ps2013-055-05-002-019.u1.p1.s1
19 . ps2013-055-05-002-019.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 959 / - druhé čtení ps2013-055-05-002-019.u1.p2.s1
Požádám paní ministryni Kateřinu Valachovou , aby zaujala místo u stolku zpravodajů . ps2013-055-05-002-019.u1.p2.s2
Požádám o totéž paní poslankyni Vlastu Bohdalovou , která je zpravodajkou výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-055-05-002-019.u1.p2.s3
Ta už je také u stolku . ps2013-055-05-002-019.u1.p3.s1
A nyní tedy požádám paní ministryni školství , mládeže a tělovýchovy Kateřinu Valachovou , aby druhé čtení tohoto tisku uvedla . ps2013-055-05-002-019.u1.p3.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-055-05-002-019.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi představit další fázi při projednávání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon o pedagogických pracovnících - ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s1
Paní ministryně , já vás opět přeruším . ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s2
Žádám velmi důrazně všechny kolegy a kolegyně , kteří vedou jinou diskusi , než je tisk 959 , aby tak činili v předsálí ! ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s3
Paní ministryně má právo na to , aby nám přednesla z pověření vlády , co si o projednání ve výborech myslí , jaké je její stanovisko . ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s4
A jistě je důležité , abychom ji vnímali . ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s5
Děkuji . ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s6
Máte slovo , paní ministryně . ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s1
Jedná se o kariérní řád učitelů . ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s2
Jak všichni víte , kariérní řád učitelů je dlouhodobě očekávaným dokumentem a chybějící profesní podpora učitelů je bolem , který trápí naše školství . ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s3
Já děkuji za projednání ve školském výboru i v podvýborech . ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s4
Chtěla bych také informovat Poslaneckou sněmovnu , že školský výbor se sešel na společném zasedání se školským výborem Senátu , aby společně poslanci a senátoři diskutovali o budoucí profesní podpoře učitelů . ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s5
Chtěla bych samozřejmě za toto projednání poděkovat , stejně jako za účast poslanců na kulatých stolech s učiteli v regionech , které poslanci spolu se mnou podnikli . ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s1
Co se týká kariérního řádu učitelů , nebudu znovu opakovat to , co bylo už předneseno v prvním čtení . ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s2
Klíčové je , že se jedná o chybějící profesní podporu , o zavedení nové profesní dráhy učitele , o podporu začínajících učitelů , o vyšší podporu ve specializaci a lepší další vzdělávání učitelů samotných a koneckonců lepší ohodnocení vynikajících učitelů v rámci třetího kariérního stupně . ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s3
Z hlediska finanční podpory lze shrnout podporu v případě začínajících učitelů při přechodu k samostatnému učiteli příplatkem 2 tis . korun , při přechodu ze samostatného učitele k vynikajícímu učiteli příplatkem 5 tis . korun . ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s4
Bylo by však velmi zjednodušující mluvit o kariérním řádu učitelů jako o něčem , co zásadně změní ohodnocení učitelů . ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s5
Klíčová je profesní podpora , organizace , systém profesní podpory a její nárokovost na všech školách na území České republiky pro naše učitele . ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s1
Kariérní řád , tak jak byl diskutován ve školském výboru , se inspiroval tím , co už v praxi funguje . ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s2
A oceňuji snahu poslanců , protože já jsem byla vedena stejnou snahou při předkladu a podporuji jakýkoli krok , který půjde tímto směrem , snížit možnou byrokratickou zátěž spojenou s kariérním řádem učitelů . ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s3
V tomto ohledu bych chtěla upozornit na shodu školských výborů obou komor Parlamentu ve smyslu prodloužit plány profesního rozvoje z roku na dva roky , anebo odstartovat podporu samostatných učitelů a nutnost právě zpracování těchto plánů profesního rozvoje o rok později , tzn . od září 2018 . ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s4
