ps2013-055-05-003-021.u11.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Jiří Štětina . ps2013-055-05-003-021.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-055-05-003-021.u12.p1.s1
Dobrý den . ps2013-055-05-003-021.u12.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2013-055-05-003-021.u12.p1.s3
Vážená paní ministryně , vážené dámy a pánové , já jsem zde při prvním čtení měl svůj na mě poměrně dlouhý projev a myslím si , že ty myšlenky měnit nebudu . ps2013-055-05-003-021.u12.p1.s4
To , co jsem řekl , za tím si stojím . ps2013-055-05-003-021.u12.p1.s5
Ale - a teď je to veliké ale , proč tady hovořím ve čtení druhém . ps2013-055-05-003-021.u12.p1.s6
Na jednu stranu vítám , že paní ministryně se ujala této nevděčné úlohy , a je pravda , že 15 , možná 16 let se nikdo tímto zákonem nezabýval , to je pravda , takže to je v naprostém pořádku , ale když jsem se zúčastnil 7 . února jednání u tzv . kulatého stolu , nebo dejme tomu porady všech zúčastněných , to znamená , kdo se zabývá pohřebnictvím , kdo se zabývá legislativou a kdo schvaluje zákony , tak jsem zjistil docela nepříjemnou věc , že tento zákon nebyl dostatečně projednán na odborné úrovni , i když v rámci tohoto jednání nedošlo vůbec k žádnému konfliktu , všichni se chovali velmi slušně , věcně , připomínky pochopitelně měli a vše proběhlo , tak jak mělo být . ps2013-055-05-003-021.u12.p2.s1
Mně se nelíbilo , že vůbec do zákona nebyly vzaty připomínky měst a obcí , a těch se to samozřejmě bytostně týká . ps2013-055-05-003-021.u12.p2.s2
Protože kolik máme pohřbů , které jsou za tzv . státní peníze ? ps2013-055-05-003-021.u12.p2.s3
Ještě jsem si to ověřoval , a skutečně předkladatel tyto připomínky v úvahu nebral . ps2013-055-05-003-021.u12.p2.s4
To se mně nelíbilo . ps2013-055-05-003-021.u12.p2.s5
Nechci samozřejmě vystupovat velmi agresivně , protože se domnívám , že i opozice se má chovat konstruktivně , což tedy se snažím při každém projednávání všeho , co v tomto sále řešíme , ale já samozřejmě kromě toho , co zde říkal kolega Šenfeld prostřednictvím pana místopředsedy , tak samozřejmě musím s ním souhlasit , ač nerad , protože se domnívám , že ten zákon měl být připraven a hlavně tedy projednán lépe . ps2013-055-05-003-021.u12.p3.s1
V rámci podrobné rozpravy samozřejmě předložím ještě jednu věc , která se týká zásadně trestního zákoníku , kdy se jedná o hanobení pozůstatků , takže tomu se budu věnovat až při podrobné debatě . ps2013-055-05-003-021.u12.p3.s2
Zatím děkuji . ps2013-055-05-003-021.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Štětinovi . ps2013-055-05-003-021.u13.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je Tomio Okamura . ps2013-055-05-003-021.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče , váš názor na pohřebnictví . ps2013-055-05-003-021.u13.p1.s4
Máte slovo . ps2013-055-05-003-021.u14.p1.s1
Vážené dámy a pánové , dovolte mi několik kritických argumentů proti projednávané novele zákona o pohřebnictví , které vychází přímo z praxe . ps2013-055-05-003-021.u14.p2.s1
Pohřebnictví je specifickým oborem s řadou zvláštností , mezi které patří omezený a neovlivnitelný počet případů úmrtí . ps2013-055-05-003-021.u14.p2.s2
Z toho vyplývá , že každý špatný zásah do tohoto oboru má závažné následky jak pro pohřební služby , tak v určitých věcech i pro občany , například narušený trh . ps2013-055-05-003-021.u14.p3.s1
Stávající zákon i novela obsahují znění , v jejichž důsledku dochází ke zvýhodňování vybraných pohřebních služeb a k narušování soutěžního prostředí . ps2013-055-05-003-021.u14.p3.s2
A budu konkrétní . ps2013-055-05-003-021.u14.p3.s3
V novele v § 4 odst . 3 a 4 včetně poznámky pod čarou č . 28 se mj . píše : " Pokud po uplynutí 48 hodin od úmrtí nemůže zdravotnické zařízení nebo zařízení sociálních služeb zajistit další uložení lidských pozůstatků ve vlastním zařízení , zajistí jejich uložení u jiné osoby . " ps2013-055-05-003-021.u14.p4.s1
Co je na tomto špatně ? ps2013-055-05-003-021.u14.p4.s2
