|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-18 ps2013-054-06-011-049 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

49. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 954/ - prvé čtení

Date2017-01-18
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/049
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054214.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 226 • previousnext

ps2013-054-06-011-049.u1.p1.s1 49.
ps2013-054-06-011-049.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 954/ - prvé čtení
ps2013-054-06-011-049.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento návrh uvede paní ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
ps2013-054-06-011-049.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-054-06-011-049.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, dovolte mi nejprve poděkovat vám všem, že jste zařadili tuto novelu na jednání Poslanecké sněmovny.
ps2013-054-06-011-049.u2.p1.s2 Tato novela není a nebyla součástí programového prohlášení vlády ani koaliční smlouvy.
ps2013-054-06-011-049.u2.p1.s3 Je to věc, kterou jsem navrhla po svém nástupu, a to z toho důvodu, že je nutné pohřebnictví a zákon o pohřebnictví řešit.
ps2013-054-06-011-049.u2.p2.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, tento předložený návrh novely zákona o pohřebnictví a dalších zákonů, které s tím souvisejí, se týká regulaci v oblasti pohřebnictví.
ps2013-054-06-011-049.u2.p2.s2 Vláda jej schválila jednomyslně dne 24. října 2016 usnesením č. 932.
ps2013-054-06-011-049.u2.p3.s1 Hned na úvod mi dovolte uvést, že zákon o pohřebnictví je zákonem, jehož konečným uživatelem je a jednou bude vždy každý občan tohoto státu.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s1 Ministerstvo pro místní rozvoj průběžně monitoruje právní úpravu pohřebnictví v celé Evropské unii.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s2 O nutnosti této novely zákona nás mohou přesvědčit například i výsledky kontrol, které ukazují, že se situace v této oblasti podnikání na území České republiky příliš nelepší.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s3 Česká obchodní inspekce od dubna do října 2016 provedla více než 170 kontrol a zjistila, že ve srovnání s rokem 2015 zaznamenali inspektoři ČOI nárůst nedodržení zákonných povinností o 12 %.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s4 Česká obchodní inspekce vydala svou zprávu, pokud se nemýlím, 13. ledna tohoto roku.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s5 Zde bych vás částečně informovala o nálezech.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s6 Bylo provedeno 171 kontrol, kdy v 89 případech bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, což představuje více než 50 % pochybení.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s7 Jedná se o dvanáctiprocentní nárůst zjištěných porušení oproti roku 2015, kdy zjištěné nedostatky činily 39 %.
ps2013-054-06-011-049.u2.p4.s8 To pochybení bylo především ve vztahu k zákonu o pohřebnictví a následně také k zákonu živnostenskému.
ps2013-054-06-011-049.u2.p5.s1 Cílem vládní novely zákona o pohřebnictví, který teď projednáváme, je především zavést veřejnoprávní kontrolu nad zacházením s lidskými pozůstatky, sladit také zákonnou úpravu přijatou v roce 2002 se změnami, k nimž od doby došlo v rovině občanskoprávní, v regulaci poskytování zdravotních a sociálních služeb a také v oblasti odborné specializované přípravy na koncesované živnosti.
ps2013-054-06-011-049.u2.p5.s2 Ačkoliv se tento zákon nazývá zákonem o pohřebnictví, jedná se o předpis, který reguluje nejen provozování pohřebních služeb, ale i důležitou službu ve veřejném zájmu a občanskou vybavenost většiny obcí, totiž provoz veřejných pohřebišť, to znamená hřbitovů.
ps2013-054-06-011-049.u2.p6.s1 Novelizační náměty Ministerstvo pro místní rozvoj jako gestor zákona v uplynulých letech průběžně shromažďovalo s využitím poznatků z výkonu státní správy v této oblasti.
ps2013-054-06-011-049.u2.p6.s2 Před zahájením legislativních prací byla možná témata budoucí změny zákona projednávána v pracovní skupině, kterou jsem zřídila koncem roku 2014, jejímiž členy byly ústřední správní orgány a také všechna profesní sdružení s působnostmi zasahujícími do oblasti pohřebnictví.
ps2013-054-06-011-049.u2.p6.s3 Při vyhodnocování námětů z této pracovní skupiny a také po našich výjezdech do pohřebních služeb a krematorií vám právě předkládáme dané návrhy na změnu tohoto zákona.
