|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-17 ps2013-054-05-009-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 798/ - druhé čtení

Date2017-01-17
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054173.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 394 • previousnext

ps2013-054-05-009-033.u1.p1.s1 33.
ps2013-054-05-009-033.u1.p1.s2 Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 798/ - druhé čtení
ps2013-054-05-009-033.u1.p2.s1 Z pověření Senátu předloží návrh a uvede jej senátor pan Jiří Oberfalzer.
ps2013-054-05-009-033.u1.p2.s2 Případně je zde... ano, máme pana senátora přítomného.
ps2013-054-05-009-033.u1.p2.s3 Takže prosím, pane senátore, ujměte se slova.
ps2013-054-05-009-033.u2.p1.s1 Dámy a pánové, pokusím se být stručný.
ps2013-054-05-009-033.u2.p1.s2 Původní impulz k tomu návrhu spočíval v tom, že zákon o státní službě neumožňuje výjimku z požadavku na vzdělání pro nejnižší kategorie státních zaměstnanců, konkrétně referenty a odborné referenty.
ps2013-054-05-009-033.u2.p1.s3 Zatímco u všech ostatních kategorií prominuté je vzdělání, byť může, to znamená počínaje radou ministerským radou a dalšími stupni.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s1 Podal jsem jednoduchý návrh, aby se výjimka mohla vztahovat i na tyto nejnižší pozice.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s2 Samozřejmě všechno jenom se souhlasem nadřízených.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s3 To však pracovníci Ministerstva vnitra, zejména pan náměstek Postránecký nevítal z toho důvodu, že by tato výjimka měla vlastně trvalou povahu.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s4 Proto přišel s návrhem, aby se těmto lidem prodloužilo období na obstarání povinného vzdělání o pět let.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s5 Tím pádem by nebylo nutné, aby zaměstnanci, kteří nesplňují tuto podmínku, bezprostředně po rozhodujícím datu 30. červnu tohoto roku opustili výkon ve státní správě.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s6 Přineslo by to značné potíže mnoha úřadům, jak Finanční správě, tak katastrálním úřadům a zejména sociálnímu zabezpečení.
ps2013-054-05-009-033.u2.p2.s7 Tam se jedná dokonce o několik set lidí.
ps2013-054-05-009-033.u2.p3.s1 Pan náměstek přišel tedy s protinávrhem, který Senát schválil.
ps2013-054-05-009-033.u2.p3.s2 Zde ve výborech jsem pochodil, řekl bych, s porozuměním k tomuto návrhu.
ps2013-054-05-009-033.u2.p3.s3 A zejména v ústavněprávním výboru byla ještě přijata úprava, která zmírňuje toto opatření, a sice že bere ohled na věk a délku praxe jednotlivého zaměstnance.
ps2013-054-05-009-033.u2.p3.s4 Je tedy v pozměňovacích návrzích řešení, že by se povinnost obstarat si dodatečně vzdělání, buď střední s výučním listem, anebo s maturitou, nevztahovala na zaměstnance starší padesáti let s délkou praxe nejméně dvacet let.
ps2013-054-05-009-033.u2.p3.s5 Čili řekněme u věkových kategorií, kde by to trošku působilo absurdně.
ps2013-054-05-009-033.u2.p4.s1 Ústavněprávní výbor přijal celou řadu pozměňovacích návrhů, které pocházejí z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra.
ps2013-054-05-009-033.u2.p4.s2 k těmto návrhům mám v zásadě příznivý vztah a myslím si, že když je podpoříte, tak to v Senátu nezpůsobí žádný problém a budou akceptovány.
ps2013-054-05-009-033.u2.p5.s1 Tolik z strany a poprosím o podporu.
ps2013-054-05-009-033.u3.p1.s1 vám děkuji, pane senátore za předložení vašeho návrhu.
ps2013-054-05-009-033.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-054-05-009-033.u3.p1.s3 Dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, hospodářskému výboru a výboru pro sociální politiku.
ps2013-054-05-009-033.u3.p1.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 798/2 7.
ps2013-054-05-009-033.u3.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Jeroným Tejc, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-054-05-009-033.u3.p2.s2 Děkuji.