Je přece z principu diskriminující , aby zdravotnická a sociální zařízení ukládala zemřelé u jimi vybrané pohřební služby , jelikož to - za prvé - ovlivňuje pozůstalé při jejich výběru pohřební služby ve prospěch pohřební služby , které dala monopol nemocnice . ps2013-055-05-003-021.u14.p5.s1
Za druhé - vybrané pohřební službě poskytuje zařízení soutěžní výhodu na jinak přísně regulovaném trhu . ps2013-055-05-003-021.u14.p5.s2
Dozvídá se , kolik pacientů v daném zdravotnickém zařízení každý den zemřelo , jména těchto zemřelých a jejich adresy . ps2013-055-05-003-021.u14.p5.s3
Tady bych uvedl vykřičník . ps2013-055-05-003-021.u14.p5.s4
Dále se dozvídá , ke komu z těchto zemřelých se nikdo nehlásí , takže může obci přednostně nabízet provedení tzv . sociálního pohřbu atd . ps2013-055-05-003-021.u14.p6.s1
Za třetí - zvýhodněným firmám přináší toto znění zákona neoprávněný prospěch a poškozovaným firmám značnou škodu . ps2013-055-05-003-021.u14.p6.s2
V novele i ve stávajícím zákoně je toto navíc uvedené termínem v uvozovkách cituji : " u jiné osoby " , ačkoliv se v praxi jedná o vybranou pohřební službu . ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s1
K další námitce . ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s2
V § 5 se píše , cituji : " Náklady spojené s přepravou lidských pozůstatků nebo jiných lidských pozůstatků a úkony s tím spojené , vyjma přepravy lidských pozůstatků na pitvu , hradí ten , kdo sjednal pohřbení . " - ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s3
Co je na to špatně ? ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s4
V návrhu zákona není jasně uvedeno , zda přeprava lidských pozůstatků na pitvu , myšleno na zdravotní pitvu , znamená pouze vlastní jízdu vozidla se zemřelým , nebo do toho spadá i snesení zemřelého např . z pátého poschodí ve třech pracovnících . ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s5
Jelikož zdravotní pojišťovny proplácejí u převozu na pitvu pouze kilometry , a je to cca 30 korun za kilometr , tak z toho vyplývá , že tato částka nemůže pokrývat práci např . tří pracovníků . ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s6
Pokud se např . zemřelý převáží na pitvu pět kilometrů , tak pojišťovna uhradí 150 korun . ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s7
Kdo tedy zaplatí skutečné náklady pohřební službě za převoz na zdravotní pitvu , když je zdravotní pojišťovny nehradí , anebo tzv . nekryjí ? ps2013-055-05-003-021.u14.p7.s8
A podle této novely je nehradí ani ten , kdo sjednal pohřbení ? ps2013-055-05-003-021.u14.p8.s1
Další , třetí výtku , kterou mám k tomuto návrhu zákona , je v § 7 , kde se píše v odst . 1 : Provozovatel pohřební služby je povinen , a pod písm . ps2013-055-05-003-021.u14.p8.s2
f ) , že do pohřbení ukládat lidské pozůstatky nebo jiné lidské pozůstatky pouze v chladicím zařízení zajišťujícím trvalé udržení teploty v rozmezí nula až dva stupně Celsia a v případě , kdy doba od zjištění úmrtí prohlížejícím lékařem do pohřbení přesáhne jeden týden nebo kdy to vyžaduje stav lidských pozůstatků nebo jiných lidských pozůstatků v mrazicím zařízení zajišťujícím trvalé udržení teploty nižší než minus deset stupňů Celsia . ps2013-055-05-003-021.u14.p8.s3
- Co je na tomto návrhu špatně ? ps2013-055-05-003-021.u14.p8.s4
Mrazit tělo na více než minus deset stupňů Celsia jen kvůli tomu , že se pohřeb bude konat za osm dní po úmrtí ? ps2013-055-05-003-021.u14.p8.s5
Takto zmrazit tělo je v podstatě i jeho zneuctěním , jelikož když z lidského těla uděláte kus ledu , tak to znemožňuje jakoukoliv úpravu těla před samotným obřadem . ps2013-055-05-003-021.u14.p9.s1
Dámy a pánové , navrhuji , abychom zmíněné paragrafy buď vypustili , nebo upravili . ps2013-055-05-003-021.u14.p9.s2
Například vypustili v § 7 mražení lidí , nebo v případě § 4 odst . 3 a 4 vypustili povinnost uložit tělo u jiné osoby , ale místo toho dali do návrhu slova " jiné zdravotnické zařízení " . ps2013-055-05-003-021.u14.p9.s3
