ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s7
Těm je to úplně jedno ? ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s8
Nebo mají taky všichni dovolenou ? ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s9
No jestli mají všichni dovolenou , pak navrhuji to rozpustit a pomalu se odebrat domů , protože nemá cenu , abychom tady seděli my , když tady ministři sedět nemusí , protože mají všichni po sjezdech . ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s10
Já to chápu , chtějí si odpočinout , dokonce jsou někde i prázdniny . ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s11
Představte si , u mě na Praze 4 jsou také prázdniny a taky tady sedím . ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s12
No nedá se nic dělat , ale zdá se mi opravdu naprosto absurdní , abychom se zabývali novelou Ústavy za přítomnosti relativně v posledních dnech už univerzální ministryně , paní ministryně Marksové , Tominové , pardon , která už tady předkládá úplně všechno , jak jsme včera viděli , a zjevně se stala vládní odbornicí - a já jí to přeju - na všechny otázky , které tato vláda projednává . ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s13
Ale pak se tedy ptám , proč my se tady máme trápit . ps2013-055-10-003-071.u12.p3.s1
Na závěr svého vystoupení navrhnu , abychom to přerušili do okamžiku , než tady bude přítomna alespoň polovina členů vlády , abychom to projednávali v nějakém důstojném prostředí . ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s1
Nevím , kdo si pamatuje projednávání novely Ústavy a novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu tady minule . ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s2
Já jsem , když jste chtěli nadšeně schvalovat novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , stál tady ještě tehdejší ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier , říkal : Nedělejte to . ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s3
Nevíme , jak to dopadne v Senátu . ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s4
Ocitneme se v absurdní situaci , že Senát má na jednu stranu novelu Ústavy , kterou může neschválit , a v tu chvíli Sněmovna jej přehlasovat nemůže , ale současně mu posíláme novelu zákona , který bude provádět tuto Ústavu , a my se dostaneme do situace , že se nám zpátky vrátí novela zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , která bude v tu chvíli neschvalitelná , neboť nebude mít ústavní základ , a my budeme muset hlasovat sami proti sobě . ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s5
Pan ministr Dienstbier se mi tady tehdy vysmál a řekl , že v tom Senátu to mají samozřejmě všechno ošetřené a že to bude bez problémů , a jakmile tam donesou prováděcí zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu , tak samozřejmě novela Ústavy projde . ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s6
No , jak to dopadlo , kdo měl pravdu ? ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s7
Já , nebo pan ministr Dienstbier ? ps2013-055-10-003-071.u12.p4.s8
Měl jsem ji překvapivě já . ps2013-055-10-003-071.u12.p5.s1
Stalo se , že Senát novelu Ústavy neschválil , jak se dalo očekávat . ps2013-055-10-003-071.u12.p5.s2
Řekl k tomu poměrně jasné stanovisko : Jsme připraveni rozšířit kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu i na obce a další veřejnoprávní subjekty za situace , kdy se vyjasní , a na tom se také tato Sněmovna vícekrát za sebou usnesla , kdy se vyjasní kontrolní pravomoci ostatních orgánů veřejné moci , zejména tedy vlády a jejích ministerstev , vůči obcím a krajům , a budeme připraveni pak hlasovat pro novelu Ústavy , která rozšíří pravomoci NKÚ , pokud bude jasné , že je to právě jenom Nejvyšší kontrolní úřad , který chodí kontrolovat obce v této dané oblasti . ps2013-055-10-003-071.u12.p5.s3
