ps2013-055-04-004-018.u1.p1.s1
18 . ps2013-055-04-004-018.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o nelékařských zdravotnických povoláních ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 880 / - druhé čtení ps2013-055-04-004-018.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík . ps2013-055-04-004-018.u1.p2.s2
Paní kolegyně Pastuchová už je u stolku zpravodajů . ps2013-055-04-004-018.u1.p3.s1
Já jen , pane ministře (ministr Ludvík už je připraven u mikrofonu) , konstatuji předtím , než vám udělím slovo , že jsme návrh zákona v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 880 / 1 a 880 / 2 . ps2013-055-04-004-018.u1.p3.s2
Ještě počkám , až se sněmovna uklidní , a hned vám , pane ministře , udělím slovo . ps2013-055-04-004-018.u1.p3.s3
Doufám , že diskuse , které se netýkají nelékařských zdravotnických povolání , převedete do předsálí a nebudete pana ministra zdravotnictví v jeho přednesu rušit . ps2013-055-04-004-018.u1.p3.s4
Děkuji . ps2013-055-04-004-018.u1.p4.s1
Pane ministře , máte slovo . ps2013-055-04-004-018.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , děkuji . ps2013-055-04-004-018.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych krátce uvedl projednávání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon o nelékařských zdravotnických povolání , v rámci druhého čtení , který je nepřesně nazýván zákonem o vzdělávání sester , ale jedná se o vzdělávání všech nelékařských zdravotnických pracovníků . ps2013-055-04-004-018.u2.p2.s1
Úvodem bych chtěl zdůraznit , že předkládaný návrh zákona si klade za cíl především stabilizovat a zkvalitnit kvalifikační vzdělávání pro nelékařská zdravotnická povolání . ps2013-055-04-004-018.u2.p2.s2
Souvisejícím cílem je přispět ke zvýšení počtu nejvíce poptávaných nelékařských zdravotnických pracovníků v českém zdravotnictví , kterými jsou všeobecné a dětské sestry . ps2013-055-04-004-018.u2.p2.s3
Při přípravě návrhu zákona jsme přitom plně respektovali evropskou úpravu v oblasti přípravy všeobecné sestry na výkon povolání , což bylo potvrzeno i souhlasným stanoviskem odboru kompatibility Úřadu vlády . ps2013-055-04-004-018.u2.p3.s1
Jedním ze způsobů , jak dosáhnout uvedených cílů , je umožnit větší prostupnost studijních programů pro některá povolání . ps2013-055-04-004-018.u2.p3.s2
Změny je však potřeba nastavit tak , aby byla zachována kvalita vzdělávání , která je jedním z předpokladů pro kvalitní a bezpečné poskytování zdravotní péče . ps2013-055-04-004-018.u2.p3.s3
Při respektování těchto principů se mimo jiné navrhuje rozšířit možnosti získání odborné způsobilosti pro výkon povolání všeobecné sestry a dětské sestry a dále se navrhují změny umožňující některým kvalifikovaným pracovníkům výkon povolání bez odborného dohledu . ps2013-055-04-004-018.u2.p3.s4
Na druhou stranu se například zavádí povinnost doškolení , pokud zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník dlouhodobě přeruší výkon zdravotnického povolání . ps2013-055-04-004-018.u2.p4.s1
Když to přeložím to trochu lidského jazyka , tak dnešní situace vypadá tak , že každý , kdo má maturitu , a je jedno , jestli ji má ze střední zdravotní školy , nebo ji má z gymnázia , nebo ji má z průmyslovky , tak musí absolvovat tříleté nástavbové vzdělávání na vyšší odborné škole anebo bakalářské vzdělávání na vysoké škole , aby poté mohl být z dnešního pohledu kvalifikovanou všeobecnou sestrou . ps2013-055-04-004-018.u2.p4.s2
