ps2013-054-05-008-011.u1.p1.s1
11 . ps2013-054-05-008-011.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 181 / 2014 Sb . , o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů ( zákon o kybernetické bezpečnosti ) , a některé další zákony / sněmovní tisk 852 / - druhé čtení ps2013-054-05-008-011.u1.p2.s1
Z pověření vlády předloží návrh zákona a uvede jej ministr vnitra Milan Chovanec . ps2013-054-05-008-011.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-054-05-008-011.u1.p2.s3
Pan ministr nemá zájem na uvedení . ps2013-054-05-008-011.u1.p3.s1
Takže návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu , dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru . ps2013-054-05-008-011.u1.p3.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 852 / 1 až 3 . ps2013-054-05-008-011.u1.p3.s3
Prosím , aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslankyně Věra Kovářová , informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2013-054-05-008-011.u1.p3.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-054-05-008-011.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-054-05-008-011.u2.p1.s2
Dovolte , abych vás seznámila s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který konstatoval , že ps2013-054-05-008-011.u2.p2.s1
a ) doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 852 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů - tímto bych si vás dovolila odkázat na sněmovní tisk 852 / 2 ; ps2013-054-05-008-011.u2.p3.s1
b ) zmocňuje zpravodaje výboru , aby s usnesením výboru seznámil Poslaneckou sněmovnu ; ps2013-054-05-008-011.u2.p4.s1
c ) pověřuje předsedkyni výboru , aby usnesení zaslala předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2013-054-05-008-011.u3.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2013-054-05-008-011.u3.p1.s2
Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jiřího Valentu , aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-054-05-008-011.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-054-05-008-011.u4.p1.s2
Dámy a pánové , usnesení hospodářského výboru je velice stručné . ps2013-054-05-008-011.u4.p1.s3
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra vnitra Jaroslava Strouhala , zpravodajské zprávě poslance Jiřího Valenty , po obecné rozpravě na návrh předkladatele a autora - to zdůrazňuji - pozměňovacího návrhu poslance Martina Novotného přerušuje projednávání sněmovního tisku 852 . ps2013-054-05-008-011.u4.p1.s4
Toť vše . ps2013-054-05-008-011.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-054-05-008-011.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se přihlásili poslanci - jako první pan poslanec Pilný . ps2013-054-05-008-011.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-054-05-008-011.u5.p1.s4
Připraví se pan poslanec Novotný . ps2013-054-05-008-011.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-054-05-008-011.u6.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , opravdu teď nebudu zlobit . ps2013-054-05-008-011.u6.p1.s3
Připravil jsem pozměňovací návrh , který bohužel nemohl projednat hospodářský výbor , protože ho v té době ještě prověřovala legislativa . ps2013-054-05-008-011.u6.p1.s4
Jedná se o velmi drobnou úpravu a já ji tady celou přečtu , protože je velmi krátká . ps2013-054-05-008-011.u6.p2.s1
A to sice za část třetí se vkládá nová část čtvrtá , která zní : Změna zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích . ps2013-054-05-008-011.u6.p2.s2
V § 14 a odst . 1 zákona číslo 319 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , ve znění zákona číslo 51 / 2016 Sb . , se věta první nahrazuje větou : Zřizuje se centrální registr administrativních budov , jehož správcem a provozovatelem je úřad . ps2013-054-05-008-011.u6.p3.s1
Důvod je jednoduchý , protože Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových je správcem informačního systému majetku státu , což je významný informační systém podle vyhlášky 317 / 2014 , o významných informačních systémech . ps2013-054-05-008-011.u6.p3.s2
To znamená , že toto není nic jiného než reakce na to , že v tomto zákoně se mění definice správce a provozovatele informačních systémů veřejné správy , takže je to jen legislativně technická reakce na to opatření v zákoně , které určuje novou roli správcům a provozovatelům informačního systému veřejné správy . ps2013-054-05-008-011.u6.p4.s1
V podrobné rozpravě se potom přihlásím k tomu pozměňovacímu návrhu , který je samozřejmě uložen jako sněmovní tisk . ps2013-054-05-008-011.u7.p1.s1
Děkuji a poprosím o slovo pana poslance Martina Novotného . ps2013-054-05-008-011.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , jak už ostatně tady zaznělo ve zprávě zpravodaje , jsem autorem pozměňovacího návrhu , který se týká téhle složité materie popisující práva a povinnosti provozovatelů informačních systémů , nejrůznějších dalších hráčů , kteří se na tomto poli pohybují , samozřejmě orgánů veřejné správy atd . ps2013-054-05-008-011.u8.p1.s2
Kolem tohoto návrhu vznikla rozsáhlá debata v odborné veřejnosti . ps2013-054-05-008-011.u8.p1.s3
Jedním z takových nositelů nejrůznějších návrhů a názorů v této oblasti je třeba i ICT Unie . ps2013-054-05-008-011.u8.p1.s4
Pokusil jsem ty technicistní , a proto to moje vystoupení bude takové studené a technicistní , návrhy zpracovat do pozměňovacího návrhu , který najdete ve sněmovních dokumentech pod číslem 5548 . ps2013-054-05-008-011.u8.p1.s5
Protože je mou povinností , než se v podrobné rozpravě k tomuto návrhu formálně přihlásím , zároveň i odůvodnit jednotlivé návrhy , tak si dovolím , pokud možno co nejstručněji v mezích téhle složité materie , jednotlivé pozměňovací návrhy zdůvodnit . ps2013-054-05-008-011.u8.p2.s1
Pokud jde o první část toho sněmovního dokumentu 5548 , v tom návrhu dochází ke konkrétnímu zmocnění Ministerstva vnitra k vydání prováděcího právního předpisu , kterým budou stanoveny standardy pro správu a provoz provozních informačních systémů , které jsou uvedeny v § 1 odst . 4 onoho návrhu . ps2013-054-05-008-011.u8.p3.s1
Druhá část mého pozměňovacího návrhu obsahuje doplnění povinnosti pro Ministerstvo vnitra , aby k veřejné konzultaci a zveřejňování návrhů docházelo nejen u metodických pokynů , ale také u vydávaných standardů pro provozní informační systémy uvedené v onom již výše zmíněném paragrafu a odstavci , § 1 odst . 4 . ps2013-054-05-008-011.u8.p4.s1
Třetí část toho návrhu zpřesňuje pojmologii , je to tedy primárně návrh týkající se upřesnění definice pojmu " produkt " , se kterým tento návrh zákona pracuje , tak , aby bylo zřejmé , v jaké míře konkrétnosti či obecnosti tento pojem je v zákoně používán . ps2013-054-05-008-011.u8.p4.s2
Jde o to , aby šlo o produkt určitých vlastností , nikoli o konkrétní výrobek , to je ten jeden konkrétní produkt . ps2013-054-05-008-011.u8.p5.s1
Pokud jde o čtvrtou část toho návrhu , dochází v něm k úpravě , která znamená vypuštění výjimky , na základě které nemusel orgán veřejné správy zajišťovat vzájemné provazby , což je jedna z nejdůležitějších věcí u informačních systémů , které jsou uvedeny v § 1 odst . 4 , na jiné informační systémy veřejné správy . ps2013-054-05-008-011.u8.p5.s2
S ohledem na skutečnost , že dlouhodobě dochází ke snaze o integraci těchto provozních informačních systémů a objevují se tam nejrůznější problémy , na základě kterých nelze zajistit vymáhání dodržování standardu pro provoz a správu informačních systémů , nedochází pak k výměně dat přes stanovená referenční rozhraní , navrhuje se vypustit tuto výjimku , a zachovat tedy naopak povinnost příslušného orgánu , aby tyto vazby v rámci referenčního rozhraní byly zajištěny . ps2013-054-05-008-011.u8.p6.s1
Pátá část upřesňuje povinnosti a práva , která se týkají likvidace dat nebo kopií dat a provozních údajů , k čemuž je nově povinen provozovatel informačního systému veřejné správy . ps2013-054-05-008-011.u8.p6.s2
Jde tady opět o pojmové upřesnění . ps2013-054-05-008-011.u8.p6.s3
