|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-02 ps2013-055-07-001-284 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

284. Informace ministra dopravy Dana Ťoka k problematice vysokorychlostních tratí

Date2017-03-02
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/284
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055230.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 495 • previousnext

ps2013-055-07-001-284.u1.p1.s1 284.
ps2013-055-07-001-284.u1.p1.s2 Informace ministra dopravy Dana Ťoka k problematice vysokorychlostních tratí
ps2013-055-07-001-284.u1.p2.s1 K tomuto bodu jsme zároveň obdrželi sněmovní dokument 5269, který obsahuje usnesení hospodářského výboru číslo 339 z jeho 44. schůze ze dne 6. listopadu 2016.
ps2013-055-07-001-284.u1.p2.s2 Požádám pana ministra dopravy Dana Ťoka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-055-07-001-284.u1.p2.s3 O totéž žádám pana zpravodaje hospodářského výboru poslance Karla Šidla.
ps2013-055-07-001-284.u1.p2.s4 A zároveň, pane ministře, si ani nesedejte, hned vám udělím, pokud bude dostatečný klid, slovo k vašemu vystoupení.
ps2013-055-07-001-284.u1.p2.s5 Prosím, pane ministře.
ps2013-055-07-001-284.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v poslední době došlo k zintenzivnění debaty a především i k posunu v rámci problematiky rychlé železniční dopravy v ČR.
ps2013-055-07-001-284.u2.p1.s2 Jsem rád, že rozsáhlé diskuse na téma rychlé železniční dopravy se vede nejen u odborné, ale mnohdy i u laické veřejnosti.
ps2013-055-07-001-284.u2.p1.s3 Tyto diskuse dávají vyniknout důležitosti zajištění kvalitní železniční dopravní obslužnosti pro obyvatelstvo ČR.
ps2013-055-07-001-284.u2.p2.s1 Ministerstvo dopravy zpracovalo materiál s názvem Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR, který aktuálně prochází vypořádáním připomínek po meziresortním připomínkovém řízení.
ps2013-055-07-001-284.u2.p2.s2 Po dokončení vypořádání rozsáhlého množství připomínek, z kterých je patrné, jak široké a různorodé představy o aplikaci tohoto systému v podmínkách v ČR existují, bude tento dokument předložen vládě ČR, aby vláda takový materiál mohla schválit a rozhodnout tak o další mimořádné etapě ve vývoji železniční dopravy na našem území.
ps2013-055-07-001-284.u2.p3.s1 Při vyhodnocování možnosti dalšího vývoje řešení dopravní obslužnosti ČR byl k dalšímu sledování doporučen rozvoj rychlých spojení spočívající v kombinaci výstavby nových vysokorychlostních tratí a dokončení modernizace konvenční sítě vyšších parametrů v zájmu zajištění kvalitní a konkurenceschopné železniční obsluhy.
ps2013-055-07-001-284.u2.p4.s1 Mezi největší problémy, s kterými se bude muset rozvoj nové železniční infrastruktury utkat, lze zařadit především zdlouhavé povolovací procesy pro novostavbu dopravní infrastruktury, které značně znesnadňují a prodlužují přípravné fáze potřebných novostaveb.
ps2013-055-07-001-284.u2.p4.s2 Dalším zásadním problémem je poměrně vysoká investiční a provozní náročnost plánovaných staveb vysokorychlostních tratí, která dle aktuálních dostupných údajů bude vyžadovat investice ve výši minimálně 500 mld. korun v současné cenové úrovni pro vybudování základního skeletu rychlých spojení.
ps2013-055-07-001-284.u2.p5.s1 V tuto chvíli rozhodujeme o investicích, které budou probíhat převážně v době, pro kterou dosud nejsou známy možnosti spolufinancování z prostředků Evropské unie.
ps2013-055-07-001-284.u2.p5.s2 Z tohoto důvodu vás tímto, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o vyslovení podpory našemu postupu směrem k dalšímu rozvoji rychlé železniční dopravy i s vědomím její velké investiční náročnosti.
ps2013-055-07-001-284.u2.p5.s3 Dále vás žádám o podporu při přípravě či novelizaci klíčových zákonů v zájmu ukotvení problematiky rychlých spojení v právním řádu ČR.
ps2013-055-07-001-284.u2.p5.s4 Právě vaše podpora tak může zásadním způsobem napomoci modernizaci železniční dopravy v ČR a zajištění moderních parametrů dopravní obsluhy území odpovídající 21. století.
ps2013-055-07-001-284.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-07-001-284.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi.
ps2013-055-07-001-284.u3.p1.s2 Než dám slovo zpravodaji, konstatuji došlou omluvu pana poslance Stanislava Berkovce od hodin.
ps2013-055-07-001-284.u3.p1.s3 Ještě s omluvou vám všem, zapomněl jsem ve svém úvodním slově připomenout, že do hodin můžete podat přihlášky k ústním interpelacím, které v půl dvanácté vylosují.
ps2013-055-07-001-284.u3.p1.s4 To teď napravuji.
ps2013-055-07-001-284.u3.p2.s1 Nyní tedy slovo zpravodaje hospodářského výboru Karla Šidla.
ps2013-055-07-001-284.u3.p2.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-055-07-001-284.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-055-07-001-284.u4.p1.s2 Členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych velice stručně okomentoval zahájení rozpravy k bodu předložení zprávy ministra dopravy k budování a přípravě programu budování vysokorychlostních tratí, pracovně nazvané Rychlá spojení v ČR.
ps2013-055-07-001-284.u4.p2.s1 Byť jsem zpravodaj z opoziční strany, dovolím si zahájit to vystoupení trochu netradičně.
ps2013-055-07-001-284.u4.p2.s2 Musím panu ministrovi poděkovat, protože sami jste se mohli přesvědčit ve sněmovních dokumentech, že usnesení hospodářského výboru bylo výzvou nejen k tomu, aby se začaly činit kroky k naplnění programu budování vysokorychlostních tratí, ale také k tomu, aby byla vytvořena na úrovni ministra dopravy ČR pracovní skupina, která bude mít nejen zástupce jednotlivých členů ministerstev ČR, že bude mít zastoupení odborné veřejnosti, ale bude tam také zastoupena politická vůle subjektů, které jsou v Poslanecké sněmovně, prostřednictvím jejích členů v hospodářském výboru.
ps2013-055-07-001-284.u4.p2.s3 Je to poprvé za 26 let, kdy ministr vlády ČR vzal zcela vážně výzvu a prosbu hospodářského výboru k tomu, aby začal intenzivně jednat a spolupracovat na téma vysokorychlostní železnice.
ps2013-055-07-001-284.u4.p2.s4 ho k tomu vedlo cokoli, myslím si, že je to hodno pozornosti Poslanecké sněmovny, a Poslanecká sněmovna by měla dát dostatečný politický prostor k tomu, aby ty úvodní kroky, které musí být učiněny, učiněny byly.
ps2013-055-07-001-284.u4.p3.s1 Dovolím si velice stručně zareagovat na vystoupení pana ministra v tom smyslu, že my, kteří jsme se aktivně podíleli již dlouhá léta na tom, aby tento segment železniční dopravy byl umístěn v ČR, kdy za uplynulých 26 let se ČR dostala mimo síť vysokorychlostních tratí Evropy, a bohužel je to na úkor toho, že máme nižší propustnost na jednotlivých tratích, nedokážeme efektivně pracovat s jednotlivými zátěžovými proudy v osobní a v nákladní dopravě, a samozřejmě to vše se promítá i do komfortu obsluhy dopravního území ČR a samozřejmě služeb, které jsou poskytovány občanům v dopravě, a zejména v železniční dopravě.
ps2013-055-07-001-284.u4.p4.s1 Myslím si, že tato cesta je cestou správnou, ale je tady třeba upozornit zhruba na tři oblasti, které je bezpodmínečně nutno vyřešit.
ps2013-055-07-001-284.u4.p4.s2 My jsme jako kolegové, kteří v hospodářském výboru na toto téma spolupracovali, připravili ve spolupráce s Ministerstvem dopravy určitou formu usnesení, které by mělo být vyústěním dnešní diskuse a dnešní snahy tento problém otevřít veřejně před občany ČR prostřednictvím jednání Poslanecké sněmovny.
ps2013-055-07-001-284.u4.p4.s3 To usnesení jsme se snažili vystavět v logice, která by měla splnit tři základní cíle.
ps2013-055-07-001-284.u4.p5.s1 Prvním cílem je to, aby tento dokument, toto usnesení svým způsobem doporučovalo a zavazovalo vládu ČR k tomu, abychom vytvořili seriózní dokument, který bude přesahovat více volebních období.
ps2013-055-07-001-284.u4.p5.s2 Nemusím vám asi vysvětlovat, že budování sítě dopravní vysokorychlostní železnice je velmi dlouhodobá záležitost, která celou řadu peripetií, které musí být naplněny, když již existuje vůle exekutivy, potažmo tedy vlády ČR.
ps2013-055-07-001-284.u4.p5.s3 Proto je bezpodmínečně nutné, aby tento dokument měl v sobě opatření, která budou přesahovat konec tohoto volebního období, konec mandátu této vlády i pana ministra dopravy.
ps2013-055-07-001-284.u4.p6.s1 Druhá věc, s tou se potýkáme nejčastěji a ve Sněmovně byla velice často projednávána, je otázka budování dopravní infrastruktury ve vlastnictví státu, a to je ten problém, že všechna budování této dopravní infrastruktury jsou protahována vlivem dopadů jednotlivých novelizovaných zákonů, které se zaobírají stavebnictvím, případně výstavbou jakékoli sítě anebo liniové stavby v ČR.
ps2013-055-07-001-284.u4.p6.s2 Ta druhá oblast musí obsahovat legislativní kroky z jednotlivých ministerstev vlády ČR, kde budou zavázáni k tomu, aby připravovali legislativu v souladu s programem budování této sítě vysokorychlostních železnic, potažmo všech sítí dopravní infrastruktury v ČR.
ps2013-055-07-001-284.u4.p6.s3 Je to velmi složitý proces.
ps2013-055-07-001-284.u4.p6.s4 Při prvním setkání pracovní skupiny, kterou pan ministr ustavil, jsme se setkali s kladnými ohlasy od zástupců jednotlivých ministerstev, se to týká pozemků, se to týká přípravných kroků projektových záměrů, to znamená stavebního povolení, projektové přípravy atd. atd.
ps2013-055-07-001-284.u4.p6.s5 Nechci to zde vyjmenovávat všechno.
ps2013-055-07-001-284.u4.p6.s6 Ale ohlas tam byl velmi pozitivní, a byl tam dokonce vysloven souhlas, že ta potřebnost, o které my hovoříme, pro tuto dopravní infrastrukturu je v ČR vysoká.
ps2013-055-07-001-284.u4.p7.s1 A abych pokračoval ve svých poznámkách a názorech, dovolte ještě třetí oblast, která je neméně závažná a ovlivňuje také délku výstavby, délku přípravy a samozřejmě i termín, kdy bude realizován, a to je otázka financování.
ps2013-055-07-001-284.u4.p7.s2 Bezpodmínečně nutné je v dnešním usnesení promítnout i způsob financování této dopravní infrastruktury, zejména to, aby vláda uchopila jako dlouhodobý svůj cíl, že bude tuto dopravní infrastrukturu financovat v potřebném čase, v potřebných letech, s podporou evropských zdrojů, na které ještě máme šanci dosáhnout, anebo i bez podpory evropských zdrojů.
ps2013-055-07-001-284.u4.p7.s3 Je to velmi nákladná záležitost, vybudovat tuto síť, a na druhé straně musí být deklarováno, že finance budou dostatečné a budou alokovány ve správné době, a jak by se řeklo, na správná místa realizace tohoto projektu.
ps2013-055-07-001-284.u4.p8.s1 Proto mi dovolte, abych svoji zprávu zpravodaje ukončil.
ps2013-055-07-001-284.u4.p8.s2 Myslím si, že to, co zde přednesl pan ministr, je dostatečný náboj k tomu, abychom vedli kvalifikovanou diskusi.
ps2013-055-07-001-284.u4.p8.s3 jsem přesvědčen, že jsem ve své zpravodajské zprávě upozornil na další momenty a body, které by měly být jednoznačně součástí dnešního usnesení.
ps2013-055-07-001-284.u4.p8.s4 Proto prosím, vyjádřete se k tomu, protože cílem všech členů hospodářského výboru průřezem politického spektra bylo, aby tato iniciativa, tento krok byl dělán v souladu se všemi politickými subjekty v Poslanecké sněmovně, abychom dlouhodobě garantovali to, že tento cíl je pro nás velice důležitý a prioritní.
ps2013-055-07-001-284.u4.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-07-001-284.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a mohu otevřít všeobecnou rozpravu, do které jako první se přihlásil pan poslanec František Laudát.
ps2013-055-07-001-284.u5.p1.s2 Připraví se pan kolega Martin Kolovratník a další kolegové.
ps2013-055-07-001-284.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo ve všeobecné rozpravě.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s2 Dámy a pánové, trošku je mně líto, že tady je tak malá účast poslanců.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s3 Hospodářský výbor v minulosti, opakovaně v minulých mnoha letech, vyzýval Ministerstvo dopravy, vládu, aby skutečně udělala konkrétní razantní kroky k přípravě budování vysokorychlostních železničních sítí v České republice.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s4 Většina lidí to odkývala a existovala tam shoda napříč politickým spektrem, v minulých i předminulých obdobích.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s5 Bohužel ze strany Ministerstva dopravy to nemělo adekvátní odezvu.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s6 Úředníci, kteří tam sedí a seděli a sedí, se domnívají, že jsme nějací snílkové a podobně.
ps2013-055-07-001-284.u6.p1.s7 Výsledkem této situace je, že Česká republika se z hlediska moderní, kvalitní, bezpečné, ekologické železnice stává černou dírou Evropy.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s1 Proč jsme teď přitlačili na pilu?
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s2 Protože skutečně chceme, aby to byla vůle celé Sněmovny.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s3 A doufám, že i naši nástupci budou v tomto pokračovat.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s4 My nesníme, my chceme, aby Česká republika odhodila mindrák, který , který se zvětšuje, neschopnosti budovat dopravní infrastrukturu.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s5 Upozorňuji vás, že krátce po roce 1990 existoval dokument, který říkal, že zhruba někdy do roku 2016 bude dokončena modernizace železničních koridorů.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s6 To nemluvím o dnes již ostudném budování dálniční sítě.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s7 A v roce 2017, mám pocit, že měla být zahájena výstavba první vysokorychlostní železniční tratě.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s8 Nestalo se tak.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s9 Že nejsme snílkové, velikostí České republiky v porovnání s globalizovaným světem fakticky jsme počtem obyvatel a rozlohou městský stát.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s10 A my bychom měli sáhnout k tomu, že podle toho bude vypadat dopravní obslužnost.
ps2013-055-07-001-284.u6.p2.s11 To, že tady mluvíme o vysokorychlostní železnici, tak neznamená, že se nedotýká všech.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s1 Nikdy jsem sem nechodil s cedulemi, ale teď vám něco ukážu a zároveň jako obhajobu toho, proč v některých parametrech typu: nechoďte nám, plánovačům, úředníkům, vládě pod třistakilometrovou rychlost, na podporu toho, protože cílem by měla být primárně kvalitní dopravní obslužnost celé České republiky, nastolení úplně nové kvality v dopravní obslužnosti.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s2 To je primárním cílem.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s3 A když se budeme držet, nebo vláda, naši nástupci, parametrů, tak vám tady potom ukážu jenom bez návaznosti, bez přebudování regionální sítě, bez uzpůsobení železničních koridorů, co to způsobí v dopravní dostupnosti hlavního města Prahy.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s4 To jsme vzali jako referenční bod, není v žádný pragocentrismus.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s5 . A tady potom uvidíte vlastně, jak se do hodiny, do dvou do tří hodin přicestovat do hlavního města Prahy s použitím železnice.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s6 V případě, že budou promyšlené plány úpravy návazných regionálních železnic, tak myslím, že vláda by se nemusela bát říci: vážení občané, z nejhůře dostupné obce České republiky se do dvou a půl hodiny dostanete do hlavního města Prahy.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s7 A to se samozřejmě logicky dramaticky zkrátí i cestování mezi sousedními metropolemi středoevropského prostoru, a tím pádem samozřejmě návazně i po celé Evropě.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s8 Takže prosím to není nějaká naše - četl jsem v médiích, protože byly i reakce například na Vizi TOP 09, že sníme, že je to utopie.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s9 To není utopie, to jenom svědčí o tom, kam jsme se psychologicky dostali.