Tato novela zákona v případě těch sester zavádí takovou změnu , že ten , kdo absolvuje střední zdravotní školu , což znamená čtyřleté střední zdravotnické vzdělávání , tak už dále mu stačí jenom jednoroční studium na vyšší odborné škole , aby se stal kvalifikovanou všeobecnou sestrou . ps2013-055-04-004-018.u2.p4.s3
Říkám stal , myslím stal i stala , protože nám počet mužů v tomto povolání k mé velké radosti rapidně stoupá . ps2013-055-04-004-018.u2.p5.s1
Považuji za vhodné zmínit , že ve spolupráci s Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy současně pracujeme na vytvoření nového rámcového vzdělávacího programu , jehož cílem je , aby budoucí absolventi středních zdravotních škol byli lépe připraveni na praxi a studium se více soustředilo na výuku v klientských oborech . ps2013-055-04-004-018.u2.p5.s2
K tomu bych chtěl zdůraznit a podotknout , že dnešní vzdělání ze střední zdravotní školy vás kvalifikuje k výkonu povolání tzv . zdravotnického asistenta , což je v podstatě dřívější ošetřovatel . ps2013-055-04-004-018.u2.p5.s3
To znamená , že tento zdravotnický asistent nemůže pracovat samostatně , musí pracovat pod dohledem a má velmi nízké kompetence ve srovnání s kvalifikovanou sestrou . ps2013-055-04-004-018.u2.p5.s4
My se tomu přece jenom chceme vzdálit . ps2013-055-04-004-018.u2.p5.s5
Pravdou je , že rozdíl mezi tím středním zdravotnickým vzděláváním a vysokoškolským nebo vyšším odborným zdravotnickým vzděláváním je dnes hlavně v tom , že na středních zdravotnických školách se nevyučuje výuce tzv . klinických oborů , a dále , že přece jenom dneska ta laťka příjmů na střední zdravotnické školy opravdu není nastavena vysoko . ps2013-055-04-004-018.u2.p5.s6
A my se chceme vrátit k tomu , aby střední zdravotnické školy byly tím etalonem kvality , kterým v minulosti bývaly . ps2013-055-04-004-018.u2.p6.s1
Taktéž připravujeme navazující novelizaci souvisejících právních předpisů , především vyhlášky č . 55 / 2011 Sb . , o činnostech zdravotnických pracovníků , kde ve spolupráci s odbornými společnostmi navrhujeme navýšení kompetencí u vybraných zdravotnických profesí , což by opět mělo souviset s tím , že dneska , když máme vysokoškolsky kvalifikované sestry , tak není takový důvod , aby v rámci přesunu některých kompetencí v rámci zdravotnických zařízení nedělaly třeba některé věci , které jsou dnes vyhrazeny výhradně lékařům . ps2013-055-04-004-018.u2.p7.s1
Závěrem bych rád zmínil , že výbor pro zdravotnictví , který návrh projednal , k němu přijal usnesení , kterým Poslanecké sněmovně doporučuje vyslovit souhlas s tímto vládním návrhem ve znění jím přijatých pozměňovacích návrhů . ps2013-055-04-004-018.u2.p7.s2
Tyto návrhy , které jsou především technického a upřesňujícího charakteru , za Ministerstvo zdravotnictví podporuji . ps2013-055-04-004-018.u2.p8.s1
Vážený pane předsedo , dámy a pánové , jsem přesvědčen , že tato právní úprava přispěje jednak ke zlepšení přístupu zdravotnických pracovníků ke vzdělávání a dále usnadní výkon některých povolání v praxi , čímž by se na pracovním trhu mohl udržet a případně i stoupnout počet pracovníků takto zatraktivněných povolání . ps2013-055-04-004-018.u2.p8.s2
Předpokládáme , že navržené úpravy přivedou do praxe více zdravotnických pracovníků , především všeobecných sester . ps2013-055-04-004-018.u2.p8.s3
Jinými slovy předpokládáme , že se nám zvýší počet kvalifikovaných sester , které můžou pracovat samostatně , čímž se nám podaří do jisté míry vykrýt současný nedostatek , který především pociťujeme v lůžkových zdravotnických zařízeních . ps2013-055-04-004-018.u2.p9.s1
