ps2013-055-05-002-019.u8.p9.s1
V Rakousku existuje institut sabatikl , učitelé mohou být na žádost uvolnění na dobu šesti až dvanácti měsíců , pokud odpracovali více než pět let . ps2013-055-05-002-019.u8.p9.s2
Další speciální ustanovení se týká učitelů odborných učilišť a mistrů odborného výcviku , kteří mohou čerpat volno v době navštěvování univerzitních kurzů . ps2013-055-05-002-019.u8.p10.s1
V Maďarsku je povinnost neustálého vzdělávání zakotvena v zákoně . ps2013-055-05-002-019.u8.p10.s2
Minimálně jednou za sedm let se musí učitel účastnit povinných programů dalšího profesního vzdělání . ps2013-055-05-002-019.u8.p11.s1
Takže to jenom namátkou ty okolní země , abychom ukázali , že se nejedná o nějaký experiment v České republice , ale že vlastně jenom srovnáváme krok s tím okolím , které už tuto možnost dávno vyzkoušelo . ps2013-055-05-002-019.u8.p12.s1
My jsme se pokusili do toho pozměňujícího návrhu zahrnout připomínky Ministerstva školství , protože jakkoli by byl legislativně stanovený nárok na volno , podléhal by schválení ředitele , tudíž by bylo možné v rámci školy rozvrhnout , kteří učitelé a kdy budou moci toto volno čerpat . ps2013-055-05-002-019.u8.p12.s2
Nemůže se tedy stát ta obava , která se samozřejmě nabízí , že by polovina školy odešla a neměl by kdo učit . ps2013-055-05-002-019.u8.p12.s3
Taková věc se nemůže stát ani prakticky , ani teoreticky , a to proto , že budou teprve postupně nabíhat programy , které by byly nabízeny učitelům na odborných fakultách , učitelských fakultách , takže ten náběh by byl pozvolný a náš odhad , který je postavený na takové anketě mezi učiteli , vypadá , že by bylo možné , aby desetina učitelů odešla v rámci jednoho školního roku na studijní volno , aniž by to zásadně ohrozilo výuku . ps2013-055-05-002-019.u8.p13.s1
Myslím , že učitelé , kteří jsou motivovaní , kteří mají školu rádi , jsou ti dobří učitelé , které bychom ve škole chtěli vidět a které by si také přáli rodiče dětí . ps2013-055-05-002-019.u8.p14.s1
K pozměňujícímu návrhu se přihlásím v podrobné diskusi . ps2013-055-05-002-019.u8.p14.s2
Pokud byste měli zájem se dovědět víc , odkazuji také na velmi podrobnou důvodovou zprávu tohoto pozměňujícího návrhu . ps2013-055-05-002-019.u8.p14.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-055-05-002-019.u9.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Anně Putnové za její vystoupení . ps2013-055-05-002-019.u9.p1.s2
Nyní pan poslanec Petr Kořenek v obecné rozpravě , připraví se pan poslanec Karel Rais . ps2013-055-05-002-019.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , ke kariérnímu řádu jako člověk z profese můžu poznamenat , že i v současnosti je povinnost učitelů se vzdělávat . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s3
A nejenom učitelů , ale i vychovatelů a psychologů . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s4
Nicméně všechno je to tak nějak bráno jako samozřejmost . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s5
Uvádíme i nové učitele . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s6
Ale všechno to děláme zadarmo . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s7
Tímto se otevírá cesta k ohodnocení všech dalších činností učitele , které veřejnost vůbec nezná nebo o nich neví . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s8
Vnímána je obecně jenom výuka . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s9
Ostatní práce učitele je zejména rodičovské veřejnosti utajena . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s10
Takže věřím , že kariérní řád bude ten , který pomůže učitelům jednak k lepšímu ohodnocení , ale jednak k tomu , aby jejich práce byla daleko snazší a měla patřičnou podporu odborných institucí . ps2013-055-05-002-019.u10.p1.s11
Přesto si dovoluji k tomuto zákonu načíst několik pozměňovacích návrhů a uvést jejich zdůvodnění . ps2013-055-05-002-019.u10.p2.s1
První pozměňovací návrh bude : Ve sněmovním tisku v bodě 3 v nově vkládaném odstavci § 9 a odst . 1 slova " odborných předmětů a odborného " se zrušují a za slova § 9 a odst . se vkládají slova " jedna nebo " . ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s1