ps2013-054-06-011-049.u2.p7.s1 Naše vlastní i externí analýzy získané také prostřednictvím spolupracující akademické instituce prokázaly, že při stanovení hlavních novelizačních okruhů bude potřeba zúžit pozornost na právní úpravu státního dozoru v pohřebnictví, protože v tuto chvíli je sice napsán nějaký zákon o pohřebnictví, ale my jako gestor tohoto zákona, Ministerstvo pro místní rozvoj, nemůžeme nic.
ps2013-054-06-011-049.u2.p7.s2 když pojedu někam na kontrolu nebo tam vyšlu své úředníky, tak je to zcela k ničemu.
ps2013-054-06-011-049.u2.p7.s3 Nemohou dát žádné přestupky, nic.
ps2013-054-06-011-049.u2.p7.s4 Maximálně osloví krajskou hygienickou stanici, aby se tam jela podívat, nebo osloví živnostenský úřad.
ps2013-054-06-011-049.u2.p7.s5 Ministerstvo pro místní rozvoj, jako je to v každém zákoně, jako gestor tohoto zákona chce samozřejmě posílit i státní dozor v této oblasti.
ps2013-054-06-011-049.u2.p7.s6 Zároveň řešíme působnost obcí a krajů ve vztahu k provozování veřejných pohřebišť, působnost obcí při zajišťování tzv. sociálních pohřbů, které se rok od roku navyšují, také kvalifikační požadavky pro výkon koncesovaných činností v pohřebnictví.
ps2013-054-06-011-049.u2.p8.s1 Ráda bych zde zmínila, protože ono se to příliš neví, že např.
ps2013-054-06-011-049.u2.p8.s2 Ministerstvo pro místní rozvoj je tím orgánem, který autorizuje osoby, které podnikají právě v této oblasti, např. hrobník, stavitel podzemní hrobky, administrátor pohřebiště, pracovník pro úpravu a přepravu lidských pozůstatků, sjednavatel pohřební, obsluha kremačního zařízení, smuteční řečník a obřadník, balzamovač apod.
ps2013-054-06-011-049.u2.p8.s3 To jsou samozřejmě všechno oblasti, kde Ministerstvo pro místní rozvoj dává autorizaci těmto osobám k výkonu jejich činnosti.
ps2013-054-06-011-049.u2.p9.s1 V předkládaném materiálu jsou navrhovány následující zásadní změny.
ps2013-054-06-011-049.u2.p9.s2 Vyjma zavedení nových kontrol, a to ze strany Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva zdravotnictví, které velmi úzce spolupracovalo na této novele, a bych chtěla také poděkovat zaměstnancům Ministerstva zdravotnictví, protože se tímto zákonem mění změnově zákon o zdravotních službách, se výrazně nemění počet agent, které budou dotčené orgány státní správy provádět.
ps2013-054-06-011-049.u2.p10.s1 Provozovatel pohřební služby bude povinen doložit provozní řád a dispozici místnosti pro úpravu zemřelých.
ps2013-054-06-011-049.u2.p10.s2 To znamená, aby například zemřelé osoby se neupravovaly někde na chodbách pohřebních služeb, ale musí k tomu být určitá místnost.
ps2013-054-06-011-049.u2.p10.s3 Nabízet se budou pouze konečné rakve, které odpovídají technické normě z roku 2014, kde je uvedeno, jaké rakve se mají používat, nicméně tato norma není dosud povinná.
ps2013-054-06-011-049.u2.p10.s4 Tento zákon ji dává jako povinnou.
ps2013-054-06-011-049.u2.p11.s1 Další věc, která je změnová v tomto zákoně, je řádná a státem dozorovaná evidence provozovatele krematoria, která by měla eliminovat podvodné jednání při faktickém použití konečných rakví.
ps2013-054-06-011-049.u2.p11.s2 On je rozdíl mezi uzavřenou rakví a on je rozdíl mezi uzavíratelnou rakví.
