|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-17 ps2013-054-05-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 412/10/ - zamítnutý Senátem

Date2017-01-17
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054153.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 873 • previousnext

ps2013-054-05-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2013-054-05-003-003.u1.p1.s2 Návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 412/10/ - zamítnutý Senátem
ps2013-054-05-003-003.u1.p2.s1 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako tisk 412/11.
ps2013-054-05-003-003.u1.p2.s2 Vítám zde senátora Miloše Vystrčila a prosím, aby se navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil pan místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, dobrý den.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, na úvod bych rád zdůraznil, že předkládaný předpis je transpozicí směrnice Rady Evropské unie č. 85/2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s3 Česká republika ji měla promítnout do svého právního řádu do konce roku 2013.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s4 - 2013, znovu opakuji.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s5 - V případě netransponované směrnice do právního řádu by Česká republika jako poslední z evropské osmadvacítky čelila nejen reputačním sankcím, ale i velmi pravděpodobně pokutě.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s6 Takže jsme poslední v Evropě, kteří jsme netransponovali.
ps2013-054-05-003-003.u2.p1.s7 Obsah předpisu bych zopakoval pouze stručně.
ps2013-054-05-003-003.u3.p1.s1 Pane ministře, se velmi omlouvám, ale prosím sněmovnu o klid.
ps2013-054-05-003-003.u3.p1.s2 Prosím, abyste se usadili a sledovali rozpravu.
ps2013-054-05-003-003.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-054-05-003-003.u4.p1.s2 Návrh za prvé obsahuje nová numerická fiskální pravidla, tedy proticyklické a obezřetně výdajové pravidlo pro státní rozpočet a státní fondy, preventivní pravidlo pro územní samosprávné celky zajišťující minimální prostředky ke splacení nadměrného dluhu a dluhovou brzdu pro celkový dluh v sektoru vládních institucí.
ps2013-054-05-003-003.u4.p1.s3 Za druhé se navrhuje zřídit Národní rozpočtovou radu, která bude sledovat vývoj hospodaření veřejných financí.
ps2013-054-05-003-003.u4.p1.s4 Za třetí zákon obsahuje celou řadu prvků, kterými se zvýšit transparentnost nakládání s prostředky nás všech, tedy daňových poplatníků.
ps2013-054-05-003-003.u4.p2.s1 Sněmovní tisk k zákonu o rozpočtové odpovědnosti projednáváme ještě jednou, protože byl zamítnut Senátem.
ps2013-054-05-003-003.u4.p2.s2 Patrně nejbouřlivější diskuse se v Senátu konala k bodům, které se nějakým způsobem dotýkají územních samosprávných celků.
ps2013-054-05-003-003.u4.p3.s1 Rád bych se nyní věnoval zejména myšlence vypustit ustanovení, která se týkají pravidla pro územní samosprávné celky zajišťující minimální prostředky ke splacení nadměrného dluhu.
ps2013-054-05-003-003.u4.p3.s2 Domnívám se, že tento postoj není udržitelný a obhajitelný z několika důvodů.
ps2013-054-05-003-003.u4.p3.s3 V prvé řadě by to znamenalo, že by nebyl naplněn hlavní cíl zákona o rozpočtové odpovědnosti, tzn. transponovat a implementovat směrnici Rady EU č. 85/2011, tedy rozpočtový dohled by nebyl aplikován na celý sektor vládních institucí, nepočítám-li specifickou situaci dluhové brzdy.
ps2013-054-05-003-003.u4.p4.s1 Nyní si dovolím citovat ze samotné preambule směrnice.
ps2013-054-05-003-003.u4.p4.s2 V odstavci 23 se jasně říká, že ustanovení rámce rozpočtového dohledu stanoveného ve Smlouvě o fungování Evropské unie a zejména Paktu o stabilitě a růstu platí pro celý sektor vládních institucí, tedy zahrnuje subsektory centrální vládní instituce, národní vládní instituce, místní vládní instituce a fondy sociálního zabezpečení.
ps2013-054-05-003-003.u4.p4.s3 V odstavci 24 směrnice se konstatuje, že je třeba dbát zejména na to, aby se rozsah povinností a postupů stanovených ve vnitrostátních rozpočtových rámcích náležitým způsobem vztahoval na všechny subsektory sektoru vládních institucí, a to zejména v členských státech se silnou fiskální decentralizací.
ps2013-054-05-003-003.u4.p4.s4 A konečně v odstavci 25, aby rozpočtové rámce účinně podporovaly rozpočtovou kázeň a udržitelnost veřejných financí, měly by komplexně pokrývat veškeré veřejné finance.
ps2013-054-05-003-003.u4.p4.s5 Odstavec 2 článku 13 směrnice poté explicitně požaduje, aby byla podpořena fiskální odpovědnost, je třeba jasně stanovit rozpočtové pravomoci veřejných orgánů v různých subsektorech sektoru vládních institucí.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s1 Je třeba zdůraznit, že územní samosprávné celky tvoří jeden celý subsektor sektoru vládních institucí.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s2 Tento subsektor v roce 2015 hospodařil s příjmy v celkové konsolidované hodnotě 446 miliard, tedy ve výši bezmála 10 % HDP.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s3 Cílem zmiňované evropské směrnice je předcházet rizikům potenciálního nehospodárného chování s prostředky daňových poplatníků, tedy i s prostředky územních samosprávných celků.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s4 Domnívám se, že by to mělo být primárním cílem nás všech.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s5 V tomto duchu je v zákonu navrženo pravidlo, které předcházet rizikům nesplácení dluhů.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s6 Navržené pravidlo pro územní samosprávné celky bylo konstruováno jako nejlepší dostupná varianta a patří k nejmírnějším v Evropské unii.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s7 Pravidlo odráží schopnost financovat dluhové závazky konkrétní obce, města či kraje svými likvidními prostředky.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s8 Navíc neobsahuje žádné sankce, nýbrž nápravný mechanismus.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s9 Prostředky nejsou při nadměrném zadlužení územně samosprávného celku odebrány, neplatí se žádná pokuta, pouze je jejich část vyčleněna na splátku jeho nadměrného dluhu.
ps2013-054-05-003-003.u4.p5.s10 Rovněž pravidlo netvoří strop pro výši dluhu, pouze, opakuji, zajišťuje minimální prostředky k následnému splacení dluhu.
ps2013-054-05-003-003.u4.p6.s1 Pravidlo bylo senátory označeno jako protiústavní.
ps2013-054-05-003-003.u4.p6.s2 Domnívám se však, že naopak spíše podporuje ústavní právo obce či kraje na samosprávu dané odstavcem 3 článku 101 Ústavy České republiky, když předloženým územním samosprávným celkům nelze toto základní právo vykonávat.
ps2013-054-05-003-003.u4.p6.s3 To ostatně dokládají některé smutné příklady z praxe.
ps2013-054-05-003-003.u4.p6.s4 Na druhou stranu připouštím, že je možné některá ustanovení zmírnit či vyhovět námitkám senátorů v těch částech, které nejsou v kolizi s transpozicí směrnice Rady EU č. 85/2011.
ps2013-054-05-003-003.u4.p7.s1 Takže pevně věřím, že projednávaný předpis přispěje k větší transparentnosti, účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi.
ps2013-054-05-003-003.u4.p7.s2 Doporučuji proto Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky přehlasovat veto Senátu ke sněmovnímu tisku 412.
ps2013-054-05-003-003.u4.p7.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s1 Děkuji, pane ministře, a zeptám se, zda se k usnesení Senátu chtějí postupně vyjádřit přístupní zpravodajové.
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s2 Nejprve tedy pan poslanec Votava za rozpočtový výbor?
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s3 Není tomu tak.
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s4 Pan poslanec Koubek za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj?
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s5 Také ne.
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s6 Pan poslanec Plíšek?
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s7 Ano, přeje si vystoupit.
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s8 Ten je zpravodajem ústavněprávního výboru.
ps2013-054-05-003-003.u5.p1.s9 Prosím, pane poslanče.
ps2013-054-05-003-003.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, se samozřejmě vyjádřím ke stanovisku Senátu v závěru svého vystoupení, byť musím jako zpravodaj ústavněprávního výboru připomenout, že to byl ústavněprávní výbor, který když jsme ještě projednávali ústavní zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, tak přijal usnesení, ve kterém požádal předsedu Poslanecké sněmovny, aby svolal jednání poslaneckých klubů k dohodě na tomto ústavním zákonu.
ps2013-054-05-003-003.u6.p1.s2 K tomuto setkání nedošlo a následně byl, což nebývá v parlamentní demokracii zase tak často zvykem, upraven ústavní zákon na prostý zákon v průběhu projednávání v Poslanecké sněmovně.
ps2013-054-05-003-003.u6.p1.s3 Bylo to při hlasování ve třetím čtení.
ps2013-054-05-003-003.u6.p1.s4 Přitom vláda předložila sem ústavní zákon, na kterém je nutná shoda kvalifikované, tedy třípětinové většiny poslanců.
ps2013-054-05-003-003.u6.p2.s1 Senát poměrně jasnou většinou tento návrh nyní prostého zákona zamítl pro jeho možnou kolizi s Ústavou ČR.