K bodu 1 . ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s2
Pozměňovacím návrhem se navrhuje umožnit působení učitelů bez odborné kvalifikace , tzv . odborníků z praxe na středních školách , úprava se však vztahuje výhradně na učitele odborných předmětů středních škol . ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s3
Netýkala by se tedy gymnázií , kde nejsou odborné předměty . ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s4
V praxi by tak mohlo dojít k situaci , kdy by na střední škole učil odborník z praxe např . chemii jako odborný předmět , tento odborník z praxe by však již nemohl učit chemii na gymnáziu , neboť na gymnáziu by se jednalo o všeobecně vzdělávací předmět . ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s5
Navrhuje se proto rozšířit možnost působení učitelů bez odborné kvalifikace s vysokoškolským vzděláním , které odpovídá charakteru vyučovaného předmětu , na všechny střední školy . ps2013-055-05-002-019.u10.p3.s6
Podmínka získání příslušné odborné kvalifikace do čtyř let ode dne vzniku jeho pracovního poměru zůstává zachována . ps2013-055-05-002-019.u10.p4.s1
Další úprava : V bodě 3 a v nově vkládaném § 9 a slova " pracovního poměru " nahrazují slovy " základního pracovněprávního vztahu " . ps2013-055-05-002-019.u10.p5.s1
Zde se navrhuje legislativně technická úprava . ps2013-055-05-002-019.u10.p5.s2
Ředitel školy může písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace nejen učitelům , kteří jsou zaměstnáni v pracovním poměru , ale i těm , kteří mají dohodu mimo pracovní poměr . ps2013-055-05-002-019.u10.p5.s3
Pod písmenem b ) se však objevuje " pracovní poměr " . ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s1
Další pozměňovací návrh se týká části třetí , kde se vkládá část čtvrtá . ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s2
Já jenom řeknu odůvodnění : Tímto návrhem se prodlužuje doba , po kterou bude možné poskytovat preventivně výchovnou péči dětem v diagnostickém ústavu na žádost rodičů . ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s3
Prodloužením doby umožní další poskytování této podpory a plynulejší úpravu systému výchovné péče . ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s4
Zákonem č . 333 / 2012 Sb . byla tato možnost stanovena do 31 . 8 . 2017 , která se však ukázala jako nedostatečně dlouhá . ps2013-055-05-002-019.u10.p6.s5
Období dalších dvou let umožní dostatečnou a kvalitní přípravu výchovné péče , aby byly zachovány potřeby a zájmy všech dotčených osob a subjektů . ps2013-055-05-002-019.u10.p7.s1
Další pozměňovací návrh se týká druhé části čl . III , kde se doplňuje nový bod . ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s1
Odůvodnění : Navrhuje se zkrátit dobu , po kterou musí žák pobývat v zahraničí , aby měl možnost úpravy maturitní zkoušky . ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s2
Řada středoškolských studentů z České republiky odchází studovat do zahraničí na kratší dobu , než jsou čtyři roky . ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s3
Například Francie je jednou ze zemí , kam čeští středoškoláci pravidelně vyjíždějí . ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s4
Délka studia na gymnáziu ve Francii jsou tři roky . ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s5
Po návratu by tedy tito studenti nemohli využít možnosti úpravy podmínek konání zkoušky z předmětu český jazyk u společné části maturitní zkoušky . ps2013-055-05-002-019.u10.p8.s6
Přitom jejich pobyt je dostatečně dlouhý na to , aby měli s češtinou po návratu určité těžkosti . ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s1
Dále je nutné vzít v úvahu , že pracovní mise českých občanů v zahraničí , zvláště v oblasti diplomacie , ale i dalších , nejsou nutně na čtyři roky . ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s2
Jeden dva roky nehrají příliš roli , ale doba tří let a výše bez zázemí poskytovatele vzdělání v zahraničí s pouhým samostudiem již může způsobovat žákům určité problémy . ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s3