Tedy v principu aby mrtví byli až do výběru pohřební služby vždy ve veřejném zařízení , nikoliv u soukromníka . ps2013-055-05-003-021.u14.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-055-05-003-021.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci Okamurovi . ps2013-055-05-003-021.u15.p1.s2
Mražení dětí bych rozhodně vypustil . ps2013-055-05-003-021.u15.p2.s1
Paní poslankyně Jitka Chalánková a její přihláška do obecné rozpravy . ps2013-055-05-003-021.u15.p2.s2
Prosím , paní poslankyně . ps2013-055-05-003-021.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-055-05-003-021.u16.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych okomentovala svůj pozměňovací návrh pod č . 5738 , ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-055-05-003-021.u16.p2.s1
Ve skutečnosti se jedná o překlopení sněmovního tisku 707 , což byl poslanecký návrh novely zákona o pohřebnictví , který byl vložen do systému již podstatně dříve než vládní návrh . ps2013-055-05-003-021.u16.p2.s2
Vzhledem k tomu , že vládní návrh zákona o pohřebnictví přinesl možnost překlopení tohoto poslaneckého návrhu zákona do pozměňovacího návrhu , tak se k němu tímto způsobem hlásím . ps2013-055-05-003-021.u16.p2.s3
Jedná se o poměrně jednoduchý návrh , který se týká lidí , kteří zemřou a nemají žádného dědice . ps2013-055-05-003-021.u16.p2.s4
V tom případě potom přechází jejich majetek jako odúmrť státu . ps2013-055-05-003-021.u16.p2.s5
Za § 17 se vkládá nový § 17 a , který je přesně popsán v pozměňovacím návrhu , který máte k dispozici . ps2013-055-05-003-021.u16.p3.s1
A za vaši pozornost jistě stojí také další část , kdy za část desátou se vkládá nová část jedenáctá , která se zabývá : Hospodaření s majetkem ČR při vystupování státu v právních vztazích stát a jeho organizační složky vždy mají postupovat v souladu s dobrými mravy . ps2013-055-05-003-021.u16.p3.s2
Jakkoliv je to samozřejmé a mělo by to plynout i z nového občanského zákoníku , dosavadní praxe dražeb náhrobků ukazuje , že stát se svým majetkem v souladu s dobrými mravy nenakládá , a je proto žádoucí tuto zásadu zavést přímo do zákona o majetku ČR . ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s1
Proč tento návrh vůbec předkládám ? ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s2
Jedná se o situaci , která vznikla i v některých konkrétních případech , kdy např . zemřela paní , konkrétně paní Cecílie Hamrová , ale určitě takových lidí může být více , která neměla rodiče , děti ani sourozence . ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s3
O pohřeb se potom postaral Sekulární františkánský řád , který zajistil , aby byla uložena do rodinného hrobu . ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s4
Náhrobek u rodinné hrobky ale jako součást od úmrtí získal stát a Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových ho za dva roky po její smrti nabídl v dražbě . ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s5
To považuji za zcela nepřijatelné . ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s6
Byl to impuls a popud k tomu , abych vůbec se zabývala tímto návrhem a touto novelou zákona o pohřebnictví . ps2013-055-05-003-021.u16.p4.s7
Takže to byl ten důvod . ps2013-055-05-003-021.u16.p5.s1
Tak , a myslím , že je to všechno . ps2013-055-05-003-021.u16.p5.s2
Ještě bych chtěla odkázat v odůvodnění svého pozměňovacího návrhu na odůvodnění , které je součástí sněmovního tisku 707 , kde máte podrobně popsané odůvodnění , které je totožné s tímto mým pozměňovacím návrhem , který je vložen do systému pod č . 5738 . ps2013-055-05-003-021.u16.p6.s1
Ještě bych chtěla upozornit , že v momentě , kdy jsem tento pozměňovací návrh vložila do systému a avizovala jsem , že ho budu vkládat vůbec do systému , tak mě navštívili zástupci Ministerstva pro místní rozvoj a Úřadu státu pro zastupování státu ve věcech majetkových s tím , že tato záležitost je řešena metodikou . ps2013-055-05-003-021.u16.p6.s2