ps2013-054-05-009-033.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, na začátku bych chtěl poděkovat jak zástupci předkladatelů panu senátoru Oberfalzerovi, tak všem kolegům ve výboru, tak i zástupcům Ministerstva vnitra, kteří se účastnili tohoto projednávání, za věcnou debatu a především za to, že jsme byli schopni dosáhnout konsenzu na tom, že teď ze služebního zákona neuděláme trhací kalendář.
ps2013-054-05-009-033.u4.p1.s2 To znamená, to základní pravidlo, které jsme si stanovili, je, že všechny pozměňovací návrhy byly konzultovány s Ministerstvem vnitra, s jejich legislativou, a současně jsme se snažili najít maximálně shodu ve výboru tak, aby tyto změny nebyly prohlasovány jedním hlasem na ose koalice - opozice.
ps2013-054-05-009-033.u4.p1.s3 A myslím si, že se výsledek v tom slova smyslu povedl.
ps2013-054-05-009-033.u4.p1.s4 To znamená, že ty návrhy jsou nejenom racionální, ale i obhajitelné.
ps2013-054-05-009-033.u4.p2.s1 Jak uvedl pan senátor, hlavní účel podání návrhu zákona byla snaha o úlevu těm, kteří nesplňovali kvalifikační podmínky vzdělání na určitém stupni pro vstup do státní služby, a to přesto, že tito lidé v tom konkrétním místě obvykle pracují deset dvacet let, mnohdy déle, mají zkušenost, nejsou s nimi žádné problémy a jen v uvozovkách formálně nesplňují tuto podmínku vzdělání.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s1 Chtěl bych zdůraznit, že jde o podmínku dosaženého stupně vzdělání.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s2 Nejde o to, že by se těmto daným jednotlivým úředníkům umožnilo nevzdělávat se a že by snad nemuseli například procházet povinnými školeními, vzdělávat se, což samozřejmě nejen že museli, ale budou muset i nadále.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s3 Vycházíme také z toho, a myslím, že je potřeba to zmínit, že bohužel, a říkám dvakrát bohužel, kvalita vzdělání v České republice v těch posledních letech upadá a mnohdy lze říct, že dnešní některé vysokoškolské tituly z některých škol, a zdůrazňuji některých, nedosahují úrovně maturitní zkoušky před dvaceti třiceti lety.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s4 Toho bychom si myslím měli být také vědomi.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s5 A bylo by zřejmě nejen zbytečné, ale také neefektivní, abychom úředníky a úřednice, kteří velmi dobře zvládají svou práci, nejsou s nimi problémy, nutili, aby teď podstupovali školu, která...
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s6 Případně opouštěli to konkrétní místo, státní službu jen proto, že by formálně měli splňovat určitou podmínku, která navíc mnohdy nemusí být ku prospěchu, protože zákon stanoví podmínku určitého stupně vzdělání, ale neříká, že to být vzdělání v oboru.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s7 To znamená, například na finančním úřadě by postačilo, kdyby si daná osoba doplnila vzdělání zahradníka, ale nevím, jestli je to samo o sobě garance toho, že práci úředníka finančního úřadu bude vykonávat o to lépe.
ps2013-054-05-009-033.u4.p3.s8 I když určitě je to chvályhodné a určitě by měla větší přehled o tom, jak tento obor funguje.
ps2013-054-05-009-033.u4.p4.s1 Chtěl bych zdůraznit, že jsme se tedy shodli na tom, že není ale možné dávat bezbřehé výjimky.
ps2013-054-05-009-033.u4.p4.s2 To znamená říci, že ten, kdo je ve státní službě, nemusí splňovat podmínku vzdělání.
ps2013-054-05-009-033.u4.p4.s3 A jak tady bylo řečeno, pro lidi nad padesát let, pokud mají více než dvacetiletou praxi, vykonávající ve správním úřadu, úřadu obce nebo krajskému úřadu, by tato podmínka mohla být odpuštěna.
