|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-005-048 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení

Date2016-12-06
Meetingps2013/053
Agenda Itemps2013/053/048
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/s053156.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 405 • previousnext

ps2013-053-05-005-048.u1.p1.s1 48.
ps2013-053-05-005-048.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
ps2013-053-05-005-048.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
ps2013-053-05-005-048.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vám představila vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících a dalších změnách souvisejících předpisů, také někdy nazývaný jako kariérní řád.
ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s2 Jedná se o kariérní řád učitelů, na který učitelská veřejnost dlouhou dobu čeká.
ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s3 Stejně tak se jedná o naplnění programového prohlášení vlády nebo strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 či dlouhodobého záměru vzdělávání na období 2015 2020.
ps2013-053-05-005-048.u2.p1.s4 Stejně tak naplňujeme doporučení OECD vůči Česká republice, která takovýto systém dlouhodobě postrádá.
ps2013-053-05-005-048.u2.p2.s1 Hlavním principem novely zákona je zavést další možnosti profesního a specializačního rozvoje učitelů a učitelek a zajistit tak do budoucna nejenom vstup budoucích nových učitelů do této profese, ale také dostatečnou motivaci učitelů stávajících.
ps2013-053-05-005-048.u2.p2.s2 Současně zavádíme třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele.
ps2013-053-05-005-048.u2.p2.s3 Standard učitele tři oblasti, a to oblast osobního profesního rozvoje, oblast vlastní pedagogické činnosti a oblast spolupráce a podílu na rozvoji školy.
ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s1 Podle vládního návrhu bude každý začínající učitel zařazen do prvního kariérního stupně a bude muset povinně absolvovat dvouleté adaptační období.
ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s2 Jeho cílem je adaptace učitele na podmínky pedagogické praxe a přizpůsobení poznatků nabytých v pregraduální přípravě reálně v praxi ve školách.
ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s3 Na konci adaptačního období proběhne hodnocení, tzv. atestační řízení.
ps2013-053-05-005-048.u2.p3.s4 Co se týká samostatného učitele, tím se stanou učitelé tedy poté, co provedou toto atestační řízení, nebo také všichni učitelé, kteří od 1. 9. 2017 mají praxi delší než dva roky.
ps2013-053-05-005-048.u2.p4.s1 Co se týká úspěšného absolvování atestačního řízení mezi samostatným učitelem a tzv. vynikajícím učitelem, tak tady se jedná o dobrovolnou záležitost pro ty učitele a učitelky, kteří si zvolí tuto profesní cestu osvojení si vynikajících didaktických kompetencí v oboru či předmětu a budou také mít zájem tuto svou schopnost předávat ostatním kolegům a kolegyním jak ve škole, tak v rámci celého vzdělávacího systému.
ps2013-053-05-005-048.u2.p4.s2 Úspěšný postup kariérním řádem bude znamenat i vyšší finanční ohodnocení, a to jak pro samostatné učitele poté, co se stanou skrze atestační řízení samostatnými, tzn. nepodporovanými prostřednictvím uvádějícího učitele, tak tedy následně u vynikajících učitelů, kde atestační řízení systémovější povahu a atestační komise je složena nejenom z kolegů v rámci školy, ale také z kolegů z praxe či z akademických pracovišť.
ps2013-053-05-005-048.u2.p5.s1 Také zavádíme řadu nových specializačních činností, které jsou nové tak trošku napůl, protože jsme se inspirovali zejména praxí, která na některých školách existuje, je ověřená a také ověřená jako dobrá, a jedná se např. o pozici výchovného poradce nebo kariérového poradce.
ps2013-053-05-005-048.u2.p6.s1 Chtěla bych říct, že kariérní řád se snažil jednak inspirovat dosavadními kroky v rámci různých projektů testujících různé kariérní systémy, tak jak je známe v Evropě, vedle toho jsme reagovali na kritiku z řad učitelů, kteří měli zájem na tom, aby kariérní řád se co nejvíce otočil směrem k nim, byl co nejvíce praktický, snížila se administrativní zátěž a snížila se také rizika, že se z kariérního řádu stane nějaký systém razítek a dokladování, ale že to bude systém, který bude učitele podporovat v rámci profesního a specializačního rozvoje skrze nabytou zkušenost a bude je rozvíjet a bude pro přínosný.
ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s1 Závěrem bych chtěla říct, že proběhlo několik jednání týkajících se tedy nalezení shody napříč politickým spektrem.
ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s2 A dopředu bych chtěla avizovat, že harmonogram, který jsme připravili pro možné projednání v Poslanecké sněmovně, propustíte-li tento návrh vládního návrhu zákona přes první čtení, odpovídá výstupům z tohoto pracovního setkání, protože bylo přáním poslanců a poslankyň, abychom měli dostatek času, minimálně tedy 90 dní mezi prvním a druhým čtením.
ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s3 Takovýto harmonogram jsme připravili a postoupili kolegům v rámci školského výboru napříč jednotlivými politickými stranami.
ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s4 Chtěla bych zdůraznit, že tady máme dostatek času na důsledné projednání v Poslanecké sněmovně.
ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s5 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je k tomu připraveno zapracovávat jednotlivé náměty poslanců a poslankyň, a zároveň není důvod z hlediska tohoto harmonogramu pro oficiální prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 90 dnů.
ps2013-053-05-005-048.u2.p7.s6 Pokud by poslanci nebo poslankyně takovéto prodloužení, tedy tou oficiální cestou na 90 dnů, zvažovali, tak si dovolím jenom zdvořile upozornit na to, že se přehoupneme z hlediska finalizace kariérního řádu do června příštího roku, což by mohlo ohrozit celkový start kariérního řádu.
ps2013-053-05-005-048.u2.p8.s1 Chtěla bych proto poprosit poslance a poslankyně o uvážení onoho harmonogramu, který vzešel z onoho pracovního jednání, a požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu tohoto vládního návrhu zákona s tím, že pokud bude podpořen, podaří se nám hattrick změnit financování škol, zvýšit rozpočet školství a zároveň zavést kariérní řád.
ps2013-053-05-005-048.u2.p8.s2 Byla bych velmi ráda, kdybychom na tom našli politickou shodu napříč politickým spektrem.
ps2013-053-05-005-048.u2.p8.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-053-05-005-048.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně, a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Bohdalová.
ps2013-053-05-005-048.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-053-05-005-048.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-053-05-005-048.u4.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, paní ministryně tady představila zákon o kariérním řádu, je to zákon, kterým se mění zákon 563, zákon o pedagogických pracovnících.
ps2013-053-05-005-048.u4.p2.s1 O tématu kariérního řádu se v této zemi mluví strašně dlouho a existují různé návrhy.
ps2013-053-05-005-048.u4.p2.s2 A protože v Čechách se nikdy nic neutají, tak se tyto návrhy různě dostávaly během let mezi pedagogickou veřejnost a mnohdy se dovídáme, že ten kariérní řád je strašný, že budou shánět pouze razítka a lidé budou lítat po školeních apod.
ps2013-053-05-005-048.u4.p2.s3 Ale to jsou výrazy nebo vyjádření lidí, kteří se s tou finální podobou toho kariérního řádu, tak jak ji připravilo současné Ministerstvo školství, neseznámili.
ps2013-053-05-005-048.u4.p3.s1 bych řekla, že po letech máme před sebou materiál, který opravdu nemíří jenom na jeden segment v pedagogické praxi, třeba na ředitele, ale hlavně míří na tu osobu, která je v tom pedagogickém procesu podstatná, a je jich nejvíc, míří na učitele, didaktika, pedagoga, který vychovává a utváří osobnost naší dětí.
ps2013-053-05-005-048.u4.p4.s1 Paní ministryně zde nastínila také harmonogram, v jakém být projednáván.
ps2013-053-05-005-048.u4.p4.s2 bych chtěla již předem poděkovat Ministerstvu školství, že v tomto harmonogramu počítá s tím, což jsme dělali i při projednávání změny financování regionálního školství, a to projednávání tohoto zákona a přijímání připomínek v terénu mezi učiteli, mezi pedagogy.
ps2013-053-05-005-048.u4.p4.s3 si myslím, že jedině tak můžeme vytvořit normu, kterou si kantoři vezmou za svou.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s1 Na závěr bych chtěla jenom shrnout, co podle mého názoru tento kariérní řád přináší.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s2 Kariérní řád přináší tři věci.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s3 Za prvé vytyčuje tři prostory, ve kterých se pedagog může během své kariéry pohybovat.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s4 Za druhé zajišťuje promítnutí tohoto rozdělení do skutečného světa tím, že garantuje nutné finance, bez kterých by zařazení učitelů na kariérní posty nemělo smysl.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s5 Za třetí přináší systém soustavné pomoci začínajícím učitelům během jejich prvních dvou let praxe.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s6 Na druhou stranu kariérní řád v žádném případě neruší osobní ohodnocení a další pobídkové mechanismy, které k dispozici ředitel školského zařízení.