A ne že tam těch kontrol přijde pět a každá řekne jiný výsledek . ps2013-055-10-003-071.u12.p5.s4
Kontrola z finančního úřadu řekne něco úplně jiného , než řekla z krajského úřadu a než řekla kontrola z Ministerstva vnitra , a po dalších třech letech dorazí ps2013-055-10-003-071.u12.p5.s5
Nejvyšší kontrolní úřad a řekne no ono to vlastně všechno bylo úplně špatně . ps2013-055-10-003-071.u12.p5.s6
A ti chudáci starostové a zastupitelstva vůbec nevědí , jak si s tím mají poradit . ps2013-055-10-003-071.u12.p6.s1
Toto byla podmínka , kterou si stanovila tato Sněmovna , která samozřejmě splněna nebyla , přesto se Sněmovna rozhodla hlasovat pro to , aby novelu Ústavy podpořila , posléze podpořila i novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu . ps2013-055-10-003-071.u12.p6.s2
Senát překvapivě tomuto tlaku nepodlehl a řekl to samé . ps2013-055-10-003-071.u12.p6.s3
Vláda , aniž by udělala jediný další krok k vyjasnění kontroly ve veřejné správě , a to skutečnému vyjasnění , ne k tomu zákonu , který jsme tady probírali včera , tak nám pošle nemlich tu samou novelu Ústavy , která pouze zvyšuje dobu legisvakance ze tří měsíců na pět měsíců , což je říkám velkorysé gesto od vlády , ale myslím , že neřeší vůbec situaci . ps2013-055-10-003-071.u12.p7.s1
Na straně 5 důvodové zprávy napíše nádherné věty , s dovolením si je dovolím ocitovat : " Nově předkládaný návrh zákona reaguje na dosavadní průběh přijímání legislativních návrhů , které měly za cíl výše uvedené posílení působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu , ale nedošlo k jejich přijetí . ps2013-055-10-003-071.u12.p7.s2
V tomto volebním období byly projednávány dva samostatně předkládané návrhy zákonů - jednak poslanecký návrh zákona , kterým se mění zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů , sněmovní tisk č . 43 , a na něj navazující vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk č . 610 , který navrhovanou změnu Ústavy prováděl . ps2013-055-10-003-071.u12.p7.s3
Uvedené návrhy zákonů nakonec nebyly přijaty . ps2013-055-10-003-071.u12.p7.s4
Jak již výše zmíněno , nově navrhovaná změna Ústavy je předkládána současně s návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , a oba tyto návrhy zároveň reflektují průběh legislativního procesu a proběhlou diskuzi v rámci Parlamentu České republiky nad výše uvedenými sněmovními tisky . " ps2013-055-10-003-071.u12.p8.s1
Takže moje otázka , která teď bude směřovat na paní ministryni práce a sociálních věcí a jinak tedy zástupkyni vlády předkládající , jak reflektují diskusi , co se odehrálo , co ministři zodpovědní za tvorbu legislativy změnili mezi prvním a druhým kolem předložení novely Ústavy a novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , kromě doby legisvakance . ps2013-055-10-003-071.u12.p8.s2
Já si myslím , že nezměnili vůbec nic a že samozřejmě žádné vyjasnění kontroly ve veřejné správě se nestalo . ps2013-055-10-003-071.u12.p8.s3
Prostě se jenom do důvodové zprávy napíše věta , že reflektuje průběh legislativního procesu a proběhlou diskusi . ps2013-055-10-003-071.u12.p8.s4
To zřejmě reflektuje v představách pana ministra Dienstbiera , kterému to kladu celé za vinu . ps2013-055-10-003-071.u12.p8.s5
Myslím , že pan ministr Chvojka k tomu přišel už jenom jako slepý k houslím , který to převzal , a tak mu to tak jako spadlo do klína . ps2013-055-10-003-071.u12.p9.s1
Prostě pokládám za velmi nešťastné , abychom pět nebo šest měsíců před koncem volebního období otvírali Ústavu , otvírali Ústavu i ve věci , ve které tady panuje většinový souhlas , a víte dobře , že ODS opakovaně řekla , že je připravena takový návrh zákona podpořit , pokud bude jasné , jak probíhají ostatní kontrolní mechanismy ve veřejné správě , a pokud bude jasné , že nejezdí Nejvyšší kontrolní úřad na obce , aby tam nějaký úředník z Prahy posuzoval , jestli v Horní Dolní měli zrovna opravit divadlo , nebo kino . ps2013-055-10-003-071.u12.p9.s2