Také toto bylo diskutováno s odbornými asociacemi školskými a také ony toto podpořily . ps2013-055-05-002-019.u4.p4.s1
Současně bych chtěla říct , že byla velká shoda na podpoře zahrnutí sociálního pedagoga mezi rodinu pedagogů , a jsem ráda , že také toto je podporováno jednotlivými poslanci a senátory obou školských výborů Parlamentu . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s1
Velká diskuse se vedla o tom , zda pustit , nebo nepustit mezi učitele také neučitele a podpořit tak počty učitelů , které jsou zejména na prvních stupních základních škol v tuto chvíli v regionech , jako je Praha nebo Středočeský kraj , nedostatečné . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s2
Tady bych chtěla velmi důrazně říct svoji pozici . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s3
My máme velký problém se zajištěním učitelů z toho důvodu , že je špatně ohodnocujeme , nemáme profesní podporu učitelů a máme tyto problémy proto , že také respektu k učitelské profesi se v posledních letech nedostávalo , nebyl tak silný , jaký by měl být . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s4
Výsledkem je , že nám kvalifikovaní učitelé odcházejí ze škol po pěti nebo deseti letech praxe z jednoduchého důvodu - neuživí svou vlastní rodinu . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s5
Jsou to učitelé motivovaní snahou zůstat ve školách , ale my jim k tomu nevytváříme podmínky . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s6
Stejně tak více jak 60 % absolventů pedagogických fakult nenastupuje do škol , nestává se učiteli . ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s7
Toto je náš problém , toto je věc , kterou musíme vyřešit a kterou musíme změnit . ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s1
Ty , co mají obavu z toho , jak proběhne mezigenerační obměna učitelů a učitelek v následujících letech , chci ubezpečit , že pokud se nám podaří do roku 2020 zvrátit tento trend , který jsem popsala , a obrátit ho , tzn . aby více jak 60 % učitelů - absolventů pedagogických fakult naopak mířilo do škol , ne že z nich utíká , jen se za nimi práší , nebudeme mít problém s mezigenerační obměnou . ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s2
Tohle není náš problém . ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s3
Problém je chybějící ohodnocení , špatná profesní podpora a to , jaké podmínky v minulosti učitelé pro svou práci měli . ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s4
Pojďme to prosím změnit . ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s5
Myslím si , že tato vláda koneckonců i za podpory Parlamentu udělala hodně kroků k tomu , aby tyto vady na kráse podpory učitelské profese odstranila . ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s6
A myslím si , že to je ta správná cesta . ps2013-055-05-002-019.u4.p7.s1
Na druhé straně chci říct , že podporuji snahu poslanců a senátorů učinit učitelskou profesi prostupnou směrem k odborníkům z praxe . ps2013-055-05-002-019.u4.p7.s2
Koneckonců tento trend Poslanecká sněmovna podpořila i v rámci vysokoškolského vzdělávání systémem zvlášť významných odborníků , mimořádných profesorů - všichni si na tuto debatu jistě vzpomenete . ps2013-055-05-002-019.u4.p7.s3
Proto podporuji jako ministryně pozměňovací návrhy , které by umožnily na odborných školách v případě odborných předmětů nebo na gymnáziích v případě odborných předmětů vstup vysokoškolsky vzdělaných neučitelů , kteří by si ovšem museli do čtyř let zajistit alespoň pedagogické minimum , ale už za podpory kariérního řádu . ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s1
Na závěr bych chtěla říct , že je velkou škodou , že kariérní řád učitelů nebyl schválen už před deseti lety . ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s2
Protože kdyby tomu tak bylo , mohli bychom si odpustit formální byrokratickou a razítkovou šikanu deseti let směrem k našim učitelům a učitelkám , kteří si museli doplňovat natřikrát své aprobace , aby se nakonec zase dozvěděli , že zase jsou podle nás tzv . nekvalifikovaní . ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s3
Z tohoto také musíme vycházet a nemůžeme hodit přes palubu tyto učitele , kteří si formální vzdělání velmi často ve svém volném čase za svoje vlastní peníze , za ten mrzký plat , dodělávali , a teď bychom jim řekli : a zase změna a zase to neplatí . ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s4
Proto si myslím , že tak jak je diskutováno o pozměňovacích návrzích ve školském výboru jak Sněmovny , tak mimořádně i Senátu , záleží nám na tom najít shodu , tak se nám daří najít jakousi cestu , kterou podporují všichni . ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s5
