ps2013-055-10-004-072.u14.p1.s2
Já samozřejmě chápu , že jí tohle to úředníci poslali jako podklad . ps2013-055-10-004-072.u14.p1.s3
Jenom upozorňuji lehoulince na to , že v okamžiku , kdy změna Ústavy projde tak , jak prošla , tak tu záruku , jestli 10 tisíc , nebo libovolný počet , máme jenom v běžném zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu , nikoliv v Ústavě , a může být kdykoli prostou většinou , resp . při případném vetu Senátu nadpoloviční většinou v této Sněmovně změněna . ps2013-055-10-004-072.u14.p1.s4
To je poznámka první . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s1
Poznámka druhá . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s2
Opravdu to kritérium 10 tisíc obyvatel je úplně nesmyslné . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s3
Kdyby to bylo kritérium možná ještě nějakého rozpočtu , množství majetku , že to jako pro ten stát a jeho kontrolní orgány je zajímavé , tak bych to snad ještě chápal víc než zrovna kritérium počtu obyvatel . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s4
A přiznám se , že asi se zlomyslností sobě vlastní navrhnu v průběhu projednávání , abychom toto kritérium stanovili na milion . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s5
Tím se vypořádáme s celou touhle zbytečnou diskusí o kontrole obcí . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s6
Praha je kraj , stejně jako kraj by kontrolována byla . ps2013-055-10-004-072.u14.p2.s7
A pak bude nejjednodušší , když si tam přidáme dvě nuly , a máme z toho obce vcelku venku a nemusíme se s tímto kontrolním mechanismem trápit . ps2013-055-10-004-072.u14.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-055-10-004-072.u15.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-055-10-004-072.u15.p1.s2
Přečtu omluvy . ps2013-055-10-004-072.u15.p1.s3
Dnes od 10.30 do 13 hodin z důvodu jednání mimo Sněmovnu se omlouvá pan poslanec Zdeněk Ondráček , dnes do 11.30 z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Jiří Junek a dále dnes do 11 hodin ze zdravotních důvodů se omlouvá paní poslankyně Helena Válková . ps2013-055-10-004-072.u15.p2.s1
Nyní řádně přihlášený pan poslanec Hovorka . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážený pane ministře , já bych chtěl znovu připomenout rozpravu , která probíhala k těmto dvěma bodům před dvěma lety . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s3
Já si velmi dobře vzpomínám , že požadavek na určitou výjimku pro malé obce zazněl často v diskusích i v diskusích Senátu a byly to časté připomínky Svazu měst a obcí , které se obávaly dopadu na menší obce . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s4
Z toho potom vyplynula ta číslovka 10 tisíc . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s5
Ale v zásadě je jedno , jestli to bude podobným způsobem , nebo jestli to bude řešeno podobně jako v registru smluv . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s6
Myslím , že tehdy předkládal pozměňovací návrh pan kolega Stanjura . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s7
Já si myslím , že je třeba znovu připomenout , že jde o kontrolu především příspěvkových organizací krajů a obcí . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s8
To bylo hlavním záměrem a hlavním smyslem předkládaných novel jak Ústavy , tak zákona o NKÚ . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s9
Takže prosím vás , berme to takto . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s10
To , že se potom předkladatel rozhodl pro tu číslovku 10 tisíc , je na základě diskuse , která probíhala v tom období , kdy se projednávaly tyto zákony předtím , než je Senát zamítl . ps2013-055-10-004-072.u16.p1.s11
Děkuji . ps2013-055-10-004-072.u17.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-055-10-004-072.u17.p1.s2
Eviduji faktickou poznámku pana poslance Bendla . ps2013-055-10-004-072.u17.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-055-10-004-072.u18.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-10-004-072.u18.p1.s2
Já musím reagovat na pana kolegu Hovorku , protože pokud si vzpomínám , tak to Svaz měst a obcí v této podobě rozhodně nepodporoval . ps2013-055-10-004-072.u18.p1.s3
A to je výrazně jiný názor , než prezentoval pan kolega Hovorka . ps2013-055-10-004-072.u18.p1.s4
Ale můžeme si to na výboru případně , pokud se to tam dostane , určitě prokázat , že něco takového je . ps2013-055-10-004-072.u18.p2.s1
A potom , když on tady říká , že jde vlastně o ty obce , které mají příspěvkové organizace . ps2013-055-10-004-072.u18.p2.s2