ps2013-054-05-009-033.u4.p4.s4 Pro ty ostatní by samozřejmě platila, protože jak bylo řečeno, není důvod, aby někdo, komu je třicet let, nesplňující podmínku vzdělání, dostal dopředu možnost být tedy z této povinnosti vyňat.
ps2013-054-05-009-033.u4.p5.s1 A bylo tady hovořeno o tom, že ústavněprávní výbor projednal a také podpořil řadu pozměňovacích návrhů.
ps2013-054-05-009-033.u4.p5.s2 Začnu tím, který nepodpořil.
ps2013-054-05-009-033.u4.p5.s3 Byla úvaha o tom, že tam, kde například proběhne třikrát neúspěšně výběrové řízení, by bylo možné poskytnout náborový příspěvek do výše 100 tis. korun.
ps2013-054-05-009-033.u4.p5.s4 Tuto věc výbor nepodpořil.
ps2013-054-05-009-033.u4.p5.s5 Není součástí pozměňovacích návrhů a je otázkou, zda se objeví, nebo neobjeví ve druhém čtení.
ps2013-054-05-009-033.u4.p6.s1 Pak jsou věci, které podle našeho názoru jednoznačně ulehčí fungování jak úřadu, tak především např. žadateli o vstup do výběrového řízení.
ps2013-054-05-009-033.u4.p6.s2 Dnes takový žadatel musí projít zdravotní prohlídkou, doložit to a neustále tento doklad předkládat v každém výběrovém řízení přesto, že není vybrán.
ps2013-054-05-009-033.u4.p6.s3 Nově by podával čestné prohlášení a tou prohlídkou by procházel a dokládal by ve chvíli, kdy bude vybrán.
ps2013-054-05-009-033.u4.p6.s4 Tedy to nějaký racionální základ.
ps2013-054-05-009-033.u4.p6.s5 Stejně tak není nutné, aby například pokud je 50 nebo 60 žadatelů o konkrétní místo ve výběrovém řízení, všichni procházeli, tak jak je dnes nařízeno, ústním pohovorem.
ps2013-054-05-009-033.u4.p6.s6 Bude možné, aby v případě, že uchazečů bude více než deset, proběhla písemná zkouška a potom nejméně s pěti, těmi nejúspěšnějšími, byl proveden ústní pohovor.
ps2013-054-05-009-033.u4.p7.s1 Jsme si vědomi toho, že je třeba řešit otázku lékařské posudkové služby.
ps2013-054-05-009-033.u4.p7.s2 Pokud by platilo omezení 70 let věku, pak v roce 2017 třetina lékařů této lékařské posudkové služby by nesplňovala tuto podmínku, to znamená, že by bylo nutné je nahradit a je otázkou, zda by se to tak rychle povedlo.
ps2013-054-05-009-033.u4.p8.s1 Upravují se služební průkazy tak, aby mohly obsahovat čip a mohly sloužit například jako vstupy do budov.
ps2013-054-05-009-033.u4.p9.s1 Řeší se otázka lhůty pro podávání žádostí do výběrových řízení, která musí být minimálně desetidenní.
ps2013-054-05-009-033.u4.p10.s1 Také jsme rozhodli o tom, že v mimořádně složitých případech je možné obsadit služební místo dočasně podle zákoníku práce, nikoliv podle služebního zákona, nejvýše však na šest měsíců a nikoli u představených, to znamená například u řadových referentů.
ps2013-054-05-009-033.u4.p11.s1 Pozměňovacích návrhů je poměrně hodně, ale protože jsem mluvil dlouho, dovolil bych si odkázat na tisk výboru ze dne 12. ledna 2017, usnesení č. 278 ze 79. schůze, kdy výbor doporučil projednat tento tisk a přijal k němu pozměňovací návrhy, z nichž jsem většinu stručně okomentoval.
ps2013-054-05-009-033.u4.p12.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-05-009-033.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodajovi.
ps2013-054-05-009-033.u5.p1.s2 Teď se s tím musíme nějak vypořádat.
ps2013-054-05-009-033.u5.p1.s3 Jako další by se měl ujmout slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Bendl, ho tady ale nikde nevidím.
ps2013-054-05-009-033.u5.p1.s4 Nevidím ani zpravodaje hospodářského výboru pana Michala Kučeru.