Osm let by mohlo vést k situaci , kdy dítě bude na základní škole po dobu čtyř let v zahraničí , pak se vrátí a na celé čtyřleté gymnázium a bude mít úlevy u maturity . ps2013-055-05-002-019.u10.p9.s4
Definice délky vzdělávání mimo území České republiky jako tři roky v průběhu šest let by tak lépe pokryla možné vznikající situace . ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s1
Poslední pozměňovací návrh je jistou alternativou k pozměňovacímu návrhu , který tady přednesla kolegyně poslankyně Putnová . ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s2
Obávám se totiž , že v mnoha případech , kdy jsme ve školství byli zvyklí , že byly přijaty normy , které pak nebyly kryty finančními prostředky , dovolím si v rámci odůvodnění navrhnout . ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s3
Navrhuje se přímo v zákoně o pedagogických pracovnících uvést možnost dohody o poskytnutí volna pro vlastní vzdělávání , kterou by mohl uzavřít ředitel školy s učitelem . ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s4
Podstatou této dohody by tak bylo poskytnutí placeného volna v délce až šesti měsíců . ps2013-055-05-002-019.u10.p10.s5
Dohoda by mohla být uzavřena v případě , kdy učitel odučil deset let , a po dalších deseti letech by mohla být opakována . ps2013-055-05-002-019.u10.p11.s1
Cílem volna pro další vzdělávání je prohloubení a rozvoj profesních kompetencí učitele . ps2013-055-05-002-019.u10.p11.s2
Volno pro vlastní vzdělávání by tak muselo být využito s tím , že by učitel své profesní kompetence rozvíjel činností související s výkonem jeho činnosti učitele , a to například tvůrčí činností nebo prací u zaměstnavatele spolupracujícího se školou . ps2013-055-05-002-019.u10.p11.s3
Výslovné uvedení možnosti placeného volna pro vlastní vzdělávání v zákoně o pedagogických pracovnících povede nejen ke zvýšení jeho reálného poskytování , ale především odstraní možné pochybnosti o tom , zda se v případě náhrady nákladů v souvislosti s volnem pro vlastní vzdělávání jedná o způsobilý výdaj veřejných prostředků . ps2013-055-05-002-019.u10.p12.s1
K těmto pozměňovacím návrhům se pak přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-055-05-002-019.u10.p12.s2
Děkuji . ps2013-055-05-002-019.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Petru Kořínkovi . ps2013-055-05-002-019.u11.p1.s2
Nyní vystoupí pan poslanec Karel Rais , připraví se paní poslankyně Marta Semelová . ps2013-055-05-002-019.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , kolegové a kolegyně , se zaujetím jsem poslouchal úvodní slovo paní ministryně . ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s2
Jsem rád , že tady hovořila o tom , že je potřeba snížit množství mladých učitelů , kteří odcházejí , a rozhodně to není lehký úkol . ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s3
Tento úkol bohužel nebude řešen jenom tím , že tam nasypeme víc peněz , to by bylo příliš jednoduché , ale také to souvisí s nárůstem byrokracie a nárůstem administrace , kterou provádějí nejenom ti mladí , ale také ředitelé . ps2013-055-05-002-019.u12.p1.s4
Když člověk je v kontaktu s řediteli základních a středních škol , tak si posteskávají na dost velký nárůst administrace , což si myslím , že problém , který bychom měli řešit . ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s1
A teď k vlastnímu tématu , proč jsem tady . ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s2
Chtěl bych trošku přiblížit pozměňovací návrh , ke kterému víceméně mě inspiroval Svaz průmyslu , a bylo to konzultováno na Ministerstvu školství také , a on je dost obdobný tomu , co tady říkal předřečník . ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s3
V podstatě stávající novela neumožňuje vstoupit do kariérního systému zájemcům o pedagogickou profesi , kteří již na začátku nesplňují všechny podmínky odborné způsobilosti , tzn . nemají pedagogické vzdělání pro daný obor nebo odborné vysokoškolské vzdělání , které by bylo doplněno pedagogickým minimem , což by samozřejmě limitovalo počty lidí , o které budeme mít ředitel , popřípadě škola zájem . ps2013-055-05-002-019.u12.p2.s4