No , v zákoně je napsáno 10 tisíc obyvatel . ps2013-055-10-004-072.u18.p2.s3
A nic o příspěvkových organizacích tam není . ps2013-055-10-004-072.u18.p2.s4
Takže to také není pravda . ps2013-055-10-004-072.u18.p2.s5
Pane kolego , prosím , čtěme aspoň ty zákony tak , jak jsou předložené , nebo je citujme , protože nic z toho , co jste tady řekl , tam není . ps2013-055-10-004-072.u19.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-055-10-004-072.u19.p1.s2
Faktická poznámka pana poslance Ludvíka Hovorky . ps2013-055-10-004-072.u19.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-055-10-004-072.u20.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2013-055-10-004-072.u20.p1.s2
Já si skutečně vzpomínám na debatu , výhrady a dopisy ze Svazu měst a obcí . ps2013-055-10-004-072.u20.p1.s3
Byly tam zejména výhrady , že to dopadne na malé obce , které nemají takový aparát , a podobně . ps2013-055-10-004-072.u20.p1.s4
Proto zřejmě předkladatel zvolil číslovku 10 tisíc . ps2013-055-10-004-072.u20.p1.s5
Pokud je mi známo a pokud jsem si přečetl oba zákony , tak si myslím , že to vyplývá i z toho , že se rozšiřuje působnost NKÚ v podstatě na kontrolu veřejných prostředků . ps2013-055-10-004-072.u20.p1.s6
Pokud se rozšiřuje působnost na kontrolu veřejných prostředků , tak samozřejmě v oblasti NKÚ musí být zařazeny i obce , aby bylo možné kontrolovat i příspěvkové organizace obcí . ps2013-055-10-004-072.u20.p2.s1
Toto si myslím , že je odpověď na předchozí výtku . ps2013-055-10-004-072.u20.p2.s2
Děkuji . ps2013-055-10-004-072.u21.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-10-004-072.u21.p1.s2
Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Pavera . ps2013-055-10-004-072.u22.p1.s1
Hezké a příjemné dopoledne , milé kolegyně , kolegové , vážený pane předsedající , vážení členové vlády . ps2013-055-10-004-072.u22.p2.s1
Rád bych řekl něco ze zkušeností starostů . ps2013-055-10-004-072.u22.p2.s2
Mně někdy , když tady probíráme zákony , které mají kontrolovat samosprávy , připadá , že ani mnozí z vás neznají , že existuje nějaký zákon o obcích , který udává určitá pravidla o kontrolách fungování obce a podobně . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s1
Ze své zkušenosti mohu říci , že na dotační tituly chodí kontroly od poskytovatelů dotace . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s2
Když vám někdo dá dotaci , poskytovatel dotace k vám přijde , zkontroluje , zda jste všechno splnili , jak jste měli podmínky ve smlouvě o poskytnutí dotace . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s3
Pokud je to v pořádku , tak vám samozřejmě peníze ještě doplatí a zároveň vám řeknou , že musíte udržet pět let udržitelnost projektu . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s4
Nechápu , proč by měl ještě chodit někdo další na kontrolu , možná finanční úřad , možná kontrolní úřad a další , když už je jednou něco zkontrolováno a je to v pořádku . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s5
Každý člověk může najít samozřejmě nějakou jinou , další závadu . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s6
Hospodaření obcí je kontrolováno vždycky i kontrolním výborem a finančním výborem . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s7
Finanční výbor je ten , který se vlastně stará o rozpočty obce , jak obce v jednotlivých kapitolách využívají svých prostředků , a zároveň také i kontrolní výbor . ps2013-055-10-004-072.u22.p3.s8
Pokud by k něčemu došlo , tak by samozřejmě členové kontrolního i finančního výboru určitě přišli na to , že je něco v nepořádku , a upozornili by na to jak vedení obce , tak třeba i orgány činné v trestním řízení . ps2013-055-10-004-072.u22.p4.s1
Co se týká dalších kontrol , každoročně hospodaření obce kontroluje z drtivé většiny krajský auditní orgán , který přijde dvakrát ročně a kontroluje fungování obce , zkontroluje účetnictví , výběrová řízení , smlouvy . ps2013-055-10-004-072.u22.p4.s2
Jsou i obce , které si to dělají jenom prostřednictvím krajského úřadu , jsou i obce , jako jsme třeba my , obec Bolatice , jednou za čtyři roky požádáme ještě auditní firmu , která nám ještě navíc zkontroluje celé naše hospodaření , celé naše fungování . ps2013-055-10-004-072.u22.p4.s3
A myslím si , že není nutné , aby ještě někdo další chodil na kontroly do obcí a měst . ps2013-055-10-004-072.u22.p4.s4
Kontrol je více než dost a myslím si , že úředníci ať už malých , nebo velkých obcí mají dost své práce na to , aby se věnovali tomu , čemu mají , to znamená fungování obce a zlepšování kvality života v obcích a městech . ps2013-055-10-004-072.u22.p5.s1
