|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-01 ps2013-055-06-013-192 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

192. Návrh Zastupitelstva Libereckého kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 791/ - prvé čtení

Date2017-03-01
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/192
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055216.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 523 • previousnext

ps2013-055-06-013-192.u1.p1.s1 192.
ps2013-055-06-013-192.u1.p1.s2 Návrh Zastupitelstva Libereckého kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 791/ - prvé čtení
ps2013-055-06-013-192.u1.p2.s1 A tady vítám pana hejtmana Libereckého kraje Martina Půtu - dobrý den, pane hejtmane -, protože ten předložený návrh z pověření zastupitelstva uvede.
ps2013-055-06-013-192.u1.p2.s2 Ještě než mu dám slovo, děkuji paní poslankyni Věře Kovářové, která je zpravodajkou pro prvé čtení a zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2013-055-06-013-192.u1.p2.s3 Tak.
ps2013-055-06-013-192.u1.p3.s1 Nyní tedy udělím slovo panu hejtmanovi Martinu Půtovi, ale požádám kolegy a kolegyně, aby buď zaujali svá místa, anebo aby diskuze, které se nebudou týkat rozpočtového určení daní, převedli do předsálí.
ps2013-055-06-013-192.u1.p4.s1 Pane hejtmane, snad je tady dostatečné ticho, abyste to mohl uvést.
ps2013-055-06-013-192.u1.p4.s2 Máte slovo.
ps2013-055-06-013-192.u2.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chci předem poděkovat za to, že se návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní dostal na projednávání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, děkuji za tu příležitost ten návrh zákona tady krátce a stručně představit.
ps2013-055-06-013-192.u2.p2.s1 Cílem tohoto návrhu, který byl schválen Zastupitelstvem Libereckého kraje loni v březnu a který byl podpořen všemi přítomnými 41 zastupiteli ze všech politických stran, je návrat výnosů z daně z přidané hodnoty pro obce a města na hodnotu před 1. 1. 2012, kdy se snížila na 20,83 %.
ps2013-055-06-013-192.u2.p2.s2 Je to totožný návrh, jako byl návrh senátní, který nebyl ve Sněmovně schválen.
ps2013-055-06-013-192.u2.p2.s3 Jeho hlavním cílem je, tak jako se podařilo navrátit do rozpočtu všech krajů finanční prostředky na ten původní podíl, tak je navrátit také do rozpočtu měst a obcí.
ps2013-055-06-013-192.u2.p2.s4 Ten návrh je poměrně jednoduchý a stručný.
ps2013-055-06-013-192.u2.p2.s5 Daňové příjmy obcí by se měly od 1. 1. 2018 vrátit zpět, co se týká daně z přidané hodnoty, na 23,58 %, což by pro města a obce, pokud tedy vezmu čísla za rok 2016, znamenalo navýšení celkových příjmů o 7,6 miliardy korun.
ps2013-055-06-013-192.u2.p2.s6 Velice jednoduše si to můžete představit tak, že to je zhruba 700 korun na jednoho obyvatele v každé obci, v každém městě v České republice.
ps2013-055-06-013-192.u2.p3.s1 Jsem přesvědčen o tom, že ty peníze díky tomu, že obce mají povinnost zveřejňovat všechny svoje smlouvy v registru smluv, budou pod velice dobrou veřejnou kontrolou a že zastupitelstva, starostky a starostové jsou určitě nejpříměji kontrolováni svými voliči, jak se všemi svými rozpočtovými příjmy nakládají.
ps2013-055-06-013-192.u2.p4.s1 Náklady na státní rozpočet tedy budou zhruba těch 7 miliard korun, což je to číslo vyplývající z loňského roku.
ps2013-055-06-013-192.u2.p4.s2 Nicméně se domnívám, že to budou dobře investované peníze, peníze investované do rozpočtu samosprávných subjektů, které zajišťují základní služby pro obyvatele od hlavního města Prahy po tu nejmenší obec někde v českém nebo moravském pohraničí.
