ps2013-054-11-001-297.u4.p24.s4
Vrchní státní zastupitelství v Olomouci jako dozorový orgán v tomto selhalo , neboť chybu přehlédlo také . ps2013-054-11-001-297.u4.p24.s5
Navíc minimálně neopatrným přístupem umožnilo , aby se chybné usnesení a jeho další interpretace staly součástí veřejného prostoru . ps2013-054-11-001-297.u4.p25.s1
Prověřování údajného úniku informací nemůže mít souvislost s prověřovanou organizační změnou , neboť GIBS je na policii nezávislý samostatný bezpečnostní sbor , a tudíž pro něj organizační změna v tomto případě nemá žádný efekt . ps2013-054-11-001-297.u4.p25.s2
Vzhledem k tomu , že vyšetřovací komise nezjistila žádné jiné informace , které by svědčily o únicích informací ze strany policejního prezidenta , nelze takovou hypotézu potvrdit . ps2013-054-11-001-297.u4.p26.s1
Zásadní pro prověřovanou organizační změnu byl následný výrok Jiřího Komárka o " brutálním úniku informací " ze strany policejního prezidenta . ps2013-054-11-001-297.u4.p26.s2
Jeho postup v současnosti prověřují orgány činné v trestním řízení . ps2013-054-11-001-297.u4.p27.s1
Závěrem lze dodat , že z materiálů shromážděných vyšetřovací komisí nevyplývá , že by Tomáš Tuhý nebo Zdeněk Laube negativně ovlivňovali probíhající trestní řízení nebo že by z trestních řízení neoprávněně získávali informace či se o to snažili . ps2013-054-11-001-297.u4.p27.s2
Ze shromážděných materiálů rovněž nevyplývá , že by Tomáš Tuhý a Zdeněk Laube určité informace z probíhajících trestních řízení poskytovali neoprávněným osobám . ps2013-054-11-001-297.u4.p28.s1
Komise při své činnosti zjistila , že většina předkládaných informací pochází z odposlechů , jejichž věrohodnost nelze potvrdit jinými úkony získanými podle trestního řádu . ps2013-054-11-001-297.u4.p28.s2
V rámci své činnosti zároveň obdržela materiál od GIBS , ze kterého vyplývá , že v uvedených , s organizační změnou nesouvisejících případech , které šetřil ÚOOZ , se orgány činné v trestním řízení " spokojily " s vyžádáním úkonů dle § 88 trestního řádu , to znamená odposlech a záznam telekomunikačního provozu , a žádné další prostředky , které umožňuje trestní řád a dostupné technické prostředky , neměly snahu využít , ač z předchozích zkušeností muselo být zřejmé , že realizovanými úkony se pravděpodobně potřebné důkazní prostředky nezískají . ps2013-054-11-001-297.u4.p28.s3
V některých případech nebyly získané informace objektivně posuzovány , např . nebyly ověřovány z dalších informačních zdrojů . ps2013-054-11-001-297.u4.p29.s1
Co se týče dopadu změny na jednotlivé případy či na chod jednotlivých sekcí NCOZ , nelze v danou chvíli vzhledem ke krátké existenci nové struktury jednoznačně zhodnotit . ps2013-054-11-001-297.u4.p29.s2
Nicméně podle informace zaslané NCOZ v září 2016 se počet policistů , kteří odešli v souvislosti se změnou , pohyboval v řádu jednotek . ps2013-054-11-001-297.u4.p29.s3
Konkrétně se vznikem NCOZ odešlo pět policistů , další policista v souvislosti se vznikem NCOZ požádal o ukončení služebního poměru k 30 . 9 . 2016 a další žádost byla podána k 31 . 10 . 2016 . ps2013-054-11-001-297.u4.p29.s4
Obdobně se v řádu jednotek pohyboval počet příslušníků , kteří v této době ukončili služební poměr bez udání důvodů . ps2013-054-11-001-297.u4.p30.s1
Policejní prezident Tuhý , náměstek policejního prezidenta Laube a ministr vnitra Milan Chovanec ve výsleších popřeli , že by příslušné organizační opatření bylo připraveno a realizováno na základě politického zadání . ps2013-054-11-001-297.u4.p30.s2
