ps2013-054-06-005-216.u1.p1.s1
216 . ps2013-054-06-005-216.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 841 / - třetí čtení ps2013-054-06-005-216.u1.p2.s1
Děkuji paní ministryni školství , mládeže a tělovýchovy Kateřině Valachové a zpravodaji garančního výboru , výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , panu poslanci Petru Kořenkovi , že už jsou u stolku zpravodajů . ps2013-054-06-005-216.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 841 / 3 , který byl doručen 30 . listopadu loňského roku . ps2013-054-06-005-216.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 841 / 4 . ps2013-054-06-005-216.u1.p3.s1
Ptám se navrhovatelky , tedy paní ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové , jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-054-06-005-216.u1.p3.s2
Není tomu tak . ps2013-054-06-005-216.u1.p3.s3
Otevírám rozpravu a mám do ní tři písemné přihlášky . ps2013-054-06-005-216.u1.p3.s4
Nejdříve paní poslankyně Nina Nováková . ps2013-054-06-005-216.u1.p4.s1
Ještě než jí udělím slovo - pojďte , paní poslankyně - já jenom vyzvu sněmovnu ke klidu , abyste mohla . . . ps2013-054-06-005-216.u1.p4.s2
Paní poslankyně , páni poslanci , prosím , jsme ve třetím čtení , prosím tedy o klid , aby mohli jednotliví poslanci přednést své připomínky , návrhy ve třetím čtení . ps2013-054-06-005-216.u1.p4.s3
Budeme schvalovat zákon , který ovlivňuje výrazně náš život , takže bych rád , abychom to v důstojném prostředí hodném Poslanecké sněmovny také učinili . ps2013-054-06-005-216.u1.p4.s4
Ještě pořád tady vidím hloučky a velmi hlasitý hovor . ps2013-054-06-005-216.u1.p5.s1
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-054-06-005-216.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-054-06-005-216.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , kolegyně a kolegové , dovolím si upoutat alespoň na chvíli vaši pozornost směrem k pozměňovacímu návrhu , který je zařazen pod číslem F 1 . ps2013-054-06-005-216.u2.p1.s3
Tento pozměňovací návrh vrací do úvodu školského zákona něco , co se po 20 letech vytratilo , něco , co jsme měli a máme dosud v zákoně č . 1 , a to je preambule Ústavy České republiky . ps2013-054-06-005-216.u2.p1.s4
Tam , dámy a pánové , hovoříme o tom , že chceme rozvíjet Českou republiku jako stát svobodných občanů , kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým . ps2013-054-06-005-216.u2.p1.s5
Právě to slovo povinnost se během 20 let úplně ze školského zákona vytratilo a v souvislosti s obecnými vzdělávacími a výchovnými cíli zdůrazňujeme práva , nemluvíme však o povinnostech . ps2013-054-06-005-216.u2.p1.s6
To je jedna věc , kterou jsem si dovolila znovu zařadit mezi obecné vzdělávací cíle . ps2013-054-06-005-216.u2.p2.s1
Druhá věc , kterou jsem si tam dovolila zařadit , doplnit jeden bod , také vychází z preambule Ústavy České republiky . ps2013-054-06-005-216.u2.p2.s2
V této preambuli například říkáme , že jsme věrni tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé , že jsme odhodláni společně střežit poklady , které jsou přírodní , hmotné i duchovní . ps2013-054-06-005-216.u2.p2.s3
Znamená to tedy , že se tam hlásíme k nějaké kultuře . ps2013-054-06-005-216.u2.p2.s4
Všechny tyto poklady , k nimž se hlásíme , patří zároveň do kultury evropské . ps2013-054-06-005-216.u2.p2.s5
My zase v současné době máme ve školském zákoně zcela bezzubě formulaci , že informujeme žáky o rozličných světových kulturách . ps2013-054-06-005-216.u2.p3.s1
Dámy a pánové , respekt k odlišným kulturám samozřejmě patří ke znakům civilizovaného světa , ke kterému se jistě i my hlásíme . ps2013-054-06-005-216.u2.p3.s2
To však vůbec neznamená , že se musíme hlásit k něčemu , co je ideologie , a multikulturalismus , zejména naivní multikulturalismus , právě patří mezi ideologie . ps2013-054-06-005-216.u2.p3.s3
Školský zákon se nemá hlásit k nějaké ideologii . ps2013-054-06-005-216.u2.p3.s4
Prosím proto , abyste podpořili můj návrh , kde mluvíme o tom , že s úctou a respektem přistupujeme k odlišným světovým kulturám , že o nich žáci budou informováni , ale že jsou zároveň také vedeni k tomu , aby pochopili základy kultury vlastní . ps2013-054-06-005-216.u2.p3.s5