ps2013-055-07-001-284.u6.p3.s10 Česká republika potřebuje vrátit svoji hrdost.
ps2013-055-07-001-284.u6.p4.s1 My se nějakým způsobem tady dohadujeme o návrhu usnesení.
ps2013-055-07-001-284.u6.p4.s2 bych vás poprosil, možná vám bude připadat trošku víc podrobné a podobně, ale ono to vychází i z diskuse, která se odvinula na prvním zasedání pracovní skupiny, kterou ustavil ministr dopravy a kde skutečně zase z těch stávajících lidí, kteří u toho jsou dlouhodobě, tak prostě oni žijí v takovém tom příliš úřednickém režimu.
ps2013-055-07-001-284.u6.p4.s3 A se domnívám, že rozhodnutí o koridorech parametrů, kde by se ta železnice měla pohybovat, o prioritách a o formě, je především politické rozhodnutí.
ps2013-055-07-001-284.u6.p4.s4 Teprve v druhé řadě z toho vyjít jasné zadání, co mají příslušní odborníci, dopravní experti, investoři, Ministerstvo financí, které bude na to zajišťovat finanční prostředky, dělat.
ps2013-055-07-001-284.u6.p5.s1 Takže o dopravní dostupnosti jsem hovořil.
ps2013-055-07-001-284.u6.p5.s2 Pokud se týká priorit, co zatím bylo z mého pohledu vykonáno, podle toho mála nějakých studií, analýz dopravních proudů a podobně vychází, že největší přínos pro Českou republiku bude, že první do provozu, anebo jako jasná priorita bude vybudována vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem.
ps2013-055-07-001-284.u6.p5.s3 Samozřejmě z hlediska zájmů sousedního Německa, z hlediska územního plánování je více připraveno propojení z Prahy směrem na Drážďany.
ps2013-055-07-001-284.u6.p5.s4 A jestliže se bavíme o této trati, tak je třeba, aby si vláda udělala jasno, protože Němci mají velký zájem právě o propojení Drážďan s Ústím nad Labem.
ps2013-055-07-001-284.u6.p5.s5 Jejich prioritou s vysokou pravděpodobností, neúčastnil jsem se jednání, je vymístit železniční dopravu z údolí Labe.
ps2013-055-07-001-284.u6.p5.s6 Ale tam upozorňuji, že je velký zájem na tom, aby na novou vysokorychlostní trať včetně toho dlouhého tunelu pod Krušnými horami byla vpuštěna i nákladní doprava.
ps2013-055-07-001-284.u6.p6.s1 Domnívám se, že prioritním zájmem českých občanů je, aby vysokorychlostní železnice sloužila pro osobní dopravu.
ps2013-055-07-001-284.u6.p6.s2 Domnívám se, že není třeba otálet a je razantně potřeba rozhodnout o variantách nebo podvariantách jednotlivých větví vysokorychlostní sítě, aby bylo možno konat, co se týká změn územních plánů, dodělání, vyhlášení stavebních uzávěr.
ps2013-055-07-001-284.u6.p6.s3 Domnívám se, že bychom měli podporovat úsilí vlády, aby se v příslušných věcech upravila legislativa tak, aby bylo skutečně reálné nejpozději v roce 2025 zahájit fyzickou výstavbu první vysokorychlostní železnice.
ps2013-055-07-001-284.u6.p6.s4 V žádném případě - a je skandální, jestliže nám zatím někteří odborníci říkají, že první výkop by měl být v roce 2035.
ps2013-055-07-001-284.u6.p7.s1 Jenom vás upozorňuji, že ze strany expertů Evropské unie na jedné velmi prestižně obsazené konferenci, která se uskutečnila nedávno v Praze, bylo řečeno, že Evropská unie počítá s tím, že rozvoj vysokorychlostní železnice a dobudování celé sítě na územích Evropské unie by mělo skončit do roku 2050.
ps2013-055-07-001-284.u6.p7.s2 Takže tady vidíte, v jaké pozici jsme se ocitli.

Text viewDownload CoNNL-U