|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-02 ps2013-054-11-001-297 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

297. Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření činnosti příslušníků Policejního prezidia České republiky, Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie České republiky a státních zástupců Vrchního státního zastupitelství v Olomouci v souvislosti s reorganizací ÚOOZ a ÚOKFK Policie České republiky k 1. srpnu 2016 /sněmovní dokument 5661/

Date2017-02-02
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/297
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054365.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 303 • previousnext

ps2013-054-11-001-297.u1.p1.s1 297.
ps2013-054-11-001-297.u1.p1.s2 Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření činnosti příslušníků Policejního prezidia České republiky, Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie České republiky a státních zástupců Vrchního státního zastupitelství v Olomouci v souvislosti s reorganizací ÚOOZ a ÚOKFK Policie České republiky k 1. srpnu 2016 /sněmovní dokument 5661/
ps2013-054-11-001-297.u1.p2.s1 Na lavice je vám právě rozdán písemný materiál, který obsahuje i návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2013-054-11-001-297.u1.p2.s2 Nyní prosím předsedu vyšetřovací komise pana poslance Pavla Blažka, aby předloženou zprávu uvedl.
ps2013-054-11-001-297.u1.p2.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s1 Dobrý den, děkuji za slovo.
ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s2 bych na úvod rád řekl, že vyšetřovací zpráva, kterou dnes předkládáme, se člení do několika částí.
ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s3 A protože tu zprávu musím přečíst, tak si dovoluji říci, že tu úvodní část, která v zásadě obsahuje informace o tom, kdy a kdo komisi zřídil, kdo ji vedl, kdo byl člen, kolikrát se sešla a podobně, tuto část bych vynechal, protože bych vás mohl pouze zdržovat.
ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s4 A protože ta zpráva se vám teď rozdává, tak by bylo jako nadbytečné vám to číst.
ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s5 Proto bych přešel přímo k věci, to znamená, budu rovnou číst část, která se nazývá Nejpodstatnější faktická zjištění, a poté přejdu k části Vyhodnocení a poté přejdu k části Usnesení.
ps2013-054-11-001-297.u2.p2.s1 Pana předsedajícího bych požádal, jestli by tady přece jenom mohl být trošičku klid.
ps2013-054-11-001-297.u3.p1.s1 Tak se vám ho pokusím vytvořit tím, že vyděsím poslance, že každého, kdo bude mluvit, vykážu do prostoru kuloárů.
ps2013-054-11-001-297.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2013-054-11-001-297.u4.p1.s1 Takže dovolte, abych se zabýval nejprve částí Nejpodstatnější faktická zjištění a poté částí Vyhodnocení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p1.s2 Tady bych rád hned zdůraznil, že tato část byla komisí schválena jednomyslně, to znamená všemi sedmi hlasy.
ps2013-054-11-001-297.u4.p2.s1 Z hlediska zákonných kompetencí je policejní prezident oprávněn navrhnout organizační změnu na úrovni celorepublikových útvarů ministrovi vnitra, který následně rozhoduje o jejím schválení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p2.s2 Nikde není zakotvena povinnost, aby policejní prezident o tomto návrhu informoval další subjekty, například státní zástupce.
ps2013-054-11-001-297.u4.p2.s3 Nicméně jedna z analýz, na které vedení Policie České republiky odkazovalo, doporučuje vzhledem k citlivosti změny konzultovat ji s odbornou veřejností, zejména se státními zástupci.
ps2013-054-11-001-297.u4.p3.s1 Prověřovaná změna spočívala ve sloučení ÚOOZ a ÚOKFK do Národní centrály pro boj s organizovaným zločinem, čímž byla zřízena takzvaná střechová řídicí struktura: ředitel - náměstci - ředitelé sekcí.
ps2013-054-11-001-297.u4.p3.s2 Odbory ÚOOZ a ÚOKFK odpovědné za prověřování a vyšetřování trestné činnosti byly beze změn v náplni činnosti zařazeny pod jednotlivé sekce.
ps2013-054-11-001-297.u4.p3.s3 Podle vyjádření policejního prezidenta Tomáše Tuhého i jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho měla tato změna umožnit pružnější reakci vzniklého útvaru na vývoj kriminality a provádět v nich v případě potřeby další organizační kroky včetně zpřesnění nebo změny náplně činnosti jednotlivých sekcí.
ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s1 Ředitelé dotčených útvarů byli se změnou seznámeni ve druhé polovině května 2016.
ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s2 O seznámení nebyl pořízen zápis.
ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s3 Představitelé státních zastupitelství s byli obecně seznámeni na konci května 2016, to jest těsně před odesláním referátníku ministrovi vnitra.
ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s4 Tento referátník byl odeslán 31. května 2016.
ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s5 Rozhodnutí Tomáš Tuhého a Zdeňka Laubeho sloučit oba útvary pod jednotné vedení přitom bylo prezentováno jako konečné a neměnné.
ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s6 Projednávání konkrétních dopadů změny na komunikaci mezi NCOZ a státními zastupitelstvími a na kontinuitu probíhajících trestních řízení započalo po medializaci organizační změny.
ps2013-054-11-001-297.u4.p5.s1 Koncepční nebo strategické materiály, zpracované za působnosti současného policejního prezidenta, slučování útvarů s celostátní působností neřeší a ani se o něm nezmiňují.
ps2013-054-11-001-297.u4.p5.s2 Zástupci Policejního prezidia neměli v souvislosti s návrhem změny zpracovány žádné aktuální a podrobné analýzy nebo statistiky, které by podporovaly jimi prezentované důvody.
ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s1 Zástupci Policejního prezidia se odvolávají na strategické a koncepční materiály z předchozích období, které se datují již od roku 1993, jak je zmíněno v materiálech v roce 2007, které byly komisi předloženy.
ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s2 Tyto dokumenty se v různých variantách zmiňují o možnosti spojování útvarů.
ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s3 Argumenty pro prověřovanou organizační změnu jsou v podstatě převzaty z těchto dokumentů.
ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s4 Ne ve všech materiálech však bylo sloučení útvarů považováno za vhodné řešení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s1 Neexistence analýz nicméně automaticky neznamená, že předložené argumenty byly nesprávné.
ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s2 Útvary s celostátní působností mohly podle interních policejních předpisů šetřit, prověřovat nebo vyšetřovat skutek, který nepatřil do jejich působnosti upravené interním aktem řízení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s3 Podle téhož pokynu vždy také existovala možnost nevkládat v konkrétní trestní věci dokumenty do systému elektronického trestního řízení, známého ve zkratce ETŘ.
ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s4 To mohlo vést k situacím, které jsou v důvodech pro změnu obecně uvedeny.
ps2013-054-11-001-297.u4.p8.s1 Celorepublikové útvary řídí náměstek policejního prezidenta pro SKPV, který je podřízen policejnímu prezidentovi a pro výkon své činnosti potřebuje určité informace o probíhajících trestních řízeních.
ps2013-054-11-001-297.u4.p8.s2 Na základě shromážděných podkladů lze usuzovat, že změna proběhla s cílem mít sjednocený přehled o probíhajících trestních řízeních.
ps2013-054-11-001-297.u4.p8.s3 Nelze však dovozovat, že by tyto informace měly být předávány neoprávněným osobám.
ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s1 Komise také opakovaně v rámci výpovědi svědků zaznamenala názor, že mezi oběma útvary, zejména mezi jejich řediteli, neprobíhala dostatečná komunikace a že existovala dokonce určitá řevnivost mezi orgány ÚOOZ a ÚOKFK.
ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s2 Tato situace však nikdy nebyla ze strany nadřízeného, kterým byl náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, kázeňsky řešena.
ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s3 Stejně tak zůstalo bez postihu údajné obcházení či neplnění povinností podle interních aktů řízení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s4 Naopak, vedoucí těchto útvarů pobírali vysoké odměny za svoji práci, což potvrzovalo, že s jejich prací byla do určitého okamžiku spokojenost, a mohlo budit dojem, že vše dělají správně.
ps2013-054-11-001-297.u4.p10.s1 Na úrovni státního zastupitelství, Policie ČR, ale ani mezi jednotlivými policisty není jednotný právní názor na rozsah sdílení informací z trestního řízení v rámci řídicí struktury Policie České republiky.
ps2013-054-11-001-297.u4.p10.s2 Obecně se za to, že nadřízený policista je oprávněn znát to, co potřebuje k výkonu své činnosti v souvislosti se svou odpovědností za činnost podřízených útvarů.
ps2013-054-11-001-297.u4.p10.s3 Vnímání rozsahu potřebných informací je ale různé.
ps2013-054-11-001-297.u4.p11.s1 Vrchní státní zastupitelství v Olomouci opíralo prověřování změny, respektive výslechy Tomáše Tuhého a Zdeňka Laubeho a svůj další postup v souvislosti se změnou o informace z několika jím vedených trestních věcí.
ps2013-054-11-001-297.u4.p11.s2 Jednalo se zejména o závěry dovozované z odposlechů, které byly vyšetřovací komisi předloženy, o informace získané v rámci vyšetřování případu VIDKUN a o informace získané v rámci případu údajného úniku informací o realizaci ve společnosti TESCO SW.
ps2013-054-11-001-297.u4.p11.s3 Na některé tyto materiály odkazoval také bývalý příslušník ÚOOZ Jiří Komárek a bývalý ředitel ÚOOZ Robert Šlachta, kteří organizační změnu veřejně kritizovali.
