|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-11 ps2013-054-02-001-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Zákon, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/14/ - vrácený prezidentem republiky

Date2017-01-11
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1150 • previousnext

ps2013-054-02-001-002.u1.p1.s1 2.
ps2013-054-02-001-002.u1.p1.s2 Zákon, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/14/ - vrácený prezidentem republiky
ps2013-054-02-001-002.u1.p2.s1 Bod byl přerušen včera v úterý 10. ledna na návrh předsedy poslaneckého klubu sociální demokracie poslance Sklenáka.
ps2013-054-02-001-002.u1.p2.s2 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr, ten tam sedí, a zpravodaj ústavněprávního, tedy garančního výboru pan poslanec Vozka.
ps2013-054-02-001-002.u1.p3.s1 Budeme pokračovat v rozpravě.
ps2013-054-02-001-002.u1.p3.s2 Pokud nejsou zájmy o přednostní vystoupení, tak v tom případě prosím pana poslance Grospiče a připraví se paní poslankyně Válková.
ps2013-054-02-001-002.u1.p4.s1 Ještě - pan poslanec Antonín hlasuje s kartou číslo 54.
ps2013-054-02-001-002.u1.p5.s1 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s3 Vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, vás samozřejmě dlouho nezdržím, protože mnohé z toho tady bylo řečeno včera v rozpravě.
ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s4 Myslím si, že návrh zákona o střetu zájmů, který máme pod sněmovním tiskem 564, a dnes bychom se měli rozhodovat o tom, zda přehlasujeme veto prezidenta republiky, které spojil s tímto zákonem, či nikoliv, své hluboké opodstatnění.
ps2013-054-02-001-002.u2.p2.s1 Ten zákon my jsme jako Komunistická strana Čech a Moravy podporovali, byť ho nepovažujeme zdaleka za ideální a myslíme si, že vytváří ve společnosti tak trošku mylnou iluzi, že nebude-li přijat, bude zavdáno k tomu, aby se méně potírala korupce v politickém spektru České republiky.
ps2013-054-02-001-002.u2.p2.s2 Nicméně jej považujeme za nezbytný z toho pohledu, že i u nás narůstá stále větší vliv lidí, kteří propojují své ekonomické zájmy se zájmy politickými a vtělují je přímo i do politického know-how.
ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s1 Znám argumentaci, kterou spojil prezident republiky s tímto návrhem zákona, zejména kolem § 4 a navazujících paragrafů tohoto zákona, kdy argumentuje již platnou úpravou a tím, že koneckonců nakonec stejně rozhodne Ústavní soud.
ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s2 Může mít pravdu.
ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s3 Může nakonec celá věc skončit u Ústavního soudu.
ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s4 Je k tomu však nezbytné říci, že k tomu, aby tento zákon nakonec skončil u Ústavního soudu, je potřeba několik podmínek.
ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s5 Především podmínky, že někdo musí dát podnět k Ústavnímu soudu, aby se tím vůbec zabýval.
ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s6 Z tohoto pohledu si myslím, že -li někdo takovou vůli, tak učiní, ale my bychom dneska měli zůstat konzistentní, a pokud jsme dokázali tento zákon podržet proti rozhodnutí Senátu České republiky, tak bychom mu měli vyjádřit podporu i proti vetu prezidenta republiky.
ps2013-054-02-001-002.u2.p4.s1 osobně z tohoto pohledu, i když mám proti tomuto zákonu velké výhrady, budu hlasovat pro jeho podporu.
ps2013-054-02-001-002.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-054-02-001-002.u3.p1.s2 Nyní je přihlášena paní poslankyně Válková a připraví se pan místopředseda Vojtěch Filip.
ps2013-054-02-001-002.u3.p1.s3 Pane místopředsedo, ještě vystoupí paní poslankyně Válková a potom dostanete slovo.
ps2013-054-02-001-002.u4.p1.s1 Milé kolegyně, vážení kolegové, jsem ráda, že to včerejší odložené vystoupení mohu uskutečnit dnes, protože znáte moji - aspoň si to o sobě myslím - nezávislost, někdy možná příliš zřejmou, která se projevuje právě kromě jiného i v tom, že ctím většinou bezvýhradně, nebo ctím bezvýhradně, a většinou se mi to i daří, dodržování určitého ústavního pořádku, právního řádu, legislativních pravidel a vůbec toho, čemu my říkáme právní kultura v každé zemi.
