|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-007-035 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 912/ - prvé čtení

Date2016-12-06
Meetingps2013/053
Agenda Itemps2013/053/035
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/s053164.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 207 • previousnext

ps2013-053-05-007-035.u1.p1.s1 35.
ps2013-053-05-007-035.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 912/ - prvé čtení
ps2013-053-05-007-035.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2013-053-05-007-035.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, poslankyně a poslanci, tento návrh se týká jediné problematiky, a to důchodového věku.
ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s3 V České republice za účinnosti platného zákona o důchodovém pojištění z roku 1995 došlo již k několika úpravám stanovení důchodového věku.
ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s4 Poslední úprava byla v roce 2011.
ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s5 V tomto roce se schválilo další zvyšování důchodového věku, avšak bez pevné cílové hranice, takže u pojištěnců narozených po roce 1977 se vlastně důchodový věk zvyšuje neomezeně.
ps2013-053-05-007-035.u2.p1.s6 A tento návrh navrhuje odstranit toto neomezené zvyšování důchodového věku a navrhuje stanovit nejvyšší důchodový věk ve věku 65 let.
ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s1 Návrh zákona dále předpokládá přezkoumávání důchodového věku v pravidelných pětiletých intervalech na základě zprávy předkládané vládě Ministerstvem práce a sociálních věcí, která bude vycházet z demografické prognózy Českého statistického úřadu a bude obsahovat takovou informaci o stanovení důchodového věku, aby typický, nebo průměrný, chceme-li, poživatel starobního důchodu mohl strávit v důchodu čtvrtinu svého života, což je vlastně doba tak, jak je to průměrně dnes.
ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s2 První taková zpráva bude vládě předložena v roce 2019 a vláda se nějakými těmi návrhy nebo tou informací řídit může, ale nemusí.
ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s3 My se domníváme, že tato úprava přispěje k posílení transparentnosti očekávání pojištěnců ohledně způsobů stanovení jejich důchodového věku na základě nějakých objektivních a veřejně dostupných podkladů.
ps2013-053-05-007-035.u2.p2.s4 Děkuji.
ps2013-053-05-007-035.u3.p1.s1 Také vám děkuji, paní ministryně.
ps2013-053-05-007-035.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jaroslav Zavadil.
ps2013-053-05-007-035.u3.p1.s3 Prosím.
ps2013-053-05-007-035.u4.p1.s1 Děkuji vám, pane místopředsedo.
ps2013-053-05-007-035.u4.p1.s2 snad jenom k tomu dodám pár slov, pár věcí, které tady ještě nebyly řečeny, protože paní ministryně tady řekla poměrně to nejdůležitější.
ps2013-053-05-007-035.u4.p2.s1 Chtěl bych jenom říci, že co se týče zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie a judikaturou soudních orgánů Evropské unie a mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, tak tento požadavek je naprosto v souladu s mezinárodními smlouvami, resp. úmluvami, které Česká republika ratifikovala.
ps2013-053-05-007-035.u4.p2.s2 Z úmluv, které obsahují ustanovení o maximální věkové hranici pro nárok na stavební důchod, je pro Českou republiku relevantní úmluva a mopky, čili Mezinárodní organizace práce, je to číslo 128 článek 15, odstavec 2, a evropský zákoník sociálního zabezpečení, který odkazuje na plnění podmínek podle úmluvy MOP číslo 102, která je v otázce věkové hranice obdobná, jako byla úmluva číslo 128.
ps2013-053-05-007-035.u4.p2.s3 Evropská sociální charta ustanovení o maximálním věku pro nárok na starobní důchod neobsahuje.
ps2013-053-05-007-035.u4.p3.s1 Jinak co se týče vlivu na otázky ochrany soukromí a osobních údajů, nebyly identifikované žádné negativní dopady.
ps2013-053-05-007-035.u4.p3.s2 A pokud se týká zhodnocení korupčních rizik, tak mohu říci, že tento návrh s sebou nepřináší žádná, opakuji žádná korupční rizika.
ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s1 Tolik snad jenom z strany vše.
ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s2 Rád vám předám slovo k tomu, abyste vedl dál schůzi.
ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s3 Děkuji.
ps2013-053-05-007-035.u4.p4.s4 **
ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji tři přihlášky.
ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s3 Nyní tedy požádám pana poslance Opálku, připraví se pan poslanec Vilímec, poté paní poslankyně Chalánková.
ps2013-053-05-007-035.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-053-05-007-035.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-053-05-007-035.u6.p1.s2 Vážená paní ministryně, kolegové, kolegyně, dovolte mi taky učinit pár poznámek k této problematice.
ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s1 Je velká diskuse o tom, jestli 65 roků je málo, nebo hodně.
ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s2 bych chtěl zdůraznit, že většina zemí těch 65 let, něco málo více.
ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s3 Ale když si srovnáme střední délku života, čili naději dožití v jednotlivých státech, tak i když se u nás prodlužuje délka života, tak musím konstatovat, že pořád zaostáváme dva tři roky za evropským průměrem.
ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s4 Takže stanovení stejného věku, statutární věkové hranice pro odchod do důchodu, znamená, že říkáme našim občanům, že budou v důchodu kratší dobu.
ps2013-053-05-007-035.u6.p2.s5 To je první moje poznámka.
ps2013-053-05-007-035.u6.p3.s1 Druhá moje poznámka souvisí s tím, že i klub KSČM, a vlastně KSČM ve svém volebním programu požadovala stanovení zastropování odchodu do důchodu s tím, že jde i o určitý psychologický signál vůči občanům, aby bylo jasné, že v této oblasti se chováme obdobně jako jiné státy kolem nás.
ps2013-053-05-007-035.u6.p3.s2 mrzí, že vláda přichází s tímto návrhem po třech letech svého působení, rozumím tomu, že tady na to sice je čas, jsem tento návrh předkládal ve výboru pro sociální politiku 28. května 2014.
ps2013-053-05-007-035.u6.p3.s3 Ta tabulka je v podstatě obdobná jako v tomto zákonu, ale bohužel, čekalo se, co rozhodne odborná důchodová komise.
ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s1 Takže tady máme návrh zákona.
ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s2 A návrh zákona byl ve volební kampani do krajských voleb prezentován sociální demokracií pod názvem "chceme zastavit prodlužování odchodu do důchodu".
ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s3 Takže to máme na stole.
ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s4 Ale bych chtěl upozornit na § 10b na straně 4 předloženého zákona, který pak je rozveden v důvodové zprávě v prvním odstavci na straně 15.
ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s5 V tom důvodovém odstavci se mimo jiné uvádí, protože o tom zde nebylo řečeno, že ministerstvo a vláda bude dostávat z Českého statistického úřadu a z podkladů z Ministerstva práce a sociálních věcí informace o dožití a bude se snažit hlídat, aby doba strávená v důchodu činila 25 % života.
ps2013-053-05-007-035.u6.p4.s6 Mluvíme o průměru.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s1 Takže když budu citovat z konce odstavce této důvodové zprávy, tak musím říci, že posuzované generaci narozené v roce 1994 v roce 1919 (2019?), kdy dosáhne věku 25 let, bude stanoven důchodový nárok na úrovni okolo 68,6 roku.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s2 Je proto téměř jisté, že první zpráva bude dosahovat výše zmíněné doporučení pro vládu, aby uložila ministru práce a sociálních věcí předložení novely zákona, která by důchodový věk dále zvýšila k úrovni výše uvedených 68,6 roku, to znamená plus 3,6 roku.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s3 Nejde o strop, jde o stanovení hranice, která se pak co pět let bude posuzovat a posouvat.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s4 rozumím tomu, že se můžeme dožívat vyššího věku, ale co mi chybí v tomto paragrafu a v této části důvodové zprávy, je zakomponování dožití ve zdraví.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s5 To, že se dožíváme určitého věku, ještě neznamená, že nebude 50 % lidí v tom věku invalidních pod tíhou civilizačních nemocí, teď se hodně hovoří o stresových syndromech, a tak dále a tak dále.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s6 S tímto máme opravdu v klubu KSČM problém, neboť se tváříme navenek, že zastropováváme odchod do důchodu, přitom tam máme režim, který toto rozvolňuje, a ten režim není nikterak upraven o otázku dožití.
ps2013-053-05-007-035.u6.p5.s7 Znamená to, že tedy řada lidí se toho zřejmě bude dožívat třeba v důchodovém věku.
