím pana poslance Vilímce a připraví se pan poslanec Hovorka.
ps2013-055-09-004-043.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, nevím, jak dlouho se připravuje tento zákon.
ps2013-055-09-004-043.u6.p1.s2 Pan ministr financí mluvil o deseti letech - to nevím - pokusů o změnu stávajícího zákona o finanční kontrole.
ps2013-055-09-004-043.u6.p1.s3 Když se podívám na to stávající volební období, tak minimálně dva roky se o zákoně mluví.
ps2013-055-09-004-043.u6.p1.s4 Ten zákon se připravuje, několikrát, nebo minimálně jednou zákon vrátila Legislativní rada vlády a dlouho se Ministerstvu financí nedařilo zákon připravit tak, aby jej schválila vláda a mohl být předložen Poslanecké sněmovně.
ps2013-055-09-004-043.u6.p1.s5 Konečně je ale tady, a proto bych čekal, že to bude jednak norma kvalitní, prospěšná a že to také bude norma, která udělá trošku pořádek v současné džungli kontrol, odstraní ony duplicity a umožní kvalifikovanější debatu třeba o případném rozšíření pravomocí kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-055-09-004-043.u6.p2.s1 Pan ministr ve svém úvodním vystoupení poznamenal, že tento zákon byl hodně diskutován ve spojení s rozšířením pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu kontrolovat obce a kraje, ale věcně s ním úplně nesouvisí.
ps2013-055-09-004-043.u6.p2.s2 s tím docela i souhlasím, ale je zajímavé, že v souvislosti s tímto zákonem se zítra opět projednává dvojice zákonů spojená s Nejvyšším kontrolním úřadem.
ps2013-055-09-004-043.u6.p2.s3 V zásadě pokud si vybavíte tu debatu ve spojení s rozšířením či nerozšířením pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, tak mnozí ministři, koneckonců i úředníci právě poukazovali na tento zákon, který takzvaně by měl odstranit ony duplicity, protože senátoři, aspoň tak jsem tomu porozuměl, odmítli rozšíření pravomocí NKÚ právě s poukazem na to, že se obávají dalších kontrol a dalších duplicit a multiplicit.
ps2013-055-09-004-043.u6.p2.s4 Pokud tedy tento zákon měl ambici odstranit duplicity, tak je pro předložený návrh tedy návrhem nedostatečným, protože jak sám pan ministr uvedl, vcelku nějaké výrazné změny v kontrole poskytování dotací nepřináší.
ps2013-055-09-004-043.u6.p3.s1 se nechci na ten zákon dívat z pohledu vrchního auditu, z pohledu, řekněme, celého systému řízení a kontrol všech veřejných subjektů, podívám se na to z pohledu jednoho nebo dvou segmentů, a to z pohledu finančního řízení obcí a krajů, tedy územních samosprávních celků.
ps2013-055-09-004-043.u6.p3.s2 Měl jsem obecně možnost sledovat vnější připomínkové řízení z pohledu jednoho připomínkového místa - Svazu měst a obcí.
ps2013-055-09-004-043.u6.p3.s3 Vím, že to nebylo jednoduché, že se to různě vracelo, že tam byla snaha skutečně Ministerstva financí i vyjít vstříc některým, nebo mnohým požadavkům, ne všechny připomínky svazu byly však zapracovány.
ps2013-055-09-004-043.u6.p3.s4 To je také třeba si uvědomit.
ps2013-055-09-004-043.u6.p4.s1 Především se v tomto zákoně mění kompletně stávající terminologie.
ps2013-055-09-004-043.u6.p4.s2 Řekněme například příkazce operace, správce rozpočtu se nahrazuje novými termíny jako schvalující orgán, schvalující osoba, pověřená schvalující osoba, hodnotitel, ověřovatel a schvalovatel.
ps2013-055-09-004-043.u6.p4.s3 Tato změna samozřejmě bude vyžadovat také třeba změnu příslušných formulářů, a tedy i určité náklady.