Naše kultura patří ke kultuře evropské . ps2013-054-06-005-216.u2.p3.s6
Mluvím tam o antických kořenech , antice , židovsko - křesťanském duchovním odkazu a humanismu . ps2013-054-06-005-216.u2.p4.s1
Protože vím , dámy a pánové , že někteří váháte kvůli tomu pojmu křesťanství , zdůrazňuji , že kultura , která navazuje na křesťanství , se vůbec nemusí vyznačovat tím , že se člověk má hlásit k nějakému konkrétnímu náboženství . ps2013-054-06-005-216.u2.p4.s2
To bychom sami popírali to , co zase hlásáme , a to je svoboda v této otázce . ps2013-054-06-005-216.u2.p4.s3
Ale to , že se hlásíme ke křesťanským kořenům , znamená , že se hlásíme ke kultuře , která je sociálně citlivá , která dokáže být solidární s těmi , kteří jsou nějak znevýhodněni , že se hlásíme ke kultuře , která nějaké pochybení netrestá bezhlavě , ale dává druhým šanci . ps2013-054-06-005-216.u2.p4.s4
To vnímám jako odkaz křesťanské kultury . ps2013-054-06-005-216.u2.p5.s1
Proto vás ještě jednou prosím napříč politickým spektrem - v tomto znění jsme už podávali právě napříč politickým spektrem před necelým rokem návrh novely školského zákona . ps2013-054-06-005-216.u2.p5.s2
Je jasné , že školský zákon v tomto volebním období už nebude znovu otevřen . ps2013-054-06-005-216.u2.p5.s3
Je tedy prosím nejvyšší čas tyto důležité věci v úvodní části školského zákona mít . ps2013-054-06-005-216.u2.p5.s4
Proto ještě jednou prosím o podporu pozměňovacího návrhu F 1 . Děkuji . ps2013-054-06-005-216.u3.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Nině Novákové . ps2013-054-06-005-216.u3.p1.s2
Budeme pokračovat dvěma faktickými poznámkami , a to poznámkou pana poslance Karla Raise a poslance Miroslava Grebeníčka . ps2013-054-06-005-216.u3.p2.s1
Ještě předtím přečtu omluvu pana ministra životního prostředí Richarda Brabce mezi 11 . a 17 . hodinou . ps2013-054-06-005-216.u3.p3.s1
Nyní prosím pana poslance Karla Raise , aby přistoupil ke své faktické poznámce . ps2013-054-06-005-216.u3.p3.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-054-06-005-216.u4.p1.s1
Dobrý den . ps2013-054-06-005-216.u4.p1.s2
Já bych podtrhl vše , co tady paní poslankyně říkala . ps2013-054-06-005-216.u4.p1.s3
Myslím si , že tenhle pozměňovací návrh reaguje na aktuální situaci i celospolečenskou v Evropě a ve světě . ps2013-054-06-005-216.u4.p1.s4
Setkáváme se s takovými , jak ona říká , naivními přístupy v oblasti multikulturalismu . ps2013-054-06-005-216.u4.p1.s5
Myslím si , že o to důležitější je , aby tato definice základních pojmů převzatá z Ústavy byla přijata . ps2013-054-06-005-216.u4.p1.s6
Znovu opakuji , pod všechno , co tady řekla , bych se podepsal . ps2013-054-06-005-216.u4.p2.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-054-06-005-216.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi za jeho faktickou poznámku . ps2013-054-06-005-216.u5.p1.s2
Nyní faktická poznámka poslance Miroslava Grebeníčka . ps2013-054-06-005-216.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-054-06-005-216.u6.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2013-054-06-005-216.u6.p1.s2
Dámy a pánové , s velkým zájmem jsem sledoval vystoupení kolegyně , která tady upozorňovala na svůj pozměňovací návrh . ps2013-054-06-005-216.u6.p1.s3
Vybavila se mi iniciativa papeže Jana Pavla II . ps2013-054-06-005-216.u6.p1.s4
Pokud mě paměť nemýlí , tak to bylo vystoupení v italském parlamentě , kde navrhoval zakomponovat křesťanství do kořenů evropské civilizace . ps2013-054-06-005-216.u6.p1.s5
A já se ptám poslankyně Niny Novákové - uspěl papež s tím , aby křesťanství bylo zakomponováno do těchto evropských dokumentů , nebo tomu tak není ? ps2013-054-06-005-216.u6.p1.s6
Toť vše . ps2013-054-06-005-216.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-054-06-005-216.u7.p1.s2
Paní kolegyně Nováková bude reagovat , takže jí udělím slovo k faktické poznámce . ps2013-054-06-005-216.u7.p1.s3