ps2013-055-06-013-192.u2.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-055-06-013-192.u3.p1.s1 Děkuji panu hejtmanovi Martinu Půtovi a nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Věru Kovářovou, aby přednesla zpravodajskou zprávu.
ps2013-055-06-013-192.u3.p1.s2 Paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-055-06-013-192.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, Zastupitelstvo Libereckého kraje předložilo návrh 22. 4. 2016.
ps2013-055-06-013-192.u4.p1.s2 Návrh je velmi jednoduchý a nerozsáhlý.
ps2013-055-06-013-192.u4.p1.s3 V zásadě pouze navyšuje podíl obcí na z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty 23,58 %.
ps2013-055-06-013-192.u4.p1.s4 Kromě přechodného ustanovení pak obsahuje stanovení účinnosti k 1. 1. 2018.
ps2013-055-06-013-192.u4.p1.s5 Návrh byl poté zaslán vládě k vyjádření stanoviska, ta je zaslala 20. 5. 2016.
ps2013-055-06-013-192.u4.p1.s6 Organizační výbor Poslanecké sněmovně poté určil zpravodajkou a stanovil rozpočtový výbor jako garanční.
ps2013-055-06-013-192.u4.p2.s1 Je mou povinností jako zpravodajky podotknout, že obdobný návrh podalo také Zastupitelstvo Pardubického kraje, stejné materii se věnuje také návrh skupiny poslanců.
ps2013-055-06-013-192.u4.p2.s2 Je tedy zřejmé, že jde o velmi důležité téma, kterému bychom měli věnovat náležitou pozornost.
ps2013-055-06-013-192.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím tři přihlášky.
ps2013-055-06-013-192.u5.p1.s2 A paní zpravodajka jako první tentokrát ve svém vystoupení jako poslankyně.
ps2013-055-06-013-192.u5.p1.s3 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2013-055-06-013-192.u6.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, materie, kterou zde představil zástupce předkladatele, je myslím všem kolegyním a kolegům, nejen těm s komunální a regionální politickou zkušeností, důvěrně známá, a tak si myslím, že ji není nad rámec toho, co bylo panem navrhovatelem řečeno, třeba podrobně představovat.
ps2013-055-06-013-192.u6.p2.s1 Většina z nás si jistě pamatuje rozsáhlé diskuze, které k tomuto tématu proběhly na půdě Poslanecké sněmovny v posledních letech.
ps2013-055-06-013-192.u6.p2.s2 Ráda bych proto ve svém vystoupení alespoň zdůraznila to, že návrh podporu významných organizací zastupujících zájmy obcí.
ps2013-055-06-013-192.u6.p2.s3 Shodují se na něm Svaz měst a obcí, Spolek pro obnovu venkova i Sdružení místních samospráv.
ps2013-055-06-013-192.u6.p2.s4 Dovolte mi, abych zde přečetla jejich společné prohlášení.
ps2013-055-06-013-192.u6.p3.s1 Cituji: "Společné prohlášení organizací hájících zájmy samospráv České republiky ke změně rozpočtového určení daní.
ps2013-055-06-013-192.u6.p3.s2 Partnerské organizace hájící zájmy samospráv bez rozdílu velikosti, tj. počtu obyvatel, tímto společným prohlášením deklarují podporu návrhu Zastupitelstva Libereckého kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 240/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk č. 791, a žádají odpovědné zástupce moci zákonodárné, aby při projednávání tohoto návrhu na 54. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky podpořili právo obcí a měst na dostatečné příjmy pro zajišťování veřejných služeb svých občanů.
ps2013-055-06-013-192.u6.p3.s3 Požadavek navýšení podílu na dani z přidané hodnoty na úroveň 23,58 % považují organizace hájící zájmy samospráv za legitimní, jelikož obce zajišťují největší objem veřejných služeb, historicky přetrvává vnitřní dluh na infrastruktuře obcí a jsou jim přidávány stále nové a nové povinnosti bez adekvátního financování ze strany státu.
ps2013-055-06-013-192.u6.p3.s4 Obce hospodaří dobře a odpovědně, a jsou tak základními pilíři státu, o které se stát může opřít i v budoucnosti.