ps2013-054-11-001-297.u4.p12.s1 Vrchní státní zastupitelství v Olomouci následně prezentovalo učiněné závěry i Nejvyššímu státnímu zastupitelství a ministru spravedlnosti.
ps2013-054-11-001-297.u4.p12.s2 Ti je převzali a v podobném duchu se také vyjadřovali k organizační změně.
ps2013-054-11-001-297.u4.p13.s1 Vzhledem k tomu, že zmíněné spisy obsahovaly podle vrchního státního zástupce Ivo Ištvana, jeho náměstka Pavla Komára, Roberta Šlachty a Jiřího Komárka informace, které měly zpochybňovat legitimní cíl změny, věnovala se informacím v nich uvedených vyšetřovací komise, a to v rozsahu, který byl jmenovanými prezentován v rámci provedených výslechů.
ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s1 Ze shromážděných materiálů nebylo prokázáno, že organizační změna byla provedena s cílem odstranit Roberta Šlachtu, omezit činnost celorepublikových útvarů nebo zabránit prověřování konkrétních trestních věcí (včetně v médiích zmiňovaného případu Beretta).
ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s2 Organizační změna v rámci útvaru není v rozhovorech, které jsou součástí "Podkladového materiálu ke slyšení před bezpečnostním výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky" (takzvaná Šlachtova zpráva)ze dne 22. 6. 2016, a v rozhovorech předaných vyšetřovací komisi státními zástupci v Olomouci vůbec řešena.
ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s3 Řeší se v nich pouze možný vznik týmu TEMPUS 2 a zařazení problematiky kyberkriminality na ÚOOZ.
ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s4 Současně je důležité upozornit na to, že 9. června 2016 byla Robertu Šlachtovi nabízena pracovní pozice ve stejné platové třídě v nově vznikající NCOZ.
ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s5 Robert Šlachta tuto nabídku neakceptoval s odůvodněním, že se na vzniku nového útvaru nechce podílet.
ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s1 V rozhovorech v případu VIDKUN, které byly vyšetřovací komisi předloženy jako relevantní, není konec Roberta Šlachty spojován s tím, že by se ho Zdeněk Laube nebo Tomáš Tuhý chtěli zbavit.
ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s2 O jeho konci spekulují hovořící osoby v souvislosti s tím, že ony samy považují postup ÚOOZ v případě Nagyová a spol. za neúspěch, a částečně s tím, že podle nich Robert Šlachta, respektive ÚOOZ, někomu možná nedává informace a někomu možná ano.
ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s3 Jaké informace a komu konkrétně, se v nich neřeší.
ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s4 Tím, že Robert Šlachta a Jiří Komárek ukončili služební poměr k Policii České republiky ještě před oficiálním začátkem účinnosti reorganizace, neumožnili praktickou ověřitelnost tvrzení, že se jich reorganizací chtěl někdo zbavit.
ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s1 V předložených přepisech figuruje bývalý náměstek ředitele Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje Karel Kadlec, který získával od dalších policistů informace, ke kterým neměl mít vzhledem ke svému služebnímu zařazení přístup.
ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s2 Policisté mu tyto informace poskytovali na základě jejich vzájemně dobrého osobního vztahu nebo z jiných důvodů.
ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s3 Tyto informace Karel Kadlec následně předával podnikateli Ivanu Kyselému.
ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s4 Věc nadále vyšetřují orgány činné v trestním řízení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s1 Karel Kadlec a Ivan Kyselý ve vzájemných rozhovorech hodnotí i další policisty.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s2 Mimo jiné předpokládají, že každý policista, který je zařazen na vyšší pozici, dává někomu informace a je někým řízen.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s3 V tomto smyslu oba hovoří o Robertu Šlachtovi, Zdeňku Laubem, Tomáši Tuhém, bývalém řediteli Liboru Krejčiříkovi a dalších.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s4 Činí tak, aniž by věděli, zda se tak skutečně děje.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s5 Pouze to tuší, předpokládají, respektive z jejich rozhovorů nelze dovodit kdy, v jakých případech a v jakém rozsahu by se tak mělo dít.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s6 Ačkoliv některé části zachycených rozhovorů mají spekulativní charakter, nelze hovory jako celek zcela opomíjet.
ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s7 Přestože nemají žádnou vazbu na prověřovanou organizační změnu, ukazují na závadové jednání rozmlouvajících osob.
ps2013-054-11-001-297.u4.p18.s1 Jako jeden z důvodů změny byla ve veřejném prostoru uváděna údajná existence informací o úniků údajů z trestního řízení od policejního prezidenta Tomáše Tuhého (tady se jedná o souvislost s trestním řízením týkajícím se údajného úniku informací v kauze TESCO SW, které bylo dozorováno Vrchním státním zastupitelstvím v Olomouci).
ps2013-054-11-001-297.u4.p18.s2 To naznačovalo zejména veřejné vyjádření Jiřího Komárka o podezření z brutálního úniku informací ze strany Tomáše Tuhého.
ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s1 Před vyšetřovací komisí Jiří Komárek z počátku uváděl, že jeho výrok je založen na vyhodnocení odposlechu z případu VIDKUN, konkrétně odkazoval na takzvanou Šlachtovu zprávu.
ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s2 Uvedené odposlechy však Komárkovo tvrzení nepotvrzují.
ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s3 Konkrétní rozhovor, na který Komárek odkazoval, proběhl 21. 10. 2014, to jest ještě předtím, než se v rámci prověřování Tomáš Tuhý ve spise Generální inspekce bezpečnostních sborů objevil.
ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s4 V době rozhovoru bylo vyšetřování možného úniku informací teprve na začátku.
ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s5 Podnět ÚOKFK byl totiž zaslán na GIBS 6. 10. 2014, přičemž dne 22. 10. 2014, to jest den po zmíněném rozhovoru, GIBS žádá ÚOKFK o doplnění oznámení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s6 To znamená, že v době, kdy rozhovor probíhal, nikdo ze zúčastněných nemohl znát jakoukoliv případnou spojitost Tomáše Tuhého nebo Policejního prezidia s únikem informací o realizaci.
ps2013-054-11-001-297.u4.p20.s1 Informace o možném spojení Tomáše Tuhého s únikem informací v případu TESCO SW se Jiří Komárek dozvěděl od státního zástupce Vrchního státního zastupitelství v Olomouci Petra Šeredy, který mu poskytl přepis usnesení GIBS o odložení věci s chybnými závěry, a to na několik dní v době mezi 10. červnem a 20. červnem 2016.
ps2013-054-11-001-297.u4.p20.s2 Jiří Komárek tuto skutečnost při svém druhém výslechu na přímý dotaz, na základě čeho svůj výrok formuloval, neuvedl, když sdělil, že vycházel pouze z odposlechů v případu VIDKUN.
ps2013-054-11-001-297.u4.p20.s3 To, že měl přepis k dispozici, připustil v rámci třetího výslechu po opětovně položeném přímém dotazu.
ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s1 Přepis vytvořený VSZ v Olomouci byl následně zveřejněn
ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s2 Národním fondem proti korupci.
ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s3 Z podkladů shromážděných vyšetřovací komisí lze usuzovat, že předání přepisu usnesení mohl zprostředkovat pouze buď Jiří Komárek, nebo někdo z Vrchního státního zastupitelství v Olomouci.
ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s4 Věc v současnosti prověřují orgány činné v trestním řízení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p22.s1 Lze shrnout, že prověřování úniku informací o možné realizaci v TESCO SW bylo legitimní.
ps2013-054-11-001-297.u4.p22.s2 Nelze však potvrdit to, že by se úniku informací dopustil Tomáš Tuhý, ani že je z tohoto úniku podezřelý.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s1 Některé skutečnosti uváděné v usnesení GIBS o odložení věci byly chybné.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s2 Z telefonního čísla s koncovkou 312 nebyla zaslána podnikateli Davidu Tesaříkovi žádná varovná SMS.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s3 David Tesařík zřejmě něco věděl, na uvedené číslo však pouze zaslal žádost o případné podrobnosti k tomu, že si někdo pro někoho přijít, pokud je adresát zná.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s4 Na druhou stranu je nutno objektivně konstatovat, že komunikace s 312 proběhla a David Tesařík od určité informace získat chtěl.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s5 Následné vložení SIM karty bývalé manželky funkcionáře policejního prezidenta do jednoho z telefonů, se kterými telefonní číslo s koncovkou 312 komunikovalo, nebylo nijak vysvětleno.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s6 Navíc se žádný z relevantních telefonů ve vztahu k funkcionáři Policejního prezidia či jeho rodinným příslušníkům nikdy nenašel.
ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s7 Věc v současnosti opět prověřují orgány činné v trestním řízení.
ps2013-054-11-001-297.u4.p24.s1 Údaje o směru komunikace chybně vyhodnotil příslušník GIBS - zpracovatel spisu - Milan Vaculík.
ps2013-054-11-001-297.u4.p24.s2 Sám to také před vyšetřovací komisí uznal.
ps2013-054-11-001-297.u4.p24.s3 Na základě podkladů, které vyšetřovací komise k dispozici, nelze prokázat, že by jednal úmyslně, nelze však vyloučit, že jednal z nedbalosti, a proto komise rozhodla podat trestní oznámení.

Text viewDownload CoNNL-U