Tuhý a Laube kategoricky odmítli spekulace , že byli pod údajným tlakem osob z politického a podnikatelského prostředí na odstranění Roberta Šlachy z čela ÚOOZ . ps2013-054-11-001-297.u4.p30.s3
Zmíněné spekulace nebyly prokázány ani ve výsleších dalších svědků , ani v dostupných písemných dokumentech . ps2013-054-11-001-297.u4.p31.s1
Žádný z členů vlády nepodal v rozhodném období návrh na usnesení vlády , které by ministrovi vnitra Chovancovi uložilo odložení , pozastavení či zakázalo provedení policejní reorganizace . ps2013-054-11-001-297.u4.p32.s1
Tady prosím končí ta faktická část . ps2013-054-11-001-297.u4.p32.s2
Než přejdu do závěrečného vyhodnocení , tak bych vás upozornil , že jsem komunikoval se státními zástupci , a pokud jde o vyhodnocení těch změn , tak se v zásadě nedají provést dříve než tak zhruba rok poté , co byly zavedeny . ps2013-054-11-001-297.u4.p32.s3
To znamená , že není chybou komise , ale ani státních zástupců , to se prostě teď vyhodnotit nedá . ps2013-054-11-001-297.u4.p32.s4
Já předpokládám , že někdy v létě , budou - li chtít se k tomu vyjadřovat státní zástupci , ale ani oni teď nemohou , protože zkrátka a dobře nejsou žádné podklady k tomu , aby takovéto vyhodnocení mohlo existovat . ps2013-054-11-001-297.u4.p33.s1
Závěrečné vyhodnocení . ps2013-054-11-001-297.u4.p34.s1
Provedení organizační změny v rámci celorepublikových útvarů Policie ČR je plně ve sdílené kompetenci policejního prezidenta a ministra vnitra . ps2013-054-11-001-297.u4.p34.s2
Zákon neukládá , aby byla realizace takové změny projednávána s dalšími subjekty . ps2013-054-11-001-297.u4.p34.s3
Předběžné věcné konzultace minimálně na úrovni vedení dotčených útvarů a státního zastupitelství by však byly vhodné a žádoucí . ps2013-054-11-001-297.u4.p35.s1
Klíčovou otázkou je , proč byla organizační změna realizována bez předchozích upozornění , v poměrně krátkém čase a proč nedošlo k jejímu podrobnému prodiskutování napříč dotčenými útvary , s odborníky a se státním zastupitelstvím a proč nebyl záměr změn projednán s Výborem pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky předtím , než byl referátník postoupen ke schválení . ps2013-054-11-001-297.u4.p35.s2
Tuhý i Laube shodně uvádějí , že takto postupovali , protože se nejedná o zásadní změnu , ale pouze o přípravu k dalším významnějším změnám , o kterých bude diskuse vedena . ps2013-054-11-001-297.u4.p35.s3
Oba skutečně mohli plánovat , že bude stačit vše projednat v rámci jednoho měsíce , nicméně tento plán následně zmařila medializace jejich záměru a postoj , resp . aktivity státních zástupců v Olomouci Roberta Šlachty , Jiřího Komárka a reakce veřejnosti . ps2013-054-11-001-297.u4.p36.s1
Vzhledem k charakteru činnosti obou slučovaných útvarů a s přihlédnutím k osobám a k prostředí , které bylo organizační změnou dotčeno , lze konstatovat , že se nejednalo o změnu nevýznamnou . ps2013-054-11-001-297.u4.p36.s2
Její příprava byla ze strany Laubeho a Tuhého značně podceněna a byla nedostatečně projednána s dotčenými subjekty . ps2013-054-11-001-297.u4.p36.s3
To vypovídá o nedostatečném manažerském řízení ze strany bývalého náměstka policejního prezidenta Zdeňka Laubeho . ps2013-054-11-001-297.u4.p37.s1