ps2013-055-09-004-043.u6.p4.s4 Malé obce většinou skutečně výkon kontrolních institutů neprovádějí elektronickým způsobem.
ps2013-055-09-004-043.u6.p5.s1 Schvalující osoba, nechci to tak detailně rozebírat, by měla písemně pověřit schvalovatele, který původně měl být pouze zaměstnancem příslušného správce veřejného rozpočtu nebo veřejného subjektu.
ps2013-055-09-004-043.u6.p5.s2 Na připomínku krajů a obcí, která tedy byla akceptována, to dále může být také zastupitel, protože v první verzi zákona vlastně zastupitelé včetně i tzv. uvolněných zastupitelů vypadávali z úlohy odpovědné osoby, schvalující osoby.
ps2013-055-09-004-043.u6.p6.s1 Nakonec došlo k nějakému kompromisu i ohledně tzv. povinnosti mít vnitřní audit, protože původně koncepce zákona vycházela z toho, že i menší města a obce musí mít povinně útvar interního auditu.
ps2013-055-09-004-043.u6.p6.s2 Ten kompromis je asi akceptovatelný, to zde nechci úplně rozebírat.
ps2013-055-09-004-043.u6.p7.s1 A kdybych ten návrh shrnul, tak co tedy přesně vyplývá z tohoto nového zákona?
ps2013-055-09-004-043.u6.p7.s2 Na úrovni jednotlivých veřejných subjektů určitě zpřísnění systému vnitřní kontroly, to nepochybně, a prosazení principu kontroly čtyř obcí.
ps2013-055-09-004-043.u6.p7.s3 Obcím a krajům, ale také, a to také musím doplnit, přinese nové povinnosti.
ps2013-055-09-004-043.u6.p7.s4 Duplicity kontrol zákon neodstraňuje.
ps2013-055-09-004-043.u6.p7.s5 Ty zřejmě zůstanou, protože vedení tzv. evidence kontrol, kterou bude spravovat Ministerstvo financí, samo o sobě duplicitám nezabrání.
ps2013-055-09-004-043.u6.p8.s1 Ten zákon skutečně, a v tomto souhlasím i s panem ministrem financí, není zákonem o odstranění duplicit.
ps2013-055-09-004-043.u6.p8.s2 Je to především zákon skutečně o vnitřním finančním řízení a kontrole jednotlivých subjektů.
ps2013-055-09-004-043.u6.p8.s3 Jen asi těžko mohl mít ambici odstranit ony duplicity, zabránit duplicitám, pouze se to nemělo vzkazovat před tím rokem, že to je zákon, který zabrání duplicitám, odstraní duplicity, a byl to takový Yetti, který ještě nebyl připraven, ale všichni o něm mluvili.
ps2013-055-09-004-043.u6.p9.s1 Zda tento zákon bude lepší než dosavadní zákon o finanční kontrole, to ukáže čas.
ps2013-055-09-004-043.u6.p9.s2 Možná ano, ale myslím, že to prověří čas.
ps2013-055-09-004-043.u6.p9.s3 Jen se bojím skutečně, že mnoho konkrétních pravidel v zákoně se bude naplňovat například v případě malých obcí nebo malých veřejných subjektů obecně velmi komplikovaně a nakonec to povede pouze k formálnímu naplňování tohoto zákona.
ps2013-055-09-004-043.u6.p10.s1 Na základě rozhodnutí organizačního výboru se garančním výborem stává výbor kontrolní.
ps2013-055-09-004-043.u6.p10.s2 jsem možná očekával, že by to možná spíše mohl být výbor rozpočtový, ale vzhledem k tomu, že se tady jedná o kontrolu, přesto navrhuji, protože i ten návrh zákona zní: zákon, nebo návrh zákona o finanční kontrole a veřejných financích, tak navrhuji, aby rozpočtový výbor - vím, že toho hodně - ale také navrhuji, aby to minimálně jako další výbor projednal.