Dámy a pánové , věřím , že návrh bude podpořen , a děkuji vám za pozornost . ps2013-055-04-004-018.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru zdravotnictví Miloslavu Ludvíkovi a požádám o slovo paní zpravodajku výboru pro zdravotnictví , paní poslankyni Janu Pastuchovou , aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru , případné pozměňovací návrhy odůvodnila a potom samozřejmě budeme pokračovat . ps2013-055-04-004-018.u3.p1.s2
Paní zpravodajko , máte slovo . ps2013-055-04-004-018.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-04-004-018.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně a kolegové , v prvním čtení k tomuto zákonu byla podrobná věcná diskuse k této novele . ps2013-055-04-004-018.u4.p1.s3
Své názory vyjádřilo mimo pana ministra 12 kolegů poslanců , z toho deset kolegů , kteří jsou přímo z praxe ve zdravotnictví , a dva kolegové nezdravotníci , ale i tito s novelou souhlasí , z čehož mám opravdu velikou radost . ps2013-055-04-004-018.u4.p2.s1
Sněmovní tisk byl přikázán výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu . ps2013-055-04-004-018.u4.p2.s2
Garanční výbor pro zdravotnictví novelu projednal a přijal dvě usnesení , která vám přečtu . ps2013-055-04-004-018.u4.p3.s1
" Usnesení výboru pro zdravotnictví ze 42 . schůze ze dne 3 . listopadu 2016 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) , sněmovní tisk 880 . ps2013-055-04-004-018.u4.p3.s2
Po úvodním slovu pana doktora Radka Policara , náměstka ministra zdravotnictví pro legislativu a právo , zpravodajské zprávě poslankyně Mgr . Jany Pastuchové a po rozpravě výbor pro zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů , sněmovní tisk 880 včetně přijatých pozměňujících návrhů . ps2013-055-04-004-018.u4.p3.s3
Za druhé , zmocňuje zpravodajku výboru poslankyni Mgr . Janu Pastuchovou , aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny . " ps2013-055-04-004-018.u4.p3.s4
Děkuji . ps2013-055-04-004-018.u5.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Pastuchové . ps2013-055-04-004-018.u5.p1.s2
Teď byla v roli zpravodajky a rovnou ji požádám , aby znovu vystoupila , protože je první přihlášená do rozpravy . ps2013-055-04-004-018.u5.p1.s3
Nyní tedy vaše slovo v rozpravě , paní kolegyně , máte slovo . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s2
Ještě jednou , vážený pane předsedající , vážená vládo , kolegyně a kolegové . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s3
Já jsem k této novele vystupovala již v prvním čtení , ale musím říci , což jsem také čekala , že tlak na neschválení části tohoto zákona , a konkrétně návrh na zkrácené studium , je opravdu veliký a myslím si , že ještě bude . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s4
Doslechla jsem se , že různé skupiny budou oslovovat vás poslance a vysvětlovat jim , že není dobré , aby zdravotní sestra neměla vysokoškolské studium . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s5
Tím , že ho nebude mít , prý degradujeme toto povolání , zhorší se péče o pacienty a podobně . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s6
Dokonce je přednášeno , že proběhla studie , která říká , že když se o pacienty stará vysokoškolsky vzdělaná sestra , je na těchto odděleních menší úmrtnost . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s7
Ptala jsem se , kde že tento výzkum probíhal . ps2013-055-04-004-018.u6.p1.s8
Nebylo to v naší republice . ps2013-055-04-004-018.u6.p2.s1
Dalším důvodem pro to , aby vás někdo ovlivnil , bude to , že vám bude předkládáno , že tato sestra nebude moci jít pracovat do zahraničí . ps2013-055-04-004-018.u6.p2.s2
Prosím a znovu všem opakuji , žádné vysokoškolské vzdělání se neruší . ps2013-055-04-004-018.u6.p2.s3