To myslím , že byly dvě podmínky , které jsme říkali jako jednoznačné . ps2013-055-10-003-071.u12.p9.s3
Prostě bohužel ti místní zastupitelé vědí , co je tam potřeba , a nemá to vědět státní úředník . ps2013-055-10-003-071.u12.p9.s4
A představitelé Nejvyššího kontrolního úřadu nejsou nic jiného než státní úředníci , i když jinak označení . ps2013-055-10-003-071.u12.p9.s5
Takže nebude kontrola účelnosti a budou jasné ostatní kontrolní mechanismy ve veřejné správě . ps2013-055-10-003-071.u12.p10.s1
Navrhuji , abychom v tuto chvíli , resp . klidně až po vystoupení pana poslance Hovorky a případně dalších , kteří jsou přihlášeni do rozpravy , přerušili projednávání tohoto bodu do přítomnosti alespoň nadpoloviční většiny ministrů , tím se s tím tiše vypořádali , protože se mi zdá , že trápit se s tím jako ještě v létě tohoto roku těsně před volbami není úplně praktické a není důstojné této Sněmovny . ps2013-055-10-003-071.u12.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-055-10-003-071.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-10-003-071.u13.p1.s2
Vzhledem k tomu , že jste navrhl procedurální návrh , ten není možné odkládat , dám o něm hlasovat bez rozpravy a bezprostředně , případně ho načtěte později , chcete - li procedurální návrh . ps2013-055-10-003-071.u14.p1.s1
Prosím , můj procedurální návrh směřoval k tomu , abychom před ukončením rozpravy hlasovali . ps2013-055-10-003-071.u15.p1.s1
Před ukončením rozpravy . ps2013-055-10-003-071.u15.p1.s2
Dobře , to je upravený procedurální návrh . ps2013-055-10-003-071.u15.p1.s3
Dobře . ps2013-055-10-003-071.u15.p2.s1
Nejprve přečtu , že pan poslanec Kolovratník bude dnes hlasovat s náhradní kartou číslo 72 . ps2013-055-10-003-071.u15.p3.s1
S přednostním právem se hlásí paní ministryně . ps2013-055-10-003-071.u15.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-055-10-003-071.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-10-003-071.u16.p1.s2
Chtěla jsem jenom reagovat na ten předchozí dotaz . ps2013-055-10-003-071.u16.p1.s3
Jsou tam nové věci , které jsou ale v tom tisku 72 . ps2013-055-10-003-071.u16.p1.s4
Za prvé je tam nově navrženo , aby kontrole NKÚ nepodléhaly obce s počtem obyvatel do 10 tisíc . ps2013-055-10-003-071.u16.p1.s5
A za druhé je tam , že ty první kontroly NKÚ u obcí nově je navrženo zahájit až v roce 2019 , takže o dva roky později , než bylo navrženo původně . ps2013-055-10-003-071.u16.p1.s6
Děkuji . ps2013-055-10-003-071.u17.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-10-003-071.u17.p1.s2
Faktickou poznámku má pan poslanec Ivan Adamec . ps2013-055-10-003-071.u17.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-055-10-003-071.u18.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2013-055-10-003-071.u18.p1.s2
Paní ministryně , pane ministře , kolegyně , kolegové , no to mě teda uklidnilo tohleto , opravdu jo ! ps2013-055-10-003-071.u18.p1.s3
To jsou teda zásadní změny , které naopak ve mně vzbuzují velkou nedůvěru . ps2013-055-10-003-071.u18.p1.s4
Jaký je rozdíl mezi hospodařením obce do 10 tisíc a obce třeba do 50 tisíc obyvatel ? ps2013-055-10-003-071.u18.p1.s5
No jaký ? ps2013-055-10-003-071.u18.p1.s6
No žádný ! ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s1
A musím ještě reagovat na kolegu Vilímce . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s2
On říkal , že vlastně se nic nestalo z toho posledního projednávání návrhu tohoto zákona . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s3
No stalo se ! ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s4
Podmínky se zhoršily ! ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s5
A zhoršují se nadále ! ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s6