ps2013-053-05-005-048.u4.p5.s7 Neboť znovu je třeba říci, že jde o dva souběžné, ale odlišné systémy, a bylo by velkou chybou, pokud by existence kariérního řádu měla snižovat pravomoci vedení škol.
ps2013-053-05-005-048.u4.p6.s1 Myslím, že o této normě zde budeme velmi diskutovat, a byla bych nerada, kdybychom tuto legislativní změnu bagatelizovali, kdybychom se na to dívali, jak se mnoho lidí dívá - no jo, zase se jedná o učitele.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s1 bych na závěr chtěla připomenout jednu věc.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s2 Změna financování regionálního školství za prvé, navýšení rozpočtu kapitoly školství o 13,5 mld. pro rok 2017 za druhé a nyní kariérní řád jsou tři zásadní věci, které mohou české školství posunout dopředu.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s3 A máme je tady ve chvíli, která - možná se vám zdá, že nebudu mít pravdu, ale je alarmující.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s4 Mluvila jsem včera ve své poslanecké kanceláři se dvěma ředitelkami základních škol, které jsou v zoufalé situaci, protože nemohou sehnat kvalifikované učitele.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s5 Chtějí mladé lidi.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s6 Ale jakmile se jim mladá kolegyně, která na škole učí tři čtyři roky, po těch třech čtyřech letech objeví v ředitelně, mají v očích hrůzu, protože si říkají - tak buď jde na mateřskou a se nevrátí, nebo mi jde říct, že končí.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s7 Opravdu sehnat učitele prvostupňaře nebo základní předměty na druhý stupeň začíná být dneska problém.
ps2013-053-05-005-048.u4.p7.s8 Takže tyto tři základní body, které jsem tady řekla, navýšení rozpočtu, změna financování regionálního školství a kariérní řád, je to, co můžeme aspoň teď pro školství udělat.
ps2013-053-05-005-048.u4.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-053-05-005-048.u5.p1.s1 děkuji, paní zpravodajko, a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji tři přihlášky.
ps2013-053-05-005-048.u5.p1.s2 První prosím k mikrofonu pana poslance Junka, připraví se paní poslankyně Nováková a po paní poslankyně Semelová.
ps2013-053-05-005-048.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní předsedající.
ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s2 Paní ministryně, kolegyně, kolegové, než se pustíme do diskuse o kariérním řádu, bych jenom velice rád a stručně upozornil na možná marginálii z pohledu celé této normy, ale jedná se o konkrétně § 133 s názvem příplatek pedagogického pracovníka, konkrétně na příplatky třídním učitelům.
ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s3 Ty jsou v současné době upraveny nařízením vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s4 Nyní se ovšem v této novele navrhuje tyto příplatky vložit přímo do zákona, což samo o sobě si nejsem jist, jestli je úplně ideální stav, protože případně kvůli každému navyšování finančních prostředků za třídnictví vždycky otevírat zákon nevím, jestli je dobře.
ps2013-053-05-005-048.u6.p1.s5 Ale budiž.
ps2013-053-05-005-048.u6.p2.s1 Co ale dle mého názoru není úplně v pořádku, je to, že je tam rozdílná částka za třídnictví pro učitele prvních stupňů a pro učitele druhých stupňů.
ps2013-053-05-005-048.u6.p2.s2 Nyní se tedy nově navrhuje, aby příplatek za třídnictví pro učitele prvních stupňů zůstal stejný, tzn. 400 1 000 korun, a pro učitele druhých stupňů se navrhuje příplatek zvýšit na 1 000 2 000 korun.
ps2013-053-05-005-048.u6.p2.s3 Když se tedy bavíme o kariérním řádu, motivaci učitelů atd., tak se ptám, zda je to krok správným směrem a zda je to věc spravedlivá.
ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s1 Samozřejmě argumentace, že třídní učitel na druhém stupni víc práce než třídní učitel na prvním stupni, asi není ta správná, je poněkud lichá.
ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s2 Můžeme se samozřejmě dohadovat o tom, kdo víc práce, jestli učitelé na prvním stupni, nebo na druhém stupni.
ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s3 O tom bychom mohli diskutovat dlouho.
ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s4 Nerad bych do toho zabředával.
ps2013-053-05-005-048.u6.p3.s5 Ale přece jenom nějaké tři základní argumenty.
ps2013-053-05-005-048.u6.p4.s1 Myslím si, že třídní učitel na prvním stupni se svými žáky tráví když ne víc, tak určitě stejně času jako ten na druhém stupni.
ps2013-053-05-005-048.u6.p4.s2 Tráví s nimi všechny malé a někdy i velké přestávky, před vyučováním s nimi řeší jejich drobné domácí problémy atd., které mu žáci musí před vyučováním určitě sdělit, a po vyučování s nimi řeší takové drobnosti, jako je úklid atd. atd.
ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s1 Ten druhý argument.
ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s2 Myslím si, že veškeré dokumenty musí třídní učitel na prvém stupni vyplnit úplně stejně jako ten na druhém stupni.
ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s3 Rozsah je stejný, s tím úplně stejně práce atd. atd.
ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s4 Čili tady absolutně žádný rozdíl není.
ps2013-053-05-005-048.u6.p5.s5 Navíc ten učitel prvního stupně v daleko větší míře než učitel z druhého stupně zajišťuje komunikaci s pedagogicko-psychologickou poradnou při vyšetřování svých žáků, na druhém stupni většina žáků je diagnostikována.
ps2013-053-05-005-048.u6.p6.s1 A třetí argument.
ps2013-053-05-005-048.u6.p6.s2 Myslím si, že když máme např. školu, kde je jak první, tak i druhý stupeň, a na prvním stupni máme třídu o třiceti žácích, na druhém stupni může být třída také třeba jen o sedmnácti žácích, tak je určitě nespravedlivé, aby učitel na prvním stupni měl menší příplatek za třídnictví než ten na druhém stupni, který polovinu žáků než učitel na prvním stupni.
ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s1 Takže to jen některé podpůrné argumenty, které si myslím, že by měly podpořit to, aby se ten příplatek srovnal, aby byl pro všechny třídní učitele stejný.
ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s2 bych byl rád, kdybychom se k tomu mohli tady pobavit, nebo jestli je k tomu nějaké vysvětlení, příp. se o tom pobavit na výborech, nějak to změnit.
ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s3 Ale třeba paní ministryně nějak opraví a řekne, jak celá věc byla myšlena.
ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s4 Ale říkám, byl bych rád, kdyby se to mohlo narovnat.
ps2013-053-05-005-048.u6.p7.s5 Děkuji.
ps2013-053-05-005-048.u7.p1.s1 děkuji, pane poslanče.
ps2013-053-05-005-048.u7.p1.s2 A prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou, připraví se paní poslankyně Semelová.
ps2013-053-05-005-048.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s2 Dámy a pánové, dovolím si říci několik poznámek.
ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s3 Jsem ráda, že v několika diskusích, které jsme mohli vést, poslanci ze všech politických stran, s paní ministryní, se podařilo vyjasnit, že skutečně je nutné na maximum prodloužit období mezi prvním a druhým čtením, i když svá úskalí to .
ps2013-053-05-005-048.u8.p1.s4 Protože s druhým čtením počítáme na přelomu února a března a mezitím nejen že proběhnou Vánoce, ale budou probíhat také jarní prázdniny atd. a takový finiš konce prvního pololetí, takže pro skutečnou opravdovou práci v terénu, do které bychom se opravdu museli zapojit všichni, moc času nebude a bude to muset být opravdu velmi, velmi intenzivní.
ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s1 Když tady paní zpravodajka mluvila o tom, že do sebe zapadat pozitivní změna ve školství, že do sebe zapadat navýšení rozpočtu, změna financování a kariérní řád, dovolím si upozornit, že tyhle věci jsou správné.
ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s2 Když se ale jedna z nich udělá špatně, zejména ta změna financování a kariérní řád, a nebude se při těch obou změnách přemýšlet komplexně o škole jako organismu, jako živém organismu, tak to nemusí přinést automaticky pozitivní změnu ve školství.
ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s3 Třeba u změny financování.
ps2013-053-05-005-048.u8.p2.s4 Pokud budeme mluvit o změně financování a zároveň nedáme jasně najevo, že jsme si vědomi, že před x měsíci jsme schválili inkluzi, která nemůže být pozitivní, když neprovedeme záměrné snížení počtu žáků ve třídě, tak tady narážíme u změny financování školství, že tady to důsledně vůbec neděláme.
ps2013-053-05-005-048.u8.p3.s1 A stejně tak když se bavíme o kariérním řádu, tak se to nesmí smrsknout na nějaké tabulky, že...
ps2013-053-05-005-048.u8.p3.s2 Nedělejme si iluze.
ps2013-053-05-005-048.u8.p3.s3 Učitelé mají velice obtížnou práci v terénu a oni opravdu za to, aby dostali červený puntík a hvězdičku a poskočili v nějaké tabulce a dostali o tisíc korun víc nebo o dva tisíce korun víc - je to skutečně dostatečně motivační?

Text viewDownload CoNNL-U