Forma , jakou byla změna realizována (rychlost a minimální konzultace s dalšími subjekty, jichž se mohla dotýkat) , umožnila spekulace o jejím skrytém účelu , tj . " odstranit " Roberta Šlachtu , omezit činnost ÚOOZ , zabránit prověření konkrétních trestních věcí , zájem předávat informace z trestních řízení neoprávněným osobám . ps2013-054-11-001-297.u4.p37.s2
Tyto spekulace potvrzeny nebyly . ps2013-054-11-001-297.u4.p37.s3
Nebyly prokázány ani spekulace , že příslušné opatření bylo údajně realizováno pod politickým tlakem a na základě politického zadání za účelem odstranění Roberta Šlachty z čela ÚOOZ . ps2013-054-11-001-297.u4.p38.s1
Z provedených výslechů svědků a dalších shromážděným podkladů lze usuzovat , že cílem bylo získat přehled nad činností jednotlivých organizačních celků včleněných do NCOZ , splnit již několik let připravovaný záměr a vytvořit organizační strukturu obdobnou zahraničním policejním sborům . ps2013-054-11-001-297.u4.p38.s2
To lze považovat za zcela legitimní . ps2013-054-11-001-297.u4.p39.s1
Některé spekulace veřejně komentovali nebo je v náznacích podporovali bývalí příslušníci ÚOOZ Jiří Komárek a Robert Šlachta . ps2013-054-11-001-297.u4.p39.s2
Oba vycházeli z poznatků , které zjistili v rámci probíhajících trestních řízení , zejména pak při rozpracování případu VIDKUN . ps2013-054-11-001-297.u4.p39.s3
Na základě shromážděných materiálů lze konstatovat , že jimi prezentované názory nebo záměry vycházely z nepřesné interpretace rozhovorů různých osob . ps2013-054-11-001-297.u4.p39.s4
Tato interpretace byla následně převzata a podporována státními zástupci v Olomouci . ps2013-054-11-001-297.u4.p39.s5
Z těchto informací vycházelo i Nejvyšší státní zastupitelství a obecně také ministr spravedlnosti . ps2013-054-11-001-297.u4.p40.s1
Jiří Komárek navíc veřejně prezentoval názor , který neměl podložen informacemi , jež mohl získat v souvislosti s jím zpracovávanou věcí . ps2013-054-11-001-297.u4.p40.s2
Usnesení GIBS s chybnými závěry mu zpřístupnil státní zástupce Vrchního státního zastupitelství v Olomouci Petr Šereda . ps2013-054-11-001-297.u4.p41.s1
Oba příslušníci bývalého ÚOOZ veřejně i před vyšetřovací komisí prezentovali nedůvěru ve vedení Policie České republiky , přičemž vycházeli z nepřesně vyhodnocených informací . ps2013-054-11-001-297.u4.p41.s2
Z provedených výslechů je patrné , že tato nedůvěra vedla k tomu , že si některá sdělení nebo některé postupy Tomáše Tuhého a Zdeňka Laubeho popisované vyšetřovací komisi vykládali jinak , než jak mohly být míněny . ps2013-054-11-001-297.u4.p41.s3
Tato nedůvěra významně ovlivnila i jejich postup v souvislosti s organizační změnou . ps2013-054-11-001-297.u4.p42.s1
V bezpečnostním sboru , jehož činnost je založena na principu podřízenosti a nadřízenosti , by měli jednotliví příslušníci rozhodnutí svých nadřízených respektovat (výjimkou je pouze pokyn směřující ke spáchání trestného činu) , případně vznášet připomínky v rámci služebního styku , nikoliv veřejně demonstrovat nedůvěru v dané rozhodnutí nebo k jeho autorovi . ps2013-054-11-001-297.u4.p42.s2
Oba také prezentovali nebo komentovali informace , které se dozvěděli při výkonu služby nebo v souvislosti s ním , tj . informace , u kterých mohli být vázáni služební mlčenlivostí upravenou v zákoně o služebním poměru . ps2013-054-11-001-297.u4.p42.s3
V tomto světle lze vnímat veřejné vystupování Roberta Šlachty a Jiřího Komárka v souvislosti s organizační změnou jako neprofesionální . ps2013-054-11-001-297.u4.p43.s1
Vláda České republiky je jako vrcholný orgán výkonné moci plně odpovědná za činnost , vnitřní i vnější , Policie České republiky a státního zastupitelství . ps2013-054-11-001-297.u4.p43.s2