ps2013-055-09-004-043.u6.p10.s3 Myslím si, že ta změna je tak podstatná a tak významná, přináší prostě mnohé dopady, že rozpočtový výbor by měl být dalším výborem, který tento zákon projedná.
ps2013-055-09-004-043.u6.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-09-004-043.u7.p1.s1 Dámy a pánové, pěkné odpoledne.
ps2013-055-09-004-043.u7.p1.s2 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-055-09-004-043.u7.p1.s3 Přečtu omluvu.
ps2013-055-09-004-043.u7.p1.s4 Dnes prodlužuje svoji omluvu pan poslanec Benešík do 16 hodin.
ps2013-055-09-004-043.u7.p2.s1 Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-055-09-004-043.u7.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-055-09-004-043.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-055-09-004-043.u8.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych říct, že tento zákon se na jedné straně jeví jako potřebný, ale na druhé straně vznikají značné pochybnosti o jeho dopadu na obce a malé organizace.
ps2013-055-09-004-043.u8.p1.s3 Obecně když se tento zákon uvede do praxe a zpřesní se tak zákon o finanční kontrole ve veřejné správě, nebude možné kontrolu dělat jenom formálně.
ps2013-055-09-004-043.u8.p1.s4 Pokud to někdo zkusí, pak je jednoznačně dohledatelná osobní odpovědnost za propad rozpočtu apod., za případný podvod atd.
ps2013-055-09-004-043.u8.p1.s5 Není kam se schovat a nebudou možné formální výmluvy na všeobecně používaný běžný systém vedení agend.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s1 Úředník za povinnost odmítnout provést operaci, která je mimo hranice zákona, a pokud trvá příkaz nadřízeného, je povinen si vyžádat tento příkaz písemně.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s2 Nahrazuje to částečně kontrolní řád a současně je to napsáno tak, že si každý může podle svých odborných schopností a vlastních potřeb nastavit interní audit podle sebe.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s3 Bude možné stejně jako u účetních auditorů si objednat a zaplatit externího metodika na zavedení systému kontroly a na kontrolu funkčnosti zavedených a pravidelně prováděných postupů.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s4 Když to bude fungovat, měl by se snížit počet kontrol, zavede se jakýsi přehled, nový informační systém, nová agenda registru kontrol u ministra financí o kontrolách.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s5 Zavádí se podobný mechanismus jako v případě závazného podvojného účetnictví.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s6 Každá účetní , jak její účetnictví vypadat.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s7 V tomto případě to bude podobné.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s8 Metodik kontroly bude mít závazné postupy a nebude se moci vymlouvat na účetní osnovu, procesní detaily prováděných kontrol si nastaví podle složitosti kontrolované organizace a bude podroben kontrole, zda co nastavil, je skutečně účinný mechanismus.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s9 Stejně jako na účetní dojde i na kontrolora auditor a vydá výrok o věrohodnosti účetního obrazu a funkčnosti zavedených kontrolních postupů.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s10 Je to podle pravidel z velkých firem a pro velké firmy je to napsáno dobře.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s11 Větší organizace si metodiky nechají stejně udělat externě od dodavatelů a další budou to mít ze zákona jako povinnost zřídit si vlastní samostatné nezávislé oddělení s plnými pracovními úvazky.
ps2013-055-09-004-043.u8.p2.s12 Ovšem problém v tomto systému jsou malé a střední obce, příspěvkové organizace zřízené krajem nebo obcí a také dobrovolné svazky obcí.
ps2013-055-09-004-043.u8.p3.s1 Návrh zákona není v této věci výkladově jasný.
ps2013-055-09-004-043.u8.p3.s2 Hranice mezi malým, středním a velkým není zákonem přesně určena.
ps2013-055-09-004-043.u8.p3.s3 Zákonodárce dává možnost sestavit si vlastní systém kontrol.

Text viewDownload CoNNL-U