ps2013-055-06-013-192.u6.p3.s5 Partnerské organizace hájící zájmy samospráv proto požadují posílení daňových příjmů všech obcí, které zajistí stabilitu, rozvoj a kvalitu veřejných služeb občanům České republiky.
ps2013-055-06-013-192.u6.p3.s6 V Brně dne 20. ledna 2017."
ps2013-055-06-013-192.u6.p4.s1 Tolik tedy společné prohlášení oněch organizací.
ps2013-055-06-013-192.u6.p4.s2 Doufám, že i s ohledem na toto prohlášení se Ministerstvo financí v čele s panem ministrem Babišem, kterého zdravíme na hory, proti tomuto návrhu tentokrát na rozdíl od nedávné minulosti nebude vymezovat a pokračovat tak v něčem, co vnímám jako velmi nešťastnou kampaň proti venkovu.
ps2013-055-06-013-192.u6.p4.s3 Nevím, jestli je to kampaň záměrná, nebo nevědomá, kterou rozpoutalo například zákonem o rozpočtové odpovědnosti a zákonem o elektronické evidenci tržeb, které mají a budou mít pro obce a města zásadní důsledky, byť si je zatím někteří nechtějí připouštět.
ps2013-055-06-013-192.u6.p5.s1 Pane nepřítomný ministře financí, opravdu věřím, že si ty negativní dopady vašich zákonů na obce a města, na český a moravský venkov uvědomíte a posílení daňových příjmů samospráv, které rozvoji venkova napomůže, tentokrát nebudete blokovat.
ps2013-055-06-013-192.u6.p6.s1 Ostatně vzhledem k tomu, co pan ministr na tomto místě uvedl před rokem a půl, prostředků, které je možné přesměrovat k samosprávám, které jsou lepšími hospodáři než stát, by mělo být dost.
ps2013-055-06-013-192.u6.p6.s2 Co pan ministr Babiš řekl?
ps2013-055-06-013-192.u6.p6.s3 Cituji: Tak hlasujte pro EET a tam jsou peníze pro obce, pro všechny.
ps2013-055-06-013-192.u6.p6.s4 - Poslouchejte ještě jednou: Tak hlasujte pro EET a tam jsou peníze pro obce, pro všechny.
ps2013-055-06-013-192.u6.p6.s5 Pokud platí slova pana ministra, a tomu chci v tomto případě věřit, musí se prostě sedm nebo osm miliard korun pro rozvoj obcí a měst, pro celý náš venkov ve zvýšeném daňovém výnosu snadno najít.
ps2013-055-06-013-192.u6.p6.s6 I kvůli slavné EET, která snad konečně bude k něčemu dobrá.
ps2013-055-06-013-192.u6.p7.s1 Zároveň mi dovolte, abych avizovala následující návrhy.
ps2013-055-06-013-192.u6.p7.s2 Navrhuji zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů a navrhuji přikázat tento návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-055-06-013-192.u6.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-06-013-192.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové.
ps2013-055-06-013-192.u7.p1.s2 Sama si své návrhy jako zpravodajka jistě poznamená, jsem si je poznamenal také.
ps2013-055-06-013-192.u7.p1.s3 Nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Vilímec a připraví se pan poslanec Herbert Pavera.
ps2013-055-06-013-192.u7.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-055-06-013-192.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, jak již uvedla paní zpravodajka, v Poslanecké sněmovně jsou aktuálně tři novely zákona o rozpočtovém určení daňových výnosů.
ps2013-055-06-013-192.u8.p1.s2 Sněmovní tisk 777 podaný Pardubickým krajem, sněmovní tisk 791 podaný Libereckým krajem a sněmovní tisk 830 podaný poslanci Občanské demokratické strany.
ps2013-055-06-013-192.u8.p1.s3 Všechny tyto iniciativy mají jedno společné, proto je v zásadě jedno, jakou tu iniciativu projednáváme.