ps2013-054-05-003-003.u6.p2.s2 si myslím, že bychom neměli být lhostejní k tomuto poměrně jasnému stanovisku Senátu, protože Senát, jak známo, být i určitou pojistkou ústavnosti a pojistkou chyb, ke kterým dojde v Poslanecké sněmovně, a si myslím, že pakliže se ústavní zákon na půdě této Sněmovny v průběhu legislativního procesu nahradil prostým zákonem a neupravily se minimálně ty pasáže, které kolidovaly s Ústavou ČR, a mám tím na mysli nyní, a jak na to upozornil Senát, článek 101 odst. 3, který jasně říká, že územní samosprávné celky, to znamená obce a kraje, jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a - zdůrazňuji - hospodaří podle vlastního rozpočtu.
ps2013-054-05-003-003.u6.p2.s3 Toto ústavní právo nelze prostým zákonem omezovat.
ps2013-054-05-003-003.u6.p2.s4 K tomu došlo přijetím právě zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a senátoři avizovali, že pokud tento zákon opětovně Poslanecká sněmovna schválí, tak se obrátí na Ústavní soud pro minimálně kolizi s článkem 101 odst. 3.
ps2013-054-05-003-003.u6.p3.s1 Myslím, že při tomto vědomí bychom neměli tento zákon podpořit a měl by legislativní proces být zahájen od začátku.
ps2013-054-05-003-003.u6.p3.s2 Samozřejmě nemohu jako zpravodaj řešit politické konsekvence toho, že je to pouze jakási hra na rozpočtovou odpovědnost, ale jako zpravodaj jsem vás měl upozornit na to, že bychom v této věci měli dát za pravdu Senátu a neměli bychom hlasovat o normě, která, pokud jde o práva samosprávných celků - obcí a krajů - je a může být v kolizi s Ústavou.
ps2013-054-05-003-003.u6.p3.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-05-003-003.u7.p1.s1 A ještě se zeptám paní zpravodajky výboru pro zdravotnictví paní poslankyně Soni Markové.
ps2013-054-05-003-003.u7.p1.s2 Nepřeje si vystoupit.
ps2013-054-05-003-003.u7.p1.s3 V tom případě otevírám rozpravu a jako první vystoupí pan senátor Vystrčil.
ps2013-054-05-003-003.u7.p1.s4 Prosím, pane senátore, máte slovo.
ps2013-054-05-003-003.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, ctěné poslankyně, ctění poslanci, chci na úvod poděkovat panu zpravodaji ústavněprávního výboru panu poslanci Plíškovi za argumentaci, kterou tady řekl, neboť se v tom s ním budu shodovat.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s1 Úplně na úvod pro ty, kteří neměli možnost nebo čas se podívat na hlasování o tomto zákoně v Senátu, a zejména řekněme pro předsedy jednotlivých poslaneckých klubů si dovolím upozornit, že z 18 přítomných senátorů za Českou stranu sociálně demokratickou 18 hlasovalo pro zamítnutí toho zákona, čili 100 %.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s2 Ze 14 přítomných senátorů zvolených za KDU-ČSL 14 hlasovalo pro zamítnutí tohoto zákona, čili 100 %.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s3 Z 11 přítomných senátorů zvolených za STAN 11 hlasovalo pro zamítnutí tohoto zákona, čili 100 %.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s4 Z 9 přítomných senátorů za ODS 9 hlasovalo pro zamítnutí zákona, čili 100 %.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s5 Ze 6 přítomných senátorů zvolených za ANO 4 hlasovali pro zamítnutí tohoto zákona, čili 67 %.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s6 A z 9 přítomných senátorů, kteří jsou nezávislí, 7 hlasovalo pro zamítnutí tohoto zákona.
ps2013-054-05-003-003.u8.p2.s7 Myslím si, že to je na hlubší zamyšlení, proč to ti senátoři napříč politickými stranami udělali, a se tedy pokusím poměrně stručně, pokud bude potřeba, tak i podrobněji, vysvětlit důvody, které nespočívají jenom v neústavnosti tohoto zákona, ale i v některých dalších věcech.
ps2013-054-05-003-003.u8.p3.s1 První, co tady již bylo řečeno panem poslancem Plíškem, je neústavnost zákona.
ps2013-054-05-003-003.u8.p3.s2 Vy sami nejlépe víte, že původní záměr bylo schválit ústavní zákon, čili finanční ústavu, což se nestalo, a přestože se tak nestalo, tak následně Poslanecká sněmovna schválila zákon o rozpočtové odpovědnosti a tím zákonem, který je standardní, nikoliv ústavní, omezila práva samospráv na to, aby mohly mít majetek a aby mohly podle svého uvážení zacházet a nakládat se svým rozpočtem, jak jim zaručuje článek 101 Ústavy ČR.