A tato cesta byla vtělena do společného komplexního pozměňovacího návrhu , který schválil školský výbor a byl takto blokově školským výborem hlasován . ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s1
Ještě jednou bych chtěla v tuto chvíli poděkovat všem poslancům a senátorům za jejich dosavadní práci na kariérním řádu učitelů . ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s2
Myslím si , že se nám daří kariérní řád posouvat správným směrem . ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s3
Usilujeme zjednodušeně řečeno o co nejvyšší profesní podporu a o co nejméně papírů . ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s4
Chceme více času pro děti , méně papírů v našich školách . ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s5
Děkuji vám za pozornost a těším se na rozpravu . ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s1
Děkuji paní ministryni školství , mládeže a tělovýchovy . ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s2
Konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s3
Usnesení výboru vám byla doručena jako tisky 959 / 1 až 959 / 3 . ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s4
Prosím , aby nyní zpravodajka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu poslankyně Vlasta Bohdalová nás o jednání na výboru informovala a případné pozměňovací návrhy z výboru odůvodnila . ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s5
Paní zpravodajko , máte dostatečný klid , máte slovo . ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , páni ministři . ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s2
Chtěla bych říci , že jsem velice ráda , že právě tímto tiskem završujeme právě takový jakoby triumvirát změn , které jsme v tomto volebním období školám přinesli . ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s3
První významná změna je , že bylo přidáno skutečně 13 , 5 miliardy do rozpočtu školství . ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s4
Protože tyto peníze byly přidány , mohli jsme začít pracovat i na dalších legislativních změnách . ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s5
Jednu už jsme schválili , která je teď v Senátu , a je to ta reforma financování regionálního školství . ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s6
Další je před námi , máme ji zde ve druhém čtení . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s1
Ale musím říci , že mezi prvním a druhým čtením , jak už tady zmínila paní ministryně , byl odpracován velký kus práce . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s2
Bylo , jak už tady bylo řečeno , společné jednání výboru senátního a výboru parlamentního . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s3
Kromě toho v regionech za účasti poslanců a paní ministryně proběhly kulaté stoly se zástupci učitelů a se zástupci asociací a se zástupci ředitelů škol . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s4
A co je podstatné , nebyli seznamováni s tím , co my jsme navrhli , co chceme schválit , ale nabírali jsme od nich informace o tom , co se jim nelíbí , co z praxe by se mohlo změnit . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s5
A proto také tyto změny byly zapracovány do některých pozměňovacích návrhů , které byly schváleny minulý týden 23 . usnesením školského výboru . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s6
Kromě toho v systému máte ještě 11 pozměňovacích návrhů , které , jak vidím na tabuli , budou tady kolegové přednášet a budou je odůvodňovat . ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s7
Jsem velice ráda , že tady proběhne podrobná debata , protože všichni , kteří tady budou mluvit , mají zkušenosti , které jim předal , jak my říkáme , terén a které chtějí pozitivně změnit navržený kariérní řád tak , aby mohl fungovat . ps2013-055-05-002-019.u6.p3.s1
Na závěr bych chtěla pouze připomenout to , že tento kariérní řád je dokument , o kterém se tady mluví již téměř 15 let , a teprve nám v této Sněmovně a v této vládě se podařilo ho dovést do paragrafové podoby a předložit vám ho k projednání . ps2013-055-05-002-019.u6.p3.s2
Děkuji . ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce Vlastě Bohdalové za její vystoupení . ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám velké množství přihlášek . ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s3