Já se domnívám , že samozřejmě neberu tuto aktivitu úřednictva nijak na lehkou váhu , nicméně se domnívám , že pokud by byla tato situace vyřešena přímo v zákoně , považuji to za lepší cestu , a metodika má vždycky možnost až v následujících krocích . ps2013-055-05-003-021.u16.p7.s1
Děkuji vám za pozornost , dámy a pánové . ps2013-055-05-003-021.u17.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Chalánkové . ps2013-055-05-003-021.u17.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Petr Bendl . ps2013-055-05-003-021.u17.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-055-05-003-021.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-055-05-003-021.u18.p1.s2
Kolegyně , kolegové , já jsem původně nechtěl vystoupit , ale když jsem slyšel paní ministryni , vystoupit musím . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s1
Musím říct , paní ministryně , že v okamžiku , kdy napadáte výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční výbor , že tím kopete hrob minimálně v komunikaci mezi výborem a vámi . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s2
A to neděláte dobře , protože se máme bavit o věcném řešení problému , a ne o tom , že diskuse na výboru je utrácení peněz daňových poplatníků . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s3
To kdybych byl extremista , tak říkám : Zrušte volby , žádnou Poslaneckou sněmovnu , Senát , nikoho nepotřebujeme . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s4
Stačí nám jedna osvícená bytost , která bude za nás za všechny vědět všechno , a je vyřešeno , ušetříme nejvíc peněz . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s5
Ale to doufám , že tohle nikoho nenapadlo , a moc prosím , paní ministryně , abyste brala vážně debatu s výborem , a to napříč politickým spektrem . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s6
Myslím , že nemáme vzájemně nějakou špatnou zkušenost , ale tahle prezentace se mi tedy extrémně nelíbí . ps2013-055-05-003-021.u18.p2.s7
A to jsem , můžete říct , opoziční poslanec , ale pokud mám informace , tak se to dotýká i poslanců , kteří reprezentují vládní poslance jako takové . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s1
Problém tohoto zákona je v detailech . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s2
Podle mě také není možné z principu říci , že když přijde tzv . lobbistická organizace zastupující kohokoliv , pak je to a priori špatně . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s3
Svaz měst a obcí nás oslovil , řada organizací reprezentujících oblast , tu ne příliš populární oblast pohřebnictví , neskrývají se za těmi zájmy , otevřeně nás oslovují a navrhují některé věci a je na nás , jak se k tomu postavíme . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s4
A něco a priori odmítnout je příliš podle mě populistické a nemoudré . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s5
My se máme zabývat těmi detaily . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s6
A v detailech , tak jak tady říkali někteří mí předřečníci , jsou dobré i špatné věci v tomto návrhu zákona . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s7
Ty špatné budou ve svém důsledku podle mého hlubokého přesvědčení znamenat zdražení pohřbu jako takové . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s8
A kdo to zaplatí ? ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s9
No pokud to nezaplatí stát , obce nebo kraj , tak to zaplatí ti jednotlivci , kterých se to týká . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s10
A podle mých informací bude znamenat tato novela zdražení , tu oblast pohřebnictví , v jednotlivých částech . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s11
Někde méně a někde více . ps2013-055-05-003-021.u18.p3.s12
A v tomto ohledu se o tom máme bavit v detailu nejlépe na výboru , spíše než na plénu . ps2013-055-05-003-021.u18.p4.s1
Že jsou tam i dobré věci , abych je pojmenoval , tak zcela určitě je to oblast pohřbů ještě nenarozených dětí .