A jestli k tomu ještě přidám skutečnost , že vzniká velký nedostatek učitelů středních odborných škol , jejichž věkový průměr se pohybuje nad 50 let , tak tenhle návrh může přinést problém v procesu postupného nahrazování těchto lidí kvalifikovanými odborníky z praxe . ps2013-055-05-002-019.u12.p3.s1
Proto navrhuji po diskusi s pracovníky Svazu průmyslu a Ministerstva školství umožnit vstup do kariérního systému též absolventům vysokých škol bez předchozího pedagogického vzdělání , přičemž podmínkou adaptačního období by bylo doplnění právě zmiňovaného pedagogického minima . ps2013-055-05-002-019.u12.p3.s2
Navrhuji prodloužit adaptační období o dobu získání pedagogického minima , maximálně celkem o tři roky , tj . vlastně nanejvýš pět let . ps2013-055-05-002-019.u12.p3.s3
V průběhu pěti let by měli získat pedagogické minimum . ps2013-055-05-002-019.u12.p4.s1
Tento návrh detailně je uveden v pozměňovacím návrhu pod číslem 5761 . ps2013-055-05-002-019.u12.p4.s2
K tomu se pak v podrobné rozpravě vrátím . ps2013-055-05-002-019.u12.p4.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-055-05-002-019.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi za jeho vystoupení a nyní budeme pokračovat vystoupením paní poslankyně Marty Semelové , připraví se paní poslankyně Nina Nováková . ps2013-055-05-002-019.u13.p1.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s1
Děkuji . ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , vládo . ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s3
Kariérní řád by měl do škol vnést lepší motivaci pro učitele . ps2013-055-05-002-019.u14.p1.s4
Jeho potřebu tak do určité míry chápu , protože systém dalšího vzdělávání je roztříštěný , o kariérním řádu se dlouhodobě mluví několik let . ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s1
Na druhou stranu předložený návrh vnímám jako problematický , který je složitý pro učitele i ředitele škol , a to časově i organizačně , a hrozí , že opět naroste administrativa . ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s2
Všichni si uvědomujeme , že učitelská profese je velmi náročná a velmi zodpovědná , že by měly této náročnosti a zodpovědnosti odpovídat podmínky , a to jak pracovní , tak platové . ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s3
Bylo tady už i řečeno , že absolventi pedagogických fakult , ale i dalších škol , které připravují učitele , do školy nenastupují . ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s4
Problém je to , že i když nastoupí do škol , tak krátce po svém nástupu odcházejí ze škol . ps2013-055-05-002-019.u14.p2.s5
Tady je samozřejmě podmínka , a to nejen pro kariérní řád , ale pro všechno , co by mělo zkvalitňovat vzdělávání , i nárůst rozpočtu školství . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s1
Je pravda , že je někde situace velice kritická . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s2
Chybí učitelé matematiky , fyziky , chemie , chybí učitelé cizích jazyků a IT , učitelé odborné výchovy . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s3
Technické obory navíc studuje velice malý počet vysokoškoláků , místo učitelství si raději volí neučitelské studium , kde jsou následně potom lépe platově ohodnoceni . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s4
Problém je i to , že v krátké době odejde řada učitelů těch oborů , o kterých jsem mluvila , do důchodu , a nemá je tak kdo nahradit . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s5
Podle průzkumů , které si dělalo Ministerstvo školství v letech 2012 až 2016 , ubývají učitelé do 35 let věku . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s6
Ve školách chybí učitelé muži . ps2013-055-05-002-019.u14.p3.s7
To je známá otázka , známá věc . ps2013-055-05-002-019.u14.p4.s1
Nakolik požadavky , o kterých jsem na začátku mluvila , splňuje zákon o pedagogických pracovnících , respektive návrh kariérního řádu , to si kladu jako velký otazník . ps2013-055-05-002-019.u14.p4.s2
Já tím nechci šmahem kariérní řád odmítnout , to v žádném případě .