Podle § 21 zákona č . 2 / 1969 Sb . se ministerstvo musí při své činnosti řídit i usnesením vlády České republiky . ps2013-054-11-001-297.u4.p43.s3
Ačkoliv vládní krizi vyvolali sami někteří členové vlády , ani jeden z nich nepodal návrh na usnesení vlády , jež by regulovalo ministra vnitra ve věci změny útvarů policie s celostátní působností . ps2013-054-11-001-297.u4.p43.s4
Toto byl jediný možný efektivní právní prostředek , jak plánované reorganizaci policejních útvarů zabránit , pokud jí někteří ministři opravdu zabránit chtěli . ps2013-054-11-001-297.u4.p44.s1
Vláda tak žádné usnesení tohoto typu nepřijala a ani se jím nezabývala . ps2013-054-11-001-297.u4.p44.s2
Jednotliví ministři jen svými veřejnými prohlášeními zostřovali rozpor uvnitř vlády a mezi orgány veřejné moci . ps2013-054-11-001-297.u4.p44.s3
Na ústavněprávní řešení však rezignovali , aniž by to i před vyšetřovací komisí věrohodně vysvětlili . ps2013-054-11-001-297.u4.p44.s4
I to byl důvod , proč se celou záležitostí musela zabývat Poslanecká sněmovna , tedy orgán moci zákonodárné . ps2013-054-11-001-297.u4.p45.s1
Dne 5 . ledna 2017 oznámil náměstek vrchní státní zástupkyně v Praze Adam Bašný , že - a teď cituji - " po pečlivém vyhodnocení materiálů , které se týkaly údajné trestné činnosti spojené s reorganizací uvnitř policie , bylo v druhé polovině loňského listopadu rozhodnuto o založení věci bez dalšího opatření , neboť ve věci nelze spatřovat podezření ze spáchání trestného činu " - citát končí . ps2013-054-11-001-297.u4.p45.s2
Kromě jiného tak Vrchní státní zastupitelství v Praze dospělo k názoru , že trestní oznámení Jiřího Komárka ve věci reorganizace Policie ČR bylo shledáno nedůvodným . ps2013-054-11-001-297.u4.p46.s1
Úniky informací získaných v průběhu přípravného řízení trestního , zejména úniky částí konkrétních odposlechů , a jejich následná medializace je fenomén , který provázel jak organizační změnu , tak následnou činnost vyšetřovací komise . ps2013-054-11-001-297.u4.p46.s2
Některé informace byly veřejně komentovány nebo prezentovány zejména Jiřím Komárkem , Pavlem Komárem , Robertem Šlachtou a Ivo Ištvanem . ps2013-054-11-001-297.u4.p46.s3
I přes obecnost nebo neurčitost vyjadřování vedly jejich aktivity ke zvyšování věrohodnosti informací , jež se v rámci činnosti vyšetřovací komise ukázaly jako zavádějící nebo nepravdivé . ps2013-054-11-001-297.u4.p47.s1
Tento stav je v rozporu se zásadami trestního řízení , jako je zásada zdrženlivosti , zásada neveřejnosti přípravného řízení a zásada presumpce neviny . ps2013-054-11-001-297.u4.p47.s2
V rozporu s těmito zásadami je pak zejména postup Pavla Komára , který zveřejnil zájem VSZ v Olomouci vyslechnout v souvislosti se změnou Tomáše Tuhého a Zdeňka Laubeho - byla na něj podána za to kárná žaloba - , postup Petra Šeredy , který poskytl bez zřejmého právního titulu přepis usnesení GBIS Jiřímu Komárkovi - což také prověřují orgány činné v trestním řízení - , postup Jiřího Komárka , který veřejně vystoupil se svým tvrzením o " brutálním úniku informací " z trestního řízení ze strany policejního prezidenta - taktéž prověřují orgány činné v trestním řízení - , a to ve spojení s medializací nepřesně interpretovaných nebo nepravdivých informací , například zveřejnění usnesení GIBS Národním fondem proti korupci nebo zveřejnění částí tzv . Šlachtovy zprávy . ps2013-054-11-001-297.u4.p48.s1