ps2013-054-02-001-002.u4.p1.s2 Myslím si, že pokud jde o novelu zákona o střetu zájmů, tak jak naznačili a velmi podrobně rozvedli moji předřečníci včera, a zřejmě tomu tak bude i dnes, nebyla zcela dodržena v tom smyslu, jak bychom si možná rádi představovali a jak bychom chtěli, aby ve vyspělé evropské zemi, kterou představuje Česká republika, tomu bylo pravidlem.
ps2013-054-02-001-002.u4.p2.s1 Abych byla trošku konkrétnější.
ps2013-054-02-001-002.u4.p2.s2 Můj kolega pan poslanec Vondráček relativně podrobně rozvedl a zabýval se otázkami, které se týkají testu ústavnosti, který by měl být měřítkem úrovně a kvality legislativy u všech zákonů, a zejména u těch, které nějakým výraznějším způsobem ovlivňují politické procesy.
ps2013-054-02-001-002.u4.p2.s3 Dovolte mi, abych v této souvislosti doplnila jeho výklad, protože jsem často došla k závěru v diskusích s poslanci a poslankyněmi, že ne vždycky všichni rozlišují to, co z hlediska ústavnosti by mělo být určitým mantinelem pro rozlišování právní normy, která testem ústavnosti projde a neprojde, a to je totiž rozdíl mezi takzvaným materiálním právním státem a formálním právním státem.
ps2013-054-02-001-002.u4.p3.s1 Zatímco -
ps2013-054-02-001-002.u4.p3.s2 když to hodně zestručním a nebudu tady mít přednášku na toto téma - formálním právním státem se rozumí zpravidla vázanost státní moci právem, to znamená celým právním systémem, tak materiální právní stát klade důraz na hodnotový základ pozitivního práva a na práva lidská.
ps2013-054-02-001-002.u4.p3.s3 A to je, myslím, velmi důležité, protože každá norma by měla projít nejenom testem ústavnosti v tom širším smyslu slova, tak aby obstála, pokud budeme poměřovat její hodnotu nebo kvalitu z hlediska dodržování základních principů formálního právního státu, ale také z hlediska toho jádra právního státu, a to tvoří hodnoty, které jsou vtěleny právě v Ústavě, v Listině základních práv a svobod, prostě v tom, co tvoří hodnotový základ určitého právního systému.
ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s1 Dovolte mi například srovnání, které ve své publikaci uvádí pan doc.
ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s2 Kysela.
ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s3 Je to publikace Ústava mezi právem a politikou, úvod do ústavní teorie.
ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s4 Ale nebudu moc teoretická.
ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s5 jsem si konkrétně vybrala příklad, který -
ps2013-054-02-001-002.u5.p1.s1 se omlouvám, paní poslankyně.
ps2013-054-02-001-002.u5.p1.s2 Prosím sněmovnu o klid!
ps2013-054-02-001-002.u6.p1.s1 vím, že to možná není tak zajímavé, ale na druhé straně si myslím, že je to důležité, abychom věděli, v jakém rámci se pohybujeme.
ps2013-054-02-001-002.u6.p1.s2 potom upozorním na praktické důsledky toho, pokud se v něm pohybovat nebudeme vůbec nebo jenom částečně právě při případném přehlasování veta pana prezidenta.
ps2013-054-02-001-002.u6.p2.s1 On také upozorňuje na to jádro, na takzvanou klauzuli věčnosti, to znamená to, co je nepřípustné měnit, co tvoří vlastně ten grunt, tu podstatu právního státu v tomto smyslu ve formálním i materiálním smyslu slova.
ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s1 Budu citovat: Ústavní právo některé otázky vyjímá z dosahu běžného politického boje tím, že je kodifikuje v rigidních ústavách, jejichž změny podřizuje kvalifikovaným procedurám, případně je zcela vylučuje ze sféry přípustného politického soupeření zahrnutím do nezměnitelného materiálního jádra ústavnosti, takzvaná klauzule věčnosti.
ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s2 Tím je ve Francii republikánská forma státu.
ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s3 U nás je bohužel trošku neurčité, co tvoří podstatu ústavnosti.
ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s4 Je to okruh podstatných náležitostí demokratického právního státu, to je článek 9 odst. 2 Ústavy České republiky.
ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s5 V Německu - ještě Německo uvedu jako příklad - je to ochrana lidské důstojnosti, nezcizitelnost lidských práv, přímá závaznost lidských práv, demokratický a sociální charakter státu, suverenita lidu vykonávaná ve volbách a hlasováním či prostřednictvím konstituovaných mocí vázaných právem, právo na odpor a další.
ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s6 Z hlediska politologického můžeme proto říci, že jde o jakási metapravidla režimu včetně shody na nich, že jsou předpokladem jeho existence.
ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s1 Abychom si to přeložili do srozumitelné řeči: Měli bychom vždycky posuzovat normu, která nějak výrazně zasahuje do sféry, která je chráněna lidskoprávními ústavními mantinely, i právě optikou materiálního právního státu.
ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s2 O tom formálním právním státu, o vázanosti státu samozřejmě právem a právním řádem vůbec nemluvím.
ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s3 To je samozřejmé.
ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s4 O tom se hovořilo včera.
ps2013-054-02-001-002.u6.p5.s1 A právě z tohoto pohledu, když promítnu i do naší diskuse některé nálezy Ústavního soudu, které zde byly v minulosti také citované, např. nález Ústavního soudu z 15. 2. 2007 ÚS7706, tak jistě vidíme, že v rámci projednávání tohoto zákona v Poslanecké sněmovně nebyla dodržena všechna pravidla tak, aby prošla bezezbytku tou optikou ústavnosti, tak jak ji na mysli podle mého přesvědčení náš ústavní pořádek, když již Ústavní soud v minulosti apeloval na Poslaneckou sněmovnu ve smyslu dodržování zásad srozumitelnosti, přehlednosti a jasnosti právního řádu, které patří mezi komponenty právního státu, jakož i respektování demokratických principů v legislativním procesu.
ps2013-054-02-001-002.u6.p6.s1 Samozřejmě mi můžete oprávněně namítnout, že i v minulosti se často stalo, že jsme diskutovali a v průběhu bouřlivé diskuse se přijímaly pozměňovací návrhy, které šly potom proti sobě, a Senát nám takovou formu vracel a my jsme ji museli opravovat, anebo jsme ji také neopravili, možná k naší škodě.
ps2013-054-02-001-002.u6.p7.s1 Tady jde ovšem o oblast, která zasahuje i do sféry, jak jsem o tom ještě jednou hovořila i včera s některými ústavními právníky, která sice formálně není nazvána oblastí volebních zákonů a volebního práva, ale v podstatě, fakticky - a my bychom se na to měli dívat optikou materiálního právního státu - tato norma reguluje chování účastníka politického procesu, politické aktivity, tím, že mu zabraňuje v určitých formách jednání, a tak nepochybně, jak bylo velmi dobře a srozumitelně systematicky vyjádřeno v odůvodnění, které máme všichni k dispozici, když pan prezident republiky sdělil své veto a odůvodnil je, tak myslím, a jsem o tom dokonce přesvědčená, že to je určité varování, které bychom měli vzít vážně, a uvědomit si, že ta sféra, ve které se pohybujeme při schvalování novely zákona o střetu zájmů, již přesahuje běžnou právní normu, která se týká každodenního života, ale že jde o normu - proto tedy nemohu souhlasit s tím, na co se tady upozorňovalo, např. na překročení přípustné rychlosti nebo zákaz kouření, tady jsem to slyšela, kde to je trošku něco jiného.
ps2013-054-02-001-002.u6.p7.s2 Tady nezasahujeme do politického boje, který je regulován ústavními pravidly.
ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s1 Čili osobně bych se třeba přimlouvala - a vím, že i některé kolegyně a kolegové od nás z klubu tím nebyli zrovna nadšeni - za myšlenku, že by se takový zákon měl optimálně řešit v rámci změny Ústavy, protože si myslím, že tam by měly ty mantinely být jasně stanovené.
ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s2 Proto jsem také hlasovala pro zřízení stálé komise pro Ústavu a mezinárodní smlouvy včera, protože je to jeden z bodů, jedna z oblastí, kterou bychom se měli více zabývat.
ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s3 A takhle to teď opravdu odpálit poté, co máme k dispozici, nelze - a tady to je kritika do našich řad.
ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s4 My jsme sice v ústavněprávním výboru, a to pan ministr Chvojka - a abych byla v souladu se svými předřečníky, také ho mám ráda a vážím si jeho erudice, jsem ráda, že se stal ministrem pro lidská práva a legislativu, ale s ohledem opravdu na to, abychom hovořili padni komu padni, tak my jsme některé ty argumenty, které poprvé zazněly v tom odůvodnění veta, třeba zásada přiměřenosti v užším a širším smyslu slova tam vůbec nebyla zmíněna a je to velká škoda a je to kritika samozřejmě i nás, kteří jsme v diskusi třeba zrovna porušení zásady přiměřenosti v užším smyslu slova nenamítli.
ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s5 Takže na jedné straně pravdu, že jsme k tomu měli časový prostor, na druhou stranu pravdu nemá, když říká, že jsme si všechno nevydiskutovali.
ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s6 Nevydiskutovali jsme si to, protože ani nás to v chvíli nenapadlo, uplatňovaly se jiné argumenty.
ps2013-054-02-001-002.u6.p9.s1 Jinak nepodezřívejte z toho, a teď opravdu bez ohledu na moji politickou příslušnost, že bych neměla tu občanskou kuráž a nezvedla svůj hlas pro přehlasování prezidentova veta, pokud bych si myslela, že tím splním svůj závazek, a nebudu se bát rozhodování Ústavního soudu, který jsem dala, když jsem vstupovala do politického života a podepsala jsem určitá prohlášení, která sice nejsou formálně závazná, ale pro i morální závazek vysokou hodnotu, vůči Rekonstrukci státu, kdy jsem prohlásila, že budu pro zákon o střetu zájmů hlasovat a zasadím se o jeho přijetí.
ps2013-054-02-001-002.u6.p10.s1 Takže osobně to mrzí, že to dopadlo, jak to dopadlo, že ta novela se nám nepovedla, že musím číst kritiku v tom nejvyšším stadiu možnosti stopnout legislativní proces, že přesto asi nebudeme při tom hlasování z mého pohledu příliš úspěšní - a za chviličku vysvětlím, co tím úspěchem myslím - a že zřejmě dojde, nebo ráda bych, kdyby nedošlo, ale zřejmě dojde k přehlasování prezidentova veta.
ps2013-054-02-001-002.u6.p10.s2 A pak si myslím, že s ohledem na zdůvodnění prezidentského veta je přímo naprogramovaná cesta k Ústavnímu soudu.
ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s1 A teď proč jsem použila ten termín, že to nebude šťastný výsledek toho hlasování.
ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s2 Protože si dovolím předvídat, že přinejmenším některé z těch argumentů, které tady pan předseda Faltýnek přečetl - a jsem původně na chtěla poukázat, ale myslím, že by to bylo zbytečné zdržování, a nechci zdržovat, rozhodně ne formálně jenom kvůli tomu, aby se to hlasování oddálilo -, tak na Ústavní soud budou působit tak, že se jimi bude pečlivě zabývat a nesmete takovou ústavní stížnost ze stolu.
ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s3 A sama nedohlédnu důsledků toho, pokud bude přijata norma, která bude zasahovat do - dovolte mi ten odvážný výraz - regulace politického soupeření prostředky práva tak invazivně jako tato novela, a byla by její část případně Ústavním soudem zrušena.
ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s4 Jaké nároky by uplatňovali ti, kterých by se tato novela dotkla?
ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s5 Nedělám si velké iluze o tom, že by je neuplatňovali, byť si myslím, že by to byl zase test jejich politické bezúhonnosti.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s1 Takže shrnu svoje vystoupení asi tak, že za prvé, chtěla bych přijmout novelu zákona o střetu zájmů.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s2 Za druhé, myslím si, že optimálně - a mi prominou i moje kolegyně a kolegové z hnutí ANO, nebo někteří z nich, ale bych opravdu byla pro to, aby to bylo v rámci změny Ústavy.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s3 Za třetí, myslím si, že bychom měli mít respekt před rozhodováním Ústavního soudu, které již nyní ukazuje, že Ústavní soud dovede ty mantinely politické moci omezit svým rozhodováním.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s4 Je na to dostatečně odborně fundovaný i politicky nezávislý.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s5 A konečně za poslední, obávám se možných důsledků, pokud novela nabude účinnosti tak, jak předvídá.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s6 Myslím si, že i z toho technického hlediska, pokud se dotýká - a jsem se teď úmyslně vyhnula tomu, co tady zaznívalo, rezonovalo zejména ve vystoupeních mých kolegyň a kolegů z hnutí ANO - jednoho člověka, přinejmenším zejména jeho, nebo především jeho se to dotýká.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s7 V takové situaci, říká se tomu také tvrdost práva, kdyby ta norma rychle nabyla účinnosti, jako že zřejmě nabude, tak jsou to velmi tvrdé a chce se mi skoro říci neprávnicky - teď upozorňuji, že tady nepoužívám v tom právním smyslu slova termín nepřiměřené nároky na jednotlivce, který s tím nemohl počítat.
ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s8 Když vstupoval do politiky, tak samozřejmě zde byla ta soutěž otevřená a ústavní mantinely nastavené tak, že mu nic nebránilo, aby vlastnil, užíval, nakupoval třeba masmédia.
ps2013-054-02-001-002.u6.p13.s1 osobně jsem i našemu panu předsedovi několikrát řekla, že s těmi masmédii, která jsem si zažila na vlastní kůži při ukončení své kariéry ministryně spravedlnosti, bych byla asi opatrnější.
ps2013-054-02-001-002.u6.p13.s2 Protože je to přímo to, čím se servírujeme veřejnosti, a pochybnost o tom, že ta média jsou nepodjatá, se těžko vyvrací.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s1 Takže vidíte, že moje názory jsou skutečně někdy disentní.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s2 Mohu si je dovolit.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s3 Také si to užívám, a přesto jsem členkou hnutí ANO.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s4 Nedovedu si představit, že by mi pan Faltýnek řekl, že nemám vystoupit.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s5 No, on mi někdy říká, že mluvím příliš dlouho.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s6 Takže dneska asi tu kritiku sklidím také.
ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s7 Ale si stejně svoje řeknu.
ps2013-054-02-001-002.u6.p15.s1 Čili prosím Sněmovnu, vás milé kolegyně, milí kolegové, zapomeňme chvíli na ty politické roztržky - i když vím, že v tomhle jsem asi naivní - a zkusme se na to podívat optikou materiálního formálního právního státu a uvidíme, že jdeme do rizika, které se nám poslancům nemusí vyplatit.
ps2013-054-02-001-002.u6.p15.s2 Proto si prosím při hlasování vzpomeňte na pár poznámek, které jsem chtěla přednést včera.
ps2013-054-02-001-002.u6.p16.s1 Děkuji a omlouvám se, jestli můj projev byl místy méně srozumitelný nebo příliš dlouhý.
ps2013-054-02-001-002.u6.p16.s2 Děkuji.
ps2013-054-02-001-002.u7.p1.s1 Nyní dostane slovo pan poslanec Laudát s faktickou poznámkou.
ps2013-054-02-001-002.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s2 jenom velice krátce.
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s3 Nezlobte se na , vykládáte, a teď mluvím o hnutí ANO, že nejste politici.
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s4 To, co tady předvádíte, tak...
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s5 Drtivá většina poslanců této Sněmovny je rozhodnuta hlasovat pro ten zákon.
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s6 Vy jste si jako prioritu vašeho hnutí, a to vypovídá o vás všechno, zvolili to, že budete za každou cenu hájit kšefty svého šéfa.
ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s7 Každému je dopřáno, nebo mělo by být dopřáno, aby v této zemi podnikal, ale by nemělo být, aby podnikal s veřejnými penězi do své kapsy.

Text viewDownload CoNNL-U