První přihlášená a jako první dostane slovo paní poslankyně Anna Putnová a připraví se pan poslanec Kořenek . ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-055-05-002-019.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-05-002-019.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové , myslím , že dnešní den je skutečně významný pro regionální školství , protože se dostává na pořad jednání otázka kariérního řádu , což jak už bylo několikrát řečeno , byla poměrně klopotná cesta několika ministrů , kteří se pokoušeli kariérní řád prosadit . ps2013-055-05-002-019.u8.p1.s3
V tomto smyslu bych chtěla ocenit práci paní ministryně a poblahopřát jí , že se dostala tak daleko a dokázala prosadit vůbec v podobě , v jaké dnes kariérní řád máme , na jednání Sněmovny . ps2013-055-05-002-019.u8.p2.s1
Zazněla tady slova chvály na kariérní řád . ps2013-055-05-002-019.u8.p2.s2
Myslím si , že je správné , abychom viděli nejenom pozitiva , která přináší a o kterých už tady byla řeč , ať už je to ta jednoznačná finanční garance , předvídatelnost a nějaká kontinuita v řízení školské politiky , tak je potřeba , abychom se podívali i na tu druhou stránku , protože samozřejmě ten kariérní řád není a nemůže být dokonalý a bude přinášet i určité - nechci říct problémy , ale bude to nepochybně přinášet v zaváděcí fázi některé náročné kroky . ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s1
Vidím problém především tohoto kariérního řádu v tom , že třístupňový model bude znamenat , že většina učitelů , ta stotisícová armáda , se ocitne ve druhém stupni , což nepochybně bude v budoucnosti vyžadovat , aby došlo k diferenciaci ještě další úrovně učitelů podle jejich kvalifikace a zkušenosti . ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s2
Na druhou stranu chápu , že je obtížné v prvním a v jednom kroku zavést více stupňů , protože administrativně by to naše školy pravděpodobně nezvládly . ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s3
A také je třeba , aby si veřejnost a především učitelé a ředitelé na tuto metodu zvykli . ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s4
To všechno je fakt . ps2013-055-05-002-019.u8.p4.s1
Nicméně si myslím , že by bylo správné , abychom si byli těchto negativ vědomi , abychom si byli vědomi toho , že jsme na začátku cesty , že je to podle mého soudu vykročení správným směrem , ale že to není cesta , která by byla jednoznačně prošlápnutá , ověřená u nás a po které bychom mohli úplně bez klopýtání pokračovat . ps2013-055-05-002-019.u8.p4.s2
Dá se předpokládat , že v budoucnosti bude nutné kariérní řád ještě znovu precizovat , upravovat pro naše podmínky a nepochybně nastavit ještě více stupňů . ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s1
V druhé části svého vystoupení bych se chtěla vyjádřit k pozměňovacímu návrhu , který je zaměřený na volno pro vzdělání pro učitele . ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s2
Je to věc , kterou jsem se nechala inspirovat jednak ze zkušeností v zahraničí a jednak také vysokoškolským zákonem , který má v sobě zakomponovaný institut takzvaného sabatiklu . ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s3
Jedná se o prostor , volno pro vzdělání učitelů , které nemá ovšem nahrazovat kontinuální vzdělávání , ale má být takovým dopingem a možností po určitě době , v tomto případě po 15 letech , doplnit si znalosti , které v tom oboru za tu dobu ten obor prodělal , a za další je to také jakási prevence před vyhořením . ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s4
Můj návrh směřuje na střední generaci učitelů . ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s5
To jsou čtyřicátníci , kteří už mají spoustu let odučených , o školství už toho vědí hodně , a myslím , že jsou zralí na to , aby si dali pauzu , aby se znovu vrátili do lavic a aby většinou si také odpočinuli nikoliv od školy , ale od toho , že sami učí , a stali se sami studenty . ps2013-055-05-002-019.u8.p6.s1
Inspirace přišla také ze zahraničí . ps2013-055-05-002-019.u8.p6.s2
Namátkově vám přečtu několik okolních zemí , které upravují a mají pro svoje učitele pochopení a dávají jim pro vzdělání prostor . ps2013-055-05-002-019.u8.p7.s1
Můžeme začít v Německu , kde je studijní volno v kompetenci jednotlivých spolkových zemí a podporuje se jak krátkodobé studijní volno , tak i sabatikl , který umožňuje zaměstnanci vzít si volno z práce po dobu tří až dvanácti měsíců . ps2013-055-05-002-019.u8.p8.s1
V Polsku má učitel zaměstnaný na plný úvazek právo na placené volno spojené s profesním rozvojem . ps2013-055-05-002-019.u8.p8.s2
Detailní podmínky volna stanoví svým nařízením Ministerstvo školství .