Kdo bude chtít pracovat v zahraničí , může tak jako dosud studovat na vysoké škole . ps2013-055-04-004-018.u6.p3.s1
Také budete slyšet , jací studenti nyní navštěvují střední zdravotnické školy . ps2013-055-04-004-018.u6.p3.s2
Už to není jako dřív , s tím možná mohu souhlasit . ps2013-055-04-004-018.u6.p3.s3
Pak se ale ptám , jak je možné , že většina těchto studentů vystuduje následně vysokou školu . ps2013-055-04-004-018.u6.p3.s4
Bylo zde již minule řečeno , že zkrácené studium pojmenované tzv . 4 + 1 se bude týkat studentů středních zdravotních škol , kteří se čtyři roky odborně připravují na své budoucí povolání . ps2013-055-04-004-018.u6.p3.s5
Netýká se to ostatních studentů jiných oborů , kteří se až na vysoké škole nebo vyšší odborné škole seznámí poprvé s něčím , co je má naučit znát odbornou problematiku , a naučí se to vlastně po třech letech . ps2013-055-04-004-018.u6.p3.s6
Tedy čtyři roky zdravotní školy asi nejsou pro odborné vzdělání nic , když nám následně stačí tři roky . ps2013-055-04-004-018.u6.p4.s1
Až za vámi tedy někdo přijde a bude vám říkat , že zastupuje sestry , zeptejte se , kolik těch sester zastupuje . ps2013-055-04-004-018.u6.p4.s2
Jestli je to těch 80 tisíc v celé naší republice . ps2013-055-04-004-018.u6.p5.s1
Vzdělávání a kreditní systém . ps2013-055-04-004-018.u6.p5.s2
Další špatný krok , který někdo udělal , a nyní se všichni těší , až ho napravíme . ps2013-055-04-004-018.u6.p5.s3
Určitě jsem pro povinné celoživotní vzdělávání , ale ať si každá organizace vytvoří vzdělávání dle vlastních potřeb , a ne aby to byla honba za kredity , i když mi ta přednáška nebo seminář vůbec nic neřekne . ps2013-055-04-004-018.u6.p6.s1
Zrušení odborného dohledu . ps2013-055-04-004-018.u6.p6.s2
Kdo ví , jak to funguje v nemocnicích , ví i to , že tento odborný dohled je mnohdy nedodržován . ps2013-055-04-004-018.u6.p6.s3
Ať si každé vedení nemocnice nebo organizace určí svůj adaptační proces a rozhodne , kdy pustí nově nastupujícího zaměstnance samostatně do směny . ps2013-055-04-004-018.u6.p7.s1
Tato novela napravuje mnoho dalších věcí . ps2013-055-04-004-018.u6.p8.s1
Dovolte mi nyní , abych se vyjádřila ke svým pozměňovacím návrhům , které načtu v podrobné rozpravě . ps2013-055-04-004-018.u6.p8.s2
Jeden z pozměňovacích návrhů reaguje na koncepční změny , kdy se místo uvedení správní delikt mění na přestupek . ps2013-055-04-004-018.u6.p8.s3
Je to na základě koncepčních změn v oblasti správního trestání vedené zákonem č . 250 / 2016 Sb . , o odpovědnosti za přestupky a řízeních o nich . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s1
Další pozměňovací návrh se týká několika věcí . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s2
Jde o úpravu navazující na změnu terminologie vyplývající ze zákona č . 347 / 2011 Sb . , o zdravotnické záchranné službě , ve znění zákona číslo 385 / 2012 Sb . a zákona číslo 372 / 2011 Sb . , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s3
Navrhuji zde , aby zdravotnický záchranář bez odborného dohledu mohl jezdit na zdravotnické záchranné službě až po jednom roce výkonu povolání na akutní lůžkové péči nebo urgentním příjmu . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s4
Jak všichni víte , záchranná služba se nám přesunula do jiné roviny , kdy dnes vyjíždějí posádky RZP , posádky RV , a je myslím už málo míst v ČR , kde máme posádku RLP , což znamená , že v té posádce sedí lékař , sestra a řidič . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s5