Kdyby bylo po mém , tak bych samozřejmě vůbec nedával pravomoci NKÚ , aby chodili do obcí a měst , ale záleží samozřejmě na vůli Poslanecké sněmovny , jak se rozhodne pokračovat při projednávání tohoto bodu . ps2013-055-10-004-072.u22.p5.s2
Chtěl jsem vám jenom říct , že ten , kdo nemá zkušenost s řízením obcí a s tím , jak to funguje , potom samozřejmě může vymýšlet i takovéto zákony , jako je například tento . ps2013-055-10-004-072.u22.p5.s3
Děkuji . ps2013-055-10-004-072.u23.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-055-10-004-072.u23.p1.s2
Eviduji dvě faktické poznámky . ps2013-055-10-004-072.u23.p1.s3
Nejprve pan poslanec Stupčuk , po něm pan poslanec Sklenák . ps2013-055-10-004-072.u23.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-055-10-004-072.u24.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-10-004-072.u24.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , při logice toho , co říkal můj předřečník , by NKÚ vůbec nemusel být , protože i uvnitř státní správy existuje vnitřní výkon kontroly , takzvaný třístupňový , podle zákona o veřejné finanční kontrole . ps2013-055-10-004-072.u24.p1.s3
Tento zákon však říká , že nově má NKÚ podléhat kontrola veřejných prostředků . ps2013-055-10-004-072.u24.p1.s4
To je ta změna oproti současnému stavu , který vymezuje kontrolu pouze na prostředky , jimiž hospodaří stát a státní organizace . ps2013-055-10-004-072.u24.p1.s5
Opravdu v praxi není rozdílu mezi státními penězi a penězi , se kterými hospodaří kraje či se kterými hospodaří statutární města . ps2013-055-10-004-072.u24.p1.s6
Všechno to jsou veřejné finanční prostředky , jak jsou definovány v zákoně o veřejné finanční kontrole . ps2013-055-10-004-072.u24.p2.s1
Pro pochopení toho , proč tady má vznikat nová působnost NKÚ a další jakoby systém , schéma kontroly , je to přece dáno tím , že charakter kontroly , kterou vykonává NKÚ , je unikátní už jenom proto , že kontrola je vykonávána podle úplně jiných účetních standardů , podle standardů EUROSAI , INTOSAI , ale hlavně především proto , že NKÚ je nezávislý . ps2013-055-10-004-072.u24.p2.s2
Všechny ostatní kontrolní subjekty , které jsou nadány pravomocí a působností , nejsou nezávislé , jsou většinou monokraticky řízené , ať už to jsou finanční úřady či jiné auditorské útvary jednotlivých organizačních složek státu . ps2013-055-10-004-072.u24.p2.s3
A je to právě NKÚ , který je nezávislý . ps2013-055-10-004-072.u24.p2.s4
Ta nezávislost je spatřována v tom , jak je konstituován , jakým způsobem je schvalován plán kontrolní činnosti . ps2013-055-10-004-072.u24.p2.s5
To znamená , plán kontrolní činnosti vždycky na začátku daného období , kdy je prováděna kontrola , stanovuje kolegium úřadu , které je také nezávisle konstituováno , a v tom je přece největší hodnota a přínos NKÚ , kontroly , kterou může vykonávat . ps2013-055-10-004-072.u24.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-055-10-004-072.u25.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-055-10-004-072.u25.p1.s2
Pan poslanec Sklenák stáhl svoji faktickou poznámku . ps2013-055-10-004-072.u25.p1.s3
Já se táži , zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-055-10-004-072.u25.p1.s4
Jestliže žádnou přihlášku nevidím , je tomu tak , končím obecnou rozpravu a táži se paní ministryně a pana zpravodaje , zda si chcete vzít závěrečné slovo . ps2013-055-10-004-072.u25.p1.s5
Není tomu tak . ps2013-055-10-004-072.u25.p1.s6
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2013-055-10-004-072.u25.p2.s1
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2013-055-10-004-072.u25.p2.s2
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru kontrolnímu jako výboru garančnímu . ps2013-055-10-004-072.u25.p2.s3
Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu ? ps2013-055-10-004-072.u25.p2.s4
Žádný návrh nevidím , v tom případě přistoupíme k hlasování . ps2013-055-10-004-072.u25.p3.s1
Zahajuji hlasování a táži se , kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání kontrolnímu výboru jako výboru garančnímu , ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku . ps2013-055-10-004-072.u25.p3.s2
Kdo je proti tomuto návrhu ? ps2013-055-10-004-072.u25.p4.s1
Je to hlasování s pořadovým číslem 270 . ps2013-055-10-004-072.u25.p4.s2
Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců , pro návrh 127 , proti nikdo . ps2013-055-10-004-072.u25.p4.s3
Konstatuji , že tento návrh byl přijat a tento materiál byl přikázán k projednání kontrolnímu výboru jako garančnímu výboru .