ps2013-054-05-003-003.u8.p4.s1 Druhá věc, kterou tím Poslanecká sněmovna udělala, je, že ten zákon, neboť jde o standardní zákon, a pokud bude přijat, tak bude obyčejným zákonem, to znamená v okamžiku, kdy se někdo rozhodne, že není potřeba dodržovat rozpočtovou odpovědnost, tak to velmi jednoduše nejvíce dvojím rozhodnutím Poslanecké sněmovny může učinit.
ps2013-054-05-003-003.u8.p4.s2 Jinými slovy, ten zákon je jenom hrou na rozpočtovou odpovědnost, protože kterákoliv Poslanecká sněmovna, kde bude mít vládní koalice většinu, ten zákon kdykoliv může změnit.
ps2013-054-05-003-003.u8.p4.s3 To znamená, je to obyčejná šaškárna, kdy někdo se snaží představit jako ten, komu jde o rozpočtovou odpovědnost, ale přitom ji ve skutečnosti nechce do našeho práva zakotvit tak, aby se s tím nedalo nic dělat, a činí tak pouze obyčejným zákonem, který není zákonem ústavním.
ps2013-054-05-003-003.u8.p4.s4 To je první důležitá věc.
ps2013-054-05-003-003.u8.p4.s5 Pokud se ptáte, ve kterých paragrafech je ústavní právo samospráv na vlastní hospodaření rozpočtem porušeno, tak dle našeho názoru jsou to minimálně dva paragrafy a je to § 14 a § 17.
ps2013-054-05-003-003.u8.p5.s1 Druhá věc, kterou ten zákon obsahuje a která v jednom případě není zatím tolik nebezpečná a ve druhém případě je velmi nebezpečná, je to, že ten zákon jiným způsobem přistupuje k vládě, ke státu, k hospodaření státu jako celku a jiným způsobem přistupuje k hospodaření územních samospráv, jimi zřizovaných institucí, vysokých škol, zdravotních pojišťoven atd.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s1 Vysvětlím.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s2 Paragraf 14 říká, že v případě, že by se zadlužení ČR dostalo nad 55 % HDP, což dneska nehrozí, tak by nastaly tyto mechanismy, zatímco v případě státního rozpočtu by logicky na základě návrhu vlády mělo dojít k jeho změně tak, aby řekněme financování dluhu bylo dlouhodobě udržitelné a případně se dalo snižovat, což je logické, protože pokud jste dlouhodobě zadlužení, tak přece není možné, abyste okamžitě začali hospodařit bez dluhu, bez zadlužení.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s3 V případě ostatních institucí je to tak, že ty okamžitě musí nastavit takové mechanismy, že musí schválit přebytkové rozpočty.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s4 To je prostě naprostý nesmysl.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s5 Pokud je někdo dlouhodobě a hodně zadlužený, tak nemůže okamžitě začít hospodařit s přebytkovým rozpočtem.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s6 Musí to dělat tak, že postupně začne své dluhy splácet, což vláda připouští, aby se stalo se státním rozpočtem, ale tuto možnost nedává ani zdravotním pojišťovnám, ani vysokým školám, ani územně samosprávným celkům.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s7 To je ta první věc, která je tam nesmyslná.
ps2013-054-05-003-003.u8.p6.s8 Naštěstí není nebezpečná, protože nejsme nad 55 % zadlužení HDP.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s1 Ta druhá věc, která je nebezpečná a v podstatě pro hospodaření některých obcí již dnes likvidační, souvisí s tím, že ve svém § 17 tento zákon říká, že obce by neměly, když to řeknu zjednodušeně, mít větší dluh, než je 60 % jejich ročních příjmů.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s2 Prosím vás, kdo si z vás kdy kupoval byt nebo dům.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s3 předpokládám, že všichni.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s4 Stál vás ten dům nebo byt více než roční vaše příjmy, nebo méně než roční vaše příjmy?
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s5 Byla to investice.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s6 Předpokládám, že ve většině případů, v naprosté většině případů, vás ten byt stál více, než jsou vaše roční příjmy.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s7 A přesto v tomto zákoně naprosto nesmyslně nařizujeme obcím, aby neinvestovaly v jednom roce více, než je 60 % jejich příjmů.
ps2013-054-05-003-003.u8.p7.s8 Přece ty obce, zejména malé obce, přestanou fungovat.

Text viewDownload CoNNL-U