ps2013-055-06-013-192.u8.p1.s4 Sjednocují od 1. ledna 2018 podíl obcí na sdílených daních - používám slovo sjednocují - na těch 23,58 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p1.s5 Vláda totiž, jak jsme sami zajistili, sjednotila a obnovila původní podíl krajů na sdílených daních již od 1. ledna 2016, a to na 8,92 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p1.s6 Tehdy bylo 8,29 na dani z přidané hodnoty a navýšilo se to na 8,92 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p2.s1 Jak dobře víte a pamatujete si vzrušenou debatu, v případě obcí však sjednocení nenastalo.
ps2013-055-06-013-192.u8.p2.s2 Od letošního roku se pouze navyšuje mírně podíl obcí na DPH, a to z 20,83 % na 21,4 %, a zároveň se ruší tzv. motivační složka u daně z příjmů fyzických osob vybíraných na základě daňového přiznání.
ps2013-055-06-013-192.u8.p2.s3 To byl onen senátorský návrh, o kterém mluvil pan hejtman, nebyl to tedy onen návrh na 23,58, ale pouze na 21,4 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p3.s1 Když půjdu do minulosti, tak v zásadě návrh, který podal Liberecký kraj, kopíruje návrh, který jsem tehdy v rámci druhého čtení k tomu původnímu návrhu v roce 2015 načetl, protože vlastně poprvé vznikla idea sjednocení na 23,58 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p4.s1 Možná že by bylo dobré, když vzpomínala paní zpravodajka, dobré si vzpomenout na ujišťování vládní koalice a především pana ministra financí a vůbec zástupců ANO z prosince 2015, že vláda, která odmítla tehdy ty návrhy navyšující nebo obnovující původní podíl, že vláda připraví novelu zákona o rozpočtovém určení daňových výnosů týkajících se obcí.
ps2013-055-06-013-192.u8.p4.s2 Ano, v minulém roce asi dvakrát zasedala pracovní komise k rozpočtovému určení daní.
ps2013-055-06-013-192.u8.p4.s3 Protože vlastně s panem ministrem financí se nebylo možné na ničem shodnout, tak žádnou novelu zákona ministerstvo nezpracovalo, ani v tomto volebním období již neplánuje.
ps2013-055-06-013-192.u8.p5.s1 Nezbývá než jít trochu do minulosti.
ps2013-055-06-013-192.u8.p5.s2 A tady bych chtěl vyvrátit argument, možná ani ne tak proti tomu navýšení, možná ne tak pana ministra financí, ale úředníků na Ministerstvu financí, že vlastně v mezidobí těch dnes 16, 17 let došlo dvakrát k navýšení rozpočtového určení daní.
ps2013-055-06-013-192.u8.p5.s3 Ano, od 1. ledna 2008 se skutečně nepatrně zvýšil podíl na daňových výnosech, protože původní podíl byl 20,59 %, a to na 21,4 %, a to v souvislosti s navýšení rozpočtového určení daní u nejmenších obcí.
ps2013-055-06-013-192.u8.p5.s4 Navýšení rozpočtového určení daní tehdy činilo asi 4,5 mld. korun.
ps2013-055-06-013-192.u8.p5.s5 Součástí změny však byly i významnější změny kritérií výpočtu RUD pro jednotlivé obce, snížení počtu velikostních kategorií a další věci, především nahrazení skokového přechodu mezi těmito velikostními kategoriemi systémem tzv. postupných přechodů.
ps2013-055-06-013-192.u8.p5.s6 Zvláště to poslední bylo logickým vyústěním dřívějšího přetahování trvalého pobytu občanů vždycky v poslední den kalendářního roku.
ps2013-055-06-013-192.u8.p6.s1 Na této celkové změně ale, a to podotýkám, některá města velmi prodělala.
ps2013-055-06-013-192.u8.p6.s2 Týkalo se to z velkých měst především Olomouce - tehdy na tom prodělala asi 200 mil. korun, a pak celé řady menších měst v pásmu počtu obyvatel od zhruba 3 000 do 15 000 obyvatel.
ps2013-055-06-013-192.u8.p6.s3 Proto v roce 2012 došlo k druhé změně spojené především s posílením velikostní kategorie od 3 000 do 15 000 obyvatel.