ps2013-054-06-011-049.u2.p11.s3 To jsou samozřejmě věci, které jsou součástí našeho zákona, kde je vysvětlujeme.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s1 Dále.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s2 Obec bude nadále zajišťovat pohřbívání těl zemřelých, o jejichž pohřbení se nikdo nepostaral, ovšem nově s příspěvkem státu na přenesenou působnost.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s3 Po mém nástupu do funkce v listopadu 2015 jsem vydala stanovisko, že náklady na sociální pohřby obcí, pokud požádají Ministerstvo pro místní rozvoj, samozřejmě detailně s položkami na faktuře za sociální pohřeb, budeme proplácet.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s4 V tuto chvíli proplácíme zhruba 6 mil. ročně, je to částka na zhruba 1 200 sociálních pohřbů, ne všechny obce se zapojily, takže samozřejmě my budeme apelovat na všechny obce, aby věděly o tom, že sociální pohřby stát proplácí.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s5 To je také jedna z částek a samozřejmě jedna z věcí, která je kritizovaná, že se bude navyšovat cena rakví a následně celé služby pro konečné uživatele.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s6 Toto odmítám, protože se jedná pouze o rakve právě pro sociální pohřby, kde tyto osoby bez dědiců, bez příbuzných, které mají peníze na pohřeb, tak musí samozřejmě, a hledají, kdo ten pohřeb zaplatí a kdo se vůbec ujme i daného žehu, spalu a následného pohřbení.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s7 Je to obec, která toto ve své povinnosti.
ps2013-054-06-011-049.u2.p12.s8 My jako stát jim nabízíme, že tyto náklady budeme proplácet.
ps2013-054-06-011-049.u2.p13.s1 Co samozřejmě tento zákon a ta česká norma z roku 2014 říká, že již nebudeme podporovat papundeklové rakve, což jsou opravdu krabicové rakve, ale budou to např. rakve z měkkého dřeva nebo pětivrstvé papírové rakve, kde zemřelá osoba nemůže propadnout, a jsou nepropustné.
ps2013-054-06-011-049.u2.p13.s2 To zvýšení nákladů není samozřejmě enormní, a pokud to bude proplácet stát, tak tady chci ubezpečit samozřejmě i poslance i poslední konečné uživatele, že jich se to týkat nebude, protože neexistuje občan, který si vybere papundeklovou rakev na svého příbuzného.
ps2013-054-06-011-049.u2.p13.s3 Čili tam se cena rakví opravdu zvyšovat nebude.
ps2013-054-06-011-049.u2.p13.s4 Toto se týká především sociálních pohřbů.
ps2013-054-06-011-049.u2.p13.s5 Stát bude náklady na slušné pohřbení včetně příspěvků na platy a režijní náklady obcím hradit.
ps2013-054-06-011-049.u2.p14.s1 Předpokládaný objem finančních prostředků ve výši cca 26 mil. ročně na celou agendu dosud obce vynakládají na věcně shodnou agendu, která je zajišťovaná v samostatné působnosti.
ps2013-054-06-011-049.u2.p14.s2 Stát tímto zákonem navrhuje, abychom to propláceli.
ps2013-054-06-011-049.u2.p14.s3 Obec jako vypravitel pohřbu a provozovatel pohřebiště bude metodicky vedena a kontrolována krajským úřadem a Ministerstvem pro místní rozvoj.
ps2013-054-06-011-049.u2.p14.s4 Toto zde dosud nefunguje.
ps2013-054-06-011-049.u2.p15.s1 Navržené rozšíření především kontrolních funkcí krajů v jejich přenesené působnosti bude vyžadovat celkem zhruba 6 mil. korun.
ps2013-054-06-011-049.u2.p15.s2 jsem požádala o navýšení v rámci RUD pro obce a kraje ve státním rozpočtu.
ps2013-054-06-011-049.u2.p16.s1 Novela neobsahuje řešení, která by změnila základní koncepci platné právní úpravy, nicméně v jednotlivých částech zákona navrhujeme účelnější, účinnější a samozřejmě výkladově jednoznačnější a transparentnější regulaci.
ps2013-054-06-011-049.u2.p16.s2 Při volbě výsledných řešení byl respektován především princip přiměřenosti k povaze a závažnosti, a zde si dovolím doplnit, citlivosti celé této problematiky.
ps2013-054-06-011-049.u2.p17.s1 Návrh novely neovlivňuje rovnost postavení mužů a žen a je slučitelný s právem Evropské unie.
ps2013-054-06-011-049.u2.p18.s1 A zde si dovolím na závěr...
ps2013-054-06-011-049.u3.p1.s1 Velmi se omlouvám, paní ministryně, ale poprosím o klid v jednacím sále.
ps2013-054-06-011-049.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2013-054-06-011-049.u4.p1.s1 končím.
ps2013-054-06-011-049.u4.p1.s2 Zde si dovolím na závěr -
ps2013-054-06-011-049.u5.p1.s1 Ne, vy jste se neměla klidnit.
ps2013-054-06-011-049.u5.p1.s2 Oni prosím.
ps2013-054-06-011-049.u5.p1.s3 Vy klidně nekončete.