Nebudu vás zatěžovat přesným výkladem , ale to pojmové upřesnění najdete v příslušném sněmovním dokumentu . ps2013-054-05-008-011.u8.p7.s1
V šesté a sedmé části mého pozměňovacího návrhu dochází ke zmocnění pro Ministerstvo vnitra , případně Národní bezpečnostní úřad . ps2013-054-05-008-011.u8.p7.s2
Jde o to , aby vedle vyhlášky ke stanovení referenčního rozhraní vydalo Ministerstvo vnitra i vyhlášku ke stanovení standardu pro vybrané provozně informační systémy , a pokud jde o zmocnění pro NBÚ , aby v dohodě s ministerstvem vydal Národní bezpečnostní úřad vyhlášku o způsobu likvidace dat , jejich kopií a dalších věcech . ps2013-054-05-008-011.u8.p8.s1
Pokud jde o osmou část , tam jde o nepřevoditelnost osobních a majetkových autorských práv . ps2013-054-05-008-011.u8.p9.s1
V bodu 9 jde o zpřesnění původně navrhovaného textu v návrhu , který teď projednáváme , kde je výslovně uvedeno , že provozovatel systému , který nebude tento systém nadále provozovat , předá správci systému data nebo kopie dat , provozní údaje a informace v jimi dohodnutém formátu . ps2013-054-05-008-011.u8.p9.s2
Je tam upřesnění , jak to s tím formátem je , a upřesnění , jak je tato operace předávání dat ekonomicky zajištěna , tj . jaké jsou případné nároky na vynaložené náklady . ps2013-054-05-008-011.u8.p10.s1
Už se blížím ke konci tohoto technického zdůvodnění . ps2013-054-05-008-011.u8.p10.s2
V desáté části mého pozměňovacího návrhu se hovoří s ohledem na postavení správce systému o tom , aby byly povinnosti tímto zákonem ukládány primárně tomuto subjektu , a teprve až v okamžiku , kdy je správce systému nečinný , lze fakultativně přenášet nové povinnosti na provozovatele systému . ps2013-054-05-008-011.u8.p10.s3
Jde tedy o dva typy subjektů - správců a provozovatelů - a ten návrh upřesňuje , kdo je první na řadě z hlediska povinností a jak se postupuje dále . ps2013-054-05-008-011.u8.p11.s1
V další části jde o změnu textace právní úpravy tak , že rozsah povinností provozovatele systému se vztahuje nově i na předávání dat , jejich kopií a provozních údajů , zpřesňují se dále formulačně i ustanovení o uložení sankcí . ps2013-054-05-008-011.u8.p12.s1
A konečně poslední část pozměňovacího návrhu se týká předvídatelnosti práv jak pro správce , tak i pro provozovatele a týká se založení právního titulu pro provozovatele pro úhradu reálně vzniklých nákladů . ps2013-054-05-008-011.u8.p13.s1
Předpokládám , že tento technicistní popis vás bezmála uspal . ps2013-054-05-008-011.u8.p13.s2
Měl jsem povinnost ho tady uvést , abych se potom mohl k pozměňovacímu návrhu přihlásit čistě formálně v podrobné rozpravě . ps2013-054-05-008-011.u8.p13.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-054-05-008-011.u9.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-054-05-008-011.u9.p1.s2
Na řadě jako řádně přihlášený další je pan poslanec Hovorka . ps2013-054-05-008-011.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2013-054-05-008-011.u10.p1.s2
Vážení páni ministři , paní poslankyně , páni poslanci , já bych zde rád zdůraznil , že to , co tady projednáváme , znamená poměrně významnou změnu , protože dochází ke změně odpovědnosti . ps2013-054-05-008-011.u10.p1.s3
Zákon se vztahuje jenom na informační systémy veřejné správy spravované státními orgány , jsou to informační systémy státní správy . ps2013-054-05-008-011.u10.p1.s4
Rozdíl mezi běžným informačním systémem a informačním systémem veřejné správy tkví v účelu , to znamená výkonu informační činnosti pro účely veřejné správy , resp . plnění veřejných úkolů . ps2013-054-05-008-011.u10.p1.s5
Dále kompetence Ministerstva vnitra v přípravě nebo koordinaci nadrezortních a nadnárodních projektů informačních systémů veřejné správy omezují na ty informační systémy veřejné správy určené k výkonu státní správy , to znamená , které budou v případě územních samosprávných celků užívány pouze k podpoře výkonu přenesené působnosti . ps2013-054-05-008-011.u10.p1.s6
Znamená to , že v § 4 ministerstvo jako orgán dohledu pro informační systémy bude jenom pro určené informační systémy pro účely výkonu státní správy . ps2013-054-05-008-011.u10.p2.s1
Je zřejmé , že široká odpovědnost za všechno a nakonec případně za nic nebyla dlouhodobě udržitelná , rozvoj eGovernmentu je nezadržitelný a objem agend v systému státní správy trvale roste . ps2013-054-05-008-011.u10.p2.s2
Stát tedy ponese do budoucna odpovědnost jen za státní správu . ps2013-054-05-008-011.u10.p2.s3
Povinnost řádné registrace agendy pro veřejnou správu a její atestace je zachována . ps2013-054-05-008-011.u10.p2.s4
Zvýšil se dohled nad sdílením dat prostřednictvím referenčního rozhraní . ps2013-054-05-008-011.u10.p2.s5
To slouží k propojení informačních systémů veřejné správy mimo jiné i s informačními systémy , které nejsou informačními systémy veřejné správy . ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s1
A nyní , proč to říkám ? ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s2
Protože my jsme tady v minulém roce velmi bouřlivě projednávali sněmovní tisk 614 , to byla novela zákona o zdravotních službách , kde se zakotvoval mj . národní zdravotnický informační systém , a vždy nám bylo předkládáno , že to je informační systém státní správy . ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s3
Takže abyste věděli , podle tohoto zákona národní zdravotnický informační systém není určen pro výkon státní správy , a nebude tudíž odpovědností Ministerstva vnitra . ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s4
Takže velmi citlivé údaje , které je možné získávat podle tohoto zákona , nebudou pod kontrolou Ministerstva vnitra . ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s5
Říkám to z toho důvodu , že jsem tady dlouze uváděl výhrady k té novele zákona - sněmovní tisk 614 - , a tudíž mé obavy se do značné míry naplňují , protože velmi citlivé údaje takto vlastně nebudou pod kontrolou Ministerstva vnitra . ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s6
A ostatně , jak vyšlo najevo , tak ani v zásadě příprava národního zdravotnického informačního systému nebyla ani konzultována , ačkoliv to byla povinnost každého zřizovatele informačního systému toto projednat s útvarem hlavního architekta při Ministerstvu vnitra . ps2013-054-05-008-011.u10.p3.s7
Pak teprve následně při projednávání tohoto zákona došlo k určitým konzultacím mezi Ministerstvem zdravotnictví případně ÚZISem a Ministerstvem vnitra . ps2013-054-05-008-011.u10.p4.s1
To jsem považoval za důležité vám sdělit a děkuji za pozornost . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s2
Neeviduji žádnou přihlášku k faktické poznámce ani přihlášku do rozpravy . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s3
Ptám se , má ještě někdo zájem o vystoupení ? ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s4
Nemá . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s5
Končím obecnou rozpravu . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s6
Ptám se pana ministra nebo paní zpravodajky , zda mají zájem o závěrečné slovo . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s7
Zdá se , že nemají . ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s8
Paní zpravodajko , máte zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě ? ps2013-054-05-008-011.u11.p1.s9
Ne . ps2013-054-05-008-011.u11.p2.s1
Takže zahajuji podrobnou rozpravu . ps2013-054-05-008-011.u11.p2.s2
Připomínám , že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny . ps2013-054-05-008-011.u11.p2.s3
O slovo v podrobné rozpravě se přihlásili poslanci v pořadí : nejdříve pan poslanec Pilný , připraví se pan poslanec Stupčuk . ps2013-054-05-008-011.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-054-05-008-011.u12.p1.s2
Já se přihlašuji tedy k avizovanému pozměňovacímu návrhu , který je uložen pod sněmovním tiskem 5427 . ps2013-054-05-008-011.u12.p1.s3
Zdůvodnění jsem přednesl v obecné rozpravě . ps2013-054-05-008-011.u12.p1.s4
Děkuji . ps2013-054-05-008-011.u13.p1.s1
Já také děkuji . ps2013-054-05-008-011.u13.p1.s2
Pan poslanec Štěpán Stupčuk a připraví se pan poslanec Novotný .