Dopady organizační změny na probíhající trestní řízení zatím nelze relevantně posoudit . ps2013-054-11-001-297.u4.p48.s2
Způsob , jakým byla provedena , mohl vést a také vedl k tomu , že někteří příslušníci požádali o propuštění ze služebního poměru , a zároveň k nejistotě ohledně budoucího fungování nového útvaru a ohledně důvodů provedení změny samotné . ps2013-054-11-001-297.u4.p48.s3
Nicméně postoje a veřejná sebeprezentace Jiřího Komárka a Roberta Šlachty , postup VSZ v Olomouci , úniky a mediální interpretace informací z trestních řízení nedůvěru v provedenou organizační změnu a s ní spojené negativní dopady prohloubily . ps2013-054-11-001-297.u4.p49.s1
Ze strany státních zástupců je jako jeden z nejdůležitějších argumentů proti slučování útvarů prezentována obava z koncentrace informací v rámci jednoho útvaru a jejich možného úniku k neoprávněným osobám . ps2013-054-11-001-297.u4.p49.s2
Tuto obavu by bylo zřejmě možné rozptýlit , pokud by existoval jednoznačně nastavený systém sdílení informací z trestních řízení v rámci struktury Policie ČR , například formou interního aktu řízení , neboť lze souhlasit s tím , že čím větší okruh je seznámen s určitou informací , tím větší je riziko jejího úniku . ps2013-054-11-001-297.u4.p49.s3
Taková úprava v současné době v rámci policie není , respektive vychází z principu nadřízenosti a podřízenosti bez specifikace rozsahu sdílených informací , a názory na rozsah sdílení informací se různí . ps2013-054-11-001-297.u4.p49.s4
Nastavení organizační struktury a systému sdílení informací je plně v působnosti vedení Policie ČR . ps2013-054-11-001-297.u4.p50.s1
Aby byl naplněn účel trestního řízení , je nutná bezproblémová spolupráce policistů se státními zástupci a policistů mezi sebou . ps2013-054-11-001-297.u4.p50.s2
Tuto spolupráci jednoznačně nepodporuje veřejné zpochybňování činnosti některých útvarů Policie ČR , respektive veřejná prezentace nedůvěry v jejich činnost nebo v činnost konkrétních policistů , k čemuž v rámci komentářů nezřídka docházelo . ps2013-054-11-001-297.u4.p51.s1
Nyní bych prosím přešel k příloze , to jsou usnesení vyšetřovací komise . ps2013-054-11-001-297.u4.p52.s1
Vyšetřovací komise v průběhu své činnosti přijala celkem 46 usnesení , z nichž pro účely závěrečné zprávy byla ta nejpodstatnější : ps2013-054-11-001-297.u4.p53.s1
11 . července se komise usnesla , že v průběhu její činnosti budou provedeny svědecké výslechy osob , které poté byly vyslechnuty . ps2013-054-11-001-297.u4.p54.s1
Usnesení z 11 . 7 . Komise se usnesla , že její další schůze budou neveřejné . ps2013-054-11-001-297.u4.p55.s1
Usnesení z 31 . 8 . 2016 . ps2013-054-11-001-297.u4.p55.s2
Komise považuje neustálé úniky informací týkající se organizační změny policejních útvarů ÚOOZ a ÚOKFK za velmi vážné , neboť je jimi zásadně narušována důvěryhodnost práce komise . ps2013-054-11-001-297.u4.p55.s3
Medializace citlivých informací podrývá maximálně možnou objektivitu a nestrannost komise v očích veřejnosti . ps2013-054-11-001-297.u4.p55.s4
Komise ukládá předsedovi komise Pavlu Blažkovi projednat tyto úniky informací s nejvyšším státním zástupcem a ředitelem GIBS s cílem úniky informací z trestních spisů vyšetřit a do budoucna jim zamezit . ps2013-054-11-001-297.u4.p56.s1
Usnesením z 8 . 9 . 2016 komise rozhodla na výslovnou žádost Jiřího Komárka o přerušení jeho výslechu a odsunutí jeho dokončení na zatím neurčenou dobu . ps2013-054-11-001-297.u4.p57.s1