Připraví se paní kolegyně Chalánková . ps2013-054-06-005-216.u7.p1.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-054-06-005-216.u8.p1.s1
Pane předsedající , vaším prostřednictvím odpověď panu poslanci Grebeníčkovi . ps2013-054-06-005-216.u8.p1.s2
Ano , papež neuspěl . ps2013-054-06-005-216.u8.p1.s3
V Lisabonské smlouvě se hovoří pouze o humanismu . ps2013-054-06-005-216.u8.p1.s4
A já se ptám vaším prostřednictvím pana poslance : Bylo to dobře ? ps2013-054-06-005-216.u8.p1.s5
Právě ta převládající ideologie multikulturalismu , která v současné době Evropu vlastně činí v určitém slova smyslu beztvarou hmotou , právě tato ideologie zrovna dobrá není . ps2013-054-06-005-216.u8.p1.s6
Papež neuspěl , což já nemohu už nijak ovlivnit , ale papež neovlivňuje rozhodnutí Poslanecké sněmovny ČR . ps2013-054-06-005-216.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-054-06-005-216.u9.p1.s2
Nyní ještě další faktické poznámky . ps2013-054-06-005-216.u9.p1.s3
Nejdříve pan poslanec Kudela , potom poslanec Svoboda , potom poslanec Böhnisch a poté pan předseda výboru pro evropské záležitosti . ps2013-054-06-005-216.u9.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s1
Pěkně zdravím , přeji krásné dopoledne , vážený pane předsedající , vážený pane předsedo vlády , vážené dámy a pánové . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s2
Chci zareagovat také na poznámku pana poslance Grebeníčka . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s3
Už to řekla ve své poslední větě paní poslankyně Nováková . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s4
Domnívám se , že tady jednáme na území ČR , v českém parlamentu . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s5
Školství postavené u nás skutečně podle mě tedy vychází a je postaveno na tradičních křesťanských hodnotách , a máme tedy dneska možnost zakomponovat toto ustanovení do školského zákona . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s6
Já ho budu všemi svými možnostmi podporovat . ps2013-054-06-005-216.u10.p1.s7
Děkuji . ps2013-054-06-005-216.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kudelovi . ps2013-054-06-005-216.u11.p1.s2
Nyní pan poslanec Svoboda , připraví se pan poslanec Böhnisch . ps2013-054-06-005-216.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-054-06-005-216.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-054-06-005-216.u12.p1.s2
I já bych se chtěl připojit k tomu , co tady říkala kolegyně Nováková . ps2013-054-06-005-216.u12.p1.s3
Jsem přesvědčen o tom , že etické principy a principy kultury náboženské , judaistické , křesťanské , jsou témata , která musí v našich školách zaznívat prostě proto , že dnešní svět opouští vlastně celou řadu etických principů , že je to všechno zákon boje a nenávisti , a myslím si , že když začneme s výchovou nové generace na těchto principech , dosáhneme určitě změny do budoucna , která je víc než potřebná . ps2013-054-06-005-216.u12.p1.s4
Proto všemi hlasy budeme tento návrh podporovat . ps2013-054-06-005-216.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Bohuslavu Svobodovi . ps2013-054-06-005-216.u13.p1.s2
Nyní pan poslanec Böhnisch , připraví se pan poslanec Benešík . ps2013-054-06-005-216.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-054-06-005-216.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-054-06-005-216.u14.p1.s2
Myslím si , že si ty pojmy tady u toho stolku pleteme . ps2013-054-06-005-216.u14.p1.s3
Ta hodnota , kterou chceme chránit a kterou musíme chránit , je sekularismus . ps2013-054-06-005-216.u14.p1.s4
Ten vyrostl na základech židovské a křesťanské tradice , ano . ps2013-054-06-005-216.u14.p1.s5
Ale je to sekularismus , který nás teď posouvá dopředu a který musíme udržet . ps2013-054-06-005-216.u14.p1.s6
Děkuji . ps2013-054-06-005-216.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci Böhnischovi . ps2013-054-06-005-216.u15.p1.s2
Nyní pan poslanec Ondřej Benešík , připraví se , resp . s přednostním právem pan zpravodaj Petr Kořenek . ps2013-054-06-005-216.u15.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .