|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení

Date2017-02-28
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/019
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055155.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 666 • previousnext

ps2013-055-05-002-019.u1.p1.s1 19.
ps2013-055-05-002-019.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení
ps2013-055-05-002-019.u1.p2.s1 Požádám paní ministryni Kateřinu Valachovou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2013-055-05-002-019.u1.p2.s2 Požádám o totéž paní poslankyni Vlastu Bohdalovou, která je zpravodajkou výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
ps2013-055-05-002-019.u1.p2.s3 Ta je také u stolku.
ps2013-055-05-002-019.u1.p3.s1 A nyní tedy požádám paní ministryni školství, mládeže a tělovýchovy Kateřinu Valachovou, aby druhé čtení tohoto tisku uvedla.
ps2013-055-05-002-019.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-055-05-002-019.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi představit další fázi při projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon o pedagogických pracovnících -
ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s1 Paní ministryně, vás opět přeruším.
ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s2 Žádám velmi důrazně všechny kolegy a kolegyně, kteří vedou jinou diskusi, než je tisk 959, aby tak činili v předsálí!
ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s3 Paní ministryně právo na to, aby nám přednesla z pověření vlády, co si o projednání ve výborech myslí, jaké je její stanovisko.
ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s4 A jistě je důležité, abychom ji vnímali.
ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s5 Děkuji.
ps2013-055-05-002-019.u3.p1.s6 Máte slovo, paní ministryně.
ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s1 Jedná se o kariérní řád učitelů.
ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s2 Jak všichni víte, kariérní řád učitelů je dlouhodobě očekávaným dokumentem a chybějící profesní podpora učitelů je bolem, který trápí naše školství.
ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s3 děkuji za projednání ve školském výboru i v podvýborech.
ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s4 Chtěla bych také informovat Poslaneckou sněmovnu, že školský výbor se sešel na společném zasedání se školským výborem Senátu, aby společně poslanci a senátoři diskutovali o budoucí profesní podpoře učitelů.
ps2013-055-05-002-019.u4.p1.s5 Chtěla bych samozřejmě za toto projednání poděkovat, stejně jako za účast poslanců na kulatých stolech s učiteli v regionech, které poslanci spolu se mnou podnikli.
ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s1 Co se týká kariérního řádu učitelů, nebudu znovu opakovat to, co bylo předneseno v prvním čtení.
ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s2 Klíčové je, že se jedná o chybějící profesní podporu, o zavedení nové profesní dráhy učitele, o podporu začínajících učitelů, o vyšší podporu ve specializaci a lepší další vzdělávání učitelů samotných a koneckonců lepší ohodnocení vynikajících učitelů v rámci třetího kariérního stupně.
ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s3 Z hlediska finanční podpory lze shrnout podporu v případě začínajících učitelů při přechodu k samostatnému učiteli příplatkem 2 tis. korun, při přechodu ze samostatného učitele k vynikajícímu učiteli příplatkem 5 tis. korun.
ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s4 Bylo by však velmi zjednodušující mluvit o kariérním řádu učitelů jako o něčem, co zásadně změní ohodnocení učitelů.
ps2013-055-05-002-019.u4.p2.s5 Klíčová je profesní podpora, organizace, systém profesní podpory a její nárokovost na všech školách na území České republiky pro naše učitele.
ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s1 Kariérní řád, tak jak byl diskutován ve školském výboru, se inspiroval tím, co v praxi funguje.
ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s2 A oceňuji snahu poslanců, protože jsem byla vedena stejnou snahou při předkladu a podporuji jakýkoli krok, který půjde tímto směrem, snížit možnou byrokratickou zátěž spojenou s kariérním řádem učitelů.
ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s3 V tomto ohledu bych chtěla upozornit na shodu školských výborů obou komor Parlamentu ve smyslu prodloužit plány profesního rozvoje z roku na dva roky, anebo odstartovat podporu samostatných učitelů a nutnost právě zpracování těchto plánů profesního rozvoje o rok později, tzn. od září 2018.
ps2013-055-05-002-019.u4.p3.s4 Také toto bylo diskutováno s odbornými asociacemi školskými a také ony toto podpořily.
ps2013-055-05-002-019.u4.p4.s1 Současně bych chtěla říct, že byla velká shoda na podpoře zahrnutí sociálního pedagoga mezi rodinu pedagogů, a jsem ráda, že také toto je podporováno jednotlivými poslanci a senátory obou školských výborů Parlamentu.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s1 Velká diskuse se vedla o tom, zda pustit, nebo nepustit mezi učitele také neučitele a podpořit tak počty učitelů, které jsou zejména na prvních stupních základních škol v tuto chvíli v regionech, jako je Praha nebo Středočeský kraj, nedostatečné.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s2 Tady bych chtěla velmi důrazně říct svoji pozici.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s3 My máme velký problém se zajištěním učitelů z toho důvodu, že je špatně ohodnocujeme, nemáme profesní podporu učitelů a máme tyto problémy proto, že také respektu k učitelské profesi se v posledních letech nedostávalo, nebyl tak silný, jaký by měl být.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s4 Výsledkem je, že nám kvalifikovaní učitelé odcházejí ze škol po pěti nebo deseti letech praxe z jednoduchého důvodu - neuživí svou vlastní rodinu.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s5 Jsou to učitelé motivovaní snahou zůstat ve školách, ale my jim k tomu nevytváříme podmínky.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s6 Stejně tak více jak 60 % absolventů pedagogických fakult nenastupuje do škol, nestává se učiteli.
ps2013-055-05-002-019.u4.p5.s7 Toto je náš problém, toto je věc, kterou musíme vyřešit a kterou musíme změnit.
ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s1 Ty, co mají obavu z toho, jak proběhne mezigenerační obměna učitelů a učitelek v následujících letech, chci ubezpečit, že pokud se nám podaří do roku 2020 zvrátit tento trend, který jsem popsala, a obrátit ho, tzn. aby více jak 60 % učitelů - absolventů pedagogických fakult naopak mířilo do škol, ne že z nich utíká, jen se za nimi práší, nebudeme mít problém s mezigenerační obměnou.
ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s2 Tohle není náš problém.
ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s3 Problém je chybějící ohodnocení, špatná profesní podpora a to, jaké podmínky v minulosti učitelé pro svou práci měli.
ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s4 Pojďme to prosím změnit.
ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s5 Myslím si, že tato vláda koneckonců i za podpory Parlamentu udělala hodně kroků k tomu, aby tyto vady na kráse podpory učitelské profese odstranila.
ps2013-055-05-002-019.u4.p6.s6 A myslím si, že to je ta správná cesta.
ps2013-055-05-002-019.u4.p7.s1 Na druhé straně chci říct, že podporuji snahu poslanců a senátorů učinit učitelskou profesi prostupnou směrem k odborníkům z praxe.
ps2013-055-05-002-019.u4.p7.s2 Koneckonců tento trend Poslanecká sněmovna podpořila i v rámci vysokoškolského vzdělávání systémem zvlášť významných odborníků, mimořádných profesorů - všichni si na tuto debatu jistě vzpomenete.
ps2013-055-05-002-019.u4.p7.s3 Proto podporuji jako ministryně pozměňovací návrhy, které by umožnily na odborných školách v případě odborných předmětů nebo na gymnáziích v případě odborných předmětů vstup vysokoškolsky vzdělaných neučitelů, kteří by si ovšem museli do čtyř let zajistit alespoň pedagogické minimum, ale za podpory kariérního řádu.
ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s1 Na závěr bych chtěla říct, že je velkou škodou, že kariérní řád učitelů nebyl schválen před deseti lety.
ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s2 Protože kdyby tomu tak bylo, mohli bychom si odpustit formální byrokratickou a razítkovou šikanu deseti let směrem k našim učitelům a učitelkám, kteří si museli doplňovat natřikrát své aprobace, aby se nakonec zase dozvěděli, že zase jsou podle nás tzv. nekvalifikovaní.
ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s3 Z tohoto také musíme vycházet a nemůžeme hodit přes palubu tyto učitele, kteří si formální vzdělání velmi často ve svém volném čase za svoje vlastní peníze, za ten mrzký plat, dodělávali, a teď bychom jim řekli: a zase změna a zase to neplatí.
ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s4 Proto si myslím, že tak jak je diskutováno o pozměňovacích návrzích ve školském výboru jak Sněmovny, tak mimořádně i Senátu, záleží nám na tom najít shodu, tak se nám daří najít jakousi cestu, kterou podporují všichni.
ps2013-055-05-002-019.u4.p8.s5 A tato cesta byla vtělena do společného komplexního pozměňovacího návrhu, který schválil školský výbor a byl takto blokově školským výborem hlasován.
ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s1 Ještě jednou bych chtěla v tuto chvíli poděkovat všem poslancům a senátorům za jejich dosavadní práci na kariérním řádu učitelů.
ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s2 Myslím si, že se nám daří kariérní řád posouvat správným směrem.
ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s3 Usilujeme zjednodušeně řečeno o co nejvyšší profesní podporu a o co nejméně papírů.
ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s4 Chceme více času pro děti, méně papírů v našich školách.
ps2013-055-05-002-019.u4.p9.s5 Děkuji vám za pozornost a těším se na rozpravu.
ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni školství, mládeže a tělovýchovy.
ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s2 Konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu.
ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s3 Usnesení výboru vám byla doručena jako tisky 959/1 959/3.
ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s4 Prosím, aby nyní zpravodajka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu poslankyně Vlasta Bohdalová nás o jednání na výboru informovala a případné pozměňovací návrhy z výboru odůvodnila.
ps2013-055-05-002-019.u5.p1.s5 Paní zpravodajko, máte dostatečný klid, máte slovo.
ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s1 Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, páni ministři.
ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s2 Chtěla bych říci, že jsem velice ráda, že právě tímto tiskem završujeme právě takový jakoby triumvirát změn, které jsme v tomto volebním období školám přinesli.
ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s3 První významná změna je, že bylo přidáno skutečně 13,5 miliardy do rozpočtu školství.
ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s4 Protože tyto peníze byly přidány, mohli jsme začít pracovat i na dalších legislativních změnách.
ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s5 Jednu jsme schválili, která je teď v Senátu, a je to ta reforma financování regionálního školství.
ps2013-055-05-002-019.u6.p1.s6 Další je před námi, máme ji zde ve druhém čtení.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s1 Ale musím říci, že mezi prvním a druhým čtením, jak tady zmínila paní ministryně, byl odpracován velký kus práce.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s2 Bylo, jak tady bylo řečeno, společné jednání výboru senátního a výboru parlamentního.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s3 Kromě toho v regionech za účasti poslanců a paní ministryně proběhly kulaté stoly se zástupci učitelů a se zástupci asociací a se zástupci ředitelů škol.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s4 A co je podstatné, nebyli seznamováni s tím, co my jsme navrhli, co chceme schválit, ale nabírali jsme od nich informace o tom, co se jim nelíbí, co z praxe by se mohlo změnit.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s5 A proto také tyto změny byly zapracovány do některých pozměňovacích návrhů, které byly schváleny minulý týden 23. usnesením školského výboru.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s6 Kromě toho v systému máte ještě 11 pozměňovacích návrhů, které, jak vidím na tabuli, budou tady kolegové přednášet a budou je odůvodňovat.
ps2013-055-05-002-019.u6.p2.s7 Jsem velice ráda, že tady proběhne podrobná debata, protože všichni, kteří tady budou mluvit, mají zkušenosti, které jim předal, jak my říkáme, terén a které chtějí pozitivně změnit navržený kariérní řád tak, aby mohl fungovat.
ps2013-055-05-002-019.u6.p3.s1 Na závěr bych chtěla pouze připomenout to, že tento kariérní řád je dokument, o kterém se tady mluví již téměř 15 let, a teprve nám v této Sněmovně a v této vládě se podařilo ho dovést do paragrafové podoby a předložit vám ho k projednání.
ps2013-055-05-002-019.u6.p3.s2 Děkuji.
ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce Vlastě Bohdalové za její vystoupení.
ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám velké množství přihlášek.
ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s3 První přihlášená a jako první dostane slovo paní poslankyně Anna Putnová a připraví se pan poslanec Kořenek.
ps2013-055-05-002-019.u7.p1.s4 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-055-05-002-019.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-05-002-019.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, dámy a pánové, myslím, že dnešní den je skutečně významný pro regionální školství, protože se dostává na pořad jednání otázka kariérního řádu, což jak bylo několikrát řečeno, byla poměrně klopotná cesta několika ministrů, kteří se pokoušeli kariérní řád prosadit.