15 . 9 . komise konstatovala , že některá dosud zveřejněná tvrzení v médiích bývalým policistou ÚOOZ plk . ps2013-054-11-001-297.u4.p57.s2
Komárkem ve věci okolností organizační změny v Policii ČR nemají průkazný charakter . ps2013-054-11-001-297.u4.p57.s3
Komisi nebyly předloženy přímé důkazy potvrzující jeho mediální vyjádření vůči konkrétním osobám a institucím . ps2013-054-11-001-297.u4.p57.s4
Komise se ohrazuje vůči tvrzením , že zdroj informací uváděný v některých sdělovacích prostředcích pochází z prostředí komise . ps2013-054-11-001-297.u4.p58.s1
19 . ledna tohoto roku komise rozhodla , že projednání závěrečné zprávy komise v Poslanecké sněmovně bude veřejné . ps2013-054-11-001-297.u4.p59.s1
Usnesením z 30 . ledna 2017 , to znamená z tohoto pondělí , se komise rozhodla podat prostřednictvím svého předsedy Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze oznámení o skutečnostech nasvědčujících tomu , že při prověřování údajného informování o plánované policejní akci prostřednictvím SMS zprávy mohlo dojít ze strany pověřeného orgánu GBIS Mgr . Milana Vaculíka ke spáchání trestného činu přečinu maření úkolu úřední osoby z nedbalosti podle § 330 trestního zákoníku . ps2013-054-11-001-297.u4.p60.s1
Usnesením č . 44 také z tohoto pondělí se komise rozhodla podat prostřednictvím svého předsedy Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze oznámení o skutečnostech nasvědčujících tomu , že při manipulaci se spisem čj . GI - TC - 601 - 146 / 2014 na Vrchním státním zastupitelství v Olomouci mohlo dojít ze strany státního zástupce Mgr . Petra Šeredy ke spáchání trestného činu , jehož důsledkem byl nezákonný únik informací . ps2013-054-11-001-297.u4.p61.s1
Dne 30 . ledna tohoto roku přijala komise také následující usnesení , včetně jejich odůvodnění . ps2013-054-11-001-297.u4.p61.s2
I tato usnesení , přijatá na závěr činnosti komise , je třeba chápat jako nedílnou součást výsledku jejího šetření . ps2013-054-11-001-297.u4.p61.s3
Komise se tak rozhodla , že nezůstane jen u popisu minulého či současného stavu , ale pokusí se iniciovat některé kroky k jeho zlepšení , a proto navrhuje Poslanecké sněmovně přijetí níže uvedených usnesení . ps2013-054-11-001-297.u4.p62.s1
Usnesení č . 41 . ps2013-054-11-001-297.u4.p62.s2
Poslanecká sněmovna vyzývá vládu , aby v rámci její ústavní odpovědnosti za činnost státního zastupitelství zvážila , zda pro zajištění zákonnosti v činnosti Vrchního státního zastupitelství v Olomouci postačuje podaná kárná žaloba nejvyšším státním zástupcem , či zda nejsou nutná další opatření , včetně opatření personálních . ps2013-054-11-001-297.u4.p63.s1
Přečtu odůvodnění tohoto usnesení : Vyšetřovací komise zjistila ze své činnosti a obdržených podání skutečnosti o porušení práva v činnosti Vrchního státního zastupitelství v Olomouci , kterých se dopustili jeho státní zástupci , kteří nezabránili porušování práva v rámci kontrolní činnosti - dozor a vnitřní dohled . ps2013-054-11-001-297.u4.p63.s2
Vrchní státní zastupitelství v Olomouci medializací prověřování okolností policejní reformy aktivisticky vstoupilo do politického života . ps2013-054-11-001-297.u4.p63.s3
Mediální vstup nebyl důvodný , když samotné prověřování vycházelo z neověřených a nepravdivých informací , včetně záměny pojmu odesílatel a příjemce zprávy SMS . ps2013-054-11-001-297.u4.p63.s4
Z pochybení vyvodil i závěr nejvyšší státní zástupce , který podal na státního zástupce JUDr . Pavla Komára kárnou žalobu .