Vždyť se podívejte , co jsme tady posílali včera do druhého čtení - zákon o finanční kontrole . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s7
Prosím vás , co si tu nalháváme ? ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s8
Vždyť je to pořád stejné . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s9
Já nemám nic proti tomu , aby NKÚ , samozřejmě s podmínkou upřesnění účelovosti , kontroloval obce . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s10
On to už dneska dělá , pokud to nevíte , v některých oblastech , on na ty obce chodí . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s11
Ale řekněme si na rovinu , prostě pořád se tu zvyšuje byrokracie , nátlak na obce . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s12
A to mi chcete říct , že v obci 30 tisíc , jako je moje obec , nebo obec , kterou zastupuji , abych nebyl zas tak majetnický (pobavení v sále, potlesk několika poslanců z různých stran) , že ti úředníci se opravdu nudí a že budu muset prostě vyřizovat jednu kontrolu za druhou na stejné věci ? ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s13
Já jsem to zažil . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s14
Měl jsem kontrolu na jednu věc třikrát a výsledky každé kontroly byly jiné . ps2013-055-10-003-071.u18.p2.s15
A nakonec se to stejně vyřešilo tak , že se nic nestalo . ps2013-055-10-003-071.u18.p3.s1
Tak prosím vás , uvažujme chladným selským rozumem . ps2013-055-10-003-071.u18.p3.s2
A navrhuji podpořit Markův , Bendův návrh , protože takhle to nejde . ps2013-055-10-003-071.u19.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-055-10-003-071.u19.p1.s2
S faktickou poznámkou , prosím pane poslanče . ps2013-055-10-003-071.u20.p1.s1
Děkuju , pane místopředsedo . ps2013-055-10-003-071.u20.p1.s2
Chtěl bych jenom upozornit , že minimálně tři roky výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj žádá o přehled systému kontrol a kontrolních hlášení , které se týkají obcí . ps2013-055-10-003-071.u20.p1.s3
Dodneška jsme nic takového neobdrželi . ps2013-055-10-003-071.u21.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-10-003-071.u21.p1.s2
Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Hovorka . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážení páni ministři , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěl bych poprosit , abychom říkali věci tak , jak jsou . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s3
Víme všichni , že tento zákon a zákon následující , zákon o NKÚ , jsou spojené nádoby . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s4
A velmi dobře si vzpomínám na průběh té rozpravy i na průběh hlasování , který tady byl k těmto zákonům v roce 2014 a později , a také na výhrady Senátu . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s5
Nejdříve si Senát stěžoval , že nemůže projednat tento zákon , protože nemá ten prováděcí zákon o NKÚ . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s6
A trvalo to velmi dlouhou dobu , než ten zákon doputoval do Senátu . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s7
A potom stejně senátoři oba dva zákony zamítli . ps2013-055-10-003-071.u22.p1.s8
Takže víme všichni , o co jde , a v podstatě návrh na vrácení , nebo na přerušení , návrh na přerušení je v podstatě odsouzením tohoto zákona , aby se nestihl již v tomto volebním období projednat . ps2013-055-10-003-071.u22.p2.s1
Víte , že v tom dalším tisku je vyjmutí obcí s počtem obyvatel do 10 tisíc . ps2013-055-10-003-071.u22.p2.s2
A já si velmi dobře vzpomínám , že i prezident NKÚ , pokud byl na kontrolním úřadu , řekl jasně , že NKÚ nemá zájem kontrolovat obce , malé obce , že jde o to především kontrolovat příspěvkové organizace obcí a krajů . ps2013-055-10-003-071.u22.p2.s3
Vzpomínám si velmi dobře na kauzu Opencard a další problémové kauzy , ke kterým v podstatě NKÚ neměl kompetenci .