|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení

Date2017-02-28
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/019
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055155.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 666 • previousnext

ps2013-055-05-002-019.u8.p9.s1 V Rakousku existuje institut sabatikl, učitelé mohou být na žádost uvolnění na dobu šesti dvanácti měsíců, pokud odpracovali více než pět let.
ps2013-055-05-002-019.u8.p9.s2 Další speciální ustanovení se týká učitelů odborných učilišť a mistrů odborného výcviku, kteří mohou čerpat volno v době navštěvování univerzitních kurzů.
ps2013-055-05-002-019.u8.p10.s1 V Maďarsku je povinnost neustálého vzdělávání zakotvena v zákoně.
ps2013-055-05-002-019.u8.p10.s2 Minimálně jednou za sedm let se musí učitel účastnit povinných programů dalšího profesního vzdělání.
ps2013-055-05-002-019.u8.p11.s1 Takže to jenom namátkou ty okolní země, abychom ukázali, že se nejedná o nějaký experiment v České republice, ale že vlastně jenom srovnáváme krok s tím okolím, které tuto možnost dávno vyzkoušelo.
ps2013-055-05-002-019.u8.p12.s1 My jsme se pokusili do toho pozměňujícího návrhu zahrnout připomínky Ministerstva školství, protože jakkoli by byl legislativně stanovený nárok na volno, podléhal by schválení ředitele, tudíž by bylo možné v rámci školy rozvrhnout, kteří učitelé a kdy budou moci toto volno čerpat.
ps2013-055-05-002-019.u8.p12.s2 Nemůže se tedy stát ta obava, která se samozřejmě nabízí, že by polovina školy odešla a neměl by kdo učit.
ps2013-055-05-002-019.u8.p12.s3 Taková věc se nemůže stát ani prakticky, ani teoreticky, a to proto, že budou teprve postupně nabíhat programy, které by byly nabízeny učitelům na odborných fakultách, učitelských fakultách, takže ten náběh by byl pozvolný a náš odhad, který je postavený na takové anketě mezi učiteli, vypadá, že by bylo možné, aby desetina učitelů odešla v rámci jednoho školního roku na studijní volno, aniž by to zásadně ohrozilo výuku.
ps2013-055-05-002-019.u8.p13.s1 Myslím, že učitelé, kteří jsou motivovaní, kteří mají školu rádi, jsou ti dobří učitelé, které bychom ve škole chtěli vidět a které by si také přáli rodiče dětí.
ps2013-055-05-002-019.u8.p14.s1 K pozměňujícímu návrhu se přihlásím v podrobné diskusi.
ps2013-055-05-002-019.u8.p14.s2 Pokud byste měli zájem se dovědět víc, odkazuji také na velmi podrobnou důvodovou zprávu tohoto pozměňujícího návrhu.
ps2013-055-05-002-019.u8.p14.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-05-002-019.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Anně Putnové za její vystoupení.
ps2013-055-05-002-019.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Petr Kořenek v obecné rozpravě, připraví se pan poslanec Karel Rais.
ps2013-055-05-002-019.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, ke kariérnímu řádu jako člověk z profese můžu poznamenat, že i v současnosti je povinnost učitelů se vzdělávat.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s3 A nejenom učitelů, ale i vychovatelů a psychologů.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s4 Nicméně všechno je to tak nějak bráno jako samozřejmost.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s5 Uvádíme i nové učitele.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s6 Ale všechno to děláme zadarmo.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s7 Tímto se otevírá cesta k ohodnocení všech dalších činností učitele, které veřejnost vůbec nezná nebo o nich neví.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s8 Vnímána je obecně jenom výuka.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s9 Ostatní práce učitele je zejména rodičovské veřejnosti utajena.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s10 Takže věřím, že kariérní řád bude ten, který pomůže učitelům jednak k lepšímu ohodnocení, ale jednak k tomu, aby jejich práce byla daleko snazší a měla patřičnou podporu odborných institucí.
ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s11 Přesto si dovoluji k tomuto zákonu načíst několik pozměňovacích návrhů a uvést jejich zdůvodnění.
ps2013-055-05-002-019.u10.p2.s1 První pozměňovací návrh bude: Ve sněmovním tisku v bodě 3 v nově vkládaném odstavci § 9a odst. 1 slova "odborných předmětů a odborného" se zrušují a za slova § 9a odst. se vkládají slova "jedna nebo".
ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s1 K bodu 1.
ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s2 Pozměňovacím návrhem se navrhuje umožnit působení učitelů bez odborné kvalifikace, tzv. odborníků z praxe na středních školách, úprava se však vztahuje výhradně na učitele odborných předmětů středních škol.
ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s3 Netýkala by se tedy gymnázií, kde nejsou odborné předměty.
ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s4 V praxi by tak mohlo dojít k situaci, kdy by na střední škole učil odborník z praxe např. chemii jako odborný předmět, tento odborník z praxe by však již nemohl učit chemii na gymnáziu, neboť na gymnáziu by se jednalo o všeobecně vzdělávací předmět.
ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s5 Navrhuje se proto rozšířit možnost působení učitelů bez odborné kvalifikace s vysokoškolským vzděláním, které odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, na všechny střední školy.
ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s6 Podmínka získání příslušné odborné kvalifikace do čtyř let ode dne vzniku jeho pracovního poměru zůstává zachována.
ps2013-055-05-002-019.u10.p4.s1 Další úprava: V bodě 3 a v nově vkládaném § 9a slova "pracovního poměru" nahrazují slovy "základního pracovněprávního vztahu".
ps2013-055-05-002-019.u10.p5.s1 Zde se navrhuje legislativně technická úprava.
ps2013-055-05-002-019.u10.p5.s2 Ředitel školy může písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace nejen učitelům, kteří jsou zaměstnáni v pracovním poměru, ale i těm, kteří mají dohodu mimo pracovní poměr.
ps2013-055-05-002-019.u10.p5.s3 Pod písmenem b) se však objevuje "pracovní poměr".
ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s1 Další pozměňovací návrh se týká části třetí, kde se vkládá část čtvrtá.
ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s2 jenom řeknu odůvodnění: Tímto návrhem se prodlužuje doba, po kterou bude možné poskytovat preventivně výchovnou péči dětem v diagnostickém ústavu na žádost rodičů.
ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s3 Prodloužením doby umožní další poskytování této podpory a plynulejší úpravu systému výchovné péče.
ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s4 Zákonem č. 333/2012 Sb. byla tato možnost stanovena do 31. 8. 2017, která se však ukázala jako nedostatečně dlouhá.
ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s5 Období dalších dvou let umožní dostatečnou a kvalitní přípravu výchovné péče, aby byly zachovány potřeby a zájmy všech dotčených osob a subjektů.
ps2013-055-05-002-019.u10.p7.s1 Další pozměňovací návrh se týká druhé části čl. III, kde se doplňuje nový bod.
ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s1 Odůvodnění: Navrhuje se zkrátit dobu, po kterou musí žák pobývat v zahraničí, aby měl možnost úpravy maturitní zkoušky.
ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s2 Řada středoškolských studentů z České republiky odchází studovat do zahraničí na kratší dobu, než jsou čtyři roky.
ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s3 Například Francie je jednou ze zemí, kam čeští středoškoláci pravidelně vyjíždějí.
ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s4 Délka studia na gymnáziu ve Francii jsou tři roky.
ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s5 Po návratu by tedy tito studenti nemohli využít možnosti úpravy podmínek konání zkoušky z předmětu český jazyk u společné části maturitní zkoušky.
ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s6 Přitom jejich pobyt je dostatečně dlouhý na to, aby měli s češtinou po návratu určité těžkosti.
ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s1 Dále je nutné vzít v úvahu, že pracovní mise českých občanů v zahraničí, zvláště v oblasti diplomacie, ale i dalších, nejsou nutně na čtyři roky.
ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s2 Jeden dva roky nehrají příliš roli, ale doba tří let a výše bez zázemí poskytovatele vzdělání v zahraničí s pouhým samostudiem již může způsobovat žákům určité problémy.
ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s3 Osm let by mohlo vést k situaci, kdy dítě bude na základní škole po dobu čtyř let v zahraničí, pak se vrátí a na celé čtyřleté gymnázium a bude mít úlevy u maturity.
ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s4 Definice délky vzdělávání mimo území České republiky jako tři roky v průběhu šest let by tak lépe pokryla možné vznikající situace.
ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s1 Poslední pozměňovací návrh je jistou alternativou k pozměňovacímu návrhu, který tady přednesla kolegyně poslankyně Putnová.
ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s2 Obávám se totiž, že v mnoha případech, kdy jsme ve školství byli zvyklí, že byly přijaty normy, které pak nebyly kryty finančními prostředky, dovolím si v rámci odůvodnění navrhnout.
ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s3 Navrhuje se přímo v zákoně o pedagogických pracovnících uvést možnost dohody o poskytnutí volna pro vlastní vzdělávání, kterou by mohl uzavřít ředitel školy s učitelem.
ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s4 Podstatou této dohody by tak bylo poskytnutí placeného volna v délce šesti měsíců.
ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s5 Dohoda by mohla být uzavřena v případě, kdy učitel odučil deset let, a po dalších deseti letech by mohla být opakována.
ps2013-055-05-002-019.u10.p11.s1 Cílem volna pro další vzdělávání je prohloubení a rozvoj profesních kompetencí učitele.
ps2013-055-05-002-019.u10.p11.s2 Volno pro vlastní vzdělávání by tak muselo být využito s tím, že by učitel své profesní kompetence rozvíjel činností související s výkonem jeho činnosti učitele, a to například tvůrčí činností nebo prací u zaměstnavatele spolupracujícího se školou.
ps2013-055-05-002-019.u10.p11.s3 Výslovné uvedení možnosti placeného volna pro vlastní vzdělávání v zákoně o pedagogických pracovnících povede nejen ke zvýšení jeho reálného poskytování, ale především odstraní možné pochybnosti o tom, zda se v případě náhrady nákladů v souvislosti s volnem pro vlastní vzdělávání jedná o způsobilý výdaj veřejných prostředků.
ps2013-055-05-002-019.u10.p12.s1 K těmto pozměňovacím návrhům se pak přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-055-05-002-019.u10.p12.s2 Děkuji.
ps2013-055-05-002-019.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Petru Kořínkovi.
ps2013-055-05-002-019.u11.p1.s2 Nyní vystoupí pan poslanec Karel Rais, připraví se paní poslankyně Marta Semelová.
ps2013-055-05-002-019.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, kolegové a kolegyně, se zaujetím jsem poslouchal úvodní slovo paní ministryně.
ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s2 Jsem rád, že tady hovořila o tom, že je potřeba snížit množství mladých učitelů, kteří odcházejí, a rozhodně to není lehký úkol.
ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s3 Tento úkol bohužel nebude řešen jenom tím, že tam nasypeme víc peněz, to by bylo příliš jednoduché, ale také to souvisí s nárůstem byrokracie a nárůstem administrace, kterou provádějí nejenom ti mladí, ale také ředitelé.
ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s4 Když člověk je v kontaktu s řediteli základních a středních škol, tak si posteskávají na dost velký nárůst administrace, což si myslím, že problém, který bychom měli řešit.
ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s1 A teď k vlastnímu tématu, proč jsem tady.
ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s2 Chtěl bych trošku přiblížit pozměňovací návrh, ke kterému víceméně inspiroval Svaz průmyslu, a bylo to konzultováno na Ministerstvu školství také, a on je dost obdobný tomu, co tady říkal předřečník.
ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s3 V podstatě stávající novela neumožňuje vstoupit do kariérního systému zájemcům o pedagogickou profesi, kteří již na začátku nesplňují všechny podmínky odborné způsobilosti, tzn. nemají pedagogické vzdělání pro daný obor nebo odborné vysokoškolské vzdělání, které by bylo doplněno pedagogickým minimem, což by samozřejmě limitovalo počty lidí, o které budeme mít ředitel, popřípadě škola zájem.
ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s4 A jestli k tomu ještě přidám skutečnost, že vzniká velký nedostatek učitelů středních odborných škol, jejichž věkový průměr se pohybuje nad 50 let, tak tenhle návrh může přinést problém v procesu postupného nahrazování těchto lidí kvalifikovanými odborníky z praxe.
ps2013-055-05-002-019.u12.p3.s1 Proto navrhuji po diskusi s pracovníky Svazu průmyslu a Ministerstva školství umožnit vstup do kariérního systému též absolventům vysokých škol bez předchozího pedagogického vzdělání, přičemž podmínkou adaptačního období by bylo doplnění právě zmiňovaného pedagogického minima.
ps2013-055-05-002-019.u12.p3.s2 Navrhuji prodloužit adaptační období o dobu získání pedagogického minima, maximálně celkem o tři roky, tj. vlastně nanejvýš pět let.
ps2013-055-05-002-019.u12.p3.s3 V průběhu pěti let by měli získat pedagogické minimum.
ps2013-055-05-002-019.u12.p4.s1 Tento návrh detailně je uveden v pozměňovacím návrhu pod číslem 5761.
ps2013-055-05-002-019.u12.p4.s2 K tomu se pak v podrobné rozpravě vrátím.
ps2013-055-05-002-019.u12.p4.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-05-002-019.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi za jeho vystoupení a nyní budeme pokračovat vystoupením paní poslankyně Marty Semelové, připraví se paní poslankyně Nina Nováková.
ps2013-055-05-002-019.u13.p1.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s2 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vládo.
ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s3 Kariérní řád by měl do škol vnést lepší motivaci pro učitele.
ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s4 Jeho potřebu tak do určité míry chápu, protože systém dalšího vzdělávání je roztříštěný, o kariérním řádu se dlouhodobě mluví několik let.
ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s1 Na druhou stranu předložený návrh vnímám jako problematický, který je složitý pro učitele i ředitele škol, a to časově i organizačně, a hrozí, že opět naroste administrativa.
ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s2 Všichni si uvědomujeme, že učitelská profese je velmi náročná a velmi zodpovědná, že by měly této náročnosti a zodpovědnosti odpovídat podmínky, a to jak pracovní, tak platové.
ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s3 Bylo tady i řečeno, že absolventi pedagogických fakult, ale i dalších škol, které připravují učitele, do školy nenastupují.
ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s4 Problém je to, že i když nastoupí do škol, tak krátce po svém nástupu odcházejí ze škol.
ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s5 Tady je samozřejmě podmínka, a to nejen pro kariérní řád, ale pro všechno, co by mělo zkvalitňovat vzdělávání, i nárůst rozpočtu školství.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s1 Je pravda, že je někde situace velice kritická.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s2 Chybí učitelé matematiky, fyziky, chemie, chybí učitelé cizích jazyků a IT, učitelé odborné výchovy.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s3 Technické obory navíc studuje velice malý počet vysokoškoláků, místo učitelství si raději volí neučitelské studium, kde jsou následně potom lépe platově ohodnoceni.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s4 Problém je i to, že v krátké době odejde řada učitelů těch oborů, o kterých jsem mluvila, do důchodu, a nemá je tak kdo nahradit.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s5 Podle průzkumů, které si dělalo Ministerstvo školství v letech 2012 2016, ubývají učitelé do 35 let věku.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s6 Ve školách chybí učitelé muži.
ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s7 To je známá otázka, známá věc.
ps2013-055-05-002-019.u14.p4.s1 Nakolik požadavky, o kterých jsem na začátku mluvila, splňuje zákon o pedagogických pracovnících, respektive návrh kariérního řádu, to si kladu jako velký otazník.
ps2013-055-05-002-019.u14.p4.s2 tím nechci šmahem kariérní řád odmítnout, to v žádném případě.

Text viewDownload CoNNL-U