ps2013-054-05-009-033.u5.p1.s5 Tak jestli slyší a jsou v budově, prosím je do sálu.
ps2013-054-05-009-033.u5.p1.s6 bych poprosil o informaci o projednání ve výboru paní zpravodajku výboru pro sociální politiku, poslankyni Radku Maxovou, aby se ujala slova a informovala nás o projednání návrhu a případně odůvodnila pozměňující návrhy.
ps2013-054-05-009-033.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-054-05-009-033.u6.p1.s2 Na své 48. schůzi výbor pro sociální politiku dne 15. prosince 2016 projednal tuto novelu zákona o státní službě, a to z toho důvodu, že víme o tom, že Ministerstvo práce a sociálních věcí bude předkládat pozměňující návrh, nebo bude zapracován do komplexního pozměňujícího návrhu z ústavněprávního výboru ohledně prodloužení věku lékařů lékařské posudkové služby.
ps2013-054-05-009-033.u6.p2.s1 Po odůvodnění předkladatele, pana senátora Jiřího Oberfalzera, zpravodajské zprávě Radky Maxové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas se senátním návrhem, kterým se mění zákon č. 204/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů; za druhé zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy;
ps2013-054-05-009-033.u6.p2.s2 za třetí - požádali jsme pana náměstka pro státní službu Josefa Postráneckého, aby poslancům výboru předložil do třiceti dnů stanovisko k možnosti využívání smluvních lékařů v lékařské posudkové službě včetně administrativního a finančního zajištění.
ps2013-054-05-009-033.u6.p3.s1 To je usnesení výboru pro sociální politiku.
ps2013-054-05-009-033.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce.
ps2013-054-05-009-033.u7.p1.s2 Prosím, aby se role zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj ujal pan poslanec Václav Horáček.
ps2013-054-05-009-033.u7.p1.s3 Děkuji.
ps2013-054-05-009-033.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-054-05-009-033.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj:
ps2013-054-05-009-033.u8.p2.s1 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 50. schůzi po odůvodnění panem senátorem Jiřím Oberfalzerem, po zpravodajské zprávě poslance Ing. Petra Bendla a po rozpravě
ps2013-054-05-009-033.u8.p3.s1 a) doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 798 projednat a schválit v předloženém znění;
ps2013-054-05-009-033.u8.p4.s1 b) zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu;
ps2013-054-05-009-033.u8.p5.s1 c) pověřuje předsedkyni výboru, aby usnesení zaslala předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2013-054-05-009-033.u9.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-054-05-009-033.u9.p1.s2 Prosím předsedu hospodářského výboru pana poslance Ivana Pilného, aby se ujal role zpravodaje k tomuto tisku.
ps2013-054-05-009-033.u9.p1.s3 Děkuji.
ps2013-054-05-009-033.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-054-05-009-033.u10.p1.s2 Pane předsedající, usnesení hospodářského výboru ze dne 14. prosince 2016 zní:
ps2013-054-05-009-033.u10.p2.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova senátora Jiřího Oberfalzera, zpravodajské zprávě poslance Michala Kučery a po obecné a podrobné rozpravě
ps2013-054-05-009-033.u10.p3.s1 I. požaduje současný stav projednávání novely zákona č. 234/2014 za neuspokojivý zejména ve vztahu k otevřeným výběrovým řízením a nesystémovému poskytování výjimek v rámci tohoto zákona;
ps2013-054-05-009-033.u10.p4.s1 II. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
ps2013-054-05-009-033.u10.p5.s1 III. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
ps2013-054-05-009-033.u10.p6.s1 To je usnesení hospodářského výboru.
ps2013-054-05-009-033.u11.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2013-054-05-009-033.u11.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Jan Klán.
ps2013-054-05-009-033.u11.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-054-05-009-033.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-054-05-009-033.u12.p1.s2 Hezký podvečer, vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové, vážený pane senátore.
ps2013-054-05-009-033.u12.p1.s3 Dovolte mi celkově několik poznámek ke zde projednávané novele zákona o státní službě.

Text viewDownload CoNNL-U