ps2013-053-05-007-035.u6.p6.s1 A druhý problém, který s tím je spojen, a ten si myslím, že je taky velice vážný, že souběžně s touto hranicí neřešíme problém těžké práce, to znamená před důchody ze zákona povinné pojištění zaměstnanců zaměstnavatelem, který zisky z této těžké práce, a vlastně to neustále odkládáme a tlačíme před sebou.
ps2013-053-05-007-035.u6.p6.s2 Myslím si, že když jsme tři roky čekali na tento zákon, tak jsme mohli i tyto věci do tohoto zákona zakomponovat.
ps2013-053-05-007-035.u6.p7.s1 Pro stanovení statutární věkové hranice na 65 let samozřejmě klub KSČM je, ale s připomínkami, které jsem zde přednesl.
ps2013-053-05-007-035.u6.p7.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-053-05-007-035.u7.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-053-05-007-035.u7.p1.s2 Nyní požádám pana poslance Vilímce, připraví se paní poslankyně Chalánková.
ps2013-053-05-007-035.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, máme tady opět novelu zákona o důchodech.
ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s2 V tomto volebním období, jak víte, přišla vládní koalice s tím, že zrušila důchodovou reformu, která byla prohlasována v minulém volebním období.
ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s3 Budiž, nepřišla ale s žádnou jinou alternativou, s žádným jiným návrhem.
ps2013-053-05-007-035.u8.p1.s4 Teď přichází vlastně s opětovným zastropováním odchodu do důchodu, a to na úrovni 65 let.
ps2013-053-05-007-035.u8.p2.s1 Dovolte mi taky několik poznámek k tomuto návrhu zákona.
ps2013-053-05-007-035.u8.p3.s1 Návrh samozřejmě předpokládá revize, které by měly reagovat vždy na zprávu o stavu důchodového systému České republiky předkládanou vládě vždy do 30. června kalendářního roku končícího číslicí 4 nebo 9.
ps2013-053-05-007-035.u8.p3.s2 Zpráva by měla především obsahovat informaci o tom, jak by měl být důchodový věk stanoven, aby bylo dosaženo stavu, kdy by očekávaná střední délka života jednotlivých generací při jeho dosažení činila jednu čtvrtinu součtu tohoto věku a této očekávané střední délky života, a to pro všechny osoby, které dosáhly v roce předložení zprávy věku 25 54 let.
ps2013-053-05-007-035.u8.p3.s3 To je součástí paragrafovaného znění.
ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s1 Jak víte dobře, v současné době platí postupné zvyšování odchodu do důchodu, není tam žádná hranice.
ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s2 Zvýšení na 65 let, a to je také třeba si uvědomit, nastane pro muže i ženy s maximálně jedním dítětem v roce 2030, a to i podle nové tabulky tohoto návrhu, která vlastně postupně zvyšování věku odchodu do důchodu do toho roku 2030 nemění, takže se to týká vlastně let 2031 a dále.
ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s3 Tedy pouze v okamžiku, kdy podle stávající tabulky se dosáhne věku 65 let, se tento věk zafixuje.
ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s4 Pro jen ten horizont přece jen hodně vzdálený.
ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s5 Myslím, že bychom se spíše měli ptát, zda v tom roce 2030 stávající systém, který je založen vlastně dominantně na průběžné financování, zabezpečí slušnou výši důchodu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p4.s6 Jinými slovy, zda v tom roce 2030 budou důchodci brát slušnou výši důchodu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s1 Když se podíváte na důvodovou zprávu, tak se píše, že současný poměr starobního důchodu a průměrné mzdy se v současné době pohybuje na úrovni nad 40 %.
ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s2 Dokonce pro ten příští rok, byť došlo k valorizaci důchodů o 2,7 %, tak se počítá, že poklesne na tu hranici 40 %.
ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s3 Když půjdeme dál a tam je, řekněme, provedena ta časová projekce, tak když půjdeme dál, tak roce - to je ten konec časové projekce - v roce 2060 podle tohoto návrhu, pokud se nic nezmění, poklesne tento indikátor na hodnotu 34,5 %.
ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s4 Samozřejmě bude záležet na odvaze budoucích politických reprezentací, nakolik budou akceptovat vždycky velmi nepopulární zvyšování věku odchodu do důchodu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p5.s5 To je vždycky velmi nepopulární, byť to bude případně na základě předkládání zpráv.
ps2013-053-05-007-035.u8.p6.s1 Je evidentní, že pokud by se Parlament neodhodlal k oněm revizím, které nejsou v zákoně automaticky nastaveny, tak to bude znamenat, a to byla hlavně výhrada pana ministra financí, podle aktuálních projekcí vývoje ukazatele představujícího tzv. potřebný rozsah fiskální konsolidace dopad asi 67 miliard korun.
ps2013-053-05-007-035.u8.p6.s2 Ukončení procesu zvyšování důchodového věku při dosažení hranice 65 let by samozřejmě mělo za následek nárůst průměrné doby strávené v důchodu o více než čtyři roky, to je také třeba objektivně říci, oproti tzv. nulové variantě.
ps2013-053-05-007-035.u8.p7.s1 Nechci zde uvádět podrobně statistická data, možná že bude zajímavá debata na výborech, a musím pozitivně hodnotit, že jsou obsažena v důvodové zprávě a vycházejí z dopadů hodnocení regulace.
ps2013-053-05-007-035.u8.p7.s2 Je to docela zajímavé čtení.
ps2013-053-05-007-035.u8.p8.s1 Při pořadí variant tato závěrečná zpráva zhodnocení dopadů regulace konstatuje, že vlastně nejvhodnějším řešením je v souladu s politickým zadáním, a to podtrhuji, v souladu s politickým zadáním, ukončení procesu zvyšování důchodového věku stanovením jeho hranice na 65 let.
ps2013-053-05-007-035.u8.p8.s2 I z této formulace vyplývá, že při přípravě tohoto návrhu, koneckonců byl připraven a ve vládě prohlasován před krajskými volbami, zde byly sledovány v zásadě především politické zájmy, a nikoli faktický dopad tohoto opatření.
ps2013-053-05-007-035.u8.p9.s1 Když se podívám do nedávné minulosti, to tady paní ministryně také vzpomněla, tak vlastně teprve v roce 2011 našla předminulá pravicová vláda odvahu k zásadnímu kroku ve věci, tedy odchodu do důchodu, tzn. zrušila to zastropování věku odchodu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p9.s2 Ano, byla tady v minulém volebním období politická odvaha, nebylo to populární, také to možná přispělo i k výsledku voleb, byla tady odvaha zrušit to dřívější zastropování, a to s tím, že na základě seriózní analýzy se v budoucnu ten odchod přizpůsobí demografickému vývoji, vývoji střední délky života, ale také vývoji zdravotní dispozice obyvatel.
ps2013-053-05-007-035.u8.p9.s3 To již také zde zaznělo.
ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s1 Je evidentní, že jsou kategorie fyzické práce, kde není možné nějak extrémně prodlužovat věk odchodu do důchodu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s2 A nejsou to podle mého soudu jen hornická povolání.
ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s3 Místo rozumného nastavení takových kategorií, to bych spíše očekával, však vláda a především sociální demokracie před krajskými volbami se pokusily zahrát na tu populistickou notu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p10.s4 Nechci rozvádět debatu, jak se to projevilo ve výsledcích krajských voleb.
ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s1 Zaznělo tady také z úst, myslím, i pana kolegy Opálky i dalších, že jsme vlastně pomalu jedinou zemí v Evropě, která nemá zastropovaný věk odchodu do důchodu.
ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s2 Ona ta situace je ale docela složitější.
ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s3 Když jsem četl zprávu hodnocení dopadu regulace, tak uvedu pouze ty příklady, které jsou tam uvedeny.
ps2013-053-05-007-035.u8.p11.s4 Myslím si, že je namístě je vzpomenout.
ps2013-053-05-007-035.u8.p12.s1 Tak např. v Dánsku se bude postupně zvyšovat důchodový věk ze stávajících 65 let na 67 let v letech 2024 2027 a od roku 2030 bude zvyšování důchodového věku navázáno na růst naděje dožití osob ve věku 60 let.
ps2013-053-05-007-035.u8.p13.s1 Na Slovensku byl přijat, ano, v roce 2012 zákon, který od roku 2017 zavádí mechanismus automatické úpravy důchodového věku.

Text viewDownload CoNNL-U