Posádka RZP je tedy složena buď ze dvou záchranářů , anebo záchranáře a řidiče záchranné služby . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s6
Mnohdy nám z vyšších odborných škol i z bakalářských studií přicházejí záchranáři - studenti , kteří neumějí napíchnout kanylu , neumějí se tak rychle rozhodnout , a myslím si , že v pozici RZP je toto opravdu velice důležité a zajištění žilní linky je jeden z velkých předpokladů toho , aby mnohdy byla poskytnuta přednemocniční neodkladná péče . ps2013-055-04-004-018.u6.p9.s7
Takže to je můj pozměňovací návrh . ps2013-055-04-004-018.u6.p10.s1
Dalším pozměňovacím návrhem vypouštím , nebo navrhuji vypustit péči porodní asistentky o kojence , protože si myslím , že porodní asistentce nepřísluší péče o kojence . ps2013-055-04-004-018.u6.p10.s2
K samostatné ošetřovatelské péči o děti všech věkových skupin , tj . i o kojence , porodní asistentka není způsobilá . ps2013-055-04-004-018.u6.p10.s3
K této péči je odborně způsobilá dětská sestra . ps2013-055-04-004-018.u6.p11.s1
Další pozměňovací návrh se týká aprobační zkoušky , která se dosud dělala v českém jazyce . ps2013-055-04-004-018.u6.p11.s2
Zde by se mělo změnit to , že první - opakuji první - písemný test by mohl být v jazyce českém , anglickém , francouzském , německém nebo ruském . ps2013-055-04-004-018.u6.p11.s3
Po úspěšném absolvování těchto písemných testů pak následuje praktická zkouška a ta již probíhá v jazyce českém . ps2013-055-04-004-018.u6.p12.s1
Dalším pozměňovacím návrhem navrhuji nový nelékařský zdravotnický obor a to je terapeut chronických ran . ps2013-055-04-004-018.u6.p12.s2
V současné době je vzdělávání v oblasti péče o osoby s nehojící se ránou realizováno v rámci certifikovaných kurzů či modulu v rámci specializačního vzdělávání . ps2013-055-04-004-018.u6.p12.s3
S ohledem na významný socioekonomický dopad prevence a zejména terapie chronických , to znamená nehojících se ran , je nezbytné sjednotit vzdělávací aktivity a zejména využít na důkazech založených poznatků , informací , které následně ovlivní rozsah a kvalitu nabízené poskytované péče . ps2013-055-04-004-018.u6.p13.s1
A poslední pozměňovací návrh , který načtu v podrobné rozpravě , se týká oboru farmacie . ps2013-055-04-004-018.u6.p13.s2
V pozměňovacím návrhu navrhuji , aby farmaceutický asistent , který řádně absolvoval šest semestrů akreditovaného zdravotnického magisterského studijního programu , pracoval šest měsíců pod odborným dohledem . . . ps2013-055-04-004-018.u7.p1.s1
Já vám rozumím , paní poslankyně , a požádám Sněmovnu o klid , abyste mohla - ps2013-055-04-004-018.u8.p1.s1
. . . čímž bude splněna podmínka praxe , která odpovídá délce praxe v rámci akreditovaného zdravotnického magisterského studijního programu farmacie , a po této době bude farmaceutický asistent schopen se plnohodnotně zapojit do provozu lékárny a může vykonávat všechny činnosti , které farmaceutický asistent vykonává při běžném provozu lékárny . ps2013-055-04-004-018.u8.p2.s1
Já vám děkuji za pozornost a věřím , že tuto novelu zákona co nejdříve schválíme . ps2013-055-04-004-018.u8.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-055-04-004-018.u9.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Janě Pastuchové za její vystoupení , a ještě než dám slovo panu poslanci Rostislavu Vyzulovi k jeho vystoupení v rozpravě , budu konstatovat omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny , a to poslance Jiřího Holečka mezi 10.05 a 14 hodin z důvodu jednání ve volebním kraji a omlouvá se také ministr zemědělství Marian Jurečka , a to od 13 hodin z dnešního jednání .