ps2013-055-05-002-019.u8.p1.s3 V tomto smyslu bych chtěla ocenit práci paní ministryně a poblahopřát , že se dostala tak daleko a dokázala prosadit vůbec v podobě, v jaké dnes kariérní řád máme, na jednání Sněmovny.
ps2013-055-05-002-019.u8.p2.s1 Zazněla tady slova chvály na kariérní řád.
ps2013-055-05-002-019.u8.p2.s2 Myslím si, že je správné, abychom viděli nejenom pozitiva, která přináší a o kterých tady byla řeč, je to ta jednoznačná finanční garance, předvídatelnost a nějaká kontinuita v řízení školské politiky, tak je potřeba, abychom se podívali i na tu druhou stránku, protože samozřejmě ten kariérní řád není a nemůže být dokonalý a bude přinášet i určité - nechci říct problémy, ale bude to nepochybně přinášet v zaváděcí fázi některé náročné kroky.
ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s1 Vidím problém především tohoto kariérního řádu v tom, že třístupňový model bude znamenat, že většina učitelů, ta stotisícová armáda, se ocitne ve druhém stupni, což nepochybně bude v budoucnosti vyžadovat, aby došlo k diferenciaci ještě další úrovně učitelů podle jejich kvalifikace a zkušenosti.
ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s2 Na druhou stranu chápu, že je obtížné v prvním a v jednom kroku zavést více stupňů, protože administrativně by to naše školy pravděpodobně nezvládly.
ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s3 A také je třeba, aby si veřejnost a především učitelé a ředitelé na tuto metodu zvykli.
ps2013-055-05-002-019.u8.p3.s4 To všechno je fakt.
ps2013-055-05-002-019.u8.p4.s1 Nicméně si myslím, že by bylo správné, abychom si byli těchto negativ vědomi, abychom si byli vědomi toho, že jsme na začátku cesty, že je to podle mého soudu vykročení správným směrem, ale že to není cesta, která by byla jednoznačně prošlápnutá, ověřená u nás a po které bychom mohli úplně bez klopýtání pokračovat.
ps2013-055-05-002-019.u8.p4.s2 se předpokládat, že v budoucnosti bude nutné kariérní řád ještě znovu precizovat, upravovat pro naše podmínky a nepochybně nastavit ještě více stupňů.
ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s1 V druhé části svého vystoupení bych se chtěla vyjádřit k pozměňovacímu návrhu, který je zaměřený na volno pro vzdělání pro učitele.
ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s2 Je to věc, kterou jsem se nechala inspirovat jednak ze zkušeností v zahraničí a jednak také vysokoškolským zákonem, který v sobě zakomponovaný institut takzvaného sabatiklu.
ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s3 Jedná se o prostor, volno pro vzdělání učitelů, které nemá ovšem nahrazovat kontinuální vzdělávání, ale být takovým dopingem a možností po určitě době, v tomto případě po 15 letech, doplnit si znalosti, které v tom oboru za tu dobu ten obor prodělal, a za další je to také jakási prevence před vyhořením.
ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s4 Můj návrh směřuje na střední generaci učitelů.
ps2013-055-05-002-019.u8.p5.s5 To jsou čtyřicátníci, kteří mají spoustu let odučených, o školství toho vědí hodně, a myslím, že jsou zralí na to, aby si dali pauzu, aby se znovu vrátili do lavic a aby většinou si také odpočinuli nikoliv od školy, ale od toho, že sami učí, a stali se sami studenty.
ps2013-055-05-002-019.u8.p6.s1 Inspirace přišla také ze zahraničí.
ps2013-055-05-002-019.u8.p6.s2 Namátkově vám přečtu několik okolních zemí, které upravují a mají pro svoje učitele pochopení a dávají jim pro vzdělání prostor.
ps2013-055-05-002-019.u8.p7.s1 Můžeme začít v Německu, kde je studijní volno v kompetenci jednotlivých spolkových zemí a podporuje se jak krátkodobé studijní volno, tak i sabatikl, který umožňuje zaměstnanci vzít si volno z práce po dobu tří dvanácti měsíců.
ps2013-055-05-002-019.u8.p8.s1 V Polsku učitel zaměstnaný na plný úvazek právo na placené volno spojené s profesním rozvojem.
ps2013-055-05-002-019.u8.p8.s2 Detailní podmínky volna stanoví svým nařízením Ministerstvo školství.

Text viewDownload CoNNL-U