ps2013-055-06-013-192.u8.p6.s4 Celkově ta změna v roce 2012 se započtením dřívějšího příspěvku na žáka základních a mateřských škol, tehdy to bylo 1,5 mld. ze Všeobecné pokladní správy, tak činila celkově 12 mld. korun.
ps2013-055-06-013-192.u8.p6.s5 Tato změna z roku 2012 však přinesla také snížení rozpočtového určení daní pro čtyři největší města a poměrně dramatické snížení pro některé malé obce s velkými katastry.
ps2013-055-06-013-192.u8.p6.s6 Když jsme dnes debatovali o národních parcích, především Národním parku Šumava, tak právě obce v Národním parku Šumava přišly o poměrně velký podíl na daňových výnosech.
ps2013-055-06-013-192.u8.p7.s1 V mezidobí, o tom vlastně mluvil pan hejtman v souvislosti s důchodovou reformou a zvýšením DPH, došlo zároveň v roce 2012 k poklesu podílu obcí a krajů na výnosech z DPH.
ps2013-055-06-013-192.u8.p7.s2 Jak víte, důchodovou reformu tato vláda zrušila bez náhrady, ale podíly opravila pouze v případě krajů.
ps2013-055-06-013-192.u8.p7.s3 U obcí se tak nestalo.
ps2013-055-06-013-192.u8.p7.s4 Proto můžeme donekonečna s úředníky Ministerstva financí debatovat, jestli ta částka 23,58 je správná, nebo není správná, ale proto používám slovo sjednocení podílu na všech daňových výnosech a v zásadě komplikovaným propočtem se dostaneme k tomu, že ta částka 23,58 % je odpovídající.
ps2013-055-06-013-192.u8.p7.s5 A to, že obce požadují navýšit podíl na DPH, považuji za legitimní jejich požadavek.
ps2013-055-06-013-192.u8.p8.s1 Ministerstvo financí argumentuje, to teď nechci rozvádět úplně, tím, kolik mají obce rezervních prostředků na svých účtech, že obce dobře hospodaří a nadto se podílejí na celkovém vyšším inkasu daňových výnosů.
ps2013-055-06-013-192.u8.p8.s2 Paní zpravodajka zde vzpomněla nedávno projednávané nebo schválené zákony spojené s rozpočtovou odpovědností, které vyvolaly ostrou reakci ze strany především obecních samospráv.
ps2013-055-06-013-192.u8.p8.s3 V zásadě ten, kdo hospodaří zodpovědně, je vlastně postihován.
ps2013-055-06-013-192.u8.p8.s4 To je pravda, která by neměla platit, a proto tento návrh Libereckého kraje a další dvě iniciativy se snaží, aby tato věc neplatila.
ps2013-055-06-013-192.u8.p9.s1 Ony tři zákonodárné iniciativy v zásadě jsou podobné.
ps2013-055-06-013-192.u8.p9.s2 Všechny vycházejí z toho, že by se měl sjednotit podíl na DPH, podíl na všech sdílených daňových výnosech ve výši 23,58 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p9.s3 Zástupci obcí, se to týká Svazu měst a obcí, Spolku pro obnovu venkova a Sdružení místních samospráv, se nakonec přiklonili k projednání liberecké iniciativy především proto, že tato iniciativa vlastně žádné jiné ambice než to sjednocení daňových výnosů na úroveň 23,58 % nemá.
ps2013-055-06-013-192.u8.p10.s1 Musím však poznamenat, a určitě ta debata proběhne ve druhém čtení, že v této omezené ambici je však také zasunut určitý problém.
ps2013-055-06-013-192.u8.p10.s2 Delší dobu se především z úrovně Svazu měst a obcí, ale myslím, že se to týká i dalších sdružení, volá po zvýšení hodnoty kritéria počtu žáků základních a mateřských škol ze stávajících 7 % na 9 %.
ps2013-055-06-013-192.u8.p10.s3 Ukazuje se, že stávající kritérium je příliš nízké a fakticky vůbec neodpovídá průměrným neinvestičním nákladům, které musí obce coby zřizovatelé škol vynakládat.

Text viewDownload CoNNL-U