ps2013-054-06-011-049.u5.p1.s4 Děkuji.
ps2013-054-06-011-049.u6.p1.s1 Zde si dovolím na závěr sdělit, že věřím, že rozprava k této novele zákona o pohřebnictví bude konstruktivní.
ps2013-054-06-011-049.u6.p1.s2 Je to velmi citlivé téma.
ps2013-054-06-011-049.u6.p1.s3 Věřte mi, že my, osobně, úředníci Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva vnitra, další dotčené resorty se tuto problematikou zabývali velmi detailně.
ps2013-054-06-011-049.u6.p1.s4 Zde bych také chtěla sdělit, že vím o tom, že jste oslovováni již nějakými zájmovými skupinami.
ps2013-054-06-011-049.u6.p1.s5 My jsme již k nim dali naše stanovisko a v obecné rozpravě se vyjádřím k několika např. zcela nelogickým návrhům na změnu tohoto zákona.
ps2013-054-06-011-049.u6.p2.s1 Pokud naším cílem je změnit pravidla v oblasti kontroly a vám je předkládán změnový návrh pozměňovací od Asociace pohřebních služeb, aby se zrušila působnosti Ministerstva pro místní rozvoj, tak to je zcela nelogické, když my to chceme zavést.
ps2013-054-06-011-049.u6.p2.s2 Takovéto nelogické věci, je jich tam opravdu plno.
ps2013-054-06-011-049.u6.p3.s1 Zde jsem byla upozorněna vzhledem k tomu, že jsou zde další dva poslanecké návrhy, a to ze strany KDU a ze strany TOP 09, tak navrhuji, pane předsedající, sloučenou debatu k tomuto tématu.
ps2013-054-06-011-049.u6.p3.s2 Děkuji.
ps2013-054-06-011-049.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-054-06-011-049.u7.p1.s2 bych velmi rád, ale než dám ještě slovo panu zpravodaji, tam vidím jeden problém, protože další dva návrhy jsou v § 90 odst. 2.
ps2013-054-06-011-049.u7.p1.s3 Nemohu sloučit rozpravu v případě, že bude trváno na § 90 odst. 2, případně nebude existovat veto.
ps2013-054-06-011-049.u7.p1.s4 Tím nechci ctěné Sněmovně radit.
ps2013-054-06-011-049.u7.p1.s5 Zatím to na sloučenou rozpravu nevidím.
ps2013-054-06-011-049.u7.p2.s1 Prosím, aby se nyní slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Okleštěk.
ps2013-054-06-011-049.u7.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-054-06-011-049.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-054-06-011-049.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, paní ministryně pro místní rozvoj zde ukázala jako první z ministrů, že o tento problém zájem, ujala se agendy pohřebnictví se vší vážností.
ps2013-054-06-011-049.u8.p1.s3 Toho si samozřejmě vážím a její návrh velmi vítám.
ps2013-054-06-011-049.u8.p2.s1 Bohužel všichni dobře víte, že stále častěji jsou médii konfrontovány problémy kolem pohřebnictví, jsou špatné zkušenosti s touto oblastí podnikání, proto bych zde chtěl jenom zopakovat, že jde o novelu zákona, která ve své podstatě sleduje zejména zpřísnění kontroly a dozoru v této oblasti.
ps2013-054-06-011-049.u8.p2.s2 Současný platný zákon je v podstatě nevymahatelný, a právě proto jsou v praxi narůstající problémy.
ps2013-054-06-011-049.u8.p3.s1 Novela je rozdělena do dvou částí.
ps2013-054-06-011-049.u8.p3.s2 První část upravuje obecné povinnosti živých k zemřelým a provoz podnikatelských živností v pohřebnictví a druhá provozování hřbitovů, které není podnikáním.
ps2013-054-06-011-049.u8.p3.s3 Jedná se v podstatě o veřejný zájem.
ps2013-054-06-011-049.u8.p4.s1 S předkladatelem novely zákona jsem tedy ve shodě nejen na potřebě této novely, ale i na dlouhodobé potřebě reformy pohřebnictví.
ps2013-054-06-011-049.u8.p4.s2 Jak tady paní ministryně říkala, že absolvovala výjezdy po všech možných pohřebních službách, tak jsem rád, že je absolvovala a hlavně že se nám ve zdraví vrátila.
ps2013-054-06-011-049.u8.p4.s3 Děkuji.
ps2013-054-06-011-049.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.

Text viewDownload CoNNL-U